جنگ باورها

1393/07/04

لطفا از گذاشتن پست در این تاپیک خودداری کنید. این تاپیک جهت بحث نیست.

در این تاپیک قصد دارم مطالبی رو مطرح کنم که دلم میخواهد مطرح کنم.

من با یک هدف جاه طلبانه بچگانه وارد شهوانی شدم. دیری نپایید که درگیر بحثهای مذهبی شدم. در واقع بعد از زدن اولین تاپیک فحش باران شدم. چیزی که من رو شوکه کرده بود این بود که توقع نداشتم توی یک سایت به اسم “شهوانی” اینقدر “مذهبی” وجود داشته باشد. بعدها با فراگیر شدن فیسبوک و از روی مطالبی که دوستانم و همکارانم همگذاری میکردند متوجه شدم خیلی از کسانی که میشناختمشون عمیقا مذهبی هستند حتی باوجود که در مواجهاتی که با آنها داشتم هرگز متوجه این نشده بودم.

درک این موضوع و پذیرفتن این واقعیت در ابتدا برایم خیلی سخت بود. انکار دیگر جواب نمیداد. باید میپذیرفتم که این واقعیت جامعه ماست. اما همواره درک چرایی این حقیقت تلخ برایم مهم بوده و است.

از طرفی دیگر در این چند مدت که در بحثهایی دینی و اجتماعی شرکت میکنم و یا مطالب رو پیگیری میکنم شاهد مسائلی بوده ام که ذهنم رو به شدت مشغول کرده است. چرا این بحثها آنچنان که باید و شاید اثرگذار نیستند؟ چگونه باید بحث کنیم تا نتیجه بگیریم؟ اصلا هدف چیه؟ آیا همه کسانی که در شهوانی بحث میکنند اهداف مشترک یا دست کم همسو دارند؟ آیا تفاوتی بین کسانی که بر علیه دین بحث میکنند با کسانی که موافق دین بحث میکنند وچود دارد؟ مثلا آیا مخالفین دین هرگز متقاعد خواهند شد که دین را بپذیرند اگر در بحثی نتوانستند جوابگو باشند؟
بارها در بحث با کاربرهایی که به ظاهر در یک جبه بودیم شکست خوردم. مثلا درباره ی فحاشی نکردن و یا بحثی که با یکی از کاربرها داشتم درباره ی جان دادن در راه آزادی. چرا نتونستم به این فرد مطلبم رو بقبولانم؟ باید چگونه بحث میکردم تا بعد از اونوهمع انرژی که گذاشتم بتونم تغییری در ذهنش ایجاد کنم؟

891 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2014-09-26 01:41:11 +0330 +0330

دغدغه دنیای خوب چیزی است که بعضی از افراد دیندار رو از پذیرفتن واقعیت میترسونه. اگر دین نباشد آیا دنیا جای بدی نخواهد شد؟

این ترسی است که در دل بعضی از افراد مذهبی وجود داره.

نگذارید ریشه بگیره تو دلها بی اعتقادی / سرد و تیره مثل نرگس زندون بی اعتمادی

0 ❤️

2014-09-26 01:50:06 +0330 +0330

زنده باد اسلامی که مارو از کارهای بد منع کرد اما ما قدر نشناسی میکنیمو با این حال میفرماید : صد بار اگر توبه شکستی برگرد پیش خودم (خداوند مهربان)

0 ❤️

2014-09-26 02:36:35 +0330 +0330

سلام دوست عزیز.
ببین ما وقتی اینجا داریم با یک فرد مذهبی بحث میکنیم و مثلا یک آیاتی از قرآن رو مینویسیم و ازش اشکال میگیریم و نقدش میکنیم این آقای مذهبی چون تو ذهنش قرآن کتاب مقدسیه و امکان نداره اشتباه باشه و نمیخواد اینو قبول کنه بدون اینکه قرآن رو باز کنه و نگاه کنه ببینه واقعا چنین آیه ای تو قرآن هیت یا نه شروع میکنه با تعصب از دینش طرفداری کردن و در بیشتر مواقع با الفاظی چون کافر. بی دین . جیره بگیر اسرائیل. وهابی. و… طرفشونو مورد لطف قرار میدن!!!
من خودم تو خونه با خانومم در این مورد بحث میکردیم خانومم گفت تو اینا رو از خودت میگی و اصلا تو قرآن همچین چیزی نیست. وقتی قرآن رو آوردم باز کردم و تمام حرفهایی که زده بودم یکی یکی تو قرآن بهش نشون دادم قانع شد. البته نه اینکه الان بی دین شده باشه ولی دیگه میدونه که حرفایی که بهش میزنم بی دلیل نیست.
اگه دوستان مذهبی و متعصب ما در اینجا هم این کار رو بکنن و خودشونو با شان نزول آیه گول نزنن خیلی بهتر بحث ها پیش میره.

0 ❤️

2014-09-29 00:21:13 +0330 +0330

ما انسانها موجودات خاصی نیستیم. یک گونه جانوری هستیم همانند سایر جانوران. به طور ذاتی غریزه بقا داریم و این غریزه بقا پایه و مبنای بسیاری از رفتارهای ماست. مانند غذا خوردن و یا جفتگیری و …
چیزی که انسان رو متمایز از سایر جانداران میکنه تکلم است. فرض کنید انسان دقیقا موجودی همانند همینی که هستیم بود منتها فدرت تکلم نداشت. سوالی که مطرح میشود این است که در آنصورت اصلا اعتقادی بوجود می آمد؟

0 ❤️

2014-11-11 23:13:17 +0330 +0330

به عنوان یک گونه جانوری، انسان نیز نیاز به منطبق شدن با محیط اطراف و یادگرفتن راه و رسم حیات و بقا می باشد.
نوزاد انسان برخلاف سایر گونه های جانوری ناقص تر و خام تر است. نوزاد انسان نیاز به زمان بیشتری برای یادگیری زندگی دارد. در واقع در انسان حجم کمتری از پیش برنامه ریزی وجود دارد و خیلی از زمینه ها نیاز به یادگیری وجود دارد.
انسان یادگیرنده است. هرچند هنوز هم در مورد خیلی از مسایل غریزی عمل میکند. مانند غریزه بقا.
درک مفهوم یادگیری و ارتباط اون با باورها از این جهت برایم جالبه که همه ی ما همه ی باورهایمان رو یاد میگیریم. یا حتی شکل گیری باورها ناشی از نیازهای خاص انسان برای یادگیریه. مثلا در ادامه دو تا از ویژگیهای یادگیری را مطرح میکنم که میتونه کمک کند که درک کنیم چرا تغییر باورها در یک فرد مشکله. یا درک این موضوع که چرا یک فردی که باهوشه و مثلا تحصیلات عالیه دارد اما همچنان به مذهب اعتقاد دارد.
سازگاری: خیلی اوقات در توصیف اینکه چرا یک موضوع رو پذیرفتیم میگیم " با عقل جور در میاد" . همین “جور در آمدن” مبنای پذیرش ماست. ما به طور ذاتی سعی در حفظ یکپارچگی و سازگاری دانسته هایمان رو داریم.
برای مثال، در فیلم ذهن زیبا جان نش زمانی که بیماری خود را میپذیرد هر گاه با فرد جدیدی مواجه میشود از بقیه میپرسه این فرد وجود داره تا مطمئن شود این فرد جدید ساخته و پرداخته توهمهای ذهنیش نیست. شاید مثال بی ربط به نظر برسد ولی خوب که نگاه کنید میبینیم که همه ی ما همواره در پذیرش مطالب جدید اونها رو بر اساس مطالب قبلی می سنجیم و میپذیریم.
ویژگی دیگری یادگیری انتزاع است. که اگر فرصت شد تو یک پست راجع به اون و تاثیرش توی شکل گیری باورها و مقاومت افراد در تغییر باورهاشون مینویسم.

0 ❤️

2015-01-01 01:50:49 +0330 +0330

مطالب جالبي نوشتي عمو سام good

چرا ديگه ادامه‌اش نميدي؟
دارم چيزايي ازت ياد ميگيرم عزيز yes3 .

0 ❤️

2015-01-01 08:17:10 +0330 +0330

[quote=ترومن]مطالب جالبي نوشتي عمو سام good

چرا ديگه ادامه‌اش نميدي؟
دارم چيزايي ازت ياد ميگيرم عزيز yes3 .[/quote]

ترومن جان، شما لطف داری. اینها اون موقع به ذهنم رسید ولی الان ذهنم کلا خالیه :) دیشارژ شدم

0 ❤️

2015-01-01 09:18:32 +0330 +0330

اي بابا
حيف شد که…
مبحث خوبيه. به قول زکي ((جاي خاليش احساس ميشد))
هر وقت حوصله‌ات سرجاش اومد بيا و ادامه‌اش بده. من اينجور مطالبو دوست دارم.

0 ❤️

2015-01-01 09:24:04 +0330 +0330

[quote=555yuy]
در کره جنوبی که خودم هم به انجا سفر کردم اصلا مذهب ندارن چه برسه به اسلام
بیا ببین چه احترامی به همدیگه میزارن. ناموس دیگری مثل ناموس خودشونه. ایا انجا به جایی برای جرم تبدیل شده؟؟؟؟ میدونی چقدر امار جرم از اینجا کمتره بفهمی از خجالت اب میشی اصلا قابل مقایسه نیستیم
این هم از اسلام[/quote]

دوست عزيز ربطي به اسلام يا هيچ دين ديگه‌اي نداره.
مهم اينه که حکومت ديني نباشه!! من 3 ماه ترکيه زندگي کردم. خودتون که ميدونيد درصد بالائيشون مسلمون هستن.
و همونطور که در مورد کره گفتين. ترکها هم از هر نظر که فکرشو بکنيد. فرهنگشون برتر از ما هست.
از نظر تفاوت جنسيتي، فرهنگ رانندگي، احترام متقابل، هيز نبودن پسراشون و …
اونا هم مسلمونن، ولي خيلي انسانتر از ما هستن. و بدون رودرواسي بايد بگم که بي فرهنگترين آدماي اونجا ايرانيها بودن. نميخوام توضيح بدم چون واقعاً چندش آوره که از هموطنام چه چيزايي ميديدم! اصن يه وضي!! تابلوي تابلو.

0 ❤️

2015-01-01 09:32:26 +0330 +0330

[quote=Uncle Sam]متوجه شدم خیلی از کسانی که میشناختمشون عمیقا مذهبی هستند حتی باوجود که در مواجهاتی که با آنها داشتم هرگز متوجه این نشده بودم…[/quote]

وای وای چقدر عمیقا مذهبی‌! داریم ما … وای وای وااای… پس نتیجه میگیریم خیلی‌ مذهب خوبه البته اونم فقط مذهب شیعه جعفری اثنا عشری امام زمانی به رهبری ولی فقیه حضرت آیت الله خامنه‌ای مد ذله! العالی جانشین بر حق آقا امام زمان!! که شاید این جمعه بیاید شایدم نیایید… مهم اینه که سه‌ هزار میلیاردا رو کشش ندیم. …‌ ای وای از مذهب خارج شدم! عمیقا باید مذهبی‌ باشیم هممون. سلواط …

0 ❤️

2015-01-09 02:56:20 +0330 +0330

[quote=باید رید به اسلام][quote=Uncle Sam]متوجه شدم خیلی از کسانی که میشناختمشون عمیقا مذهبی هستند حتی باوجود که در مواجهاتی که با آنها داشتم هرگز متوجه این نشده بودم…[/quote]

وای وای چقدر عمیقا مذهبی‌! داریم ما … وای وای وااای… پس نتیجه میگیریم خیلی‌ مذهب خوبه البته اونم فقط مذهب شیعه جعفری اثنا عشری امام زمانی به رهبری ولی فقیه حضرت آیت الله خامنه‌ای مد ذله! العالی جانشین بر حق آقا امام زمان!! که شاید این جمعه بیاید شایدم نیایید… مهم اینه که سه‌ هزار میلیاردا رو کشش ندیم. …‌ ای وای از مذهب خارج شدم! عمیقا باید مذهبی‌ باشیم هممون. سلواط …[/quote]
چه بلبل زبوووون شدی

0 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «