ترنس یا دوجنسه یعنی چه؟!

1397/10/21

سلام به همگی دوستان عزیز؛
چند روز پیش من یک تاپیک در مورد ترنس ها یا به اصطلاح عامیانه رایج دوجنسه ها گذاشتم که تو کامنتها یکی از عزیزانی که ظاهراً ترنسکشوال بودند (hTg@ عزیز) به من خرده گرفتن که چرا از اصطلاحات درست استفاده نمیکنید! که البته فرمایش ایشان کاملاً بجا بود و متاسفانه جامعه ایران هم هیچگونه آشنایی با این نوع از افراد نداره و تو مطالبی که از طرف اعضای سایت هم دریافت کردم کاملاً متوجه این موضوع شدم. لذا این مطلب مختصر را گذاشتم تا شاید اندکی با معانی و گروه های مختلفی که توی دسته بندی کلی ترنس ها قرار میگیره آشنا بشید.



**
ترنس چیست ؟ ترنس یعنی چه ؟**

تَراجـِنسی که هم‌چنین ترنسکچوال و ترنسکشوال به انگلیسی: Transsexual و به اختصار TS یا تِرنس هم گفته می‌شود، به افرادی گفته می‌شود که دارای هویت جنسیتی متناقض هستند. برای مثال ممکن است فرد اعضای جنسی مردانه داشته باشد در حالی‌که شخصیت جنسیتی‌اش زنانه باشد یا برعکس.
در واقع ترنس فردی است که تشخیص روحی و روانی از جنسیتش با اندام‌های جنسی زمان تولدش متفاوت است.
تراجنسی‌ها علاقه شدید برای طی کردن مراحل تغییر و پیوستن به جنس مخالف را دارند. این مراحل می‌تواند شامل هورمون درمانی، تغییر در رفتار اجتماعی، پوشش و یا جراحی تغییر جنسیت باشد. متاسفانه عدم دسترسی به درمان می‌تواند باعث خودکشی ترا جنسی‌ها شود.
اما قبل از ادامه این مقاله لازم میدانم که برخی از اصطلاحات علمی در این زمینه را بررسی کنیم تا از اشتباهات رایج در کشور برای تشخیص پرهیز کنیم :

Transsexual: ترنسکشوال، تراجنسی، ترانس سکشوال و ترنسکچوال نام‌های مختلف برای اصطلاح Transsexual در ایران است. واژه transsexual از دو قسمت trans به معنای فرا، فراتر،بالاتر، آنسو و sexual به معنای هویت جنسی تشکیل شده است. در واقع ترکیب این دو کلمه به معنای فراتر از هویت جنسی، آنسوی هویت جنسی معنی میدهد یا همان تراجنسی.

Transgender: ترنسجندر، تراجنسیتی، ترنس ژندر و دگرجنسگونه نام‌های مختلف transgender در ایران است. واژه transgender دو بخش trans به معنای فراتر، فرا ، آنسو و gender به معنای هویت جنسیتی تشکیل شده است و ترکیب این دو کلمه به معنای انسوی هویت جنسیتی، فراتر از هویت جنسیتی یا همان تراجنسیتی می‌باشد.

Crossdresser, Transvestite: یا در مخفف TV و CD هردوی این کلمات به معنی دگرجنس‌پوشی می‌باشد. اما تفاوت اندکی با هم دارند. Crossdress به معنای دگرجنس‌پوشی در معنای عام میباشد یعنی هر فردی با هر قصدی لباس جنس مخالف را بپوشد یک crossdress است مانند بازی در فیلم، نمایش و هر قصد دیگر اما transvestite به معنای دگرجنس‌پوشی در معنای خاص است. یعنی فردی که علاقه دگرجنس‌پوشی دارد و این کار را برای تحریک یا علاقه انجام می‌دهد. Transvestite و crossdress کاملا هم معنی هستند. Transvestite از دو کلمه Trans به معنای فراتر، آنسوی و vestite که از کلمه vestire در زبان آلمانی به معنای پوشش مشتق شده است.
اصطلاح crossdress نیز از دو بخش cross به معنای مخالف و dress به معنای پوشش تشکیل شده است. در ایران اصطلاح رایج زنانه پوشی است.

Hermaphrodite: هرمافرودیت، خنثی و دوجنسه اصطلاحاتی هستند که برای این واژه در ایران به کار می رود. این کلمه با واژه intersex هم معنی است.

بسیار خوب، حالا میدانیم که اکثر کاربران عزیزی که در این سایت هستند و خودشان را بعنوان دوجنسه یا ترنس معرفی می کنند، در تشخیص نوع ترنسکشوالیزم خودشون ابهام و عدم شناخت کافی دارند.
توصیه شخصی من این است که از این به بعد نوع درست وضعیت خود را معرفی کنید. چرا که با شناخت صحیح وضعیت خودتان می توانید به افرادی که به شما گرایش بیشتری دارند نزدیکتر شوید.



ترنس مرد چیست

اف تو ام به انگلیسی: FTM یا تَرامَرد به انگلیسی: trans man به تراجنسی‌ها و دگرجنسگونه‌هایی گفته می‌شود که در زمان تولد بااندام جنسی زنانه به دنیا آمده‌اند ولی در جامعه به عنوان یک مرد شناخته می‌شوند. واژه تراجنسی زن به مرد را نمی‌توان به جای دگرجنسگونه زن به مرد به کار برد اگرچه معمولاً این اشتباه انجام می‌شود و این دو کلمه را به جای هم به کار می‌برند. تفاوت این دو کلمه از آنجا است که دگرجنسگونه‌های زن به مرد تنها بر اساس رفتار اجتماعی به عنوان یک مرد شناخته می‌شوند ولی در تراجنسی‌های زن به مرد ممکن است با جراحی تغییر جنسیت اندام‌های جنسی نیز به شکل مردان تبدیل شود. دگرجنسگونه‌های زن به مرد معمولاً جراحی تغییر جنسیت را انجام نمی‌دهند.



**ترنس زن چیست **

تَرازَن به انگلیسی: trans woman یا ام تو اف به انگلیسی: MTF به تراجنسی‌ها و دگرجنسگونه‌هایی گفته می‌شود که در زمان تولد با اندام جنسی مردانه متولد شده‌اند ولی در جامعه به عنوان یک زن شناخته می‌شوند.[۱] اصطلاح دگرجنسگونه مرد به زن را نمی‌توان به جای تراجنسی مرد به زن استفاده کرد البته این اشتباه رایج است و معمولاً اکثر افراد این دو را به جای هم استفاده می‌کنند. این تفاوت از آنجا است که تراجنسی‌های مرد به زن در هنگام تولد با اندام جنسی مردانه متولد شده‌اند ولی بر اساس تشخیص جامعه و رفتارهای اجتماعی به عنوان یک زن شناخته می‌شوند و این افراد معمولاً مراحلی را برای تغییر جنسیت انجام می‌دهند که به آن مراحل تغییر گفته می‌شود اما دگرجنسگونه مرد به زن یک اصطلاح گسترده است که به تمام افرادی گفته می‌شود که در هنگام تولد به عنوان مرد شناخته شده‌اند اما در جامعه به عنوان زن شناخته می‌شوند که می‌تواند تراجنسی‌ها را نیز در بر بگیرد لزوماً جراحی تغییر جنسیت و مراحل تغییر را انجام نمی‌دهند. دگرجنسگونه مرد به زن می‌تواند شامل درگ کوئین‌ها، مبدل‌پوش‌ها، جنسیت عجیب و یا دوجنسه‌ها باشد.

حالا اگر علاقمند هستید تا به شناخت دقیق تری از این گرایش ها برسید می بایست به سراغ مقیاس رایج هری بنجامین برویم که طی آن تمامی گرایش ها را بررسی و دسته بندی کرده است:

حالت اول: ترنس وستيت (غير واقعی)
جنسيت ذهنی فرد: مردانه
پوشش ظاهری و زندگی اجتماعی: پوشش مردانه، گاهی اوقات پوشش جنس مخالف و زندگى در نقش يك مرد معمولی
رفتار جنسى فرد: يك دگرجنس خواه ، bisexual يا يك همجنس خواه است و تغيير پوشش تنها برای فانتزی های ذهنی خودش است
مقياس kinsey: صفر تا ٦
احتياج به جراحى تغيير جنسيت: مايل به انجام ان نيست واحتياجى ندارد
احتياج به هورمون درمانی: مايل به انجام ان نيست و احتياجى ندارد
احتياج به روان درمانى: مايل به انجام ان نيست يا احتياجى به ان ندارد
نكته : تغيير پوشش به صورت كم و گهگاه انجام ميدهد

حالت دوم: ترنس وستيت ( علاقه مند)
جنسيت ذهنی فرد: مردانه
پوشش ظاهری و زندگی اجتماعی: به صورت يك مرد زندگی ميكند و و تغيير پوشش را به صورت دوره ای و در بعضی مواقع انجام ميدهد،در زير پوشش مردانه از پوشش زنانه استفاده ميكند
رفتار جنسی فرد: يك دگرجنس خواه و در بعضی مواقع به صورت خفيف bisexual. احساس گناه ميكند و گاهی اوقات از اين كار دست ميكشد
مقياس kinsey: صفر تا ٢
احتياج به جراحی تغيير جنسيت: به هيچ عنوان
احتياج به هورمون درمانی : به صورت خفيف علاقه مند است. استفاده از هورمون برای درمان اين فرد مفيد است
احتياج به روان درمانى: به ان احتياج دارد و كمك ميكند
نكته: گاهی از رفتار زنانه و مردانه تقليد ميكند و ممكن است اسم نيزبرای خود انتخاب كند

حالت سوم: ترنس وستيت (واقعى)
جنسيت ذهنی فرد: مردانه ( ولی با عتقاد كمتری نسبت به حالت اول و دوم و شك به يقين)
پوشش ظاهری و زندگی اجتماعی:هميشه از پوشش زنانه استفاده می كنند و يا هر زمان موقعيت استفاده از پوشش زنانه داشته باشند اين كار را انجام ميدهند و اگر هيچ شانسی نداشته باشند در زير پوشش مردانه از پوشش زنانه استفاده ميكنند، تا حد امكان به صورت يك زن زندگی ميكنند
رفتار جنسی فرد: يك دگر جنس خواه ، به جز زمانی كه پوشش خود را عوض ميكنند
مقياس kinsey: صفر تا ٢
احتياج به جراحی تغيير جنسيت:در حقيقت ان را رد ميكند و مايل نيست ولی از فكر كردن به ان لذت ميبرد
احتياج به هورمون درمانی: به عنوان يك تجربه و امتحان به ان علاقه دارد
احتياج به روان درمانى: معمولا به درمان فرد كمك ميكند
نكته: ممكن است تصور كند ٢ شخصيت دارد. به ترنسكشوال بودن علاقه دارد

حالت چهارم: ترنسكشوال ( بدون جراحى)
جنسيت ذهنی فرد: قاطع نيست. مردد است بين ترنس وستيت بودن و ترنسكشوال بودن
پوشش ظاهری و زندگی اجتماعی: هرگاه فرصت كند به پوشش جنس مخالف در می ايد تا مقداری از نارضايتی خود را كم كند. گاهی يك مرد و گاهی يك زن است
رفتار جنسی فرد: حس جنسی كم دارد، ممكن است حتی دچار بی ميلی جنسی باشد، تا حدودی نارضايتی جنسی دارد، ممكن است يك bisexual باشد. حتی ممكن است ازدواج كند و بچه دار شود
مقياس kinsey: ١ تا ٤
احتياج به جراحی تغيير جنسيت: به ان علاقه دارد ولی هيچ گاه تقاضای انجام ندارد
احتياج به هورمون درمانی: به ان نياز داد تا رفتار و احساسات خود را به حالت نرمال بازگرداند
احتياج به روان درمانی: تنها برای راهنمايی و گرنه يا ان را نمی پذيرد و يا تاثيری نخواهد داشت
نكته: زندگی اجتماعی وی شديدا تحت تاثير از محيط زندگی شخص است

حالت پنجم: ترنسكشوال واقعی ( با شدت متوسط)
جنسيت ذهنی فرد: زنی كه در جسم مردانه اسير شده است
پوشش ظاهری و زندگی اجتماعی: تا حد امكان به صورت يك زن با مسئوليت های اجتماعی يك زن زندگی ميكند و پوش زنانه تا حدودی نارضايتی وی را كم ميكند و نارضايتی جنسی دارد
رفتار جنسی فرد: حس جنسی كم دارد غالبا به همجنس گرايی كشش دارد ( منظور هم جنس فيزيكی است يعنی به مرد گرايش دارد)
مقياس kinsey: ٤تا ٦
احتياج به جراحی تغيير جنسيت: برای ان درخواست ميدهد و ان را اعلام ميكند
احتياج به هورمون درمانی: برای تغيير ظاهر و مقدمه جراحی تغيير جنسيت به ان احتياج دارد
احتياج به روان درمانی: ان را رد ميكند و هيچ تاثيری بر وی ندارد و تنها به مشاوره برای راهنمايی گوش ميدهد
نكته: در ارزوی جراحی تغيير جنسيت است و برای ان تلاش ميكند

حالت ششم: ترنسكشوال واقعی ( با شدت بالا)
جنسيت ذهنی فرد: زنانه ، با وجود تمام وارونگی های فيزيكی
پوشش ظاهری و زندگی اجتماعی: تا حد امكان به صورت يك زن و مسئوليت های اجتماعی يك زن زندگی ميكند و نارضايتی جنسی شديد دارد و پوشش زنانه وی را كاملا راضی نميكند
رفتار جنسی فرد: شديدا و تنها مايل به رابطه عاشقانه با يك مرد به عنوان يك زن معمولی است، ممكن است ازدواج كند و مايل به بچه دار شدن است
مقياس kinsey: ٦
احتياج به جراحی تغيير جنسيت: مصرانه و شديدا مايل به انجام ان است و در اكثر مواقع به ان دست پيدا ميكند
احتياج به هورمون درمانی: برای ارامش و راحتی به ان نياز دارد (تغيير صفات ثانويه)
احتياج به روان درمانی: تنها برای ارامش و راهنمايی
نكته: از اندام های جنسی مردانه خود به شدت نفرت دارد و در صورت نا اميد شدن از تغيير جنسيت ممكن است اقدام به قطع عضو و صدمه به خود كند

هری بنجامين در ادامه ياداور ميشود كه اين حالات قطعا شش نوع نيست و ممكن است حالات ديگری نيز باشد كه شفاف و واضح نيستند
ديدگاه های مدرن در مورد مسايل هويت جنسی با ديدگاه هری بنجامين متفاوت است و گرايش جنسی را به عنوان معيار تفاوت ترنس وستيت و ترنسكشوال حذف كرده اند. و همچنين ترنس وستيت علاقه مند ( حالت دوم) را از اين طيف حذف كرده اند و به عنوان پديده ای مجزا ان را بررسی ميكنند ولى با اين وجود مقياس بنجامين هنوز مقياس قوى براى دسته بندى ترنسكشوالها و ترنسوستيت ها است

همانطور كه مشاهده شد ترنسهاى واقعى تنها به حالت پنجم و ششم گفته ميشود و حالتهاى ديگر با وجود شباهت زياد به ترنسها تفاوت هاى اساسى زيادى دارند و به عنوان ترنسكشوال شناخته نميشوند.
حالت چهارم نیز با اینکه ترنسکشوال خوانده میشود ولی شدت بسیار کمی دارد و در ایران به این گونه افراد مجوزی اعطا نمیشود

2395 👀
2 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2019-01-11 11:58:16 +0330 +0330

در توضیح ترنسجندر کمی ابهام وجود داره
ترنس جندر به کسایی میگن ک جنسیت فعلیشونو دوست ندارن اما تمایلات جنسی رو دوست دارن مثال میزنم ک بهتر درک بشه یک ترنسجندره زن به مرد جنسیت اولیش زنه و دوست داره تغییر جنسیت بده ک مرد بشه ولی ارتباط جنسیش با مرد صورت بگیره و بالعکس برای مرد هم همینه دوست داره زن بشه ک ارتباط جنسیش با زن صورت بگیره این رو بدون در نظر گرفتن دیگر ابعاد ترنسجندر گفتم یعنی مباحث هورمون تراپی و دیگر چیز ها

1 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «