####• عایا ماهی قرمز خود میفهمد که درون تنگ بلوری زندانیست و از آن بابت رنج متحمل میشود؟ (با توجه به حافظه ماهی)
####• عایا نگهداری ماهی قرمز توسط انسان، از بابت آن امنیتی که طبق تعریف انسان برایش مقرر میگردد، برای این جانور کوچیک و دوسداشتنی بهتر از آزاد گذاشتنش در محیط زیست است؟
####• تنگ ماهی قرمز وسط سفرهی هفسین، در ذهن شما معنای «زندگی» را تداعی میکند یا «اسارت»؟
__ اگر خود ماهی متوجه زندانی بودن خودش هم نباشه از کمبود جا و کمبود اکسیژن هر لحظه در عذاب است
__هرگز امنیت ساختگی ما، ارزش زندانی کردن هیج جانوری را نداره
__تنگ ماهی در وسط سفره نمادی زیبا از زندگی است که ماهی چند روز قبل از مرگش برای ما ایفا می کند.
__ اگر خود ماهی متوجه زندانی بودن خودش هم نباشه از کمبود جا و کمبود اکسیژن هر لحظه در عذاب است
__هرگز امنیت ساختگی ما، ارزش زندانی کردن هیج جانوری را نداره
__تنگ ماهی در وسط سفره نمادی زیبا از زندگی است که ماهی چند روز قبل از مرگش برای ما ایفا می کند.
سپاس ویژه که به هر سه پرسش، پاسخ مفید دادی ای دوست ارجمند. ?
ما یه بار این کارو کردیم همون لحظه جلو چش خودمون یه ماهی گندهتر اومد گرف یه لقمه چپش کرد.
ینی میفرمائید ماهی چون دارای شعور (طبق تعریف ما) نیس، پس لابد نیازی هم نداره تو یه جای بزرگتر شنا کنه و درنتیجه هیچ موردی نیس ما داخل یه تنگ بلوری برا خودمون نیگهش داریم؟
توجه شود که مسلهی «بقا» و «آزادی» دو تا چیز جداس.
اولا ماهی قرمز چه ربطی به ماهی سبزی پلو داره ؟؟ دوما ماهی نخوریم که یوقت گناه نداشته باشه ؟؟ گوسفند هم گناه داره ، گاو هم گناه داره ، همه چی گناه داره ، پس باید علف بخوریم لابد !!
ماهی سفید سبزیپلو پیش از این که ما بخوریمش مُرده، درحالی که ماهی قرمز داخل تنگ، پیش ما زندهس و در اسارت ما (اگه خودشم از این اسارت رنج ببره)
اولا ماهی قرمز چه ربطی به ماهی سبزی پلو داره ؟؟ دوما ماهی نخوریم که یوقت گناه نداشته باشه ؟؟ گوسفند هم گناه داره ، گاو هم گناه داره ، همه چی گناه داره ، پس باید علف بخوریم لابد !!
درضم میشه گف روی علف هم جک و جونورای ریز میکروسکوپی وجود دارن که اونام گنا دارن.
درضمتر: گیاه هم شاید خودش درد رو حس کنه.
یه نوع حیوان ازاریه
مگه این که اکواریوم مجهز داشته باشی و بخوای تو محیطی شبیه طبیعت نگهداریش کنی
در اساطیر آریایی و دیانت زرتشتی یکی از اصیلترین جنبه های وجودی هورمزد موضوع “بی مرگی” و “جاودانگی” اوست. این جنبه وجودی در امشاسپند والاتبار یعنی بانو امرتات نمود می یابد.
امرتات (Ameretat) (به اوستایی)، امرداد (به پهلوی) و مرداد در فارسی دری نام ششمین امشاسپند و پنجمین ماه تقویم است. نام او به معنای “جاودانه” و “نامیرا” است. همچنین او را موکل صیانت از گیاهان و رستنی ها و شادابی و طراوت دانسته اند.
او تخمه گیاهان را در جهان میگستراند و در خلقت یکساله جهان توسط هورمزد او کمک دست وی در آفرینش گیاهان بوده است. این خلقت پاک در روز ششم (امرداد روز) از ماه مرداد به پایان رسیده که این روز گاهنبار مردادگان نام گرفته و جشن خرمن آریاییان باستان به حساب می آید.
همراه و خواهر همیشگی امرداد بانو، امشاسپند بانو هوروتات یا خرداد است که با توکل بر قدرت آب پلیدی و ریمنی را از جهان میزداید و گیاهان آفریده خواهر خویش را پاس میدارد. در مقابل دیو کماله زریز دشمن همیشگی اوست که در هجمه اهریمن به خلقت اولیه هورمزد کوشید تا نسل گیاهان و سبزی را از خلقت برکند. اما او موفق نشد و از نور و جاودانگی مرداد شکست خورده و عقب نشینی کرد.
امرتات را بانویی زیبا و شاداب دانسته اند که نفسش بوی شیرین گلهای صبحگاه را میدهد. او دستانی آفریننده دارد و هر جا که بر خاک سرد پای نهد از جاپایش گلهای سرخ شبدر میرویند به همین دلیل گیاه شبدر نزد آریاییان مبارک و نمادی از حضور مرداد است.
درخت جاودانه گئوکرن که درخت پاک زندگی در اساطیر آریایی است خلقتی از سوی این امشاسپند بانو است که سیمرغ بر فراز آن لانه دارد و هماره توسط دو ماهی نیک سرشت پاسداری میشود
فلسفه جالبی از قرار دادن سبزه بر سفره هفت سین نوروز به نشانه برکت امرتات و نگاه داشتن دو ماهی سرخ در تنگ بلور به نماد دو ماهی پاک طینت نگاهبان گئوکرن از این روایت قابل اتخاذ است.
امرتات (Ameretat) (به اوستایی)، امرداد (به پهلوی) و مرداد در فارسی دری نام ششمین امشاسپند و پنجمین ماه تقویم است. نام او به معنای “جاودانه” و “نامیرا” است. همچنین او را موکل صیانت از گیاهان و رستنی ها و شادابی و طراوت دانسته اند.
او تخمه گیاهان را در جهان میگستراند و در خلقت یکساله جهان توسط هورمزد او کمک دست وی در آفرینش گیاهان بوده است. این خلقت پاک در روز ششم (امرداد روز) از ماه مرداد به پایان رسیده که این روز گاهنبار مردادگان نام گرفته و جشن خرمن آریاییان باستان به حساب می آید.
همراه و خواهر همیشگی امرداد بانو، امشاسپند بانو هوروتات یا خرداد است که با توکل بر قدرت آب پلیدی و ریمنی را از جهان میزداید و گیاهان آفریده خواهر خویش را پاس میدارد. در مقابل دیو کماله زریز دشمن همیشگی اوست که در هجمه اهریمن به خلقت اولیه هورمزد کوشید تا نسل گیاهان و سبزی را از خلقت برکند. اما او موفق نشد و از نور و جاودانگی مرداد شکست خورده و عقب نشینی کرد.
امرتات را بانویی زیبا و شاداب دانسته اند که نفسش بوی شیرین گلهای صبحگاه را میدهد. او دستانی آفریننده دارد و هر جا که بر خاک سرد پای نهد از جاپایش گلهای سرخ شبدر میرویند به همین دلیل گیاه شبدر نزد آریاییان مبارک و نمادی از حضور مرداد است.
درخت جاودانه گئوکرن که درخت پاک زندگی در اساطیر آریایی است خلقتی از سوی این امشاسپند بانو است که سیمرغ بر فراز آن لانه دارد و هماره توسط دو ماهی نیک سرشت پاسداری میشود
فلسفه جالبی از قرار دادن سبزه بر سفره هفت سین نوروز به نشانه برکت امرتات و نگاه داشتن دو ماهی سرخ در تنگ بلور به نماد دو ماهی پاک طینت نگاهبان گئوکرن از این روایت قابل اتخاذ است.
اطلاعات جالبی بود ولی بهتره ریفرنس نیز برا اینگونه اظهارات ذکر شود تا سخن مستند باشد و همچنین امکان دسرسی بیشتر به سرنخ برا پیگیری صحت و کذب مطلب.
چرا که درمقابل گفتههای شما، این اظهارات رو هم کاربر 0هادی0 واسم فرساده.
خودم که یوخوده خندیدم دلم شاد شد از خوندنش، طبق وظیفهم اینجا هم به اشتراک میذارم بلکه واسه بقیهم موجبات شادی را فراهم آورد.
0هادی0: سلام.من این متن رو برا تاپیکت که راجع به ماهی قرمز بود رو اماده کردم ولی ارسال نمیشد تو خصوصی فرستادم شرمنده. هفت سین یا تانرینین برکتلرین یئدی سین هفت سین اصطلاحی کاملا اشتباه و جعلی است که توسط پان ایرانیستها کلمه یئددیسین به فارسی ترجمه شده و بصورت گسترده بین مردم تبلیغ شده است.! از این که تاریخ همه اقوام ایران از ملت تورک و فرهنگ غنی آنها تاثیر پذیرفته است به هیچ عنوان نمیتوان چشم پوشی کرد. حالا هفت سین یا هفت برکت تانرینین برکت لردن یئدی سین(هفت تا از برکت های خدا) (سین) پسوند تورکی و بمعنای تعدادی یا قسمتی از یک تعداد و... است که به اشتباه به حرف سین(س)معنی و تعبیر شده است.! و اما تورکان باستان برکت لردن یئدی سین (هفت برکت) را این گونه معرفی میکردند ???????? 1گؤی برکتی و آیدینلیق برکت آسمان و روشنایی (آتش یا نور که شمع باشد، آزربایجان در باستان سرزمین آتش نامیده میشود، آینه و قرآن، آینه بعنوان روشنای و قرآن پس از اسلام هم بعنوان برکت آسمان) 2سو برکتی برکت آب(آب و ماهی به عنوان برکت آب ، البته آب را نیز میتوان بعنوان برکت آسمان نام برد) 3یئر برکتی برکت زمین(گندم) 4حئیوان برکتی برکت حیوان(تخم مرغ) 5آغاج برکتی برکت درخت(سیب ) 6آل-وئر برکتی برکت داد و ستد(سکه، حتما سکه پس از ضرب سکه نمادی از دادوستد شده است) 7گؤیَرمک برکتی برکت رویش(سبزه نیز نماد برکت رویش و سرسبزی و نوید بهار است توضیح اول لازم به ذکر است هفت سین نامی کاملا اشتباه است، چرا که ما این رسم را متعلق به زمان باستان میدانیم و اگر دقت کنیم متوجه میشویم که در دوره باستان به هیچ عنوان رسم الخط عربی رایج نبوده که هفت سین نامیده شود.! پس این خود، درستی اصطلاح " تانرینین برکت لردن یئدی سین " را ثابت میکند که هیچ ارتباطی به خط نوشتاری و صدای اول کلمات ندارد.! توضیح دوم حتما میدانید که باستانیان تمام عناصر و موجودات را دارای خدای جداگانه میدانستند.! بیشک ، گرد هم جمع کردن این اقلام آن هم در آن زمان که پیدا کردنشان در بعضی از مناطق و در آخر زمستان بسیار دشوار بوده است، در سفره ای به نام تانرینین برکت لردن یئدی سین (هفت برکت خدا) تشکر و قدردانی از خدای این نعمات بوده است! توضیح سوم شما اگر از تاریخدانان و محققین پارسی سوال کنید که علت گذاشتن سیر سمنو سرکه سنجد سماق در سفره هفت سین چیست.!؟ آنها هیچ جوابی برای توضیح نخواهند داشت.! و همچنین چرا تخم مرغ را که با حرف سین شروع نمیشود را چرا در سفره هفت سین قرار میدهند.!؟ این نوشته رو تو یکی از کانالها نوشته بودن منم کپی کردم اینجا بعد نظر منم اینه چون قدیمی ها بر این باور بودن که اگر این هفت برکت خدا رو تو یه سفره در اغاز سال جدید جمع کنن حتما خوش یمن خواهد بود و انها هم از رو قصد حیوان ازاری ماهی رو داخل تنگ نمیذاشتن.خیلیا هامونم میدونیم که چیزایی که تو دنیا افریده شده ان یا خود به خود بوجود امده ان(منظورم اینه خالق رو در نظر نمیگیریم)برای اسوده بودن و به سعادت رسیدن انسان هاست.حالا نمیدونم نظرم درسته یا نه ولی نظر من و برداشتم اینه
(قضاوت با کاربران ?)