آیا خونریزی بعد از سکس عادی است؟

1400/09/23

آیا خونریزی بعد از سکس عادی است؟

هشت دلیل احتمالی خونریزی بعد از سکس و اینکه چه زمانی باید به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرد

از آنجایی که اکثر ما خون را مساوی با جراحت میدانیم خونریزی بعد از سکس میتواند ترسناک به نظر برسد. به گفته دکتر “ویلیامز” متخصص زنان و زایمان بیمارستان دانشگاه ویسکانسون ، خونریزی بعد از دخول و سکس معمولا مشکل جدی ای نیست و جای نگرانی ندارد.
طبق تحقیقی که در سال 2014 در مجله “Obstetrics and Gynecology International” به چاپ رسید چیزی حدود 6 تا 9 درصد زنان در دنیا بعد از سکس دچار خونریزی میشوند، اگر چه بعضی از متخصصان زنان و زایمان باور دارند این نرخ احتمالا خیلی بیشتر از این ارقام است.
خیلی وقت ها خونریزی میتواند علائمی از نوسانات هورمونی یا نوعی التهاب باشد ، یکی از دلایلی که خونریزی بعد از سکس در زنان بین 20 تا 24 سال رایج تر است همین مسئله است چون معمولا در این سنین زنان مصرف قرص های پیشگیری از بارداری را شروع میکنند و همچنین بروز مشکلاتی مثل “اکتروپیون دهانه رحم” و “پولیپ دهانه رحم” هم در آنها بیشتر است (در ادامه بیشتر در این مورد حرف میزنیم).
طبق همان تحقیقی که در بالا به آن اشاره شد تقریبا در نیمی از زنان مشکل خونریزی بعد از سکس خود به خود برطرف میشود.

به گفته ی دکتر “مینکین” متخصص زنان و زایمان و علوم اندام تولید مثلی در دانشگاه yale خونریزی بعد از سکس میتواند نشانه ای از یک مسئله خیلی جدی تر مثل سرطان دهانه رحم هم باشد. به همین دلیل شما نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشید و اگر بیشتر از یکبار بعد از سکس خونریزی داشتید برای اطمینان حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای اینکه تا زمان نوبت دکترتان کمی شما را از نگرانی در بیاریم به این هشت دلیل رایج خونریزی بعد از سکس در زنان یک نگاهی بیندازید.

زودتر پریود شده اید

مشکل : دکتر “راس” متخصص زنان و زایمان ساکن سانتا مانیکا و نویسنده کتاب “She-ology: The Definitive Guide to Women’s Intimate Health. Period” میگوید : “اگر هنوز زمان پریود تان نرسیده باشد این احتمال هست که دلیل خونریزی و لکه بینی تان به خاطر پریود شدن تان باشد. افزایش دفعات ورزش کردن ، استرس زیاد ، تغییر قرص های پیشگیری از بارداری ، تغییر عادات خواب و خیلی دیگر از دلایل محیطی و هورمونی دیگر هستند که می توانند باعث پریود زودتر یا غیر منتظره شوند.”
راه حل : این اتفاق در حد یکی دو بار جای نگرانی ندارد ولی اگر پریود هایتان به طور غیر قابل پیش بینی ادامه پیدا کند حتما باید این موضوع را با دکترتان در میان بگذارید.

به اندازه کافی روان کننده ترشح (یا استفاده!) نمیکنید

مشکل : اگر سطح هورمون استروژن شما پایین باشد (که به طور طبیعی در طول یائسگی ، پیش-یائسگی یا دوران شیردهی اتفاق می افتد) میزان جریان خون به سمت واژن تان کمتر میشود. این موضوع باعث میشود تا انعطاف پذیری بافت های واژن کمتر شده و اصطکاک و سایش هنگام سکس بیشتر شود که همین مسئله نتیجتا می تواند موجب خونریزی بعد از سکس شود. این اتفاق ممکن است برای زنان جوان هم پیش بیاید چون اگر قبل از سکس به خوبی برانگیخته نشده باشند خشکی واژن شان باعث افزایش سایش و اصطکاک موقع دخول میشود.
راه حل : اگر ریشه مشکلتان هورمونی است هفته ای دو یا سه بار از مرطوب کننده استفاده کنید تا بافت واژن تان را مرطوب نگه دارید. اگر هم قبل از سکس به اندازه ی کافی حشری نمیشوید از پارتنرتان بخواهید تا وقت بیشتری برای عشق بازی بگذارد تا واژن تان به خوبی خیس شود. ولی در کل راه حل خشکی واژن استفاده از روان کننده (مثل Replens Silky Smooth یا Good Clean Love) است.

هورمون هایتان باعث اکتروپیون دهانه رحم شده اند

مشکل : یکی از دیگر از دلایل احتمالی خونریزی شما میتواند اکتروپیون دهانه رحم باشد. در این وضعیت سلول های نرم روی جداره داخلی کانال دهانه رحم به سطح خارجی رحم تان که سلول های سختی دارد گسترش پیدا میکنند و اگر پارتنرتان موقع سکس به آنها ضربه بزند باعث خونریزی میشود. بعضی از زنان با این اختلال نسبتا رایج متولد میشوند ولی نوسانات هورمونی (معمولا به خاطر مصرف قرص های ضد بارداری ) هم میتواند باعث ایجاد این مشکل شود.
راه حل : حتما برای آزمایش کامل ناحیه تناسلی و لگن به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. آسان ترین راه حل میتواند تغییر قرص های ضد بارداری تان باشد ، اگر اینکار برایتان مقدور نیست یا مشکل خونریزی تان را حل نمیکند پزشکتان میتواند با کمک چندین روش مختلف اکتروپیون دهانه رحم تان را درمان کند ، یکی از روش های رایج سوزاندن آن ناحیه از طریق گرما (دیاترمی) ، سرما (کرایوسرجری) یا نیترات نقره زیر بیهوشی است.

آرزوی شما به طلسم تبدیل شده! کیر پارتنرتان خیلی بزرگ است

مشکل : دکتر “راس” میگوید : “پارگی ورودی واژن یکی از دلایل رایج خونریزی بعد از سکس است ، به خصوص اگر از آخرین باری که سکس داشتید مدت زیادی گذشته باشد.” اگر گفتید عامل رایج این پارگی ها و زخم های کوچک چیست ؟ یک کیر بزرگ و کلفت و یک ورودی واژن کوچک! اگر دخول عمیق انجام شود احتمال آسیب دیدگی ، تاول و زخم های کوچک هم وجود دارد.
راه حل : روان کننده زیاد! اگر هنوز هم روی پوست تان پارگی های کوچکی می بینید دکتر “راس” پیشنهاد میکند در مورد استفاده از “گشاد کننده واژن” (یک پلاستیک لوله شکل که به مرور زمان باعث باز تر شدن واژن میشود) با پزشکتان مشورت کنید. با اینکه اینکار یکم ترسناک به نظر میرسد ولی اگر به آرامی و ملایمت آن را داخل واژن قرار دهید اصلا دردناک نخواهد بود و به انعطاف پذیری بیشتر واژن تان هم کمک میکند.

حامله هستید

مشکل : هنگام حاملگی دهانه رحم تان خیلی نرم میشود ، به خصوص وقتی به نه ماهگی نزدیک تر میشوید.به گفته ی دکتر “ویلیامز” حتی یک تماس ملایم با دهانه رحم کافی است تا باعث خونریزی آن شود. برای همین اگر کیر پارتنرتان (یا اسباب بازی جنسی تان!) بزرگ باشد احتمال خونریزی و لکه بینی وجود دارد.
راه حل : این فرآیند آماده سازی طبیعی بدن برای زایمان است و راه حلی برای آن در دسترس نیست.ولی با اینحال دکتر “ویلیامز” پیشنهاد میکند حتما این موضوع را با پزشک تان در میان بگذارید ، به خصوص اگر خونریزی تان زیاد است چون ممکن است نشانه ای از مشکلات دیگری مثل اکتروپیون دهانه رحم یا اختلالات پلاسنتا (جفت جنین) باشد.

دچار عفونت شدید

مشکل : بیماری ها جنسی و عفونت هایی مثل عفونت های قارچی و واژینوز باکتریایی باعث التهاب بافت های واژن و دهانه رحم میشوند و تماس با این بافت ها هنگام سکس میتواند باعث خونریزی شود. به گفته ی دکتر “ویلیامز” این مشکل در کسانی که دچار کلامیدیا ، سوزاک ، تریکومونیازیس و زگیل جنسی هستند بیشتر دیده میشود.
راه حل : اگر با پارتنرتان در یک رابطه ی تک همسری نیستید حتما از کاندوم استفاده کنید و با شروع رابطه با هر پارتنر جدید حتما برای بیماری های جنسی آزمایش دهید. اگر دچار خونریزی هستید و فکر میکنید ناشی از عفونت است حتما به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید تا با تجویز داروهای آنتی بیوتیک یا کرم های ضد قارچ عفونت تان را درمان کند.

دچار پولیپ دهانه رحم هستید

مشکل :‌ به گفته ی دکتر “راس” پولیپ دهانه رحم خوش خیم (رشد بافت های اضافی غیر سرطانی روی دهانه رحم) در زنان بالای 20 ساله نسبتا رایج است. پزشکان از عامل این مشکل اطلاع کاملی ندارند ولی احتمال میدهند دلیل آن التهابات بلند مدت ، افزایش سطح استروژن یا انسداد رگ های خونی است. اگر هنگام دخول به این بافت ها ضربه وارد شود احتمال خونریزی وجود دارد.
راه حل : دکتر زنان و زایمان شما هنگام آزمایشات دوره ای لگن و پاپ اسمیر احتمال وجود هرگونه پولیپ را بررسی میکند. معمولا پولیپ دهانه رحم با ترشحات واژنی و پریود های سنگین و شدید همراه است. در صورت وجود پولیپ پزشکتان میتواند از طریق یک عمل ساده در مطبش بافت اضافه را خارج کند.

دچار سرطان دهانه رحم یا ضایعه پیش سرطانی هستید

مشکل :‌ بزرگترین نگرانی نسبت به خونریزی بعد از سکس این است که ممکن است نشانه ای از سرطان دهانه رحم باشد. خوشبختانه این سرطان در زنان جوان نادر است و فقط حدود 3 تا 5 درصد زنانی که بعد از سکس خونریزی می کنند دچار سرطان دهانه رحم هستند. ولی با اینحال حدود 18 درصد آنها دچار “نئوپلازی داخل اپیتلیالی گردن رحم (CIN)” هستند که یک ضایعه پیش سرطانی است که در آن سلول های غیر عادی ای روی سطح دهانه رحم رشد میکنند (برگرفته از مقاله ای که در سال 2014 در مجله Obstetrics and Gynecology International به چاپ رسید). به همین دلیل خیلی مهم است که در صورت بروز هرگونه خونریزی پزشک تان را مطلع کنید.
راه حل : دکتر “مینکین” میگوید : “سرطان دهانه رحم بیماری است که میتوان با دریافت واکسن HPV تقریبا به طور کامل از ابتلا به آن پیشگیری کرد.” فرمول کنونی واکسن HPV از شما در مقابل نود درصد انواع سرطان های دهانه رحم محافظت میکند ، پس اگر تابحال این واکسن را دریافت نکرده اید بهتر است در مورد این موضوع با پزشک تان صحبت کنید.


منبع

8 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2021-12-15 05:30:04 +0330 +0330

👌 😎

1 ❤️

2021-12-15 11:11:36 +0330 +0330

ممنون برام مفید بود و باز هم ممنون برای وقتی که برای این مقاله ها میگذارید.
موفق، شاد و سلامت باشید 🌹

1 ❤️

2021-12-15 20:36:27 +0330 +0330

ممنون از شما بابت تاپیکای مفید

1 ❤️

2021-12-16 18:07:24 +0330 +0330

در مورد رحم بود از آنال هم بزارید ممنون

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «