تحلیل سریال "معمای شاه"

1394/09/10

با سلام خدمت دوستان صاحبنظر ، لطفا با نظرات خود این تاپیک را کامل نمایید .

سریال " معمای شاه" دارای دو بخش است . قسمت اول آن به تحلیل دوره پهلوی اول و زمامداری رضا شاه پرداخته و قسمت دوم به دوره پهلوی دوم و سلطنت محمدرضا شاه . در دوره اول شخصیت رضا شاه را بسیار مستبد ، خود رای و غیر مدیریت شده معرفی می کند . روابط خانوادگی پهلوی بسیار گسستنی و سرد و بی روح توصیف شده . به نظر من قسمتی از این رفتار درست است . رضا شاه فردی مستبد و خود رای بود . ولی قسمتی از شخصیت این مرد که به آن اشاره نشده آینده نگری ، مدیریت و پشتکار این مرد بزرگ است . رضا شاه علی رغم نقاط منفی که در شخصیت خود داشته فردی بوده که در زمینه مدیریت بسیار متبحر و مجدانه رفتار می کرد . رضا شاه با مدیریت مثال زدنی خود دریچه جدیدی رو به مردم ایران گشود و دوران رشد طلایی ایران در دوران او شروع شد .
در این فیلم نقاط منفی شخصیت رضا شاه برجسته شده و او را شاهنشاهی مستبد، خود رای و بدون اگاهی و گاهی ذلیل و ضعیف معرفی کرده اند . رضا شاه از معدود کسانی است که از درجات پایین جامعه به عالی ترین درجه ان رسیده است .

در قسمت دوم سریال محمدرضا را شخصی هوسران ، خودسر ، ترسو معرفی کرده . ابعاد شخصیت محمدرضا تنها به این موارد محدود نمیشود . محمدرضا فردی دنیادیده ، آینده نگر و منعطف بود . در سالهای دهه 40 و 50 ایران با بهره گیری از مسایل مدیریتی و همچنین موضوعات بین المللی ، در مسیر پیشرفت قرار داشت . فرهنگ مردم در حال تغییر و میزان علم رشد کرده بود . محمدرضا از معدود پادشاهان ایران بود که به نظر مشاوران خود گوش میکرد و تا جایی که ممکن بود نظرات انها را اجرا می کرد . ولی مشکلاتی هم داشت . او مردی بد گمان بود و به بسیاری از نزدیکان خود اعتماد نداشت . مانند دکتر محمد مصدق و یا ژنرال جهانبانی . ولی به طور کلی دوران سلطنت محمدرضا دوران طلایی رشد ایران در تمام عرصه ها بود . بسیاری از زیرساختهایی که امروزه استفاده می شود در زمان ایشان پایه گذاری شد .

به طور کلی محمد رضا ورزی ، کارگردان سریال معمای شاه، محصول سینمای آکادمیک پس از انقلاب است . بیشتر کارهای او داری جهت گیری محسوس و همواره با جانب داری از یک طرف است .

7945 👀
3 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2015-12-02 07:43:41 +0330 +0330

اول این را بگم که نه تنها من بلکه اکثر مردم ایران دیگر سریالهای اینچنینی درباره دوران پهلوی و انقلاب و جنگ رو نگاه نمی کنند چون این سریالها هیچ وقت همه واقعیتها را بیان نمی کنه و سیر آنها فقط در یکسو یعنی تخریب دوران پهلوی و به عرش رساندن نظام آخوندی است. آخه یکی بگه بابا شما که همش دارین یا از دوران پهلوی فیلم و سریال می سازید یا از انقلاب و جنگ.توقع دارین ملت هم فیلم و سریالهای آمریکایی و ترکی را ول کنن و بیان محصولات شما را که انگشت کوچکه اونا هم نمیشه ببینن.بابا لااقل یک تنوع بدید یا یک کار جدید و واقع بینانه بسازید تا ارزش نگه کردن داشته باشه.از امامها و پیامبران خوب فیلم و سریال ساخته اید و به خورد مردم دادید اما تا حالا در مورد کوروش کبیر که همه افتخار و عظمت تاریخ ایران به اونه فیلم ساخته اید؟ چقدر حاضرید خرج کنید یا اصلا چقدر دارید خرج کنید که بتونید با محصولات خارج از کشور مقابله کنید؟ شما فیلم دنیای ژوراسیک یا انتقام جویان را ببینید...خیلی چیزها که اصلا وجود خارجی ندارن را طوری طراحی کردن و ساختن که بیننده اصلا متوجه نمیشه که غیر واقعین.اونم با چه هزینه کلانی. یا سریال بازیهای تاج و تخت را ببینید.اصلا هر قسمتش برای خودش یه فیلمه و اینقدر جذابه که بیننده هیچ وقت خسته نمیشه و دائم سیر داستان را دنبال می کنه تا ببینه چه اتفاقی می افته.حالا شما بیا با پول سپاه فیلم معراجی ها را بساز یا سریال معمای شاه را با حمایت حکومت و ارشاد و .. بساز و تمام زور خودت را بزن تا کسی بیاد کار شما را ببینه و به به و چه چه کنه.خوب نمیشه عزیز،چرا نمی خواین بفهمین که بابا مردم ایران که نفهم نیستن دیگه.ماشاء الله همه هم با سواد و اگاه هستن و واقعیات را می دونن.پس این کارهای شما چه فایده ای داره....

1 ❤️

2015-12-02 09:06:19 +0330 +0330

قبول دارم منم نگاه نمیکنم

0 ❤️

2015-12-02 09:16:41 +0330 +0330

برید سریال شهرزاد رو نگاه کنید …واقعا جذابه

0 ❤️

2015-12-02 14:02:46 +0330 +0330

من خودمم این سریال رو تماشا نمی کنم . با خوندن قسمتهایی از فیلمنامه و دیدن چند صحنه فیلم به صورت جسته و گریخته به این نتیجه رسیدم و از کسانی که تماشا کردن هم پرسیدم و تقریبا همینطور بوده. ولی وظیفه خودم دونستم تا روشنگری کنم . هنوزم کسانی هستن که فکر می کنن حکومت قبلی اونطوری هست که تو این 37 سال ادعا کردن . من سعی کردم تا با رعایت بی طرف بودن زوایای کارو روشنتر کنم . منم معتقدم کمتر کسی دیگه به این سریال ها توجه می کنه . لااقل تو قشر تحصیلکرده این طور هستش . بازم از حضور دوستان متشکرم که نظراتشونو گذاشتن .

1 ❤️

2015-12-02 14:13:04 +0330 +0330

اونی که باید نگاه کنه، نگاه میکنه
این مردم هیچوقت درست بشو نیستند. فکر نمیکنند، تحقیق نمیکنند و هرچی رو که بشنوند میپذیرند.
محرم که میاد و من میبینم بیش از 500000 نفر پیاده رفتن کربلا، متوجه میشم که مردم هنوزم همونی هستند که بودند. تمام اطلاعتشون درباره واقعه کربلا، از پای منبر آخوندها هست و خودشون تمام اینها رو باور دارند، و وقتی بهش فکر نمیکنند و بدون پرسش میپذیرند، اعتقادشون بهش قویتر میشه.
این مسئله حکومت شاه و حکومت آخوندی هم مثل همینه. حتی کسانی که مخالف آخوندها هستند و طرفدار شاه، چهارتا داستان از این و اون شنیدند و بلغور می کنند. از خودشون هیچی ندارند. فکر میکنن رژیم آخوندی بد مطلق و رژیم شاه خوب مطلقه. طرفدارای رژیم آخوندی و بسیجی ها هم که جرئت فکر کردن رو ندارند و هرچی بهشون بگن میپذیرند. از دیدگاه اونها هم شاه بد مطلق و آخوندا خوب مطلقن.
سریال هایی هم که سیمای ایران میسازه، اکثرا ارزش دیدن ندارند. در کل وقتتون رو پای تلویزیون صرف نکنید، بهتره.
ولی بهترین سریال های موجود از دیدگاه من، بازی تاج و تخت، بریکینگ بد، ترو دیتکتیو، و خانه پوشالی هستند. البته انیمیشن سریالی پارک جنوبی رو هم نگاه میکنم که بعضی قسمت هاش خیلی جالب هست.

0 ❤️

2015-12-02 16:49:19 +0330 +0330

این دولت خودش تو این چندین ساله یچ غلطی نکرده.فقط پول کشور روداده به بیگانه بعد برای اینکه خودشو عزیز کنه از این برنامه ها میسازه و سازنده اشغالش هم نورچشمی عاقا میشه.
اخهعوضی ها خوبه که هنوزم دارین خودرویی که شاه اورده رو میدین دست ملت

1 ❤️

2015-12-07 20:45:36 +0330 +0330

من از اون موقع که تو تبلیغش خمینی پست فطرت ملعون رو فردی با محبت و مردم دوست نشون میداد و رضا شاه رو فردی بی لیاقت، فهمیدم که کارگردان این این سری یه موجود دوزاری پول بگیر از خایه منیه مثل اون حامد زمانی متعفن

? .
1 ❤️

2015-12-15 12:53:03 +0330 +0330

نقل از: sukhoi

من از اون موقع که تو تبلیغش خمینی پست فطرت ملعون رو فردی با محبت و مردم دوست نشون میداد و رضا شاه رو فردی بی لیاقت، فهمیدم که کارگردان این این سری یه موجود دوزاری پول بگیر از خایه منیه مثل اون حامد زمانی متعفن

? .

فیلم نامه = سفارشی
.
.
.
.

الا ماشالا = سفارشی

1 ❤️

2015-12-15 13:03:39 +0330 +0330

با، ی نوجوونی ( طبق معمول)ُ داشتم در همین رابطه گپ و گفتی میزدم… ک متوجه جانبداریهاش از رژیم شدم…

آخر سر بهش گفتم…

:" بر فرض (محال) ک همه ی داستان (سرایی ها و تحریفِ تاریخ توسط رژیم) در این سریال واقعیت داره…
پس چرا مصاحبه ی شجاعانه ی “محمدرضا” رو با خبرنگار “بی بی سی” در رابطه با اثباتِ تاریخیِ نام “خلیج فارس”؛ توی این سریال نشون نمیدن ؟"

جوانک… کمی سکوت کرد و دیگر هیچ نگفت…

با آرزوی بیداریِ همه ی “خود-خواب شدگان”…

1 ❤️

2015-12-15 14:26:32 +0330 +0330

دوست عزيز روي خوب مسأله‌اي دست گذاشتيد (clap) / شاه و پدر بزرگوارش بيش از اونکه به فکر خودشون و خوشگذرونيشون باشن به فکر آينده اين مملکت و سرافرازيه مردم اين سرزمين بودن، درست برعکس آخوندهاي کثافت ? که فقط و فقط به فکر جيبشون هستن. / و همونطور هم که فرمودين هنوزم کساني هستن که طبق آمال و ايده‌هاي رژيم آخوندي بزرگ شدن و فک ميکنن هر چيزي که اينها گفتن حقيقته!! جاي دوري نميريم. تو همين سايت شهواني هستن کساني که ادعاي دانشجوئي و روشنفکريشون و به قول خودشون سوات! شون ميشه (laugh) اما هنوز نميفهمن که خدمات دوران پهلوي بسيار بيش از کوتاهياشون بوده!! وقتي اينها که ادعا دارن، اينجور هستن! وااااااي به حال عوام درس نخونده :( / ممنون از تاپيک خوبت ?

1 ❤️

2015-12-15 15:09:20 +0330 +0330

سلام
توقع دارید بیان بگن رضا شاه اولین راه آهن کشید؟رضا شاه اولین دانشگاه درست کرد؟رضا شاه اولین راه و جاده آسفالت درست کرد؟رضا شاه اولین بانک و بیمارستان درست کرد؟ نه هیچوقت تو این سال ها ندیدم یکی از خوبیهای رضا شاه رو بگن.
اگه قراره بدشو بگن باید خوبش رو هم بگن.
در مورد محمدرضا شاه هم که اینا میگن هوسران بود باید بگم که ماشالا این آخوندا تو سوراخشون (قم) روزانه خدا میدونه چندتا واسه خودشون صیغه میکنند.
من حتی یک دقیقه از این فیلم دروغ و مزخرف رو نگاه نکردم.
فکر کنم کارگردانش توهم داشته

0 ❤️

2015-12-16 00:31:41 +0330 +0330

ترومن جان…

اگه در مورد “بعضیا”… واژه ی " روشنفکر " رو بکار نبری خوشحالیمونو صد جندان میکنی…

آخه … اونجوری… ناخاسته… پررو تر میشن… فک میکنن خبریه…

ماتحتشو پاره کرده بود که تعریف روشنفکری رو به همه بقبولونه…

هنوز نمیفهمه ک تعریف روشنفکری با خصوصیاتش، فرق فوکوله… انگار میخاس فلافل درست کنه… (laugh)

شایدم اقتضای سنشه… ?

سپاس… رفیق… ?

1 ❤️

2015-12-16 01:34:10 +0330 +0330

حیف از این دو پادشاه بزرگ که عمرشون رو برای این کشور و مردم گذاشتند اخرش کسی قدرشونو ندونست واقعاً حیف!!!

1 ❤️

2015-12-16 02:24:04 +0330 +0330

درست فرمودي / اونو فقط بعنوان يه مثال خيلي عيني و دم دستي از جماعت پرمدعا و تو خالي ميخاستم بزنم (laugh) / وگرنه اصولاً اوشون هميشه دايورته به همون چپيه و اصلاً ديده نميشه1

0 ❤️

2015-12-16 21:52:45 +0330 +0330

ﻫـﻨﮕـﺎﻣﯽ ﮐﻪ رضا شاه به ایران آمد ؛

ﻣﯿﺮﺯﺍ ﮐﻮﭼﮏ ﺧﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺷﺖ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ روسیه ٫ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺷﻮﺭﻭﯼِ ﮔﯿﻼﻥ٬ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﺋﯿﺲ ‌جمهور ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻭ ﺑﻨﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﺗﻤﺒﺮ ﭼﺎﭖ ﻣﯽﮐﺮﺩ…

ﺩﺭ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ ﻣﺮﮐﺰﯼ، ﺍﻣﯿﺮ ﻣﻮﯾﺪ ﺳﻮﺍﺩ ﮐﻮﻫﯽ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯿﮑﺮﺩ…

ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ ﺷﺮﻗﯽ ﻭ ﺑﺨﺸﻬﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ در دست ﺩﻭ ﻃﺎیفه ﺗﺮﮐﻤﻦ ﺑﻮﺩ.

ﺷﻤﺎﻝ ﻏﺮﺑﯽ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﻣﻌﺰﺯ ﺑﺠﻨﻮﺭﺩﯼ ﻭ ﺍﯾﻞ ﺷﺎﺩﻟﻮ ﺑﻮﺩ.

ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﻭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﻫﻢ ﻣﺮﺯ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﯿﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺍﻟﺴﻠﻄﻨﻪ ﻣﺎﮐﻮﺋﯽ ﺑﻮﺩ.

ﻏﺮﺏ ﺍﺭﻭﻣﯿﻪ ﻭ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺁﻗﺎ ﺳﻤﯿﺘﻘﻮ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﭘﺮﭼﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺘﻞ ﻋﺎﻡ ﻣﯽﮐﺮﺩ.

ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ در ﺩﺳﺖ عشایر ﺍﯾﻞ بزرگ ﺷﺎﻫﺴﻮﻥ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ در ﺩﺳﺖ ﻋﺸﺎﯾﺮ ﮐﺮﺩ ﺑﻮﺩ.

ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺑﻠﻮﭺ ﻫﺎ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺩﻭﺳﺖ ﻣﺤﻤﺪﺧﺎﻥ ﺳﺮﮐﺮﺩﻩ ﺑﻠﻮﭺﻫﺎ ﺳﮑﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﯽﺯﺩ ﻭ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺩﯾﺎﺭ ﺭﺳﺘﻢ ﺩﺳﺘﺎﻥ نیز ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ تجزیه شده ﺑﻪ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ ﺑﭙﯿﻮﻧﺪ.

ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ استان ﻣﺴﺘﻘﻞِ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ، ﻣﯿﺒﺎﯾﺴﺖ ﻭﯾﺰﺍ میگرفتند ﻭ حاکم ﺁﻧﺠﺎ (شیخ خزعل زیر تحریک اعراب ) ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﺎﻟﯿﺎﺕ ﻧﻤﯽﺩﺍﺩ… و خیال جداسازی خوزستان از ایران را داشت.

ﺗﺮﮐﻤﻦﻫﺎ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯼ **ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ **ﺭﺍ ﻏﺎﺭﺕ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ.

ﻣﺮﮐﺰ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﺤﻞ ﺟﻮﻻﻥ ﯾﺎﻏﯿﺎﻥ ﻭ ﻟﺮﻫﺎﯼ ﺷﻮﺭﺷﯽ ﺑﻮﺩ.

ﻧﺎﯾﺐ ﺣﺴﯿﻦ ﮐﺎﺷﯽ ﺩﺭ** ﮐﺎﺷﺎﻥ** ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺑﺎﺝ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻫﺮ ﺟﻨﺎﯾﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﺍ ﻣﯽﺩﺍﺷﺖ.

رضاخان جوزدانی و جعفرقلی خان چرمهینی در نجف آباد و لنجان (اصفهان) به راهزنی مشغول بودند.

ﺷﻤﺎﻝ ﮐﺸﻮﺭ در ﺩﺳﺖ ﺭﻭﺱ ﻫﺎ ﺑﻮﺩ ﻭ جنوب ﺩﺳﺖ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﻫﺎ!

ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻫﺎ ﺍﺳﮑﻨﺎﺱ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﭼﺎﭖ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣـﻖِ ﺗـﻮﺣـّﺶ، ﻣﯿﮕﺮﻓﺘﻨﺪ.

ﺗﺮﺍﺧﻢ ﻭ ﺳﻮﺯﺍﮎ ﻭ ﻣﺎﻻﺭﯾﺎ نه ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﻌﺎﺩِ ﯾﮏ “ﮐﺸﻮﺭ” ﺑﯿﺪﺍﺩ ﻣﯿﮑﺮﺩ.

%95 ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻧﺸﯿﻦ ﯾﺎ ﻋﺸﺎﯾﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ،ﺁﻥ ﺍﻧﺪﮎ ﺷﻬﺮﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﻓﺮﻗﯽ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻧﺪﺍﺷﺖ.

%98 مردم ، ﺳﻮﺍﺩ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ و ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ.

ﺭﺍﻩ ﻭ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﺁﺭﺯﻭﯼ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﻨﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺑﻮﺩ.

ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﺸﻬﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﯿﻪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻋﺮﺍﻕ ﻣﯿﺮﻓﺘﻨﺪ.

ﺍﺭﺗﺶ ﻭ ﺑﺎﻧﮏ ﻭ ﺷﯿﻼﺕ ﻭ ﺷﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﻭ ﮔﻤﺮﮎ ﻭ … در ﺩﺳﺖ ﺍﺟﻨﺒﯽ ﺑﻮﺩ.

جز راه تهران قزوین و تهران قم ،هیچ راه شوسه ماشین رویی در ایران وجود نداشت و تمام ایران راههای مالرو بود. تصورش رابکنید هیچچچچچ راه اسفالته حتی شوسه ماشین رو یا کالسکه رو وجود نداشت. راه اهن وجود خارجی نداشت. واکسیناسیون وجود نداشت و مردم گروه گروه هرساله از وبا آبله و تیفوس و بیماریهای واگیر میمردند.

ایرانیان فقط اسم داشتند و نام خانوادگی نداشتند. چیزی به عنوان شناسنامه و نام فامیلی وجود نداشت.

املاک و زمینهای سراسر ایران ثبت نشده بود و چیزی به عنوان سند مالکیت وجود نداشت.

دادگاه و دادگستری وجود نداشت و در هر شهر و روستا ملاهای محل قاضی خودخوانده و شرعی بودند و حکم صادر میکردند.

جز مکتب هیچ مدرسه و دبیرستانی وجود نداشت. کلا 250 نفر در سطح تحصیلات عالی مشغول به تحصیل در دارالفنون و مدرسه علوم سیاسی بودند.

ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﮏ ﺷﺒﻪ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻣﺎﻧﺶ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺿﺮﺑﺖ ﺁﺧﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ بودند ، ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﺒﻮﺩ ﺍﺯ ﺷﻤﺎﻝ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﻮﺏ…؟!

ﻫـﻨﮕـﺎﻣـﯽ ﮐـــﻪ رضا شاه از ایران رفت؛

برای ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺳﭙﻪ ، ﺍﺭﺗﺶ ﻧﻮﯾﻦ (ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ،ﻫﻮﺍﯾﯽ،ﺯﻣﯿﻨﯽ)،
ﺭﺍﺩﯾﻮ ، ﻣﺪﺭﺳﻪ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﺪﻧﯽ ، ﺭﺍﻩ ﺁﻫﻦ ﺳﺮﺍﺳﺮﯼ ،کارخانجات صنعتی و نساجی و قند سازی و سایر ﺻﻨﺎﯾﻊ، اسلحه سازی. موزه ایران باستان.ﻓﺮﻫﻨﮕﺴﺘﺎﻥ زبان فارسی، ﮊﺍﻧﺪﺍﺭﻣﺮﯼ و پلیس، شهربانی. اگاهی. ﺩﺍﻧﺸﺴﺮﺍﯼ ﻋﺎﻟﯽ ، دانشگاه تبریز و مازندران و تهران وسایر ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ های دولتی ، ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎی دوموتوره ﺳﺎﺯﯼ ، ﺛﺒﺖ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭ ثبت ﺍﺣﻮﺍﻝ ، شیرخورشیدسرخ(هلال احمرفعلی) ﺑﯿﻤﻪ ایران ، فرودگاه ، ﻓﺪﺭﺍﺳﯿﻮﻥ های ورزشی و … ساخته بود.در هر شهر یک بیمارستان.یک دبیرستان. بانک. کلیه ادارات دولتی به سبک نوین. 16000 کیلومتر راه شوسه و 7000 کیلومتر راه اهن ساخت. تمامی شهرهای ایران به هم وصل شدند.کلیه سکنه ایران سرشماری شدند . چندین نوبت و طی چند سال کلیه نفوس ایران واکسیناسیون و مایه کوبی شدند. بطوریکه مرگ و میر ناشی از بیماریهای واگیر طی 10 سال هزار برابر کاهش یافت. وبطور کلی ایران از توحش و خرابی محض وارد عصر تمدن گشت. و در تمامی این موارد روحانیون مخالف بودند، باطرح اموزش همگانی با طرح خدمت وظیفه همگانی و حتی با طرح واکسیناسیون عمومی به بهانه های واهی از جمله دخالت در تقدیر و سرنوشت انسانها مخالف بودند. اما رضا شاه یک تنه ملتی را از ذلت و بدبختی به دوران ترقی رساند. تعداد دانشجویان به 17000 نفر رسید. صدها تن از انها به خرج دولت رضا شاه به اروپا برای تحصیل فرستاده شدند. مکاتب ممنوع شد و اموزش اجباری و رایگان درمدارس دولتی در سراسر ایران بوجود امد. تمام اﻣﺘﯿﺎﺯﺍﺕ استعماری ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻟغو شد.

همه اینها فقط و فقط در عرض 16 سال اتفاق افتاد…!!!

آنوقت سریال معمای شاه میسازند برای این میهن پرست

0 ❤️

2015-12-17 09:15:26 +0330 +0330

حقیقت ، نابخردی های این حکومت بویژه در سالهای اخیر باعث مشکلات زیادی شده . امار جرم و جنایت همواره در حال رشد است . و دلیل آن فقر و شکاف های عمیق طبقاتی است که خمینی در روزهای اولیه انقلاب آن را دستمایه نفوذ بر ذهن افراد کم بضاعت کرد و همین موضوع باعث شد عده ای برای شرایط بهتر تهییج بشن . سریالهایی مثل " معمای شاه " و مزخرفات دیگری مثل "کلاه پهلوی " همواره جانبدارانه بوده وسعی در پوشاندن واقعیات و حقایق دارد . انصافا نگاهی بیطرفانه به کارنامه ی این حکومت بکنیم. من چیزهایی رو ذکر می کنم که برام بیشتر اولویت داره :
1- 14000 فارغ التحصیل phd بیکار (طبق آمار وزارت علوم ) این امار متمایز از پزشکان میباشد .
2- بیش از 3 میلیون نفر بیکار و جویای کار در مقطع تحصیلات تکمیلی
3- برنامه های غیر کارشناسی شده در اموزش و پرورش و حذف سیستم ارزشیابی و داشتن بیش از 40 هزار نفر مردودی در پایه اول دبستان !
4- رسیدن سن فحشا به 11 سالگی و افزایش زنان کاتن خواب و بدون سرپناه .
5- رشد ابتلای بانوان به ویروس ایدز بر اساس تزریقات مشترک و عمل امیزش جنسی
6- کاهش امید به آینده و افزایش افسردگی ناشی از شرایط نامساعد اقتصادی در میان جوانان و تبدیل ازدواج به اولویت چهارم هر جوان
7- افزایش بی اخلاقی و بد اخلاقی ها در حوزه پزشکی که اخرین نمونش حادثه ی خمینی شهر بود
8- خروج سالانه 17000 نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور
و …
واقعا من سعی کردم رعایت بیطرفی رو داشته باشم . ولی دوستان عنایت بفرمایند که مواردی که ذکر شد بسیار تاثیر گذار است و می تواند آینده ی هر کشوری رو تهدید نماید .

0 ❤️

2015-12-17 10:55:04 +0330 +0330

حالا گذشته از فیلم های مستند و تاریخی، اگه به فیلم ها و سریال های ایرانی توجه بفرمایید اکثر نقش های سیاه و یا حتی خاکستری اسامی ایرانی و فارسی دارن و بدون استثنا تمامی نقش های به اصطلاح مثبت، اسامی عربی و خصوصا اسامی پیامبر و امامان رو دارند . واضح و روشنه که فیلم های ساخت جمهوری اسلامی جهت گیری هایی دارند و یا سازندگان فیلم هارو وادار به جهت گیری و رعایت اصول خودشون می کنند.

1 ❤️

2015-12-17 11:19:01 +0330 +0330

ادم سريالاي مرغوب امريكايي مثل breaking bad و house of cards و game of thrones و fargo و true detective و …رو ميبينه ننگش مياد كه توي ايران چنين سريالاي چرندي درست ميشه.فقط ميخوان حكومت پهلوي رو بكوبونن.فقط و فقط شعار ميدن.يكي بايد بياد راجب اين رژيم مزخرف الان سريال بسازه.خداييش باور نميكنين ما ايرانيها در بدترين شرايط داريم زندگي ميكنيم از همه چيز دنيا عقبيم.يه سري ادماي به اصطلاح ديندار احمق مملكت رو به گوه كشيدن.نميگم توي كشورهاي ديگه مشكل نيست چرا هست همه جاي دنيا مشكل داره ولي اگه يه شهروند امريكايي يا اروپايي و يا… رو بياري تو ايران بگي يه هفته اينجا زندگي كن خودكشي ميكنه.

1 ❤️

2015-12-17 12:46:00 +0330 +0330

ﮐﺎﺵ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﯾﮏ ﻗﻠﺪﺭ ﺑﯽ ﺳﻮﺍﺩ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻣﻮﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺴﺎﺯﻩ، ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺳﻌﺪﯼ ﻭ ﺧﯿﺎﻡ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﻫﺎﻣﻮﻥ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺟﺪﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺷﺄﻧﺸﻮﻥ ﺑﺴﺎﺯﻩ . ﺑﺮﺍﻣﻮﻥ ﺟﺎﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺁﻫﻦ ﺑﺴﺎﺯﻩ. ﮐﺎﺵ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﯾﮏ ﺟﻮﺍﻥ ﺧﻮﺷﮕﺬﺭﺍﻥ ﻭ ﺑﯽ ﻋﺮﺿﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ ﺷﺪ ﮐﻪ یکی از ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻭ ﻣﺪﺭﻧﺘﺮﯾﻦ ﻭﺭﺯﺷﮕﺎﻩهای ﺟﻬﺎن رﻮ ﺑﺮﺍﻣﻮﻥ ﺑﺴﺎﺯﻩ . ﺯﺑﺪﻩ ﺗﺮﯾﻦ، ﺷﺠﺎﻉ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭﺗﺮﯾﻦ ﺍﻓﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﺧﻠﺒﺎﻧﺎﻥ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﻭ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﻨﻪ. ﺍﻭﻧﻘﺪﺭ ﻋﯿﺎﺷﯽ ﻭ ﻭﻟﺨﺮﺟﯽ ﮐﻨﻪ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﯾﯽ ﻣﺜﻞ ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﺣﺴﺎﺑﯽ، ﺩﮐﺘﺮ ﻣﻌﯿﻦ، ﭘﺮﻭﯾﻦ ﺍﻋﺘﺼﺎﻣﯽ، بهروز وثوقی ها ﻭ ﺻﺪﻫﺎ ﭼﻬﺮﻩ ﺷﺎﺧﺺ ﺩﯾﮕﻪ ﮐﺸﻒ ﻭ ﺷﮑﻮﻓﺎ ﺑﺸﻪ.

ﺍﻭﻧﻘﺪﺭ ﺑﯽ ﻋﺮﺿﻪ ﺑﺎﺷﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﮐﻨﻪ !

ﺍﻭﻧﻘﺪﺭ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ ﺑﺎﺷﻪ ﮐﻪ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻄﻬﺮﯼ ﺁﺯﺍﺩﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﺗﺪﺭﯾﺲ ﻭ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽ ﮐﻨﻦ!

ﻣﻦ ﺍﺯ زمانی ﮐﻪ تو ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻫﺎﯼ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻬﻢ تاریخ ﺩﺭﺱ ﺩﺍﺩﻥ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﻗﻠﺪﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﯽ ﺳﻮﺍﺩﻫﺎ ﻭ ﻋﯿﺎﺵ ﻫﺎ ﻭ ﺑﯽ ﻋﺮﺿﻪ ﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮ میتونن مملکت رﻮ آباد کنن.

0 ❤️

2015-12-17 14:16:02 +0330 +0330

الان، ی عده اراذل (بلا نسبت دوستان)، میان و میگن :" نیمه ی پُر لیوان رو میخایم چیکار ؟" (surprised)

0 ❤️

2015-12-19 21:30:19 +0330 +0330

بله

معمای شاه!به نظر شوما چنین سریالی در ایران ساخته بشه،آیا میتونه تحلیلی عادلانه رو داشته باشه؟یا همانند محتوای سریال میتونه تحلیل و بررسی جانب دارانه داشته باشه....

البته من چنین سریال هایی رو نمیبینم.اما بر حسب اتفاق و از روی ناچاری و ایضا کنجکاوی،تو یک مهمونی 1 قسمتشو دیدم

سناریو بسیار ماهرانه و هوشمندانه نوشته شده.طوری که در دو بخش میتونه ذهن ببیننده رو درگیر خودش کنه

بخش اول و یا به نوعی اکثر سکانس هایی که من تو اون یه قسمت دیدم مربوط به مشکلات اجتماعی مردم اعم از معیشت،امنیت،و ثبات فرهنگی و عدمش در اون دوران میپردازه و با وجهه دادن به این اصل و فاکتورها در زمان حال بیننده رو دچار سردرگمی و دوگانگی ارزشی میکنه

و همزمان با دست گذاشتن بر روی این ها که البته در اون دوران ضعف های زیادی هم وجود داشته،با پیش کشیدن اتفاقات و حوادث سیاسی اون دوران،به طرز ماهرانه ای صحه میذاره به حقانیت تمام موضوعات درج شده در سریال

البته من نمیخوام گواه به تمام حق بودن پهلوی بدم،اما واقعا بی انصافیست که تماما حق رو ناحق کردن و سرپوش گذاشتن به نکات مثبت شاه و عملا به صورت یک طرفه و جانبدارانه تخریبش کردن

0 ❤️

2015-12-19 22:58:44 +0330 +0330

چقدرمضحکه که جمهوری اسلامی که هنوزبعد37سال ازانقلاب نکبتی وشومش بازم حتی ازجنازه پهلوی هاهم وحشت میکنه ورژیمی که ازسرتاپاش دروغ وفریب وجنایته وضدانسانی وضدایرانی بودنش دیگه اظهرمن الشمسه واسه همه! داره فیلمی رومیسازه ونمایش میده که قراره مثلا حقایقی روازدوران شخصی بازگوبکنه که الان بعدازاینهمه سال هنوزم داره صبح تاشب علیه شاه وحکومتش دروغ تحویل نسل جدیدوجوان کشورمیده وتبلیغات منفی میکنه! آخه کدوم عقل سلیمی باورمیکنه که چنین حکومت دروغگویی بخواددرفیلمی که درباره محمدرضاشاه پهلوی نشون میده،واقعا حقایق تاریخی روعیناوبدون غرض ومرض واسه مردم نشون بده! مگه ممکنه؟؟یعنی درطول این 57سال دوران پهلویها،حتی 1نقطه روشن واقدام مثبت نبوده؟؟آیاایناشهامت دارن که درمقابل هزاران دروغی که به پهلویهانسبت میدن وباهاش سریالوپرکردن،لااقل فقط 1موردم ازبیشمارخدمات مثبت وزحمات فراوانی که این پدروپسربرای ایران وایرانی کردندوکشوروملتش روازدوران غارنشینی زمان قاجاروقبلش،باسرعت برسونن به حدی که بتونه بین کشورهای متمدن اروپایی سرشوبلندبکنه وادعای رقابت باهاشونوداشته باشه و…نشون بدن؟؟؟ مطمئناکه جواب منفیه! واقعابایدبه سلامت عقلی کسانیکه میشینن واین سریال مزخرف پرازدروغ وتحریفومیبینن،حسابی شک کرد!!! مخصوصابااون گریم های خنده داروابتداییشون! آقا اصلا یه چیزبگم تابرادروخواهرای بسیجیمون هم خوشحال بشن؟! باشه!همه مون باورمون شدکه پهلوی هابدوآدمکش و…بودند ودرعوضش،خمینی ودارودسته اش،همگی خوب وانسانمدار ومتمدن و…هستند!!!چطوره؟خوبه اینجوری؟ اماحیف که باحلواگفتن دهان شیرین نمیشه واین تاریخ وگذرزمانه که حقیقتومیگه! این همون چیزیه که داریدتلاش میکنیدتحریفش کنید،اماشک نکنیدکه حقیقت پنهان کردنی نیست!جاویدشاهنشاه ایران.

1 ❤️

2015-12-19 23:02:43 +0330 +0330

نقل از: JAMSHID_SE7EN

بله

معمای شاه!به نظر شوما چنین سریالی در ایران ساخته بشه،آیا میتونه تحلیلی عادلانه رو داشته باشه؟یا همانند محتوای سریال میتونه تحلیل و بررسی جانب دارانه داشته باشه....

البته من چنین سریال هایی رو نمیبینم.اما بر حسب اتفاق و از روی ناچاری و ایضا کنجکاوی،تو یک مهمونی 1 قسمتشو دیدم

سناریو بسیار ماهرانه و هوشمندانه نوشته شده.طوری که در دو بخش میتونه ذهن ببیننده رو درگیر خودش کنه

بخش اول و یا به نوعی اکثر سکانس هایی که من تو اون یه قسمت دیدم مربوط به مشکلات اجتماعی مردم اعم از معیشت،امنیت،و ثبات فرهنگی و عدمش در اون دوران میپردازه و با وجهه دادن به این اصل و فاکتورها در زمان حال بیننده رو دچار سردرگمی و دوگانگی ارزشی میکنه

و همزمان با دست گذاشتن بر روی این ها که البته در اون دوران ضعف های زیادی هم وجود داشته،با پیش کشیدن اتفاقات و حوادث سیاسی اون دوران،به طرز ماهرانه ای صحه میذاره به حقانیت تمام موضوعات درج شده در سریال

البته من نمیخوام گواه به تمام حق بودن پهلوی بدم،اما واقعا بی انصافیست که تماما حق رو ناحق کردن و سرپوش گذاشتن به نکات مثبت شاه و عملا به صورت یک طرفه و جانبدارانه تخریبش کردن

با درود
من چند قسمت از این سری رو دیدم ولی با تنها چیزی که مواجه شدم یه فیلم ساختگی برای خوب جلوه دادن حکومت ننگین اسهالی بود.
تو این سریال صحنه های خیلی مسخره ای وجود داره که یکی تو اون قسمتی که کاردار سفارت انگلیس به ملاقات دوست محمدرضا پهلوی میره اتفاق میوفته.

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «