آیا خطر ابتلا به عفونت های جنسی از طریق سکس دهانی هم وجود دارد؟

1400/06/29

آیا خطر ابتلا به عفونت های جنسی (STI) از طریق سکس دهانی هم وجود دارد؟

سکس دهانی لزوما سکس کم خطر تری نیست.

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشه که با یک نفر آشنا میشید و از همان نگاه اول جذب هم میشید و هر دو میدانید که سکس تان حتمی و اجتناب ناپذیر است. با خودتان فکر میکنید برای اینکه هم لذتی برده باشم و هم احتیاط کرده باشم فقط سکس دهانی انجام میدم چون تصور میکنید اینکار از دخول بی خطر تر است. ولی واقعیت این است که خیلی از عفونت های مقاربتی (STI) از طریق سکس دهانی هم منتقل میشوند.
دکتر “پارک” استاد یار دانشکده پزشکی UCSF و نویسنده کتاب Strange Bedfellows (که درباره سلامت جنسی و عفونت های مقاربتی است) میگوید : " این تصور غلط وجود دارد که سکس دهانی در مقایسه با انواع دیگر سکس کم خطر تر است ، که البته این مسئله در مورد ویروس HIV صدق میکند ولی در واقعیت عفونت های زیادی هستند که میتوانند از طریق سکس دهانی هم منتقل شوند."
طبق آخرین آمار “مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)” از هر پنج نفر یک نفر به عفونت مقاربتی مبتلاست، بدون شک این آمار باید چشم و گوش هر کسی که از نظر جنسی فعال است را باز کند! در این مقاله سعی میکنیم شما را با عفونت های مقاربتی ای که از طریق سکس دهانی منتقل میشوند آشنا کنیم و راه کارهای متخصصان برای یک سکس ایمن و بی خطر را با شما در میان بگذاریم.

عفونت های مقاربتی ای که از طریق دهان منتقل میشوند

وقتی بحث انتقال بیماری های مقاربتی پیش میاد سکس دهانی تفاوت چندانی با سکس واژنی یا مقعدی ندارد ، چون به گفته ی دکتر “پارک” هر قسمتی از بدن که دارای غشای مخاطی (مثل دهان ، واژن و مقعد ) است میتواند محل زندگی ای برای عفونت ها باشد.
دکتر “پارک” میگوید : “با اینکه احتمال انتقال HIV از طریق دریافت یا انجام سکس دهانی کم است ولی اگر شخص دارای زخم و بریدگی در دهانش باشد این احتمال بیشتر میشود و در چنین مواقعی بهتر است از سکس دهانی دوری کنید.”

عفونت های مقاربتی رایجی که ممکن است هنگام دریافت یا انجام سکس دهانی منتقل شوند :

HSV (ویروس تب‌خال یا هرپس سیمپلکس)

ویروس HSV میتواند لب ، دهان ، گلو ، ناحیه تناسلی ، مقعد ، راست روده یا باسن را آلوده کند ، این ویروس دارای دو نوع HSV1 و HSV2 است. HSV1 معمولا از طریق ارتباط دهان به دهان منتقل میشود و باعث تبخال (هرپس) دهانی میشود که معمولا به شکل تاول در دهان و اطراف آن بروز میکند ، ولی این نوع ویروس میتواند باعث تبخال آلت تناسلی هم شود. HSV2 معمولا هنگام سکس دخولی منتقل میشود.
ویروس HSV1 به شدت شایع است و طبق آخرین آمار تقریبا نصف آمریکایی های بین 14 تا 49 سال به این ویروس مبتلا هستند در صورتی که فقط 12 درصد آمریکایی به HSV2 آلوده هستند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) تخمین میزند که حدود 87.4 درصد افراد بین 14 تا 49 سال که به ویروس HSV2 آلوده هستند ابتلا شان شان به این ویروس توسط پزشک تشخیص داده نشده است.
دکتر “پارک” میگوید :‌ " شما میتوانید تبخال یا هرپس دهانی (HSV1) را موقع سکس دهانی به آلت تناسلی پارتنرتان منتقل کنید.در کل ویروس هرپس یا همان HSV میتواند موقع دادن یا دریافت سکس دهانی از دهان ، آلت تناسلی یا مقعد به طرف مقابل منتقل شود."
او ادامه میدهد : “تفاوت این دو نوع ویروس خیلی اهمیتی ندارد چون آلودگی به HSV1 در ناحیه تناسلی به آسانی میتواند به دهان منتقل شود و برعکس. البته HSV2 به خوبی HSV1 نمیتواند در دهان زنده بماند به همین دلیل آلودگی دهان به HSV2 از طریق سکس دهانی خیلی اتفاق نمی افتد.”

سوزاک (Gonorrhea) و کلامیدیا (Chlamydia)

اگر آلت تناسلی شما یا پارتنرتان به این عفونت های مقاربتی آلوده باشد امکان انتقال آن به گلو از طریق سکس دهانی وجود دارد. دکتر “پارک” تاکید میکند که سوزاک میتواند بدون هیچ سر و صدایی گلویتان را آلوده کند ، به این معنی که چون هیچ علائمی ندارید اصلا متوجه ابتلا به این عفونت نمیشوید. به گفته ی CDC تنها نشانه ی این عفونت میتواند گلو درد باشد.
کلامیدیا هم درست مثل سوزاک ممکن است گلویتان را آلوده کند ، بدون اینکه هیچ علائمی از خودش نشان دهد. با این حال کلامیدیا به خوبی سوزاک نمیتواند در گلو دوام بیاورد برای همین احتمال عفونت کلامیدیا در گلو کمتر از سوزاک است.
به طور کلی هر دوی این عفونت ها فقط از طریق آزمایش قابل تشخیص هستند.

سیفلیس (Syphilis)

این عفونت جنسی هم میتواند به دهان منتقل شود و هر قسمتی از دهان مثل زبان را آلوده کند.
دکتر “پارک” میگوید : “در مراحل اولیه سیفلیس باعث ایجاد زخم های بدون دردی در دهان ، آلت تناسلی یا مقعد میشود. باکتری این عفونت میتواند از طریق انجام یا دریافت سکس دهانی منتقل شود.”

HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)

با اینکه شاید فکر کنید عفونت HPV فقط در تست پاپ اسمیر (نمونه برداری و آزمایش سلول شناسی دهانه رحم) خودش را نشان میدهد ولی این ویروس ممکن است از روش های مختلفی خودش را بروز دهد که شامل زگیل در گلو ، زگیل تناسلی و زگیل مقعدی است. دکتر “پارک” میگوید : “سکس دهانی برای کسی که آلت تناسلی یا مقعدش به HPV آلوده است میتواند باعث انتقال HPV به شما از طریق دهان شود.”
به گفته ی دکتر “پارک” معمولا این عفونت های HPV علائمی ندارد و نود درصد مواقع این ویروس در طول دو سال خود به خود از بین میرود و مشکلی ایجاد نمیکند ولی با اینحال عفونت مداوم گلو با انواع خطرناک HPV میتواند در سال های بعد باعث سرطان شود. به همین دلیل دکتر “پارک” پیشنهاد میکند که واکسن HPV بزنید ، این واکسن از شما در مقابل 9 نوع از این ویروس به خصوص آنهایی که بیشترین ریسک ایجاد سرطان را دارند محافظت میکند.

چطور خودمان را از شر بیماری های مقاربتی دور نگه داریم

با اینکه بررسی و مراقبت منظم از سلامت جنسی تان خیلی هیجان انگیز به نظر نمیرسد ولی اینکار کلید اصلی پیشگیری از انتقال بیماری های جنسی چه از طریق سکس دهانی یا هر نوع سکس دیگری است. متخصصان تاکید میکنند موارد زیر را حتما در نظر داشته باشید:

با هر پارتنر جدید آزمایش دهید

شاید فکر کنید بیماری های مقاربتی چیزیست که فقط افرادی که پارتنرهای زیادی دارند به آنها مبتلا میشوند در صورتی که اینطور نیست. همین تصورهای غلط باعث شده که شرم و قضاوت های نابجای زیادی درباره این مسائل به وجود بیاد. به گفته ی دکتر “پارک” تقریبا همه ی افرادی که از نظر جنسی فعال هستند حداقل یکبار در زندگی شان به عفونت های جنسی مبتلا میشوند. از آنجایی که خیلی از عفونت های جنسی علائمی ندارند آزمایش دادن تنها راه تشخیص آنهاست ، برای همین وقتی با فرد جدیدی وارد رابطه میشوید بهتر است مطمئن بشید هر دو از روابط قبلی تان بیماری ای به همراه ندارید و بهترین راه برای اینکار آزمایش دادن است."
دکتر “سولیوان” مدیر آزمایشات بالینی شرکت LetsGetChecked که ارائه دهنده ی کیت های تست خانگی است میگوید :‌ “پیشنهاد میکنم هر کسی که سکس دهانی یا مقعدی انجام میدهد این نواحی از بدن شان را تست کنند که به راحتی از طریق نمونه برداری قابل انجام است.”
این را هم باید بدانید که تشخیص ویروس های HSV1 و HSV2 جزو کیت های استاندارد تست های بیماری های مقاربتی نیستند ، به همین دلیل اگر به دنبال آزمایش کاملی از بیماری های مقاربتی هستید “مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها” پیشنهاد میکند برای آزمایش این دو ویروس با پزشکتان صحبت کنید.

استفاده از محافظ های پوششی

دکتر “پارک” میگوید : “شما میتوانید خطر انتقال عفونت های مقاربتی را با استفاده از کاندوم معمولی یا کاندوم دهانی ( dental dam) موقع سکس کاهش دهید ، به خصوص موقع سکس دهانی.”
او ادامه میدهد : " عدم تمایل افراد به استفاده از کاندوم به دلیل تاثیری که روی تجربه ی سکس دهانی به وجود می آورد قابل درک است چون قاعدتا سکس دهانی بدون کاندوم برای اکثر مردم لذت بخش تر است. تنها کاری که از دست من بر می آید این است که مردم را نسبت به اینکه بیماری های جنسی میتوانند به آسانی از طریق سکس دهانی هم انتقال پیدا کنند مطلع کنم ، در نهایت این خود افراد هستند که باید در مورد استفاده کردن یا نکردن از کاندوم تصمیم بگیرند."

مسئله ی تک همسری را هم در نظر بگیرید

با اینکه موثر ترین روش پیشگیری از هر نوع بیماری جنسی ای استفاده از کاندوم معمولی یا دهانی (dental dam) است ولی اگر شما در حال حاضر به HSV1 یا HSV2 مبتلا هستید (توجه کنید که هیچ واکسن یا درمانی برای آنها وجود ندارد) و در یک رابطه ی تک همسری هستید میتوانید برای داشتن سکس بی خطر مسیر متفاوتی را انتخاب کنید.
دکتر “هودر” مربی جنسی فارغ التحصیل کالج متخصصین جنسی آمریکا میگوید : “در سراسر دنیا خیلی از زوج هایی که در رابطه تک همسری هستند با وجود ابتلا به تبخال جنسی (HSV) آن را تحت کنترل دارند ، بدون اینکه لازم باشد دائما از کاندوم استفاده کنند ، البته این موضوعی است که خود زوج ها باید در مورد آن تصمیم بگیرند. اینکار معمولا شامل مصرف داروهای ضد ویروسی ، دوری از تماس جنسی زمانی که علائم قابل مشاهده اند ، توجه به اینکه چه چیزی معمولا باعث بروز این علائم میشود (چون در هر شخص متفاوت است) و قبول این ریسک که احتمال انتقال دادن یا گرفتن ویروس برای طرفی که هنوز به ویروس مبتلا نشده وجود دارد.”

در مورد آزمایش دادن با هم حرف بزنید

دکتر “سولیوان” میگوید :‌ “علاوه به اینکه باید مراقب بروز علائم و تغییرات خاصی در بدن تان باشید و از ریسک انتقال بیماری ها آگاه باشید ، حرف زدن و ارتباط با پارتنرتان خیلی اهمیت دارد. اگر میتوانید موقع حرف زدن با پارتنرتان مکالمه را طوری هدایت کنید تا بفهمید آیا او قبلا برای بیماری های جنسی آزمایش داده یا نه و اگر تست نشده بود تشویقش کنید اینکار را انجام دهد. سکس امن و بی خطر مسئولیتی است که همه ی ما در آن سهیم هستیم و مهم است که من و شما هم وظیفه خودمان را در این خصوص به درستی ایفا کنیم.”




منبع

14 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2021-09-26 16:59:43 +0330 +0330

↩ Azad2021Aug
بله با نظر شما موافقم متاسفانه چه دختر و چه پسر دید مثبتی ندارن به بحث سلامتیی مخصوصا سکس دهانی واسه مرد درصد ابتلاش به عفونت های گفته شده و ایدز کمه ولی واسه زن زیاده چون مایع مذی که از الت مرد میاد در اثر تحرییک صددرصد حاوی ویروس هست پس با هرننه قمری سکس و رابطه نداشته باشییم این و به خودمم میگم سعی کنیم متوجه بشیم که پوشش خوب یا قیافه خوب نشانه سالم بودن فرد نیست و قبل از هر استارت رابطه ایی طرف مقابل و با ارامش دعوت به انجام ازمایش بکنیم تا با ارامش مطلق اقدام به انجام رابطه بکنییم

1 ❤️

2021-10-01 00:06:17 +0330 +0330

سپاس از وقت، زحمت و این مطالب مفیدتون، 👍😊🙏💐❤

2 ❤️

2021-10-02 08:28:00 +0330 +0330

آزمایش و اینا کصشعره، چون ممکنه هرکس هر روز سکس کنه، پس آزمایش منتفیه.

بهترین کار پیشگیریه، سکس دهانی آدم نکنه، کاندومم بذاره، خلاص 😏

0 ❤️

2021-10-02 08:31:03 +0330 +0330

↩ Azad2021Aug
هشت تا سیزده سال؟ برو کص ننت، بعدم آزمایش کیره، بازم کص ننت.
تو گاو که هستی هیچ، توهم مودب بودنم داری، توی پیامت خودت ننه ی خودتو ریدی بهش، های های های، برو حالا ننتو بگا 😂 😂 😂

0 ❤️

2021-10-16 15:37:08 +0330 +0330

الکی الکی بخاطر ساک زدن یه جنده خودم و همسرم به تبخال تناسلی مبتلا شدیم. بیماری بسیار دردناک که تا آخر عمر در بدن می‌مونه

1 ❤️

2023-01-29 09:56:27 +0330 +0330

👌 😎

0 ❤️

2023-02-25 01:26:56 +0330 +0330

من خودم از راه دهان آلوده ی یک زن سوزاک گرفتم.علائمی که تجربه کردم مثل سوزش شدید ادرار ، وجود خون در انتهای ادرار
کلی آنتی بیوتیک با سرم بهم تزریق کردن و دو هفته قرص چرک خشک کن خوردم .واقعا پنج دقیقه ساک زدن ارزش این همه درد رو نداشت

0 ❤️



تاپیک‌های داغ





‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «