من و پریود

1398/07/23



به عنوان یک دختر بزرگ شده در یک خانواده شهری متوسط ایرانی اینها تمام اطلاعاتی است که به من درباره پریود داده شد.

از حدود ۸-۹ سالگی معمولا در حمام٬ مادرم بهم میگفت «خاله ات نیومده»؟ ووقتی میپرسیدم یعنی چه میگفت هیچی پس حتمن نیومده! منظورش این بود که هنوز . پریود نشده ای و من خودم باید این را رمزگشایی میکردم.

مادربزرگم با اشاره دست به سمت واژنش میگفت «ایچو نشدی؟» به لهجه یزدی یعنی «اینچنین نشده ای؟» اینچنین را میدانستم یعنی چه ولی ربطش به آن پایین را نمی دانستم.

زن عمویم بهم میرسید میگفت «مریض نشدی؟» این دیگر برایم دردناک و ترسناک بود. یعنی یک مرضی وجود دارد که همه منتظرند من بگیرم!؟

عمه کوچکم میپرسید «رگ نشدی» و منظورش رگل بود. گویا اوایلی که کمی مباحث علمی تر درباره پریود وارد ایران شده از منابع فرانسوی بوده.

کمی از احکام قاعدگی و نجاست خواندیم . کمی دخترخاله ام توضیحات ناقص خودش را به من انتقال داد و کمی هم دختران زودبالغ شده کلاس. یادم است که یواشکی میرفتم سر کمد مادرم و روی جلد نوار بهداشتی را بارها میخواندم. انگار اروتیک ترین نوشته در دسترس بود: « نوار روی آن را بردارید و محکم به شورت خود بچسبانید» .

نوشته های توضیح المسائل هم بخش دیگری از اطلاعات و آموزشی بود که هم سنهای من میگرفتند. نحوه غسل و ورود به مسجد و روزه و نماز و …

همکلاسی دوران راهنمایی ام میگفت برای صرفه جویی در مصرف نوار بهداشتی پشت و رویش را استفاده کنید!!

٬یک بار همراه مادرم بودم موقع خرید شورتکس برای خودش ازش پرسیدم شورتکس یعنی چه و فرقش با شورت چیست که جواب نداد و به خانم فروشنده اشاره کرد که «هنوز نشده». یعنی پریود.

انتظارها به سر آمد و خاله آمد و مریض و رگ شدم! مادرم گفت نباید بروی حمام. گفتم چرا . خودش هم نمی دانست. بعدها فهمیدم چون قدیمها بهداشت کافی نبوده و حمامها کثیف بوده میگفتند بهتر است زنان موقع پریود به این حمامها نروند چون احتمال ابتلا به بیماری بیشتر است

انگار زمان مادران ما درد پریود وجود نداشته و آنها چیز زیادی از درمان این درد نمی دانستند و رژیم غذایی و حرکتی که می تواند بسیار بسیار کمک کننده باشد. سالها طول کشید تا خودم این طرف و آن طرف درباره اش خواندم و مکانیسم پریود را فهمیدم و متوجه شدم با چند کار ساده می توانم چقدر بی درد و راحت تر این دوران را طی کنم.

نوار بهداشتی های زمان جنگ و اوضاع خراب اقتصادی افتضاح بود. بی کیفیت٬ بی تنوع. دایم باید درحال شست و شو میبودی. خواب مساوی با عذاب بود. موقع بیدار شدن و مدرسه رفتن که اشکت درمیامد. نیم ساعت لااقل باید صرف شست و شو می کردی.

کم کم اوضاع نوارها بهتر شد و پس نمیداد

در مدرسه داستانی بود. یادم است دختر همکلاسی ام را که از جایش بلند نمیشد و فهمیدیم «پس زده» و نیمکت چوبی ای که می گفتند دیگر پاک نخواهد شد چون جنسش چوب است.

گاهی دخترها را وسط درس میفرستادند خانه. چون نه امکانات کافی در مدرسه بود نه مسئولان حوصله و وقت داشتند که برای دختران طفل بی گناه صرف کنند.

توالتهای ایران افتضاحند به خصوص برای زنها و به خصوص زنان حامله و پریود و شیرده! مقام و جایگاه «بانوان و مادران» را به خصوص در این توالتها باید جست و جو ومشاهده کرد! نه امکانات شستن و خشک کردن٬ نه فروش نوار و تامپون٬ نه حتا دستمال کاغذی برای موارد اضطراری.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی ششم بازرس وزارت کشور بودم. حوزه رای گیری یک مسجد بود. در مساجد قسمت زنان و مردان را جدا میکردند. ما را داخل یک اتاقک انبار مانند کردند و انواع اهانتها و تحقیر به خاطر زن بودن و احتمال پریود بودن از طرف برادران حافظ اسلام

این بود تجربه تلخ و شیرین من از پریود در ایران

نوشته نسرین افضلی

<a href=“https://feminismeveryday.wordpress.com/2015/05/28/%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%AF/” =“text-decoration:underline;” >منبع

2302 👀
2 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «