منی چه بویی دارد

1399/08/15

↩️ بازیابی شده

بوی منی چگونه است و علت آن چیست؟
Medically reviewed by J. Keith Fisher, M.D
Written by Zawn Villines
on September 3, 2019

منی معمولاً بوی خفیفی دارد که از ترکیبات شیمیایی خاصی مانند سیتریک‌اسید و کلسیم نشئت می‌گیرد. بوی غیرعادی منی (مانند بوی تند یا بوی ماهی) ممکن است نشانه‌ی عفونت باشد.
درست است که منی اسپرم را به تخمک می‌رساند، اما اسپرم تنها ۱٪ از منی را تشکیل می‌دهد. و بوی منی به ۹۹٪ باقی‌مانده‌ی آن بستگی دارد [نه اسپرم]. در این مطلب درباره‌ی بوی طبیعی منی بحث می‌شود و این که منظور از بوی غیرطبیعی چیست.


منی سالم چه بویی دارد؟


منی معمولاً بوی بسیار خفیفی دارد زیرا عمدتاً از آب تشکیل شده.
معمولاً بوی منی به PH آن یعنی میزان اسیدی بودن آن بستگی دارد.
در حالت عادی، منی کمی خاصیت بازی دارد و PH آن از 7.2 تا 7.8 متغیر است. این PH تقریبا مشابه PH خون است و از PH آب دریا و جوشِ‌شیرین کمی پایین‌تر است. طبق گزارشات، منی برخی افراد بوی شدید‌تری شبیه به بوی وایتکس یا آمونیاک دارد، که طبیعی است.
مواد شیمیایی موجود در منی روی بوی آن تاثیر می‌گذارند. برای نمونه، بوی شیرین منی حاصل از وجود فروکتوز (قند موجود در میوه) در منی است. منی همچنین حاوی منیزیم و کلسیم است که می‌تواند به آن بویی شبیه به بوی فلز یا بوی آب دریا بدهد.

منی عمدتاً از آب تشکیل شده، بنابراین بوی منی معمولا بسیار خفیف است، به‌گونه‌‌ای‌که برخی از افراد حتی بوی منی را حس نمی‌کنند.


منظور از بوی غیرطبیعی منی چیست؟

تغییر کردن بوی منی کاملاً عادی است.
منی معمولاً بوی بسیار خفیفی دارد و تغییر بوی منی ممکن است به‌دلیل تغییر در تشخیص بو‌ها باشد. برای مثال ممکن است فردی یک دفعه بوی شیرین فروکتوز را حس کند و دفعه‌ی دیگر بوی کلیسم را از همان منی تشخیص دهد.

تغییر محسوس یا طولانی‌مدت در بوی منی ممکن است نشانه‌ی یک بیماری باشد، برای مثال عفونت‌های قابل‌انتقال از راه تماس جنسی.

بو‌هایی که می‌توانند نشانه‌ی وجود مشکل باشند:

  • بوی بسیار تند: باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها می‌توانند بوی منی را تغییر دهند. اگر منی بوی ناخوشایند و تندی داشته باشد و به‌مرور زمان بوی آن بدتر شود، ممکن است نشانه‌ی عفونت یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باشد.
  • بوی شیرین شدید: منی در حالت عادی به‌دلیل وجود فروکتوز بوی شیرین خفیفی دارد. اما حس کرد بوی شیرین شدید از منی می‌تواند هشدار اولیه‌ی ابتلا به دیابت باشد. در پژوهش انجام‌شده در سال 1984، مشخص شد که در منی مردان مبتلا به دیابت قند بیشتری وجود دارد و منی این افراد طعم و بوی شیرین‌تری دارد.
  • بوی ماهی: حس کردن بوی ماهی از منی طبیعی نیست. چنین بویی می‌تواند نشانه‌ی عفونت‌های مقاربتی باشد.
    تغییر بوی منی روی طعم آن نیز تاثیر می‌گذارد. تغییر در طعم منی نیز می‌تواند نشانه‌ی دیگری از وجود یک بیماری باشد.

عواملی که روی بوی منی تاثیر می‌گذارند


مصرف برخی غذا‌ها ممکن است موقتاً روی بوی منی تاثیر بگذارند.
ترکیب شدن برخی مواد مانند ادرار یا عرق با منی می‌تواند بوی آن را تغییر دهد. همچنین منی با خشک شدن بوی متفاوتی پیدا می‌کند. منی خشک‌شده بوی شدیدتر و محسوس‌تری دارد.

PH منی نیز روی بوی آن تاثیر می‌گذارد و با تغییر PH بوی آن نیز تغییر می‌کند. غده‌ی پروستات با اضافه کردن یک مایع اسیدی به منی، PH آن را کاهش می‌دهد. بنابراین تغییر در عملکرد پروستات می‌تواند روی PH و بوی منی تاثیرگذار باشد.
از طرفی، واژن کمی خاصیت اسیدی دارد و ترکیب شدن منی با مایع واژینال بوی متفاوتی به آن می‌دهد.


آیا می‌توان بوی منی را عوض کرد؟

پژوهش موثقی وجود ندارد که نشان دهد تغییر رژیم غذایی می‌تواند باعث تاثیر ماندگار روی طعم و مزه‌ی منی شود. اما از آن‌جا که غذا‌های مختلف روی میزان تعرق و بوی پوست تاثیر می‌گذارند، می‌توانند «به‌طور موقت» بوی منی را نیز تغییر دهند.

افرادی که نگران بوی منی خود هستند باید از مصرف غذا‌هایی که بوی تند و شدید دارند مانند ماهی بپرهیزند. همچنین این افراد باید از مصرف غذا‌هایی مانند مارچوبه که روی بو و رنگ سایر مایعات بدن (به‌ویژه ادرار) تاثیر محسوسی می‌گذارند، خودداری کنند.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

بوی منی هر فرد با دیگری متفاوت است. برخی افراد ممکن است به‌مرور زمان، با تغییر عادت‌های غذایی یا ورزشی و سایر عوامل مربوط به سبک زندگی متوجه تغییر بوی منی خود شوند.

اما بهتر است زمانی به پزشک مراجعه کنید که:

  • منی به‌طور ناگهانی بوی زننده و ناخوشایند پیدا کند
  • منی بوی شیرین شدید داشته باشد
  • مشاهده‌ی خون در منی
  • انزال همراه با درد
  • بروز مشکلات ادراری مانند بی‌‌اختیاری یا تکرر ادرار در شب
  • خارش در آلت تناسلی
  • خروج ترشحات غیرطبیعی از آلت تناسلی
  • برآمدگی و ورم در روی یا اطراف آلت تناسلی

نکاتی درباره‌ی سلامت منی


ورزش منظم به سالم ماندن منی کمک می‌کند.
توجه کردن به بوی منی کار مفیدی است. پژوهشی در سال 2015، نشان داد که سطح PH منی روی سلامت آن و در نتیجه روی میزان باروی تاثیر می‌گذارد.

برای بهبود سلامت منی و افزایش باروی باید کار‌های زیر را انجام داد:

  • رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل
  • پرهیز از مصرف مکمل‌ها یا دارو‌هایی که ادعا می‌کنند که می‌توانند بو یا کیفیت منی را بهتر کنند.
  • پرهیز از مصرف سیگار و مواد مخدر
  • زیاده‌روی نکردن در مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • ورزش کردن منظم

آنچه گفته شد:

منی بوی بسیار خفیفی دارد که در هر فرد با دیگری متفاوت است.

تغییرات پایدار و طولانی‌مدت در بوی منی می‌تواند نشانه‌ی وجود یک بیماری باشد. برای نمونه بوی تند و ناخوشایند یا بوی ماهی می‌تواند نشانه‌ی عفونت و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باشد. در صورت مشاهده‌ی چنین مواردی حتما به پزشک مراجعه کنید.

ترکیب شدن برخی مواد مانند ادرار با منی می‌تواند بوی آن را تغییر بدهد. با این حال، تاثیر غذا روی بوی منی موقتی است و مدت زیادی پایدار نمی‌ماند.


منبع: medicalnewstoday

750 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2020-11-05 14:27:58 +0330 +0330
1 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «