به احترام آیین زرتشت چهارشنبه سوری آتش روشن میکنیم اما از روی آتش نمیپریم. چون از نظر زرتشتیان آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بیاحترامی به آن نماد تلقی میشود. جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است. از نظر زرتشتیان پریدن از روی آتش بیحرمتی به آتش است.
به اميد روزي كه ايران زمين دوباره به اصل و ريشه ي راستين خودش برگرده و ما هم مثل اجداد و ابائمون يكتاپرست باشيم و اهورا مزدا رو نماد خودمون بكنيم…من اميد دارم اين اتفاق ميافته.
واژهٔ «چهارشنبهسوری» از دو واژهٔ چهارشنبه — نام یکی از روزهای هفته — و سور به معنای عیش و عشرت ساخته شده است.[۲] طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی بر افروخته میشود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته میشود[۳] که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن میکنند و از روی آن میپرند آغاز میشود و در زمان پریدن میخوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من». این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاکسازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.[۴] به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد. چهارشنبهسوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد... . . . . این در همون لینک که دادی بود . . . اگر بی احترامی هست مقاله و لینکش رو بزار.. مرسی
واژهٔ «چهارشنبهسوری» از دو واژهٔ چهارشنبه — نام یکی از روزهای هفته — و سور به معنای عیش و عشرت ساخته شده است.[۲] طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی بر افروخته میشود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته میشود[۳] که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن میکنند و از روی آن میپرند آغاز میشود و در زمان پریدن میخوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من». این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاکسازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.[۴] به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد. چهارشنبهسوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد... . . . . این در همون لینک که دادی بود . . . اگر بی احترامی هست مقاله و لینکش رو بزار.. مرسی
چشماتو وا کنی میبینی لینک دادم از ویکی و کار سختی هم نیست یه جستجو تو گوگل بزنی. موبدان زرتشتی میگن که بی احترامیه. حالا تاریخ چیزی نیست که من بخوام بیام بگم این حتما درسته یا اون حتما درسته. همین انتخابات چند روز پیش تاریخ تحریف شد و با دروغ یه عده اسمشون تو تاریخ ثبت شد.حالا میایی میگی من تاریخ چند قرن پیش رو سند بدم. هر چی سند و کتاب بود که موقع حمله مسلمونا سوزانده شد. حالا من رفتم از چند سایت و وبلاگ دیدم که نوشتند طبق نظر موبدان زرتشت و اسناد و کتابهایی که از سوزانده شدن نجات پیدا کردن میگن که بی احترامیه. منم با عقل خودم بالا پایین کردم دیدم این درسته حالا یه عده میخوان قبول کنن یا نکنن. خب تو هم حرفی زدی من انتظار ندارم سندی بدی به همون دلیلی که بهش اشاره کردم ولی خب شما اگه برای پریدن از روی آتش سند و کتابی داری بزار تا ببینیم.
ویرایش: این پست رو ویرایش کردی منم مجبور به ویرایش شدم. در ادامه که در مورد مقاله بهش اشاره کردی یه لینک میدم بخونی:
http://www.radiofarda.com/content/f4_Chaharshanbeh_suri_culture/439756.html
حالا اگه گذاشتی بخوابیم؟!!
… هی میگی چشماتو وا کن…
اینکه تاریخ سراسر دروغه کاملا درسته…
.
این پریدن و نپریدن دو تا نظریه ست… یه عده میگن بی احترامیه یه عده هم میگن نیست…
این مطلب رو ببین؟!..
.
استاد پورداود ، پس از بزرگداشت اين جشن باستاني ، به مبحث ويژه اي اشاره دارد و بر اين باور است كه رسم پريدن از روي آتش و خواندن ترانه هايي همچون « سرخي تو از من ، زردي من از تو و … » از افزونه هاي اسلامي است و از ديدگاهي ، بي احترامي به جايگاه ارجمند آتش به شمار مي رود .
اما يكي از جنبه هاي تقدس آتش پاك نمودن بيماري ها و دور كردن ارواح خبيثه (به تعبير آن دوران) بوده است؛ برای نمونه در صورت سرايت طاعون رخت و ابزار بيمار را در آتش مي ريختند تا از بدي ها پا ك شود؛ و اين بي احترامي به آتش بشمار نمی آيد.
… حالا منم نگفتم دروغ میگی… منظورم این بود که توضیح بدی…