مرگ جامعه شناسی در ایران ( ایکاروس )

1400/04/02

مطلب مسموم زیر در سایت قدس نیوز به انتشار درآمده ، همینجا تسلیت عرض می کنم به جامعه ی علوم انسانی کشورمون که یه همچین جیره خور چاپلوسی شده جامعه شناسش . باید گریست به حال اون جامعه


صادق کوشکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در گفت‌وگو با ما درخصوص دستاوردهای انقلاب می‌گوید: در این زمینه دیدگاه‌ها متفاوت است، از این نظر که در داخل کشور اگر از بعضی افراد در مورد انقلاب بپرسیم ممکن است تلقی آن‌ها این باشد که انقلاب محصول خاصی نداشته و حتی شاید عده‌ای که تحت تأثیر تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه و یا فضای مسموم حاکم بر فضای مجازی هستند بگویند انقلاب برای ما دردسر نیز داشته و مشکلات ما را بیشتر کرده است؛ برای مثال در دوران حکومت پهلوی زندگی مطلوب‌تری داشتیم و پس از پیروزی انقلاب جامعه ایرانی دچار مشکلات مختلفی شده است.وی می‌افزاید: اگر از افراد دیگری که به نوعی با مقوله انقلاب ارتباط دارند و به آن نزدیک هستند سؤال شود در جواب می‌گویند انقلاب موجب شده حجم عظیمی از روستاها به آب، برق و گاز دسترسی پیدا کنند و مناطق محروم را بازسازی کنیم و در واقع برخی از اتفاقات عمرانی یا افزایش سواد عمومی و مسائلی از این دست را مدنظر دارند.کوشکی ادامه داد: یک دیدگاه دیگر مقداری فراتر می‌رود و می‌گوید استقلال، محصول و دستاورد مهم انقلاب اسلامی است. ما در گذشته در دوران پهلوی و یا پیش از آن یک حاکمیت مستقل نداشتیم و تابع فشارها و اراده قدرت‌های غربی از قبیل انگلیس، روسیه و آمریکا بوده‌ایم و پس از پیروزی انقلاب توانستیم استقلال پیدا کنیم.

انقلاب ایران؛ توفانی در جهان

وی اضافه می‌کند: یکی از کسانی که انقلاب را به شکل بسیار کوتاه و خاصی توصیف کرده آنتونی گیدنز است. گیدنز جزو چند چهره شاخص جامعه‌شناسی در دنیای معاصر و دانشمندی سکولار و در عین حال مسلط بر حوزه دانش جامعه‌شناسی و آثار و کارهایش در دنیا شناخته شده است. توصیف وی درباره انقلاب اسلامی در کتاب معروفش «جامعه‌شناسی» که متعلق به اواخر دهه ۹۰ میلادی بوده، این است که می‌گوید: «جهان پیش از وقوع انقلاب ایران در یک حرکت هماهنگ به سمت حذف دین از زندگی و سکولاریسم حرکت می‌کرد و انقلاب ایران مسیر جهان را به سمت حیات و زیست دینی تغییر داد». وی در سال ۱۳۷۴ شمسی می‌گوید انقلاب ایران مسیر را تغییر داد؛ نمی‌گوید تغییر خواهد داد و یا تغییر می‌دهد؛ شاید اگر گوینده این توصیف را حذف کنیم کسی باور نکند اندیشمند سکولار غربی چنین توصیفی را از انقلاب اسلامی داشته است. یا برای مثال توصیف ریچارد نیکسون، رئیس جمهور آمریکا در دهه ۷۰ میلادی درباره انقلاب اسلامی این است که توفانی در جهان به راه افتاده و ما قادر به مهار این توفان نیستیم.

گستره جهانی تأثیر انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه کدام یک از این موارد را می‌توان دستاورد انقلاب اسلامی دانست، ادامه داد: آیا انقلاب آن پدیده‌ای است که به گمان بعضی‌ها برای ایران مشکل و بدبختی به وجود آورده است؟ آیا انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ای است که موجب ساخت‌وساز عمرانی در کشور شده است؟ آیا انقلاب اسلامی آن پدیده‌ای است که استقلال برای ما به ارمغان آورده است؟ و یا پدیده‌ای است که مسیر جهان را به سمت حیات و زیست دینی تغییر داده است؟ براساس اینکه از چه زاویه‌ای نگاه کنیم و راوی و توصیف‌کننده از چه زاویه‌ای بنگرد یکی از این توصیف‌ها می‌تواند درست باشد. ما توصیف‌های اول تا سوم را معمولاً زیاد شنیده‌ایم، اما دیدگاه چهارم نیازمند توضیح بیشتر است، چون ساحت این دستاورد، ساحت فکری و اندیشه‌ای است و اگر در دیدگاه‌های قبلی، دستاوردهای انقلاب حالت ملموس داشتند اینجا بیشتر ساحت فکری، نظری و اندیشه‌ای پیدا می‌کند و گستره تأثیر انقلاب اسلامی جهانی می‌شود.

احیای زیست دینی و دینداری

کوشکی با اشاره به اینکه اگر در دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) بنگریم متوجه خواهیم شد امام(ره) نیز مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را تحول در مسیر زندگی انسان می‌داند، می‌افزاید: به روایت امام(ره)، انقلاب اسلامی حرکتی برای احیای دین در دنیای معاصر با هدف هدایت انسان و پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی او است. مخاطب انقلاب اسلامی در نگاه حضرت امام(ره) همه انسان‌ها هستند و خروجی انقلاب اسلامی در اندیشه امام ایجاد کردن فرایند و زمینه هدایت بشر و بشریت و نه فقط مردم ایران است.وی ادامه می‌دهد: انقلاب اسلامی در این روایت و دیدگاه، احیای زیست دینی و دینداری به روایت اسلام ناب در دنیای معاصر است.

انقلاب اسلامی، یک پیام و اندیشه الهی و دینی

وی ادامه داد: انقلاب یک اتفاق بشری نیست، یک پیام و اندیشه الهی و دینی است و درست است که توسط انسان‌هایی ترویج و تبلیغ می‌شود اما ماهیت آن الهی و فکری و اندیشه‌ای است و به همین خاطر این روایت از انقلاب اسلامی می‌گوید ثمره انقلاب اسلامی و موفقیت آن را باید در افزایش کیفیت دینداری و افزایش دینداران جست‌وجو کرد. به تعبیر حضرت امام(ره) مهم‌ترین خروجی و دستاورد انقلاب اسلامی فراهم آوردن زمینه تکامل برای انسان‌هاست. جالب است که رهبر انقلاب در توصیف این مسئله فرمایشی دارند به این مضمون که پرورش جوانان خداجوی بسیجی فتح‌الفتوح امام است.

امام خمینی (ره) در جواب برخی از چهره‌های دولت موقت می‌فرمایند فرض کنید آب و برق را نیز برای مردم مجانی کردید مگر هدف انقلاب آب و برق مجانی بوده، که نبوده است. امام(ره) به صراحت در آنجا این بحث را مطرح می‌کنند که هدف انقلاب تکامل و تعالی انسان در گستره جهان و با نگاه به بشریت است و امام(ره) به عنوان یک عالم دین آمده تا دوباره بشر را با دین آشتی دهد، آن هم دین به روایت انقلاب اسلامی و اسلام ناب را. وی با اشاره به اینکه آشتی دادن بشر با دین و اینکه بشر با کمک آن تکامل، تعالی و رشد معنوی پیدا کند به نوعی دستاورد انقلاب اسلامی است، می‌گوید: البته زندگی انسان نیز باید حسنه باشد تا در آخرت کیفیت حیات اخروی او حسنه باشد، مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی پرورش انسان است چه از طریق علوم، چه از طریق عمل که خود عمل نیز یک سازوکار برای شناخت است و چه از طریق عرفان؛ تا پا در مسیر تکامل و تعالی بگذارد.

انقلاب اسلامی یک رویداد فکری اندیشه‌ای

کوشکی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی یک شعاع و میوه‌ای از درخت انقلاب اسلامی است، ادامه می‌دهد: انقلاب اسلامی یک رویداد فکری اندیشه‌ای و از جنس فکر و اندیشه است اما جمهوری اسلامی ماهیت حقوقی از یک حاکمیت است، این انقلاب اسلامی و آن اندیشه ممکن است در ظرف حاکمیت بریزد و جمهوری اسلامی ایران شود، یا در یک حزب بریزد و حزب‌الله لبنان شده یا در قالب یک تشکل ریخته و حشدالشعبی عراق و یا جایی دیگر انصارالله یمن شود. در واقع ماهیت انقلاب اسلامی ماهیت اندیشه‌ای و فکر است؛ آن چیزی که در بهمن ۵۷ پیروز می‌شود انقلاب اسلامی به معنی دقیق کلمه نیست، مردم با توسل به این اندیشه تلاش کردند و حکومتی را تغییر دادند. جمهوری اسلامی یک شعاعی از آن خورشید انقلاب اسلامی است اما جمهوری اسلامی با همه بسترهایش اعم از حاکمان، مردم و جامعه، تجلی آن اندیشه در قالب جمهوریت و اکثریت است .

13 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2021-06-23 00:07:39 +0430 +0430

کتاب جامعه شناسی آنتونی گیدنز درس تخصصی من بود در دانشگاه . یه درس ۴ واحدی مهم بود . اونایی که این کتاب رو خوندن می دونن در فصل انقلابها ، نویسنده در مورد انقلاب ایران چی میگه ‌ میگه تنها انقلابی که بجای تجدد و مدرنیته مردم به سمت ارتجاع و گذشته رفتند !
و حالا سایبری های سبک مغز فکر کردن میشه حقیقت رو با دروغ عوض کرد .
این اباطیل رو به اسم آنتونی گیدنز منتشر کردن :


آنتونی گیدنز جامعه شناس مشهور انگلیسی در این باره می گوید: در گذشته، سه غول فکری جامعه شناسی یعنی مارکس، دورکیم و ماکس وبر با کم وبیش اختلافاتی فرایند عمومی جهانی را به سمت سکولاریزاسیون و به حاشیه رفتن دین می دیدند، ولی از آغاز دهه هشتاد و با انقلاب اسلامی ایران، شاهد تحقق عکس این قضیه هستیم، یعنی فرایند عمومی جهان روند معکوسی را آغاز و به سمت دینی شدن پیش می رود (گیدنز، 1374، ص 75).

7 ❤️

2021-06-23 00:19:33 +0430 +0430

خیر سرش جامعه شناسی خونده

1 ❤️

2021-06-23 00:29:56 +0430 +0430

↩ shadymathers
باور کن گوسفندهای مرحوم کربلایی جعفر ما بیشتر می فهمیدن تا این بشر که الان استاد دانشگاه هم هست ! اینا چی می خوان به جوونها یاد بدن ؟!

2 ❤️

2021-06-23 00:32:02 +0430 +0430

↩ ایکاروس
من ی استاد داشتم یادش بخیر واقعا با سواد بود اصلا نمیدونم چطور با اون افکارش اخراج نمیشد شما تصور کن از زیباکلام به مراتب بیشتر مخالف بود

1 ❤️

2021-06-23 00:34:58 +0430 +0430

شرم بر اون استاد دانشگاهی که قلم و شرفش رو فروخت به این رژیم فاسد که بوی تعفنش باعث تهوع مردم ایران شده .
شرم بر اون تولید کننده ی محتوایی که به اسم آنتونی گیدنز که شهرت جهانی داره این مزخرفات رو منتشر می کنه .
شرم براون خامنه ای که گفته بود علوم انسانی باید اسلامی بشه . بفرمایید اینم جامعه شناس اسلامی !علوم انسانی یعنی معماری یک جامعه ، وقتی ریشه ی اون علم رو می زنن نتیجه اش میشه این جامعه ی رویایی که هر روز داره رویایی تر میشه .

3 ❤️

2021-06-23 00:36:41 +0430 +0430

↩ shadymathers
بله ، استادهای دروس تخصصی ما همه روشنفکر و آگاه بودن . من موندم این دکتر فاوست ها کجا تدریس می کنن آخه !

1 ❤️

2021-06-23 00:49:08 +0430 +0430

ماهی که توی حوض نباشه ، قورباغه ابوعطا می خونه .
وقتی جامعه شناس هایی مثل دکتر حسن قاضی مرادی در عرصه نباشند ، این کوشکی بی سواد میاد میشه جامعه شناس اسلامی !

1 ❤️

2021-06-23 01:19:09 +0430 +0430

این انقلاب قرار نبود اسلامی باشه ولی طمع مسلمانان و بی کفایتی اپوزوسیون باعث شد که وضعمون اینطور بشه.
مغز مردم ایران به واسطه دین گندیده و بوی تعفن میده. وقتی تلاش میکنیم که مشکلات امروزه رو با روش های 1400 سال پیش حل کنیم، نباید انتظار نتیجه بهتری داشته باشیم.

1 ❤️

2021-06-23 03:09:30 +0430 +0430

انقلاب اسلامی، آلتی سرگردان در تاریکی بود که در ماتحت ملت مظلوم و شریف ایران وارد شد و هنوز نتوانستیم آنرا به صورت مدفوع خارج کنیم.

2 ❤️

2021-06-23 05:27:02 +0430 +0430

عرزشی فقط این اششک،
😁😁😁😁😁😁😁😁

1 ❤️

2021-06-23 06:16:05 +0430 +0430

خب حرفهای منطقه. البته تا جایی ک خوندم
واسه عده‌ای قلیل کذجمعیتشون از هفتاد ملیون تجاوز نمیکنه انقلاب دستاوردی نداشته و برای عده زیادی که شاید حتی از ده ملیون نفر هم چهار پنج نفر بیشتر باشند خوب براشون نون و آب شده. این آقای کارشناس میفرمایند خیل عظیمی از مردم روستا ها دسترسی ب آب و برق پیدا کردند . ی نکته خیلی مهم رو یادش رفت. زمان شاه روستا شعله حتی شهر ها هم موبایل و تلفن همراه نداشتن ولی الان همه بهره‌مند شدن مسئولین انقد بفکر مردم هستن که تمام فرزندان خود را محروم از میوه درخت انقلاب کردن و همه آنها را به آمریکا و کانادا تبعید کردن. چهل ساله دلسوزانه خدمت میکنن. نمونه‌اش خانم معصومه ابتکار. تو همه کابینه ها ی روسا پست و مقام داشته، این بشر چیزی ب اسم خستگی و بازنشستگی نمی‌شناسه
تو اشغال سفارت آمریکا نقش عمده ای داشت و از اونروز آمریکا برای جوانان ایرانی ممنوع شده و برای فرزندان خود بالعکس

1 ❤️

2021-06-23 11:21:53 +0430 +0430

↩ Akhilleus
اینا که چیزی نیست ، قبل از انقلاب مردم ایران یارانه و مایکروفر و ماهواره و اینترنت هم نداشتن !
الله اکبر ازین همه شکوه
الله اکبر ازین همه جلال

1 ❤️

2021-06-23 11:23:12 +0430 +0430

↩ Power M
این بشر توی چاپلوسی گوی سبقت رو از بره ره ای ها ربوده !

0 ❤️

2021-06-23 11:25:15 +0430 +0430

↩ kokarostam
لکن مثل داروهای شیاف دیگه جذب بدنمون شده !!!
باید بریم کمپ ترک اسلامی !

1 ❤️

2021-06-23 11:48:38 +0430 +0430

↩ Loyce
دقیقا . از ماست که بر ماست .
تفکر و مطالعه و نگرش متودولوژی جای خودش رو داد به تقلید ، سطحی نگری ، کلی گویی ، ایدئولوژی ، توهم خودبرتر پنداری . بیش از هزار ساله اینجا مدینه ی ضاله شده .

2 ❤️

2021-06-23 11:59:34 +0430 +0430

اصلا تعجب نمی کنم. یکی از اولین کارهایی که ملاسالاری در ایران کرد این بود که دانشگاه ها رو دو سال بست و هر چی استاد آدم حسابی بخصوص در رشته های علوم انسانی بود رو اخراج کرد. خمینی می گفت خطر دانشگاه از خطر بمب خوشه ای بیشتره! چند هزار از بهترین نخبه های فرهنگی در این سلاخی فرهنگی که اسمش رو گذاشتن «انقلاب فرهنگی» اخراج شدند. عده زیادی هم یا در سال های بعد این ماجرا اخراج شدند یا اینقدر تحت فشار قرار گرفتن که خودشون کشور رو ترک کردند.

جاشون رو کی پر کرد؟ یه مشت گوریل بسیجی و اراذل خایمالی مثل این که اگر ملاها سوار کار نمی شدن کسی پهن هم بارشون نمی کرد.

2 ❤️

2021-06-23 12:01:45 +0430 +0430

↩ fool22
همینه . خیلی ها هم بعد از انقلاب ضد فرهنگی با سهمیه وارد رشته های مختلف شدند و نتیجه اش اینه :
یک جامعه ی رویایی که هرروز داره رویایی تر می شه !

2 ❤️

2021-06-23 14:18:11 +0430 +0430

↩ Mester.Finch
ایشون دقیقا یک نمونه ی آزمایشگاهی در آزمایشگاه انگل شناسی جامعه ی ماست !
والا این پولا خوردن نداره

1 ❤️

2021-06-23 14:22:31 +0430 +0430

↩ Mester.Finch
یا صاحب شگفتی !!!
درود بر مادربزرگتان .
یکی از رزایل اخلاقی جیره خوران رژیم اینه که دستگاه فکریشون تبدیل شده به دستگاه تبلیغات رژیم .

1 ❤️

2021-06-23 16:26:21 +0430 +0430

↩ Dokhtar.hiz
او را بر من ببخش . همانا که از گمراهان است .
به راستی که با سهمیه استاد شده !

1 ❤️

2021-06-23 16:37:45 +0430 +0430

↩ Dokhtar.hiz
رییس جمهوری که به گفته ی خودشون حدود ۱۸ میلیون رای داره ، اونم با تبانی و کار سازماندهی شده !
و جمعیت ایران چقدره ؟ ۸۵ میلیون . حالا باید پیدا کنیم پرتقال فروش را !
طبق قوانین دموکراسی هم حساب کنیم این رئیس جمهور حرام است ! حراااام

1 ❤️

2021-06-23 16:54:43 +0430 +0430

↩ Dokhtar.hiz
قحط الرجال شده توی رژیم که همچین ابلیسی رو آوردن . کفگیر سیاستشون به ته دیگ خورده !

1 ❤️

2021-06-23 20:31:24 +0430 +0430

↩ Dokhtar.hiz
آخرشم یه مخنث بابرنامه ی رفسنجانی شد رهبر !
یک مخبط رو هم بعدش میارن !

1 ❤️

2021-06-25 10:03:46 +0430 +0430

↩ حیرتزده
متشکرم از همراهیت 🌹
بله کاملا موافقم .
مشکل اینه که به جای تفکر تقلید نهادینه شده در ما از نسلهای گذشته تا به حال .
احمد کسروی در کتاب شیعی گری این مساله رو میگه .
از زمانی که شیعه صفوی شد مذهب رسمی ایران ، اندک تفکری هم که مونده بود جای خودش رو داد به تقلید .

1 ❤️

2021-06-25 10:48:24 +0430 +0430

جالبه،این آقایان که برای شاهد آوردن میرن یقه یه مثلا فیلسوف!دانشمند!نظریه پرداز سکولار رو میگیرن و از تو حرفاش یه جمله در میارن و تو بوق میکنن،خودشون مردمی که سکولار هستنو میگیرن و زندان میکنن که چرا سکولاری؟!..از آخوند و آخوند زاده حقه بازتر موجودی وجود نداره

0 ❤️

2021-06-25 11:27:30 +0430 +0430

↩ داریوشم
دقیقا همینه ، فقط سفسطه یاد گرفتن .
به قول مرحوم کربلایی جعفر ما که به پدرم گفته بود :
آدم آخوند می شه ولی آخوند آدم نمی شه !

1 ❤️

2021-06-25 11:31:39 +0430 +0430

↩ ایکاروس
طرفدارهای رژیم از انواع مختلفش،دروغ نمی گن نونشون تو بودن این حکومته
یکسرهای هاشون از بی عرضه گی و نبودن یه لیدر تو اپوزیسیون هست که با این رژیم می سازن.

1 ❤️

2021-06-25 11:33:57 +0430 +0430

↩ BehnamHot
حکومتی که با دروغ شروع شد اصلا .
با ظلم و استبداد هم تداوم پیدا کرد

1 ❤️

2021-06-25 12:10:08 +0430 +0430

↩ حیرتزده
😂 😂
به برکت امروز که جمعه هست و نماز جمعه بر ما مومنین مستحب شده ، لکن نمره ی ۲۰ میدم

1 ❤️

2021-06-25 12:21:59 +0430 +0430

↩ حیرتزده
خیر .
لکن نخواستم در روز جمعه دل یک مومن مسلمان رو بشکنم ! باید شنبه بشکنم !

1 ❤️

2021-06-25 18:20:14 +0430 +0430

استاداجازه ، صیغه مشه بخونیم؟ میشه برق مجانی نشه ولی آب پاک باشه؟

1 ❤️










‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «