کاپ قاعدگی یا فنجون قاعدگی

1398/07/23



**MENSTRUAL CUP یا همان فنجان قاعدگی (لونت کاپ) چیست؟
**

این روزها موضوع استفاده از کاپ یا فنجان قاعدگی (لونت کاپ) به عنوان جایگزینی برای استفاده از پد یا نوار بهداشتی، در بین خانم ها بسیار داغ شده است.

از آن جا که هنوز استفاده از آن در بین خانم های ایرانی رواج پیدا نکرده است، می توان با بررسی نحوه ی استفاده از آن و مزایا و محاسن و معایب آن، به طور دقیق تری دست به انتخاب آن، به عنوان وسیله ای جهت جایگزین کردن نوار بهداشتی و پد، زد.

**در همین ابتدا ببینیم که اصلا کاپ قاعدگی (لونت کاپ) چیست؟
**
کاپ یا فنجان قاعدگی وسیله یا ظرفی است که از دو قسمت bell و stem که همان قیف و ساقه می باشد، تشکیل شده است.

این ظرف که به صورت انعطاف پذیر از جنس سیلیکون پزشکی ساخته شده است، می تواند خونریزی قاعدگی را درون خودش جمع نماید.

بعید است که در صورت استفاده ی صحیح از آن خون به بیرون و روی لباس زیر نشت نماید.

برای استفاده از آن معمولا هر ۱۲ ساعت (البته به میزان خون ریزی بستگی دارد) بایستی خارج شوند و به خوبی شسته و تمیز گردند و سپس جاگذاری شوند.

نکته مهم در اینجا رعایت بهداشت و تمیزی می باشد؛ در هر بار استفاده دست های خود را به خوبی بشویید و همچنین فنجان را با آب و صابون (ترجیحا صابون بچه) بشویید.

(یا می توانید حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش آن را استریل نمایید.)

**روش استفاده از کاپ قاعدگی به چه صورت است؟
**
همان طور که بالاتر ذکر کردیم، قبل از جاگذاری کاپ، دست های خود را با آب تمیز و صابون خوب بشویید.

کاپ های مختلفی بر اساس طول واژن شما وجود دارد که باید اندازه ی مناسب خود را تهیه کنید.

پس از انتخاب کاپ مناسب، ابتدا لبه های آن را به هم نزدیک و فشرده کنید تا به صورت حرف C دربیاید، سپس آن را داخل واژن قرار دهید (می توانید درحالت نیمه نشسته، نشسته و یا ایستاده این کار را انجام دهید.)

پس از قرار دادن آن در واژن، خود کاپ باز می شود و به دیواره های واژن تکیه می دهد.

اگر حس کردید که اتصال مناسب برقرار نشده است می تواند مقداری آن را بچرخانید.

پس از گذاشتن آن نباید احساس اذیت و ناخوشایندی داشته باشید. در هنگام وارد کردن کاپ، حواستان باشد که ساقه یا دنباله ی آن بیرون قرار نگیرد.

اگر می خواهید برای راحت تر وارد کردن کاپ به درون واژن از مواد روان کننده استفاده کنید، ترجیح بر این است که این مواد پایه ی آبی داشته باشند یا به اصطلاح water-based باشند و پایه ی روغنی نداشته باشند.



زمان تعویض یا شستشوی کاپ هم بستگی به مقدار خونریزی شما در طول روز دارد، که به طور متوسط هر ۱۲ ساعت می باشد.

برای شستشو هم می توانید از آب سرد به همراه یک صابون ملایم که رنگ و بوی زیادی ندارد استفاده کنید یا می توانید آن را در آب جوش استریل نمایید.

پس از اتمام هر دوره ی قاعدگی هم کاپ را شسته و استریل نموده و خشک کنید تا دوره ی بعدی. (اکثریت کاپ ها قابلیت استفاده برای حدود چندین سال را دارند.)

می باشد، که به دلیل این است که خون جمع آوری شده در معرض هوا قرار نمی گیرد تا ایجای بوی نامطلوب بکند.


**فواید استفاده از کاپ قاعدگی (لونت کاپ) چیست؟
**

این روز ها که بحث بر سر تولید کمتر زباله و حفظ بیشتر و بهینه ی محیط زیست می باشد، شاید به نوعی بتوان با استفاده از وسایلی که بیش از یک بار مصرف می باشند، کمکی به این موضوع کرد.

یکی از مزایای مهم آن جلوگیری از ایجاد بوی زننده

نوارهای بهداشتی و تامپون مخصوصا آن هایی که معطر می باشند، می توانند در فرد ایجاد حساسیت کنند، ولی کاپ های قاعدگی نسبت به پد و تامپون قابلیت حساسیت زایی کمتری دارد.

همچنین در مطالعات و تحقیقات انجام شده، دریافته اند که خطر سندرم شوک سمی (TSS) که یک بیماری باکتریایی خطرناک می باشد، در کسانی که از کاپ قاعدگی استفاده می کنند، نسبت به کسانی که از تامپون استفاده می کنند بسیار کمتر می باشد.

در مطالعات دیگری نیز دریافتند که شیوع واژینوز باکتریایی در بین استفاده کنندگان از کاپ قاعدگی کمتر می باشد. هم چنین خشکی واژن به دلیل اینکه مایع جذب نمی شود، در این روش کمتر است.

زمان لازم برای تعویض کاپ قاعدگی به مراتب طولانی تر می باشد و این امکان را به شما می دهد که شب ها بدون نگرانی از تعویض آن بخوابید و همچنین مجبور به تعویض آن در توالت های عمومی نیستید.

شاید به دلایلی پزشک شما بخواهد که میزان خونریزی شما در طی یک دوره قاعدگی را بداند، شما می توانید به راحتی برای این کار از کاپ هایی که اعدادی جهت اندازه گیری مقدار خون روی آن مندرج شده است را استفاده نمایید.

**معایب استفاده از کاپ قاعدگی (لونت کاپ)
**

همانطور که پیش تر گفته شد، استفاده از کاپ قاعدگی مستلزم رعایت صحیح بهداشت آن است؛

– در مناطقی که آب تمیز و بهداشتی در دسترس نباشد و یا در طبیعت، استفاده از کاپ ممکن است دشوار باشد.

– با وجود کاپ در داخل واژن، شما امکان برقراری رابطه ی جنسی واژینال را نخواهید داشت.

– با اینکه احتمال آن اندک است، این امکان می تواند وجود داشته باشد که شما به سیلیکون یا مواد لاستیکی حساسیت نشان دهید که در این صورت توصیه به استفاده از کاپ قاعدگی نمی شود.

– دیگر اینکه جاگذاری صحیح کاپ نیاز به تمرین و تجربه دارد و اوایل شاید اندکی طول بکشد که شما به راحتی آن را جاگذاری کنید.

– دیده شده است که در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی، استفاده از کاپ در واژن شما می تواند احساس سوزش ایجاد نماید.

<a href=“https://drasadi-clinic.com/%DA%A9%D8%A7%D9%BE-%D9%82%D8%A7%D8%B9%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%84%D9%88%D9%86%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%BE-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8/” =“text-decoration:underline;” >منبع

6955 👀
5 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2022-06-15 01:30:07 +0430 +0430

وای من اینو می بینم یا اسمشو میشنوم تا مغزم درد میگیره . تو پریودی با اون هم درد و انقباض عضلات کل بدن اینم فرو کنی داخل 😣😣😖😖😩 کلا ب نظرم بهداشتی هم نیست.

0 ❤️

2022-06-15 02:05:22 +0430 +0430

↩ doktarii35
جنسش خیلی نرمه و میشه استفاده کرد تنها بدی که داشته اینه که من دوبار گمش کردم آدم یادش میره و دیگه چون قیمتش زیاد بود نخریدم

1 ❤️

2022-06-15 13:23:10 +0430 +0430

↩ Sarasexi7
برای شستشو راحت بودی؟ من حس میکنم بهداشتی نیست در بیاری خالی کنی دوباره استفاده کنی.

0 ❤️

2022-06-15 14:29:03 +0430 +0430

↩ doktarii35
با آبوصابون تمیز میشه اگه وسواس داری میتونی بجوشونیش

1 ❤️

2022-06-15 15:20:15 +0430 +0430

↩ Sarasexi7
مرسی از توضیحاتت❤

1 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «