۱۰ دلیل درد واژن

1398/10/22

۱۰ دلیل درد واژن به گفته‌ی پزشکان

توضیح رایج‌ترین دلایل درد واژن

by Amber Brenza & Kristin Canning
Oct 28, 2019

من هم مثل خیلی‌ها عاشق “آریانا گرانده” هستم ولی آهنگ خواندن درمورد «کج‌کج راه رفتن» (اصطلاحی به معنی درد واژن به دلیل سکس زیاد) واقعاً مسخره است. من هر دردی را به درد واژن ترجیح می‌دهم. زخم شدن پا، درد دندان و… هر دردی که فکرش را کنید.
ولی متأسفانه این شما نیستید که درد را انتخاب می‌کنید ولی حداقل می‌توانید علتش را بفهمید تا راه حلی برای آن پیدا کنید.

در اینجا یکسری از این علت‌ها جمع‌آوری شده است. البته این کار جایگزین تشخیص پزشک نیست و اگر هر نوع دردی را در ناحیه‌ی واژن حس می‌کنید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.


۱) عفونت‌های قارچی

علائم رایج عفونت‌های قارچی معمولاً شامل خارش و سوزش هستند که ممکن است دردناک هم باشد.
دکتر ‘آنیل’ می‌گوید: «این نوع قارچ‌ها و مخمرها می‌توانند داخل واژن یا خارج آن را تحت تاثیر قرار دهند و باعث التهاب و قرمزی شوند.»
با این که می‌توان این نوع عفونت را با کمک داروهای بدون نسخه از بین برد ولی بهتر است برای اطمینان درمان را زیر نظر پزشک انجام دهید. پزشکان معمولاً یک تست کامل از واژن انجام می‌دهند و یک نوع کرم ضد قارج تجویز می‌کنند تا علائم‌تان زودتر از بین بروند. اگر هم تصمیم گرفتید که به پزشک مراجعه نکنید مشکلی نیست فقط اگر علائم این نوع عفونت بعد از مدتی از بین نرفتند نیاز است که حتماً به پزشک مراجعه کنید.


۲) واژینوس باکتریایی

واژینوس باکتریایی نیز می‌تواند باعث خارش و التهاب و قرمزی واژن شود، همچنین ترشحات واژن‌تان نیز رقیق‌تر و بدبوتر خواهد بود. علت این مشکل رشد بیش از حد باکتری‌ها در واژن است.
دکتر ‘استچر’ می‌گوید: «معمولاً واژن پر از لاکتوباسیلها است که یک نوع باکتری مفید محسوب می‌شود و ph واژن را متعادل می‌کند. ولی وقتی میزان باکتری‌های مضر (گاردنرلا واژینالیس) از باکتری‌های مفید بیشتر می‌شود این مشکل به وجود می‌آید. هنوز علت اصلی این مسئله مشخص نیست ولی مطالعات نشان می‌دهد که سکس و پریود می‌تواند ph واژن را از تعادل خارج کند.»
اگر شما هم دچار واژینوس باکتریایی هستید، می‌توانید با مصرف یکسری از آنتی بیوتیک‌ها (هم به صورت قرص و هم کِرِم) آن را درمان کنید.


۳) عفونت‌های جنسی

زگیل جنسی، کلامیدیا، سوزاک و دیگر عفونت‌های جنسی می‌تواند باعث درد واژن شود.
برای مثال زگیل جنسی (که حدود ۱۶٪ آمریکایی‌ها به آن آلوده‌اند) باعث التهاب و ترشح یک سری ضایعات می‌شود که به لمس کردن حساس است.
درد ناشی از عفونت‌های جنسی معمولاً به دلیل التهابی که در ناحیه‌ی واژن به وجود می‌آورند بروز می‌دهد. عفونت‌های جنسی معمولاً باعث التهاب بافت‌های واژن شده و آنها را به به لمس حساس می‌کنند و باعث سوزش و خارش نیز می‌شود.
اگر هرنوع درد یا التهابی را در ناحیه واژن‌تان تجربه می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. کلامیدیا، سوزاک و دیگر بیماری‌های جنسی معمولاً از طریق مصرف دارو قابل درمان هستند ولی زگیل جنسی به صورت کامل قابل درمان نیست، با این حال می‌توان آن را تحت کنترل گرفت و درد ناشی از آن را کاهش داد.


۴) خشکی واژن

خشکی واژن به میزان “استروژن” بدن بستگی دارد و به دلیل کمبود آن به وجود می‌آید و فقط برای زنانی که یائسه هستند به وجود نمی‌آید.
دکتر ‘آنیل’ می‌گوید: «استروژن یک نوع هورمون رشد است که جریان خون در واژن، ضخامت دیواره‌های واژن، انعطلاف‌پذیری و ترشحات واژن را بهبود می‌بخشد. پس قاعدتاً وقتی میزان این هورمون کم می‌شود (چه به دلیل قرص‌های ضد بارداری، شیر دهی یا یائسگی) واژن به میزان کافی مایع ترشح نمی‌کند و باعث خشکی واژن و درد آن می‌شود.»
اگر حس می‌کنید واژن‌تان به اندازه‌ی کافی خیس نمی‌شود به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات فقط با کنار گذاشتن قرص‌های ضد بارداری مشکل‌تان حل می‌شود.


۵) کیر پارتنرتان

شاید بهتر باشد کمتر خودتان را برای درد واژن‌تان سرزنش کنید و نگاهی به پارتنرتان هم بی‌اندازید.
دکتر ‘آنیل’ می‌گوید: «گاهی اوقات درد ناشی از خود واژن نیست و هنگام دخول است که درد دارید که بیشتر در شکم‌تان حس می‌شود. خیلی اوقات دردتان ناشی از کیر بزرگ پارتنرتان است زیرا هنگام دخول به دهانه‌ی رحم‌تان ضربه وارد می‌شود. اگر سکس‌تان دردناک است و حس می‌کنید کیر پارتنرتان برایتان بزرگ است می‌توانید پوزیشن‌هایی را امتحان کنید که از دخول عمیق جلوگیری می‌کنند، مثل “گاوچران برعکس” (reverse cowgirl). یادتان باشد که از روان‌کننده ی زیاد استفاده کنید!»


۶) ولوودینیا

ولوودینیا به معنی درد شدید واژن بدون این که فرد بیماری جنسی یا مشکل دیگری داشته باشد است. طبق آمار مرکز بیماری‌های آمریکا حدود ۹٪ زنان در زندگی‌شان ولوودینیا را تجربه می‌کنند. این درد معمولاً هنگام دخول و حتی زمانی که از نوار بهداشتی استفاده می‌کنید به وجود می‌آید. برخی زنان نیز به طور اتفاقی و بدون این که حتی به واژن‌شان دست بزنند چنین دردی را تجربه می‌کنند.
ولوودینیا خیلی شناخته شده نیست ولی پزشکان معتقداند که این درد به دلیل بافت‌های عصبی اضافه در بخش خارجی واژن است. پزشکان برای درمان ولوودینیا معمولاً داروهای رایجی مثل “لیدوکائین” (که برای درمان بیماری مشابه فیبرومیالژیا نیز استفاده می‌شود) را تجویز می‌کنند.


۷) آندومتریوز

آندومتریوز وضعیت ناشناخته و عجیبی است و تشخیص آن برای پزشکان سخت است. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که بافت‌های درونی رحم خارج از رحم رشد می‌کنند (مثل لگن).
آندومتریوز باعث التهاب شدید و زخم بافت‌های واژن می‌شود که می‌تواند به شدت دردناک باشد.
آندومتریوز معمولا از طریق هورمون درمانی یا جراحی و خارج کردن بافت‌های اضافه برطرف می‌شود.


۸) بیماری التهاب لگن

این بیماری که به دلیل عفونت مجاری ادراری، لوله‌های رحم یا تخمدان به وجود می‌آید، باعث التهاب و درد واژن می‌شود. این بیماری همچنین می‌تواند باعث زخم شدن ارگان‌های ناحیه‌ی لگن یا چسبیدن آنها به هم شود که درد شدیدی را برای فرد به وجود می‌آورد.
بعد از انجام آزمایش‌های لگن و سونوگرافی این بیماری قابل تشخیص خواهد بود. پزشکان معمولاً یک دوره‌ی درمان آنتی‌بیوتیک را برای شما تجویز می‌کنند تا التهاب را از بین ببرد.


۹) آتروفی واژن

آتروفی واژن به معنی نازک شدن، خشک شدن و التهاب دیواره‌های واژن است که معمولاً به دلیل کمبود استروژن بدن بعد از یائسگی به وجود می‌آید که می‌تواند سکس و ادرار کردن را با درد همراه کند. آتروفی واژن معمولاً با کمک کمی‌روان کننده و هورمون درمانی قابل کنترل و درمان است.


۱۰) سرطان دهانه دحم

درد لگن (همراه با کمر درد، خونریزی غیرعادی، ترشحات قهوه‌ای رنگ، کوفتگی، حالت تهوع و کاهش وزن) جزو نشانه‌های سرطان دهانه‌ی رحم است. اگر این علائم را تجربه می‌کنید بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.


منبع:

womenshealthmag.com/health/a19909207/vagina-pain

920 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «