اونچه که باید در مورد اشخاص ترنس بدونید

1396/01/17



تصور کنید که سرکار هستین و ناگهان همکارتون، جان، رو می بینید که لباسی زنونه پوشیده. حالا بیاید فرض کنیم که علاوه بر این، آرایشم و یه جفت گوشواره هم تو گوشاش داشته باشه. خب به نظرتون چه اتفاقی افتاده؟ یعنی جان به یه شخص جدید تبدیل شده؟ مخصوصا که ازتون درخواست میکنه که من بعد اونو مری صدا کنین!
جان، همون مرد متاهلی که عاشق فوتبال بود و کل روز رو با دوستاش شوخی میکرد به یه زن تبدیل شده! وایعنی چی؟ اون واقعا کیه؟ مری کیه؟ جان کجاست؟ یعنی اون یه ترنسه و با این اوصاف هنوزم زنش پیششه؟
برای درک زندگی جدید کیم و نحوه ی برخورد با اون به طوری که در کنارتون همچنان احساس راحتی کنه لازمه نکاتی رو که در ادامه ی مقاله آوردیم دنبال کنید:

1.معنی ترنس چیه؟
طبیعتا مری از واژه ی ترنس برای تعریف خودش استفاده میکنه. ترنس یکی از اون کلماتیه که حرف اولش در کلمه ی اختصاری LGBT اومده و زیر مجموعه های بسیاری اعم از ترنس سکشوال (transsexual)، جندر کوئیر (genderqueer)، ترنس وستیت (transvestite)، جندر فلوئید (genderfluid) و خیلی های دیگه داره که در این مقال نمیگنجن و صرفا به همین ها بسنده میکنیم.

Transsexual
Transsexual یا دوجنسه، واژه ای معمول و آشنا برای بسیاری از افراده و بدین معناست که فردی جنسیت فیزیکی متفاوت با روحیاتش داره. خودمم به شخصه ترجیح میدم علیرغم جا افتادن این کلمه به عنوان فردی با تفاوت هایی در اندام تناسلی، از این واژه برای توصیف خودم استفاده کنم؛ چراکه باعث میشه شنونده علیرغم اطلاعی که از جراحی شدنم به دست میاره، از نوع اون جراحی باخبر نشه.

Genderqueer
لازمه ی Genderqueer بودن، قرار گرفتن در یک حالتی فیزیکی بین دو جنس زن و مرد و یا در برخی موارد داشتن ترکیبی از آلات جنسی مردونه و زنونه است و درنتیجه لازمه که از طرف مقابلتون بپرسید که دقیقا چه وضعیتی داره تا متوجه شرایطش بشید. خنثی بودن بودن هم در همین دسته قرار میگیره و عبارت است از افرادی که فازغ از هردوجنس هستن. حال بعضی ها خود رو دارای جنسی بین دو جنس اصلی زن و مرد میدونن و دسته ای هم اساسا جنسیتی برای خودشون قائل نیستن.

Transvestite
transvestite یکی دیگه از کلماتیه که محبوبیتش رو در سال های اخیر از دست داده است. این واژه شامل حال مردایی میشه که لباس های زنونه میپوشن و بقولی زنونه پوش هستن. خواه این کار بر اساس میل علاقه ی قلبیشون باشه و خواه صرفا برای سرگرمی، بازی و یا سکس.

Genderfluid
یک شخص genderfluid (مثل خودم)، شاهد تغییر روزانه و حتی لحظه ای جنسیتشه. میدونم که ممکنه عجیب به نظر برسه ولی خب خودم به شخصه همچین احساسی رو بارها تجربه کردم. احساسی از جنس تردید در تعیین جنسیتم در ان لحظه.
برای درک بهتر این موضوع، شخصیت لوکی در فیلم اونجرز (avengers) که تغییر شکل میداد رو به یاد بیارید. شرایط ما هم دقیقا به همین صورته با این تفاوت که این حالت در بعضی افراد به صورت حس کردن هر دو جنس در خودشون اتفاق میفته. شیوا، خدای نابود کننده ی اهریمن در آیین هندو، عاشق همسرش پارواتی، الهه ی فداکاری در آیین هندو، بود و به همین دلیل هم خودشون رو تبدیل به یکی کردند: آرداناریشوارا. البته رفرنس دادن از شرایطی غربی به اسطوره های هندی نمیتونه حق مطلب رو ادا کنه.

دوگانه جنسیتی (Gender Binary)
دوگانه جنسیتی، واژه ایه برای بیان اینکه چطور هر چیزی در اجتماع به یکی از دو دسته ی مذکر و مونث نسبت داده شده. بعنوان مثال در عرف اجتماع آبی برای مردان و صورتی برای زنان و فشن برای زنان و ورزش برای مردان در نظر گرفته شده. در نتیجه باید برای خروج از این سیستم، خودتون رو چیزی در بین این دو یا سوای این دو بدونید و علیرغم اینکه این مسئله در ارتباط با تفاوت های جنسیتی به نظر میرسه، نشات گرفته از ساختاری اجتماعی است که خودمون بنا کردیم و با کارها، حرف ها و افکار هر روزه ی خودمون در جهت تثبیت هرچه بیشترش گام برمیداریم.
بیشتر ویژگی های دوگانه با افراد هر جنس نمایش داده میشن. بعنوان مثال مردا قوی هستن. درحالیکه زنان و ترنس ها هم قوی هستن و بطور کلی هرکسی میتونه قوی باشه و چیزی نیست که در انحصار مردا باشه. پیشنهاد بعدی برای درک بهتر این مسئله، قبول جنسیت به عنوان یک زنجیر و تصور کردن خودتون در بین حلقه های این زنجیره.

هم‌سوجنسی (Cisgender)
هم‌سو‌ جنسی کلمه ای مفید برای توصیف افرادیه که ترنس نیستن و به این معنیه که شما با یک جنس خاص متولد شده و به پیروی از اون تا به امروز زندگی کردین و اگر هدفتون از خوندن این مقاله، پیدا کردن شناختی نسبت به ترنس ها باشه به این معنیه که شما یک هم‌سوجنسی هستید.
در زبان انگلیسی اشخاص ترنس معمولا از کلمه ی سکس (sex) برای توصیف اندام های تناسلی خودشون استفاده میکنن. درحالیکه که تئوریسین جنسیت، کیت بورنستاین (Kate Bornstein)، استفاده از واژه ی سکس رو برای توصیف عمل آمیزش رو صحیح تر میدونه. هرچند که این اندام تناسلی شماست و مختارید با هر کلمه ای که دوست دارید ازش نام ببرید. اصطلاح جنسیت (gender)، جهت معرفی شما به سایر افراد جامعه کاربرد داره و علاوه بر اون نوع پوشش و سبک زندگیتون رو هم تعیین میکنه. ضمن اینکه شخصیت شما متاثر از جنسیتی هستش که به اون تعلق دارید یا حداقل خودتون رو متعلق به اون می دونید.

**2. رفع ابهاماتی درباره ی ترنس ها
**

**“اشخاص ترنس در مورد جنسیتشان دروغ میگن”
**بزرگترین نگرانی در ارتباط با فردی که تغییر جنسیت داده، مربوط به شخصیت جدید او و تغییراتی احتمالی در آن است. درحالیکه بهتره افق دیدتون رو تغییر بدین و از این زاویه به موضوع نگاه کنید: جامعه ی ما این فرد دوست داشتنی را مجبور به گذاشتن ماسکی دائمی به رو یچهره اش کرده است و حالا که او تصمیم به برداشتن این ماسک کرده است، نیاز به حمایت های همه جانیه دارد. چراکه در این صورت، شخص مربوطه فارغ از نسبتی که با شما داشته و یا داره، احساس راحتی بیشتری کرده و افق روشن تری رو پیش روی خودش می بینه. هرچند که ممکنه به دلیل تغییر جنسیت، یک سری از عادات و خصایص سابق رو کنار گذاشته و به موارد جدیدی روی بیاره.

**“ترنس ها در جسمی اشتباه به بند کشیده شده اند”
**اخیرا پی بردم که اکثر اطرافیانم معتقدند که من در جسمی اشتباهی به دام افتاده ام. درحالیکه این فرض کاملا اشتباه است؛ چراکه بدن من متعلق به خودمه و اشتباهی در کار نیست. هرچند که هنوز هم خیلی از ترنس ها از این اصطلاح برای توصیف خودشون استفاده میکنن ولی خوشبختانه امروزه این مسئله به مراتب کمتر شده است. البته دلیل اصلی اینکار توصیف حسِ بودن در بند جسمی است که برایشان جذابیتی ندارد و در عین درناک بودن، حس تنفر فرد را نیز نسبت به خود بر می انگیزد. در حالیکه باید بگم همچین وضعیتی در روانشناسی “ملالت جنسیتی” نامیده میشه و دربرگیرنده ی افرادی است که قادر به برقراری ارتباط با جسم فعلی خود نیستند.

**“اشخاص ترنس جذابیتی ندارند”
**یکی دیگه از باورهایی که در مورد ترنس ها وجود داره، مربوط به عدم وجود جذابیت در این افراده. درحالیکه خلاف این مسئله حتی به مادر خودمم ثابت شده؛ چراکه هروقت با هم بیرون رفتیم، افرادی رو که نسبت به من کشش پیدا کرده و من رو جذاب و دونستن و حتی باهام قرار گذاشتن رو به چشم دیده و در این مسئله شکی نداره. البته خانوم های ترنس باید در مورد افراد همسو‌جنسی دقت بیشتری به خرج بدن؛ چراکه ابراز علاقه ی خیلی از اونها صرفا مربوط به فتیشیه که نسبت به ما دارند و ما رو به عنوان یک شیء و نه شخص درنظر میگیرن. این بین، کارگزان جنسی ترنس در معرض بیشترین خطرات هستن؛ چراکه ممکنه همون مشتری که قبل سکس شیفتشون بوده، بد تموم شدن کارش، نسبت به این قضیه حس بدی پیدا کرده و اونها رو آژار بده و یا حتی به قتل برسونه!

**3.نحوه ی رفتار با یک شخص ترنس
**

**استفاده از القاب
**یکی از رایج ترین مشکلات در ارتباط برقرار کردن با ترنس ها، نحوه ی خطاب کردن اونهاست؛ چراکه هیچکسی در اولین برخورد نمیتدونه تشخیص بده که باید طرف مقابل رو خانوم خطاب کنه و یا آقا. بهترین راه حل این مشکل پرسیدن از خود شخص تا علاوه بر کسب اطلاع از جنسیتی که خودش رو متعلق به اون میدونه، این اطمینان رو بهش بدین که براش ارزش و احترام قائلید. اگر هم که احیانا اشتباهی خطابشون کردین، با گفتن یک “ببخشید” سو اصلاح جملتون، سر و ته مارجرا رو هم بیارید. شاید بد نباشه که به ذکر مثالی در همین راستا بپردازیم.
آدام: اونروز داشتم با شریکم خانوم اندرسون – می بخشی یعنی آقای اندرسون در مورد مسائل شرکت حرف میزدم.
به همین سادگی!
اسامی مرده
زمانی که یک ترنس تصمیم به برداشتن نقابی که سال ها بر چهره داشته میگیره، دوست نداره که به اسم همون نقاب شناخته بشه. بعنوان مثال مریبرلی فعلی هیچ علاقه ای نداره که به همون اسم سابق، جان، خونده بشه و این مسئله میتونه تاثیرات بدی در روحیه اش بذاره و حتی براش دردناک باشه؛ چراکه این اسم نمیتونه توصیف کننده اونچه که الان هست باشه. هرچند که عادت کردن اطرافیان به اسم جدید آسون نیست و زمانبره ولی خب لازمه که نهایت سعیتون رو بکنید تا با به نتیجه رسوندن هرچه سریعتر این مسئله، حمایت خودتون رو اعلام کرده باشین.

**تمایلات جنسی
**اساسا لزومی نداره که شما از تمایلات جنسی یک ترنس باخبر باشید؛ چراکه عادی یا همجنسگرا بودن اون فرد هیچگونه ارتباطی به شما نداره و همونطور که علاقه ای به پرسیدن تمایلات جنسی افراد عادی ندارید، نباید تو تمایلات جنسی ترنس ها هم سرک بکشید.

**اندام های تناسلی
**پرسش در مورد اندام جنسی یک ترنس از جمله مواردیه که به شخصه هر کسی رو از انجامش نهی میکنم؛ چراکه پرسیدن چیزی که هرشخصی توی شورتش داره، عملی بی ادبانه و شرم آوره. اگر خیلی نسبت به دونستن این مسئله و یا جراحی احتمالی صورت گرفته روی اون کنجکاو هستید، میتونید عبارات مربوط به اون رو گوگل کنید و نگاهی به فیلم ها و مطالبی که براتون میاره بندازید.
علاوه بر این سعی نکنید طوری با یک ترنس رفتار کنید که انگاری دایره المعارف مربوط به جنسیت رو از برید! چراکه لزومی نداه هرکسی رو از دانش سرشار خودتون مستفیض کنید و اگر هم خیلی به این مسئله علاقه مند هستین، میتونین کتاب و یا مقاله ای در این رابطه نوشته و اون رو با دیگران به اشتراک بذارید.

**منابع کسب اطلاعات بیشتر
**طبیعتا اونچه که در این مقاله قید شد، نمیتونه بیان کننده ی هرچیزی در مورد ترنس ها و وضعیتشون باشه و اگر احساس میکنید که هنوز هم نسبت به این موضوع کنجکاور هستین، میتونید به منابغی که در ادامه ی مطلب معرفی شده رجوع کرده و اطلاعات کامل و جامع تری رو در جهت دست یابی به شناختی بیشتر نسیت به ترنس ها کسب کنید.

**کتاب ها
**هنرمند و تئوریسین جنسیت، کیت بورنستاین، در کتاب های فوق العاده ای چون “قانون شکنان جنسیتی” و “دستورالعمل جنسیت جدید من”، به پرسش های بسیاری در مورد جنسیت پاسخ داده. است.

جنت موک (Janet Mock) که فعال اجتماعی و ژورنالیستی امریکایی- افریقایی است، کتاب “بازتعریف حقیقت” را بر اساس سرگذشت خود به رشته ی تحریر در آورده است.
آیوان کایوت (Ivan Coyote)، ری اسپون (Rae Spoon) و اس. بیر بیگ من (S. Bear Bergman) من جمله ی نویسندگان ترنسی هستند که آثار مفیدی رو انتشار داده اند. پس اگر دوست دارید داستان هایی در مورد زندگی ترنس ها و یا حواشی زندگیشون رو در کنار هر اون ادبیات و هنری که توسط اونها خلق شده رو ببینید، خوندن آثار این نویسندگان رو از دست ندین.

فیلم
بوکسور زیبا (Beautiful Boxer) یکی از بهترین فیلم هایی است در مورد ترنس ها ساخته شده و داستان بوکسوری جوون رو روایت میکنه که میخواد از مرد به زن تغییر جنسیت بده.

بازی
اگر دوست دارین بدونین که ترنس بودن چجوریه و چه حسی داره، بازی Dys4ia رو که یک ویدیوگیم در باره ی هورمون تراپیه رو از دست ندین.

دیجیتال
Genderfork میتونه اطلاعات بیشتری در مورد دوران شروع سردرگمی جنسیتی ارائه بکنه و با دیدی وسیع آثار ترنس بودن رو شرح میده. سایت یوتیوب هم با داشتن هزاران فیلم از ترنس هایی که تغییر جنسیت دادن، منبع خوبی به شمار میره.

پایان

742 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .






تاپیک‌های تازه


‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «