سکس ایمن‌تر و STIها

1399/09/10

۵ نکته‌ای که شما باید در مورد انتقال،آزمایش و پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی بدانید


بیشتر کمپین‌های آگاهی بخش درباره عفونت‌های مقاربتی که شما می‌بینید، چیز‌های یکسانی می‌گویند: با پارتنرتان درباره‌ی سکس ایمن‌تر صحبت کنید، از کاندوم استفاده کنید و آزمایش بدهید. این‌ها توصیه‌های خوب و مناسبی هستند، اما به آن خوبی‌ای که باید کار نمی‌کند: چراکه تعداد مبتلایان به عفونت‌های مقاربتی در حال افزایش است. عفونت‌هایی که تقریبا منقرض شده بودند، به عنوان مثال سفلیس، دوباره برگشته‌اند!
یک مشکل بزرگ وجود دارد، که راه‌های قدیمی ارائه شده برای پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی آن را حل نخوا‌هند کرد. بسیاری از تصمیماتی که باعث سکس امن‌تر می‌شوند، خسته کننده و بالینی و درمانگاهی هستند. افراد خیلی کمی هستند که درباره‌ی این موضوع واقع‌بینانه صحبت می‌کنند، با توجه به اینکه امروزه ما چگونه قرار می‌گذاریم و ملاقات می‌کنیم.{۱} وقت آن است که ما به اقدامات لازم برای سکس ایمن‌تر به شکل عملی و کاربردی‌تری نگاه کنیم؛ این چیز‌هایی است که لازم است بدانید:

1. کاندوم‌ها عالی‌اند، اما آنها تنها روش سدی ممکن نیستند. {۲}
اقدامات لازم برای برای سکس ایمن‌تر بسیار بیشتر از پوشیدن یک کاندوم است. بسیاری از مردم نمی‌دانند که پوشیدن کاندوم نمی‌تواند جلوی انتقال تمام عفونت‌های مقاربتی را بگیرد. آنها یک گزینه‌ی خیلی خوب هستند و در عین حال آنها تنها روش جلوگیری از بارداری‌ای هستند که خطر ابتلا به عفونت‌ها را هم کاهش می‌دهند. (هم کاندوم‌های زنانه و هم مردانه وجود دارد، که می‌توان از هر دوی آنها هم در سکس واژینال و هم در سکس مقعدی استفاده کرد. نکته‌ی حرفه‌ای: کاندوم زنانه را می‌توان تا ۸ ساعت قبل از عمل پوشید – زمانی که شما آماده بودید، آن نیز آماده خواهد بود!
کاندوم‌ها بخشی از گروه بزرگتر سدها هستند که شامل سد دهانی [dental dam] (که در تماس‌های دهان با واژن یا دهان با مقعد استفاده دارد)، دیافراگم‌ها، cervical caps، و اسنفج‌های جلوگیری می‌باشند. Spermicide ها هم از روش‌های جلوگیری محسوب می‌شوند.{۳}

2. استفاده از روان‌کننده احتمال عفونت را کاهش می‌دهد.
این مورد برای برخی از افراد غافلگیر کننده است: روان‌کننده اصطکاک را کاهش می‌دهد، و با کم کردن اصطکاک، زخم‌ها و پارگی‌های ریزی که در حین فعالیت‌های جنسی رخ می‌دهد کم شده و ریسک عفونت نیز کاهش می‌یابد.
استفاده از روان‌کننده همچنین احتمال پاره شدن کاندوم در حین سکس را هم کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید: روان‌کننده‌های بر پایه‌ی آب و سیلیکن را می‌توان با کاندوم‌های لاتکسی استفاده کرد و روان‌کننده‌های بر پایه‌ی روغن را فراموش کنید چراکه باعث خوردگی و پارگی کاندوم‌[لاتکسی] می‌شوند. علاوه بر روان‌کننده‌ای که به سطح بیرونی کاندوم می‌زنید، چند قطره روان‌کننده هم داخل آن بریزید.
روان‌کننده به ویژه برای سکس مقعدی عالی است، چراکه مقعد بطور طبیعی خودش روان‌کننده ترشح نمی‌کند. در زمان سکس دهانی هم می‌توانید با استفاده از روان‌کننده‌های طعم دار هیجان بیشتری وارد فضا کنید! – فقط از روان‌کننده‌های دارای سوربیتول یا گلیسیرین {۴} و شکر‌هایی که می‌توانند در واژن زنان ایجاد عفونت کنند، دوری کنید. به بیان ساده، روان‌کننده‌ها عالی هستند! یک ظرف کوچک از آنها را در کنار کاندوم‌هایتان در کیف خود داشته باشید.

3. هر سه تا شش ماه یا قبل و بعد از هر پارتنر جدید آزمایش بدهید، هر کدام که زودتر اتفاق افتاد – و بدانید که آزمایش چه چیز‌هایی را می‌دهید.
وقتی که در مورد آزمایش دادن فکر می‌کنید، چه با پارتنر و چه بدون آن، سعی کنید حتما آزمایش‌های‌ STI را انجام دهید {۵} مشخص کنید که دقیقا برای چه عفونت‌هایی آزمایش داده‌اید. بر اساس گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیش از ۳۰ نوع تست STI وجود دارد و بسیاری از کیت‌های STI فقط ۴ تا ۵ مورد از عفونت‌های رایج را بررسی می‌کنند. (به یاد داشته باشید که هیچکدام از انواع STIها شامل تست پاپ اسمیر {۶} نمی‌شود مگر اینکه بطور اختصاصی برای این تست درخواست داده باشید.) سعی کنید هر سه تا شش ماه و قبل و بعد از هر پارتنر جدید آزمایش بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا بلافاصله عفونت جدید را تشخیص داده و قبل از اینکه آسیب طولانی مدت به شما وارد کند درمان آن را شروع‌ کنید، همچنین این کار احتمال گرفتن منفی کاذب در نتایج را کاهش می‌دهد. {۷}

4. مکالمه در مورد سکس ایمن‌تر با پارتنرتان موضوعی نیست که فقط یکبار آنرا مطرح کنید – باید همیشه این موضوع در جریان باشد.
بسیاری از افراد به شما می‌گویند که ما برای «همه چیز آزمایش داده‌ایم» یا می‌گویند که «تمام آزمایش‌های ما منفی بود [بیماری‌ای نبود]». مجدد تکرار میکنم بیش از ۳۰ نوع آزمایش STI وجود دارد، بنابراین نه، آنها برای «همه چیز» آزمایش نداده‌اند! روان‌کننده، کاندوم‌ها و سدهای دهانی ۱۰۰ درصد احتمال خطر را از بین نمی‌برند؛ بنابراین زمانی که می‌توانید، با پارتنر یا پارتنر‌هایتان در مورد سکس ایمن‌تر صحبت کنید و هر دو با همدیگر آزمایش بدهید. من با افراد زیادی صحبت کرده‌ام که سعی کردند سکس ایمن‌تر را در فعالیت‌های جنسی خود جا بیاندازند اما این تلاش معمولا پس یک صحبت کوتاه اولیه متوقف می‌شود، پارتنر معمولا می‌گوید که او «پاک» است و بعد اتفاقات به سمت عملی شدن [خود سکس] پیش می‌رود. افراد بسیار کمی هستند که صحبت‌های جامع و کاملی درباره‌ی سکس ایمن‌تر با یکدیگر دارند و اینکه چگونه می‌توانند در زمان انجام هر نوعی سکسی احتمال انتقال عفونت‌های جنسی را به حداقل ممکن برسانند. نکته‌ی دیگر: برای فردی که آزمایش STI اش منفی شده است از کلمه‌ی «پاک» استفاده نکنید چراکه داشتن یک عفونت جنسی شما را «آلوده و ناپاک» نمی‌کند.

5. نقشی که رسیدگی‌های شخصی در انتقال عفونت‌های جنسی دارد را، درک کنید.
اینکه یک نفر چند بار در روز حمام می‌کند هیچ ربطی به احتمال ابتلای‌ شما به عفونت [از او] ندارد. در حقیقت، گاهی افراد خود را به این خاطر که سعی می‌کنند برای یک پارتنر جدید «تمیز» باشند، در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهند. به عنوان مثال، دوش گرفتن می‌تواند باعث آزرده شدن واژن شده و احتمال ابتلا به را عفونت‌ را افزایش دهد. حتی اصلاح کردن یا وکس انداختن می‌تواند نقاط ورود کوچکی برای انتقال پوستی عفونت‌ها به وجود آورد، مسواک زدن دندان‌ها و استفاده از نخ دندان دقیقا قبل یا بعد از سکس دهانی به عامل عفونت‌زا اجازه‌ی ورود به بدن را می‌دهد. اگر ناحیه تناسلی خود را اصلاح کردید یا وکس انداخته‌اید، حداقل یک روز برای انجام فعالیت جنسی صبر کنید، تا بریدگی‌ها و خراش‌های کوچک ناشی از اصلاح یا وکس فرصت بهبود داشته باشند؛ بجای اینکه درست قبل یا بعد از سکس دهانی مسواک بزنید می‌توانید از دهانشویه استفاده کنید.
در نهایت، بجای فکر کردن به اینکه چه کار‌هایی باید با بدن خودتان انجام دهید، روی چیزهایی که می‌توانید برای محافظت از خود و پارتنرتان انجام دهید تمرکز کنید – یک تفاوت کوچک اما مهم. دانستن ریسک کاری که آن را قبول میکنید، شما را برای گرفتن بهترین تصمیم‌ها برای خود و پارتنرتان آماده می‌کند. گرفتن آن تصمیمات بر عهده‌ی من یا فرد دیگر نیست.

در حقیقت بهداشت و سلامت جنسی،‌ تماما درباره‌ی این است که بر اساس اطلاعات دقیق و درست و فهم این که بدانیم سلامتی به معنی هرگز بیمار نشدن نیست، برای خودتان تصمیم بگیرید. فارغ از اینکه شما چقدر برای داشتن سکس ایمن‌تر از همه نظر تلاش می‌کنید، باز هم احتمال ابتلای شما به یک عفونت وجود دارد. اما وقتی که شما آن چیزی که برای خودتان و پارتنرتان بهترین است را انجام می‌دهید، شما برای مقابله با جنبه‌های منفی فعال بودن از نظر جنسی آماده‌تر هستید – در حالی که همچنان از تمام مزایای آن لذت می‌برید.{۸}

منبع

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توضیحات مترجم:.
*** کلمه‌ی STD با STI تفاوت‌هایی داره، STD تمامی بیماری‌های مقاربتی جنسی را شامل میشه در حالی که STI به بیماری‌های منتقل‌شونده‌ی جنسی‌ای که حالت عفونی دارد گفته میشه (بیشتر این تفاوت جنبه‌ی فنی داره و از نظر مفهومی، بسیار نزدیک به یکدیگراند)
1. منظور نویسنده اینه که سبک قرار گذاشتن و آشنا شدن امروزه عوض شده ولی نحوه‌ی آموزش و بیان مسائل مرتبط با پیشگیری تغییری نکرده و الان روش‌های قدیمی کارکردشون رو از دست دادن
2. روش‌هایی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی که جلوی تماس پوستی بین دو فرد را میگیرند و در واقع سد بین دو پوست ایجاد میکنند را روش‌های سدی می‌گویند.
3. هر یک از کلماتی که گفته شده یکی از روش‌های جلوگیری هستند. بجز spermicide بقیه به زبون ساده معادل کاندوم‌هایی با شکل‌های متنوع و کارکرد‌های متنوع‌ان و spermicide یک ماده‌ی اسپرم‌کش هستش که ۱۰ ۱۵ دقیقه قبل از سکس واژینال، مثل پماد اون رو داخل واژن استفاده میکنید و حتی در صورت انزال در داخل، اون ماده اسپرم‌ها رو میکشه و فرد باردار نمیشه.
4. دو نوع ماده‌ی ساختاری که مزه‌ی شیرین دارن و در صنایع دارویی و بهداشتی ازشون استفاده میشه
5. کلمه STI مخفف عفونت‌های منتقل شونده از طریق رابطه جنسی است و آزمایش آن به مجموعه‌ی آزمایشاتی گفته میشه که در اون فرد برای چندین عفونت مهم بطور همزمان آزمایش میده و تست‌ها معمولا ترکیب ثابتی ندارن (یعنی فرضا در آزمایش اول بیماری‌های ۱ و ۲ و ۳ رو چک میکنه و یه جای دیگه بیماری‌های ۳ و ۵ و ۶ از نظرش مهم‌تره و اونها رو بررسی میکنه)
6. نوعی آزمایش غربال‌گرایانه برای زنان که برای بررسی سلامت رحم انجام میشه و به زنان بالای ۲۱ سال توصیه شده که بسته به شرایط و صلاح‌دید پزشک هر چند وقت یکبار این تست را بدهند
7. در برخی از آزمایش‌های پزشکی به دلایل متعددی آزمایش فرد مبتلا (به هر چیزی) سالم نشان داده میشه یعنی فرد مریضه ولی آزمایش میگه سالمه که به این حالت منفی کاذب یا دروغین میگن.
8. تعریف فعال بودن از نظر جنسی در اینجا اینه که با پارتنر‌های زیادی رابطه دارید و یک پارتنر دائمی یا بلند مدت ندارید که خود همین موضوع در حالی که برای خیلیا مزیت‌های زیادی داره (مثل تنوع) ولی از اون طرف خطر بیماری رو بالا میبره که خب جنبه‌ی منفی مورد بحث این مقاله بوده!

2540 👀
7 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2020-12-01 00:26:24 +0330 +0330

نکات بسیار مفید بودن. خیلی ممنون🌷🌷

1 ❤️

2020-12-01 17:12:32 +0330 +0330

مرسی از مطالب مفیدت دمت گرم

2 ❤️

2020-12-01 17:28:42 +0330 +0330

مطبلب مفیدی بود ممنون 🌹

1 ❤️

2020-12-02 20:41:24 +0330 +0330

↩ Imaneshoon
درود ایمان جان
متاسفانه چیزی که گفتی درسته، حتی با وجود کاندوم هم احتمال بارداری هست و هم بیمار شدن ولی خب احتمالا بسیار کم میشه؛ امیدوارم مشکل خاصی برات پیش نیومده باشه و هرگز هم نیاد؛ در مورد تست هم در اکثر موارد کادر درمانی گیر نمیدن و مشکلی نیست و میتونی بری تست برای مربوطه رو بدی؛ برو پیش پزشک عمومی بگو برات آزمایش‌های لازم رو بنویسه تا خیالت راحت بشه و اگر هم مشکلی بود در همین مراحل اولیه درمان رو شرو کنی که زودتر بهبودی حاصل بشه؛ شوخی نگیر مسائل بهداشتی رو ولی با سخت‌گیری بیش از حد هم خودت رو اذیت نکن.

ارادت رد

1 ❤️

2020-12-03 16:06:47 +0330 +0330

↩ Imaneshoon
خب از کون بکن

0 ❤️

2020-12-05 14:49:26 +0330 +0330

↩ madesagg
خوشحال که براتون مفید بوده؛
خیر دوست عزیز در متن هم عرض کردم ما هم STD داریم و هم STI که از نظر معنایی هم نزدیک به همدیگه هستن ولی یکی نیستن.

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «