در ایران، «۷۰ هزار نفر از ابتلا به ایدز خبر ندارند یا آن را پنهان می‌کنند»

1393/06/14
0A213BD1-EC59-4680-B7D0-8B5D40FE5A37_w640_r1_s.jpg یک عضو کمیته کشوری ایدز در ایران با اشاره به پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ابتلای ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در ایران به ایدز، می‌گوید که حدود ۷۰ هزار نفر از ابتلای خود به این بیماری یا خبر ندارند یا آن را پنهان می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مسعود مردانی، این عضو کمیته ایدز، روز جمعه، ۱۴ شهریور، از تلاش این برای شناسایی افرادی خبر داد که، به گفته وی، از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند.

وی تصریح کرد: «بر اساس آمار ثبت شده حدود ۲۸ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد. این در حالی است که طبق تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، وجود ۸۰ تا ۹۰ هزار مورد ایدز HIV در کشور پیش‌بینی می‌شود.»

به گفته آقای مردانی، با توجه به این آمار، حدود ۷۰ هزار مبتلا به ایدز در ایران یا از بیماری خود خبر ندارند یا آن را کتمان می‌کنند.

سخنان آقای مردانی در حالی است که اداره ایدز وزارت بهداشت ایران، در آخرین گزارش خود، آمار مبتلایان به ایدز در سال ۹۲ را ۲۷ هزار و ۸۸۸ نفر اعلام کرده است.

براساس این آمار، ۸۸.۷ درصد مبتلایان به این بیماری مرد و ۱۱.۳ درصد زن هستند.

آقای مردانی، متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران را بین ۲۰ تا ۴۵ سال و شایع‌ترین روش‌ابتلا به این بیماری را در حدود پنج سال گذشته استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی مواد مخدر ذکر کرد.

وزارت بهداشت درآخرین آمار خود اعلام کرده بود که ۴۵.۸ درصد از مبتلایان به ایدز در ایران در زمان ابتلا به این بیماری در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ قرار داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته، اعتیاد تزریقی ۴۵.۷ درصد، برقراری رابطه جنسی ۳۷.۹ درصد و انتقال مادر به کودک سه درصد موارد ابتلا به ایدز را تشکیل می‌دهند.

عضو کمیته کشوری ایدز با ابراز نگرانی از افزایش شیوع ایدز از طریق «مقاربت جنسی میان جوانان» افزود: «علاوه بر آن، افراد دیگری نظیر روسپی‌ها که آمار آنها به طور غیررسمی در کشور زیاد است نیز در معرض شدید ابتلا به ایدز قرار دارند.»

پیش از این تعدادی از مقامات دولتی ایران درباره تغییر الگوی ابتلا به ایدز، به الگوی«رابطه جنسی پرخطر» هشدار داده‌اند.

از جمله مينو محرز، رئيس مرکز تحقيقات ايدز در ایران، در مهرماه ۱۳۹۲ گفته بود که «آمارهای جديد شيوع ايدز» در کشور حاکی از آن است که «موج سوم» اين بيماری به معنی «شیوع جنسی» آن در کشور آغاز شده است.
منبع : رادیو فردا

239 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «