پناهگاه ها هتل های بی ستاره ، زیر آسمان پر ستاره شب 😍

1400/12/01

امروز هوا بارونی هست و خونه موندم و بیکارم، با یه تاپیک دیگه درباره کوهنوردی اومدم
خب اگه طبیعت رفته باشید حتما با پناهگاها آشنا هستید ، مکانهایی امن برای شب مانی و محفوظ از سرما و جانواران وحشی چندتا پناهگاه معروف شمال کشور رو هم معرفی میکنم که خودم هم ازشون استفاده کردم .
خود پناهگاه ها نسبت به امکاناتشون چند دسته میشن
قرارگاه های کوهنوردی : بزرگترین و با امکانات ترین مدل پناهگاه ها هست که معمولا همه چی دارن ( آب ، گاز ، برق و …) قرارگاه کوهنوردی ونداربن در کلاردشت یکی از معروف ترین قرارگاه ها برای سنگنوردا هست که ابتدای مسیر قله علم کوه هست و تمام امکانات رفاهی رو داره حتی حموم و رستوران .حتی سنگنوردای خارجی هم این جا میشناسن و اگه گذرتون بیفته اون جا به احتمال زیاد چندتا خارجی میبینید که از قیمت های مفت اتاق ها و امکانات اون جا تعجب کردن ( نمیدونن این قیمتا برای ما کمر شکنه )

چندتا قرارگاه دیگه هم هست مثل رودبارک که من نرفتم و زیاد اطلاعاتی ندارم دربارش .
بعد از قرارگاه ها پناهگاه ها هستن که نسبت به قرارگاه ها امکانات خیلی کمتری دارن و معمولا فقط اب در دسترس هست و یه ساختمان مسقف که از باد و بارون در امان هستید پناهگاه بعدی شیرپلا هست که احتمالا همه ی کوهنوردا یه بار گذرشون افتاده این جا . این پناهگاه رو زمان شاه ساختن و الحق که خوب ساختن چون بعد از این همه مدت هیچ ترک و مشکلی نخورده . این پناهگاه هم به نسبت امکانات خوبی داره ( آب چشمه ، برق و اتاق خصوصی و عمومی و رستوران ) خودم خیلی رفتم این جا تقریبا هر سال برنامه داشیم زمستون یه بار بریم که به این گرونی و کرونا خورد بیشتر برنامه هام کنسل شد . این پناهگاه اگه خوش شانس باشید و هوای تهران تمیز باشه ، یه ویو خیلی زیبا به تهران داره
کلی خاطره از این جا دارم 😍
پناهگاه بعدی ، پناهگاه قله دماوند هست که در رخ جنوبی دماوند قرار داره و نسبتا امکانات خوبی داره . البته توی تابستون خیلی خیلی شلوغ هست و واقعا کثیف هست تا دلتون هم بخاد کوهنوردا رو میدوشن از کارکنای پناهگاه گرفته تا وانتی و …
خودم اصلا نرفتم داخل این جا چون خیلی شلوغ بود و من هم اصلا از جاهای شلوغ خوشم نمیاد
.

این پناهگاه سرچال هست که در همین مسیر قله علم کوه هست و فقط تخت فلزی داره و یه چشمه اب در کنارش . البته این جا موش داره و اگه رفتید شب مواظب کوله و کیسه خوابتون باشید 😄 . البته خوبی این پناهگاها اینه که مجانی هست و برا شب مانی پولی نمیدید به کسی 😂 ولی قرارگاه ها معمولا پول زیادی برای کرایه اتاق میگیرن .
پناهگاه بعدی پناهگاه قله خشچال هست که متاسفانه در کنارش یه جاده خاکی مهندسی کشیدن و لذت کوهنوردی رو خیلی کم کرده ولی باز هم پاییز و بهار رفتن لذت خواص خودش رو داره

پناهگاه بعدی که من عاشق و دلباختش هستم ، پناهگاه دیواره بیستون هست و هیچ امکاناتی نداره جز یه سقف بالای سرتون و یه زمین صاف برا خوابیدن 😂😂😂 که برای سنگنوردا همین دوتا حکم طلا رو داره

در اخر هم پناهگاه قله ماترن هورن در سوئیس رو معرفی میکنم بهتون که شاید یکی از زیباترین ، بهترین و گرون ترین پناهگاه ها باشه که هزینه اقامت یک شب ۱۵۰ یورو هست و باید از چند سال قبل هم رزرو کرده باشید تا نوبت بهتون برسه 😂
ما که از ایران خارج نمیشیم ولی اگه شما رفتید سوئیس از طرف ما نایب الزیاره باشید 😁
خب سوالی بود در حد سواد و تجربم پاسخگو هستم .

19 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2022-02-20 11:27:16 +0330 +0330

لورنزو فون مترهورن!!! مرسی!!!

1 ❤️

2022-02-20 11:32:53 +0330 +0330

↩ shahx-1
واقعا دیواره خفنی داره ماترهورن 😍

2 ❤️

2022-02-20 12:09:49 +0330 +0330

بسیار زیبا و باحال بودن. اصلا نمیدونستم همیچین جاهایی تو ایران وجود داره

2 ❤️

2022-02-20 12:25:18 +0330 +0330

↩ Alirezaeee64
یه خوبی داره که این پناهگاه ها رو همه مردم نمیشناسن اینه که محیط اطرافش بکر و بدون آلودگی میمونه 😄 ولی خب بدیش هم اینه چون مردم زیاد نمیشناسنش ، دولت و حکومت هم زیر بار خرج کردن برای ساخت و نوسازی و مرمت این بناها نمیره .
ولی در کل کوهنوردی هنوز هم یکی از ارزون ترین تفریحات سالم هست و خاطراتش تا آخر عمر همراهمونه

1 ❤️

2022-02-20 12:27:12 +0330 +0330

↩ (Sasan)
اره پناهگاه زیاده ، اینا رو همین جوری چون خیلی معروف بودن گلچین کردم . هر پناهگاهی برا خودش یه دنیایی از خاطرات هست

1 ❤️

2022-02-20 13:44:05 +0330 +0330

↩ Mr.Storm
برای شروع میتونی هیئت کوهنوردی شهرتون بری احتمالا دفترش توی اداره تربیت بدنی باشه و ازشون لیست و شماره تماس باشگاه های کوهنوردی شهرتون رو بخای بعدش با اونا تماس بگیر لیست ۳ ماهه برنامه هاشون رو بگیر اکثرشون گروه های تلگر ا می واتساپی دارن بین برنامه های یک روزشون بین کدومشون رو حال میکنی باهاش و هزینه برنامه و شرایطش رو جویا بشو . این برنامه های سبک یک روزه رو بهش گل گشت میگن و برا شروع خیلی خوبه چون هم با محیط و شخصیت افراد گروه اشنا میشی ببینی اصلا اخلاقتون به هم میخوره یا نه ؟ فقط چون تازه میخای شروع کنی به هیچ وجه سمت برنامه های فنی ( سنگنوردی ، غار یا دره )و برنامه های چند روزه, نرو حتی اگه مسئول باشگاه گفت مشکل نداره . چون این برنامه ها جای هیچ اشتباهی نداره ، یه سری باشگاها دنبال پول هستن و اصلا توانایی فرد براشون مهم نیست حالا این ادم قراره چه بلایی سرش بیاد توی دره اصلا برای اینا مهم نیست . راحت هم با یکی دوتا برنامه گل گشت رفتن باهاشون میشه فهمید این جوری هستن یا نه ؟
برای برنامه های گلگشتی لوازم گرون قیمتی نمیخاد یه کوله پشتی مدرسه و یه کفش راحتی کفایت میکنه . البته برای برنامه های بهار و تابستون ( فکر کنم الان هم شیراز گرم باشه و بهار شده باشه) بعدا اگه از کوهنوردی و کوهستان خوشت اومد میتونی یه زیر رشته رو مثل سنگنوردی یا غار و دره نوردی رو دنبال کنی که به نسبت کوهنوردی لوازم خیلی گرون تری داره .

1 ❤️

2022-02-20 15:44:02 +0330 +0330

یکی مونده ب آخری
احساس میکنم اگه فوتش کنی میافته 😑

1 ❤️

2022-02-20 16:08:57 +0330 +0330

↩ SweetSamira
با طوفان و این چیزا نمی افته ولی اگه زلزله نسبتا بزرگ بیاد به احتمال زیاد پایه هاش و بولت هایی که توی سنگ زدن سست بشه و ممکنه سقوط کنه .
حالا شما حساب کن باید طرف یه شب تا صبح توی این اتاقک بخوابه 😄

1 ❤️

2022-02-20 23:10:59 +0330 +0330

↩ dark_man00
آره خیلی وقته نرفتم . با خوندن این پست دوباره دلم خواست برم

1 ❤️

2022-04-21 16:24:48 +0430 +0430

↩ Lili48
ممنون از لطفت .
کوه های شمال تهران پناهگاه های خوب خیلی زیاد داره و هر کدومش برای معرفی واقعا یه تاپیک جدا میطلبه 😄واقیتش من فقط پناهگاهایی که خودم استفاده کردم رو معرفی کردم . مثلا قرارگاه قله تفتان در سیستان و بلوچستان هم خیلی معروفه ولی چون نرفته بودم دیگه حرفی هم ازش نزدم 😄 پلنگچال رو زیاد تعریفش رو شنیدم ولی خب قسمت نشده برم .فکر کنم این جا رو هم زمان شاه گروه های پیشاهنگی ساختن .
من فقط یک بار بیشتر دماوند نرفتم و اون هم واقعا پشیمونم از وقت و هزینه یی که کردم برای اون جا . از همه جبهه ها بدتر هم همین جبهه جنوبی هست . دیگه شده خیابون ولیعصر ! یه زمان هم مثل این که آب چشمه رو
لوله کشی کرده بودن تا پناهگاه رو قطع کرده بودن تا بتونن اب معدنی بفروشن به کوهنوردا 😄😄😄
حالا دماوند رو میگیم مردم عادی هم میرن اونا نظافت رو رعایت نمیکنن . یه بار با بچه های غارنورد یه غار خیلی معمولی رو رفتم ( غار قلعه کرد ، در ابگرم قزوین ) توی یکی از مدخل های غار این قدر بوی تعفن می اومد که اصلا غیر قابل پیشروی بود ! حالا این غار رو فقط با طناب میشه پیمایش کرد و اصلا جایی نیست که گردشگر بتونه واردش بشه .
به نظرم دیگه کوهنوردا باید با دماوند خداحافظی کنن و بزارنش برای تورهای گردشگری . چون دیگه هیچ چیزش به کوه نمیمونه . نه مسیرش نه ادماش . اتفاقا چند وقت پیش یه مطلبی میخوندم که یه خانم کوهنورد اروپایی بود ( یادم نیست اسمش چی بود ) اومده بود دماوند برای صعود گفته بود این اولین قله ۵ هزار متری هست که من تا ارتفاع ۳ هزار متریش با ماشین اومدم 😄 .
به نظرم در حال حاضر علمکوه از همه قله ها بهتره برا صعود مخصوصا سمت حصار چال هم سبز خرم هست هم هوای عالی داره ، اصلا ادم از اون مسیر صعود هم نکنه مهم نیست چون خود مسیر واقعا قشنگه .

2 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «