آقاااا ما کشور ثروتمندی هستیم اما...

1398/12/01



مطمئنم شما هم این جمله یا مشابه اون زیاد به گوشتون خورده!

این جملات ترجیع بند صحبتهای ما ایرانیهاست که:

آقا ما کشور ثروتمندی هستیم و اگه “اینا” نبودن الان وضعمون خیلی خوب شده بود…

در بی لیاقتی حاکمان فعلی ایران و هدر رفت گسترده منابع ملی ما شکی نیست اما در این تاپیک قصد دارم کمی با دقت بیشتر و با عدد و رقم این ادعا رو بررسی کنیم.

در واقع میخوایم ببینیم “تصوری” که اغلب ما داریم مبنی بر اینکه: “اگر منابع طبیعی ما, بدون سو استفاده و دزدی حاکمان ,بین افراد جامعه توزیع بشه ما همه ثروتمند میشیم!” تا چه حد با واقعیت مطابقت میکند!


منابع عمده ثروت ما (در حال حاضر) اینها هستند:

  • نفت
  • گاز طبیعی
  • پهناور بودن و داشتن تاریخ کهن و آب و هوای چهار فصل ---> توریسم
  • پتروشیمی
  • سنگ معدن (عمدتا سنگ آهن و مس)
  • محصولات خاص کشاورزی (زعفران, پسته ...)
  • صنایع دستی (خصوصا فرش)
1416 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2020-02-20 05:29:03 +0330 +0330

درآمد ارزی سالانه ما از طریق این منابع اصلی ثروت کشورمون "قبل از تحریم ها" این میزان بوده:

  • نفت: حدودا 55 میلیارد دلار
  • گاز طبیعی: حدودا 5 میلیارد دلار
  • توریسم: حدودا 5 میلیارد دلار
  • پتروشیمی: حدودا 12 میلیارد دلار
  • سنگ معدن: حدودا 5 میلیارد دلار
  • کشاورزی: حدودا 2 میلیارد دلار
  • صنایع دستی: حدودا 1 میلیارد دلار
  • متفرقه: 5 میلیارد دلار
  • -------------------------------
  • مجموع: حدودا 90 میلیارد دلار

اما این برای یک مملکت 83 میلیون نفری درآمد زیادی "نیست"!!!

در مقام مقایسه توجه کنین که "کمپانیهای" زیر چه درآمد های سالیانه ای دارند:

درآمد سالانه گوگل: 161 میلیارد دلار

درآمد سالانه اپل: 260 میلیارد دلار

درآمد سالانه سامسونگ: 211 میلیارد دلار

درآمد سالانه بویینگ: 77 میلیارد دلار

درآمد سالانه فورد: 160 میلیارد دلار

درآمد سالانه جنرال موتورز: 147 میلیارد دلار

درآمد سالانه تویوتا : 272 میلیارد دلار

پس میبینین که درآمد ارزی ما همچین درآمد زیادی هم نبوده که انقدر راجع بهش هارت و پورت میکردیم! در واقع اگه درآمدمون رو دست بالا 100 میلیارد دلار در نظر بگیریم و بر جمعیت 83 میلیونی تقسیمش کنیم نفری 1200 دلار در سال یا 100 دلار در ماه به هر ایرانی میرسه!

پس این همه ثروت! ثروت! که میکنیم میشه نفری کمتر از ماهی 1.5 میلیون تومان! ;)

10 ❤️

2020-02-20 05:29:17 +0330 +0330

خب دیدیم که مملکت ما قبل از تحریم چیزی حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت. حالا ببینیم که اگه مملکت "واقعا"درست اداره بشه چقدر پتانسیل درآمدزایی ارزی خواهیم داشت:

نفت: ما قبل تحریم حدود 4 میلیون بشکه تولید میکردیم. اگر تحریم برداشته بشه و شرکتهای خارجی سرمایه گذاری کنند با تحلیل های دقیقی که انجام شده در بهترین حالت میرسیم به حدود 6 میلیون بشکه تولید در روز و حدود 4 میلیون بشکه صادرات پس با قیمتهای فعلی نفت حدود 88 میلیارد دلار صادرات نفت خواهیم داشت.

گاز: اگر شرکتهای خارجی برگردند و همه فازهای پارس جنوبی تکمیل بشه و بتونیم LNG هم صادر کنیم...ما میتونیم حداکثر به حدود 500 میلیون متر مکعب صادرات روزانه گاز برسیم (به ترکیه, عراق, عمان, پاکستان, هند, اروپا و چین!) که با قیمتهای موجود گاز طبیعی میشه 46 میلیارد دلار درآمد سالانه که تغییر قابل توجهی نسبت به وضع فعلی هست.

توریسم: ما اگه دست از اسلامی بازی برداریم و توریست اروپایی/آمریکایی بتونه بیاد...میشیم جایی شبیه ترکیه و میتونیم امیدوار باشیم که حدود 30 میلیارد دلار در سال از توریسم درآمدزایی داشته باشیم.

پتروشیمی: این هم تحول خیلی مهمی هست و اگه پتروشیمی ما با کمک شرکتهای خارجی واقعا فعال بشه میتونه حدودا 60 میلیارد دلار در سال درآمد داشته باشه.

سنگ معدن: اگه با کمک خارجیها ذوب آهن و مس رو به روز کنیم میتونیم بجای خام فروشی با فروش محصولات اینها سالی 15 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم

کشاورزی: با توجه به وضع آب مملکت کار زیادی در این مورد نمیشه کرد همینکه بتونیم خاک و آب رو صیانت کنیم و اشتغال ایجاد کنیم کافی هست و درآمدمون در این بخش رو نمیشه چندان زیاد کرد.

صنایع دستی: این هم میتونه به اشتغال کمک کنه و مبلغ دلاری صادراتش خیلی مهم نیست.

مجموع: حدودا 250 میلیارد دلار!

که میشه نفری 3000 دلار در سال یا ماهی 250 دلار!

میبینین رفقا؟ ما خیلی خیلی هم که کارمون درست بشه درآمد ارزیمون حتی به اندازه فروش شرکت تویوتا هم نیست! و حتی در حالت "خیلی ایده آل" هم (با اتکا صرف بر منابع طبییمون) مملکت ثروتمندی نیستیم!!! پس بیاین بالاغیرتا این ترجیع بند "ما کشور ثروتمندی هستیم اما..." رو کنار بذاریم و یه فکر اساسی تری بکنیم! تا وقتی که تلقیمون از ثروت صرفا "منابع طبیعی" کشورمون هست, ما نمیتونیم واقعا ثروتمند بشیم!

8 ❤️

2020-02-20 05:54:01 +0330 +0330
نقل از: JoojehFokoli چه فایده؟! وقتی درست مدیریت نمیشه و داره غارت میشه٬ چه فایده؟ (dash)

نه عزیز

حرف من چیز دیگه ای هست منتها میخوام اول اعداد و رقام رو بنویسم تا بعد بتونم نکته اصلی رو بگم.

2 ❤️

2020-02-20 06:32:06 +0330 +0330
نقل از: جندهjon
نقل از: axm432
نقل از: JoojehFokoli چه فایده؟! وقتی درست مدیریت نمیشه و داره غارت میشه٬ چه فایده؟ (dash)

نه عزیز

حرف من چیز دیگه ای هست منتها میخوام اول اعداد و رقام رو بنویسم تا بعد بتونم نکته اصلی رو بگم.

بفرمایید :)

درآمد نفت ایران 😠
درآمد تویوتا (erection)
من (dash)

تویوتا 5 برابر کل درآمد نفت ما درآمد داره! 😁

2 ❤️

2020-02-20 07:51:59 +0330 +0330
نقل از: نریمان+ آقا فرمایشات شما متین اما در این بین این نکته رو هم مدنظر بگیرید که ما در راس مملکتمون چند نفر دزد و پدر سوخته داریم که از همین درآمد مملکت در حال بخور بخور هستند و به بهانه دور زدن تحریم و هزار دروغ دیگه پولهای کشور رو به نفع خودشون خارج می کنند و آب از آب هم تکون نمی خوره .

میدونم دوست عزیز…

البته حرف من چیز دیگه ای هست.

میگم حتی اگر در راس مملکت آدمهای دلسوز و کار بلدی داشتیم و اگر همه سرمایه گذاریهای درست رو هم انجام میدادیم باز هم ما کشور ثروتمندی “نبودیم”!!!

4 ❤️

2020-02-20 08:34:56 +0330 +0330
نقل از: mfmمتاهل من قبلا مثل شما فکر میکردم و مقصر اصلی فلاکت جامعه رو حکومت تخ.می اسلامی و اخوندی میدونستم . اما چیزی از دید من پنهان بود و دقت نمیکردم و اون ملت جا.کش و کی.ری هستش که در همه حال و در مواقع بحرانی به کمک نظام میاد . در حالت معمولی همه منتقد نظام چ.سلامی هستن اما بوقتش ( مثلا همین کشته شدن سلیمانی )ملت همیشه در صحنه برای گ.ه خوری و عرض ارادت صف میکشن . در واقع جامعه امروز ایران متشکل از دو صنف و گروه هست که کشور رو اداره میکنن و قدرت در دستشون هست گروه اول من بهشون میگم خواهر کص.دههای اسلامی اینها اکثرا اعتقاد به نظام اسلامی و سخت دین باور هستن و خواهان حکومت اسلامی هستن اکثریت این گروه از مردم و ملت هستن . گروه دوم مادرج.ندههای اسلامی هستن که به گروه اول میگن اگر شما به دنبال حکومت اسلامی هستید این ما هستیم که فقط میتونیم این نوع حکومت رو اداره و تشکیل بدیم اکثریت این گروه دوم از سردمداران و حاکمان فعلی ایران هستن . در واقع دو گروه خواهرک.صدهها و مادرجن.دهها مملکت رو به دست گرفتن و بقیه ملت مثل خود بنده فقط نظاره گر گاییده شدن هم و خودمون هستیم . دیگه بهتر از این در توانم نبود توضیح بدم

دوست من, مطلب من رو کامل بخونین متوجه میشین منظور من چیز دیگه ای هست…

1 ❤️

2020-02-20 08:36:39 +0330 +0330
نقل از: هیچکاک تاپیک بسیار سطحی ای بود از اون جهت که تعداد بسیار محدودی از منابع و سرمایه های بالفعل و بالقوه ایران رو ذکر کردی. الان همون شرکت های فناوری که نام بردی بخش قابل توجهی از درآمدشون از راه فروش نرم افزار حاصل میشه، خب وقتی تو ایران کپی رایت رعایت نمیشه و برنامه نویس بیچاره از داخل و خارج مورد تحریم واقع شده، معلومه که این صنعت پیشرفت نمیکنه! یا به عنوان مثال وقتی ۲ تا شرکت حکومتی(سایپا و خان داداشش) با رانت و تقلب عرصه رو برای سایر شرکت ها تنگ کردن، معلومه که صنعت خودرو سازیمون پیشرفت نمیکنه. صدها مثال از این دست میتونم واست بزنم که نیازی نیست چون خودت احتمالا بهتر میدونی. یه تناقض دیگه اینه که شما میای اپل و گوگل رو مثال میزنی، یعنی قبول میکنی که چرخ اقتصاد کشور هارو داره صنایع مربوط به فناوری میچرخونه، از اون طرف موقع محاسبه درآمد و سرمایه های ایران میای از نفت و گاز و تیر و تخته صحبت میکنی که خیلی وقته دیگه تمرکز اصلی کشورها برای کسب درآمد نیستن. تازه اگه بگیم فقط منابع درآمد سنتی رو حساب کردی(که همونطور که گفتم کار اشتباهیه)، چرا نمیگی که ایران از ۲ طرف به دریا وصله درحالی که خیلی از کشورها همچین سرمایه ای ندارن؟

شما اصل مطلب رو درست متوجه نشدین…یک دور دیگه مطلب رو “دقیق” بخونین بعد اگه سوالی داشتین بپرسین! 😁

1 ❤️

2020-02-20 09:12:39 +0330 +0330
نقل از: نریمان+
نقل از: axm432
نقل از: نریمان+ آقا فرمایشات شما متین اما در این بین این نکته رو هم مدنظر بگیرید که ما در راس مملکتمون چند نفر دزد و پدر سوخته داریم که از همین درآمد مملکت در حال بخور بخور هستند و به بهانه دور زدن تحریم و هزار دروغ دیگه پولهای کشور رو به نفع خودشون خارج می کنند و آب از آب هم تکون نمی خوره .

میدونم دوست عزیز…

البته حرف من چیز دیگه ای هست.

میگم حتی اگر در راس مملکت آدمهای دلسوز و کار بلدی داشتیم و اگر همه سرمایه گذاریهای درست رو هم انجام میدادیم باز هم ما کشور ثروتمندی “نبودیم”!!!
------------------------

موافقم
فقر اخلاقی
فقر فرهنگی
فقر مطالعاتی در تمام سطوح جامعه

اینها رو ولی داریم متاسفانه

الان شما کامنتها رو از بالا تا پایین صفحه نگاه کن و به مطلب توی متن هم نگاهی بکن. اونوقت دلیل اصلی فقر خیلی واضح میشه! ;)

1 ❤️

2020-02-20 12:42:37 +0330 +0330
نقل از: حیرتزده میتونم بگم، با پاسخ کاربران این تاپیک به نتیجه میرسم که ثروتمندترین کشور جهان هستیم، فقط به پاسخها نگاه کن،توی یک تاپیک به این کوچکی ! پر از P.H.D پاسخ دادن؟!

بعد میگیم چرا با موشک هواپیمای مسافر بری میزنیم!

تقصیر خودت بود من رو یاد P.H.D انداختی!؟

راستی یه فامیل داریم! ریس ناسا است! نمیدونی چه نابغه و اندیشمندی است!‌!؟

همه ما یه فامیل داریم که توی ناسا کار میکنه! 😁

0 ❤️

2020-02-20 12:48:42 +0330 +0330
نقل از: kasra_hot کشور ثروتمند، درآمد بالا،... کلا خیلی موضوع پیچیده ایه.

مسلما نمیشه علم اقتصاد رو اینطور به این آمار فروکاهید… از نظر اقتصاد، ثروت یا باید خدادادی و زمینی باشه، یا نیروی انسانی و یک پارادایم جدیدی هم هست به اسم ثروتی که از دانش به وجود میاد. این موضوع توضیح میدده که چرا ااپل و گوگل فقط در آمریکا هستند و کلا هم با مدل اقتصادی دانش محور امریکا میشه که به وجود بیان!

از طرف دیگه موضوع خود ثروت نیست که باعث رضایت مردم میشه، وگرنه عربستان خوشبختترین کشور دنیا بود، نه اینکه یک قشر سوپرمرفه داشته باشه که تو طلا میرینند و عمده مردمشون تو بدبختی غلط میزنند. کارآیی و کارامدی نظام حاکم بر کشور هست که سبب ایجاد رفاه برای شهروندان میشه.

بعدش اینکه اول تعریف کنیم کشور ثروتمند یعنی چی؟ یعنی GDP؟ یعنی GNP؟ یعنی ثروت نهان زیرزمینی؟ یعنی توریست بیشتر؟ … اگر کلی بگم، آیا منظور پتانسیل خلق ثروته؟ اگر اینطور باشه تایوان رو نگاه کنی هیچ پتانسیلی برای خلق ثروت نداره، پس چرا مردمش در یک رفاه (نسبی) و رضایت از زندگی به سر میبرند؟

فقط یک نکته مشخصه: ناکارامدی و بی عرضگی مدیران و حکومت ما باعث شده کشور ما نتونه از پتانسیل هاش استفاده کنه!

و یک توصیه دیگه: حتما کتاب “why nations fail” رو بخونید. کتاب سنگینیه البته ولی خوب بعد از خوندنش نگاهتون به دنیا تغییر میکنه.

من اون کتاب رو خوندم...

مسلما اینجا هدف بررسی همه پارامترهای اقتصادی نیست (که بر اساس همون ها هم ایران وضع خوبی نداره مثلا GDP per capita یا Average Income یا GNP per capita یا ...)

اینجا اصلا صحبتی هم از "رضایت" نمیکنیم.

صحبت بر سر یک نوع "تصور" هست که ما داریم که: اگر منابع طبیعی ما, بدون سو استفاده و دزدی حاکمان, بین افراد جامعه توزیع بشه ما همه ثروتمند میشیم!

لطفا تاپیک رو بار دیگه با این دید بخونین تا بعد بیشتر صحبت میکنیم.

2 ❤️

2020-02-20 15:21:04 +0330 +0330
نقل از: kiakish دوست عزیز .به نظرم ما کشور ثروتمندی نداریم اقایون کشور ثروتمند دارن ما هم این وسط نخودی هستیم بود میخوریم نبود به یور اقایون .ببخشید ممنون

ممنون از کامنتت دوست عزیز.

حرف درستیه این منابع "بعضی ها" رو خیلی خیلی ثروتمند کرده و میکنه اما مردم ما به اشتباه باور دارند که اگه دزدی نبود و اینها بصورت عادلانه بین "همه" تقسیم میشد ما یهویی خیلی ملت ثروتمندی میشدیم!

من هدفم توی این تاپیک اینه که بگم با اتکا صرف به این منابع ما "هیچوقت" ثروتمند نمیشیم!

0 ❤️

2020-02-20 15:24:36 +0330 +0330
نقل از: Far.-.Had با خوندن این تاپیک، یه جمله تلخ و تکراری برام تداعی شد :

###ما از اولشم هیچی نبودیم !!!

:(

راستش آدم هر چه زودتر با حقیقت آشتی کنه زودتر دنبال راه چاره میره…

شما میتونی این رو امتحان کنی. کافیه سر صحبت رو راجع به ایران و منابع طبیعیش با آدمهای زیادی باز کنی. میبینی اکثریت قاطع مردم فکر میکنن با همین منابع طبیعی و توزیع مناسبش میتونن ثروتمند بشن…

1 ❤️

2020-02-21 04:35:34 +0330 +0330
نقل از: asal35 الان یه عده برات پیغام می ذارن: معلوم شد تو از خودشونی 😁 یا چطور می تونی غرور ملی رو زیر پا بذاری؟!

اگه پاسخ ها همینطور ادامه پیدا کنه شاید بشه یه تاپیک طنز بر اساس اونها نوشت! 😁

0 ❤️

2020-02-21 04:44:41 +0330 +0330
نقل از: mohammad321
نقل از: axm432

خب دیدیم که مملکت ما قبل از تحریم چیزی حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت. حالا ببینیم که اگه مملکت "واقعا"درست اداره بشه چقدر پتانسیل درآمدزایی ارزی خواهیم داشت:

نفت: ما قبل تحریم حدود 4 میلیون بشکه تولید میکردیم. اگر تحریم برداشته بشه و شرکتهای خارجی سرمایه گذاری کنند با تحلیل های دقیقی که انجام شده در بهترین حالت میرسیم به حدود 6 میلیون بشکه تولید در روز و حدود 4 میلیون بشکه صادرات پس با قیمتهای فعلی نفت حدود 88 میلیارد دلار صادرات نفت خواهیم داشت.

گاز: اگر شرکتهای خارجی برگردند و همه فازهای پارس جنوبی تکمیل بشه و بتونیم LNG هم صادر کنیم...ما میتونیم حداکثر به حدود 500 میلیون متر مکعب صادرات روزانه گاز برسیم (به ترکیه, عراق, عمان, پاکستان, هند, اروپا و چین!) که با قیمتهای موجود گاز طبیعی میشه 46 میلیارد دلار درآمد سالانه که تغییر قابل توجهی نسبت به وضع فعلی هست.

توریسم: ما اگه دست از اسلامی بازی برداریم و توریست اروپایی/آمریکایی بتونه بیاد...میشیم جایی شبیه ترکیه و میتونیم امیدوار باشیم که حدود 30 میلیارد دلار در سال از توریسم درآمدزایی داشته باشیم.

پتروشیمی: این هم تحول خیلی مهمی هست و اگه پتروشیمی ما با کمک شرکتهای خارجی واقعا فعال بشه میتونه حدودا 60 میلیارد دلار در سال درآمد داشته باشه.

سنگ معدن: اگه با کمک خارجیها ذوب آهن و مس رو به روز کنیم میتونیم بجای خام فروشی با فروش محصولات اینها سالی 15 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم

کشاورزی: با توجه به وضع آب مملکت کار زیادی در این مورد نمیشه کرد همینکه بتونیم خاک و آب رو صیانت کنیم و اشتغال ایجاد کنیم کافی هست و درآمدمون در این بخش رو نمیشه چندان زیاد کرد.

صنایع دستی: این هم میتونه به اشتغال کمک کنه و مبلغ دلاری صادراتش خیلی مهم نیست.

مجموع: حدودا 250 میلیارد دلار!

که میشه نفری 3000 دلار در سال یا ماهی 250 دلار!

میبینین رفقا؟ ما خیلی خیلی هم که کارمون درست بشه درآمد ارزیمون به اندازه فروش شرکت تویوتا هم نیست! و حتی در حالت "خیلی ایده آل" هم (صرفا بر اساس منابع طبییمون) مملکت ثروتمندی نیستیم!!! پس بیاین بالاغیرتا این ترجیع بند "ما کشور ثروتمندی هستیم اما..." رو کنار بذاریم و یه فکر اساسی تری بکنیم! تا وقتی که تلقی ما از ثروت, صرفا "منابع طبیعی" کشورمون هست ما نمیتونیم واقعا ثروتمند بشیم!

مطلب خوبی بود ولی سه موضوع وجود داره اول اینکه در صورت مدیریت درست همین مقدار تاثیر خیلی زیادی رو مردم داره دوم اینکه فقط در امد کشور از ثروت های طبیعی قرار نیست باشه . این ثروت طبیعی میتونه وسیله ای باشه برای ابادانی و پیشرفت در همه زمینه ها که در هر زمینه خودش میتونه منبع درامدی برای کشور باشه سوم اینکه به نظر من همه چی درامد زیاد نیست همراهش باید فرهنگ سازی درست بشه در مورد درست زندگی کردن مردم و همچنین توزیع عادلانه درامد و همه خدمات در جامعه . اتفاقا به نظر من ایران خیلی ثروتمنده . مثلا المان چه ثروت طبیعی داره + هیچی فقط با صنعتش تونسته قوی بشه که اونم دست ادمه نه طبیعت . کشورای زیادی با مدیریت درست بدون هیچ ثروت طبیعی پیشرفت کردن حالا ایران یه ثروت مفت گیرش اومده که اگه همین ثروت دست یه کشور دیگه بود الان بهشت درست کرده بود

از کامنتتون ممنون.

پاسخ شما در گفته های خودتون هست…ببینین اینجا صحبت بر سر این هست که آیا با اتکا صرف بر منابع طبیعیمون ما میتونیم کشور ثروتمندی باشیم یا نه…و این تاپیک با عدد و رقم نشون میده که خیر!

مسلما اگه ما از این نگاه خاص دست برداریم و واقعا دنبال توسعه بریم و صنایع واقعی ایجاد کنیم … میتونیم مثل همه کشورهای توسعه یافته دنیا ما هم ثروتمند بشیم اما اون یه بحث دیگه است…

0 ❤️

2020-02-22 05:24:22 +0330 +0330
نقل از: kasra_hot
نقل از: axm432
نقل از: kasra_hot کشور ثروتمند، درآمد بالا،... کلا خیلی موضوع پیچیده ایه.

مسلما نمیشه علم اقتصاد رو اینطور به این آمار فروکاهید… از نظر اقتصاد، ثروت یا باید خدادادی و زمینی باشه، یا نیروی انسانی و یک پارادایم جدیدی هم هست به اسم ثروتی که از دانش به وجود میاد. این موضوع توضیح میدده که چرا ااپل و گوگل فقط در آمریکا هستند و کلا هم با مدل اقتصادی دانش محور امریکا میشه که به وجود بیان!

از طرف دیگه موضوع خود ثروت نیست که باعث رضایت مردم میشه، وگرنه عربستان خوشبختترین کشور دنیا بود، نه اینکه یک قشر سوپرمرفه داشته باشه که تو طلا میرینند و عمده مردمشون تو بدبختی غلط میزنند. کارآیی و کارامدی نظام حاکم بر کشور هست که سبب ایجاد رفاه برای شهروندان میشه.

بعدش اینکه اول تعریف کنیم کشور ثروتمند یعنی چی؟ یعنی GDP؟ یعنی GNP؟ یعنی ثروت نهان زیرزمینی؟ یعنی توریست بیشتر؟ … اگر کلی بگم، آیا منظور پتانسیل خلق ثروته؟ اگر اینطور باشه تایوان رو نگاه کنی هیچ پتانسیلی برای خلق ثروت نداره، پس چرا مردمش در یک رفاه (نسبی) و رضایت از زندگی به سر میبرند؟

فقط یک نکته مشخصه: ناکارامدی و بی عرضگی مدیران و حکومت ما باعث شده کشور ما نتونه از پتانسیل هاش استفاده کنه!

و یک توصیه دیگه: حتما کتاب “why nations fail” رو بخونید. کتاب سنگینیه البته ولی خوب بعد از خوندنش نگاهتون به دنیا تغییر میکنه.

من اون کتاب رو خوندم...

مسلما اینجا هدف بررسی همه پارامترهای اقتصادی نیست (که بر اساس همون ها هم ایران وضع خوبی نداره مثلا GDP per capita یا Average Income یا GNP per capita یا ...)

اینجا اصلا صحبتی هم از "رضایت" نمیکنیم.

صحبت بر سر یک نوع "تصور" هست که ما داریم که: اگر منابع طبیعی ما, بدون سو استفاده و دزدی حاکمان, بین افراد جامعه توزیع بشه ما همه ثروتمند میشیم!

لطفا تاپیک رو بار دیگه با این دید بخونین تا بعد بیشتر صحبت میکنیم.

آرش عزیز،

خیلی خوبه. داستان اقتصاد نیست پس، آمار اقتصادی ما هم مثل بقیه چیزامون ریدمونه بگذریم ازش.
پس من روی یک قسمت از صحبتهاتون متمرکز میشم، چیزی که خودم بسیار بهش معتقدم:
ملت جوگیر همیشه در صحنه عزیز که همیشه در برهه حساس کنونی هستید، هیچ ربطی هم نداره که مذهبی باشین، سکولار باشین، طرفدار این حکومت یا اون حکومت، طرفدار هرچی که باشین، لطفا خواهش میکنم این “اگر” رو بگذارید کنار… چرا؟ به این دلیل:

“اگر” حکومت ما خوب بود، ما که ثروتمندیم ، همگی میرفتیم جزایر سیشل حال و حول!
“اگر” این آخوندا میذاشتن، ما که قدرتمندیم ،الان کل دنیا رو یه لنگه پا نگه میداشتیم واسه ما بندری برقصن!
“اگر” استکبار و استعمار و استثمار و استصغار و استنشاق و استنفاک (!) میگذاشتن، ما انقلاب رو به کل دنیا صادر میکردیم که هچ! دوباره ازشون وارد میکردیم و دوباره صادر میکردیم!!
“اگر” اعراب به ما حمله نمیکردن، الان کوروش بزرگ کبیر گنده خفن کره مریخ رو هم واسه ما آورده بود!!
“اگر” شاه …
“اگر” خمینی …
“اگر” …

آقا بیخیال! بکشین بیرون! ما ملت ایران؟ کون گشاد و آب هندوانه! و جوگیررررر… خفنننن!!! مثال میخواهید؟ بفرما:

کلا تمام نوابغ دنیا از ایران برخواسته اند! از رئیس ناسا و گوگل و اپل گرفته تا اینشتین که اومد درساشو ایران یاد گرفت رفت!! اصلا ما ایرانی ها آی کیو داریم قد بنز!!
قدرت موشکی ما آمریکا رو به زانو درمیاره! ما اینقدر موشک های خفنی داریم که فردا دلمون بخواد سیاره مریخ رو پودرمی کنیم بباره رو سر آمریکا!!
داری رانندگی میکنی، یارو داره کون پرایدشو با سرنشین هاش پاره می کنه انگار لامبورگینی سواره! چیزی هم بشه کم از شوماخر نداره! در همون لحظه هم برای سرنشینان بدبخت داره میگه که یارو رو پودر کردم، یه لایی کشیدم به خاک رفت، این ماشین رو هی میگن بیار بذاریم موزه ماشین ژنو، میگم نه، خاک میشینه روش!!
اصلا تو همین سایت، متوسط سایز کیر اعضاش آمار دنیا رو جابه جا کرده! متوسط سایز معامله ملت دنیا اگر مثلا 15 بوده، به لطف اعضای شهوانی شده 17 !
بیخیال توروخدا! از این عراجیف جهان سومی بکشین بیرون!

در دنیا هیچ فضیلتی جز آگاهی نیست و هیچ پیشرفت و تحولی بدون تلاش و کارو کوشش به دست نمیاد، هیچ راه در رو و میانبری هم نداره!

هیچوقت مردم پرتلاش و اهل کاری نبوده ایم ما! برین نوشته های جهانگران زمان قاجار و صفویه رو بخونید! همه از دم میگن ملت ایران ملتی هستند اهل حال و حول و خوشگذرانی!! همون نگاره های تخت جمشید رو ببینید… کلا همه یا دارند جلوی شاه خم و راست میشن یا در حال و حولن! تمام مورخین میگن که ایرانیا اهل خوشگذرانی و مهمونی و باغ و بلبل و طبیعتند!

پس هم عقیده ایم… ;)

اگه دوست داشتین تاپیک من: “گرفتاری اساسی ما ایرانیان” رو بخونین اونجا به زبان طنز مثالهای زیادی از این توهم رو نوشتم…

https://shahvani.com/forum/topic/گرفتاری-اساسی-ما-ایرانیان

موارد دیگه ای هم به نظرتون رسید بگین اضافه کنم.

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «