پریود را بهتر بشناسیم(بروزشد!*محصولات بهداشتی)

1398/01/29



گفتاری به زبان ساده درباره قاعدگی…

قاعدگی یا عادت ماهانه، که ما به صورت عامیانه آن را «پریود» می‌نامیم، خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم یا همان آندومتر است. خون و بافت آندومتر از طریق دهانه رحم و واژن دفع می‌شود.

چرا پریود اتفاق می‌افتد؟

در هر چرخه قاعدگی، بدن برای حاملگی آماده می‌شود. ابتدا یک یا چند تخمک از تخمدان آزاد می‌شوند و به سمت رحم حرکت می‌کنند. اگر در زمانی که تخمک در حرکت به سوی رحم است، اسپرم به آن برسد لقاح صورت می‌گیرد و رویان یا نطفه تشکیل می‌شود. رویان می‌تواند پس از رسیدن به رحم، به دیواره داخلی آن متصل شود تا دیواره رحم آن را محافظت و تغذیه کند؛ به این مرحله از تشکیل جنین لانه‌گزینی می‌گویند. تنها سلول‌های تخمکی که بارور شده‌اند و کامل لانه‌گزینی کرده‌اند می‌توانند به رشد خود ادامه داده و تبدیل به جنین شوند. برای اینکه لانه‌گزینی موفق باشد هم زمان با تولید و آزادسازی تخمک از تخمدان، رحم هم دچار تغییراتی می‌شود تا در صورت وقوع لقاح رحم آماده حمایت و تغذیه رویان باشد. اگر لقاح رخ ندهد و یا رویان نتواند به‌طور صحیح در بافت داخلی رحم لانه بگزیند، بافت لایه داخلی رحم از رشد می‌ایستد و ریزش می‌کند تا برای شروع دوره دیگری از باروری آماده شود.

اما دقیقا چه چیزی باعث خونریزی می‌شود؟

چرخه قاعدگی متکی به سیگنال‌های هورمونی است. این هورمون‌ها هستند که تغییرات را به اندام‌های مختلف دیکته می‌کنند. در نیمه اول چرخه قاعدگی، یکی از تخمدان‌ها آماده آزاد کردن یک یا چند تخمک است. این تخمدان همچنین مقدار قابل توجهی هورمون استروژن تولید می‌کند. استروژن به لایه داخلی رحم، سیگنال آغاز رشد را می‌دهد (۱). پس از آزاد شدن تخمک، تخمدان هورمون پروژسترون می‌سازد. پروژسترون هم به رشد لایه داخلی رحم کمک می‌کند و آن را زنده نگه می‌دارد تا اگر تخمک بارور شد بتواند لانه‌گزینی کند. اگر تخمک بارور شود و به رحم برسد، به لایه داخلی رحم متصل می‌شود، یعنی همان لانه‌گزینی، و به رشد خود ادامه می‌دهد. از رشد رویان بافت جفت به وجود می‌آید که به جنین کمک می‌کند تا از خون مادر تغذیه کند. علاوه بر آن جفت، هورمون پروژسترون ترشح می‌کند. هورمونی که دوام حاملگی را تضمین می‌کند (۲). ولی هنگامی که رویان لانه‌گزینی نمی‌کند و جفت تشکیل نمی‌شود، میزان پروژسترون و استروژن کاهش می‌یابد. بعد از کاهش هورمون‌ها، لایه داخلی رحم ریزش می‌کند و پروستاگلاندین‌ها ترشح می‌شوند. پروستاگلاندین باعث انقباض رحم و شروع پریود می‌شود(۳،۴). با شروع خونریزی چرخه قاعدگی از ابتدا شروع می‌شود. پروستاگلاندین‌ها همچنین می‌توانند گرفتگی و درد در ناحیه شکمی‌ و یا اسهال در زمان پریود ایجاد کنند(۵). علاوه بر خونریزی قاعدگی، بعضی از افراد هنگام تخمک‌گذاری یا آزاد شدن تخمک هم لکه‌بینی دارند.

چرا طول و شدت پریود تغییر می‌کند؟

در بعضی از افراد چرخه‌های قاعدگی در سال‌های ابتدایی بلوغ، نوسان دارند. اما معمولا پس از چند سال، چرخه قاعدگی به ثبات نسبی می‌رسد و منظم و تکرارپذیر می‌شود. باید در هر چرخه، طول و شدت خونریزی یکسان باشد. هر چند ممکن است تغییراتی را از چرخه‌ای به چرخه دیگر مشاهده کنید چون شدت و طول پریود شما بستگی به هورمون‌هایتان دارد که می‌توانند به دلایل مختلفی کم و زیاد شوند. استرس، ورزش بیش از حد، رژیم غذایی یا مصرف قرص پیشگیری اضطراری – قرص صبح روز بعد از رابطه جنسی بدون محافظت- می‌توانند میزان هورمون‌ها را موقتا تغییر دهند.

همچنین اگر تخمک گذاری شما دچار اختلال شود و یا اتفاق نیفتد، چرخه قاعدگی از نظم طبیعی‌اش خارج می‌شود. اگر تخمک‌گذاری رخ ندهد، ممکن است شما اصلا خونریزی نکنید، یا ممکن است دیرتر از حد معمول خونریزی کنید. همچنین ممکن است شدت و طول پریود متفاوتی را تجربه کنید. در زمان نوجوانی و یا قبل از یائسگی، تخمک‌گذاری نامنظم بسیار شایع است. در این بازه‌های زمانی، رخ ندادن تخمک گذاری شایع‌ترین دلیل نوسانات پریود مانند پریود نشدن و یا خونریزی شدید، است. علاوه بر این، بیماری‌هایی مثل داشتن پلیپ‌های رحمی، فیبروم رحمی‌ و یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هم می‌توانند پریود شما را دستخوش تغییر کنند. خونریزی شدید غیر قاعدگی و یا برخی داروها هم روی شدت و طول قاعدگی اثر می‌گذارند(۶).

چه نوع پریودی «عادی» است؟ یا به عبارت دیگر چه علایم و یا تغییراتی طبیعی هستند؟

چرخه قاعدگی نرمال یا عادی بین ۲۴ تا ۳۸ روز طول می‌کشد. یعنی هر پریود باید بین ۲۴ تا ۳۸ روز بعد از شروع پریود قبلی آغاز شود.
پریود یاخونریزی قاعدگی که بین ۴ تا ۷ روز طول بکشد سالم و طبیعی است.
میزان خونی که از بدن دفع می‌شود اگر بین ۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر،‌حداکثر شش قاشق غذاخوری، باشد طبیعی است. متوسط پریود حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری (۳۵ تا ۴۰ میلی‌لیتر) خون و بافت است. افرادی که بیشتر از۵ تا ۶ قاشق غذاخوری خونریزی می‌کنند، «خونریزی سنگین» دارند. برای جذب مقدار طبیعی خونریزی (۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر) حدودا به ۳ الی ۱۶ تامپون یا نوار بهداشتی نیاز است. البته اندازه‌گیری میزان خونی که دفع می‌شود با نوار بهداشتی یا تامپون دقیق نیست. استفاده از فنجان قاعدگی روش دقیق‌تری برای اندازه‌گیری شدت پریود است. توجه کنید که تخمین میزان خونریزی سخت است و اغلب افراد آن را بیشتر از حد واقعی تخمین می‌زنند. اگر پریود شما خیلی شدید و یا دردناک است که باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه شما می‌شود حتما این مشکل را با کادر درمانی در میان بگذارید. خونریزی طولانی مدت و شدید قاعدگی می‌تواند منجر به کم‌خونی شود.
دیدن لخته خون به ویژه در روزهایی که خونریزی شدیدتر هست طبیعی است.
تغییر رنگ خون قاعدگی در طول پریود طبیعی است. معمولا هنگامی که شدت خونریزی کم است رنگ خونی که دفع می‌شود تیره‌تر است (۶-۹).
پاسخ دادن به پرسش‌های روزانه احوال‌پرسی همدم و نگاهی به گزارش‌های چند ماهه در اپلیکیشن همدم در طول چرخه قاعدگی برای چند دوره متوالی به شما کمک خواهد کرد که رفتار طبیعی بدنتان را بشناسید، شدت و طول پریود خود را پیش‌بینی کنید و در صورت نیاز به مشورت با کادر پزشکی، اطلاعات مفیدی در اختیار داشته باشید.

2344 👀
7 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2019-04-18 09:19:59 +0430 +0430



تا حالا تغییر رنگ خونریزی خودتون رو در طول پریود دیدید؟ مثلا، رنگ قرمز گیلاسی به شدت روشن یا قهوه‌ای تیره نه چندان زیبا؟ این رنگ‌ها چه معنی می‌دهند؟ آیا خون فاسد شده؟

البته جواب این سوال منفی هستش!! اینطور که معلومه جواب این سوال بستگی به میزان اکسیده شدن خون داره. اگر خونریزی سبک باشه، زمان بیشتری می‌بره تا خون از واژن خارج بشه و کمتر در معرض هوا قرار می‌گیره، پس کمتر هم اکسیده می‌شود. در این شرایط رنگ خون قرمز مایل به قهوه‌ای خواهد بود. خب این را متوجه شدیم، ولی تکلیف بقیه رنگین کمان پریود چیه؟ این مطلب بهتون یاد می‌ده که در زمان‌های مختلف باید منتظر چه رنگی باشید و از همه مهمتر، متوجه بشید که چه زمانی مشکلی وجود داره …

رنگ‌های خونریزی در زمان پریود

۱. قرمز روشن یادتونه به رنگ قرمز گیلاسی اشاره کردیم؟ در روز اول و دوم پریود، چنین رنگی رو باید ببینید. جریان خون در طول روز اول و دوم شدید‌تره و خونریزی بسیار سریع و زیاد هستش. یه جورایی داره بهتون می‌گه که “سلااااام، من اینجام!”، پس زمانی برای اکسیداسیون وجود نداره.

۲. قرمز تیره رنگ خیلی قشنگی نیست، ولی نشان می‌ده که جریان خونریزی داره کم می‌شه. رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز در واقع خوب هستش. شاید اصلا باید این رنگ رو دوست داشته باشیم! شاید اول صبح با این رنگ مواجه بشید، چراکه خوابیده بودید و در این شرایط جاذبه باعث نمی‌شه که خون زیادی خارج بشه.

۳. قهوه‌ای نترسید! این رنگ معنی بدی نداره. این رنگ نشون می‌ده که خون قدیمی از آخرین چرخه هنوز بیرون نیومده یا به عبارتی به پایان پریود خودتون رسیدید. بیشتر زنهایی هم که قرص‌های ضد بارداری برای کنترل دوره پریود خودشون مصرف می‌کنند، این رنگ را زیاد می‌بینند.

۴. نارنجی یا خاکستری به طور ساده، یک دوره پریود سالم باید در مقیاس رنگ‌های قرمز تا قهوه‌ای باشه. پس اگر خون نارنجی یا خاکستری باشه، باید کمی نگران باشید. اگر این رنگ همراه با علائم دیگه‌ای مثل سوزش، خارش و حتی گرفتگی شکم همراه بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

6 ❤️

2019-04-21 05:16:26 +0430 +0430



۱- ایبوبروفن مصرف کنید می توانید از ایبوبروفن با دوز پایین ۴ – ۳ مرتبه در روز استفاده کنید. توجه داشته باشید که از حد مجاز برای هر ۲۴ ساعت تجاوز نکنید. برای اغلب افراد این کار می تواند سبب تسکین درد و کاهش جریان خونریزی به میزان ۵۰ درصد شود. با این حال عده ای فهمیده اند که با مصرف ایبوبروفن پریودی شان متوقف شده است.

۲- مقدار زیادی مایعات بنوشید این کار باعث می شود همه چیز با سرعت بیشتری از بدنتان خارج و به سبک تر شدن خونریزی قاعدگی کمک می کند.

۳- مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید خوراک سالم همیشه برای شما بهتر است، اما مصرف بیشتر میوه و سبزیجات نسبت به حد معمول می تواند پریودی تان را ملایم تر و راحت تر سازد.

بویژه نشان داده شده که لوبیا سبز می تواند پریودی را سبک و یا حتی متوقف کند.

همچنین اغلب مردم در یافته اند که مکیدن تکه ای از لیمو شیرین می تواند به موقتی پریودی شان را متوقف کند.

۴- سرکه بخورید دو قاشق چایخوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کرده و این درمان خانگی را برای نتیجه بهتر ۳ بار در روز بنوشید.

۵- ژلاتین بخورید یک پاکت پودر ژلاتین را با آب مخلوط کرده و سریع آن را بنوشید. این نوشیدنی می تواند پریودی تان را به مدت سه ساعت متوقف کند.

۶- از درمان های گیاهی استفاده کنید. ریشه سنبل ختایی، چای درست شده از برگ های تازه و یا خشک شده تمشک، گیاه لیدی منتل، مریم گلی و کیسه کشیش، همگی گمان می رود که به توقف و یا کم کردن قاعدگی کمک کنند.

۷- از کاپ های قاعدگی برای پوشاندن پریودی تان استفاده کنید. کاپ ها و یا ظروف قاعدگی درست در بالای گردنه رحم قرار گرفته و مانند کاندوم ها از جاری شدن هر مایعی جلوگیری می کنند.در حالی که تامپون ها خون را جذب می کنند، کاپ های قاعدگی آب را جمع آوری می کنند. می توانید از آن ها به مدت ۱۲ ساعت با پنهان سازی موثر و در موارد متوقف کردن سریع و شدید در زمان پریودی تان استفاده کنید.


جریان خونریزی تان را تسریع کنید

۱- کمی گرما بگیرید گرما کمک می کند که مایعات زودتر از بدن خارج شوند. یک کیسه آب گرم یا کیسه آبگرم روی نواحی شکمتان به کار ببرید.

۲- نواحی رحم را ماساژ دهید این کار سبب کاهش درد های قاعدگی خواهد شد و باعث می شود مواد و مایعات به آرامی در بدن به حرکت در آیند. ممکن است ترجیح بدهید این کار را در مکانی راحت تر و خصوصی مانند حمام و یا اتاق خوابتان انجام دهید.

۳- رابطه جنسی داشته باشید انقباضاتی که در اثر ارگاسم ( در رسیدن به اوج لذت جنسی ) در بدن ایجاد می شود می تواند به خروج سریع تر مایعات و خون از بدن و تمام شدن سریع تر پریودی کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که هم خودتان و هم همسرتان با کثیف کاری های کمی که در ابتدا بوجود خواهد آمد، مشکلی ندارید. پارچه و یا حوله ای را زیر خود بیاندازید و یا برای کمتر کردن کثیف کاری ها می توانید زیر دوش رابطه جنسی داشته باشید.

گزینه های دراز مدت ۱- در مورد گزینه های دراز مدت با پزشکتان صحبت کنید برای متوقف کردن پریودیتان به مدت ۳ – ۲ ماه می توانید از تزریقی به نام دپوپرورا (نام تجاری نوعی پروژسترون) کمک بگیرید. این یک تزریق است که بر اساس اصول توسط یک پزشک غیر متخصص صورت می گیرد.

روش های جراحی وجود دارد که می تواند به صورت دائمی باعث توقف پریودی شود. که شامل هیستروکتومی و یا برداشتن رحم و یا قطع آن و یا برداشتن لایه های داخلی رحم می باشد. این جراحی ها می تواند خطرناک بوده و منجر به عدم بارداری و یا سخت شدن آن شوند. بنابراین قبل از اینکه تحت عمل جراحی قرار بگیرید با پزشک مشورت کنید.

۲- به تناسب اندام فکر کنید تمرین و ورزش به طور کلی امری حیاتی بوده و به تناسب اندام رسیدن به پریودیتان سبک تر و کوتاه تر خواهد شد. این یک روش کوتاه ساختن دوره پریودی است که هم قابل تحمل بوده و هم منافع زیادی برایتان همیشه خواهد داشت.

۳- از قرص های ضدبارداری استفاده کنید قرص های ضدبارداری اغلب قرص های ۲۱ روزه جلوگیری از آبستنی نام دارند که به همراه یک هفته قرص های بی اثر هستند. در آن یک هفته که از قرص های بی اثر استفاده می کنید پریود خواهید شد. جلوگیری از آبستنی هورمونی روش مطوئن و موثری است برای تنظیم کردن قاعدگی تان به خصوص برای آن دسته از زنان که از قاعدگی دردناک و سنگین رنج می برند.

اگر می خواهید که پریودی را به تاخیر بیاندازید می توانید به راحتی با نخوردن قرص های بی اثر و یا غیر فعال بسته قرص های ضدبارداری، و به جای آن خوردن ۲۱ عدد قرص فعال در جلوگیری، این کار را انجام دهید: این کار ممکن است عوارض جانبی پیش بینی نشده و ناخوشایندی داشته باشد بنابراین قبل از انجام آن با پزشک صحبت کنید.

3 ❤️

2019-04-21 05:23:28 +0430 +0430



هنگام قاعدگی احساس درد و گرفتگی در اطراف شکم، کمر و ران شایع است. در طول پریود، عضلات رحم برای ریزش و دفع بافت لایه داخلی رحم منقبض می‌شوند. گاهی اوقات این انقباضات را به‌صورت گرفتگی و درد احساس می‌کنید. برخی از افراد تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال [و یا یبوست] را نیز تجربه می‌کنند.

بعضی از افراد قاعدگی دردناکی دارند و برخی نه. علم پزشکی هنوز نتوانسته است دلایل این تفاوت‌ها را کاملا کشف کند،اما تعدادی از عوامل شناخته شده درد قاعدگی شدید عبارتند از:

داشتن خونریزی شدید
اولین زایمان
سن کمتر از بیست سال یا اوایل بلوغ و اولین قاعدگی‌ها
تولید زیاد یا حساسیت بالا به پروستاگلاندین، هورمونی که رحم را منقبض می‌کند
اندومتریوز یعنی رشد غیر عادی بافت لایه داخلی رحم
استفاده از ابزار پیشگیری از بارداری

4 ❤️

2019-04-21 05:27:44 +0430 +0430





برای کم کردن درد خفیف تا متوسط، برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند موثر باشند. بعضی از این درمان‌ها سریعا موجب کاهش درد می‌شوند و برخی دیگر درد و انقباضات را در چرخه‌های بعدی کاهش می‌دهند. در این نوشتار به معرفی روش‌های درمان سریع درد و انقباضات دوران قاعدگی می‌پردازیم.

قرص مسکن

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) مثل ژلوفن و مفنامیک اسید، برای درد و خونریزی شدید قاعدگی توصیه می‌شوند. این داروها باعث کاهش تولید پروستاگلاندین در بدن می‌شوند. ژلوفن به ندرت و تنها وقتی که درد شدید است باید مصرف شود. مفنامیک اسید را باید در دو روز اول قاعدگی و به صورت منظم مصرف کرد تا اثر تسکین‌دهندگی داشته باشد. در صورتی که درد شدیدتری دارید با مراجعه به دکتر می‌توانید از مسکن‌های قوی‌تر استفاده کنید.

گرم کردن

گرم کردن کمر و شکم ممکن است درد را کاهش دهد. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، زنان ۱۸ تا ۳۰ ساله با قاعدگی‌های منظم اثر گرم کردن شکم و کمر را در کاهش درد گزارش کردند. نتایج گزارش نشان می‌داد که اثرتسکین‌دهندگی یک برچسب گرم‌کننده تا دمای ۴۰ درجه سانتیگراد، معادل مصرف ایبوپروفن است(۱). اگر بطری آب گرم یا تشکچه برقی نداشته باشید، دوش آب گرم بگیرید و یا حتی با استفاده از یک حوله گرم، شکم و کمر خود را کمپرس کنید. اگر متوجه شدید که درد شما با گرم کردن کاهش می‌یابد می‌‌توانید کیسه آب گرم مناسب و یا تشکچه برقی خریداری کنید و یا در صورتی‌ که مایکروویو دارید خودتان بالشتک گرم درست کنید!

درست کردن بالشتک گرم

اطراف دو قطعه پارچه هم اندازه (سایز دلخواهتان) را مثل یک بالش، به‌ هم بدوزید و تنها بخش کوچکی از درز را باز بگذارید. بالشتک را از درز ندوخته با دانه‌های برنج [یا هسته‌های گیلاس یا آلبالو شسته و خشک شده] پر کنید و درز را بدوزید. این بالشتک را درون مایکروویو برای چند دقیقه، با قدرت ۷۰۰ کیلو وات به مدت یک دقیقه، گرم کنید. حواستان باشد که بیش از حد داغ نشود. اگر داغ بود اجازه دهید کمی خنک شود و یا آن را درون حوله‌ای بپیچید. این بالشتک را می‌توان چندین بار درون ماکروویو گرم کرد و برای تسکین درد روی ناحیه مورد نظر گذاشت. این بالشتک را می‌توانید با روغن‌های گیاهی معطر و آرامش‌بخش مثل روغن اسطوخودوس، مریم گلی و مرزنگوش معطر کنید.

ماساژ با روغن‌های گیاهی

ماساژ درمانی برای حدود ۲۰ دقیقه می‌تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند. یک مطالعه اثر ماساژ را در افراد مبتلا به درد قاعدگی ناشی از اندومتریوز بررسی کرد (۲). محققان دریافتند ماساژ بلافاصله درد را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و مانع افزایش دوباره آن می‌شود. ماساژ درمانی برای قاعدگی شامل فشار دادن نقاطی خاص است در حالی که دستان ماساژور در اطراف شکم، پهلو و پشت حرکت می‌کنند.

گاهی اضافه کردن روغن‌های گیاهی به سبک آروماتراپی یا همان رایحه درمانی، ممکن است مفیدتر باشد. در یک مطالعه ۴۸ فرد مبتلا به درد قاعدگی به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه با کرمی حاوی روغن‌های گیاهی و گروه دیگر با کرمی حاوی عطر مصنوعی ماساژ داده شدند.شدت و طول مدت درد در گروهی که از روغن‌های گیاهی استفاده می‌کردند، کاهش چشمگیری داشت (۳). محققان این مطالعه از ترکیب روغن اسطوخدوس، مریم گلی و مرزنگوش استفاده کردند. شما می‌توانید روغن ماساژ معطر را بخرید و یا خودتان با استفاده از روغن‌های معطر گیاهی و یک روغن پایه، ترکیب مخصوص خود را بسازید.

ارضا شدن (ارگاسم)

هنوز مطالعه بالینی منسجمی درباره تأثیر مستقیم ارگاسم بر رفع گرفتگی عضلات در مدت قاعدگی انجام نشده، ولی آموزشگران حرفه‌ای لذت و سلامت جنسی از جمله آویشن معتقدند که ارضای جنسی به تحمل درد قاعدگی کمک می‌کند. ارضای واژنی تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از جمله نخاع و مغز، که باعث رهاسازی نوروترانسمیترهایی مثل اندورفین‌ها و اکسی‌توسین می‌شود. اندورفین‌ها باعث کاهش احساس درد می‌شوند.

دکتر بری کمیساروک، استاد روانشناسی دانشگاه دانشگاه راتگرز که بر روی ارگاسم در زنان مطالعه می‌کند، در مصاحبه‌ای با بی بی سی می‌گوید: «ارضای واژنی، درونی و شامل کل بدن است؛ احتمالا به این دلیل که اعصاب حسی کلیتوریس که به ناحیه خارجی آن چوچوله گفته می‌شود، با اعصاب حسی واژن تفاوت دارند». او به همراه دکتر بت وایپل در سال ۱۹۸۵ اولین مطالعه را در مورد تاثیر ارضا شدن بر درد انجام دادند. این مطالعه نشان داد که تحریک واژنی توسط خود فرد [یا خودارضایی]، تحمل درد را دو برابر می‌کند(۴).

پرهیز غذایی

در طول قاعدگی، بهتر است از مواد غذایی که باعث ورم و نفخ شکم می‌شوند اجتناب کرد. غذاهای چرب، الکل، نوشیدنی‌های گازدار، کافئین و غذاهای شور از موارد مواد غذایی مضر در دوران قاعدگی هستند. کاهش یا حذف این غذاها می‌تواند گرفتگی و درد قاعدگی را کاهش دهد. بجای نوشیدنی کافیین‌دار (مانند قهوه، چای، نوشابه و یا نوشیدنی انرژی‌زا) از دم‌نوش زنجبیل یا نعناع یا مخلوط آب جوش و لیموترش استفاده کنید. اگر هوس مواد غذایی شیرین کرده‌ اید، میوه تازه و یا خشک بخورید.

گیاهان دارویی

سبزی‌ها و ادویه‌های خاصی می‌توانند درد و انقباضات دوران قاعدگی را کاهش دهند. این داروهای گیاهی حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد انقباض ماهیچه هستند که باعث کاهش انقباض عضلانی و تورم ناشی از درد قاعدگی می‌شوند.

دم‌نوش بابونه هفته قبل از پریود، هر روز دو فنجان دم‌نوش بنوشید. اگر هر ماه آن را مصرف کنید، اثر مفید آن را مشاهده خواهید کرد.مصرف بابونه دم‌کرده سطح گلیسین ادرار را بالا می‌برد که باعث کاهش انقباض عضلانی می‌شود.

دانه‌های رازیانه با شروع پریود به مدت سه روز هر روز ۱۲۰ میلی‌گرم عصاره رازیانه مصرف کنید. این مقدار عصاره باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود(۵).

دارچین با شروع پریود به مدت سه روز هر روز دو کپسول ۴۲۰ میلی‌گرمی دارچین مصرف کنید. این مقدار دارچین باعث کاهش خونریزی قاعدگی، درد، تهوع و استفراغ در افراد مورد مطالعه شد (۶).

زنجبیل برای یک نوشیدنی تسکین دهنده انقباض کمی زنجبیل تازه را در یک لیوان آبجوش رنده کنید. یک مطالعه نشان داد که ۲۵۰ میلی‌گرم زنجبیل خشک که چهار بار در روز و به مدت سه روز مصرف شود باعث تسکین درد می‌شود و اثری مشابه مصرف ایبوپروفن دارد(۷).

شوید قبل از اینکه پریودتان آغاز شود به مدت پنج روز هر روز یک گرم عصاره شوید مصرف کنید. این مقدارعصاره باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود و اثری مشابه مصرف مفنامیک اسید دارد(۸).

عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی (پیکنوژنول) این عصاره که با نام تجاری پیکنوژنول شناخته میشود حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است. البته ترکیب این آنتی اکسیدان‌ها در مواد دیگری مثل بادام زمینی و یا دانه انگور هم یافت می‌شود.مصرف روزانه مکمل پیکنوژنول می تواند درد پریود را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که در طول خونریزی قاعدگی خود، روزانه ۶۰ میلی‌گرم پیکنوژنول خورده‌اند، درد کمتری دارند(۹).

پاسخ دادن به پرسش‌های روزانه احوال‌پرسی همدم و نگاهی به گزارش‌های چند ماهه در اپلیکیشن همدم در طول چرخه قاعدگی برای چند دوره متوالی به شما کمک خواهد کرد که رفتار طبیعی بدنتان را بشناسید، نوع درد و انقباض و زمان آن را پیش‌بینی کنید و اثر روش‌های کاهش درد را بسنجید. برای آشنایی بیشتر با رابطه جنسی در دوره قاعدگی و ارگاسم، به شما پیشنهاد می‌دهیم مجموعه آموزشی آویشن برای لذت و سلامت جنسی را دنبال کنید.

4 ❤️

2019-04-21 05:28:42 +0430 +0430

اگه تنظیم پریود بهم خورده باشه و حتی 9 ماه زن پریود نشه، علتش چیه؟
همسرم مرتب میره پیش دکتر و عطار اما فایده نداره.

1 ❤️

2019-04-21 05:32:41 +0430 +0430



برای کاهش درد و انقباضات قاعدگی تغذیه شما باید از سه قانون ساده پیروی کنید:

۱- از مواد غذایی فرآوری شده پرهیز کرده و سعی کنید از موادی که اصلا فرآوری نشده‌اند استفاده کنید.

۲- تا حد ممکن از گیاهان و مواد غذایی با منشا گیاهی استفاده کنید.

۳- محتوای فیبر رژیم غذایی خود را افزایش دهید.

این سه تغییر به شما کمک خواهد کرد تا در دراز مدت درد و نفخ کمتری تجربه کنید. علاوه بر آن با خوردن مواد غذایی با ارزش غذایی بالا یا مکمل‌ها مطمئن شوید که بدن شما تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیازش را دریافت می‌کند و سالم می‌ماند.

کلسیم: این ماده معدنی می‌تواند انقباضات عضلات شکمی در طول قاعدگی را کاهش دهد. سازمان‌های نظارتی توصیه می‌کنند که افراد بالغ بین ۱۹ تا ۵۰ سال روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند. منابع غذایی غنی از کلسیم عبارتند از محصولات لبنی، دانه کنجد، بادام و سبزی‌ها، مثل اسفناج و سبزی خوردن. علاوه بر آن می‌توان با نظارت پزشک مکمل کلسیم مصرف کرد.

منیزیم: کمبود منیزیم سبب بروز انقباضات عضلانی می‌شود و برای کاهش این انقباضات مصرف مواد غذایی حاوی این یون و یا مکمل آن ضروری است. گردو، بادام، تخمه کدو، بادام زمینی، توفو و سویا از منابع غذایی غنی از منیزیم هستند. دریافت میزان مورد نیاز منیزیم نه تنها باعث بهبود انقباضات عضلانی ناشی از قاعدگی می‌شود، بلکه عملکرد عضلات بدن را بهبود بخشیده و از گرفتگی ماهیچه‌ها در موارد دیگر هم جلوگیری می‌کند.

آهن: خونریزی قاعدگی باعث از دست رفتن آهن می‌شود(۲) و کمبود آهن شایع‌ترین نوع کمبود ریزمغذی‌ها در افرادی است که خونریزی قاعدگی دارند. یک مطالعه جامع تخمین زده که ۳۰ درصد افرادی که پریود می‌شوند از کمبود آهن رنج می‌برند(۳). کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن می‌توانند ناشی از کمبود آهن در رژیم غذایی، پایین بودن قدرت جذب آهن غذا و یا خونریزی شدید باشد. افرادی که در رژیم غذایی خود گوشت و یا فرآورده‌های حیوانی مصرف نمی‌کنند و افرادی که خونریزی قاعدگی شدید دارند، بیشتر از دیگران در معرض کمبود آهن و کم‌خونی هستند. اگر در دوران پریود و یا همیشه احساس خستگی و یا ضعف دارید و یا اگر از عدم تمرکز رنج می‌برید؛ این مشکل را با کادر پزشکی در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید تا میزان آهن خون شما را بسنجند. برای کمک به جلوگیری از کمبود آهن در طول قاعدگی گوشت و ماهی- به ویژه گوشت قرمز- و سبزی‌ها- به ویژه اسفناج- را به رژیم غذایی خود اضافه کنید (۲).

بدن انسان درصد بیشتری از آهن موجود در گوشت و فرآورده‌های حیوانی را در مقایسه با آهن موجود در گیاهان جذب می‌کند (۲،۴). به عبارتی دیگر اگر شما میزان مشخصی آهن بخورید مقدار بیشتری از آهن با منبع جانوری جذب می‌شود. پس بدن افرادی که از گوشت و یا تمامی فرآورده‌های جانوری کاملا پرهیز می‌کنند، بخش کمتری از آهنی را که می‌خورند جذب می‌کند. این افراد که گروه بزرگی از آنان را افراد گیاه‌خوار تشکیل می‌دهند، بیشتر در معرض کمبود آهن و یا کم‌خونی ناشی از آن هستند و نیاز دارند تا با توجه و آگاهی، با کمک کادر پزشکی میزان آهن موجود در غذا و یا میزان جذب آهن را افزایش دهند. تنظیم میزان کلسیم، سویا و ویتامین سی دریافتی در طول پریود می‌تواند جذب آهن را افزایش داده و مانع از بروز کمبود شود(۵).

علاوه بر کلسیم، منیزیم و آهن، ویتامین ب۶، ویتامین ای، و اسیدهای چرب امگا ۳ هم قادر به کم کردن نفخ، ورم و التهاب هستند و می‌توانند به بهبود علایم قاعدگی کمک کنند. برنج قهوه‌ای سرشار از ویتامین ب۶ است و کلم بروکلی و روغن زیتون منبع گیاهی مناسبی برای ویتامین ای هستند. تخم کتان هم یک منبع غیر جانوری مناسب برای امگا ۳ است.

آب بنوشید. ساده به نظر می‌رسد؟ اما نوشیدن آب چه در دوران پریود و چه در بقیه اوقات باعث می‌شود تا بدن شما همواره آب کافی داشته باشد. علاوه بر نوشیدن آب و مایعات حاوی آن، از سبزیجاتی که محتوای آب بالایی دارند هم غافل نشوید. قسمت اعظمی از وزن کاهو، کرفس و خیار را آب تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر میوه‌هایی مثل هندوانه و انواع توت (توت، توت‌فرنگی، زغال اخته، تمشک) هم محتوای آب بالایی دارند و هم میان وعده مناسبی هستند برای کسانی که هوس شیرینی می‌کنند. نوشیدن آب ولرم یا داغ در دوران قاعدگی و یا تخمک‌گذاری علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدن باعث بهبود جریان خون به سمت پوست بدن، انبساط ماهیچه‌ها و کم شدن درد و انقباضات می‌شود.

ورزش

ورزش باعث آزاد شدن اندورفین‌ها می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن در کاهش درد قاعدگی موثر است و حتی می‌تواند نیاز به داروهای مسکن را از بین ببرد یا کاهش دهد(۶). کمتر فردی از ایده ورزش سنگین در روزهای قبل از پریود و در طول پریود استقبال می‌کند، اما داشتن تحرک ملایم مثل پیاده روی در این روزها آسان و برای کاهش درد مفیدتر از ورزش سنگین است. یوگا از دسته فعالیت‌های مناسب برای دوران قاعدگی است. در یک مطالعه محققان دریافتند که حرکات کبری، گربه و ماهی در کاهش شدت و طول درد قاعدگی موثر هستند(۷).

در این نوشتار و نوشته قبلی، درمان‌های خانگی برای کاهش دردهای قاعدگی را بررسی کردیم و درباره آثار قرص مسکن، گرم کردن، ماساژ با روغن‌های گیاهی، ارضا شدن، پرهیز غذایی، دم‌نوش‌های گیاهی، رژیم غذایی سالم و مغذی و ورزش نوشتیم. اگر از درد و انقباضات شکمی دوران قاعدگی رنج می‌برید روش‌های مختلف را امتحان کنید و روشی را که درد شما را تسکین می‌دهد، بیابید. از تغذیه سالم‌تر و تحرک بیشتر غافل نشوید تا نقش آن را در کنترل عوارض قاعدگی ببینید. همچنان که قبلا هم تاکید کرده‌ایم اگر درد و خونریزی شما شدید است، باید با کادر پزشکی مشورت کنید. اگر درد به طور پیوسته شما را از انجام فعالیت‌های روزمره باز می‌دارد، اگر با گذشت زمان درد بدتر می‌شود و یا خونریزی سنگین‌تر می‌شود، اگر شما بیشتر از ۲۵ سال سن دارید و به‌صورت ناگهانی درد و انقباضات شما شدید شده است، و اگر حتی مسکن‌ها هم درد شما را تسکین نمی‌دهند، به درمان‌های خانگی اکتفا نکرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

4 ❤️

2019-04-21 05:33:51 +0430 +0430
نقل از: namireza اگه تنظیم پریود بهم خورده باشه و حتی 9 ماه زن پریود نشه، علتش چیه؟ همسرم مرتب میره پیش دکتر و عطار اما فایده نداره.

دوست عزیز شما حتما باید برین پیش یه متخصص

0 ❤️

2019-04-21 05:55:57 +0430 +0430



نوار بهداشتی، تامپون یا فنجان قاعدگی؟ کدام یک برای شما مناسب است؟

قفسه‌های سوپرمارکت‌ها و داروخانه پر شده از انواع محصولات بهداشتی مخصوص دوران قاعدگی؛ محصولاتی که با این همه تنوع و رنگ و اندازه، انتخاب از میانشان نیازمند اطلاعات بیشتر و تجربه است. پیش‌تر درباره قاعدگی، دلایل و درمان‌های خانگی این دردها گفتیم و حالا در این نوشتارنسبتا بلند نگاهی داریم به سه محصول عمده برای استفاده در دوران پریود و موجود در بازار: نوار بهداشتی، تامپون و فنجان قاعدگی.
مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم و پاسخ بسیاری از پرسش‌ها را هم می‌دهیم.

شوک سمی در دوران خونریزی قاعدگی

قبل از هرچیز بیایید درباره شوک سمی در دوران خونریزی قاعدگی بدانیم و با ترسی که حول این موضوع وجود دارد روبرو شویم. وقتی بدانیم چطور می‌شود از یک خطر پیشگیری کرد، کمتر می‌ترسیم.

شوک سمی یا Toxic shock Syndrome واکنش بدن به توکسین‌های تولید شده توسط باکتری‌هاست و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. اگر ترشحات روان‌کننده و طبیعی واژن جذب محصولات بهداشتی شوند، pH تغییر می‌کند عفونت باکتریایی رخ می‌دهد، چرا که احتمال رشد باکتری‌های بیماری‌زا در واژن در دوران پریود و بر اثر تغییر pH واژن بالاست. باکتری‌های بیماری‌زا توکسین تولید می‌کنند وشوک سمی رخ می‌دهد.

استفاده طولانی‌مدت از یک تامپون یا تخلیه نکردن فنجان قاعدگی می‌تواند موجب بروز این شوک شود. یکی از دلایل پیشنهاد تولید‌کنندگان همه محصولات مربوط به بهداشت قاعدگی، تعویض یا تخلیه این محصولات بصورت مرتب، برای پیشگیری از این سندروم است. برای همین است که باید تامپون را حتما هر ۶ ساعت یک بار عوض کنید، حتی اگر خونریزی زیادی نداشته‌اید و فنجان قاعدگی را هر ۱۲ ساعت.

خلاصه این که وقتی از تامپون استفاده می‌کنیم، ترشحات طبیعی واژن همراه خون پریود جذب می‌شوند و به این ترتیب محیط واژن خشک شده و pH آن تغییر می‌کند. این تغییرات شرایط را برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا فراهم می‌کند. در مورد کاپ یا فنجان قاعدگی این احتمال بسیار کم‌تر است، چون خود فنجان قابلیت جذب ندارد و تنها مایعات تخلیه‌شده را در خود ذخیره می‌کند.

ممکن است اسم «شوک سمی پریود» برای شما ترسناک باشد، اما درست مثل خیلی بیماری‌های دیگر که با شستشوی مرتب دست‌ها پیش‌گیری می‌شوند، آشنایی با بدن خود و هم مراقبت از آن بروز چنین سندرومی را در شما به صفر می‌رساند. یادتان باشد شما تنها فردی نیستید که قاعدگی را تجربه می‌کند و این بخشی کاملا طبیعی از کارکرد بدن شماست که به خوبی از خودش مراقبت می‌کند.

یادتان باشد محصولات بهداشتی را مرتب و با توجه به مقدار خونریزی و هم تعداد ساعت‌هایی که از محصول استفاده کرده‌اید تعویض کنید. در صورت بروز علایم شوک سمی سریعا محصول مورد استفاده را خارج کرده و به اورژانس مراجعه کنید.




نوار بهداشتی

برای استفاده از نوار بهداشتی نیاز به تمرین نیست. نوار بهداشتی یک بار مصرف به آسانی درون لباس زیر قرار می‌گیرد، با چسبی محکم می‌شود و نیازی هم به وارد کردن جسم خارجی به واژن وجود ندارد. یکی از دلایل اصلی موفقیت نوار بهداشتی یک بار مصرف در بازار محصولات قاعدگی، قرارگرفتن آن خارج از بدن است. نوارهای بهداشتی طوری طراحی شده‌اند که ناحیه خشتک را با لایه‌ای ضد رطوبت کامل بپوشانند و به همین دلیل احتمال پس دادن خون و دیدن لکه خونی روی لباس را کاهش می‌دهند. البته آنها هم باید قبل از پر شدن و یا بعد از چندین ساعت تعویض شوند و شورت باید بتواند آن را ثابت نگه دارد، در غیر این صورت پس دادن خون رخ می‌دهد.

نوارهای بهداشتی باعث ایجاد شوک سمی پریود نمی‌شوند، اما اگر مرتب تعویض نشوند می‌توانند بخاطر تماس مداوم واژن با باکتری‌ها، ترشحات و هم مواد شیمیایی موجود در نوار بهداشتی، موجب بروز آلرژی و یا عفونت‌های قارچی و باکتریایی شوند. به این دلیل پیشنهاد می‌شود در دوران پریود حتی اگر نوار بهداشتی را عوض نمی‌کنید، حتما بعد از هر بار دفع، محیط خارجی واژن را خشک کنید. اما غیر از این، نوارهای بهداشتی معایبی هم دارند. این محصولات می‌توانند بخاطر بالا بردن قدرت جذب مایعات حاوی ترکیبات شیمیایی مضر باشند. اگر نوارهای بهداشتی حاوی ترکیبات سرطان‌زا باشند، استفاده از آنها در درازمدت احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم و تخمدان را افزایش می‌دهد و همانطور که گفتیم اگرمرتبا تعویض نشوند باعث ایجاد عفونت واژنی می‌شوند.

از طرف دیگر کسانی که فعالیت جسمی زیادی دارند از این‌که می‌توانند نوار بهداشتی را احساس کنند، چندان راضی نیستند. نوار بهداشتی می‌تواند باعث تحریک پوست کشاله ران و ایجاد واکنش پوستی به آن شود.



از همه این‌ها که بگذریم باید بدانیم برای تجزیه نوارهای بهداشتی و بازگشت مواد سازنده آن به طبیعت در حال حاضر ۵۰۰ سال زمان لازم است. با در نظر گرفتن این‌که فردی که پریود می‌شود به طور متوسط ۱۰هزار نوار بهداشتی در طول عمر خود مصرف می‌کند و تصور کوهی از زباله حاصل از نوارهای بهداشتی، می‌توان دریافت که نوارهای بهداشتی تا چه حد برای محیط زیست مضر هستند.

یکی از دلایل بازگشت نوارهای بهداشتی چندبار مصرف به بازار همین است. این نوارهای پارچه‌ای نسخه بهتری از آنچه هستند که نسل‌های پیش از ما استفاده می‌کردند، اما با وجود ماشین‌های لباس‌شویی و هم روش‌های جدید ساخت آنها با پارچه‌هایی نرم‌تر و دوست‌دار محیط زیست، گویی دارند دوباره مد می‌شوند. اگر نمی‌خواهید این نوارهای بهداشتی چندبار مصرف را خریداری کنید، به راحتی می‌توانید آنها را بدوزید. اینجا درباره دوختن این محصول بهداشت قاعدگی بخوانید.






تامپون

در مقایسه با نوار بهداشتی استفاده از تامپون آزادی عمل بیشتری به فرد می‌دهد، حتی امکان شنا و یا پوشیدن هر لباسی با استفاده از تامپون ممکن می‌شود. تامپون ریسک پس دادن خون به لباس را کمتر می‌کند و خونریزیرا به درون واژن محدود می‌کند. حمل تامپون راحت‌تر است و به آسانی در جیب جا می شود. از سوی دیگر به دلیل سایز کوچکتر زباله کمتری تولید می‌کند. وقتی درست درون واژن قرار بگیرد احساس نمی‌شود و فعالیت بدنی و ورزش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

استفاده از تامپون به دلیل جذب کامل و سریع خونریزی درون واژن طول دوران خونریزی را کمتر کرده و پریود را کوتاه‌تر می‌کند.

اما یکی از بزرگترین معایب استفاده از تامپون خطر بروز شوک سمی پریود است. همانطور که گفتیم تامپون علاوه بر خون دفعی، ترشحات طبیعی واژن را که نقش روان‌کنندگی و تنظیم pH دارند هم جذب می‌کند. با جذب ترشحات طبیعی، تامپون می‌تواند باعث خشکی واژن و حتی بروز عفونت در دستگاه ادراری شود. استفاده از تامپون در اولین دفعات استفاده کمی مشکل است ولی با تمرین و چندبار امتحان می‌توان نحوه صحیح قراردادن آن را یاد گرفت.

برخی افراد هنگام وارد کردن تامپون به واژن احساس درد و ناراحتی می‌کنند. برای برطرف کردن این ناراحتی، از سایزهای دیگر تامپون، به خصوص از تامپون‌هایی که در لایه‌ای پلاستیکی برای کمک به جا انداختن تامپون هستند (اپلیکاتور applicator ) استفاده کنید.

واژن قرار می‌گیرد و مجرای ادرار را نمی‌بندد ولی تامپونی که پر شده باشد، می‌تواند به مجرای ادراری فشار بیاورد و جریان ادرار را کم کند. بنابراین باز هم به شما یادآوری می‌کنیم که تامپون را فقط بر اساس تعداد ساعت‌های استفاده شده تعویض نکنید و به مقدار خونریزی هم توجه کنید.

تامپون‌ها هم مثل نواربهداشتی می‌توانند حاوی ترکیبات شیمیایی باشند که در درازمدت باعث بیماری می‌شود. علاوه برآن مواد جاذب درون آنها ممکن است لایه لایه شوند و در واژن باقی بمانند، هرچند واژن شما با ترشحات طبیعی این مواد را دفع می‌کند و هیچ نیازی به تمیز کردن یا شستشو با مواد شیمیایی ندارد






فنجان قاعدگی

فنجان قاعدگی (به انگلیسی: Menstrual cup) یک ظرف کوچک انعطاف‌پذیر از جنس سیلیکون است که در طی پریود در داخل واژن قرار می‌گیرد و خون قاعدگی در آن جمع می شود. برخلاف تامپون، فنجان قاعدگی ترشحات طبیعی واژن را جمع نمی‌کند و فقط خون دفعی در آن جمع می‌شود، حاوی مواد شیمیایی نیست و ریسک کمتری بابت بیماری‌زایی و یا باقی ماندن مواد جاذب در واژن دارد. در صورتی‌ که خون جمع شده در فنجان، در زمان مشخص تخلیه شود ریسک شوک سمی پریود بسیار کمتر از استفاده از تامپون است. فنجان قاعدگی را می‌توان طولانی‌تر در واژن گذاشت و بر خلاف نوار بهداشتی و تامپون، نیاز به تعویض مکرر در طول روز ندارد. فنجان قاعدگی آزادی عمل زیادی به استفاده کننده می‌دهد و ورزش و فعالیت بدنی را محدود نمی‌کند. یک فنجان قاعدگی را می‌توان برای حداقل ده ماه و حداکثر ده سال استفاده کرد، بنابراین این فنجان‌ها کمترین میزان صدمه را به محیط زیست می‌رسانند. علاوه بر آن هزینه استفاده از آن کمتر از محصولات یک‌بار مصرف است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند وارد کردن فنجان قاعدگی به واژن سخت‌تر از تامپون است ولی فنجان قاعدگی انعطاف‌پذیر است و با روش صحیح و کمی تمرین می‌توان آن را به راحتی و درستی در واژن قرار داد. برخلاف نوار بهداشتی و تامپون، فنجان قاعدگی نیاز به شسته شدن و ضدعفونی کردن دارد.






4 ❤️

2019-04-21 05:59:09 +0430 +0430



نحوه استفاده از فنجان قاعدگی چگونه است؟
قرار دادن در واژن: هر فنجان قاعدگی با یک دستورالعمل استفاده به دست شما می‌رسد. ابتدا فنجان را تا کرده و درون واژن قرار دهید. اگر درست تا و وارد شده باشد باز می‌شود و به دیواره واژن می‌چسبد. اگر در بار اول موفق نشدید کوتاه نیایید. تا کردن به روش‌های دیگر را امتحان کنید. سوراخ‌های ریز بر لبه باعث ورود هوا به درون فنجان و باز شدن آن می‌شوند پس موقع تا کردن به محل سوراخ‌ها هم توجه کنید. با تمرین روش صحیح و مناسب وارد کردن فنجان را برای خودتان پیدا کنید.

برداشتن و تخلیه: همه فنجان‌ها یک زایده نسبتا کلفت دارند که کار نخ در تامپون را می‌کند و به راحتی می‌توانید آنرا با دو انگشت بگیرید و فنجان را کمی بیرون بکشید. اما اگر انگشتتان به کنار فنجان میرسد دیواره آن را به سمت داخل فشار دهید تا هوا از کنار آن جریان یابد. جریان هوا باعث از بین رفتن خلا و جابجایی راحت آن می‌شود. اگر انگشتتان به آن نمی‌رسد، فنجان را به آرامی و از کناری به کنار دیگر و به تدریج بیرون بکشید. وقتی در دسترس قرار گرفت سعی کنید تا خلا را از بین ببرید. هنگام بیرون آوردن، فنجان را در موقعیت ایستاده نگه دارید تا محتویات آن نریزد. خواندن این جملات می‌تواند شما را نگران یا مردد کند، اما مطمئن باشید هرچه بگذرد تسلط شما برای این کار بیشتر می‌شود و دیگر توضیح این که چه می‌کنید برای شما هم سخت خواهد شد.

سوراخ‌های زیر لبه فنجان برای چیست؟
این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا لبه‌های فنجان به دیواره واژن محکم شوند و خون بیرون نریزد. توجه کنید که موقع تخلیه فنجان این سوراخ‌ها کثیف و بسته نمانند تا بعد از قرار دادن دوباره در واژن همچنان فنجان به دیواره واژن محکم شود و خون بیرون نریزد.

فنجان را کی باید تخلیه کرد؟
جواب این سوال به حجم فنجان و میزان خونریزی بستگی دارد ولی اگر فنجان پر نشده باشد می‌توان آن را تا ۱۲ساعت در واژن باقی گذاشت؛ بدین ترتیب می‌توانید شب راحت‌تر بخوابید. در طول روز اما، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم عدد ۸ یادتان باشد و بعد از ۸ ساعت فنجان را در بیاورید و دوباره جاگذاری کنید. مقدار خونریزی شما زمان پر شدن فنجان را تعیین می‌کند، اما اگر به تازگی شروع به استقاده از فنجان کرده‌اید، می‌توانید هر چند ساعت یک بار فنجان را تخلیه کنید تا از میزان خونریزی و زمان احتمالی پر شدن فنجان مطلع شوید. اگر خونریزی شما زیاد است و هنوز به فنجان عادت ندارید، ممکن است لکه‌های روی لباس زیر خود ببینید. شاید خوب باشد از یک لایه محافظ لباس زیر هم استفاده کنید.

آیا می‌توان با فنجان قاعدگی بالانس زد؟
ورزش و فعالیت بدنی با فنجان قاعدگی کاملا امکان‌پذیر است. به هیچ وجه نگران بیرون افتادن فنجان نباشید اما بالانس زدن برای مدت طولانی می‌تواند فنجان قاعدگی را از حالت عایق بودن در بیاورد و باعث نشت خون شود ولی برعکس شدن کوتاه مدت در صورتی‌که فنجان صحیح قرار گرفته باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند. همانطور که گفتیم فنجان برای سایر فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی محدودیتی ایجاد نمی‌کند.

آیا افرادی که به لاتکس حساسیت دارند میتوانند از فنجان قاعدگی استفاده کنند؟
بله، فنجان قاعدگی از سیلیکون ضد حساسیت پزشکی تولید شده است.

آیا استفاده ازفنجان قاعدگی باعث گشادی واژن می‌شود؟
خیر، دیواره واژن بسیار منعطف است و سایز فنجان قاعدگی مناسب برای واژن است. تولیدکننده‌های متعددی انواع شکل‌ و اندازه‌ فنجان را تولید می‌کنند. عموما سایز کوچک‌تر برای افرادی مناسب است که هنوز زایمان طبیعی نکرده‌اند. یادمان باشد نگرانی از «گشادی مجرای واژن» هم نوع دیگری از فشار بر بدن زنانه و کنترل است. بدن همه انسان‌ها تغییر می‌کند و این تغییرات بخشی از سیر طبیعی زندگی است.

آیا فنجان قاعدگی باعث عفونت باکتریایی و یا قارچی میشود؟
رعایت بهداشت فنجان و نظافت مرتب آن ضروری است. فنجان را باید بعد از هر پریود با جوشاندن صحیح، ضد عفونی کرد. برای این کار کافی‌ست فنجان را ۵ دقیقه در آب جوشان نگه دارید یا آن را در ظرفی که آب آن در حال جوشیدن است قرار دهید. نیازی به استفاده از مواد آنتی باکتریال نیست مگر آن‌که فنجان در معرض باکتری و یا آلودگی باشد. اگر بهداشت آن رعایت شود نه تنها خطر عفونت ندارد بلکه ریسک عفونت در اثر جذب ترشحات طبیعی واژن را هم کم می‌کند.

از کجا می‌شود فنجان قاعدگی را تهیه کرد؟
اگر خارج از ایران هستید، می‌توانید انواع فنجان‌های قاعدگی را در فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های لوازم بهداشتی، به ‌ویژه آنها که دغدغه محیط زیستی دارند، به راحتی پیدا کنید.

در ایران می‌توانید این فنجان‌های قاعدگی را از اینجا یا اینجا تهیه کنید. اگر منبع تهیه دیگری هم می‌شناسید به ما معرفی کنید تا با همراهان همدم در میان بگذاریم. البته ما درباره قیمت، نحوه ارسال و یا خدمات پس از فروش این محصولات مسوولیتی نمی‌پذیریم.

از کجا باید بفهمیم که کدام مدل کاپ برای ما مناسب است؟
اگر زایمان طبیعی کرده‌اید، بهتر است از سایز بزرگ‌تر استفاده کنید تا مطمئن شوید فنجان به دیواره مجرای واژن می‌چسبد، وگرنه سایز کوچک‌تر کاپ برای شما مناسب‌تر است. فنجان‌های قاعدگی هم در رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی در بازار در دسترس هستند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اولین فنجان قاعدگی خود را از میان ساده‌ترین مدل‌ها انتخاب کنید تا کار با آن را یاد بگیرید. ساده‌ترین مدل‌ها هم کارکرد بسیار خوبی دارند.



4 ❤️

2019-04-21 06:02:22 +0430 +0430



در فرهنگ‌هایی که برای «باکرگی» یعنی نداشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج ارزش ویژه‌ای قایل هستند، این تصور وجود دارد که استفاده از تامپون و یا فنجان قاعدگی ممکن است به آنچه « پرده بکارت» خوانده می‌شود لطمه بزند. پیش از هرچیز خوب است بدانیم که تامپون و فنجان‌های قاعدگی در اندازه‌های کوچک‌تر در دسترس هستند و می‌توان استفاده از آنها را برگزید.

اما باید یادآوری کنیم که هر کسی مالک بدن خود است و خودش باید برای نوع و زمان شروع یا ادامه فعالیت جنسی‌اش تصمیم بگیرد و البته از نظر آناتومی هم چیزی هم به شکل «پرده» پاره‌شدنی وجود ندارد. اما شاید تصمیم شما این است که اولین رابطه جنسی از نوع دخول را به تعویق بیاندازید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهید چیزی وارد واژن شما شود و این موجب تردید شما درباره استفاده از محصولات بهداشت قاعدگی شده باشد. خوب است قبل از راه دادن این تردیدها که در بسیاری مواقع به شکل ترس هم خودش را نشان می‌دهد بدن خود و شکل مجرای داخلی واژن را بشناسید و بدانید در صورت ورود جسم خارجی مثل تامپون یا فنجان قاعدگی، این مجرای داخلی ممکن است چه تغییری بکند. پزشک شما بهترین اطلاعات پزشکی را در این باره به شما می‌دهد، اما معیارهای اخلاقی یا رفتاری، مربوط به خود شما هستند.

پرده مهبل در واقع یک بافت حلقه‌ای است که به دلایل متفاوتی و بدون هیچ‌گونه دخول واژنی می‌تواند تغییر کند و عده‌ای هم اصلا پرده مهبل ندارند. پس تعریف باکرگی بر مبنای شکل و اندازه پرده مهبل درست نیست. استفاده از تامپون و فنجان قاعدگی لزوماً موجب گشادی یا پارگی پرده مهبل نمی‌شود، پس اگر می‌خواهید تامپون یا فنجان قاعدگی را امتحان کنید نگران باکرگی نباشید و بدانید که پرده مهبل شما اگر تا حالا به خیلی دلایل دیگر گشاد نشده است، ممکن است چه با فنجان قاعدگی یا بی فنجان قاعدگی گشاد و یا پاره بشود. به بدن خودتان اعتماد کنید و بدانید اگر بدنتان دچار تغییر بزرگی شود، مثل شکل مجرای داخلی به شدت تغییر کند، شما آنرا حس خواهید کرد.

4 ❤️

2019-04-21 06:04:48 +0430 +0430
نقل از: pepperoni مرسی ?

اگه مثل جنازه یه گوشه نیوفتم خیلی دلم میخواد دمنوش و رژیم‌غذایی رو که گفتید امتحان کنم و تاثیرش رو ببینم…

این کامنت یکی از انرژی بخش ترین کامنتایی بود که توشهوانی گرفتم
آموزش و یادگیری مسائل جنسی یکی از مهم ترین بخش های زندگی امروزه مخصوصا تو کشوری که همچیز زیر تیغ ممیزی رد میشه
امیدوارم که اثربخش باشه براتون
خوشحال میشم از تجربیاتتونم بنویسین

0 ❤️

2019-04-21 06:15:14 +0430 +0430



خونریزی قاعدگی‌تان شدید است?؟ عملکرد تیروئید خود را چک کنید...

غالبا نزدیک به ۲۵٪ افرادی که قاعده می‌شوند، درگیر خونریزی شدید هستند، یعنی یکی از هر چهار نفر . همانگونه که قبلا نوشتیم، اگر در هر پریود بیشتر از ۸۰ میلی لیتر خون از بدن دفع شود یا خونریزی بیشتر از ۸ روز به‌طول بیانجامد فرد دچار خونریزی شدید است. اگر از فنجان قاعدگی استفاده نمی‌کنید، یک راه ساده اندازه‌گیری میزان خون دفع شده، شمارش تامپون یا نواربهداشتی‌هایی است که پر می‌شوند. ۸۰ میلی‌لیتر معادل خونی است که ۱۶ تامپون و یا نوار بهداشتی معمولی می‌توانند جذب کنند. از طرفی اگر زودتر از هر دو ساعت محصول بهداشتی‌ای که استفاده می‌کنید نیاز به تعویض دارد، شما از خونریزی شدید رنج می‌برید.

اگر خونریزی شما شدید است و باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه شما می‌شود حتما این مشکل را با کادر درمانی در میان بگذارید. پزشک قادر است با انجام معاینه و آزمایش مطمئن شود که دلیل پریود شدید چیست. اختلالات انعقادی، آدنومیوز، فیبروم رحمی و عدم تعادل هورمونی می‌توانند باعث خونریزی شدید و کم‌خونی ناشی از آن باشند. اگر هورمون استروژن زیاد از حد و هورمون پروژسترون کمتر از حد لازم باشد، تعادل هورمونی بدن بهم می‌خورد. پروژسترون نقش نازک کردن لایه داخلی رحم و کاهش خون‌ریزی را دارد و کمبود آن باعث خونریزی شدیدتر از معمول می‌شود. در مطلبی که درباره پریود در وبلاگ همدم منتشر کردیم، نقش هورمون‌های استروژن و پروژسترون را در چرخه قاعدگی و تضمین باروری بررسی کردیم.

کم‌کاری تیروئید یک دلیل دیگر خون‌ریزی شدید قاعدگی است. غده تیروئید در جلوی گلو قرار دارد و هورمون تیروکسین را تولید و ترشح می‌کند. این هورمون متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند و هنگامی که تیروئید نمی‌تواند هورمون کافی تولید کند، بیماری کم‌کاری تیروئید بروز می‌کند.

چرا کم‌کاری تیروئید باعث بروز خونریزی قاعدگی شدید می‌شود؟

تیروئید از طریق مکانیسم‌های متعددی می تواند بر خون‌ریزی قاعدگی اثر بگذارد:

بدون هورمون تیروکسین کافی، تخمدان‌ها نمی‌توانند هورمون پروژسترون کافی تولید کنند. پروژسترون باعث می‌شود که خون‌ریزی کاهش یافته و کنترل شود پس کمبود آن باعث شدت گرفتن خونریزی می‌شود. در اثر کمبود هورمون تیروکسین، فاکتورهای انعقادی خون به میزان لازم ساخته نمی‌شوند و بدن قادر نیست خونریزی شدید را متوقف کند. بدون هورمون تیروکسین کافی بدن میزان کمتری از گلوبولین متصل شونده به هورمونهای استروییدی (SHB) تولید می‌کند. این پروتئین با اتصال به استروژن میزان آن را تنظیم می‌کند و در نبود آن میزان استروژن آزاد خون بالا رفته و تعادل هورمونی به‌ هم می‌خورد. این عدم تعادل هورمونی باعث شدیدتر شدن خون‌ریزی پریود می‌شود. اگر پزشک کم‌کاری تیروئید را در شما تشخیص دهد درمان آن ساده و از طریق خوردن قرص لووتیروکسین است. این قرص حاوی هورمون تیروکسین است و با خوردن آن سطح هورمون تیروکسین خون به تعادل می‌رسد. اگر علت خون‌ریزی شدید قاعدگی کم‌کاری تیروئید باشد با مصرف دارو شدت و طول پریود کاهش می‌یابد.

یادمان باشد که تشخیص کم‌کاری و تجویز دوز صحیح دارو فقط با آزمایش‌های پزشکی و تحت نظر پزشک ترجیحا متخصص ممکن است و این نوشته به هیچ وجه مصرف خودسرانه دارو را توصیه نمی‌کند.

پاسخ دادن به پرسش‌های روزانه احوال‌پرسی همدم و نگاهی به گزارش‌های چند ماهه در اپلیکیشن همدم در طول چرخه قاعدگی برای چند دوره متوالی به شما کمک خواهد کرد که رفتار طبیعی بدنتان را بشناسید، شدت و طول پریود خود را پیش‌بینی کنید و در صورت نیاز به مشورت با کادر پزشکی، اطلاعات مفیدی در اختیار داشته باشید.

4 ❤️

2019-04-28 10:00:56 +0430 +0430

پست مفیدی بود

1 ❤️

2019-05-31 14:38:47 +0430 +0430

کلا این روزه حس خوندن متن بیشتر از 10 خط نیست

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «