تاثیر جق بر تستسترون

1399/03/28

ارتباط بین خودارضایی و تستوسترون چیست

Written by Tim Jewell
Updated on October 10, 2019
Medically Reviewed by Janet Brito, Ph.D., LCSW, CST

همیشه شایعاتی به گوش می‌رسد که حاکی از آن است که خودارضایی روی میزان تستوسترون بدن مردان تاثیرگذار است.

پاسخ سریع و کوتاه؛ «خیر» است. خودارضایی و آمدن آب مردان هیچ تاثیر منفی بلندمدتی بر روی میزان تستوسترون بدن آنها ندارد.
اما پاسخ طولانی به این پرسش به این سادگی نیست.
خودارضایی چه به صورت فردی انجام شود چه با همکاری شریک جنسی‌ (handjob) می‌تواند تاثیرات متنوعی روی میزان تستوسترون بدن داشته باشد ولی همه‌ی این تاثیرات موقتی و کوتاه‌مدت هستند.


تحقیقات چه می‌گویند

چه مونث باشید چه مذکر، تستسترون روی توانایی شما در انجام سکس تاثیر مستقیم دارد. ولی امروزه آگاه هستیم که این تاثیرِ مستقیم بر روی قدرت جنسی مردان بسیار بیشتر است.

میزان تستوسترون بدن معمولاً در هنگام سکس و خودارضایی بالاتر می‌رود و بعد از ارگاسم به حالت اول خود برمی‌گردد.
آمدن آب مرد بر اثر خودارضایی هیچ تاثیر مستقیم یا قابل اندازه‌گیری روی میزان تستوسترون بدن ندارد. یعنی هرچقدر که خودارضایی کنید میزان تستوسترون بدن شما پایین نمی‌آید.
یکی از تحقیقات قدیمی‌تر نشان داده بود که خودداری از انجام خودارضایی یا هرگونه فعالیت سکسی به مدت سه ماه یا بیشتر باعث پایین آمدن میزان تستوسترون بدن می‌شود. البته این میزان پس از، از سرگیری فعالیت‌های جنسی به اندازه‌ی سابق برمی‌گردد. البته این تحقیق روی مردانی که دیگر توانایی نعوظ را نداشتند انجام شد، ممکن است نتیجه‌ی این بررسی بر روی میزان تستوسترون روی افرادی که این عارضه را ندارند متفاوت باشد.
یک محقق معتبر مقاله‌ای را در سال 2001 منتشر کرد که در آن ذکر شده بود خودداری از خودارضایی به مدت سه هفته ممکن است میزان تستوسترون بدن را به مقداری بسیار ناچیز افزایش دهد.
اما محقق معتبر دیگری در سال 2003 مدارکی را عرضه کرد که نشان می‌دهد هفت روز بعد از این که خودارضایی را متوقف کردید، میزان تستوسترون بدنتان ۱۵۰٪ بالاتر خواهد رفت.
در سال 2007 یک تحقیق که بر روی موشها انجام شد نشان داد که خودارضایی مکرر و در فاصله‌های زمانی کوتاه میزان دریافت “آندروژن” را در مغز موشها کمتر می‌کند. گیرنده‌های طبیعی آندروژن موجود در بدن به شما کمک می‌کنند تا تستوسترون را در راه‌های مختلف مصرف کنید.
تحقیق معتبر دیگری که بر روی موشها انجام شد نشان داد خودارضایی مکرر میزان دریافت “استروژن” را افزایش می‌دهد. بدین معنا که به بدن کمک می‌کند تا استروژن را مصرف کند. در محور زمان خودارضایی مکرر و در فواصل کوتاه ممکن است به طور کلی روی توانایی گیرنده‌های استروژن در بدن برای مصرف تستوسترون تاثیرگذار باشد.


آیا خودارضایی روی پرورش ماهیچه‌ها موثر است؟

خود ارضایی فقط روی میزان تستوسترون موجود در بدن، آن هم در مقادیر جزئی و برای مدت کوتاه تاثیرگذار است. پس اگر شما یک رژیم غذایی سالم که به منظور بدنسازی در پیش گرفته‌اید را به طرز صحیح ادامه دهید، خودارضایی تاثیری بر روی بدنسازی شما نخواهد گذاشت.

تستوسترون یک عامل شناخته شده در بدنسازی و بازسازی ماهیچه‌هاست. زیرا به ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا پروتئین‌ها را با هم ترکیب کنند. یک محقق معتبر ثابت کرده است که خودداری از هرگونه عمل جنسی در کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش قابل توجهی در میزان تستوسترون موجود در بدن شود. مثلاً اگر شما هفت روز خودارضایی نکنید و هیچ گونه عمل جنسی نداشته باشید و سپس مشغول تمرینات بدنسازی شوید سرعت بازسازی و پرورش ماهیچه‌های شما بیشتر خواهد بود. اما برای درک بهتر رابطه‌ی بین خودارضایی و بازسازی ماهیچه‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.


علائم کمبود تستوسترون در بدن چیست

علامت‌های کمبود تستوسترون در بدن شامل:

  • کمتر شدن تمایل به سکس و قدرت جنسی
  • سختی به دست آوردن نعوظ یا در صورت نعوظ، سخت بودن حفظ آن
  • از دست دادن کامل قدرت نعوظ
  • کم شدن مقدار منی خارج شده از کیر بعد از سکس یا خودارضایی
  • ریختن موهای سر صورت و بدن
  • احساس خستگی مداوم و کمبود انرژی
  • کوچک شدن ماهیچه‌ها
  • نازک و شکننده شدن استخوان‌ها یا همان پوکی استخوان
  • چاق شدن و جمع شدن مقدار زیادی چربی در ناحیه‌ی سینه یا ژنیکوماستی
  • تغییر ناگهانی و بدون دلیل خلق و خو

برخی از این علائم می‌توانند به دلیل انتخاب‌ها و روش زندگی ما باشند. سیگار کشیدن و یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی به مقدار بسیار زیاد می‌تواند روی میزان تستوسترون بدن شما تاثیر بگذارد. شرایط جسمی دیگری که می‌تواند روی میزان تستوسترون بدن شما تاثیرگذار باشد به قرار زیر است:

  • مرض قند
  • فشار خون بالا
  • مشکلات غده تیروئید

فواید و ریسک‌های خودارضایی چیست

خودارضایی تعداد زیادی فایده یا خاصیت اثبات شده دارد از جمله:

  • احساس لذت ناشی از ارضا
  • از بین رفتن استرس و رسیدن به آرامش
  • بهتر کردن خلق و خو
  • از بین بردن فشار و تنش جنسی (حشری بودن)
  • از بین بردن هرگونه تنش و رها شدن از فشارهای عصبی
  • راحت‌تر خوابیدن
  • شناخت بهتر نیازهای جنسی خود
  • کمک به بهتر شدن کیفیت سکس
  • کاهش انقباض عضلانی (گرفتگی ماهیچه‌ها که شامل کمردرد یا پادرد می‌شود)

تا آنجا که به میزان تستوسترون بدن مربوط می‌شود خودارضایی هیچ نوع تاثیر منفی بر روی کیفیت روابط جنسی یا سایر فعالیت‌های بدن ندارد.
خودارضایی به تنهایی باعث ریزش مو، از دست دادن توانایی نعوظ یا جوش زدن صورت یا کمردرد نمی‌شود. این عوارض به دلیل انتخاب‌های شما در زندگی، بهداشت فردی و روابط خصوصی شماست و ربطی به میزان تستوسترون ندارد.

خودارضایی می‌تواند باعث تاثیر بر شرایط ذهنی و خلق و خوی شما بشود که به نوبه‌ی خود روی میزان تستوسترون بدن شما موثر است.

بعضی از مردم به خاطر شرایط فرهنگی جامعه و باورهای فردی بعد از خودارضایی دچار احساس گناه می‌شوند.
این شرایط وقتی بدتر می‌شود که به آن افراد در دوران رشد و شکل گرفتن شخصیت‌شان گفته شده خودارضایی امری غیر اخلاقی‌ست یا انجام آن به معنی سرپیچی از ایمان مذهبی می‌باشد.
این احساس گناه به همراه مشکلاتی که هر فرد در روابطش دارد می‌تواند باعث ایجاد استرس، فشار عصبی و در نهایت دپرس شدن باشد و دپرس شدن روی میزان تستوسترون بدن تاثیر منفی دارد که نتیجه‌ی آن از دست دادن توانایی نعوظ یا مدت بسیار کوتاه آن می‌باشد.

یکی از مواردی که ممکن است دلیل ناراحتی شما شود این است که تعداد دفعاتی که خودارضایی می‌کنید از تعداد دفعات سکس شما با شریک جنسی‌تان بیشتر باشد. اگر در این مورد احساس گناه کنید، این احساس می‌تواند در رابطه‌ی شما با شریک جنسی‌تان مشکلاتی به وجود بیاورد زیرا احساس گناه به دپرس شدن می‌انجامد و دپرسی، میزان تستوسترون شما را پایین می‌آورد که نتیجه‌ی آن پایین آمدن کیفیت سکس شما به خاطر مشکلات نعوظ است.
بهترین راه برای حل این مشکل یک مکالمه‌ی روشن و کاملاً باز با شریک جنسی‌تان درمورد خودارضایی است. تا زمانی که هر دو درمورد نقشی که خودارضایی در روابط جنسی شما دارد به توافق برسید. در ضمن می‌توانید به مراجعه به روانشناس به صورت تنهایی یا همراه با شریک جنسی‌تان برای زوج درمانی و ریشه‌یابی دلایل خودارضایی‌تان و تاثیرات آن بر زندگی جنسی شما به عنوان یک زوج هم به عنوان یک انتخاب مفید فکر کنید.
در برخی موارد حرف زدن درمورد خودارضایی یا داشتن عادت‌های کاملاً طبیعی برای یک فرد از نظر جسمی سالم مانند خودارضایی با کمک شریک جنسی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا مقدار استاندارد تستوسترون موجود در یک فرد سالم را در هنگام داشتن یک رابطه‌ی جنسی کاملاً رضایت‌بخش با شریک جنسی‌تان در بدن خود داشته باشید.


نتیجه گیری

خودارضایی به تنهایی تاثیر مهمی بر روی میزان تستوسترون بدن شما ندارد، تغییرات هورمونی ناشی از خودارضایی بسیار کوتاه‌مدت هستند. ارضای جنسی ناشی از سکس نیز هیچ تاثیر طولانی‌مدتی بر روی سلامتی و قدرت جنسی شما ندارد.

مشکلات فردی می‌تواند روی میزان تستوسترون بدن شما تاثیرگذار باشد اگر شما علامت‌های ناشی از کمبود تستوسترون را همزمان با مشکلات نعوظ و کم شدن قدرت جنسی در رابطه با شریک جنسی‌تان در بدن خود احساس می‌کنید بهتر است به مراجعه به روانپزشک خانواده به تنهایی یا با شریکتان به طور جدی فکر کنید.

این که بتوانید به طرزی روشن و صریح درمورد روابط جنسی‌تان یا مسائل خصوصیتان با یک متخصص گفتگو کنید می‌تواند در حل مشکلاتی که باعث پایین آمدن میزان تستوسترون بدن شما شده‌اند موثر باشد.


منبع:

healthline.com/health/masturbation-and-testosterone

16693 👀
7 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2023-12-14 20:41:05 +0330 +0330

کلا خود ارضایی یه حرکت طبیعیه و اینکه ضرر داره و اینها فقط تو کشورهای اسلامی تبلیغ میشه که مسلمانان خود ارضایی نکنن ولی از طرفی هر چیزی اندازه خودشو داره اینکه روزی ۵ بار خود ارضایی کنن شاید ضرر داشته باشه

0 ❤️

2023-12-14 22:44:19 +0330 +0330

جالب بود.دمت گرم بخاطر زحمتی که کشیدی🙏❤

0 ❤️

2024-01-18 04:31:01 +0330 +0330

👍

0 ❤️

2024-01-18 12:22:20 +0330 +0330

قطعا که تو هر کاری زیاده روی بشه ضرر پیدا می‌کنه …
حالا میخواد کار کردن باشه
میخواد غذا خوردن باشه یا میخواد خود ارضایی باشه …
تازه از نظر من بعضی از کار ها رو فقط نباید تو زمان معینی انجام بدی
مثلا نیایی بگی اوکی من فقط هر هفته میزنم
اگه یک هفته نشد که بزنی فشار روانی بالایی تجربه می‌کنی
و فقط دنبال یه وقت آزاد میگرد که خودت خالی کنی …

0 ❤️






تاپیک‌های تازه


‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «