واقعیت دوران حکومت محمد رضا شاه پهلوی

1398/02/15

در این مقاله سعی دارم راجع به واقعیت های دوران حکومت محمد رضا شاه پهلوی صحبت کنم . الان نسل هایی از جوان ها به دنیا امده اند که حتی پدرانشان هم دوران حکومت محمد رضا شاه را درک نکرده اند و در دورانی زندگی میکنیم که یک عده افراد با نشان دادن چند عکس لختی از دوران شاه ، قصد دارند اینطور وانمود کنند که اوضاع ایران در آن دوران بسیار بسیار عالی بوده و با نشان دادن ان عکس ها وانمود می کنند که ایران جزء پیشرفته ترین کشورهای دنیا در آن زمان بوده است و آنها سعی دارند این جوان ها را گول بزنند ! از اونجایی که خودم تا حدود کمی با فضای ابنیه موجود در آن زمان آشنائی دارم و همچنین بلاواسطه مورد هایی را از پدر و مادرم شنیده ام ، خوب است که ظاهرسازی و مقدس نمائی حکومت شاه را از طرف برخی افراد روشن کنم :
آزادی بیان : شاه با تشکیل سازمان امنیت ملی _ ساواک _ دست به بزرگترین و گسترده ترین سرکوب مخالفان خویش پرداخت . شاه با آوردن شکنجه گران از سازمان اطلاعات آمریکا و اسرائیل ، ابتدا به آموزش شکنجه گر داخلی پرداخت و سپس این افراد آموزش دیده به بدترین وجه ممکن نسبت به شکنجه مخالفان از هر نوعی چه مذهبی و چه غیر مذهبی با انواع دستگاه های شکنجه می کردند . از قبیل کشیدن ناخن دست و پا - کابل زدن و …
وضعیت اقتصادی : اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دولت هویدا، در توصیف اوضاع اقتصادی مردم در اواخر دهة اول حکومت محمدرضا، می گوید:
«در سال1329، وضع اقتصادی و کشاورزی ایران خراب بود. در آذربایجان مردم از بی نانی و قحطی در عذاب بودند. هر روز صبح که ما از خواب بیدار می شدیم، می‌دیدیم که چند نفر از گرسنگی مرده‌اند. در شمال ایران، اغلب بچه‌ها، شکم‌های بزرگ و رنگ پریده داشتند، چون به مالاریا مبتلا بودند. در کرمان و بندرعباس، کیفیت آب اینقدر بد بود که مردم به بیماری به نام پیوک مبتلا بودند.».
اصلاحات ارضی چگونه باعث از بین رفتن خودکفایی در کشاورزی شد؟ طبق آمار کشاورزانی که قبل از این مشغول کار بر روی زمین‌های زراعی بودند، بعد از اجرای اصلاحات، جزء دهقانان کم زمین یا کارگران بی‌زمین مزدبگیر روستا بودند. نتیجه آنکه عدة زیادی از کشاورزان بیکار شده و برای امرار معاش راهی شهرهای بزرگ شدند.
جدول‌های زیر وضعیت کشاورزی دولت پهلوی در سالهای دهة 40 و 50 را به خوبی ترسیم می‌کند:



با توجه به وقوع جنگ بین اعراب و رژیم صهیونیستی در سال 1973(1352ش)، قیمت نفت به شدت افزایش یافت و از طرفی هم با افت صادرات غیر نفتی به علت سیاست های دهه ی40، روز به روز از میزان صادرات محصولات غیرنفتی کاسته شده و بر صادرات نفت افزوده می شد. جدول زیر به خوبی آمارهای مربوط به میزان صادرات نفت و محصولات غیرنفتی را نشان می‌دهد:


اگرچه رژیم پهلوی در صدد توسعة صنایع برآمد، اما به دلیل وابستگی شدید صنعت به بخش نفت و همچنین تکیه بر کشورهای غربی و شرکت های چندملیتی نتوانست بخش صنعت را در کشور بومی کند و پیشرفت صنعتی ایران بیش از آنکه به نفع طبقات مستضعف جامعه شود به نفع سرمایه داران و طبقه ی متوسط به بالای جامعه و مقامات دولتی و تکنوکرات‌ها شد.
— وضعیت نظامی—: رشد اقتصادی ایران به یُمن درآمدهای نفتی فراوان، به محمدرضاشاه امکان داد تا با مدرن کردن ماشین جنگی ایران به توسعة نظامی دست بزند. البته این توسعه نظامی که توسط آمریکا پشتیبانی می‌شد، با هدف تجهیز ایران در منطقه به عنوان حافظ منافع آن کشور در منطقه انجام می‌گرفت و از طرفی هم به کارخانة اسلحه‌سازی آمریکایی رونق فراوان می‌داد. اما در داخل کشور، حجم بالای این تسلیحات نظامی موجب از دست رفتن پول نفت می‌شد چراکه آمریکا نفت ایران را در ازای اعطای تسلیحات خریداری می‌کرد و از آن طرف هم چون نظامیان ایرانی مهارت کار با بسیاری از این ابزارآلات را نداشتند، ورود مستشاران آمریکایی روز به روز افزایش یافت .
— رفاه عمومی—: با افزایش قیمت نفت و به تبع آن، افزایش سریع هزینه‌های عمومی، شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شده که نتیجة آن فشارهای تورمی گسترده بر ملت بود. از سوی دیگر دولت پردرآمد با اعمال سیاست درهای باز، واردات را افزایش داد که خود موجب ضربة بیشتری بر تولیدات داخلی به وِیژه کشاورزی شد.
اما دشواری ها وقتی آغاز شد که در اواخر سال 1355 درآمد نفت تنزل کرد. بی توجهی به وضع معیشت روستاییان و غفلت از کشاورزی، سیل گستردة مهاجرت از روستا به شهر را به دنبال داشت و نبود امکانات و عدم بسترسازی لازم، بیکاری و فساد را افزایش داد و فقر و حاشیه‌نشینی و تبعیض شیوع پیدا کرد.
— بهداشتی ، پزشکی—: ارقام و آمار بهداشتی نشان می‌دهد که تعداد تخت های بیمارستانی، تعداد درمانگاه ها، پزشک و پرستار، به کندی افزوده می‌شد. در سال 1356 ایران بدترین نسبت پزشک به بیمار، بالاترین نرخ مرگ و میرنوزادان و کمترین نسبت تخت بیمارستانی را در میان کشورهای خاورمیانه را دارد.
پدر ومادرم تعریف میکنند در دوران محمد رضا شاه پزشک ایرانی بسیار کم بود . من خودم یادمه موقعی که بچه بودم و حدودا 7 سالم بود ، برای یک بیماری که داشتم رفته بودیم بیمارستان ، پزشک هندی ، پزشک من بود . تاسف بار که در ایران دوره شاه با این همه ادعا ، پزشک از هند و پاکستان و بنگلادش داشتیم !. بیمار برای درمان و انجام بسیاری از عمل های جراحی ساده باید به خارج کشور میرفت .
—از لحاظ علمی— : ایران از لحاظ علمی در ان دوران بسیار عقب مانده بود و تعدا متخصیصن در ایران بسیار کم بود و عملا در هر وزارتخانه ای رد پای مهندسین و مشاورین خارجی از کشورهای خارجی مشاهده میشد . تعداد مقاله های چاپ شده در مجلات علمی معتبر بسیار کم بود . دانش آموزان در المپیادهای علمی رتبه پائینی می آوردند .
—وضعیت فرهنگی هنری—: در این دوران ، فرهنگ غربی در ایران را رایج کردند . هنر هفتم ایران یعنی سینما فقط ی رویه داستان خاص داشت معروف به فیلم فارسی !
—ورزشی— : عملا واقعیتی به نام ورزش عمومی وجود نداشت . تعداد مدال های المپیک ایران با وجود اینکه زنان نیز در مسابقات حضور داشتند ، بسیار اندک بود و رتبه پائینی در المپیک داشت .
—فساد دربار—: فساد در دربار رایج بود . همسران قبلی شاه و خانواده شاه ، همه از قرادادها سهم داشتند . بسیاری از انان موقع فرار از ایران این ثروت ها را به خارج کشور بردند . بسیاری هم مردند و چون فرزندی نداشتند ، دولت های غربی اموال ان ها را مصادره کردند !
—خیانت بزرگ شاه— : جدا شدن بحرین از ایران در روز ۲۲ مرداد ۱۳۵۰ در زمان حکومت محمدرضا پهلوی با فشار انگلیس صورت‌پذیرفت و در ۲۵ آذر همان سال نیز، با عضویت در سازمان ملل متحد بحرین به عنوان یکصد و بیست و نهمین کشور عضو سازمان ملل متحد شناخته شد. نظرسنجی استقلال بحرین به جای همه‌پرسی در فروردین ۱۳۴۹ با توافق دولت ایران و بریتانیا توسط نمایندهٔ دبیرکل سازمان ملل متحد در بحرین برگزار شد. گزارش نماینده که در آن بیان شده‌بود قریب به اتفاق مردم بحرین خواستار استقلال اند به تصویب شورای امنیت رسید و ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ بحرین در بیانیه‌ای رسمی استقلال خود را اعلام کرد. نمایندهٔ دبیرکل که از ایران و انگلیس اختیار تمام گرفته‌بود از برخی قشرهای بحرین نظرخواهی کرد که خواهان کدام‌یک اند: پیوستن به ایران؟، تحت حمایت بریتانیا بودن؟، استقلال؟
در اینجا لازم است نطق آقای محسن پزشکپور در مجلس شورای ملی در مخالفت با دولت برای جدائی بحرین را بشنوید . من شنیدم . اونجائی که میگه ملت ایران هرگز غمی بالاتر از این را به خود ندیده است و تاریخ قضاوت خواهد کرد ، قلب آدم میخواد از جاش کنده بشه و آدم میخواد خون گریه کنه . شما هم بشنوید . شاید که آگاه شوید . در گوگل سرچ کنید : نطق محسن پزشکپور

8383 👀
5 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2019-05-05 02:37:39 +0430 +0430

رضا پالان مزدور انگلیس بود درود بر رهبرم خامنه ای

3 ❤️

2019-05-05 02:51:42 +0430 +0430

من پدرم از مديران دوران شاه بوده و با اطلاعات كاملي كه من دارم شما دقيقا درست فرمودين هر چند با يه سرچ ميداني از بزرگ سالها ميشه فهميد درسته من قصدم تاييد يا تكذيب نيست متاسفانه در جهان سوم فقط دو رنگ هست سفيد و سياه حكومتها از نظر ما خوب هستند يا بد اما رنگ خاكستري هم هست با تشكر از اينكه خوندين.

5 ❤️

2019-05-05 02:54:59 +0430 +0430
نقل از: Superman.0.0 رضا پالان مزدور انگلیس بود درود بر رهبرم خامنه ای

اين همون ديدگاه خوب يا بد ديددنه دوست عزيزم هيچ وقت به ادمهاي در تاريخ كشورت توهين نكن بلكه كارهاي اونها رو نقد كن نقد منصفانه همه جا خريدار داره

2 ❤️

2019-05-05 03:05:17 +0430 +0430

نظر خودم اینه که هر حکومتی ، حتی بدترین هاشم در ایران ، بالاخره ی کارهای مثبتی هم انجام دادن .
مثلا من فکر میکنم تو دوران جمهوری اسلامی از این نظرها پیشرفت هایی داشتیم :
1- پیشرفت علمی 2- پیشرفت پزشکی 3- پیشرفت نظامی و ساخت انواع تجهیزات نظامی به دست خودمون 4- کمی پیشرفت در زمینه های فیلم سازی و ورزشی
من پیشرفت دیگه ای رو نمی تونم ذکر کنم .
نکته مقاله من اینجاست که یک عده میخوان اینطور وانمود کنند که در دوران شاه ، همه چیز گل و بلبل بوده و مملکت هیچ مشکلی نداشته و در ان زمان ما جزء پیشرفته ترین کشورهای دنیا در حد کشورهای غربی بوده ایم ! . خدا رو شکر که دوران شاه ، هنوز در همین اواخر تاریخ بوده و هنوز عده ی زیادی از مردم که در آن دوران زندگی کرده اند ، زنده اند و میتونند در مورد ان دوران نظر بدند .

1 ❤️

2019-05-05 04:07:26 +0430 +0430

اول اینکه دقیقا سازمان اطلاعات دقیقا همون کار ساواک رو انجام میده یا نه؟
دوم اینکه وضع اقتصادی ایران الان چطوره؟ بعد از ۴۰ سال که کشاورزی ما هیچ پیشرفتی نداشته و الان ۸۰ درصد ایران شایدم بیشتر زیر خط فقر دارن زندگی میکنن
سوم الان اقتصاد ایران وابسته به نفت نیست؟ چه محصولی واسه صادر کردن داریم بعد از ۴۰ سال؟ الان همون نفتم نمیتونیم صادر کنیم، تمام پول کشورم خرج سوریه و فلسطین و حذب ا… و یمن داره میشه
پنجم الانم دارن خرج ماشین جنگی میکنن یه مشت موشک که خودشونم نمیسازن و پول به کره شمالی میدن تا واسشون بسازه و یه مشت هواپیما و سلاح از رده خارج میخرن اگه دوره پهلوی ماشین جنگیشو بزرگ میکرد با مجهز ترین سلاح‌ها بود و در ضمن با همون سلاح هایی که اون خریده بود ۸ سال مقابل عراق مقاومت کردیم
ششم بیمارستان و دکتر بدون دارو به چه درد میخوره؟ من خودم متولد ۶۶ هستم تا سال ۷۶_۷۷ هنوز دکتر هندی و پاکستانی تو ایران بود چون خودم به چشمم دیدم و پیشش ویزیت شدم
هفتم الان چه پیشرفتی تو ورزش کردیم؟ فقط تو یه سری رشته ها که قبلا هم مدال میاوردیم داریم مدال میگیریم مثل کشتی و وزنه برداری آخرین حضور فوتبال ایران تو المپیکم بر میگرده به دوره پهلوی
هشتم الان درسته جایی از ایران جدا نشده ولی بندر چابهار به اجاره کشور هنده یعنی تمام منابع چابهار در اختیار هنده و ایران هیچ یهمی نداره، حق ماهیگیری خلیج فارس به چین واگذار شده، معادن کرمان تماما در اختیار شرکتای چینه، و الان یادم اومد که دریای خزر رو هم از دست دادیم و فقط الان ۱۳ درصد نوار ساحلی داریم نه حق کشتی رانی نه ماهیگیری نه برداشت از نفت و گاز دریای خزر


2019-05-05 06:14:37 +0430 +0430
نقل از: Superman.0.0 رضا پالان مزدور انگلیس بود درود بر رهبرم خامنه ای

اين همون ديدگاه خوب يا بد ديددنه دوست عزيزم هيچ وقت به ادمهاي در تاريخ كشورن توهين نكن بلكه كارهاي اونها رو نقد كن نقد منصفانه همه جا خريدار داره

0 ❤️

2019-05-05 06:20:55 +0430 +0430

آخه شما بسیجی های خایه مال ولایت اینجام هستید!!!بابا ملت همش دارن به خمینی و خامنه ای فحش میدن میگن خدا شاه بیامورزه…شما میای اینجا چی میگی ی همه پرسی برای این نظام جمهوری اسلامی آخوندی برگزار بشه میفهمی که چقدر در دلت مردم آقایون جا دارن

4 ❤️

2019-05-05 06:33:58 +0430 +0430
نقل از: Aarrmmiinn112233 اول اینکه دقیقا سازمان اطلاعات دقیقا همون کار ساواک رو انجام میده یا نه؟ دوم اینکه وضع اقتصادی ایران الان چطوره؟ بعد از ۴۰ سال که کشاورزی ما هیچ پیشرفتی نداشته و الان ۸۰ درصد ایران شایدم بیشتر زیر خط فقر دارن زندگی میکنن سوم الان اقتصاد ایران وابسته به نفت نیست؟ چه محصولی واسه صادر کردن داریم بعد از ۴۰ سال؟ الان همون نفتم نمیتونیم صادر کنیم، تمام پول کشورم خرج سوریه و فلسطین و حذب ا... و یمن داره میشه پنجم الانم دارن خرج ماشین جنگی میکنن یه مشت موشک که خودشونم نمیسازن و پول به کره شمالی میدن تا واسشون بسازه و یه مشت هواپیما و سلاح از رده خارج میخرن اگه دوره پهلوی ماشین جنگیشو بزرگ میکرد با مجهز ترین سلاح‌ها بود و در ضمن با همون سلاح هایی که اون خریده بود ۸ سال مقابل عراق مقاومت کردیم ششم بیمارستان و دکتر بدون دارو به چه درد میخوره؟ من خودم متولد ۶۶ هستم تا سال ۷۶_۷۷ هنوز دکتر هندی و پاکستانی تو ایران بود چون خودم به چشمم دیدم و پیشش ویزیت شدم هفتم الان چه پیشرفتی تو ورزش کردیم؟ فقط تو یه سری رشته ها که قبلا هم مدال میاوردیم داریم مدال میگیریم مثل کشتی و وزنه برداری آخرین حضور فوتبال ایران تو المپیکم بر میگرده به دوره پهلوی هشتم الان درسته جایی از ایران جدا نشده ولی بندر چابهار به اجاره کشور هنده یعنی تمام منابع چابهار در اختیار هنده و ایران هیچ یهمی نداره، حق ماهیگیری خلیج فارس به چین واگذار شده، معادن کرمان تماما در اختیار شرکتای چینه، و الان یادم اومد که دریای خزر رو هم از دست دادیم و فقط الان ۱۳ درصد نوار ساحلی داریم نه حق کشتی رانی نه ماهیگیری نه برداشت از نفت و گاز دریای خزر

درسته که تا سال های 75-76 هنوزم پزشکای هندی تو ایران بودند که البته روند پذیرش پزشکای خارجی از چندسال قبلش متوقف شده بود و اون پزشکایی که اون زمان بودند کسایی بودند که سال ها تو ایران زندگی کرده بودند و آخرای کارشون بود ضمن اینکه شروع کار دانشگاه ها بعد از انقلاب فرهنگی در اوایل دهه 60 بود که با توجه به طولانی بودن تحصیلات پزشکی ، اولین خروجی های پزشکی بعد از انقلاب مربوط به اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 بوده و از همون زمان به بعد هم روند پذیرش جدید پزشک خارجی متوقف میشه. بیشترین میزان پذیرش دانشجوی پزشکی در کل تاریخ بعد از انقلاب در سال 65 بوده که حدود 5000 دانشجو آن زمان گرفتند که دیگه تکرار نشده (در نظر بگیرید در اون زمان تعداد دانشکده های پزشکی کشور حدودا یک چهارم الآن بوده)

1 ❤️

2019-05-05 10:13:22 +0430 +0430
نقل از: Aarrmmiinn112233 اول اینکه دقیقا سازمان اطلاعات دقیقا همون کار ساواک رو انجام میده یا نه؟ دوم اینکه وضع اقتصادی ایران الان چطوره؟ بعد از ۴۰ سال که کشاورزی ما هیچ پیشرفتی نداشته و الان ۸۰ درصد ایران شایدم بیشتر زیر خط فقر دارن زندگی میکنن سوم الان اقتصاد ایران وابسته به نفت نیست؟ چه محصولی واسه صادر کردن داریم بعد از ۴۰ سال؟ الان همون نفتم نمیتونیم صادر کنیم، تمام پول کشورم خرج سوریه و فلسطین و حذب ا... و یمن داره میشه پنجم الانم دارن خرج ماشین جنگی میکنن یه مشت موشک که خودشونم نمیسازن و پول به کره شمالی میدن تا واسشون بسازه و یه مشت هواپیما و سلاح از رده خارج میخرن اگه دوره پهلوی ماشین جنگیشو بزرگ میکرد با مجهز ترین سلاح‌ها بود و در ضمن با همون سلاح هایی که اون خریده بود ۸ سال مقابل عراق مقاومت کردیم ششم بیمارستان و دکتر بدون دارو به چه درد میخوره؟ من خودم متولد ۶۶ هستم تا سال ۷۶_۷۷ هنوز دکتر هندی و پاکستانی تو ایران بود چون خودم به چشمم دیدم و پیشش ویزیت شدم هفتم الان چه پیشرفتی تو ورزش کردیم؟ فقط تو یه سری رشته ها که قبلا هم مدال میاوردیم داریم مدال میگیریم مثل کشتی و وزنه برداری آخرین حضور فوتبال ایران تو المپیکم بر میگرده به دوره پهلوی هشتم الان درسته جایی از ایران جدا نشده ولی بندر چابهار به اجاره کشور هنده یعنی تمام منابع چابهار در اختیار هنده و ایران هیچ یهمی نداره، حق ماهیگیری خلیج فارس به چین واگذار شده، معادن کرمان تماما در اختیار شرکتای چینه، و الان یادم اومد که دریای خزر رو هم از دست دادیم و فقط الان ۱۳ درصد نوار ساحلی داریم نه حق کشتی رانی نه ماهیگیری نه برداشت از نفت و گاز دریای خزر

اول اینکه حزب الله درسته نه حذب الله . دوم اینکه ، شما به عنوان تاپیک دقت نکردی ، من راجع به حکومت محمد رضا شاه صحبت کردم و نه حکومت جمهوری اسلامی ! سوم اینکه باز هم به متن مقاله توجه نکردی . من نوشتم با وجود انواع ضعف های کشور در دوران حکومت محمد رضا شاه پهلوی ، عده ای از افراد به صورت عامدانه درصدد القای این گفتمان هستند که در دوران رژیم پهلوی همه چیز گل و بلبل بوده و ایران جزء پیشرفته ترین کشورهای دنیا بوده . اساسا بحث اصلی مقاله این هست که نه آقا . این چنین که میگن نبوده .
اما در جواب بقیه مطالبت : خیلی محصولات الان صادرات داریم . تمام پول کشور خرج سوریه و عراق و فلسطین نمیشه . موشک ها رو خودمون میسازیم . چیزی که باعث مقاومت ما در جنگ شد ، سلاح نبود بلکه روحیه شهادت طلبی بود . بله تا سال حدود 65 که خودم یادمه دکتر هندی تو ایران بود . اساسا خودکفایی در بحث دکتر در دوران ریاست جمهوری خاتمی تکمیل شد . دارو ندارید به حکومت مربوط نمیشه . به تحریم های امریکا مربوط میشه که علی رغم ژست حقوق بشریش ، حتی دارو رو هم از ملت ایران دریغ میکنه . تعدا مدال های المپیک در دوران جمهوری اسلامی بیشتر از دوره شاه بوده . به هیچ عنوان بندر پابهار به هند واگذار نشده . فقط صد فانوس ماهی ها به چین واگذار شده . همه معادن کرمان به چین واگذار نشده . هنوز رژیم سیاسی دریای خزر بین کشورهای ساحلی تقسیم نشده که بخواهیم براش درصد تعیین کنیم و هم حق کشتیرانی داریم و هم حق برداشت نفت و گاز و هم حق صید .

1 ❤️

2019-05-05 14:25:04 +0430 +0430

درود بر ساندیس خواران ولایت

5 ❤️

2019-05-05 14:41:02 +0430 +0430

یه مقایسه هم در مورد سرانه درامد دلاری ، میانگین رشد اقتصادی ، اعتبار و ارزش پاسپورت ، چگونگی ارتباط یا همسایگان و سایر کشورها هم انجام بدین

بزرگترین صنایع و کارخانجات کشور در چه دورانی تاسیس شدند

شرکت ها و کارخانجات لوازم خانگی (ارج ، آزمایش و… )و خودروسازی کی تاسیس شدند و شرایط قبل و بعد انقلابشون به کجا کشید

و از همه مهمتر اگر دوست داشتید در مورد ازادی های اجتماعی هم مقایسه کنید (ازادی سیاسی که هیچوقت نداشتیم)

4 ❤️

2019-05-06 06:54:37 +0430 +0430
نقل از: Alipacino409 یه مقایسه هم در مورد سرانه درامد دلاری ، میانگین رشد اقتصادی ، اعتبار و ارزش پاسپورت ، چگونگی ارتباط یا همسایگان و سایر کشورها هم انجام بدین

بزرگترین صنایع و کارخانجات کشور در چه دورانی تاسیس شدند

شرکت ها و کارخانجات لوازم خانگی (ارج ، آزمایش و… )و خودروسازی کی تاسیس شدند و شرایط قبل و بعد انقلابشون به کجا کشید

و از همه مهمتر اگر دوست داشتید در مورد ازادی های اجتماعی هم مقایسه کنید (ازادی سیاسی که هیچوقت نداشتیم)

دقت نمی کنید که این مقاله اصلا درصدد مقایسه بین حکومت محمد رضا شاه و حکومت جمهوری اسلامی نیست .
با توجه به رشد سریع جمعیت در دوران بعد از انقلاب و تقریبا ثابت ماندن درامد های نفتی ، درامد سرانه دلاری کاهش یافته . حالا اگر حکومت محمد رضا شاه هم با این رشد جمعیت مواجه می شد ، همین اتفاق رخ میداد ، چون محمد رضا شاه هم کاری جز فروختن نفت بلد نبود . حداقل الان صادرات پتروشیمی هم داریم که اون موقع نداشتیم .
بسیاری از کارخانجات بزرگ هم در دوران بعد از انقلاب تاسیس شدند .
مهم تاسیس کارخانه نیست . مهم اداره کردن و سود آور بودن اون هستش . در دوران شاه ، دولت بیشتر ژست اقتصاد پیشرفته داشت تا واقعا اقتصاد پیشرفته .
در دوران شاه هم مطبوعات مخالف شاه خفه می شدند . اگر در مورد حجاب منظورت هست که هر حکومتی بنا به جهان بینی خودش اونو تفسیر کرده و اجرا کرده . رضا خان چادر از سر زن ها کشید . محمد رضا شاه اختیاریش کرد . حکومت فعلی اجباریش کرد . بنابراین هیچ کدوم این ها کاری خلاف جهان بینی خودشون انجام ندادند و از نظر خودشون کارشون درست بوده .

0 ❤️

2019-05-06 09:44:14 +0430 +0430
نقل از: Aarrmmiinn112233 اول اینکه دقیقا سازمان اطلاعات دقیقا همون کار ساواک رو انجام میده یا نه؟ دوم اینکه وضع اقتصادی ایران الان چطوره؟ بعد از ۴۰ سال که کشاورزی ما هیچ پیشرفتی نداشته و الان ۸۰ درصد ایران شایدم بیشتر زیر خط فقر دارن زندگی میکنن سوم الان اقتصاد ایران وابسته به نفت نیست؟ چه محصولی واسه صادر کردن داریم بعد از ۴۰ سال؟ الان همون نفتم نمیتونیم صادر کنیم، تمام پول کشورم خرج سوریه و فلسطین و حذب ا... و یمن داره میشه پنجم الانم دارن خرج ماشین جنگی میکنن یه مشت موشک که خودشونم نمیسازن و پول به کره شمالی میدن تا واسشون بسازه و یه مشت هواپیما و سلاح از رده خارج میخرن اگه دوره پهلوی ماشین جنگیشو بزرگ میکرد با مجهز ترین سلاح‌ها بود و در ضمن با همون سلاح هایی که اون خریده بود ۸ سال مقابل عراق مقاومت کردیم ششم بیمارستان و دکتر بدون دارو به چه درد میخوره؟ من خودم متولد ۶۶ هستم تا سال ۷۶_۷۷ هنوز دکتر هندی و پاکستانی تو ایران بود چون خودم به چشمم دیدم و پیشش ویزیت شدم هفتم الان چه پیشرفتی تو ورزش کردیم؟ فقط تو یه سری رشته ها که قبلا هم مدال میاوردیم داریم مدال میگیریم مثل کشتی و وزنه برداری آخرین حضور فوتبال ایران تو المپیکم بر میگرده به دوره پهلوی هشتم الان درسته جایی از ایران جدا نشده ولی بندر چابهار به اجاره کشور هنده یعنی تمام منابع چابهار در اختیار هنده و ایران هیچ یهمی نداره، حق ماهیگیری خلیج فارس به چین واگذار شده، معادن کرمان تماما در اختیار شرکتای چینه، و الان یادم اومد که دریای خزر رو هم از دست دادیم و فقط الان ۱۳ درصد نوار ساحلی داریم نه حق کشتی رانی نه ماهیگیری نه برداشت از نفت و گاز دریای خزر

دست به تخم امار نده برو امار هاتو بیار بزار منم ببینم. مشکل ما اینه که یه سری امار تخمی میشنویم بعد رو اون حساب میکنیم

0 ❤️

2019-05-06 14:08:35 +0430 +0430
نقل از: hamedmatin7 ما د ر تو گا یید م بسیجی مفت خور، روز حساب نزدیکه

ک ی رم تو ک س مامان جن ده ات . آب کی رم روی پس تونای بزرگ آبجی فاح شه ات . بابا دی و س تو من اب نه ایش کردم .
روز حساب هم نزدیکه . بیا جلو خوا هر ک سته ببین چجوری چوب تو کو نت میکنم که از دردش سه متر بپری رو هوا .

0 ❤️

2019-05-06 15:23:05 +0430 +0430
نقل از: چاق_دوست هووووووف معلوم نیس کی قراره این بساط چسی اومدنای روشنفکری و حاشیه سازی جمع بشه

هر چند وقت یبار یه مجهول الهویه ای پیدا میشه با لفظ قلم بگه وای دوران پهلوی چقد بد بود ای خدای متعال مردم در بدبختی بودن و دوران ستم شاهی بود و فلان بیسار

از کجات این متنو در آوردی؟ مدرکت کو؟ همینکه بگی من از پدرمادرم شنیدم شد مدرک؟
گسترده ترین سرکوب ؟؟ من همین الان ۱۰ نفرو میشناسم ک زمان شاه فاز مجاهد و آزادیخواه داشتن شعار میدادن و شیشه ی مشروب فروشیارو میشکوندن و دیوار نویسی میکردن اخرم دستگیر شدن دریغ از اینکه یه خراش روشون بیفته با یه تعهد آزاد شدن بدون حتی یه شب حبس

حالا وجود داری یه حرف تو خیابون یا فضای مجازی بزن ببین چیکارت میکنن نمونه ی بارزش سهیل عربی

برای اطلاع بگم ک بحرین از زمان ناصرالدین شاه از ایران جدا شد و در زمان پهلوی صرفا ب رسمیت رسید ن اینکه زمان پهلوی جدا بشه

همین واس اثبات کص گویی شما و امثالت بس ک اگه دوره ی پهلوی رو از تاریخ فاکتور بگیری ایران خایه ی باقرم نداره از جمله بهداشت و مدرسه و تحصیل زنان و جاده و راه و نیروی نظامی و بیمارستان و شناسنامه و کارخونه جات و سد و دانشگاه و هزارتا چیز دیگه

نمیگم کاملا گل و بلبل بوده ولی با اختلاف بهترین و مفیدترین حکومتی بوده ک این کشور ب خودش دیده

حالا شما ها میخواین ماستمالی یا بهتر بگم عن مالی کار پدر مادراتونو بکنید یا ب نوعی نون خور همین حکومتی بحثش جداس

اقای ظاهرا دل سوز شما ک قلبت واس استقلال بحرین از جا کنده میشه و خون گریه میکنی قلبت واس کولبرا و کودکان کار و زندانیای بی گناه و خانواده های داغدار و فقر مردم و تن فروشیای از رو نیاز و فرار مغزها از جا کنده نمیشه؟؟ نگو بی طرفی ک از سر تا ته متنت مشخصه چ آدمی هستی

اولا شما به علت هتاکی و نام بردن از کلمات رکیک بلاک شدید . شما مثل این که احمقید . من نوشتم مقاله من در مورد مقایسه بین حکومت ها نیست . صرفا دارم دوران پهلوی رو تحلیل میکنم . شما گ ه خوردی که نوشتی که تو دوران شاه شکنجه نمی شدند . پس این همه آثار شکنجه رو بدن مردم چیه ؟ این همه دستگاه ها و ابزار شکنجه چیه ؟ واسه دکور گذاشته بودند اونجا یا ازش استفاده می کردند ؟ مجهول الهویه پدر پدر س گت ک سکش . مگه هر کسی اینجا مطلب مینویسه ، کپی شناسنامه اش رو اولش آپلود میکنه و میذاره تو سایت د یو س؟ قاجار عرضه نداشت بحرین رو حفظ کنه ، اون محمد رضا شاه که رفت کنار قبر کوروش گفت که ای کوروش آرام بخواب که ما بیدار هستیم و با اون ارتشی که اینقدر پزشو میداد چرا نتونست پس بگیره ؟ پس گرفتن تو سرش بخوره . چرا رسمیتش داد ؟ مثل اینه که کسی بیاد تو خونه ات بشینه . بعد خودت با دست خودت ببریش محضر ، سند خونه اتو به نامش کنی . حداقل میتونست این جدایی رو رسمین نبخشه . مثل همین الان که توی دوران جمهوری اسلامی ، اگه حریف کشورهای اطراف خزر نیستیم که حق کاملمونو بدن ، حداقل نمی ریم رژیم حقوقی ای رو امضاء کنیم که به ضررمون باشه . وایسادیم تا ی روزی که بتونیم حق کاملمونو بگیریم . محمد رضا شاه پهلوی هم اگه عقل داشت ، باید سیاست صبر رو پیشه میکرد نه اینکه مثل چ س بره تیکه مملکت رو که مثل گوشت بدن آدم میمونه ، بکنه بده به بیگانه ! همه ی زندانی ها گناه کارند . چرا میگی زندانی بی گناه . حتی زندانی مهریه هم گناه کار هست . چون قانونو خوب نخونده . کودکان کار و فلان و بیسار هم براشون متاسفیم و کاری از دستمون بر بیاد براشون میکنیم . ما کجا نوشتیم که به خاطر اونها بی تفاوتیم ؟ در هر حال تو چه کاره ی مملکتی که به من دستور میدی که من بساطمو جمع بکنم ؟ شما که ادعای آزادیخواهی داری چرا میخوای کسی رو که نظرش با نظر شما مخالفه ، خفه کنی ؟

0 ❤️

2019-05-07 00:36:48 +0430 +0430
نقل از: دکترروزبه اولش فک کردم میخوای عادلانه قضاوت کنی,بعد دیدم راجع به بحرین فقط نوشتی جدا شد,ننوشتی اون سه تا جزیره تنب بزرگ و کوچیک و ابوموسی چجوری به خاک ما اضافه شد,ننوشتی اصلا ایران دویست سال بود هیچ حاکمیتی توی بحرین نداشت,برو ساندیستو بنوش که دو روز دیگه همونم دیگه ندارن مثل سگ بندازن جلوتون

اولا کی رم تو ک س تپل ننه ی جن ده ات . دوما ، اون سه تا جزیره برای خودمون بوده از اولش .
انگلیس در ازای جدا کردن بحرین از ایران ، سه تا جزیره رو به ایران پس میده . واقعیت اینه که هم بحرین و هم اون سه تا جزیره ، از دوران هخامنشیان برای خود ایران بوده .
این بی عرضگی و وطن فروشی محمد رضا شاه رو میرسونه که با این همه خدمتی که پدرش و خودش به انگلیس و آمریکا کردند ، نتونست بحرین رو نگه داره .
همچین میگه سه تا جزیره رو گرفتیم ، انگار که از اولش برای خودمون نبوده !
برو کو نتو بشور جوجه بچه .

0 ❤️

2019-05-07 02:40:59 +0430 +0430

اونی که خوابه رو میشه بیدار کرد اما اونی که خودش رو زده بخاب نه!
برای نسل ماها حداقل اینجور حرفها خنده داره البته از یه نظرم قابل تامل هست چطور تاریخی که مال پنجاه سال پیشه و هنوز خیلی ها اونو به یاد دارن اینجور تحریف میشه اونم مثلا با چندتا جدول و آمار مثلا مستند!پس چه اعتباری به حرفهایی که از ۱۴۰۰ سال پیش میگن یا تو کتاباشون مینویسن!!!

2 ❤️

2019-05-07 03:54:39 +0430 +0430

چرا هر وقت میخواهید حکومت پهلوی را با الان مقایسه کنید مقیاس زمان را فراموش میکنید …اگر بخوایم عادلانه و منصفانه قضاوت کنیم باید بگویم اگر الان شاه تا الان مانده بود اوضاع چطوری بود…یادم نرود که دوره پهلوی مال ۵۰سال قبل بود …در ۵۰سال قبل کویت یا دبی و بقیه کشورها چطوری بودن الان چطوری هستن …از دوره پهلوی تا الان ۵۰سال گذشته …حتی لاکپشت هم که باشد در عرض ۵۰سال پیشرفت میکند همان گونه یه کودک میشود ۵۰ساله…وقتی پهلوی حکومت را از قاجار تحویل گرفت ایران یک کوره داهات بزرگ و در حال تجزیه شدن بود که رضا خان با هزار بدبختی و بادست خالی در آن زمان به دشمنان ایران تاخت …مثل میرزا کوچک خان جنگلی که قصد داشت شمال را از ایران جدا کند و پول و تمبر به اسم خودش میزد …و ایران را یکپارچه کرد …حتی مردم شناسنامه نداشتن …برای مردم هویت ساخت …خیلی کارها کرد و زیر ساخت ایران را ساخت و بعد از آن محمد رضا پهلوی…ایران را داشت به سوی مدرن شدن مثل اروپا هدایت میکرد که نگذاشتن …یاد بگیرم منصف باشیم و همه چیز را باهم مقایسه کنیم …اگر بخوام کل خدمات این دوبزرگوار را بگویم نزدیک به دو کتاب قطور میشود …آها در مورد بحرین هم بهتر که بدانید به دسیسه انگلیس…بحرین خواستار رفراندوم بود و خواه یا نخواه با نیرنگ انگلیس بحرین جدا میشد اما پهلوی قبل از جدا شدن بحرین ۳جزیره تنب کوچک و تنب بزرگ و جزیره ابوموسی را در قبال گذاشتن رفراندوم به نام ایران کرد …اگر ایران ۸سال در جنگ دوام آورد به خاطر زخایر عظیم تجهیزاتی در دوران پهلوی بود …چرا برعکسش رو فکر نمی کنید اگر جمهوری اسلامی حکومت را از قاجار تحویل گرفته بود به خدا قسم یک سال هم دوام نمیاورد …ناسپاس و نمک نشناس نباشیم

4 ❤️

2019-05-07 04:00:21 +0430 +0430
نقل از: Mareza2018 اونی که خوابه رو میشه بیدار کرد اما اونی که خودش رو زده بخاب نه! برای نسل ماها حداقل اینجور حرفها خنده داره البته از یه نظرم قابل تامل هست چطور تاریخی که مال پنجاه سال پیشه و هنوز خیلی ها اونو به یاد دارن اینجور تحریف میشه اونم مثلا با چندتا جدول و آمار مثلا مستند!پس چه اعتباری به حرفهایی که از ۱۴۰۰ سال پیش میگن یا تو کتاباشون مینویسن!!!

باز هم حرف های تکراری ! معلوم نیست کی این جمله ی غلط رو سر زبون ها انداخته . باید بگم که این جمله از اساس غلطه . به این شرح که :
—اونی که خوابه رو نمیشه بیدار کرد . مثلا فرض کن ی نفر شب خوابیده . تو خواب سکته کرده . حالا صبح میخوای بیدارش کنی ، هر چی صداش میکنی ، بیدار نمیشه . متوجه میشی که فوت کرده .
—اونی که خودش رو به خواب زده حتما میشه بیدارش کرد . کافی هست مثلا ی صدای بلند کنارش بذاری ، یا ی همچین چیزایی ، حتما از خواب بیدار میشه .
— خب اینو میخواستم بگم که از اساس این ضرب المثل یا حالا گفته حکمتی یا هر چی ، غلط هست .
برای اینجا هم مصداق پیدا نمی کنه . چون منم میتونم این حرف رو در مورد شما بزنم .
اگه بخواهیم بحث علمی و مستند باشه ، باید به آمارهای بین المللی و تاریخ نگاری ها مراجعه کنیم .
برای همه ی نسل شما اینجور حرف ها خنده دار نیست . اونایی که خوب فکر کردند و دنبالشو گرفتند ، متوجه شدند که داشتن سرشونو کلاه میذاشتن و وانمودشون میکردند که حکومت پهلوی خیلی پیشرفته و آزادیخواه و … بوده . مشکل اینه که شما از بس مغروری و خودتو به خواب زدی ، فکر میکنی همه ی دیگه هم به همین شکلند و همه ی دیگه هم همینطوری که تو فکر میکنی ، فکر میکنند .

0 ❤️

2019-05-07 04:03:28 +0430 +0430

اگه تو شنیدی ما دیدیم و در اون دوران زندگی کردیم تمام حرفات مغرضانه و هوچی گری بود اون حکومت مثل همه حکومت های دنیا کاستی ها و نواقصی داشت اما رو به پیشرفت بود در سال 54 بخاطرنفت رونق و شکوفایی اقتصادی ایران شروع شد و ایران میرفت تا قطب اقتصادی شود جایگاهی فراتر از کره جنوبی امروز ، اونموقع که ما صنعت خودروسازی و وسایل خانگی داشتیم کره جنوبی هیچ چیز نداشت حتی شهردار کره جنوبی در دیداری از تهران آرزو کرد که یک روزی سئول مثل تهران بشه ایران از مونتاژ شروع کرد تا ژاپن خاورمیانه بشه بنیانگذار اوپک شاه بود و ایران به عقاب اوپک معروف شده بود شاه در پی افزایش قیمت نفت بود برای همین دسیسه ها برای سرنگونی اش شروع شد در مورد بحرین بهتره بری تاریخ بحرین رو بدقت مطالعه کنی در زمان شاه ایران فق ادعای مالکیت بحرین را داشت در صورتیکه از زمان قاجار عملا بحرین توسط انگلیس از ایران جدا شده بود و ایران هیچگونه نیرو و یا پرسنل دولتی و حکومتی در اون کشور نداشت و بحرین مدت های مدیدی تحت الحمایه بریتانیا بود شاه تنها توانست در قبال صرف نظر کردن از ادعای حاکمیت بر بحرین سه جزیره ای که عملا جزیی از امارات بود و تحت اختیار انگلیس ، این جزایر را تصرف و به حاکمیت خودش در بیاورد این گریه و زاری در مجلس برای بحرین هم جزیی از این ترفند بود

2 ❤️

2019-05-07 04:03:43 +0430 +0430

وضعیت الان مردم ایران میدونی مثل چی شده
مثل این شده یک اره دو لبه اخوندا توی کون مردم ایران کردن
به تو فشار بدی پاره میکنه
به بیرون بکشی بازم پاره میکنه

حالا راستشو بگو عضو کدوم سازمان هستی که این طوری داری از جمهوری اسلامی ایران دفاع میکنی
سپاه . وزارت اطلاعات . یا …
خودت بگو؟

3 ❤️

2019-05-07 04:14:15 +0430 +0430
نقل از: فرشیدعاشقه.کون چرا هر وقت میخواهید حکومت پهلوی را با الان مقایسه کنید مقیاس زمان را فراموش میکنید ...اگر بخوایم عادلانه و منصفانه قضاوت کنیم باید بگویم اگر الان شاه تا الان مانده بود اوضاع چطوری بود....یادم نرود که دوره پهلوی مال ۵۰سال قبل بود ...در ۵۰سال قبل کویت یا دبی و بقیه کشورها چطوری بودن الان چطوری هستن ....از دوره پهلوی تا الان ۵۰سال گذشته ...حتی لاکپشت هم که باشد در عرض ۵۰سال پیشرفت میکند همان گونه یه کودک میشود ۵۰ساله....وقتی پهلوی حکومت را از قاجار تحویل گرفت ایران یک کوره داهات بزرگ و در حال تجزیه شدن بود که رضا خان با هزار بدبختی و بادست خالی در آن زمان به دشمنان ایران تاخت ...مثل میرزا کوچک خان جنگلی که قصد داشت شمال را از ایران جدا کند و پول و تمبر به اسم خودش میزد ...و ایران را یکپارچه کرد ...حتی مردم شناسنامه نداشتن ...برای مردم هویت ساخت ...خیلی کارها کرد و زیر ساخت ایران را ساخت و بعد از آن محمد رضا پهلوی...ایران را داشت به سوی مدرن شدن مثل اروپا هدایت میکرد که نگذاشتن ....یاد بگیرم منصف باشیم و همه چیز را باهم مقایسه کنیم ...اگر بخوام کل خدمات این دوبزرگوار را بگویم نزدیک به دو کتاب قطور میشود ...آها در مورد بحرین هم بهتر که بدانید به دسیسه انگلیس...بحرین خواستار رفراندوم بود و خواه یا نخواه با نیرنگ انگلیس بحرین جدا میشد اما پهلوی قبل از جدا شدن بحرین ۳جزیره تنب کوچک و تنب بزرگ و جزیره ابوموسی را در قبال گذاشتن رفراندوم به نام ایران کرد ....اگر ایران ۸سال در جنگ دوام آورد به خاطر زخایر عظیم تجهیزاتی در دوران پهلوی بود ...چرا برعکسش رو فکر نمی کنید اگر جمهوری اسلامی حکومت را از قاجار تحویل گرفته بود به خدا قسم یک سال هم دوام نمیاورد ....ناسپاس و نمک نشناس نباشیم

آغاز دوره رضا خان ، همزمان بود با تغییرات گسترده در زندگی مردم در اروپا . خواه نا خواه اگر دوران قاجار هم بر سر کار بود ، باز همین بروکراسی اداری که رضا خان راه انداخت ، بوجود میامد . تنها کاری که رضا خان انجام داد ، تقلید از حکومت داری در اروپا بود . دست به تاسیس یک سری اداره جات زد . حالا اونم بر سر کار نبود ، قاجار هم به واسطه ارتباط با اروپا همین تغییرات رو در کشور ایجاد می کرد .
شما وقتی میگی لاکپشت هم در عرض 50 سال بالاخره ی حرکت هایی میکرده ، چرا اینو نمیگی که با همه ی حمایتی که آمریکا در دوره محمد رضا از شاه انجام میداد ، و الان فقط ما 12 سال تجربه حکومت تقریبا بدون تحریم و جنگ رو داشته ایم ، چطور به این پیشرفت عظیم رسیده ایم ؟
دو سال اول انقلاب درگیر جدایی خواهان بودیم - 8 سال جنگ - 8 سال بازسازی جنگ - 8 سال دوره خاتمی رو رونق اقتصاد - 4 سال اول دوره احمدی نژاد و ادامه رونق کشور - و از 4 سال دوم احمدی نژاد تا همین الان تحت تحریم آمریکا هستیم که به قول خودشون فلج کننده ترین و بی سابقه ترین تحریم های تاریخ هستند . حالا مقایسه کنید پیشرفت ایران رو در دوره جمهوری اسلامی با پیشرفت در دوره پهلوی ها !
حالا حکمت کار کجاست ؟ ما تو دوره پهلوی ها از سگ هم کمتر بودیم . فقط کافی بود رئیس جمهور امریکا تلفنی ی تشری به شاه بزنه . شاه مثل س گ دست به سینه اوامر امریکا رو اجرا می کرد .
اما الان حداقل کسی نمی تونه به رئیس جمهوری ایران دستور بده .
باز هم میگم ، هم سه جزیره و هم بحرین از زمان هخامنشیان برای ایران بودند . این از بی عرضگی شاه بود که گذاشت بحرین رو از ایران جدا کنند . اون سه تا جزیره حقمون بود که شاه در ازای فروختن بحرین به انگلیس ، انگلیس اون سه تا جزیره رو بهمون پس داد .
حتما ضرب المثل به مرگ تهدیدش میکنن که به تب راضی بشه رو شنیدید . دقیقا مصداقش همین جاست . به شاه گفتن همه ی جزیره ها رو میگیریم . شاه هم ترسید و راضی شد که بحرین رو بده تا سه تا جزیره رو بهش پس بدن .

0 ❤️

2019-05-07 04:16:14 +0430 +0430
نقل از: Danialsenator1371 وضعیت الان مردم ایران میدونی مثل چی شده مثل این شده یک اره دو لبه اخوندا توی کون مردم ایران کردن به تو فشار بدی پاره میکنه به بیرون بکشی بازم پاره میکنه

حالا راستشو بگو عضو کدوم سازمان هستی که این طوری داری از جمهوری اسلامی ایران دفاع میکنی
سپاه . وزارت اطلاعات . یا …
خودت بگو؟

من عضو سازمانی هستم که مادر امثال شما رو بر میداریم میاریم اینجا پیش خودمون ، گروهی ک سشو ج ر میدیم . بعد خونی که از ک سش جاری میشه رو میریزیم رو شرتش ، اون شرت رو میفرستیم با پست در خونه اتون به دست بابای جا ک شت بیفته .

0 ❤️

2019-05-07 04:43:41 +0430 +0430

باسلام
آخه دوست عزیز نمیدونم چه جوری دارین حقیقت را انکار میکنین من به جدول و نمودار و عکس مار کار ندارم خودم سال 55 یادمه کارگر روزی 7تومن کارمیکرد یعنی بعبارتی روزی یک دلار حالا گوشت کیلویی 3تومن نون کیلویی 4ریال بالاخره اون کارگر نه نه مرده که تا غروب جون میکند همه چی میتونست با اون 7تومن بخره ولی الان چی یارو روزی 60هزارتومن یعنی 4دلار کارمیکنه یک کیلو گوشت هم نمیتونه بخره لطفا آدرس غلط نده بچه جون توهنو دهنت بوی شیرمیده شاه با کمترین درآمد بودجه مملکت رو تامین میکرد اینا با بالاترین درآمد

1 ❤️

2019-05-07 06:52:53 +0430 +0430

آقای محترم نمیدونم منظورت ازاین تاییک چیه ولی بدون بیرون راندن پهلوی ازطرف غربیا بود آگه شما اوضاع کشورهای همسایه ماروتواون دوره باایران مقایسه میکرد ید متوجه میشدی که ایران درحال تبدیل شدن به ابرقدرت منطقه بود واین برای اونا قابل تحمل نبود تاپیکتون نشون میده که خیلی سطحی نگرید

0 ❤️

2019-05-07 07:32:51 +0430 +0430

**شما به این نکته اشاره نکردی که شاهان پهلوی مملکت رو از قاجار بی کفایت که مشاوراشون آخوند ها بودن تحویل گرفته و به اون سال ( ۱۳۵۷ ) رسوند در واقع بعد از گذشت ۴۰ سال که زمان کمی هم نیست کشور خود به خود پیشرفته میشد و جمهوری اسلامی کار خاصی نکرده که هیچ بلکه از سایر کشور ها نیز عقب افتاده تر شدیم

0 ❤️

2019-05-07 09:12:04 +0430 +0430
نقل از: BigAbolhol
نقل از: Alipacino409 یه مقایسه هم در مورد سرانه درامد دلاری ، میانگین رشد اقتصادی ، اعتبار و ارزش پاسپورت ، چگونگی ارتباط یا همسایگان و سایر کشورها هم انجام بدین

بزرگترین صنایع و کارخانجات کشور در چه دورانی تاسیس شدند

شرکت ها و کارخانجات لوازم خانگی (ارج ، آزمایش و… )و خودروسازی کی تاسیس شدند و شرایط قبل و بعد انقلابشون به کجا کشید

و از همه مهمتر اگر دوست داشتید در مورد ازادی های اجتماعی هم مقایسه کنید (ازادی سیاسی که هیچوقت نداشتیم)

دقت نمی کنید که این مقاله اصلا درصدد مقایسه بین حکومت محمد رضا شاه و حکومت جمهوری اسلامی نیست .
با توجه به رشد سریع جمعیت در دوران بعد از انقلاب و تقریبا ثابت ماندن درامد های نفتی ، درامد سرانه دلاری کاهش یافته . حالا اگر حکومت محمد رضا شاه هم با این رشد جمعیت مواجه می شد ، همین اتفاق رخ میداد ، چون محمد رضا شاه هم کاری جز فروختن نفت بلد نبود . حداقل الان صادرات پتروشیمی هم داریم که اون موقع نداشتیم .
بسیاری از کارخانجات بزرگ هم در دوران بعد از انقلاب تاسیس شدند .
مهم تاسیس کارخانه نیست . مهم اداره کردن و سود آور بودن اون هستش . در دوران شاه ، دولت بیشتر ژست اقتصاد پیشرفته داشت تا واقعا اقتصاد پیشرفته .
در دوران شاه هم مطبوعات مخالف شاه خفه می شدند . اگر در مورد حجاب منظورت هست که هر حکومتی بنا به جهان بینی خودش اونو تفسیر کرده و اجرا کرده . رضا خان چادر از سر زن ها کشید . محمد رضا شاه اختیاریش کرد . حکومت فعلی اجباریش کرد . بنابراین هیچ کدوم این ها کاری خلاف جهان بینی خودشون انجام ندادند و از نظر خودشون کارشون درست بوده .

میگین این مقاله قصد مقایسه نداره ولی در عمل دارید همین کارو می کنید !!

پس این تعارف ها رو بذاریم کنار و شروع کنیم به نقد و البته مقایسه

بله انتقادات بسیاری به رفتار اقتصادی حکومت پهلوی خصوصا در دهه 50 با رشد قیمت نفت وارده

اما در مورد افزایش جمعیت !
اول یه نگاه به چارت رشد جمعیت بندازید که در کدام دهه رشد جمعیت سرعت گرفته و بعدش صحبتهای بنیان گذار این حکومت که ملت رو به تولید رهبر 13 ساله تشویق می کرده
و بعد فرمودید اگر محمدرضا شاه هم با این رشد جمعیت مواجه میشد … که گویا خبر ندارید که در بلاد کفر رسم هست که دولتها سیاستهایی رو به نام سیاستهای کنترل جمعیت در نظر می گیرند

بعد هم چرا عذر بدتر از گناه میارید ؟!.
اگر درامد نفتی ثابت مونده مقصر حکومتیه که انقدر مشغول صدور انقلاب بوده که وقت نکرده به دنبال افزایش تولید و درامدهای نفتی و مشتقاتش بره .

گفتید که الان صادرات پتروشیمی داریم که اون زمان نداشتیم . جهت اطلاعتون بزرگترین پتروشیمی ها و پالایشگاهها و همین طور صنایع سنگین فلزی کشور قبل از انقلاب تاسیس و بهره برداری شدند. شما رو ارجاع میدم که ببینید ابر شرکتهایی مثل ذوب آهن اصفهان پتروشیمی شیراز پالایشگاه نفت ابادان و… چه زمانی تاسیس شدند

در مورد اداره کردن و سوداور بودن هم فکر می کنم شرایط پس از انقلاب تولیدی هایی مثل کفش ملی و بلا و لوازم خانگی ارج و پارس و… که از موسسین و دلسوزانش تصاحب کردند و به بنیادها و نهادهای حکومتی بخشیدن نیازی به توضیح بیشتر نداره

در مورد مطبوعات و ازادی سیاسی با شما موافقم که در زمان شاه هم اوضاع خوبی نبود درست مانند شرایط فعلی

اما در مورد ازادی های اجتماعی که بحث جهان بینی در حجاب رو پیش کشیدید انقدر سطح بحث رو پایین و پیش پا افتاده کردید که نیازی توضیح اضافی نیست

درباره ارتباط با همسایگان و کشورهای دیگه و اعتبار پاسپورت هم که قطعا جوابی ندارید

نمی دونم چی باعث شده که برای دفاع از وضع فاسد موجود دست به دامن این سایت شدید . اما پیشنهادم به شما اینه که اگر هم میخواید از چیزی دفاع کنید حداقل اطلاعاتتون رو در موردش بالا ببرید

0 ❤️

2019-05-07 09:18:36 +0430 +0430
نقل از: paria_kir باسلام آخه دوست عزیز نمیدونم چه جوری دارین حقیقت را انکار میکنین من به جدول و نمودار و عکس مار کار ندارم خودم سال 55 یادمه کارگر روزی 7تومن کارمیکرد یعنی بعبارتی روزی یک دلار حالا گوشت کیلویی 3تومن نون کیلویی 4ریال بالاخره اون کارگر نه نه مرده که تا غروب جون میکند همه چی میتونست با اون 7تومن بخره ولی الان چی یارو روزی 60هزارتومن یعنی 4دلار کارمیکنه یک کیلو گوشت هم نمیتونه بخره لطفا آدرس غلط نده بچه جون توهنو دهنت بوی شیرمیده شاه با کمترین درآمد بودجه مملکت رو تامین میکرد اینا با بالاترین درآمد

اولا بچه خودتی دی وس . دوما : خود دلار هم از 40 سال پیش تا الان دچار تورم بوده و همون دلار 40 سال پیش نیست . سوما : الان کارگر سر فلکه کمتر 80 هزار تومن نمی گیره . چهارما : با همین هشتاد تومن میشه یک کیلو گوشت خرید . پنجما : در اواخر دوره محمد رضا شاه ، ناگهان قیمت نفت افزایش یافت و همین باعث یک سری واردات بی رویه شد که مردم فکر میکردن توی رفاه هستند ، بلکه داشت اقتصاد مملکت رو خراب میکرد . در ضمن جمعیت اون موقع 36 میلیون نفر بوده که اکثریت جمعیت هم در روستاها ساکن بودند . شاه فقط به ظاهرسازی رو آورده بود . کمی پول توی شهرها خرج میکرد و کالاهای وارداتی رو به مردم میداد . اما توی روستاها فقر و بدبختی بیداد میکرد .
پس دیگه گ ه نخور بچه جون .

0 ❤️

2019-05-07 09:22:34 +0430 +0430
نقل از: arammehr آقای محترم نمیدونم منظورت ازاین تاییک چیه ولی بدون بیرون راندن پهلوی ازطرف غربیا بود آگه شما اوضاع کشورهای همسایه ماروتواون دوره باایران مقایسه میکرد ید متوجه میشدی که ایران درحال تبدیل شدن به ابرقدرت منطقه بود واین برای اونا قابل تحمل نبود تاپیکتون نشون میده که خیلی سطحی نگرید

فرضیه همیشگی توطئه ! نه جانم . دست کم میشه این طور گفت که مردم از حکومت شاه ناراضی بودند و دست به اعتراض می زدند . شاید این طور بشه گفت که بعضی کشورها از این اوضاع سوء استفاده کردند و زمینه رو برای سقوط رژیم شاه آماده کردند . مثل همین الان که آمریکا تا دید اوضاع ونزوئلا به هم ریخته ، رفت خوان گایدو رو از قلک کشید بیرون فرستاد وسط خیابون که با سوء استفاده از شورش مردم ، زمینه سقوط مادورو را فراهم کند .

0 ❤️

2019-05-07 09:25:55 +0430 +0430
نقل از: k99 **شما به این نکته اشاره نکردی که شاهان پهلوی مملکت رو از قاجار بی کفایت که مشاوراشون آخوند ها بودن تحویل گرفته و به اون سال ( ۱۳۵۷ ) رسوند در واقع بعد از گذشت ۴۰ سال که زمان کمی هم نیست کشور خود به خود پیشرفته میشد و جمهوری اسلامی کار خاصی نکرده که هیچ بلکه از سایر کشور ها نیز عقب افتاده تر شدیم

دوران محمد رضا شاه همزمان بود با توسعه صنعتی کشورهای اروپایی . شاه فقط یکسری مظاهر تمدن رو به تقلید از اون کشورها در ایران آورد . چون این مظاهر برای اولین بار تو ایران اومدند ، شما فکر میکنید که شاه کار خاصی کرده . مثالش این که مثلا موبایل تو دوران جمهوری اسلامی وارد شد . پس بخواهیم بگیم که هان موبایل جزء تمدنه و فلان و بیسال و موبایل رو جمهوری اسلامی آورده ، پس خیلی پیشرفته بوده !
نه این طور نیست .

0 ❤️

2019-05-07 12:20:55 +0430 +0430
نقل از: BigAbolhol
نقل از: فرشیدعاشقه.کون چرا هر وقت میخواهید حکومت پهلوی را با الان مقایسه کنید مقیاس زمان را فراموش میکنید ...اگر بخوایم عادلانه و منصفانه قضاوت کنیم باید بگویم اگر الان شاه تا الان مانده بود اوضاع چطوری بود....یادم نرود که دوره پهلوی مال ۵۰سال قبل بود ...در ۵۰سال قبل کویت یا دبی و بقیه کشورها چطوری بودن الان چطوری هستن ....از دوره پهلوی تا الان ۵۰سال گذشته ...حتی لاکپشت هم که باشد در عرض ۵۰سال پیشرفت میکند همان گونه یه کودک میشود ۵۰ساله....وقتی پهلوی حکومت را از قاجار تحویل گرفت ایران یک کوره داهات بزرگ و در حال تجزیه شدن بود که رضا خان با هزار بدبختی و بادست خالی در آن زمان به دشمنان ایران تاخت ...مثل میرزا کوچک خان جنگلی که قصد داشت شمال را از ایران جدا کند و پول و تمبر به اسم خودش میزد ...و ایران را یکپارچه کرد ...حتی مردم شناسنامه نداشتن ...برای مردم هویت ساخت ...خیلی کارها کرد و زیر ساخت ایران را ساخت و بعد از آن محمد رضا پهلوی...ایران را داشت به سوی مدرن شدن مثل اروپا هدایت میکرد که نگذاشتن ....یاد بگیرم منصف باشیم و همه چیز را باهم مقایسه کنیم ...اگر بخوام کل خدمات این دوبزرگوار را بگویم نزدیک به دو کتاب قطور میشود ...آها در مورد بحرین هم بهتر که بدانید به دسیسه انگلیس...بحرین خواستار رفراندوم بود و خواه یا نخواه با نیرنگ انگلیس بحرین جدا میشد اما پهلوی قبل از جدا شدن بحرین ۳جزیره تنب کوچک و تنب بزرگ و جزیره ابوموسی را در قبال گذاشتن رفراندوم به نام ایران کرد ....اگر ایران ۸سال در جنگ دوام آورد به خاطر زخایر عظیم تجهیزاتی در دوران پهلوی بود ...چرا برعکسش رو فکر نمی کنید اگر جمهوری اسلامی حکومت را از قاجار تحویل گرفته بود به خدا قسم یک سال هم دوام نمیاورد ....ناسپاس و نمک نشناس نباشیم

آغاز دوره رضا خان ، همزمان بود با تغییرات گسترده در زندگی مردم در اروپا . خواه نا خواه اگر دوران قاجار هم بر سر کار بود ، باز همین بروکراسی اداری که رضا خان راه انداخت ، بوجود میامد . تنها کاری که رضا خان انجام داد ، تقلید از حکومت داری در اروپا بود . دست به تاسیس یک سری اداره جات زد . حالا اونم بر سر کار نبود ، قاجار هم به واسطه ارتباط با اروپا همین تغییرات رو در کشور ایجاد می کرد .
شما وقتی میگی لاکپشت هم در عرض 50 سال بالاخره ی حرکت هایی میکرده ، چرا اینو نمیگی که با همه ی حمایتی که آمریکا در دوره محمد رضا از شاه انجام میداد ، و الان فقط ما 12 سال تجربه حکومت تقریبا بدون تحریم و جنگ رو داشته ایم ، چطور به این پیشرفت عظیم رسیده ایم ؟
دو سال اول انقلاب درگیر جدایی خواهان بودیم - 8 سال جنگ - 8 سال بازسازی جنگ - 8 سال دوره خاتمی رو رونق اقتصاد - 4 سال اول دوره احمدی نژاد و ادامه رونق کشور - و از 4 سال دوم احمدی نژاد تا همین الان تحت تحریم آمریکا هستیم که به قول خودشون فلج کننده ترین و بی سابقه ترین تحریم های تاریخ هستند . حالا مقایسه کنید پیشرفت ایران رو در دوره جمهوری اسلامی با پیشرفت در دوره پهلوی ها !
حالا حکمت کار کجاست ؟ ما تو دوره پهلوی ها از سگ هم کمتر بودیم . فقط کافی بود رئیس جمهور امریکا تلفنی ی تشری به شاه بزنه . شاه مثل س گ دست به سینه اوامر امریکا رو اجرا می کرد .
اما الان حداقل کسی نمی تونه به رئیس جمهوری ایران دستور بده .
باز هم میگم ، هم سه جزیره و هم بحرین از زمان هخامنشیان برای ایران بودند . این از بی عرضگی شاه بود که گذاشت بحرین رو از ایران جدا کنند . اون سه تا جزیره حقمون بود که شاه در ازای فروختن بحرین به انگلیس ، انگلیس اون سه تا جزیره رو بهمون پس داد .
حتما ضرب المثل به مرگ تهدیدش میکنن که به تب راضی بشه رو شنیدید . دقیقا مصداقش همین جاست . به شاه گفتن همه ی جزیره ها رو میگیریم . شاه هم ترسید و راضی شد که بحرین رو بده تا سه تا جزیره رو بهش پس بدن .

الان فکر میکنی ایران استقلال داره …نه داداش نداره ایران الان مستعمره روسیه و انگلیس هست …دوره پهلوی فقط آمریکا بود که شاه برای آنها به طور واقعی خط و نشان میکشید نه مثل اینها دعوای زرگری کنن…باز هزار رحمت به آمریکا لااقل انسانیت دارن …روسیه و انگلیس خیلی کثیف هستن به طوری که در طول تاریخ اول انگلیس بعد روسیه بیشترین خسارات رو به ایران زده برید سرچ کنید …آمریکا لااقل روباه صفت نیست …خزر مال روسیه شده،چابهار مال هند شده ،خلیج فارس و معادن کرمان مال چین شده …اینها فقط آشکارا هستن که مردم فهمیدن و خیلی از خیانت ها هنوز معلوم نمیشن…سعی کنیم نمک نشناس نباشیم و فرق خوب و بد را بتوانیم تشخیص دهیم …خاندان پهلوی بعد از هخامنشیان و نادر و شاه عباس جز بهترین و ایران سازترین شاهان ایران در دوره خود
هستن … که تاریخ و مرور زمان آن را بر همه آشکار خواهد کرد …و جز شرافتمندترین محمد رضا پهلوی است که به خاطر تاج و تختش حتی حاضر نشد یک نفر بکشد …وگرنه قدرت دستش بود میتوانست اهریمنان را در نطفه خفه کند تا بال و پر نگیرن …

1 ❤️










‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «