برای تمام بشریت

1400/06/19



در دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ یه رقابت فضایی بزرگ بین آمریکا و شوروی ایجاد شد . جرقه شروع این رقابت این بود که اتحاد جماهیر شوروی ماهواره اسپوتنیک یک رو در سال ۱۹۵۷ به فضا فرستاد و شد اولین کشوری که در حوضه هوا فضا موفق بوده . سر همین قضیه آمریکا در کمتر از شش ماه ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا ( ناسا ) رو به وجود آورد . در ادامه ی این رقابت شوروی با فرستادن اولین انسان به فضا باز هم یک موفقیت دیگه کسب کرد درحالی که آمریکا پشت سر شوروی و در جایگاه دوم موفقیت بدست میاورد . شرایط همینطور ادامه داشت تا اینکه در اواسط ۱۹۶۰ پدر برنامه فضایی شوروی یعنی سرگئی کورولف درگذشت و بعد از اون دیگه شوروی نتونست یک تیم فضایی خوب داشته باشه و در ۱۹۶۹ وقتی که آمریکا اولین انسان رو به ماه فرستاد شوروی در مسابقه تسلیم شد و کل برنامه فضایی در کل جهان تقریبا متوقف شد و بودجه ناسا هم اونقدر کم شد که رویای کشف ناشناخته ها زیر خروار ها خاکستر دفن شد . چیزی که سریال For all mankind (برای همه بشریت) از مخاطب میپرسه اینه که چی میشد اگه سرگئی کورولف (پدر برنامه فضایی شوروی) نمی مرد ، چی میشد اگه شوروی اولین انسان ها رو به ماه میفرستاد و رقابت بین آمریکا و شوروی تموم نمی شد ، چی میشد اگه آمریکا و شوروی به جای رفتن به جنگ ها ، پولشون رو صرف شناخت فضا و کشف ناشناخته ها و ساختن پایگاه روی ماه میکردن ؟ در طی سریال میفهمیم که آیا فضا نورد بودن یک افتخاره یا یک کار بسیار مشکل ؟
فشارِ هوا ، تنهایی و انزوا در فضا در یک طرف و فشاری که ممکنه از سوی خانواده به فضانورد وارد بشه به علاوه سختی کنترل منابع و وسایلی که در اختیار فضانورده همراه با فشار سیاسی و رسانه ای که ممکنه بر فضانورد وارد باشه از جمله مواردیه که کنترلش خیلی سخته. شاید به همین خاطر باشه که تست های بی شماری از فضانورد گرفته میشه تا برای فرستادن به فضا آماده بشه . در طی فیلم مخاطب حس میکنه که واقعا سیاست داره به شدت حتی روی انسانیت و صلح تاثیر میذاره .گاهی واقعا بغض گلوی مخاطب رو میگیره که چرا ، واقعا چرا نمیتونیم یه لحظه جنگ ها و نفرت هامون رو فراموش کنیم و برای یک هدف بهتر و والا تلاش کنیم.
لازم نیست نگران خسته کننده بودن فیلم باشیم چون دو موضوع باعث شده که حتی کارها و حرف های اداری و گفت و گو های عادی هم جذاب باشه اول اینکه چندین شخصیت اصلی وجود داره و همین باعث میشه منتظر ورود یک شخصیت خاص نباشیم و هر صحنه سریال میتونه جالب باشه ، دوم اینکه چون اتفاقات سریال تاریخی و بر اساس اسامی واقعی هستن به نوعی سریال رو میتونیم یک مستند در نظر بگیریم و از لحاظ علمی ، بار علمی به مخاطب اضافه میشه . موسیقی فیلم واقعا تاثیر گذاره چون سریال اکثرا برای هر صحنه یک موسیقی گذاشته که باعث هیجانی شدن و درک بهتر موضوع از سمت مخاطب میشه. بازیگری جوئل کینامن رو فقط از فیلم های طنز مثل جوخه خودکشی میشناختم اما توی این فیلم ثابت کرد که توی نقش جدی هم میدرخشه و خودش رو ثابت کرد ؛ نه تنها از جوئل کینامن بلکه از سمت هیچ بازیگر دیگه ای حس مصنوعی بودن بازیگری شون بهم دست نداد و گاهی هم حس میکردم واقعا یه عده استعداد ناشناخته دور هم جمع شدن و شدن جمع بازیگران این فیلم . صحنه های ویژه فیلم واقعا چشم نوازن و بجز دو صحنه کوتاه درگیری در اولین پایگاه فضایی بین فضانورد ها و جابه جایی وسائل با توجه به کمی جاذبه در ماه ، بقیه صحنه های پیاده روی در ماه و پرتاب فضا پیما و … واقعا خوبن. اگه هنوز برای دیدنش شک داری میتونی با برسی امتیازش در IMDb کاملا از دیدنش خیالت راحت بشه. چیزی که واقعا ناراحتم کرد این بود که فیلم هرچند از نظر منتقدان مورد توجه زیادی قرار گرفت اما در جهان و از سوی مخاطب ها بهش کم لطفی شد .شاید چون جبهه گیری فیلم گاهی بر خلاف ایالات متحده بوده اینطور شد البته این جبهه گیری اونطور نیست که در کلام ممکنه به نظر بیاد بلکه همه چیزی که فیلم بر خلاف ایالات متحده میگه اینه که سیاست ممکنه روی کار تاثیر بگذار حتی توی خود ایالات متحده و حتی رو اداره ای مثل ناسا . سریال حقشه دیده بشه چون یکی از قشنگ ترین سریال های درامی بوده که خسته کننده نبوده و تونسته به خوبی ادامه بده و درگیر کلیشه ها نشه (در طی سریال نمیتونید بفهمید که حرکت بعدی چیه و واقعا گاهی حس میکنی همه چیز اتفاقی اتفاق میفته .)
امیدوارم ببینیش و ازش لذت ببری.

گالری عکس











740 👀
5 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2021-09-10 21:37:40 +0430 +0430

ممنون بابت حمایت ها و نقد های مفید تک تک تون
باور کن حرف هات تاثیر بالایی داشته و داره . ببخش اگه یکم بی احساس یا بد یا به اصتلاح سرد صحبت میکنم یا جواب سوالات رو به درستی پاسخ نمیدم یا گاهی منفی نگر هستم امیدوارم بتونم رفتارم رو درست کنم و امیدم رو بیشتر اما این کار راحتی نیست .

1 ❤️

2022-05-02 02:44:09 +0430 +0430

↩ Nobody999
چقدر خصوصیات رفتاریت عقه🤩

1 ❤️

2022-05-02 02:45:27 +0430 +0430

↩ Nobody999
چقدر خصوصیات رفتاریتون عشقه🤩

1 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «