تاثیر کمبود هورمون استروژن بر زندگی جنسی

1400/07/19

آیا هورمون هایتان لذت سکس را از شما گرفته اند؟



به گفته ی زنان ، واژن دار ها و کسانی که توانایی زایمان دارند درد در حین سکس برایشان یک تجربه ی مکرر است. این مشکل میتواند در دوران مختلفی از زندگی زنان و به یک دلیل مشترک اتفاق بیفتد ، میدانید آن چیست؟

استروژن! یا بهتر بگم کمبود آن.

هورمون هایتان چطور زندگی جنسی تان را تحت تاثیر قرار میدهند؟

اوضاع از این قرار است : بافت های اطراف ورودی واژن و والوا (بخش خارجی واژن) خیلی به هورمون استروژن وابسته اند. این بافت های واژن عاشق استروژن هستند و دارای گیرنده های هورمونی زیادی هستند که به استروژن واکنش نشان میدهند. استروژن کمک میکند تا این بافت ها قوی ، چاق و چله ، روان و نرم باشند. حالا وقتی استروژن کافی ای در کار نباشد این گیرنده ها هم چیزی ندارند که با آن واکنش دهند که تاثیر این اتفاق در بافت ها کاملا قابل مشاهده است. این مسئله باعث میشود لابیا ( لب های بیرونی و داخلی واژن) به مرور نازک تر ، خشک تر و ضعیف تر میشود ، همچنین ورودی و مجرای واژن هم ممکن است دچار “آتروفی” شود که به معنی کوچک تر شدن آن است. این مسئله میتواند هنگام ورود شیء به داخل واژن باعث خارش ، درد و خشکی بیشتری شود. اصطلاحا در پزشکی به این مشکل “واژینیت آتروفیک” (atrophic vaginitis) یا “آتروفی واژن” (vaginal atrophy) میگویند. زمانی که چیزی سعی دارد وارد واژن شود این بافت ها هنگام انبساط و تطبیق سایز ممکن است دچار پارگی های بسیار کوچکی شوند. علائم “واژینیت آتروفیک” (AV) شامل دیسپارونیا (درد هنگام سکس) ، خشکی ، تغییر PH واژن و تغییرات در ادرار یا آلت تناسلی است.
کاهش سطح استروژن بعد از یائسگی عامل اصلی به وجود آمدن این علائم در زنان است. “واژینیت آتروفیک” (AV) پتانسیل این را دارد که روی کیفیت کل زندگی فرد تاثیر منفی ای بگذارد و حتی در ادامه باعث بیماری های ثانویه ای مثل افزایش عفونت های مجاری ادراری شود.

چه چیزی باعث کاهش سطح استروژن میشود؟

چرا این اتفاق می افتد؟ دو عامل عامل اصلی وجود دارد ، یکی شیر دادن و دیگری یائسگی.
زنانی که شیرده هستند معمولا پریود منظمی ندارند چون بدن در حال سرکوب تخمک گذاری است تا جلوی حاملگی دوباره را بگیرد.(در صورت پریود نشدن شما اگر شیرده هم باشید امکان باردار شدن تان وجود دارد) تمرکز بدن تولید شیر برای بچه است ، نه اینکه دوباره سریعا حامله شوید.
به همین دلیل اکثر زنانی که بچه شیر میدهند بافت های واژن شان شبیه واژن زنی است که یائسه شده و دارای علائمی مثل آتروفی(کوچک شدن بافت) ، خشکی ، درد ، رنگ پریدگی ، خیسی و روانی کمتر ، نازک و ضعیف تر شدن بافت های واژن هستند. در تحقیقی که روی 832 زنی که برای اولین بار مادر شده بودند انجام شد تقریبا نصف آنها (46.3 درصد) تمایل کمتری به هر نوع فعالیت جنسی داشتند ، 43 درصد کاهش خیسی و روان بودن واژن شان را تجربه کردند و 37.5 درصدشان هم تا شش ماه بعد از زایمان دچار “دیسپارونیا” (درد هنگام سکس) بودند.
این مسئله برای یائسگی هم صدق میکند. در یائسگی چرخه پریود متوقف میشود و دیگر خبری از تخمک گذاری نیست. استروژن به نوعی سوخت تخمک گذاری محسوب میشود پس وقتی استروژن کاهش می یابد و تخمک گذاری متوقف میشود سیستم عملکرد بدن زنان هم تغییر میکند. قاعدتا با توقف پخش استروژن در بدن به دلیل یائسگی بافت والوا و واژن تحت تاثیر قرار می گیرند. به گفته ی 17 تا 45 درصد زنان یائسه دخول برایشان دردناک است. همچنین طبق تحقیقات انجام شده در مورد “دیسپارونیا” (درد هنگام سکس) حدود 45 درصد زنان پس از یائسگی دچار “واژینیت آتروفیک” (AV) میشوند.

چه راه حل هایی وجود دارد

1.فیزیوتراپی عضلات کف لگن

مهم نیست در چه برهه ای از زندگی تان هستید ، یک فیزیوتراپ متخصص عضلات کف لگن میتواند برای کاهش دردتان به شما کمک کند ، شما را با ورزش های مخصوص ریلکس کردن عضلات کف لگن و واژن آشنا کند و برای برگشتن به زندگی جنسی ای که از آن لذت میبرید شما را همراهی کند. هورمون قطعا نقش مهمی در این قضیه دارد ولی گرفتگی و اختلال عضلات کف لگن هم میتواند یکی از علت های دیگر باشد ، در کل هر عامل احتمالی ای باید بررسی و درمان شود تا مطمئن شوید همه چیز در بدن تان به درستی کار میکند.

2.کرم های استروژن

با پرشک تان در خصوص استفاده از کرم های موضعی استروژن صحبت کنید. گاهی اوقات استفاده از مقدار کمی کرم استروژن روی والوا و ورودی واژن معجزه میکند. این کرم ها کمک میکنند تا بافت های واژن تان قوی تر ، روان تر و با طراوت تر شوند.

3. از روان کننده استفاده کنید

از یک روان کننده بر پایه آب با کیفیت ( مثل برندهای Good Clean Love و Coconu) روی بیرون واژن تان استفاده کنید ، اگر هم قصد دخول داشتید میتوانید در داخل واژن تان هم از آن استفاده کنید. در طول سکس هم اگر لازم دانستید بازهم روان کننده اضافه کنید ، اصلا چیزی به عنوان “روان کننده بیش از حد” نداریم پس هر چقدر دوست دارید ازش استفاده کنید.

4.از مرطوب کننده استفاده کنید

یکسری محصولات بدون نسخه هستند که حاوی هورمون نیستند و به روان و نرم کردن پوست بیرون واژن و والوا کمک میکنند. از بعضی از آنها میتوانید برای داخل واژن تان هم استفاده کنید. Luvena یک محصول بدون نسخه است که به طور خاص برای روان و مرطوب کردن واژن زنان یائسه ساخته شده که میتوان برای داخل واژن هم از آن استفاده کرد. روغن نارگیل و کرم aquaphor هم گزینه های دیگری هستند که میتوانید برای محافظت از بافت ها بیرون واژن تان را با آنها چرب کنید.

کلام آخر

این را یادتان باشد که اگر در طول سکس دچار درد میشوید ، با وجود اینکه این مشکل رایج است ولی اصلا نرمال نیست و لازم نیست تا آخر عمر با آن زندگی کنید. از دکتر زنان و زایمان تان بخواهید تا شما را به یک فیزیوتراپ متخصص عضلات کف لگن معرفی کند ، از روان کننده ها و مرطوب کننده های با کیفیت استفاده کنید و در کل ساز و کاری برای خودتان داشته باشید تا شما را به زندگی ای که دوست دارید برساند.


منبع

4180 👀
4 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2023-01-29 10:00:53 +0330 +0330

👏 😎

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «