آنچه باید درمورد کلامدیا بدانید

1398/09/10

۰ تا ۱۰۰ "کلامیدیا"

by Nicole Telfer
March 22, 2019

مهم‌ترین نکاتی که باید درمورد کلامیدیا بدانید:

  • کلامیدیا معمولاً علائم خاصی ندارد و خیلی از افراد از ابتلا به این عفونت آگاهی ندارند.
  • کلامیدیا ممکن است با علائمی مثل ترشحات چرکی زرد رنگ، سوزش و درد هنگام ادرار، خونریزی در دوران غیر پریودی یا بعد از دخول و درد یا خونریزی مقعدی همراه باشد.
  • اگر درمان نشود ممکن است باعث التهاب لگن، درد شدید در لگن یا حاملگی خارج رحمی یا ناباروری در زنان شود.
  • برای درمان عفونت کلامیدیا از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.

کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا یک نوع عفونت جنسی شایع است. “کلامیدیا تراکوماتیس” یک نوع باکتری‌ست که می‌تواند باعث عفونت‌های مختلفی در نقاط مختلف بدن شود ولی اکثر مردم کلامیدیا را بیشتر به دلیل ایجاد عفونت در نواحی جنسی می‌شناسند.


کلامیدیا چه علائمی دارد؟

کلامیدیا در زنان معمولاً علائم خاصی ندارد به همین دلیل خیلی از افراد با وجود این که به این عفونت آلوده هستند هیچ نوع ناراحتی و تغییری را حس نمی‌کنند.
پس یعنی خیلی از افراد بدون این که خودشان بدانند به این عفونت آلوده‌اند. بعضی افراد ممکن است بعد از ابتلا به کلامیدیا علائم خفیف و کلی‌ای را تجربه کنند که اغلب با عفونت مجاری ادراری و دیگر عفونت‌ها اشتباه گرفته می‌شود.

کلامیدیا ممکن است شامل علائم زیر باشد:

  • ترشحات چرکی زرد رنگ
  • سوزش و درد هنگام ادرار
  • خونریزی در دوران غیر پریودی یا بعد از دخول
  • درد یا خونریزی مقعدی

اگر کلامیدیا تحت درمان قرار نگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

کلامیدیا ممکن است باعث عفونت دهانه‌ی رحم، مجاری ادراری و لوله‌های رحمی در زنان شود.
شیوع عفونت کلامیدیا در بدن عواقب خطرناک و بلند مدتی مثل بیماری التهاب لگن، حاملگی خارج رحمی، ناباروری یا درد شدید در ناحیه‌ی لگن در زنان را در پی دارد. باکتری کلامیدیا از طریق واژن به دهانه‌ی رحم و سپس وارد خود رحم و لوله‌های رحمی شده و باعث التهاب و عفونت می‌شود . وقتی این باکتری داخل رحم است، تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی نیز در خطر آسیب هستند. این موارد می‌تواند باعث عواقب بلند مدتی مثل ناباروری، آسیب به بافت‌های رحم و مسدود شدن لوله‌های رحمی و عدم بارور شدن تخمک‌ها توسط اسپرم شود. از بین این موارد حاملگی خارج رحمی (بارور شدن تخمک‌ها در خارج رحم) در بین زنان شایع‌تر است زیرا بعضی از تخمک‌های بارور شده درون لوله‌های رحمی گیر می‌کنند و این مسئله می‌تواند جان فرد را در معرض خطر قرار دهد.
درد شدید در ناحیه‌ی لگن نیز می‌تواند یکی از عواقب بلند مدت عدم درمان کلامیدیا باشد. این درد شدید معمولاً به دلیل التهاب لگن به‌وجود می‌آید.
در مردان کلامیدیا می‌تواند باعث عفونت مجاری ادراری و اپیدیدیم (لوله‌ای که محل رشد و ذخیره‌ی اسپرم است) شود.


کلامیدیا تا چه حد شایع است؟

در آمریکا آمار مبتلایان به کلامیدیا در حال افزایش است که باعث شده این عفونت شایع‌ترین عفونت جنسی گزارش شده‌ی امسال باشد. طبق آمار مرکز تشخیص و کنترل بیماری‌ها (CDC) در سال 2016 تقریبا ۱/۶ میلیون نفر به این عفونت آلوده شده بودند.
در آمریکا آمار مبتلایان زن تقریباً دوبرابر مردان است. با این حال به نظر می‌رسد که دلیل این موضوع این است که زنان معمولاً فقط سالی یک بار برای چک‌آپ به پزشک زنان و زایمان مراجعه می‌کنند.
همچنین از آنجایی که این عفونت در زنان علائم خاصی از خود نشان نمی‌دهد می‌توان گفت که آمار مبتلایان به کلامیدیا بیشتر از آمارهای گزارش شده است. خوشبختانه با دقیق‌تر شدن آزمایشات و دسترسی و تمایل بیشتر زنان به آزمایشات زنان و زایمان انتظار می‌رود که میزان ابتلا به این عفونت روند کاهشی پیدا کند.
افراد (هم زنان و هم مردان) ۱۵ تا ۲۵ ساله تقریباً دو سوم مبتلایان را تشکیل می‌دهند (طبق آمار سازمان کنترل بیماری‌ها). در آمریکا از هر بیست نفر دختر ۱۴ تا ۲۴ ساله‌ای که از نظر جنسی فعال است، یک نفر به کلامیدیا مبتلاست.
در کشورهای دیگر به جز آمریکا نیز کلامیدیا بسیار شایع است. در سال 2012 تخمین زده شد که هر ساله ۱۳۱ میلیون فرد در سراسر جهان به این عفونت مبتلا می‌شوند. این عدد تقریباً معادل جمعیت کشور ژاپن است.


افراد چگونه به کلامیدیا آلوده می‌شوند؟

کلامیدیا از طریق ارتباط جنسی با پارتنر آلوده انتقال می‌یابد و ممکن است از طریق هر نوع سکس محافظت نشده‌ای شامل دخول، سکس مقعدی یا سکس دهانی انتقال یابد. همچنین احتمال عفونت و التهاب چشمی به دلیل تماس با ترشحات جنسی (مثل منی) آلوده به کلامیدیا وجود دارد.
احتمال ابتلای دوباره به این عفونت در فردی که در گذشته به کلامیدیا آلوده شده و آن را به طور کامل درمان کرده است نیز وجود دارد، یعنی این که بدن در مقابل این عفونت مقاوم نمی‌شود و همیشه خطر ابتلا به آن وجود دارد.


چطور از کلامیدیا پیشگیری کنیم؟

استفاده از کاندوم در هر نوع فعالیت جنسی‌ای خطر ابتلا به کلامیدیا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. کاندوم فقط نباید موقع دخول استفاده شوند بلکه باید قبل از هر نوع تماس جنسی‌ای از کاندوم استفاده شود، حتی اگر دخول در کار نباشد. اگر سکس‌تان شامل دخول و سکس دهانی است باید خیلی مراقب باشید و نکات بهداشتی لازم را رعایت کنید.
همچنین قبل از سکس از پارتنرتان درمورد آخرین باری که آزمایش بیماری‌های جنسی را داده است سوال کنید. اگر با چندین فرد مختلف در رابطه هستید باید بیشتر مراقب خود باشید و همیشه در مورد وضعیت بیماری‌های جنسی‌شان از آنها سوال کنید. همچنین محدود کردن افرادی که با آنها رابطه‌ی جنسی دارید خطر ابتلا به کلامیدیا را کاهش می‌دهد.
پیشنهاد می‌شود که زنان حداقل سالی یک بار هم که شده برای بررسی سلامت اندام‌های جنسی‌شان به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنند. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید به طور منظم آزمایشات مربوط به بیماری‌های جنسی را انجام دهند تا هم خودشان و هم پارتنرشان را در خطر آلودگی به کلامیدیا قرار ندهند.


نحوه‌ی درمان کلامیدیا چگونه است؟

کلامیدیا را می‌توان با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها (برای کشتن باکتری‌ها) درمان کرد. بعد از این که این عفونت در فردی تشخیص داده شد پیشنهاد می‌شود پارتنرهای جنسی‌ای که او در دو ماه گذشته با آنها رابطه داشته است نیز تحت آزمایش قرار بگیرند.
احتمال انتقال کلامیدیا حتی زمانی که فرد توسط آنتی‌بیوتیک تحت درمان است نیز وجود دارد، بنابراین بهتر است تا هفت روز بعد از این که درمان‌تان به پایان رسید هیچگونه رابطه‌ی جنسی‌ای نداشته باشید. بهتر است سه ماه پس از درمان نیز دوباره آزمایش کلامیدیا دهید.


موارد نادر: کلامیدیا در نوزادها، ایدز

نوزاد نیز در درصورتی که مادرش به این عفونت آلوده باشد ممکن است در زمان زایمان به کلامیدیا آلوده شود. این عفونت زمانی که نوزاد از درون اندام جنسی مادرش عبور می‌کند به او انتقال می‌یابد که می‌تواند باعث عفونت چشم و یا ذات‌الریه در نوزاد شود. به همین دلیل زنان باید آزمایشات مربوط به کلامیدیا را در دوران بارداری نیز انجام دهند.
آلودگی به بیماری‌های جنسی‌ای مثل کلامیدیا احتمال ابتلا و انتقال ویروس ایدز را نیز افزایش می‌دهد زیرا فرد را نسبت به این ویروس آسیب پذیرتر می‌کند. اگر فکر می‌کنید دچار هرگونه بیماری جنسی‌ای از جمله کلامیدیا هستید بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید. خیلی از کلینیک‌ها اینگونه آزمایشات را به طور رایگان و یا با هزینه‌ای کم انجام می‌دهند. با این کار کمک می‌کنید تا هم خودتان و هم پارتنرتان و هم دیگر افراد جامعه از سلامت جنسی برخوردار باشند.


منبع:

helloclue.com/articles/sex/chlamydia-101

5950 👀
1 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «