واژه نامه جنسی و کاربرد صحیح اصطلاحات ان

1392/01/11

واژه نامه جنسی

معانی بیشتر لغات سکسی

Gender

جنسیت ، جنسگونگی . بیانگر خصوصیات و علایمی است که یک جامعه به عنوان خصوصیات "زنانه " و یا "مردانه " قبول دارد . بر

خلاف باور عمومی ،جنسگونگی در جوامع مختلف و زمان های مختلف متفاوت است.

Gender Identity

به معنی شناخت جنسی می باشد. به علافه و آگاهی جنسی و روانی یک شخص و روابط جنسی او گفته میشود که شامل سه زیر شاخه است ؛

1-هترو سکشوال یا دگرجنسگرا

2- بایسکشوال یا دو جنسگرا

3- هموسکشوال یا همجنسگرا

Heterosexual

به معنی دگر جنس گراست و پس از عام شدن واژه همو سکشوال از سال 1869 این واژه در مقابل آن ایجاد شد که نشانگر افرادی است که ارضای روحی ،جنسی و جسمی شان با جنس مخالف مقدور است.

Metro sexual

زیر شاخه از دگر جنسگرایان هستند که به وضعیت پوشش، پیرایش و زیبایی خود اهمیت خاص می دهند و از حساسیت ویژه ای نسبت به این امر برخود دار هستند .

Straight

به معنی صاف و مستقیم است. هم واژه ی دیگری است برای مشخص کردن دگر جنسگرایان در مقابل کلمه ی منحرف و یا کج (mislead)استفاده میشود.

Bisexual

کلمه ای است ترکیب شده ی انگلیسی و پسوند Bi لاتین که به معنی عدد دو میباشد و نشانه گر آن دسته از افرادی است که خشنودی جنسی شان را از هر دو جنس موافق و مخالف کسب می کنند.

Homosexual

به معنی همجنس گرا می باشد. برای انسان هایی کاربرد دارد که رضایت روحی ،جسمی و جنسی خود را درنزد همجنس خود می بیند . این واژه برای اولین بار در سال 1868 توسط کارولی م . کرتبنی در مکاتبات شخصی اش استفاده شد و یک سال بعد در یک سری دفترچه هایی که به جهت روشن سازی ماجرای لوط پیامبر و اقوام سدوم و عماره منتشر شده بود استفاده شد و نسل به نسل گشت و اکنون با گذشت بیش از 130 سال رسمیت خودش را پیدا کرده است.

Asexual

به معنی بی جنس است و بر خلاف تمامی دسته ها دیگر این گروه در روابط جنسی کاملا خنثی هستند و هیچ لذتی از داشتن آن نمی برند و کاملا خود را کنار کشیده و مجزا نمی کنند. در واقع این افراد حامل نا هنجاری در دستگاه جنسی خود ( تولید مثل داخلی ) هستند.

Heterosexism

این کلمه به معنی مکتب دگر جنس گرایی می باشد . یعنی ایجاد و گسترش پیش زمینه فکری دگر جنس گرایی در جامعه به گونه ای است که همجنس گرایی یا دو جنس گرایی ، رفتاری غیر طبیعی و نا هنجار تلقی بشود.

Transgender

این کلمه برای مشخص کردن افرادی است که به نحوی مثل پوشیدن لباس جنس مخالف با عمل جراحی جنسیت خودشان را کم رنگ کرده و جنس مخالف را نشان میدهند و به عبارت دیگر افرادی که هویت جنسی آنها با جنس گونگی فیزیو لوژیک آنها هم گونی نداشته باشد وشامل سه گروه دو گانه پوش ، دگر پوش و دگر جنس شده شده می باشند . مخاطبین این سه گروه عموما دگر جنس گرایان و یا دو جنس گرایان هستند.

Cross-dresser

این کلمه به معنی دو گانه پوش می باشد و برای مشخص کردن افرادی عنوان می شود که از هر دو پوشش جنسی موافق و مخالف خود استفاده کرده و لذت می برد.

Transvestite

این کلمه به معنی دگر پوش است و به کسانی گفته میشود که از پوشیدن و نمایش خود به صورت جنس مخالف احساس رضایت و خشنودی دارند . برخی اوقات این واژه و همجنس گرا مترادف یکدیگر استفاده میشود که اشتباه است. هر کدام معنای متفاوت را می سازند.

Transsexual

این کلمه یعنی دگر جنس شده و برای مشخص کردن افرادی به کار میرود که بطور راسخ جنسیت خودشان را انکار می کنند و جنسیت متضاد را انتخاب می کنند. عموما به کسانی گفته میشود که با عمل جراحی جنسیت خودشان را تغییر داده اند.

Gay

قدمت این کلمه شاید به قدمت تاریخ باشد. در گذشتگان دور به معنی " به خوبی همان طور که تو هستی " استفاده می شد تا قرن 14 میلادی که معنای خوشحال و شاد را بخود گرفت .

در سال 1637 همراه شد با توضیح شخصی که زندگی بی توجه و بی امیدی دارد. در سال 1825 به معنی رنان جیب بر استفاده میشد. در اواخر قرن 19 معنای دوره نقاهت یا زمانیکه بیماری می گذ رد و سلامت جایگزین می شود استفاده شد و با تعبیر مجازی همچون " خانه عفاف " جای کلمه فاحشه خانه ( Gay House) را گرفت.

اما معنی Gay با کاربرد امروزی که همان همجنس گرایی مردان است اولین بار در سال 1933 در نمایش "جوان و شریر “( Evil & Young) استفاده شد . پس از ان کری گرانت کارگردان فیلم " پرورش بچه” (Bringing up baby) در سال 1938 از ان برای نشان دادن دگر پوش استفاده کرد. تا اینکه همجنس گرایان این کلمه را بعنوان یک رمز و یا کد بین خودشان استفاده می کردند، عمومیت پیدا کرد در ابتدا عنوان صفت کاربرد داشت اما پس از جا افتادن و به رسمیت رسیدن هم جنس گرایان ازتاریخ 1953 به بعد بعنوان اسم استفاده شد. بعضی افراد این کلمه را شامل Bisexual وLesbian هم می دانند که این اشتباه است و آنها هر کدام واژه های مجزای خودشان را دارند.

Lesbian

این کلمه برای تعریف همجنسگرایان زن استفاده میشود که لذت روحی ،جسمی و جنسی خود را با یک همجنس زن کسب می نمایند . ریشه این کلمه از “لزبوس” ( Lesbos) نام جزیره ای در یونان است ، که شاعر زن معروف یونانی بنم " سافو" در قرن هفتم قبل از میلاد در آنجا می زیست . بیشتر آثار به جای مانده از سافو اشعار عاشقانه وی خطاب به زنان است.

Top

به معنی بالا می باشد و برای روابط همجنس گرایانی استفاده میشود که مایل هستند نقش کننده و یا فاعل را ایفا نمایند.

Butt

به معنی کپل می باشد و برای همجنس گرایانی استفاده میشود که مایل هستند نقش شونده و یا مفعول را ایفا نمایند.

Versatile

به معنی چند سودگر یا همه کاره می باشد و برای روابط همجنس گرایانی استفاده می شود که مایل هستند چیزی ما بین TopوButt باشند و هر دو نقش را ایفا می نمایند.

Active

به معنی فعال و متحرک می باشد وبه افرادی گفته میشود که در روابط جنسی خود فعال تر و متحرک تر از شریک خود می باشند این صفت بدون توجه به TopوButtوVersatile بودن فرد استفاده می گردد.

Passive

به معنی غیر فعال و بی حال می باشد و به افرادی گفته می شودکه در روابط جنسی خود کم فعال و کم تحرک تر از شریک خود می باشند . این صفت بدون توجه به TopوButtوVersatile بودن فرد استفاده می گردد

. Soft Sex

به معنی رفتار های ملایم جنسی است. به آن روشی گفته می شود که نیاز کمتری برای هارد سکس دارند و ترجیح می دهند که با شریک جنسی خود از همین راه به ارگاسم یا ارضای جنسی برسند.

Hardcore

به رفتار جنسی ای گفته می شود که علاقه بر عشق بازی یا به اصطلاح سافت سکس تمایل به اینترکورس یا دخول نیز دارند و ترجیح می دهند که از این راه به ارگاسم یا همان ارضای جنسی برسند.

Pedophilia

به معنای بچه باز است و افراد بالغی را شامل میشود که گرایش جنسی به کودکان و نابالغان دارند.این گرایش می تواند با جنس موافق یا مخالف شکل گیرد .بسیاری به اشتباه این واژه را زیر مجموعه ای از واژه همجنس گرایی می داننند چون که این واژه شامل گرایش بالغین به بالغین همجنس است یعنی شامل دو مشخصه همجنس و رشد یافته می باشد در حالی که در پدوفیلیا این چنین نیست . لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) پدو فیلیا را بر خلاف همجنس گرایی در دسته انحراف های جنسی قرار داده است.

Homophobia

معنی دقیق این کلمه ترس از همجنس گرایی است . مخالفان همجنس گرایی ، فرهنگ و زندگی همجنس گرایان که عموما این مخالفت به عمل تبدیل شده است می باشند.ماخذ دیگری اشاره می کند ترس و خشونت و جرم قلمداد کردن همجنس گرایی و دشمنی با همجنس گرایان می باشد.

Transphobia

به معنی دگر جنسی گونه ستیزی است و خصومت و ترس از دگر جنس گونگان بدلیل تعصب و پیش داوری می باشد.

Heterosexual Privilege

به معنی مصونیت دگر جنس گرایی می باشد و به کسانی گفته میشود که حقوق ویژه ای را به دگر جنس گرایی ارائه می نمایند به نحوی که همجنس گرایی و یا دو جنس گرایی را رد می نمایند.

Ally

به معنی متحد و هم پیمان است و به افرادی گفته می شود که برای دگر جنس گرایی حق و حقوق خاصی را شامل می شوند و از فراوان شدن همجنس گرایان در جوامع نگرانی دارند . این افراد معیار طبیعی بودن و اعتدال جامعه را دگر جنس گرایی می دانند.

Institutional Oppression

به معنی ستم رسمی سازمان دهی شده است که از طرف اجتماع به گروهی خاص بدلیل زبان ،آموزش ،نژاد ،جنسیت و… وارد می شود.

Internalized Oppression

به معنی ظلم و ستم درونی است که به شخص به دلیل زبان ،آموزش ،نژاد ،جنسیت و… وارد می شود. و نمی تواند در بین دوستان ، همکاران و … آن چه که هویت جنسی اش است را نشان دهد.

In the closet

به معنی پنهان می باشد و به همجنس گرایان و یا دو جنس گرایانی گفته می شود که به دلیل شرایط اجتماعی نمی تواند در بین دوستان ،همکاران و … آن چه که هویت جنسی اش است را نشان دهد .

Coming out

به معنای برون ریزی است و به مرحله ای گفته می شود که همجنس گرایان تلاش می کنند که هویت جنسی شان را به خانواده و یا اجتما عشان در میان بگذارد.

LGBT

این کلمه کوچک شده ی از واژه انگلیسی Lesbian/Transgender/Bisexual/Gay می باشد . که معمولا به جوامع " غیر دگر جنس گرا" گفته می شود .

DRAG

به دو گانه پوشی گفته می شود که عموما شامل رابطه جنسی نمی گردد.

Fag

این واژه ای بود که از بسیار قدیم دگر جنس گرایان برای توهین و خشمگین ساختن همجنس گرایان مرد استفاده می کردند. اما بین همجنس گرایان با جنبه مثبت استفاده شد و اکنون آن چنان زشتی و گستاخی قدیم را در ادبیات انگلیسی ندارد.
معنی واژه این کلمه حمال و خدمتکار است اما دراین جا به معنی هیزم استفاده می شود چرا که از واژه Fogout به معنی دسته هیزم گرفته شده است . آن هم به این دلیل که در گذشته باور بر این بود که همجنس گرایان را باید سوزاند و انها را می توانند هیزم خوبی برای جهنم باشند.

با گذشت زمان واژه fag تغییر کاربرد داد تا جایی که حتی دانش آموزان دبستانی به شاگردان سال پائین خود fog خطاب می کردند به معنی آن که شما زیر دستمان هستید.در حال حاضر fog به کسی گفته می شود که مایل است در روابط جنسی اش مغعول واقع شود.

Camp

به معنی گردش و اردو است و نشان گر موضوعی است که بین همجنس گرایان بیشتر رواج دارد.

Closet

یعنی پستو یا جایی که معمولا لباس ها و وسایل گذاشته می شود . در بین همجنس گرایان به محلی گفته می شود که بتوانند راحت جنسیت خودشان را ابراز کنند.

Sugar daddy

به معنی بابای با مزه است و به مرد همجنس گرایی مسنی گفته می شود که در بین مردان جوان همجنس گرا حضور بیشتری دارد.
Drag Queen

شاهزاده زورکی و به مردان همجنس گرایی گفته میشود که احساس خوشتیپی زیادی دارند و معمولا به پوشیدن لباس های زنانه علاقه نشان می دهند.

Fogdog

یعنی عجوزه و به زنان دگر جنس گرایی گفته می شود که سعی می کنند با گشتن دور و بر مردان همجنس گرا دوستی برای خود دست و پا کنند.

Family

به معنی فامیل و خانواده می باشد و اصطلاح و رمزی است بین همجنس گرایان که به دگر جنس گرایان گفته میشود.

Flame

به معنی شعله می باشد و به مردان همجنس گرایی گفته می شود که بیش از حد رفتا رهای زنانه دارد و در هر جا انجام می دهد و فرقی برایش ندارد.

Her

ضمیر اشاره مونث است که همجنس گرایان در جوامع خود برای شوخی یکدیگر را خطاب می کنند.
Bear

به صورت غیر رسمی به مردی که پشم آلود و پر مو باشد گفته می شود.

Basher

به صورت غیر رسمی به اشخاصی که به همجنس گرایان پر خاشگر و توهین گرند گفته می شود.

Breeder

به معنی زایشگر است و به صورت غیر رسمی عموما جهت کوچک شمردن هترو سکشوا ل ها عنوان می شود.

Butch

به معنی گردن کلفت هست و به صورت مجازی بخه همجنس گرایان مرد عضلانی گفته می شود . در برخی مواقع از واژه un-butch نه بعنوان غیر عضلانی بلکه به شوخی به گی های مرد با رفتار های زنانه گفته میشود.

Lipstick dyke

واژهای است که به شوخی برای زنان همجنس گرایی گفته می شود که رفتار زنانه بسیلر دارند گفته می شود.

Mary

نام مستعاری است که عمومت مردان همجنس گرا یکدیگر را خطاب می کنند.

Nelly

عموما جهت نشان دادن مفهوم مردان همجنس گرایی است که بسیار زن گونه هستند بکار میرود.

Queer

واژه " فرا هنجار" یا " Queer" به افراد با گرایش جنسی در اقلیت – از قبیل همجنس گرایان زن و مرد ، دو جنس گرایان و دگر جنس گرایان – اطلاق می شود.

کلمه Queer در اصل در زبان انگلیسی به مفهوم غیر عادی و عجیب و لفظ توهین آمیزی بود که در اواخر قرن 19 میلادی در مورد همجنس گرایان مرد بکار برده می شد.

اما در سالهای 80 میلادی ، در جریان مبارزات همجنس گرایان در امریکا ،بعضی مبارزان و گروه های همجنس گرا ، بخصوص Queer Nation شروع به استفاده از این واژه بجای واژه های رایج " گی " و " لزبین " برای بیان هویت خود کردند . آنها شعار می دانند : " این است که هستیم ؛ ما همجنس گراییم باید با آن بسازید " و اکنون آن چنان حساسیتی ندارند و برخی مواقع به جای گی استفلده می شود.

این گذار نشانگر تغییر و تحول هویت و موقعیت اجنماعی – سیاسی – فرهنگی همجنس گرایان در آمریکا و بعضی دگر کشورهای غربی بود . از نظر آنها " گی " و " لزبین " بیانگر هویت هایی محدود و ناقص بودند.

بعلاوه لفظ ناهنجار عصیانگر و نشانگر خواست این افراد به متفاوت بودن ، و عدم نیاز آنها به پذیرش از طرف باقی جامعه و تحلیل در آن بود.

Size Queer

به معنی شاهزاده ی سانتی است و به کسی گفته میشود که عموما قضاوت هایش را از روی اندازه و بزرگی آلت تناسلی آنها انجام می دهند.

T(wink)le

به معنی چشمک است و به همجنس گرایانی گفته می شود که بسیار جذاب و تو دل برو هستند

2270 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2016-06-18 22:45:06 +0430 +0430

آقا مرسی… ترکوندی بابا…

Androgynous

Pansexual

0 ❤️

2016-12-29 20:13:49 +0330 +0330

عی بابا ابرا ، روحتم که ما رو خبر نمیده تاپیک الکی تکراری نزنیم ? فلذا تو روحت ?

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «