طبق تحقیقات جدید داشتن سکس منظم میتواند باعث تاخیر در یائسگی شود

1400/05/14

طبق تحقیقات جدید داشتن سکس منظم میتواند باعث تاخیر در یائسگی شود

زنانی که بیشتر از یک بار در ماه سکس دارند دیر تر از بقیه دچار یائسگی میشوند. ما از چند متخصص زنان و زایمان خواستیم تا دلیل این مسئله را توضیح دهند.

طبق تحقیق خیره کننده ای که اخیرا انجام شده است سکس بیشتر ممکن است باعث به تاخیر انداختن یائسگی در زنان شود.

این تحقیق که در مجله ی “Royal Society Open Science” منتشر شده است با بررسی داده های جمع آوری شده از 2936 زن در سراسر کشور طی یازده مطالعه ی مختلف در مورد سلامت زنان صورت گرفته است. محققان به این نتیجه رسیدند زنانی که به طور هفتگی سکس داشتند احتمال یائسگی شان 28 درصد کمتر از زنانی بود که کمتر از ماهی یکبار سکس داشتند.

دکتر"آرنوت" سرپرست این تحقیق و متخصص انسان شناسی تکاملی در دانشگاه لندن میگوید : “تابحال محققان زیادی سعی نکرده بودند تا برای ارتباط بین سکس و تاخیر در یائسگی توضیحی ارائه دهند برای همین با خودم فکر کردم شاید عامل اصلی دفعات سکس است که بر زمان یائسگی تاثیر میگذارد ، برای همین تصمیم گرفتیم صحت این موضوع را بررسی کنیم.”

-اصلا یائسگی (menopause) دقیقا یعنی چه؟
یائسگی بخش طبیعی و نرمالی از روند افزایش سن است. طبق تعریف موسسه ملی سالمندی (NIA) یائسگی در یک بازه ی 12 ماهه بعد از اینکه زنی آخرین پریودش را تجربه میکند اتفاق می افتد. در دوران گذار به یائسگی یا همان پیش-یائسگی (perimenopause) که منظور همان سال های قبل از یائسگی است زنان ممکن است تغییراتی در پریودشان مثل تب و گُر گرفتگی ، بد خلقی و دیگر علائمی را تجربه کنند که دلیل آن کاهش میزان تولید “استروژن” در بدنشان است. در آمریکا میانگین سن یائسگی در زنان 51 سال است.

-چرا سکس بیشتر ممکن است باعث به تاخیر انداختن یائسگی شود؟
در این تحقیق توضیح مشخصی برای این مسئله ارائه نشده است ولی دکتر “آرنوت” نظریه هایی در مورد این موضوع دارد : “شاید دلیل این مسئله این باشد که زنان در دوران پیش-یائسگی تمایل زیادی به سکس ندارند ، همچنین ممکن است دلیل این موضوع ارتباط بین تخمک گذاری و نداشتن سکس باشد، یعنی وقتی شما سکس ندارید پس دیگر خبری از حاملگی نیست پس بدن دیگر دلیلی برای حفظ قابلیت تخمک گذاری شما ندارد.”

او ادامه میدهید : “از طرفی تخمک گذاری انرژی زیادی از بدن میگیرد که میتواند باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. برای همین در برهه ای از زندگی وقتی قصد بچه دار شدن ندارید (چون سکس ندارید) بدن تصمیم میگیرد که بهتر است تخمک گذاری را متوقف کند و انرژی آن را صرف دیگر عملکردهای بدن کند.”

-بالاخره سکس بیشتر میتواند یائسگی را به تاخیر بیندازد یا نه؟
نه لزوما. دکتر “میس” دستیار این تحقیق و پروفسور انسان شناسی تکاملی کالج لندن اشاره میکند که نتایج این تحقیق فقط وجود “ارتباط” بین سکس بیشتر و تاخیر در یائسگی را نشان میدهد ولی لزوما اثبات کننده ی قطعی این مسئله نیست که سکس بیشتر در دهه ی چهل و پنجاه سالگی حتما یائسگی را به تاخیر میندازد. او میگوید : “ما متغیرهای متنوعی را مثل سطح هورمون استروژن ، سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی (BMI) را تحت نظر گرفتیم ولی همینطور که قبلا گفتم این موضوعات فقط وجود نوعی وابستگی بین سکس و تاخیر در یائسگی را نشان میدهند ولی لزوما به این معنی نیست که رفتار جنسی میتواند باعث تاخیر در یائسگی شود.”

او میگوید : " یک توضیح دیگر میتواند این باشد که با توجه به اینکه سکس روی سطح هورمون های بدن تاثیر میگذارد ممکن است متغیر سومی مثل سطح هورمون دیگری که ما اطلاعاتی از آن در دست نداریم وجود داشته باشد که ما آن را در نظر نگرفتیم."

دکتر “مینکین” پروفسور زنان و زایمان در دانشگاه yale (که در این تحقیق مشارکتی نداشته بود) به این مسئله که سکس میتواند باعث تاخیر در یائسگی شود از نظر بیولوژیکی شک دارد. او میگوید : " متغیری که بیشترین تاثیر را روی زمان یائسگی دارد تاریخچه ی خانوادگی و ژنتیک است. اگر مادر و خواهرتان دیر تر دچار یائسگی شده باشند به احتمال زیاد شما هم یائسگی تان را دیرتر تجربه خواهید کرد."

با اینحال دکتر “مینکین” میگوید : “شاید توضیح ساده تر برای ارتباط بین سکس و یائسگی این باشد که زنانی که به طور ژنتیکی دیرتر از بقیه وارد دوران یائسگی میشوند با داشتن سکس در سال های نزدیک به یائسگی احساس راحت تری دارند چون وقتی یائسگی دیرتر اتفاق می افتد به این معنی است که استروژن بیشتری در بدن وجود دارد تا واژن را در وضعیت مطلوبی نگه دارد ، پس لزومابقاع سکس زمان یائسگی آنان را تغییر نمیدهد. متاسفانه زنان زیادی را میبینم که در دوران پیش-یائسگی شان به دلیل خشکی و درد واژن نمیتوانند سکس داشته باشد.”

دکتر “گیریو” متخصص زنان و زایمان بیمارستان زنان در “اورلاندو” (که در این تحقیق مشارکتی نداشته بود) اشاره میکند که یائسگی فقط وابسته به ژنتیک نیست. او میگوید : “لزوما به این خاطر که مادرتان در سن خاصی دچار یائسگی شده است به این معنی نیست که شما هم مثل او در همان سن یائسگی را تجربه خواهید کرد. هنوز چیزهای زیادی هست که سعی داریم در مورد یائسگی بفهمیم ، پس شاید در آینده درستی نظریه ارتباط بین سکس و تاخیر در یائسگی ثابت شود .”

دکتر “گیریو” میگوید : “داشتن سکس منظم در دوران پیش-یائسگی و یائسگی میتواند به مرور کمک کند تا سکس برایتان کمتر دردناک باشد چون با اینکار واژن تان را باز نگه میدارید ، پس داشتن سکس به طور منظم قطعا ضرری ندارد.”

منبع

2170 👀
4 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2023-01-29 09:39:31 +0330 +0330

👏 😎

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «