زود انزالی: چیست، علت ها، علائم، درمان

1403/01/17

زود انزالی Premature ejaculation (PE): چیست، علت ها، علائم، درمان

در اینجا به موارد زیر اشاره خواهیم کرد:
زود انزالی چیست؟
انواع زود انزالی ها
علت های زود انزالی
زود انزالی و ناتوانی جنسی
نشانه ها/علائم انزال زودرس
درمان اختلال انزال زودرس
زمان مراجعه به پزشک


برای بسیاری از افراد، زود انزالی (PE) باعث ایجاد شرم و ناامیدی می شه. در حالی که انزال زودرس بعضی اوقات امکان دارد رخ دهد و هیچ مشکلی ندارد. اما اگر همیشگی باشد، می تونه نگران کننده باشد و باید دنبال درمان بود. چرا زود انزالی اتفاق می افته و چه کاری می تونید انجام بدید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم، علت ها و گزینه های درمان انزال زودرس، ادامه مطلب رو مطالعه کنید.

زود انزالی چیست؟
انزال زودرس (PE) یکی از شایع ترین بیماری جنسی مردان است که حدود یک سوم مردان در سنین 18-59 سال با آن مواجه شده اند(Crowdis, 2021). زود انزالی باعث می شه شما و همسرتان از لذت جنسی محروم بشید.

اما زود انزالی چیست؟ انزال خارج شدن منی از آلت جنسی[کیر] ست و زود انزالی هنگامی رخ می ده که انزال قبل از زمانی که شما یا همسرتان دوست دارید صورت بگیره. انزال سریع اگر گاه به گاه باشد چیز نگران کننده ای نیست؛ با این حال، اگر به صورت منظم رخ بده مشکل جدی ای میتونه برای شما باشه ، برای همین می تونید با یک پزشک صحبت کنید تا گزینه های درمان مختلف را بررسی کند.

براساس نظر جامعه بین المللی پزشکی جنسی (ISSM)،شما امکان دارد زود انزالی داشته باشید اگر موارد زیر در مورد شما صدق میکنه (Althof، 2014):
همیشه یا تقریباً همیشه در یک دقیقه پس از دخول منی آزاد میشه
ناتوانی همیشگی(ویا تقریبا همیشگی) در کنترل یا تأخیر در انزال در طول فعالیت های جنسی
تجربه ناراحتی(استرس)، ناامیدی[در مورد روابط جنسیتان. م. ]و/یا دوری از روابط صمیمی جنسی [عدم داشتن سکس لذت بخش. م. ]

انواع زود انزالی
زود انزالی دو نوع اصلی دارد: زود انزالی مادام‌العمر و زود انزالی اکتسابی.

زود انزالی مادام‌العمر همیشه (یا تقریباً همیشه) که سکس دارید رخ می‌ده - از همان اولین باری که در عمرتان سکس داشتید. ولی در مورد زود انزالی اکتسابی، کسی که قبلاً کنترل مناسبی روی زمان انزالش داشت ، به طور ناگهانی یا به تدریج زود انزالی رو تجربه می‌کند. اگر معمولا کنترلی روی زمان انزال داشته باشید و تنها یک یا دو بار زود انزالی رو تجربه کنید، به عنوان یک مشکل در نظر گرفته نمی‌شود.

عوامل موثر روی زود انزالی


اگرچه علت دقیق زود انزالی روشن نیست، اما اعتقاد بر این است که ترکیبی از عوامل روانشناختی و فیزیکی می تواند تاثیر گذار باشد.
عوامل روانشناختی که ممکن است روی زود انزالی تاثیر بگذارند شامل موارد زیر هستند:
اضطراب، ناشی از زود انزالی[ترس از اینکه در سکس انزال سریعی داشته باشی. م.]
تجربه آزار جنسی [سکس زوری و بدون رضایت.م.]
افسردگی
راضی نبودن از بدن و/یا کمبود اعتماد به نفس
کاهش میل جنسی
استرس
احساس گناه (که باعث سریع شدن سکستان و در نهایت موجب زودانزالی میشه)
انتظارات غیر واقع‌بینانه درباره عملکرد جنسی
مشکلات رابطه[غیر جنسی مثل کار و… . م.]

عوامل فیزیکی مختلفی می تونن روی زمان انزال تاثیر بزارن اما بعضی عوامل خطر ناک تر و تاثیر گذارتر هستند. در حالی که تحقیقات پشتوانه این عوامل خیلی واضح نیست، ممکن است نقشی در توسعه شرایط داشته باشند. در برخی موارد، درمان بیماری اصلی می‌تواند علائم زود انزالی را بهبود بده.[بیماری دیگه ای باعث زود انزالی شده و زود انزالی اینجا بیماری اصلی نیست.م.]

عوامل بیولوژیک دیگه که میتونن روی زود انزالی تاثیر داشته باشند شامل موارد زیر میشن (Althof, 2014):
حساسیت شدید سر آلت جنسی
التهاب پروستات (prostatitis)
شروع یا قطع استفاده از داروهای تجویز شده یا دراگ های تفریحی[مثل مواد مخدر های تفننی.م.]
سندروم درد لگن مزمن
مشکلات هورمون تیروئید
عدم تعادل هورمون تستوسترون
پیر شدن ممکن است تغییراتی در تحریک پذیری و انزال داشته باشد، اما عامل مستقیم زود انزالی در نظر گرفته نمیشه. با پیر شدن، احتمال داره که شما به خوبی قبل تحریک نشید[نعوظ خوبی نداشته باشید.م.] و نتونید مدت طولانی‌تری دوام بیاورید[این ربطی به انزال زود رس ندارد.م.] (Althof, 2014).

زود انزالی و ناتوانی جنسی


زود انزالی اغلب با ناتوانی جنسی (ED) اشتباه گرفته می‌شود، اما یکی نیستند. در ED، شخص متوجه میشه که نمی‌تونه به اندازه کافی نعوظ پیدا کند]آلتش سفت سفت نمی شود.م. [یا برای مدت کافی نعوط پیدا نمی کند تا سکسی لذت بخش داشته باشد. بعضی اوقات افراد با ED، در فعالیت‌های جنسی خود عجله می‌کنن تا قبل از شل شدگی کیرشان به ارگاسم برسند و انزال کنند. افراد دارای ED ممکن است به دلیل اضطرابی که ناشی از ناتوانی جنسی هست ، زود انزالی رو تجربه کنند. PE و ED ممکن است همزمان وجود داشته باشند، که باعث کاهش بیشتر رضایت جنسی و تأثیرگذاری بر زندگی جنسی شود.

علائم زود انزالی
با اینکه تعریف پزشکی از زود انزالی ناتوانی در جلوگیری از انزال در کمتر از یک دقیقه در سکس است، این مشکل در کنترل انزال در هنگام خودارضایی یا در طول سایر فعالیت‌های جنسی، شامل رابطه آنال و رابطه دهانی هم رخ می دهد. زود انزالی در هنگامی رخ می‌دهد که قبل از اینکه شما و پارتنرتون بخوایید انزال می‌کنید، بدون توجه به اینکه نوع رابطتون چی باشه. (Althof, 2014).

درمان زود انزالی
تشخیص درست زود انزالی بستگی به مراجعه به پزشک دارد، کاری که به تنهایی ممکن است دشوار باشد. مراجعه به پزشک برای زود انزالی ممکن است خجالت‌آور باشه، اما برای درمان مناسب و بهبود سلامت جنسی شما حائز اهمیت هست. پزشک شما چندین سوال ازتان خواهد پرسید تا تشخیص بده که شما زود انزالی دارید یا نه. اگر آره، کدام نوع است(مادام‌العمر یا تحصیلی). با همکاری پزشک، بهترین روش برای زود انزالیتان معرفی و انتخاب میشود.
موارد زیر میتونه بعضی از این سوالات باشه (Crowdis, 2021):
زمان بین دخول تا انزال چقدره ؟
می تونید انزال رو به تاخیر بندازید؟
از زودانزالیتان عصبانی یا ناراحت هستید؟
زود انزالی هر چند وقت یکبار برایتان رخ می دهد؟
چقدر طول کشید تا مشکل کنترل انزال پیدا کردید؟
آیا زود انزالیتان فقط با یک شخص خاص رخ میده یا با هر پارتنر جنسی ای ؟
هر بار که رابطه جنسی دارید زود انزالی رخ میدهد؟
چه نوع فعالیت جنسی دارید و هر چند وقت یکبار؟ (پیش نوازی، خود ارضایی، سکس[به معنای دخول.م.] ، و غیره)
زود انزالی روی زندگی جنسیتان چه اثراتی داشته؟
چیزی هستش که زودانزالیتون رو بهتر یا بدتر کنه؟[مثل غذا، سبک زندگی و… . م.]

چندین نوع درمان برای زودانزالی وجود دارد و اما استفاده از روش های ترکیبی می تواند اثر گذار تر باشد. این روش ها شامل درمان‌های روانشناختی، رفتاری و دارویی است.

درمان‌های روانشناختی
درمان روانشناختی(مانند سکس تراپی) برای افراد و زوج‌ها، با بهبود اعتماد به نفس جنسی و کاهش اضطراب عملکردی، به شما اجازه میده تا با حل مسائل شخصی و/یا رابطتون (که روی زودانزالی تاثیر می زاره) زود انزالیتان را درمان کنید.

مشکلات رابطه یک عارضه رایج ناشی از زود انزالی هست، بنابراین گفتگو و بحث با پارتنرتان درباره درمانتون می تونه کمک کننده باشد. هرچند که این نوع درمان زمان بر است، اما موثر نیز است. تحقیقات نشان داده است که این نوع درمان بیشترین تأثیر را زمانی دارد که با درمان دارویی ترکیب شود.

درمان‌های رفتاری
درمان رفتاری در اشکال مختلفی ارائه می‌شود؛ درست مثل درمان روانشناختی، می‌توان با درمان دارویی ترکیب شود تا به کارایی آن افزوده بشه. سه تکنیک رفتاری که بیشترین بحث را به خود اختصاص داده، روش توقف-شروع، تکنیک فشار و تمرینات کف لگن است.

هدف نهایی دو روش اول (گاهی اوقات به اون ها لبه‌ انزال می گن) این است که شما را نسبت به سطح‌های متوسط-هیجان و حس‌های قبل از انزال بیشتر آگاه کنه تا بتونید بهتر کنترل و تأخیر انزال داشته باشید. هدف تمرینات کف لگن نیز تقویت عضلاتی کنترل کننده انزال است.

  • روش توقف-شروع: در این روش، شما و هم‌پارتنر خود فعالیت‌های جنسی عادی خود را انجام می‌دهید تا زمانی که تقریباً آماده انزال شدید. سپس تا وقتی که احساس انزال از بین برود متوقف می‌شوید. پس از ان دوباره فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید. این فرآیند را تکرار می‌کنید تا زمانی که یک رابطه جنسی لذت‌بخش داشته باشید.
  • تکنیک فشار: شما و هم‌پارتنر خود به صورت معمول سکس را شروع می‌کنید تا زمانی که تقریباً آماده انزال شدید. در این نقطه، ‌پارتنر شما نوک آلتتان را فشار داده تا حس انزال کم شود؛ هر چقدر که لازم است این عمل را تکرار کنید.

  • تمرینات کف لگن (تمرینات کگل Kegel): این تمرین میتونه عضلات کنترل کننده انزال رو تقویت کنه. به نظر می‌رسد که عضلات کف لگن در حین انزال فعالیت بیشتری دارند و تقویت این عضلات به شما کمک میکند تا انزال را به تأخیر بندازید. عضلات کف لگن هستند که به شما اجازه می‌دهند تا ادرار را متوقف کنید یا زمان نگه داشتن باد شکم(گوز) از اون ها استفاده میکنید.

کاهش حساسیت آلت جنسی(کیر)
کاهش حساسیت آلت جنسیتان می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر دوام بیارید و انزال را به تأخیر بندازید. چند روش برای رسیدن به این هدف وجود دارد (Porst، 2019).
انزال قبل از رابطه جنسی: برخی افراد فهمیده اند که انزال قبل از رابطه جنسی، آلت جنسی را به طور جزئی بی‌حس می‌کند و به آن‌ها امکان کنترل بهتر انزال را می‌دهد.

کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی: داروهای بی‌حس‌کننده موضعی (داروهای بی‌حس کننده) که معمولاً استفاده می‌شوند دارای لیدوکائین، بنزوکائین یا پریلوکائین هستند. آن‌ها می‌توانند حدود 10-20 دقیقه قبل از رابطه جنسی بر روی سر آلت جنسی مالیده شوند. با این حال، اگر از مقدار زیادی و یا مدت زمان زیادی استفاده کنید ، ممکن است آلت جنسیتان بی‌حس شده و نعوظ خود را از دست بدید. حتماً قبل از دخول، آن کرم ها را خوب پاک کنید تا کرم به داخل واژن پارتنرتان نرود.

اسپری‌های بی‌حس‌کننده موضعی: شما همچنین می‌توانید یک اسپری بی‌حس‌کننده موضعی به جای یک کرم استفاده کنید. اسپری بی‌حس‌کننده، لیدوکائین/پریلوکائین (برند فورتاسین)، در اروپا تأیید شده است تا زودانزالی را درمان کند. این اسپری از یک فرمولاسیون منحصر به فرد استفاده می‌کند که از جذب داروی بی‌حس کننده به ساقه آلت جنسی جلوگیری می‌کند. با استفاده از این روش فقط سر آلت جنسی ((glans penis)) تحت تأثیر قرار میگیره و خطر از دست دادن نعوظ را کاهش میابد.

دستمال‌های بی‌حس‌کننده: دستمال‌های بی‌حس‌کننده روشی محتاطانه برای استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی هست. دستمال را روی سر آلت تناسلی خود بمالید و 5-10 دقیقه منتظر باشید. قبل از رابطه جنسی، منطقه مالیده شده رو با دستمال مرطوب پاک کنید.

درمان‌های دارویی
وقتی صحبت از درمان دارویی و پزشکی انزال زودرس می شود، هیچ دارویی مورد تایید FDA [سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا.م.] نیست. با این حال، برخی داروها در ایالات متحده به صورت “off-label” استفاده می‌شوند، به این معنی که برای درمان یک بیماری استفاده می‌شوند که تأیید FDA برای آن وجود ندارد. نکته منفی در مورد مصرف داروها، خطر عوارض جانبی یا تداخلات دارویی است. حتماً با پزشک خود درباره تاریخچه پزشکی خود و هر دارویی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.


داروهای off-label برای درمان زود انزالی شامل موارد زیر است:

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs): این داروها ابتدا برای درمان افسردگی تأییده FDA گرفته اند، اما مطالعات نشان داده است که برای درمان انزال زودرس نیز مؤثر هستند. پاروکستین (نام تجاری Brisdelle)، سرترالین (نام تجاری Zoloft)، فلوئوکستین (نام تجاری Prozac) و سیتالوپرام (نام تجاری Celexa) از مهارکننده‌های بازجذب سروتونین هستند که ممکن است به جلوگیری از انزال زودرس کمک کنند؛ آن‌ها مؤثر و نسبتاً ارزان هستند. داپوکستین نیز یک SSRI با اثر کوتاه مدت است که به عنوان یک درمان مؤثر برای انزال زودرس تلقی شود. می‌توانید آن را یک ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف کرده تا به تأخیر انزال کمک کند.

ضد افسردگی های تری‌سایکلیک (TCAs): این گروه شامل داروهایی مانند کلومیپرامین است که برای درمان افسردگی تأیید شده اند. مطالعات نشان می‌دهد که با استفاده روزانه یا بر حسب نیاز (دو تا شش ساعت قبل از رابطه جنسی)، TCAs باعث تأخیر قابل توجه در انزال می‌شه.

مهارکننده‌های فسفودی‌استراز-5 (PDE5-inhibitors) : عموماً برای درمان ناتوانی جنسی استفاده می‌شوند، این داروها شامل سیلدنافیل (نام تجاری Viagra)، تادالافیل (نام تجاری Cialis) و واردنافیل (نام تجاری Levitra) هستند. این دارو ها برای افرادی که هم‌زمان ناتوانی جنسی و انزال زودرس دارند مفید هستند؛ اثربخشی آن‌ها درمورد درمان انزال زودرس به تنهایی مشخص نیست.

آنتی گیرنده آدرنرژیک آلفا-1: داروهای مانند ترازوسین، دوکسازوسین، الفوزوسین، تامسولوسین و سيلودوسین هستند که پیش تر برای درمان فشار خون بالا و بزرگ شدگی پروستات تأییده FDA را گرفته اند . مطالعات کمی نشان داده که اگر یک ساعت قبل از رابطه جنسی این دارو ها مصرف بشه، ممکن است به درمان زودانزالی کمک کند، اما نیاز به تحقیقات بیشتری برای تأئید دارند.

ترامادول: یک داروی ضد درد است که به سروتونین تأثیر گذاشته و به تأخیر انزال کمک میکند. همچنین پتانسیل اعتياد و سوء استفاده را هم دارد، بنابراین باید با دقت مصرف شود.

روش‌های طبیعی برای درمان زود انزالی
هر دو ماده زینک و منیزیم میتونن روی سلامت جنسی مردان تاثیر داشته باشند.

زینک بر سطح تستوسترون تأثیر میگذارد، همچنین در افرادی که انزال زودرس دارند مشخص شده که منیزیم کمتری در مایع منی خود دارند. اما نقش این ویتامین‌ها[البته زینک و منیزیم ویتامین نیستند بلکه ریز مواد معدنی و فلزی هستند.م.] در انزال زودرس به خوبی درک یا تثبیت نشده است، افزایش مصرف هر دو ماده ممکن است باعث بهبود زودانزالیتان شود.

بهترین راه برای افزایش زینک و منیزیم از طریق رژیم غذایی است، اگرچه مصرف مکمل‌ها با مشورت پزشک نیز گزینه مناسبی است. اگر پزشک شما متوجه شود که سطح این ویتامین‌ها در بدن شما پایین است، می‌توانید با:
مصرف غذاهای غنی از زینک، مثل صدف ها، گوشت با چربی کم ، دانه‌ها و مغز ها، غلات غنی شده ، شکلات تلخ، لوبیا و آجیل ها(پسته)
مصرف غذاهای غنی از منیزیم، شامل سبزیجات برگدار ، آجیل(پسته)، لوبیا و غلات سبوس دار
مصرف مکمل منیزیم (مصرف روزانه توصیه شده برای مکمل‌های منیزیم 350 میلی‌گرم در روز برای بزرگسالان سالم) (NIH-a, 2021)
مصرف مکمل زینک (مصرف روزانه توصیه شده برای زینک 11 میلی‌گرم در روز) (NIH-b, 2021)


مصرف بیش از حد منیزیم ممکن است خطرناک باشد، بنابراین حتماً پزشک خود درباره رژیم غذایی خود صحبت کنید.

بر اساس یک تحقیق ترکیب خاصی از زینک، اسید فولیک، بیوتین و Rhodiola rosea (ریشه طلایی) زودانزالی و کیفیت زندگی جنسی افراد رو میتونه بهبود بدهد (Cai, 2016).

زمان مراجعه به پزشک
اگر در کنترل انزال خود در حین رابطه جنسی دچار مشکل هستید و این اختلال باعث شده از سکس خود لذت نبرید ، ممکن است زودانزالی داشته باشید. با پزشکتان (و همچنین همسر خود) درباره علائم و درمان های موجود صحبت کنید.
منبع:https://ro.co/premature-ejaculation/premature-ejaculation-causes-symptoms-treatment/

10 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2024-04-06 08:43:25 +0330 +0330

تو مقاله بعدی در مورد نوشیدنی هایی صحبت میکنیم تا بتونید به نوعی زود انزالی تون رو بصورت طبیعی درمان کنید
دنبال کنید…

2 ❤️

2024-04-07 00:12:39 +0330 +0330

↩ reza_3344
خب اینجا بگو همه استفاده کنن

0 ❤️

2024-04-07 08:08:29 +0330 +0330

مقاله جامع و مفصلی بود بسیار خوب به موضوع پرداختی ممنون از زحمات شما 🙏🌹

2 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «