سوالی از خواهران مسلمان!

1398/08/09



میدونین! من هر وقت به دین مبین اسلام فکر میکنم میبینم که مسلمان بودن برای یه مرد واقعا خوبه! همش مزایاست! اصلا بهترین دینه!

اما وقتی به این فکر میکنم که چطور میشه که یه خانم به این دین رو میاره غیر از اینکه در خانواده ای مسلمان به دنیا آمده و از بچگی توی گوشش در مورد خوبیهای این دین خونده شده! دلیل دیگه ای به ذهنم نمیرسه!

اسلام دینی هست که در اون:

-ارث زن نصفه! (فرزندان ذکور دو برابر فرزندان اناث ارث میبرند!)

-حق شهادتش در دادگاه نصفه!

-دیه زن نصفه!

-بدون اجازه شوهر حق خروج از منزل نداره!

-بدون اجازه شوهر بهش پاسپورت/اجازه خروج از کشور نمیدن! (که این در واقع نتیجه ای از همون قانون اسلام در مورد لزوم اجازه شوهر برای خروج از منزل هست)

-شوهر حق داره 4 تا زن عقدی و بینهایت صیغه داشته باشه!

-یک زن را در 9 سالگی آماده انجام وظایف زناشویی میداند!

-در بهشتش به مردان حوری و غلمان میدن اما معلوم نیست چی قراره گیر خانمها بیاد! (بله میدونم در اینجا ماستمالی زیاد هست! اما شما کافی هست یادتون باشه که مرده میره شهید میشه که 72 تا حوری گیرش بیاد! کلا مسائل جنسی در بهشت خیلی وجه مردانش سنگین تر هست!)

برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به

bit.ly/338L9IQ

-پیغمبر و امامانش تا تونستن زن گرفتن و کنیز داشتن!

-زن باید “تمکین” کنه!

-حق طلاق نداره! (بله با 1000 بدبختی میتونه طلاق بگیره! اما منظور حق طلاقی شبیه مرد هست!)

-دختر باکره برای ازدواج نیاز به اجازه پدر (و نه مادر!) دارد!

-باید سرتا پاش رو بپوشونه و عملا در اوج گرمای تابستون از گرما بپزه! تا مرد دچار گناه نشه!

-برای اینکه بیرون کار کنه باید شوهرش اجازه بده!

-قاضی نمیتونه بشه!

حالا من واقعا برام سواله که چه چیز این دین برای خواهران عزیزمون انقدر جذاب هست؟

این “كرامت زن در اسلام” دقیقا کدوم قسمتش هست؟

لطفا رهنمود بدین!

با تچکر!

ادامه در بخش کامنت ها

10500 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2019-10-31 09:43:44 +0330 +0330

-چند تا از امامان شیعه به دست زنان خودشون کشته شدن! (یعنی واقعا چجور آدمی باید باشی و چطور با زنت رفتار کرده باشی که تو رو بکشه!)

-چندین آیه از قرآن راجع به اختلافات محمد با زنانش هست! (یعنی واقعا مسائل زناشویی پیغمبر رو خدا باید حل و فصل میکرده؟)

-امام های شیعه بلا استثنا کنیز داشتن! (این امامانی که باید مظهر انسانیت و روحانیت بودن چرا برده داری جنسی میکردن؟ و اصلا آدمی که دنبال روحانیت هست اینهمه زن میخواسته چکار؟)

-حوا از "دنده" آدم خلق شده! و کلا ذکر شده که ای آدم حوا رو خلق کردیم برای رفاه تو! (اگه من به هر دو جنس نگاه برابری داشته باشم که نمیگم فلانی بهمانی رو برای رفاه "تو" خلق کردم!)

-علت رانده شدن آدم و حوا از بهشت این حوای ناقلا بوده! (اونجا هم کاسه کوزه ها سر زن شکسته شده)

-بعد از فوت هر امام شیعه امام بعدی از بین فرزندان "پسر" او انتخاب میشده. یعنی خدا هیچکدام از فرزندان "دختر" یک امام را لایق امامت و رهبری امت نمیدیده؟ نه پیامبری زن بوده نه امامی...کجاست پس این "کرامت زن"؟

6 ❤️

2019-10-31 09:43:51 +0330 +0330

این هم روایاتی از پیامبر و امامان و همینطور آیاتی از قرآن در مورد زنان!

و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد، [بعد] در خوابگاه‌ها از ايشان دورى كنيد و [چنان‌چه تأثير نكرد] آنان را بزنید»! آیه ۳۴ سوره نساء، قرآن

-علی بن ابی طالب: ای گروه مردم از زنهای خود اطاعت نکنید، آنها را امین کار خود قرار ندهید، معیشت خود را به آنها مسپارید، ما آنها را بدون تقوا یافتیم، در هنگام حاجت به افراط و تفریط می گرایند، در شهوت صبر ندارند، هنگامی که به پیری می رسند خودبین می شوند، به کم قناعت ندارند، بدی را در نظر دارند، خوبی را فراموش می کنند, در تهمت زنی بی باکند، دائم در طغیان و سرکشی هستند، آنها عامل شیطان هستند.

بحار الانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۸

-پيامبر اسلام: بهترین مسجد زنها ، کنج خانه آنهاست.

نهج الفصاحه، ص ۴۷۴، شماره ۱۵۳۲

-علی بن ابی طالب: ای مردم بدانید که زنها ناقص ایمان، ناقص بخت و ناقص خرد هستند.

نهج البلاغه، خطبه ۸۰

علی بن ابی طالب: هر مردی که اختیارش را به دست زن بسپارد، معلون است. محمد باقر مجلسی، حلیة المتقین، باب :۱۲، فصل ۸,۹

امام صادق گفت: زنی نزد رسول الله آمد و سوال کرد: حق شوهر بر زن چیست؟ گفت: زن باید نیاز(جنسی) شوهرش را برآورد، هر چند آن زن بر مرکبی سوار باشد.

وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۱۲

رسول الله گفت: زنان عورت هستند و بیهوده گفتار، چون عورت هستند آنها را در خانه ها پنهانشان کنید و گفتار بیهوده آنها را با سکوت خود چاره کنید.

بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۲

امام علی : واژن‌ ها (زن ها) را بر پالان‌ها قرار ندهید؛ زیرا هیجانشان را در ارتکاب گناه زیاد می‌کنید. (الکافی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۶)

امام علی: در مورد رازهای خویش با زنان مشورت نکنید. (الکافی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۷)

امام علی: بترسید از شر زنان و از انتخاب آنان بر خود دوری کنید، اگر شما را به معروف امر کردند بر خلاف آن رفتار نمائید تا از شما در خواست منکر نکنند. (الکافی / کلینی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۷)

پیامبر گفت : زن را از ضلعی کج آفریده شده است ، اگر بخواهی راستش کنی ، آن را می شکنی و اگر بخواهی به همان حالت از آن بهره بری ، بهره می بری و او هم کج باقی مانده است.

الکافی از شیخ کلینی ج ۵ ص ۵۱۳ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران. وسائل الشیعه ج ۱۴ ص ۱۲۳ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.

زنانتان کشتزار شما هستند. هرجا که خواهید به کشتزار خود درآیید. و برای خویش از پیش چیزی فرستید و از خدا بترسید و بدانید که به نزد او خواهید شد. و مومنات را بشارت ده.

قرآن، سوره البقرة آیه 223

مردان، از آن جهت که خدا بعضی را بر بعضی برتری داده است. و از آن جهت که از مال خود نفقه میدهند، بر زنان تسلط دارند. پس زنان شایسته، فرمانبردارند و در غیبت شوی عفیفند و فرمان خدای را نگاه میدارند. و آن زنان را که از نافرمانیشان بیم دارید، اندرز دهید و از خوابگاهشان دوری کنید و بزنیدشان. اگر فرمانبرداری کردند، از آن پس دیگر راه بیداد پیش مگیرید. و خدا بلند پایه و بزرگ است.

قرآن، سوره النساء آیه 34

7 ❤️

2019-10-31 10:20:58 +0330 +0330
نقل از: Blind.Hibou سلام.

به عقیده من چندتا موضوع می تواند موثر باشد

  1. موروثی بودن دین. یعنی شخص مسلمان است؛ چون والدینش مسلمان اند.
  2. در اسلام تصریح شده که زن می تواند هیچ کاری -حتی وظایف مادری - را در منزل مرد انجام ندهد (و برای همین است که در دادگاه ها هنگام طلاق اجرت المثل و حق شیر و … در نظر می گیرند)، ولی نمی تواند از انجام وظایف زناشویی استنکاف کند. ممکن است افرادی از همین اصل برای عدم مشارکت در زندگی استفاده کنند.
  3. اختیار کمتر برابر با مسئولیت کمتر است. در ایران بسیاری از زنان خواهان حقوق برابر هستند، اما خواهان مسئولیت برابر نیستند. اسلام با کاهش حوزه اختیارات زن، عملا راه را برای عدم مسئولیت پذیری و مشارکت جدی زنان در امورات جامعه هموار کرده است. امری که متأسفانه در جامعه ما طرفداران فراوانی دارد. (به زنانی که فقط در پی هودآرایی و خوشگذرانی هستند و در گوچکترین موضوعات جدی وارد نمی شوند دقت کنید. قطعا موارد زیادی را شاهد بوده اید که زنان شاغل درآمد خود را در خانه صرف نکرده اند. تغییر این رویه در حال حاضر به جهت فشار اقتصادی می دانم، نه بلوغ و مسئولیت پذیری زنان)

آفرین دوست عزیز به نکات خوبی اشاره کردی. امیدوارم خانمها هم در بحث شرکت کنند و به فهم مسئله کمک کنند...

4 ❤️

2019-10-31 11:08:11 +0330 +0330
نقل از: uouo72721 اخوی اولان این سعوال جاش تو شهوانی نی دومنن اگ ب کسی ک دور اطرافت باشه ومسلمون دسترسی نداری برو جوابشو از گوگل کرومت بگیر بای

چرا جاش نیست؟ اینجا اتفاقا مملو از خواهران و برادران مسلمان هست! بعدش هم این پرسش تاکیدی هست! 😁 نمیدونم با این واژه آشنا هستی یا نه! ;)

3 ❤️

2019-10-31 11:19:03 +0330 +0330
نقل از: jim_jefferies دوستی میگفت "دفاع خانمها از اسلام مثل طرفداری گوسفند از عید قربان است" امیدوارم هرجا هست سالم و شاداب باشه

حرف جالبی زده! البته اگه جلوی خانمها گفته باشه با این تمثیل باید گفت “زنده یاد” 😁

3 ❤️

2019-10-31 12:43:37 +0330 +0330
نقل از: mzz2001
نقل از: axm432

-چند تا از امامان شیعه به دست زنانشون کشته شدن!

-چندین آیه از قرآن راجع به اختلافات محمد با زنانش هست!

-حوا از "دنده" آدم خلق شده!

-علت رانده شدن آدم و حوا از بهشت این حوای ناقلا بوده!

اینکه حوا از دنده آدم خلق شده و باعث گمراهی آدم شده چیزی که تو تورات نوشته شده نه قرآن

داداش جان کپی برابر است با اصل! اگه بدونی منظورم چی هست....;)

0 ❤️

2019-10-31 12:44:38 +0330 +0330
نقل از: 4643sanaz نگاه کن این بحث خیلی طولانیست ولی خلاصه کلامو بهت میگم که در قرآن مساوی اسم زن و مرد اومده

چقدر جالب! پس نتیجه میگیریم که در اسلام زن و مرد مساوی هستند! و تمامی مطالب بالا رو فراموش میکنیم! 😁

0 ❤️

2019-10-31 15:28:02 +0330 +0330
نقل از: Jeonghan مشکل شما و امثال شما و خیلیای دیگه تو ایران اینه که هنوز به این درک نرسیدین که حرف مهمه نه گوینده حرف شما همه این چیزایی که اینجا لیست کردیو میتونی با یه سرچ ساده جوابشونو پیدا کنی ولی بهونه میارین که نه اینو اخوندا گفتن اینو مسلمونا گفتن حرفای حکومته و این چیزا و هنوز نمیتونین متوجه بشین که حرفی که منطقی بنظر میاد یا با مدرک ردش کنین یا اگه نمیتونین احترام بزارین و قبولش کنین نه اینکه با بهونه اینکه گوینده اخونده یا مسلمون رد کنین همه این سوالاتو ادمای برجسته ای مثل استاد مطهری جواب دادن ولی خوب چون مسلمونه شماها همه زحمات و مرتبه های بالاشو نادیده میگیرین و اصلا نمیخونین که چی گفته

دوست عزیز! شما چرا انقدر ناراحت میشی؟ به ما توضیح بده که چرا “یک زن باید نصف مرد ارث ببره” از هر مرجعی هم دوست داری استفاده کن! منتها دلیلت منطقی باشه. من اصلا کاری ندارم که کدوم آیت الله اون رو گفته. کافیه با منطق جور در بیاد!

مرسی

0 ❤️

2019-10-31 17:42:03 +0330 +0330
نقل از: Jeonghan
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan مشکل شما و امثال شما و خیلیای دیگه تو ایران اینه که هنوز به این درک نرسیدین که حرف مهمه نه گوینده حرف شما همه این چیزایی که اینجا لیست کردیو میتونی با یه سرچ ساده جوابشونو پیدا کنی ولی بهونه میارین که نه اینو اخوندا گفتن اینو مسلمونا گفتن حرفای حکومته و این چیزا و هنوز نمیتونین متوجه بشین که حرفی که منطقی بنظر میاد یا با مدرک ردش کنین یا اگه نمیتونین احترام بزارین و قبولش کنین نه اینکه با بهونه اینکه گوینده اخونده یا مسلمون رد کنین همه این سوالاتو ادمای برجسته ای مثل استاد مطهری جواب دادن ولی خوب چون مسلمونه شماها همه زحمات و مرتبه های بالاشو نادیده میگیرین و اصلا نمیخونین که چی گفته

دوست عزیز! شما چرا انقدر ناراحت میشی؟ به ما توضیح بده که چرا “یک زن باید نصف مرد ارث ببره” از هر مرجعی هم دوست داری استفاده کن! منتها دلیلت منطقی باشه. من اصلا کاری ندارم که کدوم آیت الله اون رو گفته. کافیه با منطق جور در بیاد!

مرسی

اصل برخوردارى زن از ارث به روشنى در قوانین اسلام مطرح است و اسلام در زمانى این اصل را اعلام نمود که نه تنها در محیط عرب جاهلى، بلکه حتى در جوامع متمدّن آن روزگار نیز نه تنها زنان از ارث محروم بودند، بلکه گاهى زنان به عنوان بخشى از میراث، به ورّاث منتقل مى شدند.همان طور که گوستاو لوبون اعتراف مى کند: «اسلام اولین نظام حقوقى جهان است که حق ارث بردن زنان را به رسمیت شناخت». در اصل بهره مندى از ارث، اسلام، زنان را همچون مردان قرار داده و حتّى در مقام تعیین سهام ارث سهم او را پایه قرار داده و فرموده است: «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ» و با بیان این قاعده غالبى - و نه عمومى - سهم مرد را دوبرابر سهم زن به عنوان سهم پایه قرار داده است. این اختلاف در سهم على رغم آن اشتراک در اصل، خود پرسش برانگیز است. که در اینجا به تبیین مهم ترین حکمت هاى این امر اشاره مى کنیم: ۱. جبران بار مالى مهریه ، نفقه و جهیزیه یکى از دلایل این مطلب که سهم ارث زن در برخى موارد نصف مرد است وضع خاص زن در مورد حق نفقه و مهریه در برابر مرد است. همانگونه که شهید مطهرى مى فرماید: «اسلام چون مهر و نفقه بر مرد را لازم مى داند؛ براى مرد دو برابر زن سهم ارث قرار داده است». ممکن است اشکال شود که چرا اسلام سهم ارث زنان را کم مى کند تا با مهریه و نفقه آن را جبران کند؟ چرا از همان ابتدا مانند قوانین غربى سهم ارث برابر به آنها نمى دهد و تکلیف مهریه و نفقه را از گردن مرد برنمى دارد؟ شهید مطهرى در جواب این شُبهه مى گوید: «اولاً، این دایگان مهربان تر از مادر، علّت را به جاى معلول و معلول را به جاى علت گرفته اند. اینها خیال کرده اند مهر و نفقه معلول وضع خاص ارثى زن است، غافل از اینکه وضع خاص ارثى زن معلول مهر و نفقه است. ثانیا، گمان کرده اند آنچه در اینجا وجود دارد صرفا جنبه مالى و اقتصادى است». بدیهى است اگر تنها جنبه مالى و اقتصادى مطرح بود دلیلى نداشت که مهر و نفقه اى در کار باشد و یا سهم ارث زن و مرد تفاوت داشته باشد. در مورد لزوم نفقه و مهریه، اسلام جهات زیادى را که بعضى طبیعى و بعضى روانى است در نظر گرفته است. از یک طرف احتیاجات و گرفتارى هاى زیاد زن از لحاظ تولید نسل مطرح است در صورتى که مرد طبعا از همه آنها آزاد است. از طرف دیگر قدرت کمتر او از مرد در تولید و تحصیل ثروت، و از جانب سوم استهلاک ثروت بیشتر او از مرد، به علاوه ملاحظات روانى و روحى خاص زن و مرد و به عبارت دیگر روانشناسى زن و مرد و اینکه مرد همواره باید به صورت خرج کننده براى زن باشد و بالاخره ملاحظات دقیق روانى و اجتماعى که سبب استحکام علقه خانوادگى مى شود، اسلام همه اینها را در نظر گرفته و مهر و نفقه را از این جهات لازم دانسته است. این امور ضرورى و لازم به طور غیرمستقیم سبب شده که بر بودجه مرد تحمیل وارد شود، از این رو اسلام دستور داده که به خاطر جبران تحمیلى که بر مرد شده است مرد دو برابر زن سهم ارث ببرد. پس تنها جنبه مالى و اقتصادى در میان نیست که گفته شود چه لزومى دارد در یک جا سهم زن کسر شود و در جاى دیگر جبران گردد. حقوق زن در اسلام، مرتضى مطهرى، ص ۲۸۵. ۲. جبران برخى تکالیف اجتماعى و جزایى در مورد مرد یکسرى وظایف اجتماعى و خانوادگى، غیر از مهریه و نفقه وجود دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم سبب تحمیل بار اقتصادى و مادى مى گردد در حالى که از نتایج این تکالیف اجتماعى، زنان نیز بهره مند مى شوند. دوبرابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن در بعضى مصادیق جبران کننده این تحمیل مالى علیه مردان است. به عنوان مثال وظیفه جهاد و مبارزه با دشمن همواره از وظایف مردان بوده است که در ضمن آن مرد از کارهاى اقتصادى و مالى و تأمین معاش بازمانده و حتّى متحمّل مخارج زیادى نیز مى گردد. حتّى در زمان حاضر نیز مردان موظّف هستند دو سال از بهترین موقعیت زندگى خود را که مى تواند فرصت مغتنمى براى کسب درآمد و شکل گیرى آینده شغلى و مالى آنها باشد را براى خدمت سربازى سپرى کنند در حالى که زنان مى توانند با فراق بال به کسب درآمد یا تشکیل خانواده بپردازند از این رو دوبرابر شدن سهم ارث مرد مى تواند جبران کننده این خلاء اقتصادى گردد. از طرف دیگر در برخى از قوانین جزایى مانند: دیه در جنایت خطایى که برعهده عاقله است فقط خویشاوندان نسبى مرد موظّف به پرداخت آن هستند در حالى که زنان از این وظیفه مالى و اقتصادى معاف هستند. یعنى اگر دختر یک خانواده مرتکب جنایت خطایى شد این وظیفه برادران و یا دیگر بستگان مرد است که دیه این جنایت را بدهند ولى زنان هرگز چنین وظیفه اى ندارند. از این رو امام صادق علیه السلام در جواب یکى از مخالفان که در مورد نصف بودن دیه زن نسبت به مرد اشکال کرده بود فرمودند: «این براى آن است که اسلام جهاد و مرزدارى را از عهده زن برداشته و به علاوه مهر و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و در بعضى جنایات خطایى که خویشاوندان جانى باید دیه بپردازند زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است». همان، ص۲۸۷. ۳. جبران زحمات اقتصادى و حمایتى فرزندان پسر به طور معمول پسران از آغاز تا پایان عمر یک خانواده در چارچوب نظام اقتصادى خانواده قرار گرفته و در پیشبرد تکالیف اقتصادى پا به پاى مدیر خانواده دخالت مؤثّر دارند. همچنین تکالیف نگهدارى و حضانت عاطفى و مالى دیگر اعضاى خانواده خصوصا پدر و مادر در زمان پیرى و درماندگى عملاً بر عهده فرزندان پسر خانواده قرار دارد این در حالى است که دختران خانواده نه تنها چنین نقشى در شکل گیرى اقتصاد خانواده ندارند بلکه تحت مدیریت اقتصادى مرد قرار گرفته و امکان حضانت و نگهدارى پدر و مادر یا دیگر اعضا خانواده را کمتر پیدا کنند. ۴. تأثیر نحوه توارث بر تقویت نظام خانواده نظرى به نظام اقتصادى اسلام، مرتضى مطهرى، ص ۱۷۰. علاوه بر نتایح قبلى که هرکدام تأکیدى بر ساختار الگوى نظام خانواده است نحوه توارث به این شکل در مبانى نظام خانواده تأثیر به سزایى دارد. همان طور که در بحث قوامیت مرد در مدیریت اقتصادى و مدیریت خارجى منزل گفته شد یکى از نکات مترقّى و مثبت نظام خانواده تأکید بر نقش مدیریتى مرد است. پشتوانه اقتصادى مرد یکى از مهمترین مؤلّفه ها براى عملى کردن این نقش است به گونه اى که آیه ۳۴ سوره نساء مدیریت مرد را بر این مؤلّفه اساسى منوط کرده است. «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم» ؛ «مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، به خاطر برترى هایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و به خاطر انفاق هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى کنند». بى شک تفضیل اقتصادى مرد نسبت به زن در مورد ارث زمینه ساز مدیریت اقتصادى مرد و محقّق کننده مصلحت تک تک افراد خانواده و جامعه است. یادآورى اشاره به چند نکته پایانى در مورد ارث زن و مرد: الف. اختلاف در سهم ارث، هرگز جنبه ارزشى نداشته و دوبرابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن هرگز به معناى ارزش مضاعف مردان نیست. همانطور که بیشتر بودن سهم ارث دختر نسبت به پدر نشانه ارزش بیشتر دختر نسبت به پدر یا بالعکس نیست. ب. مبناى تقسیم و تسهیم در ارث، لزوم رعایت تناسب و تعادل حقوق هرکس با وظایف او است. توجه به این نکته توهّم ظالمانه و تبعیض آمیز بودن این تسهیم را از بین مى برد. اگر مسئله ارث به عنوان بخشى از حقوق خانواده و مرتبط با نظام اجتماعى مدّ نظر قرار گیرد و مجموعه نظام حقوق خانواده به عنوان جزئى از نظام حقوقى اسلام که در بردارنده مصالح مادّى و معنوى است مورد مطالعه و دقّت واقع شود و حقوق و تکالیف مختلف زنان و مردان در صحنه خانواده و اجتماع به خصوص از بُعد اقتصادى با هم مقایسه شود به خوبى روشن مى شود که در این تسهیم نه تنها به زن ظلم نشده است بلکه مصلحت هاى فردى، روانى، و اجتماعى او به بهترین شکل مدنظر قرار گرفته است. ج. هر چند ظاهر این تسهیم، در برخى موارد برخوردارى مضاعف مرد از ارث و مزایاى اقتصادى است ولى واقعیت چنین نیست، زیرا اگر چه نتیجه این تقسیم آن است که در مرحله «تملّک» مرد دو برابر بیش از زن مالک مى شود ولى در مرحله «مصرف و اختصاص» تقریباً زن بیش از مرد بهره مى برد زیرا زن سهم و دارایى خود را براى خود نگه مى دارد و هیچ الزامى براى خرج کردن آن ندارد. اما سهم مرد عملاً و غالباً در جریان انفاق و تأمین هزینه به خانواده اش که به طور تقریبى نیمى از آن را زنان تشکیل مى دهند باز مى گردد. د. غالباً و نوعاً مرد بیش از زن مى تواند از سرمایه خویش در گردش اقتصادى جامعه استفاده کند و به این وسیله از رکود اقتصادى جامعه پیش گیرى و زمینه تعالى و تکامل اقتصاد جامعه را به وجود مى آورد. براى آگاهى بیشتر رک: تفسیر نمونه، ج۳، ص۲۹۰، ذیل آیه ۱۱ سوره نساء، دارالکتب الاسلامیه. ه . در اسلام سهم ارث زن همواره نصف مرد نیست. در برخى موارد سهم ارث زن و مرد با هم مساوى مانند پدر و مادر که هر کدام یک ششم ارث مى برند یا حتى ممکن است سهم ارث زن بیشتر از مرد باشد. مثل اینکه شوهر و یک دختر از متوفى وجود داشته باشد که سهم دختر سه برابر سهم پدرش مى شود یا اگر ورثه متوفّى پدر و یک دختر باشد سهم دختر متوفى پنج برابر سهم پدر متوفى مى شود.

آقا جان کپی/پیست نگفتم بکن که! خیلی ساده توضیح بده چرا منطقا زن باید نصف مرد ارث ببره! 😁

1 ❤️

2019-10-31 17:43:36 +0330 +0330
نقل از: alone.boy.shz.26 ۹۰ درصد چیزایی که گفتی اجازه شوهر به زنشه. اینو همه جا هست. زن باید اجازه بگیره از شوهر. و شوهر هم بالعکس

خیر! شوهر (شرعا) لازم نیست از زنش برای بیرون رفتن از منزل اجازه بگیره! همینطور در مورد پاسپورت و خروج از کشور…

0 ❤️

2019-10-31 17:44:13 +0330 +0330
نقل از: Maral.khanom38 لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک

ممنون من هم یه لایک میکنم لایک شما رو!

0 ❤️

2019-10-31 17:45:05 +0330 +0330
نقل از: Maral.khanom38 لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک

اسپم!

0 ❤️

2019-10-31 17:46:28 +0330 +0330
نقل از: Maral.khanom38 ولی عزیزم کسی ک مسلمون باشه این انتخابو کرده ک ی برده بی ارزشی بیش نباشه و این حرفا تو گوشش نمیره اصلا پس بحث با اینارو باید کنار گزاشت و منتظر شد تا منقرض بشن

دوست عزیز ما با همین دوستان باید زندگی کنیم! پس بد نیست که کمی کاتالیزور به واکنش اضافه بشه تا فعل و انفعالات شیمیایی سریعتر نتیجه بده 😁

2 ❤️

2019-10-31 17:53:21 +0330 +0330
نقل از: Maral.khanom38
نقل از: axm432
نقل از: Maral.khanom38 ولی عزیزم کسی ک مسلمون باشه این انتخابو کرده ک ی برده بی ارزشی بیش نباشه و این حرفا تو گوشش نمیره اصلا پس بحث با اینارو باید کنار گزاشت و منتظر شد تا منقرض بشن

دوست عزیز ما با همین دوستان باید زندگی کنیم! پس بد نیست که کمی کتالیزور به واکنش اضافه بشه تا فعل و انفعالات شیمیایی سریعتر نتیجه بده 😁

تا جایی درسته حرفت ولی منم خیلی تلاش کردم دیدم نتیجه‌ای نمیده‌‌‌…
انیشتین داداشمم ک میگه 😁 دو چیز بی انتهاست یکی جهان هستی یکی حماقت بشر
اما راجب اولی مطمئن نیستم

راستش من یک دو جین از این دوستان رو تا حالا تغییر کاربری دادم! 😁 باید صبر داشت درست میشه…همه هم باید کمک کنیم.

1 ❤️

2019-10-31 17:57:06 +0330 +0330
نقل از: Haji_ali
نقل از: axm432
نقل از: uouo72721 اخوی اولان این سعوال جاش تو شهوانی نی دومنن اگ ب کسی ک دور اطرافت باشه ومسلمون دسترسی نداری برو جوابشو از گوگل کرومت بگیر بای

چرا جاش نیست؟ اینجا اتفاقا مملو از خواهران و برادران مسلمان هست! بعدش هم این پرسش تاکیدی هست! 😁 نمیدونم با این واژه آشنا هستی یا نه! ;)

داداش مسلمان بودن همون داعش بودنِ‌ 1
و 2 اینکه تاریخ 80 درصدش دروغ و شعرِ‌
کلا دین و مذهب تو سیاست برای کنترل افراد متدین بوجود اومده
تو یه زندگی من کلا دوتا الگو هستش
1 انسانیت
2 خدا که مطمعنم هستش 🌹

آفرین! حرفی نیست…

0 ❤️

2019-10-31 17:59:49 +0330 +0330
نقل از: Jeonghan
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan مشکل شما و امثال شما و خیلیای دیگه تو ایران اینه که هنوز به این درک نرسیدین که حرف مهمه نه گوینده حرف شما همه این چیزایی که اینجا لیست کردیو میتونی با یه سرچ ساده جوابشونو پیدا کنی ولی بهونه میارین که نه اینو اخوندا گفتن اینو مسلمونا گفتن حرفای حکومته و این چیزا و هنوز نمیتونین متوجه بشین که حرفی که منطقی بنظر میاد یا با مدرک ردش کنین یا اگه نمیتونین احترام بزارین و قبولش کنین نه اینکه با بهونه اینکه گوینده اخونده یا مسلمون رد کنین همه این سوالاتو ادمای برجسته ای مثل استاد مطهری جواب دادن ولی خوب چون مسلمونه شماها همه زحمات و مرتبه های بالاشو نادیده میگیرین و اصلا نمیخونین که چی گفته

دوست عزیز! شما چرا انقدر ناراحت میشی؟ به ما توضیح بده که چرا “یک زن باید نصف مرد ارث ببره” از هر مرجعی هم دوست داری استفاده کن! منتها دلیلت منطقی باشه. من اصلا کاری ندارم که کدوم آیت الله اون رو گفته. کافیه با منطق جور در بیاد!

مرسی

اصل برخوردارى زن از ارث به روشنى در قوانین اسلام مطرح است و اسلام در زمانى این اصل را اعلام نمود که نه تنها در محیط عرب جاهلى، بلکه حتى در جوامع متمدّن آن روزگار نیز نه تنها زنان از ارث محروم بودند، بلکه گاهى زنان به عنوان بخشى از میراث، به ورّاث منتقل مى شدند.همان طور که گوستاو لوبون اعتراف مى کند: «اسلام اولین نظام حقوقى جهان است که حق ارث بردن زنان را به رسمیت شناخت».
در اصل بهره مندى از ارث، اسلام، زنان را همچون مردان قرار داده و حتّى در مقام تعیین سهام ارث سهم او را پایه قرار داده و فرموده است: «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ» و با بیان این قاعده غالبى - و نه عمومى - سهم مرد را دوبرابر سهم زن به عنوان سهم پایه قرار داده است. این اختلاف در سهم على رغم آن اشتراک در اصل، خود پرسش برانگیز است. که در اینجا به تبیین مهم ترین حکمت هاى این امر اشاره مى کنیم:
۱. جبران بار مالى مهریه ، نفقه و جهیزیه
یکى از دلایل این مطلب که سهم ارث زن در برخى موارد نصف مرد است وضع خاص زن در مورد حق نفقه و مهریه در برابر مرد است. همانگونه که
شهید مطهرى مى فرماید: «اسلام چون مهر و نفقه بر مرد را لازم مى داند؛ براى مرد دو برابر زن سهم ارث قرار داده است».
ممکن است اشکال شود که چرا اسلام سهم ارث زنان را کم مى کند تا با مهریه و نفقه آن را جبران کند؟ چرا از همان ابتدا مانند قوانین غربى سهم ارث برابر به آنها نمى دهد و تکلیف مهریه و نفقه را از گردن مرد برنمى دارد؟
شهید مطهرى در جواب این شُبهه مى گوید: «اولاً، این دایگان مهربان تر از مادر، علّت را به جاى معلول و معلول را به جاى علت گرفته اند. اینها خیال کرده اند مهر و نفقه معلول وضع خاص ارثى زن است، غافل از اینکه وضع خاص ارثى زن معلول مهر و نفقه است. ثانیا، گمان کرده اند آنچه در اینجا وجود دارد صرفا جنبه مالى و اقتصادى است».
بدیهى است اگر تنها جنبه مالى و اقتصادى مطرح بود دلیلى نداشت که مهر و نفقه اى در کار باشد و یا سهم ارث زن و مرد تفاوت داشته باشد.
در مورد لزوم نفقه و مهریه، اسلام جهات زیادى را که بعضى طبیعى و بعضى روانى است در نظر گرفته است. از یک طرف احتیاجات و گرفتارى هاى زیاد زن از لحاظ تولید نسل مطرح است در صورتى که مرد طبعا از همه آنها آزاد است.
از طرف دیگر قدرت کمتر او از مرد در تولید و تحصیل ثروت، و از جانب سوم استهلاک ثروت بیشتر او از مرد، به علاوه ملاحظات روانى و روحى خاص زن و مرد و به عبارت دیگر روانشناسى زن و مرد و اینکه مرد همواره باید به صورت خرج کننده براى زن باشد و بالاخره ملاحظات دقیق روانى و اجتماعى که سبب استحکام علقه خانوادگى مى شود، اسلام همه اینها را
در نظر گرفته و مهر و نفقه را از این جهات لازم دانسته است. این امور ضرورى و لازم به طور غیرمستقیم سبب شده که بر بودجه مرد تحمیل وارد شود، از این رو اسلام دستور داده که به خاطر جبران تحمیلى که بر مرد شده است مرد دو برابر زن سهم ارث ببرد. پس تنها جنبه مالى و اقتصادى در میان نیست که گفته شود چه لزومى دارد در یک جا سهم زن کسر شود و در جاى دیگر جبران گردد. حقوق زن در اسلام، مرتضى مطهرى، ص ۲۸۵.
۲. جبران برخى تکالیف اجتماعى و جزایى
در مورد مرد یکسرى وظایف اجتماعى و خانوادگى، غیر از مهریه و نفقه وجود دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم سبب تحمیل بار اقتصادى و مادى مى گردد در حالى که از نتایج این تکالیف اجتماعى، زنان نیز بهره مند مى شوند. دوبرابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن در بعضى مصادیق جبران کننده این تحمیل مالى علیه مردان است. به عنوان مثال وظیفه جهاد و مبارزه با دشمن همواره از وظایف مردان بوده است که در ضمن آن مرد از کارهاى اقتصادى و مالى و تأمین معاش بازمانده و حتّى متحمّل مخارج زیادى نیز مى گردد. حتّى در زمان حاضر نیز مردان موظّف هستند دو سال از بهترین موقعیت زندگى خود را که مى تواند فرصت مغتنمى براى کسب درآمد و شکل گیرى آینده شغلى و مالى آنها باشد را براى خدمت سربازى سپرى کنند در حالى که زنان مى توانند با فراق بال به کسب درآمد یا تشکیل خانواده بپردازند از این رو دوبرابر شدن سهم ارث مرد مى تواند جبران کننده این خلاء اقتصادى گردد.
از طرف دیگر در برخى از قوانین جزایى مانند: دیه در جنایت خطایى که برعهده عاقله است فقط خویشاوندان نسبى مرد موظّف به پرداخت آن هستند در حالى که زنان از این وظیفه مالى و اقتصادى معاف هستند. یعنى اگر دختر یک خانواده مرتکب جنایت خطایى شد این وظیفه برادران و یا دیگر بستگان مرد است که دیه این جنایت را بدهند ولى زنان هرگز چنین وظیفه اى ندارند.
از این رو امام صادق علیه السلام در جواب یکى از مخالفان که در مورد نصف بودن دیه زن نسبت به مرد اشکال کرده بود فرمودند: «این براى آن است که اسلام جهاد و مرزدارى را از عهده زن برداشته و به علاوه مهر و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و در بعضى جنایات خطایى که خویشاوندان جانى باید دیه بپردازند زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است». همان، ص۲۸۷.
۳. جبران زحمات اقتصادى و حمایتى فرزندان پسر
به طور معمول پسران از آغاز تا پایان عمر یک خانواده در چارچوب نظام اقتصادى خانواده قرار گرفته و در پیشبرد تکالیف اقتصادى پا به پاى مدیر خانواده دخالت مؤثّر دارند. همچنین تکالیف نگهدارى و حضانت عاطفى و مالى دیگر اعضاى خانواده خصوصا پدر و مادر در زمان پیرى و درماندگى عملاً بر عهده فرزندان پسر خانواده قرار دارد این در حالى است که دختران خانواده نه تنها چنین نقشى در شکل گیرى اقتصاد خانواده ندارند بلکه تحت مدیریت اقتصادى مرد قرار گرفته و امکان حضانت و نگهدارى پدر و مادر یا دیگر اعضا خانواده را کمتر پیدا کنند.
۴. تأثیر نحوه توارث بر تقویت نظام خانواده نظرى به نظام اقتصادى اسلام، مرتضى مطهرى، ص ۱۷۰.
علاوه بر نتایح قبلى که هرکدام تأکیدى بر ساختار الگوى نظام خانواده است نحوه توارث به این شکل در مبانى نظام خانواده تأثیر به سزایى دارد. همان طور که در بحث قوامیت مرد در مدیریت اقتصادى و مدیریت خارجى منزل گفته شد یکى از نکات مترقّى و مثبت نظام خانواده تأکید بر نقش مدیریتى مرد است. پشتوانه اقتصادى مرد یکى از مهمترین مؤلّفه ها براى عملى کردن این نقش است به گونه اى که آیه ۳۴ سوره نساء مدیریت مرد را بر این مؤلّفه اساسى منوط کرده است.
«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم» ؛
«مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، به خاطر برترى هایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و به خاطر انفاق هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى کنند».
بى شک تفضیل اقتصادى مرد نسبت به زن در مورد ارث زمینه ساز مدیریت اقتصادى مرد و محقّق کننده مصلحت تک تک افراد خانواده و جامعه است.
یادآورى
اشاره به چند نکته پایانى در مورد ارث زن و مرد:
الف. اختلاف در سهم ارث، هرگز جنبه ارزشى نداشته و دوبرابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن هرگز به معناى ارزش مضاعف مردان نیست. همانطور که
بیشتر بودن سهم ارث دختر نسبت به پدر نشانه ارزش بیشتر دختر نسبت به پدر یا بالعکس نیست.
ب. مبناى تقسیم و تسهیم در ارث، لزوم رعایت تناسب و تعادل حقوق هرکس با وظایف او است. توجه به این نکته توهّم ظالمانه و تبعیض آمیز بودن این تسهیم را از بین مى برد. اگر مسئله ارث به عنوان بخشى از حقوق خانواده و مرتبط با نظام اجتماعى مدّ نظر قرار گیرد و مجموعه نظام حقوق خانواده به عنوان جزئى از نظام حقوقى اسلام که در بردارنده مصالح مادّى و معنوى است مورد مطالعه و دقّت واقع شود و حقوق و تکالیف مختلف زنان و مردان در صحنه خانواده و اجتماع به خصوص از بُعد اقتصادى با هم مقایسه شود به خوبى روشن مى شود که در این تسهیم نه تنها به زن ظلم نشده است بلکه مصلحت هاى فردى، روانى، و اجتماعى او به بهترین شکل مدنظر قرار گرفته است.
ج. هر چند ظاهر این تسهیم، در برخى موارد برخوردارى مضاعف مرد از ارث و مزایاى اقتصادى است ولى واقعیت چنین نیست، زیرا اگر چه نتیجه این تقسیم آن است که در مرحله «تملّک» مرد دو برابر بیش از زن مالک مى شود ولى در مرحله «مصرف و اختصاص» تقریباً زن بیش از مرد بهره مى برد زیرا زن سهم و دارایى خود را براى خود نگه مى دارد و هیچ الزامى براى خرج کردن آن ندارد. اما سهم مرد عملاً و غالباً در جریان انفاق و تأمین هزینه به خانواده اش که به طور تقریبى نیمى از آن را زنان تشکیل مى دهند باز مى گردد.
د. غالباً و نوعاً مرد بیش از زن مى تواند از سرمایه خویش در گردش اقتصادى جامعه استفاده کند و به این وسیله از رکود اقتصادى جامعه پیش گیرى و زمینه تعالى و تکامل اقتصاد جامعه را به وجود مى آورد. براى آگاهى بیشتر رک: تفسیر نمونه، ج۳، ص۲۹۰، ذیل آیه ۱۱ سوره نساء، دارالکتب الاسلامیه.
ه . در اسلام سهم ارث زن همواره نصف مرد نیست. در برخى موارد سهم ارث زن و مرد با هم مساوى مانند پدر و مادر که هر کدام یک ششم ارث مى برند یا حتى ممکن است سهم ارث زن بیشتر از مرد باشد. مثل اینکه شوهر و یک دختر از متوفى وجود داشته باشد که سهم دختر سه برابر سهم پدرش مى شود یا اگر ورثه متوفّى پدر و یک دختر باشد سهم دختر متوفى پنج برابر سهم پدر متوفى مى شود.

آقا جان کپی/پیست نگفتم بکن که! خیلی ساده توضیح بده چرا منطقا زن باید نصف مرد ارث ببره! 😁

برای همین بهت گفتم خودت سرچ کن
شکا یه بحث گسترده رو راه میندازی و بعد میگی خلاصه توضیح بدم؟ خوب بگو من دنبال جواب نیستم و دنبال بهونه ام چون اگه واقعا جواب میخواستی سعی میکردی که بهش برسی نه اینکه بهونه جور کنی که طولانیه
ولی برای اطلاعت همون نصف اولشو هم بخونی جوابتو میگیری

داداش شما رفتی کپی پیست کردی به اندازه کل صفحه! بد اخلاق هم نباش! من گفتم توضیح منطقی نه یه مشت توجیه آخوندی!

اگر زن از نظر حقوق انسانی مساوی هست با مرد–> چرا ارث رو نصف بدیم بهش؟

همین رو خیلی “منطقی” توضیح بده.

مرسی!

0 ❤️

2019-10-31 18:13:05 +0330 +0330
نقل از: Jeonghan
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan مشکل شما و امثال شما و خیلیای دیگه تو ایران اینه که هنوز به این درک نرسیدین که حرف مهمه نه گوینده حرف شما همه این چیزایی که اینجا لیست کردیو میتونی با یه سرچ ساده جوابشونو پیدا کنی ولی بهونه میارین که نه اینو اخوندا گفتن اینو مسلمونا گفتن حرفای حکومته و این چیزا و هنوز نمیتونین متوجه بشین که حرفی که منطقی بنظر میاد یا با مدرک ردش کنین یا اگه نمیتونین احترام بزارین و قبولش کنین نه اینکه با بهونه اینکه گوینده اخونده یا مسلمون رد کنین همه این سوالاتو ادمای برجسته ای مثل استاد مطهری جواب دادن ولی خوب چون مسلمونه شماها همه زحمات و مرتبه های بالاشو نادیده میگیرین و اصلا نمیخونین که چی گفته

دوست عزیز! شما چرا انقدر ناراحت میشی؟ به ما توضیح بده که چرا “یک زن باید نصف مرد ارث ببره” از هر مرجعی هم دوست داری استفاده کن! منتها دلیلت منطقی باشه. من اصلا کاری ندارم که کدوم آیت الله اون رو گفته. کافیه با منطق جور در بیاد!

مرسی

اصل برخوردارى زن از ارث به روشنى در قوانین اسلام مطرح است و اسلام در زمانى این اصل را اعلام نمود که نه تنها در محیط عرب جاهلى، بلکه حتى در جوامع متمدّن آن روزگار نیز نه تنها زنان از ارث محروم بودند، بلکه گاهى زنان به عنوان بخشى از میراث، به ورّاث منتقل مى شدند.همان طور که گوستاو لوبون اعتراف مى کند: «اسلام اولین نظام حقوقى جهان است که حق ارث بردن زنان را به رسمیت شناخت».
در اصل بهره مندى از ارث، اسلام، زنان را همچون مردان قرار داده و حتّى در مقام تعیین سهام ارث سهم او را پایه قرار داده و فرموده است: «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ» و با بیان این قاعده غالبى - و نه عمومى - سهم مرد را دوبرابر سهم زن به عنوان سهم پایه قرار داده است. این اختلاف در سهم على رغم آن اشتراک در اصل، خود پرسش برانگیز است. که در اینجا به تبیین مهم ترین حکمت هاى این امر اشاره مى کنیم:
۱. جبران بار مالى مهریه ، نفقه و جهیزیه
یکى از دلایل این مطلب که سهم ارث زن در برخى موارد نصف مرد است وضع خاص زن در مورد حق نفقه و مهریه در برابر مرد است. همانگونه که
شهید مطهرى مى فرماید: «اسلام چون مهر و نفقه بر مرد را لازم مى داند؛ براى مرد دو برابر زن سهم ارث قرار داده است».
ممکن است اشکال شود که چرا اسلام سهم ارث زنان را کم مى کند تا با مهریه و نفقه آن را جبران کند؟ چرا از همان ابتدا مانند قوانین غربى سهم ارث برابر به آنها نمى دهد و تکلیف مهریه و نفقه را از گردن مرد برنمى دارد؟
شهید مطهرى در جواب این شُبهه مى گوید: «اولاً، این دایگان مهربان تر از مادر، علّت را به جاى معلول و معلول را به جاى علت گرفته اند. اینها خیال کرده اند مهر و نفقه معلول وضع خاص ارثى زن است، غافل از اینکه وضع خاص ارثى زن معلول مهر و نفقه است. ثانیا، گمان کرده اند آنچه در اینجا وجود دارد صرفا جنبه مالى و اقتصادى است».
بدیهى است اگر تنها جنبه مالى و اقتصادى مطرح بود دلیلى نداشت که مهر و نفقه اى در کار باشد و یا سهم ارث زن و مرد تفاوت داشته باشد.
در مورد لزوم نفقه و مهریه، اسلام جهات زیادى را که بعضى طبیعى و بعضى روانى است در نظر گرفته است. از یک طرف احتیاجات و گرفتارى هاى زیاد زن از لحاظ تولید نسل مطرح است در صورتى که مرد طبعا از همه آنها آزاد است.
از طرف دیگر قدرت کمتر او از مرد در تولید و تحصیل ثروت، و از جانب سوم استهلاک ثروت بیشتر او از مرد، به علاوه ملاحظات روانى و روحى خاص زن و مرد و به عبارت دیگر روانشناسى زن و مرد و اینکه مرد همواره باید به صورت خرج کننده براى زن باشد و بالاخره ملاحظات دقیق روانى و اجتماعى که سبب استحکام علقه خانوادگى مى شود، اسلام همه اینها را
در نظر گرفته و مهر و نفقه را از این جهات لازم دانسته است. این امور ضرورى و لازم به طور غیرمستقیم سبب شده که بر بودجه مرد تحمیل وارد شود، از این رو اسلام دستور داده که به خاطر جبران تحمیلى که بر مرد شده است مرد دو برابر زن سهم ارث ببرد. پس تنها جنبه مالى و اقتصادى در میان نیست که گفته شود چه لزومى دارد در یک جا سهم زن کسر شود و در جاى دیگر جبران گردد. حقوق زن در اسلام، مرتضى مطهرى، ص ۲۸۵.
۲. جبران برخى تکالیف اجتماعى و جزایى
در مورد مرد یکسرى وظایف اجتماعى و خانوادگى، غیر از مهریه و نفقه وجود دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم سبب تحمیل بار اقتصادى و مادى مى گردد در حالى که از نتایج این تکالیف اجتماعى، زنان نیز بهره مند مى شوند. دوبرابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن در بعضى مصادیق جبران کننده این تحمیل مالى علیه مردان است. به عنوان مثال وظیفه جهاد و مبارزه با دشمن همواره از وظایف مردان بوده است که در ضمن آن مرد از کارهاى اقتصادى و مالى و تأمین معاش بازمانده و حتّى متحمّل مخارج زیادى نیز مى گردد. حتّى در زمان حاضر نیز مردان موظّف هستند دو سال از بهترین موقعیت زندگى خود را که مى تواند فرصت مغتنمى براى کسب درآمد و شکل گیرى آینده شغلى و مالى آنها باشد را براى خدمت سربازى سپرى کنند در حالى که زنان مى توانند با فراق بال به کسب درآمد یا تشکیل خانواده بپردازند از این رو دوبرابر شدن سهم ارث مرد مى تواند جبران کننده این خلاء اقتصادى گردد.
از طرف دیگر در برخى از قوانین جزایى مانند: دیه در جنایت خطایى که برعهده عاقله است فقط خویشاوندان نسبى مرد موظّف به پرداخت آن هستند در حالى که زنان از این وظیفه مالى و اقتصادى معاف هستند. یعنى اگر دختر یک خانواده مرتکب جنایت خطایى شد این وظیفه برادران و یا دیگر بستگان مرد است که دیه این جنایت را بدهند ولى زنان هرگز چنین وظیفه اى ندارند.
از این رو امام صادق علیه السلام در جواب یکى از مخالفان که در مورد نصف بودن دیه زن نسبت به مرد اشکال کرده بود فرمودند: «این براى آن است که اسلام جهاد و مرزدارى را از عهده زن برداشته و به علاوه مهر و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و در بعضى جنایات خطایى که خویشاوندان جانى باید دیه بپردازند زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است». همان، ص۲۸۷.
۳. جبران زحمات اقتصادى و حمایتى فرزندان پسر
به طور معمول پسران از آغاز تا پایان عمر یک خانواده در چارچوب نظام اقتصادى خانواده قرار گرفته و در پیشبرد تکالیف اقتصادى پا به پاى مدیر خانواده دخالت مؤثّر دارند. همچنین تکالیف نگهدارى و حضانت عاطفى و مالى دیگر اعضاى خانواده خصوصا پدر و مادر در زمان پیرى و درماندگى عملاً بر عهده فرزندان پسر خانواده قرار دارد این در حالى است که دختران خانواده نه تنها چنین نقشى در شکل گیرى اقتصاد خانواده ندارند بلکه تحت مدیریت اقتصادى مرد قرار گرفته و امکان حضانت و نگهدارى پدر و مادر یا دیگر اعضا خانواده را کمتر پیدا کنند.
۴. تأثیر نحوه توارث بر تقویت نظام خانواده نظرى به نظام اقتصادى اسلام، مرتضى مطهرى، ص ۱۷۰.
علاوه بر نتایح قبلى که هرکدام تأکیدى بر ساختار الگوى نظام خانواده است نحوه توارث به این شکل در مبانى نظام خانواده تأثیر به سزایى دارد. همان طور که در بحث قوامیت مرد در مدیریت اقتصادى و مدیریت خارجى منزل گفته شد یکى از نکات مترقّى و مثبت نظام خانواده تأکید بر نقش مدیریتى مرد است. پشتوانه اقتصادى مرد یکى از مهمترین مؤلّفه ها براى عملى کردن این نقش است به گونه اى که آیه ۳۴ سوره نساء مدیریت مرد را بر این مؤلّفه اساسى منوط کرده است.
«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم» ؛
«مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، به خاطر برترى هایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و به خاطر انفاق هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى کنند».
بى شک تفضیل اقتصادى مرد نسبت به زن در مورد ارث زمینه ساز مدیریت اقتصادى مرد و محقّق کننده مصلحت تک تک افراد خانواده و جامعه است.
یادآورى
اشاره به چند نکته پایانى در مورد ارث زن و مرد:
الف. اختلاف در سهم ارث، هرگز جنبه ارزشى نداشته و دوبرابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن هرگز به معناى ارزش مضاعف مردان نیست. همانطور که
بیشتر بودن سهم ارث دختر نسبت به پدر نشانه ارزش بیشتر دختر نسبت به پدر یا بالعکس نیست.
ب. مبناى تقسیم و تسهیم در ارث، لزوم رعایت تناسب و تعادل حقوق هرکس با وظایف او است. توجه به این نکته توهّم ظالمانه و تبعیض آمیز بودن این تسهیم را از بین مى برد. اگر مسئله ارث به عنوان بخشى از حقوق خانواده و مرتبط با نظام اجتماعى مدّ نظر قرار گیرد و مجموعه نظام حقوق خانواده به عنوان جزئى از نظام حقوقى اسلام که در بردارنده مصالح مادّى و معنوى است مورد مطالعه و دقّت واقع شود و حقوق و تکالیف مختلف زنان و مردان در صحنه خانواده و اجتماع به خصوص از بُعد اقتصادى با هم مقایسه شود به خوبى روشن مى شود که در این تسهیم نه تنها به زن ظلم نشده است بلکه مصلحت هاى فردى، روانى، و اجتماعى او به بهترین شکل مدنظر قرار گرفته است.
ج. هر چند ظاهر این تسهیم، در برخى موارد برخوردارى مضاعف مرد از ارث و مزایاى اقتصادى است ولى واقعیت چنین نیست، زیرا اگر چه نتیجه این تقسیم آن است که در مرحله «تملّک» مرد دو برابر بیش از زن مالک مى شود ولى در مرحله «مصرف و اختصاص» تقریباً زن بیش از مرد بهره مى برد زیرا زن سهم و دارایى خود را براى خود نگه مى دارد و هیچ الزامى براى خرج کردن آن ندارد. اما سهم مرد عملاً و غالباً در جریان انفاق و تأمین هزینه به خانواده اش که به طور تقریبى نیمى از آن را زنان تشکیل مى دهند باز مى گردد.
د. غالباً و نوعاً مرد بیش از زن مى تواند از سرمایه خویش در گردش اقتصادى جامعه استفاده کند و به این وسیله از رکود اقتصادى جامعه پیش گیرى و زمینه تعالى و تکامل اقتصاد جامعه را به وجود مى آورد. براى آگاهى بیشتر رک: تفسیر نمونه، ج۳، ص۲۹۰، ذیل آیه ۱۱ سوره نساء، دارالکتب الاسلامیه.
ه . در اسلام سهم ارث زن همواره نصف مرد نیست. در برخى موارد سهم ارث زن و مرد با هم مساوى مانند پدر و مادر که هر کدام یک ششم ارث مى برند یا حتى ممکن است سهم ارث زن بیشتر از مرد باشد. مثل اینکه شوهر و یک دختر از متوفى وجود داشته باشد که سهم دختر سه برابر سهم پدرش مى شود یا اگر ورثه متوفّى پدر و یک دختر باشد سهم دختر متوفى پنج برابر سهم پدر متوفى مى شود.

آقا جان کپی/پیست نگفتم بکن که! خیلی ساده توضیح بده چرا منطقا زن باید نصف مرد ارث ببره! 😁

برای همین بهت گفتم خودت سرچ کن
شکا یه بحث گسترده رو راه میندازی و بعد میگی خلاصه توضیح بدم؟ خوب بگو من دنبال جواب نیستم و دنبال بهونه ام چون اگه واقعا جواب میخواستی سعی میکردی که بهش برسی نه اینکه بهونه جور کنی که طولانیه
ولی برای اطلاعت همون نصف اولشو هم بخونی جوابتو میگیری

داداش شما رفتی کپی پیست کردی به اندازه کل صفحه! بد اخلاق هم نباش! من گفتم توضیح منطقی نه یه مشت توجیه آخوندی!

اگر زن از نظر حقوق انسانی مساوی هست با مرد–> چرا ارث رو نصف بدیم بهش؟

همین رو خیلی “منطقی” توضیح بده.

مرسی!

تومیح اخوندی؟ مشکل همینه دیگه شما نخونده داری بخاطر اینکه یه اخوند اینارو گفته رد میکنی
بازم بهت میگم موضوعی که گسترده هستش و چنتا دلیل داره خلاصه نمیشه چن خط اولو بخون متوجه دلایلش میشی

خوندم! توجیه بود نه توضیح منطقی!

0 ❤️

2019-10-31 18:15:12 +0330 +0330
نقل از: Jeonghan
نقل از: Maral.khanom38
نقل از: Jeonghan
نقل از: Maral.khanom38 ولی عزیزم کسی ک مسلمون باشه این انتخابو کرده ک ی برده بی ارزشی بیش نباشه و این حرفا تو گوشش نمیره اصلا پس بحث با اینارو باید کنار گزاشت و منتظر شد تا منقرض بشن

انسانیتتون حکم کرده که ارزوی نابودی کنین و منتظر از بین رفتن تقریبا 1.600.00 نفر انسان هستین؟
اصلا اینهمه انسانیت تاحالا هیچ جا دیده نشده بود
موفق باشین جدا

میدونی چیه،بعضی وقتا ادم ی جایی دیگه رد میده زیر فشار این حجم از حماقتی ک داریم توش غرق میشیم و امثال مام فقط باید زجر بکشن و امثال شما ب حماقتشون ادامه بدن …

تو فضای مجازی که حرف میزنی همه دینشون انسانیت و نمیدونم وجدان و این چیزاست تقریبا 90 درصد اینو میگن
ولی تو جامعه همه دزدن همه سرهم کلاه میزارن
میدونی چیه شما اینجا مثلا میخواین روشنفکر باشین و عامل بدبختی هرمملکتی هم شمایین
اگه مسلمونا بدن خوب دینشون گفته و پای همون بدیشون هستن
ولی شما که مثلا انسانیت دینتونه نمیتونین پای همون اعتقاد درستتون بمونین

از کجا میدونی این رو دوست من! فعلا که اکثریت این جامعه مسلمون هستند و وضع اینه که میبینی! 😁

1 ❤️

2019-10-31 18:23:10 +0330 +0330
نقل از: Jeonghan
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan
نقل از: Maral.khanom38
نقل از: Jeonghan
نقل از: Maral.khanom38 ولی عزیزم کسی ک مسلمون باشه این انتخابو کرده ک ی برده بی ارزشی بیش نباشه و این حرفا تو گوشش نمیره اصلا پس بحث با اینارو باید کنار گزاشت و منتظر شد تا منقرض بشن

انسانیتتون حکم کرده که ارزوی نابودی کنین و منتظر از بین رفتن تقریبا 1.600.00 نفر انسان هستین؟
اصلا اینهمه انسانیت تاحالا هیچ جا دیده نشده بود
موفق باشین جدا

میدونی چیه،بعضی وقتا ادم ی جایی دیگه رد میده زیر فشار این حجم از حماقتی ک داریم توش غرق میشیم و امثال مام فقط باید زجر بکشن و امثال شما ب حماقتشون ادامه بدن …

تو فضای مجازی که حرف میزنی همه دینشون انسانیت و نمیدونم وجدان و این چیزاست تقریبا 90 درصد اینو میگن
ولی تو جامعه همه دزدن همه سرهم کلاه میزارن
میدونی چیه شما اینجا مثلا میخواین روشنفکر باشین و عامل بدبختی هرمملکتی هم شمایین
اگه مسلمونا بدن خوب دینشون گفته و پای همون بدیشون هستن
ولی شما که مثلا انسانیت دینتونه نمیتونین پای همون اعتقاد درستتون بمونین

از کجا میدونی این رو دوست من! فعلا که اکثریت این جامعه مسلمون هستند و وضع اینه که میبینی! 😁

منم همینو میگم
همه کسایی که ادعای بی دینی دارن و حرف از انسانیت میزنن فقط لب و دهنن چون اگه اینهمه ادمی که ادعای انسانیت دارن ما مسلمونا به قول شما منقرض میشدیم
حرفاتون بشدت پارادوکسه
انسانیم و پیرو انسانیتیم ولی میخوایم 2 میلیارد نفر بمیرن
بازم صد رحمت به داعش

نه برادر من! کجا کسی میخواد شما از بین برین! برعکس! منی که میام این همه زور میزنم مطلب مینویسم و مخالفت باهام میشه و فحش میشنوم لابد دوست دارم بقیه رو که این کار رو میکنم! دوست دارم بتونیم جامعه بهتری داشته باشیم. مردممون شادتر باشن موفق تر باشن…منتها این با خرافات نمیشه!

کسی با خود مذهب مشکلی نداره به شرط اینکه امری شخصی باشه…

2 ❤️

2019-10-31 18:26:01 +0330 +0330
نقل از: Hardcoreman
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan مشکل شما و امثال شما و خیلیای دیگه تو ایران اینه که هنوز به این درک نرسیدین که حرف مهمه نه گوینده حرف شما همه این چیزایی که اینجا لیست کردیو میتونی با یه سرچ ساده جوابشونو پیدا کنی ولی بهونه میارین که نه اینو اخوندا گفتن اینو مسلمونا گفتن حرفای حکومته و این چیزا و هنوز نمیتونین متوجه بشین که حرفی که منطقی بنظر میاد یا با مدرک ردش کنین یا اگه نمیتونین احترام بزارین و قبولش کنین نه اینکه با بهونه اینکه گوینده اخونده یا مسلمون رد کنین همه این سوالاتو ادمای برجسته ای مثل استاد مطهری جواب دادن ولی خوب چون مسلمونه شماها همه زحمات و مرتبه های بالاشو نادیده میگیرین و اصلا نمیخونین که چی گفته

دوست عزیز! شما چرا انقدر ناراحت میشی؟ به ما توضیح بده که چرا “یک زن باید نصف مرد ارث ببره” از هر مرجعی هم دوست داری استفاده کن! منتها دلیلت منطقی باشه. من اصلا کاری ندارم که کدوم آیت الله اون رو گفته. کافیه با منطق جور در بیاد!

مرسی

فک کنم علتش اینه که وظیفه خرج و مخارج زن بر عهده شوهرش هست اما مرد باید خرج خانوادش رو بده(من شنیدم نه حمایت ازش میکنم نه ردش میکنم)

ببین در جامعه مدرن دیگه یه همچین چیزی معنی نداره. شما میبینی که خانمها هم دارن تحصیل میکنن و شغل دارن. این توجیه مناسبی نیست! بعدش آخه چطور شهادت زن در دادگاه نصف حساب بشه! اینو دیگه با چه منطقی میشه توجیه کرد؟

2 ❤️

2019-10-31 18:42:58 +0330 +0330
نقل از: 20Amirkhan20 ارث زن نصف مرده بدلیل اینکه زن یکی ارث میبره شوهرش دوتا جمعا میشن سه تا. مرد دوتا ارث میبره زنش یکی جمعا میشن سه تا. بنابراین عدالت رعایت شده افتاد الان

داداش زنه ازدواج نکرد چی؟ 😁

2 ❤️

2019-10-31 18:49:47 +0330 +0330
نقل از: 20Amirkhan20
نقل از: axm432
نقل از: 20Amirkhan20 ارث زن نصف مرده بدلیل اینکه زن یکی ارث میبره شوهرش دوتا جمعا میشن سه تا. مرد دوتا ارث میبره زنش یکی جمعا میشن سه تا. بنابراین عدالت رعایت شده افتاد الان

داداش زنه ازدواج نکرد چی؟ 😁

اونوقت همون یک سهم الارث بسشه.پسر دوتا ببره که خرج مخارج زندگی بعهدشه و ارثو قطعا خرج خونوادش میکنه

فکر نمیکنی این حرفت با زندگی مدرن نمیخوره؟ حالا این به کنار چرا باید شهادتش در دادگاه نصف حساب بشه؟

1 ❤️

2019-10-31 18:51:41 +0330 +0330
نقل از: Jeonghan شهادت دادنم همینه این قانون زمانی اومد که زنا همیشه تو خونه بودن اگه یه اتفاقی بیرون میفتاد زنی که تو خونه بود چجوری باید شهادت میداد؟ همین الان اگه دعوا بشه خانوما میرن اقایونو جدا میکنن یا مردا؟ کسایی که دور اون دونفر دارن دعوا میکنن جمع میشن بیشتر مردن یا زن؟ حالا برفرض یه خانومی دید بنظرت اذیت کردن خانوما برای شهادت ندادن راحت تره یا اقایون؟ از اونجایی که اکثر خانوما از لحاظ قوای جسمانی ضعیفترن و روحی هم حساس ترن و شرایط محدود تری دارن خوب طبیعیه که شاید راحت تر نظرشون عوض شه بماند که بعضی اوقات بخاطر روح بزرگ و قلب احساسشون ممکنه تصمیمات احساسی بگیرن ولی بازم امروزه که خانوما با قدیم متفاوتن باید قانون کشور طبق جمله لا ضرر ولا ضرارا فی السلام تغییر پیدا کنه که متاسفانه نکرده

داداش این دیگه خیلی توجیه بچگانه ای هست! از کسی شهادت میخوان که در صحنه حاضر بوده…بگذریم.

شما فکر کنم متوجه هستی که خیلی بیش از بقیه صحبت کردی اجازه بده بقیه هم صحبت کنن.

1 ❤️

2019-10-31 18:52:26 +0330 +0330
نقل از: Hardcoreman علت اینکه مرد دو سهم ارث میبرد داشتن دو خایه است و علت اینکه زن یک ارث می برد داشتن یک چوچول است ‎:D‎تا اکتاشافاتی دیگر بدرود

رفیق چرا ممه ای حساب نکردی؟ 😁

1 ❤️

2019-10-31 18:54:04 +0330 +0330
نقل از: pesarkhoob7700 عزیزم زنا با مردا فرق دارن با وجود اینکه هردو انسانن اما احساساتشون فرق دارن اگه فکر میکنی احساساتشون یکیه که نمیدونم که هیچی اگه هم موافقی بدون که حتما نقاط ضعفی دارن که از یه چیزایی محرومن مردا هم از بعضی چیزا محرومن ولو کم حتما به خاطر قابلیتهاشون مثل منطقی بودن باشه البته من مردایی رو میگم که ترنس نیستن یا تمایل به احساسات زنانه ندارن

یعنی چون خانمها مثلا احساسات قوی تری دارن ما باید سهم ارثشون رو نصف بدیم؟ 😁 یا شهادتشون نصف حساب بشه؟

1 ❤️

2019-10-31 18:56:45 +0330 +0330
نقل از: 20Amirkhan20
نقل از: axm432
نقل از: 20Amirkhan20
نقل از: axm432
نقل از: 20Amirkhan20 ارث زن نصف مرده بدلیل اینکه زن یکی ارث میبره شوهرش دوتا جمعا میشن سه تا. مرد دوتا ارث میبره زنش یکی جمعا میشن سه تا. بنابراین عدالت رعایت شده افتاد الان

داداش زنه ازدواج نکرد چی؟ 😁

اونوقت همون یک سهم الارث بسشه.پسر دوتا ببره که خرج مخارج زندگی بعهدشه و ارثو قطعا خرج خونوادش میکنه

فکر نمیکنی این حرفت با زندگی مدرن نمیخوره؟ حالا این به کنار چرا باید شهادتش در دادگاه نصف حساب بشه؟

ضمنا زن با دوازده شرط میتواند درخواست طلاق دهد

واقعا که عالیه! به نظرت اینطور نیست؟ 😁

1 ❤️

2019-10-31 18:59:44 +0330 +0330
نقل از: Jeonghan
نقل از: axm432
نقل از: Jeonghan شهادت دادنم همینه این قانون زمانی اومد که زنا همیشه تو خونه بودن اگه یه اتفاقی بیرون میفتاد زنی که تو خونه بود چجوری باید شهادت میداد؟ همین الان اگه دعوا بشه خانوما میرن اقایونو جدا میکنن یا مردا؟ کسایی که دور اون دونفر دارن دعوا میکنن جمع میشن بیشتر مردن یا زن؟ حالا برفرض یه خانومی دید بنظرت اذیت کردن خانوما برای شهادت ندادن راحت تره یا اقایون؟ از اونجایی که اکثر خانوما از لحاظ قوای جسمانی ضعیفترن و روحی هم حساس ترن و شرایط محدود تری دارن خوب طبیعیه که شاید راحت تر نظرشون عوض شه بماند که بعضی اوقات بخاطر روح بزرگ و قلب احساسشون ممکنه تصمیمات احساسی بگیرن ولی بازم امروزه که خانوما با قدیم متفاوتن باید قانون کشور طبق جمله لا ضرر ولا ضرارا فی السلام تغییر پیدا کنه که متاسفانه نکرده

داداش این دیگه خیلی توجیه بچگانه ای هست! از کسی شهادت میخوان که در صحنه حاضر بوده…بگذریم.

شما فکر کنم متوجه هستی که خیلی بیش از بقیه صحبت کردی اجازه بده بقیه هم صحبت کنن.

توهم داری حرف منو میزنی دیگه
از کسی شهادت میخوان که حاضر بوده خانومایی که تا دعوا میشه جیغ میکشن و دور میشن میتونن اصلا شهادت بدن که شما درمورد نصف و کاملش بحث میکنی
بعدشم مگه تاپیک نمیزنین که نظر بدیم؟ صحبتای من جلوی حرفای بقیه رو میگیره مگه؟
فک کنم بهترین کارم براتون همین باشه با عرض معذرت چون همیشه یا به مخالفای نظرتون میگین حرف نزنین بسه یا بلاک میکنین
عزیزم خوش باشی با بهونه هات

ببین در یک فوروم که یک جای عمومی هست افراد زیادی دارن صحبت میکنن. وقتی شما خیلی بیش از بقیه صحبت کنی من وقت نمیکنم به بقیه جواب بدم. علاوه بر این شما استدلال هایی که میکنی خیلی بچگانست و خودت هم متوجه نیستی. من در کمال ادب ازت خواستم بذاری بقیه هم صحبت کنن.

مرسی.

1 ❤️

2019-10-31 19:03:10 +0330 +0330
نقل از: 20Amirkhan20 از آنجا که ساختار وجود جسمی و روحی زن با مرد متفاوت است، وظایف، تکالیف و احکام این دو نیز مساوی نیست. یکی از تکالیف اداء شهادت در نزد قاضی است که باید مطابق واقع باشد و تحت تاثیر عواطف و احساسات و عوامل غیر واقعی نباشد تا حقی از کسی ضایع نشود

به نظر خیلی منطقی میاد نه؟ 😁

شما در جامعه مدرن زنانی داری که پزشکن دانشمندن استاد دانشگاه هستن…اونوقت پای شهادت دادن که وسط میاد یادمون میافته که چون زن متفاوته …

آقا جان بیخیال!

1 ❤️

2019-10-31 19:07:36 +0330 +0330
نقل از: 20Amirkhan20 حالا تو اگه مردی ارثتو با خواهرات برابر کن مثل اونا یک سهم بگیر منصفانه میشه درسته؟اینکه ناراحتی نداره.

شما فرق یک بحث منطقی رو با یک موضوع فردی متوجه هستی؟ ما داریم در سطح اجتماع بحث میکنیم!

مثل اینه که من راجع به این صحبت کنم که مثلا جریمه عبور از چراغ قرمز رو باید زیاد کنن تا مردم بیشتر مراقب باشن و خلاف رانندگی کمتر بشه بعد تو بپری وسط بگی چرا میخوای جریمه همه رو زیاد کنی؟ اگه راست میگی فقط خودت جریمه بیشتری بده!

داداش من کمی تفکر لطفا!

1 ❤️

2019-10-31 19:18:42 +0330 +0330
نقل از: VitoDonCorleone آقاي برادر ديدي که پيش بيني من پيش داوري نبود (اشاره به تاپيک قبلي - ارتداد کاتب وحي) و تيشه برداشتي داري ميزني به ريشه اسلام ...؟ نميخوام باهات کل بندازم، ولي تو هر ديني،‌ تو هر قومي، تو هر پديده ايي و ... ترکيبي از خوبيها و بديها وجود داره .. اينکه ما برداريم فقط اون نقاط سياهش رو بولد کنيم و جار بزنيم به گونه ايي جهل خودمون رو جار زديم (با احترام) .. حکايت اين رسانه هاي زرد و بعضي شبکه هاي اجتماعي که ميان اول و آخر حرف يه بنده خدايي رو حذف ميکنن و اون کلام مورد نظر رو طوري جلوه ميدن که با معني اصلي و مفهوم واقعي از زمين تا آسمون اختلاف معنا داره .. برو از زندگي زيبا و عاشقانه و عاطفي زن و شوهراي مسلمان چه ايراني چه خارجي تحقيق کن يا اصلا چرا راه دور بريم . .همين خونواده هاي خودمون که زن و شوهر مسلمان بودن و با تفاهم و عاشقانه کنار هم زندگي رو ميگذرونن و لذت ميبرن .. آره اگه بخواي نقاط منفي و سياه رو ببيني و بزرگ کني .. تو بهشت هم راحت و آسايه نخواهي بود ...

نه داداش تیشه ای نیست ریشه ای هم نیست! من حدود 250 تا تاپیک دارم و شاید حدود 25-30 تاش مربوط به مذهب هست! پس اون قسمت جار زدن جهل رو فکر میکنم جفتمون متوجه شده باشیم متوجه چه کسی هست!

مطالبی که نوشته شده “عین” احکام اسلام هست! اول و آخر چیزی زده نشده. شما خیلی منطقی توضیح بده چرا دیه زن باید نصف مرد باشه! ما هم با کمال میل گوش میکنیم!

سعی هم بکنیم به دیگران انگ نزنیم!

راجع به اینکه خونواده ها کنار هم خیلی زندگی خوب و عاشقانه ای داشتن… شما آماری راجع بهش نداری و از اون مهمتر دوران متفاوتی بوده و “توقع” ها از زندگی کاملا متفاوت بوده…در یک بحث منطقی نمیشه با این کلی گویی ها به جایی رسید.

شما همون سوال بالا رو سعی کن جواب بدی.

1 ❤️

2019-10-31 19:19:44 +0330 +0330
نقل از: 20Amirkhan20
نقل از: axm432
نقل از: 20Amirkhan20 حالا تو اگه مردی ارثتو با خواهرات برابر کن مثل اونا یک سهم بگیر منصفانه میشه درسته؟اینکه ناراحتی نداره.

شما فرق یک بحث منطقی رو با یک موضوع فردی متوجه هستی؟ ما داریم در سطح اجتماع بحث میکنیم!

مثل اینه که من راجع به این صحبت کنم که مثلا جریمه عبور از چراغ قرمز رو باید زیاد کنن تا مردم بیشتر مراقب باشن و خلاف رانندگی کمتر بشه بعد تو بپری وسط بگی چرا میخوای جریمه همه رو زیاد کنی؟ اگه راست میگی فقط خودت جریمه بیشتری بده!

داداش من کمی تفکر لطفا!

تو اگر معنی تفکرو میدونستی یه سری چرندیات رو تحقیق نکرده اینجا نمیزاشتی.بقول یکی از دوستان اگر دنبال پاسخ درست میگردی برو تو گوگل توضیحات کامله.که بعید می دونم.
برسیه دل چه سود خواندن وحی.
نرود میخ آهنین برسنگ
زت زیاد

زت شما هم زیاد! 😁

1 ❤️










‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «