قرص های ضد بارداری چگونه عمل می کنند؟

1391/12/10

عملکرد قرص های جلوگیری از بارداری چگونه است؟

birthcontrol.jpg

خواننده عزیز
قرص های ضد بارداری با مکانیزم های مختلفی از حاملگی جلو گیری می کنند که اصلی ترین آنها این است که مانع تخمک گذاری می شوند.تخمک گذاری همان رها شدن تخمک آماده باروری در رحم می باشد. اگر تخمکی آزاد نشود ، چیزی در رحم موجود نیست که اسپرم ها بارور کنند. بیشتر این داروها حاوی دو نوع هورمون زنانه می باشند، استروژن و پروژسترون. این دو هورمون وظیفه تنظیم سایر هورمون های موجود در بدن یک زن را بر عهده دارند و با مصرف این قرص ها حالتی در بدن زن ایجاد می شود که شرایط را برای لقاح نامناسب و غیر ممکن می نماید. مثل تغییر در جداره داخلی دیواره رحم و یا آزاد نکردن تخمک.

دو مدل قرص ضد بارداری وجود دارد: یکی مخلوط است از استروژن و پروژسترون و دیگری تنها حاوی پروژسترون می باشد.نوع اول تاثیر بیشتری دارد و علاوه بر آن از خونریزی زیاد به هنگام پریود جلوگیری می کند ولی بعضی از بانوان نمی توانند استروژن مصرف کنند و به همین دلیل نوع دوم به آنها توصیه می شود. هر دو نوع این محصول به فراوانی و به مارک های مختلف توسط تولید کنندگان تولید می شود و در داروخانه ها موجود هستند. علاوه بر تولید این محصولات به صورت قرص، می توان آن ها را به شکل های دیگر هم مصرف کرد. مثلا نوع اول به صورت برچسب یا حلقه واژینال هم موجود است و نوع دوم هم دارای انواع تزریقی می باشد و هم اینکه می توان کپسول های حاوی پروژسترون را در زیر پوست قرار داد که به مرور جذب شده و کار خودش را انجام می دهد و یا حتی به شکل" آی یو دی" به متقاضی ارائه می گردد.
قرص های ضد بارداری به صورت روزانه، برچسب ها به صورت هفتگی، حلقه واژینال به طور ماهیانه و آمپول هر سه ماه یک بار استفاده می شوند. " آی یو دی"‌ وقتی در رحم قرار گرفت به مدت 5 سال یا بیشتر از بارداری جلوگیری می کند. اینکه کدام یک از این روش ها برای شما مناسب است را باید حتما با مشورت یک پزشک متخصص بانوان بفهمید و تهیه آنها هم با نسخه امکان پذیر است و در بعضی کشور ها نوع قرص را می توان بدون ارائه نسخه خریداری کرد.

اگر از قرص ها که ارزان ترین روش نیز می باشند استفاده می کنید، خیلی مهم است که دقت کنید که قرص ها باید روزانه در یک زمان معین مصرف شوند. یعنی مثلا هر شب ساعت 8 شب . مصرف آنها به این صورت سطح هورمون ها را در خونتان ثابت نگاه می دارد.با جا به جا مصرف کردن، این میزان در بدنتان به هم می خورد . اگر یک روز قرصتان را مصرف نکردید، ممکن است که لازم باشد که روز بعد دو قرص مصرف نمایید. به هر حال برای جلوگیری حتمی و کاهش عوارض این دارو سعی کنید که حتما آن را روزانه سر یک ساعت معین مصرف نمایید.
قرص ها ضد بارداری معمولا در بسته های 21 عددی تولید می شوند. وقتی یک جعبه تمام شد باید 7 روز صبر کنید و سپس جعبه دیگری را باز نموده مصرف نمایید. این فاصله زمانی زمان پریود شما می باشد. وقتی مصرف قرص را قطع می کنید بدن شما آماده خونریزی ماهیانه می گردد.

1659 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «