رابطه باز چیست ؟

1398/05/29



رابطهٔ باز گونه‌ای از ارتباط میان‌فردی است که در آن افراد می‌خواهند با هم باشند ولی بر روی نوعی رابطه با بیش از یک شریک (همسر) توافق می‌کنند. این بدان معنا است که آنان موافقت می‌کنند که رابطهٔ احساسی یا عاشقانه میان شریکشان و افرادی که با آن ها ملاقات می‌کنند، قابل قبول باشد، اجازه داده و یا تحمل شود. بطور کلی رابطهٔ باز زمانی به وقوع می‌پیوندد که افراد حداقل دو رابطهٔ عاشقانه یا جنسی در یک زمان باشند که ممکن است حین یک رابطهٔ کوتاه مدت یا یک رابطهٔ طولانی‌مدت مانند ازدواج باشد. مفهوم رابطهٔ باز از دههٔ ۱۹۷۰ میلادی به رسمیت شناخته شده‌است.

انواع گونه‌های رابطهٔ باز

رابطه‌های باز به میزان زیادی تعمیمی از مفهوم رابطه‌ای هستند که فراتر از تک‌همسری است. یک گونه از رابطهٔ باز، ازدواج باز است که در آن افرادِ ازدواج‌کرده دارای رابطهٔ باز هستند. گونه‌های متفاوتی از رابطه‌های باز وجود دارد که برخی از نمونه‌ها عبارتند از:
  • رابطهٔ چند شریکه، میان سه یا بیشتر از سه شریک که رابطهٔ جنسی میان تمام شریک‌ها به وقوع نمی‌پیوندد.
  • رابطه‌ ترکیبی، که در آن یکی از دو طرف، یک شریک دارد و طرف دیگر، بیشتر از یک شریک..
  • ضربدری، که در آن‌ها افراد مجرد یا شریک‌هایی از روابط دارای تعهد، با دیگران رابطهٔ جنسی برقرار می‌کنند. چه به منظور سرگرمی یا به‌عنوان یک فعالیت اجتماعی.
 

دلایل آغاز یک رابطهٔ باز:

  • عاشق فرد دیگری شدن در حالی که شخص نمی‌خواهد به رابطهٔ پیشین خود پایان دهد.
  • افرادی که بطور ذاتی و طبیعی تک‌همسر نیستند.
  • در رابطه بودن با یک غیر همجنس درصورتی که خودشخص همجنس گراست .
  • یک شریک متوجه می‌شود که قادر به پاسخگویی به نیازهای شریک دیگر نیست.
  • تفاوت میزان شهوت میان شریک‌ها.
  • یک یا هر دو شریک، خواهان آزادی، دوستی،تنوع فکری یا تنوع شریک‌های جنسی هستند.
  • نیاز به چالش: برخی افراد حس می‌کنند که رابطه‌شان ناکافی است مگر آنکه به چالش کشیده شود. رابطه‌های باز ممکن است موجب بروز حس حسادت، دلبستکی، یا مالکیت شوند که همهٔ آن‌ها چالش‌هایی برای پیشبرد یک رابطه هستند.
  • لذت بردن از تازگی رابطه ، افزایش احساسات، مقبولیت جنسی و هیجاناتی که هنگام شکل گیری یک رابطه جدید حس می‌شوند.
  • برقراری رابطه با سایر زوجها و افراد مجرد، با دیدگاهی مشابه که شرکا می توانند از طریق فکری و عاطفی با آنها ارتباط برقرار کنند
  • در یک رابطه راحت بودن ، یعنی رابطه ای که مبتنی بر احساس متقابل عشق میان شرکا تشکیل نشده ( یا دست کم این علاقه از میان رفته باشد)، بلکه بیشتر بر روی عوامل اقتصادی یا اجتماعی باشد
  • مسافت - هنگامی که شرکا به طور موقت یا تمام وقت، در نقاط جداگانه‌ای از جهان زندگی می کنند(رابطه راه دور)
  • رابطه جنسی با افراد بیشتر ممکن است لذت بخش تر باشد
  • از نظر مالی بسیار راحت است که چندین همسر داشته باشید: یک روش سنتی پولادری در روستای تبت



شیوع :

برخی معتقدند که روابط باز اغلب در برخی جمعیت‌های خاص اتفاق می افتد ، مانند افراد جوان نسبت به افراد پیر در آمریکا، به خصوص در طبقه متوسط ​​تحصیل کرده در کالج به جای طبقه کارگر تحصیل نکرده یا افراد خاص قومی و یا اقلیتهای نژادی دیگر. همچنین ممکن است روابط باز در بین زنان بیشتر از مردان باشد ، به ویژه در همان دسته ها ، مانند تحصیل کرده‌های  دانشگاهی ، تحصیل کرده‌های متوسط ​​، سفید پوست و جوان آمریکایی.  دلیل این امر، ممکن است این باشد که زنان با تأکید بر این ایده حقوق برابر ، سود بیشتری کسب می کنند و جنبش حقوق زنان از ایده روابط باز حمایت می کند.

یک مطالعه در سال 1974 نشان داد كه دانش آموزان پسر كه با هم زندگی می كنند و یا در یك گروه اجتماعی زندگی حضور دارند، بیشتر از زنان در روابط آزاد درگیر می شوند و هنوز هم اگر در روابط باز مشاركت نكنند ، بیشتر به خانم های زن علاقه مند هستند.

در نظرسنجی انجام شده توسط “مجله سلامتی و زندگی”  مجله FS  ، از 41٪  از مردان همجنس گرایی که در رابطه باز بودند 27٪ آنها اعتقاد داشتند ه رابطه بازچیز خوبی است !

بسیاری از زوجین در روابط آزاد، دو شغله هستند ، به این معنی که هر دو شریک اصلی یک شغل پایدار و یا یک شغل اضافی دارند. هم مرد و هم زن ، خصوصاً در گروههای بسته ، بیشتر در مشاغل مدیریتی قرار دارند. بیشتر آنها یا فرزندی ندارند ، یا کودکی را پرورش می‌دهند.

 

دلایل دوری از روابط باز : 

بسیاری از زوج ها در مورد روابط باز تعمق می‌کنند، اما تصمیم می گیرند از ایده‌ی آن پیروی نکنند

اگر شخصی مسئله‌ی شروع رابطه‌ای باز را با همسر خود در میان گذارد، ممکن است شریکش او را وادار کند که تک همسر بماند یا این که شریکی جدید پیدا کند. .

 همچنین ممکن است این نگرانی به وجود اید که هنگام شروع یک رابطه آزاد ، شریک زندگی نگران رابطه خودشان شود و احساس کند توجه کمتری را دریافت میکند .

حسادت غالباً در روابط تک همسری وجود دارد و افزودن یک یا چند شریک به رابطه ممکن است باعث افزایش آن شود.

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که حسادت، مشکل روابط باز است زیرا حضور شخص ثالث به عنوان یک محرک تلقی می شود. در کنستانتین و کنستانتین (1971) محققان دریافتند که 80٪ از شرکت کنندگان در روابط باز حسادت را تجربه کرده اند

فشار فرهنگی همچنین ممکن است باعث عدم شروع این رابطه باشد. کلیشه ای متداول در جامعه وجود دارد که افراد درگیر در روابط آزاد نسبت به کسانی که در روابط یکدست هستند کمتر متعهد و بالغ هستند

و فیلم ها ، رسانه ها و کتاب های خودیاری نیز همگی حامل این پیام هستند که تمایل به بیش از یک شریک به طور همزمان، به معنای نداشتن یک رابطه “واقعی” است

تمایل به یک رابطه باز نیز اغلب به مرحله ای گذرا در زندگی شخص تصور می‌شود.

 رویارویی با روابط آزاد ممکن است دشوار باشد ، به خصوص اگر شرکا در کنار هم زندگی می کنند ، امور مالی تقسیم شده ، دارایی خود را دارند یا فرزندان والدین هستند[1]

دلایل مذهبی

روابط باز موفقیت آمیز :

یکی از مهمترین عواملی که به موفقیت در رابطه کمک می کند ، این است که رابطه، متناسب با نیازهای همه طرفین شکل گیرد. هیچ یک از دو نوع روابط آزاد، یکسان نخواهند بود و به دلیل شرایط فعلی در هر لحظه خاص رابطه تغییر خواهد کرد. سبک روابط باز ، آینه ای از ارزش ها ، اهداف ، خواسته ها ، نیازها و فلسفه های طرفین خواهد بود

موفق ترین روابط ، روابطی بوده اند که به زمان بیشتری برای برقراری نیاز داشتند. با وقت گذاشتن برای ایجاد ایده ای واضح از آنچه هر دو شریک از باز بودن رابطه می خواهند، به طرفین این امکان را می دهد تا درمورد خودشان تامل کنند ، احساسات خود را پردازش کنند ، با پیآمد های احتمالی کنار بیایند و راه هایی برای کنار آمدن با تغییر ماهیت رابطه پیدا کنند.

مذاکره در مورد جزئیات روابط آزاد، از طریق روند ارتباطی، امر مهمی است. مباحثی مورد بحث در مذاکرات بین زوجین معمولا شامل، صداقت ، سطح بقای رابطه ، اعتماد ، مرزها و مدیریت زمان است

سایر ابزارهایی که زوجین در روند مذاکره از آنها استفاده می کنند، شامل اجازه دادن به شرکا برای وتو کردن روابط جدید ، اجازه قبلی و تعامل بین شرکاء است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که هر شریک مطمئن شود که نظر آنها در رابطه، مهم است. با این حال ، اگرچه توانایی وتو می تواند ابزاری مفید در مذاکره باشد ، اما مذاکره موفقیت آمیز و روابط باز، بدون آن ها هم ممکن است رخ دهد. برخی قدرت وتو را رد می کنند زیرا معتقدند که این امر، شریک زندگی خود را از تجربه یک رابطه جدید منع، و آزادی وی را محدود می کند.

 

مرزها

یکی از محدودیت ها محدودت تماس فیزیکی است که در آن فرد اجازه لمس کردن یا هیچ رابطه فیزیکی را بدون اجازه نخواهد داشتمرزهای جنسی و مرزهای عاطفی ، که از بحث در مورد احساسات خاصی جلوگیری می کنند.  مرزها به تعیین قوانینی  برای پیش‌گیری از اعمالی کمک نی‌کنند که در نظر اعضا قابل قبول نیستند. آنها همچنین به افراد کمک می کنند تا احساس امنیت کنند و در روابط آزاد به همان اندازه مهم هستند که همسرانشان نیز دارای اهمیت هستند.

نمونه هایی از مرزهای تعیین شده، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چه کسی (از لحاظ جغرافیایی و بین فردی ، مانند جامعه ، دوستان ، خانواده و هم چنین) می تواند شریک اضافی باشد.
  • چه نوع محدودیت های جسمی برای آن رابطه برقرار می شود (بوسیدن ، دوست یابی یا سایر فعالیتهای جنسی).
  • این که آیا روابط جنسی در یک اتاق مجزا برگزار می شود.
برخی از زوجین یک قرارداد رابطه‌ی فیزیکی تنظیم میکنند. اینها می توانند نه تنها در مذاکره مفید باشند بلکه به روشنی نیازها ، خواسته ها ، محدودیت‌ها ، انتظارات و تعهداتی که از طرفهای درگیر انتظار می رود بیان کنند. 

مدیریت زمان

مدیریت کافی وقت می تواند به موفقیت یک رابطه باز کمک کند. حتی اگر تعهد جدی با یک شریک زندگی مشترک باشد ، مذاکره درباره زمان بین همه شرکا هنوز هم مهم است. اگرچه میل به تقدیم میزان نامحدود عشق ، انرژی و احساسات به دیگران امری عادی است ، اما محدود بودن زمان در یک روز ، زمان واقعی صرف شده با هر شریک را محدود می کند. برخی دریافتند که اگر نتوانند به طور مساوی وقت خود را توزیع کنند ، شریکشان را کنار می گذارند.  مدیریت زمان نیز می تواند مربوط به تئوری عدالت باشد ، که بر اهمیت انصاف در روابط تأکید می کند

چرخشی

 

چرخشی، نوعی رابطه آزاد است که در آن شرکاء در یک رابطه متعهد به طور هم زمان با دیگران درگیر روابط جنسی می شوند. چرخشی‌ها ممکن است این عمل را یک فعالیت تفریحی یا اجتماعی بدانند که باعث افزایش تنوع یا هیجان در زندگی جنسی غیر متعارف می‌شود و یا این که از روی کنجکاوی این کار را انجام می‌دهند. چرخشی‌هایی که به رابطه جنسی گاه به گاه مشغول هستند ، معتقدند که رابطه جنسی در بین چرخشی‌ها، اغلب صریح و روشن تر و تعمدی است و بنابراین صادقانه تر از خیانت است. برخی از زوج ها، نوسان را به عنوان یک خروجی سالم می بینند و راهی برای  تقویت رابطه خود می‌بینند. چرخش می تواند در زمینه های مختلفی انجام شود ، از جمله فعالیت های جنسی خود به خودی شامل مبادله شریک زندگی در یک جمع دوستانه ، یک مهمانی رسمی چرخشی‌ها یا مهمانی تعویض شریک و یک گردهمایی منظم در باشگاه های جنسی یا گردهمایی های تعویض شریک. یا

 

چند ضلعی(polyarmory)

 

عبارت است از عمل ، تمایل یا پذیرش داشتن بیش از یک رابطه صمیمی در یک زمان با رضایت همه افرادی که در رابطه دخالت دارند. این امر غالباً به عنوان چند همسری مبتنی بر رضایت،اخلاق یا مسئولیت تعریف می‌شود. این کلمه گاهی به معنای وسیع تری برای اشاره به روابط جنسی یا عاشقانه‌ای استفاده می شود که از نظر جنسی منحصر به فرد نیستند ، اگرچه در مورد دامنه‌ی کاربرد آن اختلاف نظر وجود دارد. تأکید بر اخلاق ، صداقت و شفافیت در همه جا به طور گسترده به عنوان ویژگی تعیین کننده مهم در نظر گرفته می شود.

در حالی که “رابطه باز” گاهی اوقات به عنوان مترادف "polamory" یا “رابطه polamorous” استفاده می شود ، این اصطلاحات مترادف نیستند. کلمه‌ی “باز” ​​در “رابطه باز” معمولاً به جنبه جنسی یک رابطه غیرقابل انعطاف اشاره دارد ، در حالی که “چندضلعی” به گسترش روابط از طریق سهم شرکا (که ممکن است جنسی باشد یا در غیر این صورت) به عنوان روابط طولانی مدت اضافی اشاره دارد.

این اصطلاح ودوستانی که دارای مزایا هستند" تقریباً جدید هستند و در طی چند دهه گذشته به وجود آمده اند.

زیرمجموعه ای از چندضلعی ، چندوجهی(polyfidelity) است . اینها روابطی هستند که برای رابطه‌های جنسی و احساسی، از برنامه های چرخشی استفاده می‌کنند که به طور مساوی بین شرکا تقسیم شده و طبق این برنامه، مشخص می‌شود چه کسی چه زمانی با دیگری بخوابد. در این نوع رابطه ، هیچ کس با افرادی که خارج از رابطه هستند نمی‌خوابد.

 


منبع

با تشکر فراوان از دوست عزیزم میلاد

12176 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «