۶ تفاوت جنسی انسان با حیوانات

1398/05/29

۶ تفاوت عجیب زندگی سکسی انسان با سایر پستانداران

by Suzannah Weiss
December 19, 2016

ویژگی‌های مشترک میان انسان و سایر پستانداران، فراتر از چیزی است که تصور می‌رود. اکثر ژن‌های پستانداران مشترک است، همه احساسات مشابهی دارند و هر کدام زبانی برای برقراری ارتباط دارند. اما در رابطه با رفتار‌های جنسی، تفاوت‌های فراوانی بین گونه‌ها وجود دارد.
در ادامه‌، به برخی از تفاوت‌های رفتار‌های جنسی انسان و سایر پستانداران و دلایل عجیب هر کدام اشاره می‌شود:

۱) مرد‌ها به مرور زمان، استخوان‌های آلت جنسی خود را از دست داده‌اند
بر‌اساس پژوهشی که در مجله‌ی علمی “رویال سوسایتی” به چاپ رسید، کارکرد استخوان در آلت جنسی جانوران نر، افزایش مدت رابطه‌ی جنسی‌ست که ظاهراً تعداد نر‌هایی که با یک ماده دخول انجام می‌دهند را کاهش می‌دهد. اما از آنجا که انسان‌ها تک‌همسری هستند (حداقل از نظر تئوری)، نیازی نیست که مرد‌ها برای کنار زدن مرد‌های دیگر از همسر خود، به آلتشان متوسل شوند.

۲) انسان‌ها فصل جفت‌گیری ندارند
درحالی‌که اکثر پستانداران طی زمان مشخصی از سال جفت‌گیری می‌کنند، انسان‌ها آماده‌اند تا در هر زمان و هر مکانی دست‌به‌کار شوند. به‌گفته‌ی مجله‌ی “ساینس فوکس”، فصل جفت‌گیری شانس تولد فرزندان در محیطی با آب‌ و‌ هوای مساعد و غذای کافی را افزایش می‌دهد. با این حال، به‌گفته‌ی‌ مجله‌ی “منتال فلاس”، انسان‌ها در تابستان و زمستان تمایل بیشتری به سکس دارند (شاید به همین خاطر در زمستان تعداد زوج‌ها بیشتر می‌شود) و برخی پستانداران، مانند موش‌ها، نیز در تمام طول سال زادآوری می‌کنند.

۳) انسان‌ها پریود می‌شوند
انسان‌ها برخلاف سایر پستانداران (به استثنای خفاش‌ها، حشره‌خوار‌های جهنده و نخستی‌ها)، هر ماه پریود می‌شوند. بافت دیواره‌ی رحم که در انسان دفع می‌شود، در بسیاری از گونه‌های دیگر جذب بدن می‌شود. بر اساس مقاله‌ای از مجله‌ی “بایو ایسیز”، نکته‌ی مشترک در جانورانی که پریود می‌شوند این است که ضخامت دیواره‌ی رحم را هورمون پروژسترون کنترل می‌کند. در جانورانی که پریود نمی‌شوند، عمل بارداری است که دیواره‌ی رحم را ضخیم می‌کند. کنترل ضخامت رحم توسط بدن خود زنان و عدم وابستگی آن‌ها به زادآوری، احتمال باردار شدن را در زن‌ها کاهش می‌دهد که خود به حفظ منابع مورد نیاز انسان کمک می‌کند. گذشته از این، با پریود شدن تخمک‌های قدیمی – که ممکن است طی فرایند بارور شدن تا رشد جنین، مشکل‌ساز شوند – از بدن دفع می‌شوند.

۴) جانوران ماده بیشتر به ظاهر نر‌ها توجه می‌کنند
معمولاً جانوران نر با بروز ویژگی‌های جسمی چشمگیر برای به‌دست آوردن ماده‌‌ها رقابت می‌کنند؛ مثلا طاووس‌های نر پر‌های رنگارنگ دارند – درحالی‌که پر ماده‌ها خاکستری یا قهوه‌ای مات است – و شیر‌های نر یال‌‌‌های باشکوهی دارند (البته این ویژگی‌های چشمگیر در جنس ماده‌ی برخی گونه‌ها نیز دیده می‌شود). در رابطه با انسان، این موضوع از یک فرهنگ تا فرهنگ دیگر متفاوت است، و گاهی برعکس بودن آن می‌تواند ریشه در نوعی تبعیض جنسیتی قدیمی (مردسالاری) داشته باشد.

۵) انسان‌ها اغلب تک‌همسری هستند
شاید این موضوع بیشتر به جوامع بستگی داشته باشد. اما اغلب انسان‌ها روابط تک‌همسری دارند، حداقل در بسیاری از فرهنگ‌ها و این درحالی است که تنها ۳ تا ۵٪ از پستانداران همانند انسان تک‌همسری هستند. دلیل احتمالی این امر این است که نگهداری از فرزندان در انسان بسیار مشکل است و به همکاری شدید هر دو والد نیازمند است.

۶) زن‌ها برای جذب مرد‌های مشکل‌پسند در تکاپو هستند
پیش‌تر گفته شد که احتمال وجود ویژگی‌های جسمی چشمگیر در نرها بیشتر است. در بسیاری از گونه‌ها، نر‌ها بر سر جفت با هم رقابت می‌کنند و ماده‌ها نقش انتخاب‌کننده را دارند. هدف نر‌ها انتشار ژن‌های خود و هدف ماده‌ها پذیرفتن بهترین ژن‌ها است. اما طبق یافته‌های دانشمندان، این موضوع در ‌همه‌ی گونه‌ها صدق نمی‌کند. بز‌های کوهی تاپی و البته انسان‌ها دو استثنا هستند. براساس مقاله‌ای در مجله‌ی “داغ‌های بوم‌شناسی و تکامل”، در برخی جوامع، مرد‌ها زن‌ها را رد می‌کنند. و این زن‌های طرد‌شده بیانگر این نکته در زیست‌شناسی هستند که در گونه‌ی انسان، زن‌ها هم بر سر جفت با هم رقابت می‌کنند.


منبع:

glamour.com/story/6-weird-ways-your-sex-life-is-different-from-other-mammals

7755 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «