گرفتاری اساسی ما ایرانیان

1398/03/12

هممون دیدیم که وقتی تعدادی از هموطنامون دور هم جمع میشن یکی از تاپیکهای مورد بحث اینه که “ما ایرانیا…”. حالا این سه نقطه رو با هرجور صفت منفی که دوست دارین پر کنین! یعنی انگار ما کلکسیونی از یک سری صفات منفی هستیم. راستش این موضوع خیلی وقت بود که ذهن منو به خودش مشغول کرده بود و الان که بعد حدود ۱۷ سال به ایران برگشتم این موضوع کمی برام روشن تر شده و به این نتیجه رسیدم که گرفتاری اصلی ما فقط یه چیزه:

توهم!!! – یعنی‌ داشتن یک برداشت غیر واقع بینانه و غیر متعادل از خود، اطرافیان، جهان پیرامون… که منجر به مشکلات حادی مثل خود بزرگ بینی، خود شیفتگی‌, غلو کردن، لاف زدن، پر مدعا و کم عمل بودن… و در نهایت سرخوردگی و افسردگی میشه.

چند تا مثال میزنم:

شما با هرکی که صحبت کنید وقتی صحبت از اجدادش میشه همشون ارباب ده بودن! من نمیدونم پس بالاخره کی رعیت بوده توی این دهات؟ یا مثلا عروسی که میرین اگه بپرسین پدر داماد چه کارست همشون کارخونه دار هستن! یکی نیست بگه آخه توی این مملکت فزرتی مگه ما چند تا کارخونه داریم…

یه مدل دیگش اون فرزندان کوروش کبیر هستند که وقتی باهاشون صحبت میکنی تکیه کلامشون اینه که: “تمدن اصلا از ایران شروع شده”. “هرچی اختراع در تاریخ بشر بوده ایرانیا انجام دادن”. “همهٔ دانشمندان و فلاسفهٔ بزرگ تاریخ ایرانی‌ بودن”. طرفو ولش کنی‌ به ارسطو، افلاطون, سقراط و فیثاغورث… هم یه پاسپورت ایرانی‌ میده که ادعاش رو ثابت کنه 😁 حالا اگه ازش بپرسی‌ که خوب چند تا مثال بزن، میگه خوب ببین, ابن سینا! ابوریحان! رازی‌! فارابی! و بعدش دیگه سوزنش گیر می‌کنه! منظورم این نیست که ما یه دوره ای بالاخره یه استعدادهایی نداشتیم… منظورم اینه که متاسفانه توهم می‌زنیم و غلو می‌کنیم!

توهم هوش ایرانی‌: آقا با هر ایرانی‌ که صحبت میکنی‌ میشنوی “ایرانیا باهوشترین افراد دنیان!” هیچوقتم طرف خودشو ملزم به این نمیدونه که یه سندی, مدرکی‌, چیزی برای این ادعای بزرگ ارائه کنه. میگی‌ خوب چطور شما به این نتیجه رسیدی؟ میگه مگه نمیدونی “همهٔ” دانشمندای ناسا ایرانین! “این همه” استاد ایرانی‌ در دانشگاهای آمریکا هست!..این داستان هوش ایرانی‌ از اون داستانای حیثیتی و ناموسیه که میدونم با زیر سوال بردنش هم در دنیای حقیقی‌ هم در دنیای مجازی سنگسار میشم! امیدوارم گفتنش حمل برخود ستایی نشه، اما من توی دانشگاهی در ایران درس خوندم که پر ادعا‌ترین آدما از نظر هوش اونجا بودن. تو آمریکا هم باز جایی‌ بودم که همین وضعیت رو داشته. متاسفانه واقعیت با این ادعا خیلی‌ فاصله داره. کافیه یکی‌ از این دوستان بپرسه که آخه ما ۸۰ میلیون آدمیم که میشه بیش از ۱ درصد جمعیت فعلی دنیا. خوب حداقل باید ۱ درصد علم، فن، ادبیات، هنر…دنیا رو تولید کنیم که تازه بشیم متوسط (نه باهوشترین و بهترین!) شما واقعا فکر میکنین که ما این ۱ درصدم تولید می‌کنیم؟ کسی‌ هم از خودش نمیپرسه که اگر اینها واقعیت داره چطوره که وضع ما اینیه که هست! چطوره که اگر یک روز نتونیم نفت بفروشیم باید از گشنگی بمیریم… من با ملیتهای زیادی در طول کار و تحصیل تو آمریکا برخورد کردم و خیلی‌ کم دیدم که یه همچین تصویر اغراق آمیزی از خودشون داشته باشن… سعی‌ می‌کنم توی یه پست جداگانه این داستان “هوش ایرانی” رو مفصل توضیح بدم.

اسم نوزاد نورسیده رو می‌پرسی‌. میگن “آرتا سپینود”! حالا اسم بابای بچه “قنبر علی‌” اسم مادرشم “سکینه سادات”! بعد می‌پرسی‌ خوب این اسم رو بر چه اساسی‌ گذاشتین؟ میگن که این اسم دختر داریوش بوده! می‌پرسی‌ منظورت داریوش اقبالیه؟ 😁 میگن: “نه… داریوش هخامنشی! آخه این بچه خون اصیل آریایی تو رگاش جریان داره! باید اسمشم اسم اصیل آریایی باشه!”. یکیم نیست بپرسه که آخه عزیز من، این مملکت که خاکش در طول تاریخ توسط یونانی، رومی, عرب، مغول، ترک عثمانی، روس، انگلیسی‌… به توبره کشیده شده, و احتمالا یکی‌ از مخلوط‌ترین نژادهای ممکن دنیا رو داره، دیگه این “خون اصیل آریاییش” از کجا اومد!

نوع دیگه مربوط میشه به هموطنان عزیز آموزش و پرورشی، پای صحبت این عزیزان که میشینی‌، میشنوی که فرهنگ این مملکت مدیون اوناست، هرکسی‌ در هر کجا که به جایی‌ رسیده بخاطر سیستم خوب آموزش پرورش این مملکت بوده، تمام پیشرفتهایی که جوانان ایرانی‌ در خارج کردن بخاطر معلمین ، ناظمها… خوبشون در ایران بوده… ضمن اینکه باید از این دوستان قدردانی کرد، اما آخه توهم زدن هم حد و حدودی داره! طرف آنچنان میگه که فرهنگ این مملکت مدیون اونه که اولا آدم فکر می‌کنه که فرهنگ مملکت خیلی‌ خوبه! ثانیا فکر می‌کنه که طرف مثلا ۱۰ جلد کتاب طراز اول جهانی‌ در زمینهٔ روانشناسی آموزشی/پرورشی تالیف کرده! کمی بیشتر که باهاش صحبت میکنی‌ میبینی‌ که ایشون معلم ورزش دبیرستان بودن یا ناظم دبستان! دیگه…

توهم اهمیت و تایتل: رفته بودم داروخانه برای کسی‌ دارو بگیرم. خانوم دکتر مربوطه یه یک ربعی منو معطل کرد. داشت با سیسی جون راجع به بنداندازون میمی جون گپ میزد 😁 حرفش که تموم شد و اومد گفتم “سرکار خانم…” آقا چشمت روز بد نبینه طرف رنگ به رنگ شد و با عصبانیت بهم یادآوری کرد که چقدر درس خونده, زحمت کشیده و اینکه ایشون دکترای داروسازی از دانشگاهی که حالا اصلا اسمشم یادم نیست دارن و ایشون درس Pharmacology خوندن که “هیچ” بنی‌ بشری قادر به خوندنش نیست و جزو نوادر دوران هستند!!! و حتما ایشون رو باید با تایتل “خانم دکتر!” خطاب میکردم. من که قصد بی ادبی نداشتم هاج و واج از اینهمه توهم اهمیت, یاد آمریکا افتادم که یکی‌ از اعضای کمیتهٔ دفاع از تزم ,که استاد تمام و رییس یکی‌ از معروفترین دانشگاههای مهندسی دنیا بود, رو من هیچوقت غیر از با اسم کوچک خطابش نمیکردم. نه فقط من, بلکه هیچکس دیگه ای هم غیر از این ایشون رو خطاب نمیکرد! و لابد اگر طرف ایران بود, باید بهش میگفتیم “جناب مستطاب, پرزیدنت پروفسور دکتر…مد ظله العالی…!” 😁

یه دسته دیگه اون دوستان “شبه روشنفکر” هستن. طرف یه چند تایی‌ کتاب خونده و یه چیزای سطحی میدونه، دیگه خدا رو بنده نیست. دیگه شده مرکز کون و مکان و ویکیپیدیای ناطق! شما مطلبی نیست که سوال کنی‌ و این دوستان بگن “نمیدونم”! مهم نیست چی‌ باشه؛ اقتصادی، اجتماعی, سیاسی، فرهنگی‌، هنری, ورزشی…طرف آنچنان راجع به ژان ژاک روسو، میشل فوکو، مارکس، انگلس, هگل، آدام اسمیت، نیچه, آلن پو ,سالوادور دالی, اومبرتو اکو, هایدگر, ماکس پلانک, شوپن, باخ, بتهوون… برات داد سخن میده که فکر میکنی‌ ایشون همین الان با پرواز مستقیم از هاروارد تشریف اوردن که به عنوان سخنران مدعو در دانشگاه لکچر بدن! بعدشم اگه مثلا راجع به یکی‌ از این مطالب یه سوال کمی تخصصی بپرسی‌, یه نگاه عاقل اندر سفیهی بهت میندازن و جوری جوابتو میدن که از صدتا فحش ناموسی بدتره …

خانمه رو میبینی‌ که انقدر بوتاکس به لباش تزریق کرده که لباش عین لب ماهی‌ شده و به زور باز و بسته می‌شه. دندوناشم داده یه لمینیت سفیدی کردن که از ۱ کیلومتری توی ظلمات شب میدرخشه! انقدرم به گونه ها و پیشونیش داده تزریق کردن که وقتی‌ میخنده فکر میکنی‌ داره گریه می‌کنه و بالعکس! سینه هاشم داده کاشتن گنده تر از سایز کلش! انقدرم به صورتش فاندیشن و پن کیک و… زده که یه سانت به ضخامت پوستش اضافه شده! اونوقت, بدون اینکه تو چیزی پرسیده باشی، میگه: من معتقدم زیبائی باید “خدادادی” باشه! من که اصلا با عملهای زیبائی موافق نیستم. حتی آرایش هم خیلی‌ کم می‌کنم، فقط “آرایش ملایم”!

توهم زیبائی و جذابیت؛ خانمه رو میبینی‌ که صورتش نامتقارنه، قدش کوتاست، حداقل ۲۵ کیلو اضافه وزن داره، چشماش کمی‌ تا به تاست، غبغب داره, بینیشو عمل کرده اما خیلی بد دراومده… اما پای صحبتش که میشینی‌ میبینی که ناراحته که Charlize Theron , Scarlett Johansson ,Megan Fox…حقشو تو هالیوود خوردن! و اگه ایشون دچار این “جبر جغرافیایی” نبودن و “یک جو” شانس داشتن, الان بالاترین دستمزدها رو داشتن تو هالیوود پارو میکردن…از اون طرف میبینی‌ خانومه از چاقی عین بوم غلتون میمونه! بعدش میگه: من که اضافه وزن ندارم! فقط این “یه پرده گوشته” که اونم آقایون خیلی دوست دارن (dash)

یکی‌ دیگش توهم هیکل ورزشکاریه! آقا از شعاع یک کیلومتری یه باشگاه بدنسازی که رد میشی‌ ملتو میبینی‌ که تی شرت جذب تن کردن، گشاد گشاد راه می‌رن و عضلات رو که بیشتر در اثر آمپول و قرص آنابولیک باد کرده رو انداختن بیرون! خدای نکرده بخوای از بغل یکی‌ از این عزیزان رد شی! آنچنان پیاده رو رو اشغال کردن که ۱ متر اینور یارو و یک متر اونورش جای رفتن نیست! این توهمSchwarzenegger, Ronnie Coleman، Jay Cutler, Arnold زدنمونم از اوناشه!

کار به سیاستمداران, دولتمردان و نظامیان ارشدمون که میرسه : “آمریکا از ما میترسه”، “ما تو دهن شرق و غرب میزنیم”، “قدرت نظامی ما باعث ترس همست”…! طرف یادش رفته که ۸ سال با عراق جنگید و از پس صدام هم بر نیومد و آخرش با ترس و لرز ۵۹۸ رو امضا کرد. حالا برای قدرتی که در کمتر از ۲ هفته عراق رو شخم زد, شاخ و شونه میکشه! طرف میگه “آمریکا از قدرت دریایی‌ ما در خلیج فارس در هراسه!” بعدش میبینی‌ که کل نیروی دریاییش یه تعداد قایق فسقلیه که روش حالا یه نیمچه توپی‌, کاتیوشایی, چیزی کار گذاشتن. اونطرف ناو هواپیمابر داره که طولش ۳۵۰ متر، عرضش۶۰ متره و ارتفاعش ۷۵ متره (یعنی‌ به اندازهٔ یه ساختمون ۲۵ طبقه!) فقط 60-70 تا هواپیمای جنگی روش هست!..شما اگه همهٔ کاتیوشاهای دنیا رو هم به این شلیک کنی‌, مثل اینه که با چند تا دونه ریگ زده باشی‌ به یه گوریل! اما از اون طرف اگه فقط باد یکی از این ناوهای هواپیمابر به قایقای ما بگیره همشون در دم واژگون میشن! اصلا لازم نیست طرف چیزی شلیک کنه! 😁

توی خیابون میبینی طرف انقدر سریع داره میره که میگی لابد باید قلب پیوندی به رئیس جمهور برسونه. توی ادارات همه میگن انقدر کار سرمون ریخته…با هر کی حرف میزنی دم از فعالیت های گسترده اقتصادی میزنه. خلاصه وقت طلاست و همه شدیدا گرفتارن. فکر میکنی اقتصاد این مملکت داره با سرعت نور رشد میکنه! اما نهایتا وقتی آمار در میاد میبینی که رشد اقتصادی منفیه, آمار بیکاری رسمی بالای 12 درصده, کار مفید روزانهٔ ایرانی ۲ ساعت هم نیست و مطالعه مفیدمون هم در حد چند دقیقه در روزه. مرد و زن هم تکیه کلامشون اینه که “استعداد ذاتیشون” توی این “خراب شده” کشف نشده و به هدر رفته!

صحبت رانندگی که میشه همه انگار مایکل شوماخرن و همین الان از مسابقات فرمول ۱ اومدن! ماشالا دست فرمونای همه بیسته. تک فرمون تریلیو پارک دوبل می‌کنن! با پراید لامبورگینیو میگیرن، بدون ترمز جاده چالوسو دنده عقب رانندگی‌ می‌کنن…! بعدش آمارو که میبینی‌، کاشف به عمل میاد که ایران یکی‌ از بالاترین تلفات رانندگی رو توی دنیا داره و ما هرسال به اندازه یه جنگ درست و حسابی‌ توی جاده ها کشته و مجروح میدیم!

به سایت شهوانی که سر میزنی همهٔ دوستان ماشالا گرزشون ۲۰، ۲۱، ۲۲… سانته اما از طرف دیگه وقتی تبلیغات تلویزیونهای ایرانی خارج کشور رو نگاه میکنی همشون در حال فروختن قرصهایی برای افزایش سایز آلت مردانه هستن! من نمیدونم اینا اصلا چرا این قرصارو برای مردان رستم صولت ما تبلیغ میکنن…

با هر آقای ایرانی که صحبت میکنی خودشو از نظر توانایی جنسی در حد Johnny Sins میدونه! اما از اون طرف آمار در میاد که ۷۰ درصد طلاق ها در ایران به علت عدم رضایت جنسی زوجین هست! و یکی از پر فروشترین آیتم ها در داروخانه ها قرص های اختلال نعوظ و محصولات مربوط به افزایش میل جنسی، دیر انزالی…هستن!

با خانوما که صحبت میکنی همشون خودشونو از نظر زیبایی و جذابیت در حد ستاره های هالیوود (یا شایدم بالاتر!) میدونن. به کرات ازشون میشنوی که "زنان ایرانی زیباترین زنان دنیا هستند!"نمیدونم این خواهرای عزیزمون دخترای سوئدی، اکراینی، روسی، ایتالیایی, لبنانی، کلمبیایی…رو قبل از اینکه این کلمات قصار رو بگن در نظر گرفتن؟ 😁 یکی نیست بپرسه که اگه واقعا اینجوریه چرا ما یکی از بالاترین سرانه های مصرف لوازم آرایشی در دنیا رو داریم؟چرا اکثر خانما برای اینکه یه سر برن سر کوچه سبزی بخرن یه یک ساعتی‌ جلوی آینه مشغولن؟ و چرا بالاترین میزان عمل های زیبائی توی این کشور انجام میشه…

توهم افسانه شاه پریان: خیلی‌ از خانومای ایرانی‌ (البته نه همه) به جد به افسانه شاه پریان معتقدن. یعنی‌ واقعا فکر می‌کنن که یه مردی که از نظر موقعیت اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی‌، فرهنگی… و حتی ظاهری! از اونا به مراتب بهتره میاد سراغشون و باهاشون ازدواج می‌کنه! عمیقا معتقدن که ازدواج وسیله ایست برای “جهش طبقاتی” و اصلا اینکه در ازدواج دو طرف باید شباهت‌هایی باهم داشته باشن و تقریبا در یک سطح و تراز باشن رو قبول ندارن! کمتر خانم ایرانی رو دیدم که دنبال ازدواج با یک مرد همطراز خودش (و بلا نسبت!) پایینتر از خودش باشه…

یه مدل دیگش اون ادعاهای ۸ ریشتریمونه: “هنر نزد ایرانیان است و بس!”, “اصفهان نصف جهان!”, “خوشا شیراز و وضع بی مثالش!”…این یکی‌ فکر نمیکنم اصلا نیازی به توضیح داشته باشه!

همتون حتما یادتونه، یه رئیس جمهوری داشتیم که میرفت سازمان ملل راجع به “مدیریت جهانی”، “هاله نور”، ابر قدرت بودن ایران…صحبت میکرد…بگذریم…یه دوست دیگه ایم داشتیم که البته مرحوم شدند ایشون. بدجور گیر داده بود به “سازندگی” (با فتح ز و دال). اوائل میگفت ما باید “ژاپن اسلامی” بشیم، بعد چند وقت میگفت “مالزی هم میتونه الگوی خوبی‌ باشه” این اواخر که دید اینم جواب نمیده میگفت ترکیه هم بد الگویی نیستا! این رفیق کلید سازمون هم به چشم خودش میبینه که اقتصاد مملکت در حال فروپاشیه بعدش میگه که نمرهٔ عملکرد دولت ۱۹.۵…

حتی شاه بیچاره هم همین گرفتاری رو داشته. اگه کتاب “پاسخ به تاریخ” رو بخونین اون فکر میکرده که ایران ظرف چند سال میشه جزو 6-7 کشور برتر دنیا! منظورم اینه که این خود بزرگ بینی و توهم انگار به صورت ژنتیک در ما هست و بزرگ و کوچک، زن و مرد, پیر و جوان و عامی و باسواد هم نمیشناسه!

این کشور ما یه گربهٔ ملوسیه که توی‌ این گوشهٔ دنیا در جنوب غربی آسیا نشسته. نه ابر قدرته نه بزرگترینه نه بهترینه نه ثروتمندترینه نه مردمش باهوشترینن…یه کشور معمولیه با یه تعداد آدم معمولی‌. از این گربهٔ ملوس نباید تصور ببر بودن داشت! ما برای اینکه کشورمونو بسازیم و زندگی‌ خوبی‌ داشته باشیم و مشکلاتمون رو حل کنیم اول باید با واقعیت موجودمون کنار بیایم و یه برداشت منطقی و متعادل از تواناییهای خودمون، مردممون، کشورمون، … پیدا کنیم اونوقته که میشه مشکلات دیگه رو حل کرد.

آهان, راستی یادم رفت اینو بگم! منم “بهترین” نویسندهٔ سایت وزین شهوانی هستم! 😁

ادامه دارد… 😁 😁 😁

برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2019-06-02 12:58:41 +0430 +0430

خوب بعضی حرفهای شما درسته و نمیشه منکر شد . ولی فقط درباره هوش با شما کمی اختلاف سلیقه دارم . چون واقعا مردمانی با هوش داریم ولی خوب کسی از هوش ابتکارات ما حمایت نمیکنه و وضع اینی میشه که میبینید .
.
ولی در کل آیا کسی از ایرانی بودنِ خودش ناراحتِ و عذاب میکشه ؟ نظر شخصی من ( نه ) هست . ولی با وضع موجود همه فکر فرار هستن . وضعی که عده ای اقلیت به وجود اوردن و باعث عذاب اکثریت شدن .
در کل حرفات درست بود .

3 ❤️

2019-06-02 13:05:40 +0430 +0430

نع دیگ ببین داری اشتباه میکنی اینایی که تو میگی هیچکدوم ایرانی نیستن همشون توریستن یه عالمه توریست
وگرنه بع قول خودت ما چن ملیونیم نفریم کع خودمونم قبول نداریم سال هاست داریم تو توهم زندگی میکنیم

4 ❤️

2019-06-02 13:09:08 +0430 +0430
نقل از: Helia_th نع دیگ ببین داری اشتباه میکنی اینایی که تو میگی هیچکدوم ایرانی نیستن همشون توریستن یه عالمه توریست وگرنه بع قول خودت ما چن ملیونیم نفریم کع خودمونم قبول نداریم سال هاست داریم تو توهم زندگی میکنیم

آیا واقعا این طنزی تلخ بود؟ یا واقعیتی به تمسخر گرفته شده؟؟

2 ❤️

2019-06-02 13:10:56 +0430 +0430
نقل از: uzer
نقل از: Helia_th نع دیگ ببین داری اشتباه میکنی اینایی که تو میگی هیچکدوم ایرانی نیستن همشون توریستن یه عالمه توریست وگرنه بع قول خودت ما چن ملیونیم نفریم کع خودمونم قبول نداریم سال هاست داریم تو توهم زندگی میکنیم

آیا واقعا این طنزی تلخ بود؟ یا واقعیتی به تمسخر گرفته شده؟؟

بستگی داره توریست باشی یا نع؟؟؟؟ ?

4 ❤️

2019-06-02 13:12:16 +0430 +0430

ما ایرانیا هممون ی تیکه زمین داشتیم ک مفت فروختیمش:)


2019-06-02 13:15:17 +0430 +0430

ما ایرانیا خیلی باهوشیم

5 ❤️

2019-06-02 13:18:28 +0430 +0430

تمدن دوهزار و پانصد ساله فرزندان کوروش کبیر فقط شب واریز یارانه ها!


2019-06-02 14:09:52 +0430 +0430
نقل از: lovely_grl ما ایرانیا هممون ی تیکه زمین داشتیم ک مفت فروختیمش:)

ما که یه تیکه زمین قبل انقلاب داشتیم بعدش ایران افتاد توش!

5 ❤️

2019-06-02 16:06:54 +0430 +0430
نقل از: eyval123412341234 نه کی گفته ایرانیها توهم دارن؟ اصلا تو ایران چون توهم نیس اصلا کلمه ای براش اختراع هم نشده! لطفا کلمات بیگانه مثل توهم رو وارد زبان کامل و بی نقص فارسی نکنید! من فکر کنم شما دست نشانده ی اجانب هستید(احتمالا آمریکا) که میخواین تمدن ما رو زیر سوال ببرین!

الان که فکر می‌کنم میبینم که زیر پوستی‌ یه خاین فریب خوردم و از اینکه به این تمدن بزرگ بی‌ احترامی کردم عمیقا شرمنده ام!

3 ❤️

2019-06-02 16:08:52 +0430 +0430
نقل از: eyval123412341234 من یه تبلیغات بذارم! زوجیم از ممدآباد سفلی به یه ماساژور چشم پاک و نجیب با مدرک ماساژوری از تایلند خیلی فوری نیاز داریم. متقاضیان رزومه های خود رو برای صاحب تاپیک ارسال نمایند. فقط هم رزومه های جعلی مورد بررسی قرار میگیرن... اگه مدرکتون معتبره لطفا مزاحم نشین... (dash)

بدون اجازهٔ صاب تاپیک تبلیغات ممنوع!

3 ❤️

2019-06-02 17:10:25 +0430 +0430
نقل از: Arashkarimi40 ایران و ایرانی تو تمدن با شکوه گذشتش گیر کرده ....غافل از اینکه بعد از حمله عرب و روم و هند و مغول و روس وانگلیس و..... شدیم یه ترشی هفته بیجار که انگار هیچی از خودمون نداریم ...نه اینکه بگم بقیه اینجورین ....خودمم همینم .... فقط تو گذشته زندگی میکنیم ...فراموش کردیم حال مهمتره

با شما موافقم دوست عزیز. منجمد شدن در یک گذشته باشکوه باعث میشه که ما از واقعیت‌های فعلیمون غافل بشیم و دچار توهم بشیم...راستشو بخوای ما تو این گرفتاری تنها نیستیم مصریا، یونانیا... هم همین گرفتاریو دارن.

2 ❤️

2019-06-02 17:31:55 +0430 +0430
نقل از: uzer خوب بعضی حرفهای شما درسته و نمیشه منکر شد . ولی فقط درباره هوش با شما کمی اختلاف سلیقه دارم . چون واقعا مردمانی با هوش داریم ولی خوب کسی از هوش ابتکارات ما حمایت نمیکنه و وضع اینی میشه که میبینید . . ولی در کل آیا کسی از ایرانی بودنِ خودش ناراحتِ و عذاب میکشه ؟ نظر شخصی من ( نه ) هست . ولی با وضع موجود همه فکر فرار هستن . وضعی که عده ای اقلیت به وجود اوردن و باعث عذاب اکثریت شدن . در کل حرفات درست بود .

دوست گرامی‌، از کامنتتون ممنون. من هم منکر این نیستم که ما مردمان باهوشی‌ داریم. مساله غلو کردن در این مساله هست و اینکه بالاخره در طول چند صد ساله اخیر این هوش باید یه بازتاب بیرونی هم داشته که متاسفانه نداشته…در مورد این موضوع شاید یه تاپیک جداگانه بزنم و از نظر شما هم استفاده کنم.

3 ❤️

2019-06-02 18:46:58 +0430 +0430

اما ترجیح میدم برگردی به همان غربتی که بودی تا بتونی حداقل بدور از تنشِ روزمره زندگی کنی

مردم کشور ما برای مسائل حیثیتی و بسیار مهمی که زندگی روزمرشون رو هر لحظه داره دچار تاثیر منفی میکنه آنقدر راحت و بی تفاوت و وفق پذیر از کنارش رد میشن که...

برای پارادوکس و اراجیف بافی شان برای موضوعات فرعی هیچ اهمیتی باقی نمونه

به اکثر ما از کودکی آموزش ندادن که در برابر کوچیک نموندن نیاز به تلاش داریم،

بلکه فقط زندگی نباتی و بزرگ نمایی رو یادمون دادن که جایی کم نیاریم

و اکثر ما از جمله خودم، بزرگ نمایی رو که نسبت به تلاش و کسب، آسونتر بوده رو انتخاب کردم

و الان فقط بلدم خوب حرف بزنم

6 ❤️

2019-06-02 19:01:17 +0430 +0430
نقل از: Nirvana1999 ما ایرانیا خیلی باهوشیم

نسبتِ صحت فرمایشتون

با حجم و ازدحام مردم با تمدنی 2500 ساله، در ظهر عاشورا متناسب است

5 ❤️

2019-06-03 03:28:54 +0430 +0430
نقل از: فامیل.دور

اما ترجیح میدم برگردی به همان غربتی که بودی تا بتونی حداقل بدور از تنشِ روزمره زندگی کنی

مردم کشور ما برای مسائل حیثیتی و بسیار مهمی که زندگی روزمرشون رو هر لحظه داره دچار تاثیر منفی میکنه آنقدر راحت و بی تفاوت و وفق پذیر از کنارش رد میشن که...

برای پارادوکس و اراجیف بافی شان برای موضوعات فرعی هیچ اهمیتی باقی نمونه

به اکثر ما از کودکی آموزش ندادن که در برابر کوچیک نموندن نیاز به تلاش داریم،

بلکه فقط زندگی نباتی و بزرگ نمایی رو یادمون دادن که جایی کم نیاریم

و اکثر ما از جمله خودم، بزرگ نمایی رو که نسبت به تلاش و کسب، آسونتر بوده رو انتخاب کردم

و الان فقط بلدم خوب حرف بزنم

قربان، از اینکه لطف کردین و کامنت گذاشتین سپاسگزارم. من مدت کمیه که اینجا عضوم اما مطالب خوب شما رو با علاقه دنبال می‌کنم. راجع به برگشتن به ایران, مسائل خانوادگی و از دست دادن عزیزان رو متاسفانه نمیشه کاری کرد. این وقفهٔ زمانی‌ زندگی‌ در خارج از ایران کمک کرد که کمی‌ بهتر بفهمم که گیر اصلی‌ کار ما چیه. همهٔ آدما در جاهای دیگه هم گیرو گرفتاری دارن, اما این یه مورد خاص ما به نظر من ریشهٔ اصلی‌ بقیه گرفتاریهای ماست. دوست دارم بیشتر نظرات شما رو هم بدونم.

2 ❤️

2019-06-03 03:52:39 +0430 +0430
نقل از: Helia_th نع دیگ ببین داری اشتباه میکنی اینایی که تو میگی هیچکدوم ایرانی نیستن همشون توریستن یه عالمه توریست وگرنه بع قول خودت ما چن ملیونیم نفریم کع خودمونم قبول نداریم سال هاست داریم تو توهم زندگی میکنیم

گرفتاری اینه که این توریستا اومدن دیگه موندگار شدن ?

5 ❤️

2019-06-03 07:26:52 +0430 +0430
نقل از: حیرتزده سلام ، میبنم با گفته هات خوب جنجال به پا کردی، ولی عقبگرد نکن. تو دست گذاشته روی نقطه ضعف این ملت و داری با زبون بی زبونی داستان کبک و برف و میگی، یا به قول George Orwell In a time of universal deceit , Telling the Thurs is a REVOLUTIONARY ACT

لازم به ترجمه نمبینم اگر تو واقعاً تو آمریکا تحصیل کردی پس این Quote رو خوب میشناسی.
ما ایرونیها قرنهاست که اینیم و حاضر نیستم ، از خر شیطون پایین بیایم،
حالا تو مردی و خارج از این مملکت زندگی کردی، اما فکرش بکن، که یهو زن بودی وتوی این مملکت زندگی میرد !!! ؟؟

قربان از اظهار لطفتون سپاسگزارم. راستش من فکر می‌کنم تا وقتی‌ که ما این پوستهٔ توهم رو نشکافیم تا درون معلوم بشه، چیزای دیگرو نمی‌شه درست کرد…

I like George Orwell very much. Although he was mostly pointing at the Soviets at the time, what he described in his masterpieces describes our today’s society very well

1 ❤️

2019-06-03 07:30:08 +0430 +0430
نقل از: Twink_boy تمدن دوهزار و پانصد ساله فرزندان کوروش کبیر فقط شب واریز یارانه ها!

رفیق، حالا خوبه شما تخفیف دادی میگی‌ ۲،۵۰۰ ساله. بعضی‌ دوستانی که من میشناسم از ۷،۰۰۰ ساله و ۱۰،۰۰۰ ساله کوتاه نمیان! ?

1 ❤️

2019-06-03 07:30:43 +0430 +0430

بله ما ایرانیها باهوشیم…نه نشد،ما ایرانیها خیلی باهوشیم…یکم بهتر شد…اما بازم جور در نمیاد،آقا ما ایرانیها زیادی با هوشیم،حالا درست شد،اما…این وسط یه اما داریم اونم از نوع بزرگ،شایدم عظیمش…بله ما ایرانیها خیلی باهوشیم “اما” نه در مسائل دینی!

1 ❤️

2019-06-03 07:36:44 +0430 +0430
نقل از: داریوشم بله ما ایرانیها باهوشیم...نه نشد،ما ایرانیها خیلی باهوشیم...یکم بهتر شد...اما بازم جور در نمیاد،آقا ما ایرانیها زیادی با هوشیم،حالا درست شد،اما...این وسط یه اما داریم اونم از نوع بزرگ،شایدم عظیمش...بله ما ایرانیها خیلی باهوشیم "اما" نه در مسائل دینی!

دوست عزیز، من میدونم این داستان باهوش بودن ایرانیا یه موضوع ناموسی و حیثیتیه ? و هرکی‌ بخواد زیر سوال ببرتش, چه در دنیای واقعی‌ و چه در فضای مجازی, سنگسار می‌شه! حرف راجع بهش زیاده… اگه شد یه تاپیک میزنم و خوشحال میشم که شما هم نظر بدین.

2 ❤️

2019-06-03 07:38:01 +0430 +0430
نقل از: Nirvana1999 ما ایرانیا خیلی باهوشیم

تکبیر ? ? ?

1 ❤️

2019-06-03 07:50:12 +0430 +0430

گرفتاری اساسی ما ایرانی جماعت همون “ایرانی” بودنه،انقد مشکلات فرهنگی و رفتاری داریم که اگه ایرانی بمونیم هیچ آینده ای نخواهیم داشت حتی بدون ملا و اسلام.فرهنگ این مملکت مثه یه ساختمون کلنگیه که باس کوبیدش و از نو ساختش

1 ❤️

2019-06-03 08:01:48 +0430 +0430
نقل از: mofo56 گرفتاری اساسی ما ایرانی جماعت همون "ایرانی" بودنه،انقد مشکلات فرهنگی و رفتاری داریم که اگه ایرانی بمونیم هیچ آینده ای نخواهیم داشت حتی بدون ملا و اسلام.فرهنگ این مملکت مثه یه ساختمون کلنگیه که باس کوبیدش و از نو ساختش

دوست گرامی‌، با فرمایشات شما موافقم. مسالهٔ اصلی‌ اینجاست که طرف خونش کلنگیه ولی فکر می‌کنه که خیلیم مدرنه! اول باید قانعش کنی‌ که این یه توهمه تا بعدش بشه کوبیدش و… ?

2 ❤️

2019-06-03 08:11:51 +0430 +0430
نقل از: eyval123412341234 کردی کبابم! واقعا این نامگذاری ایرانیها مسخره ترین چیزیه که به عمرم دیدم. اصلا انگار مرض داشته باشن، هر کشوری که می‌رن اول نگاه میکنن ببینن اون کشور کدوم حروف رو نداره، که اینا همون حروف رو برای نامگذاری انتخاب کنن. مثلا اگه برن دوبی بخوان زندگی کنن و ببینن عربها گچ پژ ندارن، اسم انتخابیشون برای بچه میشه: پژنگلچبقژ! اسم اصیل آریایی بوده مثلا اسم اسب افراسیاب! بعدشم وقتی عربها نمیتونن اسم بچه رو درست تلفظ کنن پدر و مادره شاکی میشن که ما ایرانیها همه جا بهمون ظلم و توهین میشه! خدا نگذره از اونی که ما رو آواره ی مملکت غریب کرد! اینو هر جا فکرشو بکنی دیدم برای همون میگم! تو اسکاندیناوی هم هموطنانمون یه جوری اسم میذارن که رسما معلم مدرسه سه دور زایمان کنه موقع تلفظ اسم بچه هه!

همشیره، این قسمت اسب افراسیاب و خوب اومدی!

2 ❤️

2019-06-03 08:13:20 +0430 +0430
نقل از: axm432
نقل از: uzer خوب بعضی حرفهای شما درسته و نمیشه منکر شد . ولی فقط درباره هوش با شما کمی اختلاف سلیقه دارم . چون واقعا مردمانی با هوش داریم ولی خوب کسی از هوش ابتکارات ما حمایت نمیکنه و وضع اینی میشه که میبینید . . ولی در کل آیا کسی از ایرانی بودنِ خودش ناراحتِ و عذاب میکشه ؟ نظر شخصی من ( نه ) هست . ولی با وضع موجود همه فکر فرار هستن . وضعی که عده ای اقلیت به وجود اوردن و باعث عذاب اکثریت شدن . در کل حرفات درست بود .

دوست گرامی‌، از کامنتتون ممنون. من هم منکر این نیستم که ما مردمان باهوشی‌ داریم. مساله غلو کردن در این مساله هست و اینکه بالاخره در طول چند صد ساله اخیر این هوش باید یه بازتاب بیرونی هم داشته که متاسفانه نداشته…در مورد این موضوع شاید یه تاپیک جداگانه بزنم و از نظر شما هم استفاده کنم.

حق با شماست و این به خاطر بیلیاقتی دولتمردان ما از بعد از سلسله زندیه بوده . تا قبل اون ما شیخ بهایی ها داشتیم و ابن سینا ها و غیره . ولی از وقتی قجر وارد شد ، نابودیِ ایرانی و خلاقیت خورده شد .

1 ❤️

2019-06-03 11:05:19 +0430 +0430
نقل از: فامیل.دور
نقل از: Nirvana1999 ما ایرانیا خیلی باهوشیم

نسبتِ صحت فرمایشتون

با حجم و ازدحام مردم با تمدنی 2500 ساله، در ظهر عاشورا متناسب است

رئیس, کاش فقط ظهر عاشورا بود. به چشم خودم سرنشین ماشین Lexusرو دیدم که 5 پرس قیمهٔ نذری از اینجا میگرفت بعدش ۲۰۰ متر بالاتر میرفت تو صف نذری بعدی تا 5 پرس دیگه بگیره…

1 ❤️

2019-06-03 11:24:36 +0430 +0430

با اجازه صاحب تاپیک. فکرکنم همین توهم با هوش بودن و بدتر از اون غیرتی بودن ره ما افغان ها هم داریم! من هرچه دوست و رفیق دارم که در ایران درس خوانده وقتی پرسیدم گفته شاگرد اول کلاسش بوده! ?

1 ❤️

2019-06-05 05:04:05 +0430 +0430

رادیکال گیری کنی همش بر میگرده به اسلام

0 ❤️

2019-06-05 05:07:57 +0430 +0430

و همش بر میگرده به ذات کیری اکثرمون که فقط بلدیم گردن هم بندازیم اون 2500 سالو بریزید تو چاه فاضلاب کسخلا . نگاه کنید الان چی دارید ؟ کیییر خرم ندارید و ادعا میکنید فرزندان نمیدونم کوروش و فلان کسین دلتونو خوش کردین که 2500 سال تاریخ داریم . نه عزیز اون تموم شد الان به خودت نگاه کن ببین چی داری تا بفهمی خودتی و کیرت با یه عالمه ادعا بیخود کیر خر تو کس ملانیا و کون ترامپ و کل خونوادش که نزد این طویله اسلامیو صاف کنه که هم خودش یه دل شه ایرانی وجود نداره هم ما از دست این متمدنا نجات پیدا میکردیم .

0 ❤️

2019-06-05 05:35:00 +0430 +0430
نقل از: axm432
نقل از: حیرتزده سلام ، میبنم با گفته هات خوب جنجال به پا کردی، ولی عقبگرد نکن. تو دست گذاشته روی نقطه ضعف این ملت و داری با زبون بی زبونی داستان کبک و برف و میگی، یا به قول George Orwell In a time of universal deceit , Telling the Thurs is a REVOLUTIONARY ACT

لازم به ترجمه نمبینم اگر تو واقعاً تو آمریکا تحصیل کردی پس این Quote رو خوب میشناسی.
ما ایرونیها قرنهاست که اینیم و حاضر نیستم ، از خر شیطون پایین بیایم،
حالا تو مردی و خارج از این مملکت زندگی کردی، اما فکرش بکن، که یهو زن بودی وتوی این مملکت زندگی میرد !!! ؟؟

قربان از اظهار لطفتون سپاسگزارم. راستش من فکر می‌کنم تا وقتی‌ که ما این پوستهٔ توهم رو نشکافیم تا درون معلوم بشه، چیزای دیگرو نمی‌شه درست کرد…

I like George Orwell very much. Although he was mostly pointing at the Soviets at the time, what he described in his masterpieces describes our today’s society very well

بیا اینم یه نمونه از کسخل بودن ملت .
تو چیکار داری که این کجا زندگی میکرده ؟ شاشیدم تو این فرهنگ و ایین شما مردم که به قول خودت از خر شیطون پایین نمیاین . با همین گوساله بازیا و نفهمیا و یه دنده بازیاس که دهن چارتا مث منو گاییدین

0 ❤️

2019-06-05 05:55:01 +0430 +0430

اونجاش که ایرانو با عراق مقایسه کردی خودم فهمیدم بهترین نویسنده ی شهوانی هستی :)))))))))

1 ❤️










‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «