میل جنسی زیاد چیست

1399/01/15

"میل جنسی زیاد" به چه معناست؟ چه میزان از میل جنسی نرمال است و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

by Hilary Weaver Feb 28, 2020

حتماً عبارت میل جنسی زیاد یا کم را شنیده‌اید… و احتمالا در فرهنگ عامه با این کلیشه که همیشه میل جنسی مردان از زنان بیشتر است مواجه شده‌اید. اما واقعا داشتن میل جنسی زیاد به چه معناست؟
دکتر ‘شنن چاوز’ (Shannon Chavez)، روان‌شناس و سکس‌تراپیست اهل لس‌آنجلس، می‌گوید: «به زبانی ساده، این عبارت به معنی تمایل شدید به شرکت در فعالیت‌های جنسی است.»
آیا درست است که میل جنسی مردان همیشه بیشتر از زنان است؟ این باور کاملاً بی‌پایه است. اما این همه‌ی داستان نیست. در یک نظرسنجی درباره‌ی میل جنسی در سال 1991، مشخص شد که به طور کلی میل جنسی مردان نسبت به زنان بیشتر است. اما این نظرسنجی مربوط به سال 1991 (یعنی حدود ۳۰ سال پیش) بوده! از سویی، جامعه‌ی آماری این پژوهش بسیار کوچک بوده و نظر سنجی تنها از ۵۸ مرد و ۸۶ زن که سنی بین ۱۸ تا ۵۴ سال داشته‌اند انجام شده است.

امروزه، رویکرد نسبت به جنسیت و میل جنسی تغییر کرده است.
دکتر چاوز می‌گوید: «هیچ قانون و هنجاری وجود ندارد و هر شخص با دیگری متفاوت است. همچنین میزان شهوت افراد هر روز با روز‌های دیگر متفاوت است، بنابراین، به جای آن‌که فرضیاتی از زیاد یا کم بودن میل جنسی در یک فرد مطرح کنیم بهتر است به تغییرات میل جنسی در افراد بپردازیم.»


عوامل موثر در میل جنسی

مهم‌ترین عامل هورمون‌ها و مواد شیمیایی بدن شما هستند؛ برای نمونه تستوسترون که با نام هورمون مردانه شناخته می‌شود، و دوپامین که نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی مسئول حس لذت است، هر دو در میزان میل جنسی موثر هستند. دکتر چاوز می‌گوید: «به این نتیجه رسیده‌ایم که افرادی که فعال‌تر هستند و ورزش می‌کنند میل جنسی بالا‌تری دارند، در عوض کسانی که به سلامت خود توجه نمی‌کنند معمولا میل جنسی پایینی دارند یا میل جنسی‌شان نوسانات زیادی دارد.»

در زنان میل جنسی با توجه به زمان چرخه‌ی قاعدگی ماهانه متغیر است.
دکتر چاوز توضیح می‌دهد: «زنان در روز‌های تخمک‌گذاری که سطح هورمون‌های بدن تغییر می‌کند، میل جنسی بیشتری دارند.» در ضمن، در هنگام یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی، میل جنسی افت می‌کند.


میل جنسی “نرمال” به چه معناست؟

به‌گفته‌ی دکتر چاوز، تعریف “نرمال” در هر شخص متفاوت است. میزان نرمال میل جنسی در یک فرد ممکن است کاملاً متفاوت با سایر افراد باشد. نکته‌ی مهم این است که علایق جنسی خود را پیدا کنید، آن‌ها را بشناسید و درباره‌ی آن‌ها با پارتنر خود صحبت کنید.
با این حال، در صورتی جای نگرانی وجود دارد که سکس زندگی‌تان را اشغال کند؛ مثلاً زمانی که تفکرات مربوط به سکس یا خودارضایی بیش‌از‌حد، زندگی روزانه‌ی شما را مختل کند. اگر برعکس این اتفاق رخ دهد و کمتر از میزان معمول به سکس تمایل داشته باشید نیز باید دلایل موثر در آن را بررسی کنید.


دلایل کم بودن میل جنسی؟

پیش از هر چیز بیایید شایعه‌های مربوط به سن و میل جنسی را بررسی کنیم. به‌گفته‌ی دکتر چاوز، هیچ رابطه‌ای بین سن افراد و میل جنسی آن‌ها وجود ندارد. چاوز اضافه می‌کند که میل جنسی بیشتر به وضعیت جسمی و عاطفی، سلامت روانی و میزان استرس در زندگی شما مربوط می‌شود.
شاید جای تعجب نداشته باشد که استرس عامل اصلی کاهش‌دهنده‌ی میل جنسی است. اگر در کار خود یا رابطه با پارتنر یا دوستانتان با مشکل مواجه شوید، بدنتان به آن واکنش نشان می‌‌دهد و ممکن است هیچ تمایلی به سکس نداشته باشید. در چنین شرایطی دکتر چاوز پیشنهاد می‌کند مدتی استراحت کنید یا با خودتان خلوت کنید تا حالتان بهتر شود.

چاوز می‌گوید: «برای حفظ انرژی، اعتماد‌به‌نفس و داشتن انگیزه برای سکس باید از بدنتان بیشتر مراقبت کنید.»
بیماری‌های خود ایمنی نیز روی میزان شهوت تاثیر می‌گذارند. برای نمونه، “اندومتروزیس” (رشد بافت‌های نابه‌جا در رحم) می‌تواند تعادل هورمون‌ها را به هم بریزد. به‌گفته‌ی دکتر چاوز، زنان در صورت کاهش شدید میل جنسی بهتر است برای رفع این مشکل با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

تغییرات هورمونی پس از زایمان نیز می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود. عواملی مانند افسردگی پس از زایمان و استرس و تنش‌های جسمی‌ای که بدن در هنگام بارداری و زایمان متحمل می‌شود، در کاهش میل جنسی بسیار موثر هستند.

به‌گفته‌ی دکتر چاوز، زنان شش ماه تا یک سال پس از زایمان به شرایط نرمال جنسی باز می‌گردند و داشتن صبر بهترین کار است. البته در این مورد نیز هر فرد با دیگری متفاوت است. تمرکز روی صمیمت و نزدیکی و نه فقط سکس، می‌تواند به زوج‌ها در بطرف کردن نیاز‌های خود کمک کند.
به‌گفته‌ی دکتر چاوز، مصرف دارو‌های ضد افسردگی (مانند دارو‌های بازدارنده‌ی بازجذب سروتونین) می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود. برخی دارو‌های مربوط به جلو‌گیری از بارداری، بیماری‌های قلبی و فشار‌ خون در کاهش شهوت موثر هستند. دارو‌های ضد حساسیت نیز می‌توانند باعث خشک شدن مخاط دستگاه تناسلی و کاهش میل جنسی شوند.


دلایل داشتن میل جنسی شدید

نگران شدید بودن میل جنسی خود هستید؟ تنها در صورتی جای نگرانی وجود دارد که احساس کنید شهوت شما از کنترلتان خارج است و به هر شکلی در زندگی شما اختلال ایجاد کرده است.
دکتر چاوز می‌گوید: «میل جنسی شدید در صورتی یک مشکل تلقی می‌شود که با شرم، انزوا یا اعتماد‌به‌نفس پایین همراه شود.» چاوز اضافه می‌کند که بهتر است که فرد خود را با نیاز جنسی بدن خود هماهنگ کند؛ اگر احساس کردید با بدن خود هماهنگ نیستید باید با یک متخصص مشورت کنید.
عامل دیگری که روی میزان شهوت تاثیر می‌گذارد، رژیم غذایی و ورزش است. افرادی که زندگی فعالی دارند، به تغذیه‌ی خود اهمیت می‌دهند و رژیم غذایی پرانرژی‌تری دارند، میل جنسی بیشتری نیز دارند. بنابراین این میزان از میل جنسی در این افراد نرمال است. اگر تمایل شما به رابطه‌ی جنسی به‌یک‌باره بیشتر از حد معمول شده باشد، این احتمال وجود دارد که شما برای کنار آمدن با گرفتاری‌های خود به سکس پناه برده باشید. به‌گفته‌ی دکتر چاوز، افسردگی یا اضطراب گاهی ممکن است باعث روی آوردن افراد به سکس شود، بنابراین در صورت شدید شدن میل جنسی باید این موارد را نیز بررسی کرد.


چگونه نوسانات میل جنسی را تنظیم کنیم؟

دکتر چاوز می‌گوید: «میل جنسی نامنظم رایج‌ترین مشکل جنسی در مراجعه‌کنندگان است. اشخاص دوست دارند بدانند چه میزان از میل جنسی نرمال است و چگونه می‌توانند خود را با میزان شهوت پارتنرشان هماهنگ کنند. من این افراد را از هماهنگ شدن با میزان شهوت پارتنر خود منصرف می‌کنم و در عوض روی این تاکید می‌کنم که زوج‌ها با وجود این تفاوت‌ها بتوانند نیاز‌های یکدیگر را رفع کنند. به این منظور، نیاز است که زوج‌ها با یکدیگر ارتباطی موثر داشته و از نیاز‌ها و علایق جنسی یکدیگر آگاه باشند.»
دکتر چاوز پیشنهاد می‌کند که افراد درباره‌ی آن‌چه در هنگام سکس نیاز دارند با پارتنر خود صحبت کنند، از علایق طرف مقابل نیز آگاه شوند و سعی کنند راهی برای پاسخ به نیاز‌های خود پیدا کنند.

چاوز توصیه می‌کند که اگر برخلاف پارتنر خود میل جنسی بالایی دارید، می‌توانید به جز سکس با پارتنر از منابع دیگری نیز برای لذت بردن استفاده کنید. پیدا کردن یک سرگرمی خلاقانه نیز می‌تواند تا حدودی تمایل شما به سکس را کاهش دهد (برای مثال شرکت در کلاس نقاشی!).
دکتر چاوز می‌گوید: «من همچنین همه‌ی مراجعه‌کنندگان را به خودارضایی تشویق می‌کنم تا بیاموزند که چگونه باید به لذت جنسی برسند و کمتر از تحریک کردن جنسی خودشان احساس شرم داشته باشند. با استفاده از خودارضایی می‌توانید خودتان نیاز‌های جنسی‌تان را برطرف کنید.»
اگر مجرد هستید و از میل جنسی شدید خود رنج می‌برید، باید کمی صبور باشید. دکتر چاوز به افراد مجرد توصیه می‌کند که راهکار‌هایی برای تخلیه‌ی انرژی جنسی خود پیدا کنند، خودارضایی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

به گفته‌ی دکتر چاوز، اگر میل جنسی شما برخلاف پارتنرتان کم است، صحبت کردن با پارتنرتان در این مورد بسیار مهم است. سعی کنید علایق جنسی خود که در هنگام سکس یا خودارضایی آن‌ها را کشف کرده‌اید را با پارتنتان در میان بگذارید. همچنین، سعی کنید فعالیت‌های جنسی جدیدی را تجربه کنید.
چاوز اضافه می‌کند: «به همراه پارتنر خود روش‌های خلاقانه و جدیدی برای لذت بردن از سکس کشف کنید زیرا اگر یک فعالیت جنسی برایتان تازگی داشته باشد، میل جنسی‌تان نیز افزایش می‌یابد.»
و البته، اگر از نوسانات و تغییرات میل جنسی خود احساس نگرانی می‌کنید، بهتر است با یک پزشک متخصص یا سکس‌تراپیست مشورت کنید.


منبع:

womenshealthmag.com/sex-and-love/a19956698/high-sex-drive

5365 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «