ترک اعتیاد به پورنوگرافی

1397/01/18

○ پیش‌تر در تاپیک «اعتیاد به پورنوگرافی»، مقوله‌ی مذکور مورد بررسی قرار داده شد.
✔ حال مقاله‌ای برای ترک آن نیز ارائه داده میشود:


چگونه اعتیاد به پورنوگرافی ترک شود قبل از آن‌که دیر شده باشد (راهنمای نهایی)

by Richard La Ruina | March 7, 2018

آیا به پورن اعتیاد دارید؟ طبق آمار احتمال این‌که به پورن اعتیاد داشته باشید زیاد است، پس لازم نیست دروغ بگید. در این مقاله شما خواهید فهمید که آیا به پورن معتاد هستید یا خیر و چگونه باید پورن رو بذارید کنار و به یک زندگی نرمال برگردید.

درواقع ٧٩٪ مردان بین ١٨ تا ٣٠ ساله ماهانه به طور مرتب پورن تماشا میکنن. درکل ٦٤٪ مردان در آمریکا به طور مرتب پورن میبینن. پس این فقط مشکل شما نیست.
حال پرسش این است که «آیا شما بیش از حد پورن تماشا میکنید یا خیر؟» این مقاله کمک میکند تا پاسخ را دریابید.
اگر هم به پورن اعتیاد دارید در این مقاله به شما کمک میشود تا بذاریدش کنار چرا که اعتیاد به پورن میتواند میل جنسی و روابطتان از بین ببرد، حتی ممکن است روی شغلتان هم اثر بذارد.
اگر هم به پورن معتاد نیستید که عالی‌ست ولی در هرصورت بهتر است نشانه‌های اعتیاد به پورن را بدانید تا درآینده گرفتار آن نشوید.


**

اعتیاد به پورن چیه و چه تاثیری داره؟

**

با گسترش اینترنت، دسترسی به پورن راحت‌تر از همیشه شده و امروزه اگه بخواید به پورن دسترسی داشته باشید، کافی‌ست فقط اینترنت داشته باشید. معمولاً تماشای پورن به این معنی نیست که معتادش هستید، پس مهمه که فرق دیدن پورن به صورت تفریحی و گاه‌به‌گاه رو با دیدن پورن به صورتی که به مرور بهش وابسته میشید رو بدونید. **اعتیاد به پورن** وقتی اتفاق میفته که **بدون اختیار و کنترل** به سراغ پورن میرید، یعنی شما میل شدیدی به پورن دارید و **نمیتونید جلوی خودتونو بگیرید** که درگیر پورنوگرافی نشید.

٥١٪ پسرا و ٣٢٪ دخترا اولین باری که پورن دیدن قبل ١٢سالگیشون بوده.

اگر شما هم اعتیاد به پورن آزارتون میده و نمیتونید جلوی خودتونو بگیرید عیبی نداره چون این فقط مشکل شما نیست. اعتیاد به پورن، هم به صورت فیزیکی و هم به صورت روانی روی شما اثر میذاره. اینم بدونید که اعتیاد به پورن با اعتیاد به سکس فرق داره، حتی عواملی که باعث اعتیاد به پورن میشه با عامل اعتیاد به سکس فرق داره. افسردگی، اعتماد به نفس کم، استرس و دلایل روانی دیگه میتونه عواملی باشه که شما به سمت پورن میرید تا بتونید از این مشکلات و ناراحتی‌هایی که تو زندگیتون دارید فرار کنید. ولی پرسش اینه که:

چرا افسردگی و استرس باعث میشه که ما به سمت پورن بریم؟

وقتی پورن تماشا میکنید، مغز شما ماده‌ای به اسم ‘دوپامین’ آزاد میکنه که باعث احساس شادی و لذت میشه. موقع تماشای پورن ممکنه ‘آدرنالین’، ‘اندورفین’ و ‘سروتونین’ هم آزاد بشه.
اگه شما گاه به گاه پورن تماشا کنید، دوپامین ترشح میشه ولی وقتی این حالت به اعتیاد تبدیل میشه که شما از آزاد شدن دوپامین و این مواد شیمیایی برای اینکه از افسردگی دوری کنید سوءاستفاده کنید. اعتیاد به پورن از این لحاظ شبیه اعتیاد‌های دیگه‌ست.


**

آیا اصلا اعتیاد به پورن واقعا وجود داره؟

**

اتفاقاً اعتیاد به پورن خیلی هم واقعیه و چیزی نیست که کسی برای توجیه رفتارش الکی از خودش دراورده باشه.
وقتی بدن مواد شیمیایی‌ای رو در مغز آزاد میکنه شما به تدریج به احساسی که اون مواد بهتون میده معتاد میشید و وقتی معتاد شدید شما تمایل دارید اون احساسو بیشتر تجربه کنید برای همین به عاملی که باعث اون میشه روی میارید که در اینجا عامل پورنه. این کار به تدریج نیاز شما به تماشای پورن رو بیشتر و بیشتر میکنه. اعتیاد یعنی نیاز مداوم به عاملی که باعث آزاد شدن ماده‌ی شیمیایی در مغز میشه.
اعتیاد به پورن جنبه‌ی فیزیکی نداره و به معنی عادت و نیاز اجباری به تماشای پورن برای آزاد شدن مواد شیمیایی در مغزه.


**

٦ نشونه‌ی اعتیاد به پورن

**

قطعا فقط تماشای پورن به این معنی نیست که شما بهش معتادید. حتی تماشای پورن برای چندین بار در هفته هم به این معنی نیست که شما به پورن اعتیاد دارید. در واقع علائم مشخصی هستن که نشون میده شما دچار اعتیاد شدید. البته ممکنه همه‌ی این علائمو نداشته باشید ولی اگه به پورن معتاد باشید احتمالا تعدادی از علائم زیرو دارید.

  • ١) ناتوانی در صمیمیت و رمانتیک بودن
    یکی از علائم رایج اعتیاد به پورن، ناتوانی در ایجاد یه رابطه‌ی صمیمی و عاشقانه‌ست. به این صورت که تمایلی به ایجاد رابطه‌های صمیمی، عاشقانه و بلندمدت ندارید.
  • ٢) احساس تنهایی و انزوا
    با وجود عدم تمایل به ایجاد رابطه، شما ممکنه احساس انزوا و افسردگی و حتی شرمساری داشته باشید. ممکنه شما از دوستان صمیمی و خانواده‌تون دورتر بشید و حتی رابطه‌ی عاشقانه‌ای که با پارتنرتون دارید رو هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ احساسی از بین ببرید.
  • ٣) تماشای زیاد پورن
    یکی از نشونه‌های واضح اعتیاد به پورن، تماشای پورن برای چندین ساعت یا حتی کل روزه که میتونه به کار، درس و روابطتون آسیب بزنه.
تحقیقات نشون میده ٥ تا ٨٪ جمعیت بزرگسال در معرض اعتیاد به پورن قرار دارن.

تماشای پورن برای چندین ساعت یا حتی کل روز فقط جنبه‌ی خودارضایی نداره و درواقع زمان کمی برای لذت بردن صرف میشه. این به این دلیله که بعد از رسیدن به ارگاسم باید پورنو بذارید کنار و برید سراغ کار دیگه‌ای چون دیگه ماده‌ی شیمیایی‌ای در مغز آزاد نمیشه.
آیا بیش از حد مصرف میکنید؟
هدف اصلی تماشای زیاد پورن فرار از احساسات و روزمرگیه و فرد تمایلی نداره همون اوایل تماشای پورن خودارضایی کنه.

  • ٤) ناتوانی در نگه داشتن یه شغل نرمال
    به خاطر صرف زمان زیاد برای تماشای پورن شما به مرور با شغلتون به مشکل میخورید و اگر دانش‌آموز یا دانشجویید نمراتتون به مرور افت میکنه و ممکنه به خاطر تماشای پورن در محل کار یا مدرسه دچار مشکل بشید و حتی ممکنه دچار رسوایی و همچنین مشکلات حقوقی در رابطه‌ی تماشای پورن در محل کار بشید.
  • ٥) باعث اعتیاد های دیگه میشه
    با معتاد شدن به پورن، شما ممکنه عادت‌های اعتیادآور دیگه‌ای رو به پورن اضافه میکنید، مثل الکل و مواد مخدر. یه فرد معتاد به پورن خیلی راحت میتونه به چیزای دیگه‌ای هم معتاد بشه.
    اگر شما کمک نگیرید و این چرخه‌ی تکرارو نشکنید، عادت‌ها چه خوب باشن و چه بد، میتونن به راحتی تکرار بشن.
  • ٦) مشکلات و ضعف جنسی
    اعتیاد به پورن، ریسک آسیب رسوندن به خود فرد رو افزایش میده و ممکنه باعث مشکلات جنسی‌ای مثل اختلال در رسیدن به ارگاسم یا تأخیر در انزال بشه ولی به این معنی نیست که اگر شما به پورن اعتیاد دارید به این معنیه که قراره در سکس مشکل داشته باشید. ولی تحقیقات نشون میده رابطه‌ی مستقیمی بین مشکلات سلامت جنسی در جوونا و تماشای زیاد پورن وجود داره.

**

عوارض و خطراتی که در اعتیاد به پورن وجود دارد

**

خطرات اعتیاد به پورن، هم به صورت روانی و هم فیزیکی ظاهر میشه. آشنایی با عوارض و خطرات اعتیاد به پورن، به کسانی که دچار شن کمک میکنه تا بفهمن که تماشای پورن راهی برای رهایی از افسردگی نیست، این کار همچنین به کسانی که آشنایانشون دچار اعتیاد به پورن هستن کمک میکنه. پس مراقب علائم گفته شده در بالا باشید.

♦ عوارض روانی
اعتیاد به پورن باعث میشه مشکلاتی در روابط شخصی (چه خانوادگی، چه دوستانه و چه عاشقانه) به وجود بیاد.
افراد برای فرار از افسردگی و اضطراب به پورن پناه میبرن ولی این کار در نهایت میتونه باعث افزایش افسردگی و اضطراب بشه.
این اتفاق به این دلیل میفته که شما روابطتون رو از بین میبرید، بیشتر وقتتون رو تو خونه میگذرونین و ورزش نمیکنین. این‌ها کارهاییه که برای از بین بردن افسردگی و اضطراب لازمه که شما با تماشای پورن دیگه انجامشون نمیدین.

در حدود ٥٦٪ از طلاق‌ها، یکی از دلایل طلاق، وابستگی شدید یکی از طرفین به پورنه.

شما هردفعه به خودتون قول میدین که پورن رو ترک کنید ولی این کارو نمیکنید، این کار خودش باعث افزایش افسردگی و اضطراب میشه. به همراه اون به دلیل حرکات جنسی ناخوشایندی که در پورن انجام میشه، شما نسبت به خودتون احساس نفرت پیدا میکنید، حتی ممکنه باعث بشه موقع سکس احساس ناتوانی داشته باشید.
با اینکه پورن باعث میشه تا برای مدت کوتاهی از مشکلاتتون رهایی پیدا کنید ولی درنهایت دقیقا باعث بدتر شدن همون چیزی میشه که میخواستید ازش فرار کنید.

♦ عوارض فیزیکی و جسمی
احتمال این‌که افرادی که اعتیاد به پورن یا اعتیاد به سکس دارن، دچار بیماری‌های مقاربتی بشن خیلی بیشتره.

طبق آمار وزارت بهداشت آمریکا؛ ٤٥٪ زنان و ٣٨٪ مردانی که اعتیاد به پورن یا سکس دارن، دچار بیماری‌های مقاربتی هستن.
تحقیق دیگه‌ای نشون میده که ٧٠٪ از زنانی که به پورن یا سکس اعتیاد دارن حداقل یه بار حاملگی ناخواسته رو تجربه کردن.


**

سه مرحله‌ی اعتیاد به پورن

**
ترک اعتیاد پورن چندین مرحله داره. اولین مرحله وقتی شروع میشه که تصمیم به ترک پورن میگیرید. این‌که چطور پورن رو ترک کنید یه قدم به سمت بهبودیه. مثل ترک هر اعتیاد دیگه‌ای، موانعی سر راه وجود داره ولی وقتی این سه مرحله رو تموم میکنید توانایی شما در ترک کردن پورن زیادتر میشه. بهتره برای ترک اعتیاد پورن از یکی کمک بگیرید، وقتی دوستان و کسانی که دوستشون دارید در کنارتون باشن ترک کردن اعتیاد راحت‌تر میشه.

○ مرحله‌ی اول: تلاش برای شروع کردن

مرحله‌ی اول وقتی شروع میشه که قاطعانه تصمیم بگیرید پورن رو ترک کنید. در این مرحله ممکنه به دلیل آسیب‌هایی که پورن به شما وارد کرده احساس خشم و نفرت نسبت به خودتون داشته باشید.

اگر اعتیاد به پورن مشکلاتی رو در کار و تحصیل و روابطتون به وجود اورده، الان وقتشه که احساس شرم و نفرت داشته باشین و برین سراغ درمانش. شما باید از مرحله‌ای که احساس امید دارید بگذرید و دیگه به پورن به چشم یه چیزی که آرومتون میکنه نگاه نکنید وگرنه شما هنو وارد مرحله‌ی نخستین نشدید.

در اولین مرحله باید موارد اولیه و مهمی رعایت بشه چون بعد از چند روز تماشا نکردن و دوری از پورن، بدنتون شما رو مجبور به انجام چیزی که عادت داشتید میکنه، بنابراین ترک پورن در اوایل کار ممکنه سخت‌تر باشه.

استفاده از نرم‌افزارهای فیلترکننده برای این‌که از پورن دور بمونید لازمه. خوبه که برای کل روزتون هم برنامه‌ریزی کنید تا دیگه وقتی اضافه نیاد که برید سراغ پورن. نشستن تو خونه و هیچکاری نکردن و داشتن وقت اضافه معمولا باعث میشه که بازم به سمت پورن برید.

یه کاری که میتونه بهتون کمک کنه اینه که در مراحل ترک پورن یه لیست از کارهایی که میخواید انجام بدید و کارهایی که قبلا انجام دادید رو تهیه کنید، یه چیزی شبیه لیست هدف‌هاتون، این کار بهتون کمک میکنه تا به ناخودآگاه مغزتون بفهمونید که دارید برای چه هدفی این کارا رو انجام میدید.

○ مرحله‌ی دوم: سخترین قسمت

موقعی که در مرحله‌ی اول هستین ممکنه لحظاتی پیش بیاد که بخواین تسلیم بشید و بکشید کنار ولی تاجایی که این لحظات به عادت تبدیل نشن و بتونین ازشون عبور کنید مشکلی پیش نمیاد و میتونید تا آخر مسیرو برید.

در مرحله‌ی دوم درحالی که باید دنبال راه‌هایی بگردید تا جلوی خودتونو بگیرید و پورن تماشا نکنید، باید بفهمین چه عواملی باعث میشه که شما دوباره به سمت پورن برگردید، تو این مرحله شما باید کارهایی که در طول روز انجام میدید رو بررسی کنید تا ببینین چی ممکنه باعث بشه که به سمت پورن برید.

مرحله دوم فقط شامل پیدا کردن عواملی که شما رو به سمت پورن میکشونه نیست، شما همچنین باید عواملی که حس نیاز به تماشای پورن رو در شما به وجود میاره رو هم شناسایی کنید. ممکنه به‌عنوان مثال جلد مجله‌ی ‘ویکتوریا سکرت’ شما رو به سمت پورن بکشه و وظیفه‌ی شما اینه که این عواملی که شما رو برای تماشای پورن وسوسه میکنه رو پیدا کنید. گاهی وقتا ممکنه شناسایی این عوامل سخت باشه چون ممکنه دلیل تماشای پورن افسردگی باشه و خود این افسردگی ناشی از یه کار دیگه ای بوده باشه. فهمیدن این‌که چی شما رو وسوسه میکنه و چرا وسوسه میشین بهتون کمک میکنه تا حس نیازی که به پورن دارید رو کنترل کنید.

درنهایت در این مرحله باید روی عکس‌العملتون به این عواملِ وسوسه کننده و دوری از پورنوگرافی بعد از این‌که گرفتارش شدید، کار کنید. برای مثال اگر دیدن یه بازیگر باعث میشه که برید سراغ پورن، اولین کاری که باید بکنید اینه که دیگه سراغ فیلم یا عکس اون بازیگر نرید.

شما باید مغز و بدنتونو به تحریک نشدن ذهنی و دیداری عادت بدید چون مغز شما به ماده شیمیایی که موقع دیدن اون بازیگر آزاد میشه عادت کرده. تمرین دادن مغز و بدنتون به اینکه دیگه اون ماده شیمیایی آزاد نشه باعث از بین رفتن عاملی که اونو به وجود میاره میشه. برای آموزش و تمرین دادن مغز و بدنتون ممکنه به کمک دوستاتون یا مشاوری که با شما صادقه و شما رو روی اهدافتون برای ترک کردن پورن متمرکز میکنه نیاز دارید.

دیدارهای اجتماعی، ورزش، مطالعه و... کمک میکنه تا به پورن فکر نکنید چون وقتی مغزتون مشغول کارای دیگه‌ست، به وجود اومدن عادت‌های منفی سخت‌تر میشه.

○ مرحله سوم: همینطور ادامه بدید!

اگر به مرحله‌ی سوم رسیدید، یعنی اینکه دارید خوب پیش میرید و دیگه مثل قدیم وسوسه نمیشید پورن تماشا کنید و الان میتونید زمان بیشتری رو بدون پورن بگذرونید.
جنگیدن با میل به تماشای پورن آسونتره ولی هنوزم ممکنه گاهی وسوسه بشید. شاید حس کنید چون مدت زیادیه پورن ندیدید حقتونه که یه پاداشی در عوضش بگیرید. ممکنه گاهی دچار افسردگی بشید که میتونه شما رو به سمت پورن بکشونه.

مهمه که هوشیار باشید و مراقب اتفاقاتی که براتون میفته باشید. بااین‌که الان میتونید از پورن دوری کنید ولی اگه مراقب نباشید ممکنه دوباره به اوضاع قبلیتون برگردید.

وقتی حس میکنید که نیاز شدید به پورن دارید، خودتونو با یه چیزی مشغول کنید، روی یه پروژه‌ی کاری تمرکز کنید، برید باشگاه یا با دوستانتون حرف بزنید.


**

چطور از امروز پورن رو بذارم کنار؟

**


پورن گسترده تر از چیزیه که فکر میکنید. حدود ٤٠میلیون آمریکایی به طور متداول پورن تماشا میکنن.
حدود ١٠٪ بزرگسالا اقرار میکنن که به نوعی به پورن اعتیاد دارن. تازه این رقم نشون‌دهندهی افرادیه که خودشون اقرار کردن.

«درمان انفرادی» راه خوبی برای درمان پورنه. پیشنهاد میشه برید سراغ یه متخصص اعصاب و روان. افرادی هم هستن که تخصصشون سلامت جنسیه. پس موقع پیدا کردن متخصص اینارو در نظر بگیرید.
بعضی جلسات درمانی شامل «رفتاردرمانی» هم میشه که بیشتر روی رفتار، احساسات و تغییر رفتارهای منفی شما تمرکز میکنه.
این روش درمان میتونه به مشکل افسردگیتون هم کمک کنه. روش‌هایی هم وجود داره که بهتون کمک میکنه تا دلیل اعتیادتون رو از طریق بررسی حافظه ناخودآگاهتون پیدا کنید.
«درمان‌گروهی» هم به درمانی گفته میشه که شامل افرادیه که از یه مشکل مشترک رنج میبرن. اگرم در یه رابطه هستید میتونید از «زوج‌درمانی» استفاه کنید.


اگر دوباره به سمت پورن رفتم چه کار کنم؟

اگه یه بار پورن تماشا کنید به این معنی نیست که دوباره به پورن معتاد شدید. با این‌که توصیه میشه در دوره درمان پورن تماشا نکنید ولی برگشت به اعتیاد وقتی اتفاق میفته که به الگوی تماشای پورن گذشته‌تون برگردید.
ممکنه برای فراموش کردن افسردگیتون برید سراغ پورن و دوباره برگردید به اعتیاد. برگشتن به پورن ممکنه از هر طریقی اتفاق بیفته.
چیزی که مهمه اینه که بفهمید چی باعث شده که دوباره برید سراغ پورن. شما وقتی میتونید پورن رو بذارید کنار که خودتون بخواید و روش متمرکز بشید. پروسه‌ی ترک کردن فقط زمان میخواد.


چند نکته برای ترک پورن: اینارو حتما انجام بدید!

♦ از مسدود کننده‌های سایت استفاده کنید: خودتون رو از منبع جدا کنید و به خودتون اجازه ندید تا دوباره وارد همون چرخه‌ی قبلی بشید. از نرم‌افزارهای مسدود کننده‌ی سایت است

8 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2019-05-18 06:22:08 +0430 +0430

مرسی بابت تاپیک عالیت واقعا مرسی :-*

0 ❤️

2019-05-18 10:21:49 +0430 +0430

من یک جغی
(با بیانی طنز)
ولی جدا ازت متشکرم. خیلی پست به درد بخوریه. حداقل برای من

0 ❤️

2019-05-18 10:23:05 +0430 +0430

لامصب… اولین باری که پورن دیدم ۸ سالم بود!!! جالب نیست؟؟؟

0 ❤️

2019-05-21 06:52:32 +0430 +0430

بنظرم الان که همه هشتشون گرو نهشونه صبح برن اداره شیفت دوم برن اسنپ کار کنن تا 12 شب، دیگه وقتی برای دیدن پورن باقی نمی مونه، یعنی اولویتهای اصلی اونقدر پر رنگ هست که اگرم بخاد نتونه

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «