کاندوم پاره شد؟ پیشگیری از بارداری، بعد از سکس محافظ نشده

1396/05/05



اگر بدون پیشگیری از بارداری سکس کرده اید هنوز هم راه هایی برای پیشگیری از بارداری های ناخواسته و مشکلات آتی این گونه سکس ها وجود دارد.

**صبح بعد از رابطه
**سالانه 3 میلیون زن در امریکا با بارداری ناخواسته مواجه میشوند، این دسته از زنان یا از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نکرده اند یا روش های پیشگیری را به درستی انجام نداده اند.
اگر صبح روز بعد از سکس زیباتون از خواب پا شدین و نگران این هستین که وسط این همه گرفتاری چطوری باید با بارداری کنار بیایین، باید بدونین که هنوز هم دیر نشده و با پیشرفت های پزشکی حال حاضر حتی تا یک هفته بعد از سکس های محافظت نشده هم میشه از بارداری پیشگیری کرد.
در ادامه متن روش های اظطراری برای پیشگیری از بارداری بعد از سکس های محافظت نشده رو بهتون یاد میدیم:

**چه کار هایی نباید انجام بدین
**یکی از کارهایی که نباید بعد از سکس های محافظ نشده انجام بدین اینکه بعد سکس دوش نگیرین. لیزا پریرا (Lisa Perriera) پزشک و متخصص سلامت عمومی و معاون بخش زنان بیمارستان آموزشی دانشگاه پزشکی کلیولند می گه: “درسته که دوش گرفتن احتمال بارداری رو افزایش نمیده ولی میتونه احتمال عفونت های واژنی رو بیشتر کنه و در حالت کلی دوش گرفتن ایده خوبی برای بعد از سکس نیست.”
دوش گرفتن های بعد از سکس تعادل طبیعی باکتریایی داخل واژن رو تغییر میده که خود این امر میتونه موجب عفونت های واژنی بشه.

**قرص های پیشگیری از بارداری اظطراری
**این قرص ها اولین محصول هورمونی برای پیشگیری از بارداری، بعد از سکس های محافظت نشده در امریکا به شمار میرفت. این روش به شرطی که در طی سه روز بعد از ابطه جنسی مورد استفاده قرار بگیرد، میتواند مانع از تخمک گذاری و تلقیح شده و در نتیجه از بارداری پیشگیری نماید.
این قرص های اظطراری بدون نیاز به نسخه پزشک از تمام داروخانه ها قابل تهیه بوده و در دسترس عموم مردم قرار دارد.
کریستوفر استس (Christopher Estes) پزشک و معاون بخش زنان و زایمان بیمارستان میامی میلر توصیه میکنه که همیشه از این قرص ها تو خونه داشته باشین تا در مواقع ضروری بتونین استفاده کنین.
برخی از عوارض جانبی استفاده از این قرص ها عبارتند از: حالت تهوع، خستگی، سردرد و حساسیت پستان ها.

**قرص Ella
**Ella یا Ella One یک روش پیشگیری از بارداری اظطراری است که در سال 2010 توسط سازمان غذا و داروی امریکا مورد تایید قرار گرفت. روش مصرف این قرص نیز همانند سایر قرص های اظطراری بوده، با این تفاوت که تا 5 روز بعد از سکس نیز تاثیرگذار است.
قرص های اظطراری معمولا حاوی هورمون پروژسترون هستند ولی Ella دارای اپیستال استات می باشد که تاثیر مشابه پروژسترون از خود به جای میگذارد ولی خودش هورمون نیست.
اینگونه که به نظر میرسد مصرف Ella بی خطر بوده ولی دکتر استس (Estes) میگه درسته که تا حالا گزارشی دال بر مضرر بودن Ella دریافت نشده ولی باید در نظر داشته باشید که قرص های پیشگیری از بارداری اظطراری پیشین، برای بیش از یک دهه مورد استفاده قرار گرفته اند و در نتیجه با امنیت خاطر بیشتری میتوان از آنها استفاده کرد. عوارض جانبی این قرص ها هم شبیه سایر قرص ها بوده و عبارت است از: حالت تهوع، خستگی، سردرد و سرگیجه.

**IUD های مسی
**یکی دیگر از روش های پیشگیری از بارداری قرار دادن یک IUD مسی طی پنج روز بعد از مقاربت محافظت نشده در داخل رحم است. دکتر بت جوردن (Beth Jordan) مدیر انجمن باروری ایالات متحده میگه: " به نظر میرسه که IUD های مسی با افزایش میزان مخاط دهانه رحم به دفع اسپرم و درنتیجه پیشگیری از باروری کمک میکنن." بر خلاف سایر روش های پیشگیری از بارداری، این روش پیشگیری برای مدت 10 سال یا بیشتر هم تاثیرگذار است. برخی از عوارض جانبی این روش عبارتند از خونریزی بین دوره های قاعدگی یا از دست دادن یک دوره قاعدگی که همه این عوارض طی چند ماه بعد از قرارگیری IUD برطرف خواهند شد.

**انجام آزمایش در رابطه با بیماری های منتقله جنسی
**درست است که روابط جنسی محافظت نشده میتواند احتمال انتقال بیماری های جنسی را بالا ببرد ولی بعد از چنین روابطی هم میتوان اقدام به پیشگیری یا درمان چنین بیماری هایی نمود یا آنها را مدیریت کرد.
کارشناسان پیشنهاد میکنند که طی چند هفته بعد از رابطه جنسی، فرد بهتر است نسبت به بیماری های سوزاک، کولامدیا، ایدز، هپاتیت B و C مورد آزمایش قرار بگیرد. در صورتیکه جواب آزمایشات هپاتیت و ایدز منفی باشد بایستی بعد 6 ماه همین آزمایشات دوباره تکرار گردد.
در صورتیکه این احتمال وجود داشته باشد که شما در معرض بیماری ایدز بوده اید ممکن است پزشک شما از داروهای پیشگیری از بیماری های ویروسی استفاده نماید. البته این کار فقط در مواردی انجام میشود که احتمال انتقال چنین بیماری هایی بالا باشد.

**بدن خود را بمنظور احتمال هرگونه بارداری تحت نظر داشته باشید
**استفاده از قرص های اظطراری ضد بارداری به این معنی نیست که دیگر احتمال بارداری وجود ندارد. مطالعه بر روی زنان نشان داده است که در بین زنانی که بطور دایم قرص های ضد بارداری مصرف میکنند و کسانی که از قرص های اظطراری استفاده میکنند، بترتیب 1.8% و 2.6% احتمال بارداری وجود دارد.
این مطلب به این معنی است که حتی اگر از روش های بالا استفاده کرده باشید هم بایستی هنوز مراقب بارداری های ناخواسته باشید. البته در نظر داشته باشید که قرص های اظطراری پیشگیری از بارداری موجب لکه بینی یا حذف پریود میشوند و در نتیجه تشخیص بارداری را با مشکل مواجه میکنند. به همین دلیل اگر پریود های شما بیش از یک هفته به تاخیر افتاده باشد، بهتر است آزمایش بارداری انجام دهید.

**سعی کنید از موارد اضطراری در آینده پیشگیری کنید.
**درست است که قرص های پیشگیری از بارداری اظطراری روشی مناسب بشمار میایند ولی سعی کنید تا حد ممکن از این روش استفاده نکنید و در عوض از روش های پیشگیری از بارداری معمولی بهره ببرید و روش صحیح استفاده از کاندوم را نیز فرا بگیرید.
دکتر استس میگه: " در اغلب موارد این استفاده غیر اصولی از کاندوم هستش که موجب میشه کاندوم پاره بشه. یا به روش صحیح قرار نگرفته یا به روش صحیح استفاده نشده، یا بعد از استفاده فرد متوجه شده که اون رو معکوس استفاده کرده و غیره. وقتی که از کاندوم استفاده میکنید بایستی روش کار رو از ابتدا تا انتها به درستی فرا بگیرید و به درستی هم اجرا کنین."

منبع:
http://www.health.com/health/gallery/0,,20418342,00.html

865 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «