واقعیاتی در مورد داستان عاشورا

1398/06/19

در اینجا قصد دارم خیلی خلاصه و بر اساس اسناد تاریخی, واقعیاتی رو در مورد داستان عاشورا بنویسم. قصد من بیان اتفاقات آن دوران آنگونه که بر اساس اسناد تاریخی اتفاق افتاده اند, به دور از هرگونه حب و بغض و تعصبات است. البته این مطالب با دیدگاه رایج در بین عوام در مورد واقعه عاشورا متفاوت هست و این مسلما به مذاق خیلی از دوستان خوش نخواهد آمد ولی هدف از نوشتن این متن مسلما تکرار مکررات نیست بلکه دعوتی است به مطالعه و تعقل. قصد تحمیل دیدگاه خاصی هم در بین نیست. مطالبی بیان میشه و هر کس بنا به انصاف, روشن بینی و بی طرفی خودش میتونه برداشت خودش رو از این واقعیات داشته باشه:

1.واقعیت اینه که حسین برای به دست آوردن قدرت قیام/کودتا کرد (کتاب شهید جاوید و تمامی مراجع ذکر شده). در عرف عرب در آن زمان اینکه یک فرد شاخصی مثل حسین که هم نواده پیامبر هست هم فرزند خلیفه قبلی, با خلیفه وقت بیعت نکند و شبانه از شهر فرار کند چیزی معادل کودتا در دنیای امروز بوده است. علاوه بر این حسین سعی کرد که از کوفیان برای به دست گرفتن قدرت یارگیری کند و آنها را بر علیه خلیفه وقت بشوراند, اما در بین راه کوفه عمال خلیفه راه رو بر او بستند و او را کشتند. اینکه کوفیان برای او نامه نوشتند…ماهیت داستان را عوض نمیکند. شما اگر قصد کودتا نداشته باشید خیلی راحت اون دعوتها رو رد میکنید.

2.وقتی صحبت از یک تحلیل تاریخی میشود دیگر اینکه چه کسی “حق” است و چه کسی “باطل” معنی ندارد. اینکه میگوییم حسین بر علیه یزید کودتا کرد دلیل بر این نیست که یزید بر “حق” بوده! صرفا بیان این واقعیت تاریخی است که معاویه از چند سال قبل از مرگش با بزرگان عرب برای خلافت یزید رایزنی کرده بود و زمینه های لازم را برای خلافت او فراهم کرده بود. ضمنا پیش بینی کرده بود که 4 نفر از فرزندان بزرگان عرب با خلافت یزید مخالفت خواهند کرد و برای هر کدام هم تدبیری اندیشیده بود.

3.حسین برای شهادت نرفته بود بلکه هدف او کسب قدرت بود. چرا که وقتی راه رو بر او میبندند, بارها از عمر سعد میخواهد که به او و همراهانش اجازه بدهند که برگردند یا به جای دیگه ای بروند. این موضوع در اسناد مختلف تاریخی ثبت و ضبط شده (مثلا تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۰۸). مسلما کسی که اصرار بر شهادت دارد چنین درخواستی نمیکند. علاوه بر آن, کسی که بدنبال شهادت است مخفیانه و شبانه از مدینه فرار نمیکند (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۲۹۰۹). او میتوانست در همان مدینه بماند و در آنجا توسط عمال یزید کشته شود. در مکه هم باز او در میانه حج, وقتی که متوجه شد که حاکم مکه قرار است او را دستگیر کند, شبانه از شهر گریخت.

4.نکته تاریخی دیگری که به فهم ماجرا کمک میکند, زمان بندی حادثه است. در بین تمامی مورخین اتفاق نظر است که معاویه شخصی به غایت زیرک و مدیری توانمند بوده است. میبینیم که حسن با او صلح میکند و حسین هم تا زمانی که معاویه زنده است دعوی حکومت نمیکند. اگر واقعا هدف شهادت و قیام بر علیه ظلم بوده, حسین میتوانست بر علیه معاویه قیام کند. چرا صبر کرد تا بعد از مرگ او و در زمانی که پسر او یزید که تجربه و زیرکی پدر را نداشت بر تخت بنشیند؟ بعضی خواهند گفت که بخاطر قرارداد صلح حسن با معاویه…اما فرد بی طرف میتواند به دلایل بهتری بیندیشد.

5.ما مرتب راجع به اینکه زن و بچه همراه او بودند و ظلمی که به آنها شده شیون و زاری میکنیم اما فراموش میکنیم که در دنیای قدیم اکثرا همینطور لشکر کشی میکردند و زن و بچه و فامیل رو با خود میبردند. ضمنا او کس دیگری غیر از مردان خانواده اش را نداشت که با خود ببرد و زنان و کودکان را هم نمیتوانست تنها و بی کس زیر تیغ دشمن رها کند. پس همه را با خود برد. اگر کمی هم منصفانه به قضیه نگاه کنیم, یزید, حال با هر اشکالات فردی که داشته, آدم جوانمردی بوده که تنها کسانی رو که دست به شمشیر بردند و جنگیدیدند رو میکشه. لشکریان ابن سعد, زین العابدین رو نمیکشند و به زینب و اکثر زنان و بچه ها هم آسیبی نمیرسونند! به زینب اجازه میدن که بر علیه یزید سخنرانی کنه و نهایتا هم همه اونها رو آزاد میکنند (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۷۷). حتی در تاریخ آمده که یزید تمام اموالی که از بازمانده ها غارت شده بوده رو چند برابر به آنها بازمیگرداند (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۷۷). شما این رو مقایسه کنید با رفتاری که حتی همین امروز با مخالفین سیاسی که کودتا میکنند میشه!

6.استدلال دیگری که بر آن تاکید میشود این است که اگر حسین میخواست قیام کند لشکری گردآوری میکرد و صرفا با 72 نفر به مقابله با لشکریان دشمن نمیرفت. واقعیت تاریخی این است که حسین در حجاز طرفداران چندانی نداشت. تمام کسانی که حاضر شدند با او همراه شوند همان اعضای خانواده و بعضی یاران قدیمی او بودند که انگشت شمار بودند. عمده طرفداران حسین در عراق فعلی و آن هم نه در همه عراق بلکه در شهر کوفه بودند که علت آن هم خلافت علی در کوفه بوده. حسین امیدوار بود که به کوفه برود و با لشکری از کوفیان به جنگ با یزید برخیزد. او تا نیمه راه کوفه از قتل مسلم آگاه نبود و وقتی داستان را فهمید که دیر شده بود و لشکریان حر به او رسیده بودند. بنابراین او واقعا قصد نداشت با این تعداد اندک به جنگ برود اما در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت.

7.انگیزه اولیه کوفیان برای حمایت از حسین این بود که مرکز خلافت را دوباره به آن شهر بازگردانند و از منافع آن بهره مند شوند (معاویه مرکز خلافت را به دمشق منتقل کرده بود). بنابراین در ابتدا به حسین قول یاری دادند. اما وقتی دیدند که او شانسی برای موفقیت ندارد, طرف یزید را گرفتند. خلاصه کل قضیه یک محاسبه سود و زیان ساده از طرف کوفیان بوده اما شیعیان متعصب آن را تبدیل به داستان پر آب و تاب بی وفایی کوفیان کردند.

8.شکی نیست که این داستان بسیار غم انگیزی است اما در مقیاس تاریخی اهمیت ویژه ای ندارد. در طول تاریخ جهان رخدادهایی به مراتب حماسی تر و با شکوه تر بودند و این قضیه به هیچوجه با عظمت آنها قابل قیاس نیست. شما میتوانید به حماسه آریو برزن در برابر اسکندر, حماسه ایرانیان در نبرد چالدران, حماسه لیونیداس و اسپارتها در برابر خشایارشا, حماسه نبرد استالینگراد در جنگ دوم جهانی, مقاومت غیور مردانه مردم لنینگراد در برابر نازی ها, داستان کامیکازی های ژاپنی, داستان نبرد ایووجیما, حماسه نبرد زولوها بر علیه بریتانیای کبیر, نبرد سرخپوستهای شایان با ژنرال کاستر, حماسه عثمانیها در گالیپولی, داستانهای افرادی که از هولوکاست جان بدر برده اند و خیلی موارد مشابه مراجعه کنید. تاریخ ایران خود ما هم مشحون از دلاوریهای بی نظیری هست که داستان عاشورا در برابر آنها واقعا محلی از اِعراب ندارد. میتوانید به داستان لطفعلی خان زند در برابر آغا محمد خان قاجار, داستان حماسی جلال الدین محمد خوارزمشاه در برابر چنگیزخان و خیلی وقایع تاریخی مشابه مراجعه کنید.

9.قضیه محاصره و کشتن کسی که از بیعت سر باز زده, رسم عرب در آن زمان بوده. یعنی همین کار رو هم با عبدالله بن زبیر که او هم با یزید بیعت نکرده بود قصد داشتند بکنند ولی او در ابتدا جان سالم بدر برد. مثالهای تاریخی بسیار دیگری هم در تاریخ عرب میتوان یافت. منظور این است که حتی در مورد داستانهای اعراب هم چیز خاصی در این قضیه وجود ندارد.

10.برخلاف تصوراتی که بیشتر عوام دارند, اکثر افراد مهم حاضر در این داستان با هم نسبت خانوادگی دارند! این یک درگیری درون قبیله ای و خانوادگی بر سر قدرت بوده است! خاندان ابوسفیان و خاندان عبدالمطلب (در دیدگاه کلان تر, بنی‌هاشم و بنی‌امیه) از دیرباز با یکدیگر رقابت داشتند. در واقع عبد مناف جد مشترک محمد و علی و ابوسفیان بوده و دو خانواده نیای مشترک دارند. پیش از اسلام, خاندان ابوسفیان جایگاه بلندی داشتند که بواسطه ظهور اسلام تقلیل یافته بود. اما پس از علی دوباره قدرت به خاندان ابوسفیان منتقل شده و خاندان ابوطالب (حسن وحسین) میخواستند که آن را مجددا به خاندان خود بازگردانند. خلاصه, کل داستان یک جنگ قدرت بوده و حادثه کربلا صرفا نمادی بوده است از این جنگ قدرت.

11.ایرانیان تا زمان صفویه اکثرا سنی بودند. دامن زدن به داستانهای عاشورا و حماسه سازیهای عجیب و غریب بیشتر از زمان صفویه آغاز شده که البته آنها برای تحکیم قدرت خودشان از دین به عنوان یک ابزار استفاده کردند. مشکل اصلی صفویه, حضور امپراتوری قدرتمند عثمانی در مرزهای غربی ایران بود و صفویان از مذهب شیعه به عنوان وسیله ای برای اتحاد ملی و مقابله با عثمانیها, که خود را وارث خلافت اسلامی و گسترش دهنده اسلام سنی میدانستند, بهره بردند.

12.در طول تاریخ بعد از صفویه و پیدایش آخوند های شیعه به صورت امروزی آن, آخوندها که باید منبر گرمی داشتند و از این طریق ارتزاق میکردند, مرتب بر شاخ و برگ این داستان اضافه کردند. داستانهای قطع شدن دو دست عباس حین حمل مشک آب, تیر خوردن گلوی علی اصغر, اینکه هر کدام از این 72 نفر صدها تن از طرف مقابل رو میکشند, بی آبی محصورین, عروسی قاسم در روز عاشورا, خاموش‌کردن چراغ در شب عاشورا و ترک کربلا توسط عده‌ای از یاران حسین, زعفر جنی…اینها همه شاخ و برگهایی بوده که آقایان برای گرم کردن منبرهاشان درست کردند. مداحان و تعزیه گردانان هم بر آشفتگی این بازار افزوده اند. شما یک لحظه فکر کنید که من هر سال یک داستان رو “عینا” برای شما تکرار کنم! چند نفر حاضر میشوند که پای روزه/مداحی/تعزیه من بنشینند؟ پس مجبورم, برای مهیج کردن داستان, هر دفعه شاخ و برگی جدید به آن اضافه کنم!

13.باید بین اسطوره و تاریخ تفاوت قایل شد. ما همگی رستم اسطوره ای را دوست داریم اما کمتر کسی بین ما شک میکند که او صرفا یک شخصیت افسانه ایست. اسطوره بخشی از نیاز روحی آدمی را ارضا میکند. اسطوره واکنشی از ناتوانی انسان است در مقابله با درماندگی ها و ضعف او در برآوردن آرزوها و ترس از حوادث غیرمترقبه. همگی ملل اسطوره دارند. یونانیها; هرکول و آشیل…آلمانها; زیگفرید, ما; رستم…حتی در روزگار مدرن هم این نیاز به اسطوره از طریق اَبَر قهرمانان مارول و دی سی مثل سوپر من, بت من, اسپایدر من…تامین میشود. نکته مهم این است که باید بین شخصیت تاریخی حسین بن علی, ابوالفضل العباس…و اسطوره ای که ما از آنها ساخته ایم تمایز قایل شد.

14.یک گرفتاری اساسی که در مباحثه با افراد متعصب و جزم اندیش وجود داره اینه که شما هر قدر هم که منطقی و مستدل صحبت کنید و منابع کافی ارایه کنید, فرد متعصب که نمیخواهد/نمیتواند استدلال کند بلافاصله میگوید که تو نمیفهمی! تو چکاره ای که امام رو زیر سوال ببری! یا منابع تو معتبر نیستن! یا این نویسنده ها سنی ها هستند!..اما این افراد به هیچوجه قادر نیستند که به شما بگویند که کدام منابع از دیدگاه اونها معتبر هست و این منابعی که شما استفاده کردی چرا معتبر نیستند! بیشتر منابعی که من در زیر آورده ام تاریخ نگاریهایی هستند که از نظر زمانی به واقعه کربلا نزدیکتر بوده اند و در بین منابع “موجود” به سندیت معروف هستند (طبری, ابن عثیر…). این دوستان فراموش میکنند که شیعه در زمان قیام حسین و حتی صدها سال بعد اون یک اقلیت بسیار کوچک از مسلمانان بوده پس این خیلی طبیعی هست که اکثر تاریخ نویسهای مسلمان در آن زمان سنی بوده باشند! حتی همین امروز هم با تمام سر و صداها و وجود حکومت مذهبی شیعه در ایران و واریز پول نفت به اقصی نقاط عالم جهت گسترش تشیع, کمتر از 15% از مسلمانان شیعه هستند…

از اینجا به بعد صرفا استنباط های شخصیست

15.یک علت کمتر شناخته شده در بین عوام که باعث تداوم این عزاداری هست ریشه کهن تاریخی آن است. ایرانیان از دیرباز “سوگ سیاوش” و “سوگ ایرج” را برگزار میکردند و مراسم عزاداری خاصی برای آنها داشتند که شباهتهایی به مراسم عزاداری امروزی حسین داشته! و بعد از اسلام و بخصوص تسلط شیعه در واقع کاراکتر حسین جای سیاوش نشسته و عزاداری شکل امروزی اون رو پیدا کرده…این قضیه بحث روانشناسی عمیقی را میطلبد که در این مجال نمیگنجد.

16.یک دلیل جالب روانشناسی برای این تمایل عجیب به سوز و ماتم و جانبداری از مظلوم این هست که این ملت ملتیست رنجدیده که در طول تاریخ همیشه مورد هجوم بوده و روز خوش به خودش ندیده! چنین ملتی صرفا میتواند با یک شخصیت مظلوم همذات پنداری کند و آن ضجه ها و ماتم ها نه صرفا برای حسین بن علی, بلکه برای حقارت تاریخی یک ملت زخم خورده و درد کشیده است. برای نمونه شما سعی کنید در یک نقطه دیگر دنیا که مردم زندگی نسبتا به سامانی دارند این حجم عزاداری و ماتم مذهبی را پیدا کنید…

17.یک استدلالی که مرتبا تکرار میشود این است که حسین مظهر شرف و آزادگی است و به این علت الگوی ماست و باید او را پاس داشت. من با کلیات این حرف که سمبلی برای آزادگی داشته باشیم و به او تاسی کنیم مشکلی ندارم. اما چند نکته: الگوهای خیلی بهتری برای شرف و آزادگی در تاریخ هستند که کارهایی به مراتب بزرگتر کردند; شما نلسون ماندلا, مهاتما گاندی, آبراهام لینکلن, مارتین لوتر کینگ…رو میتوانید در این زمینه در نظر بگیرید. در مورد حسین دیدیم که برای قدرت کودتا کرد, کودتای او نافرجام بود, وقتی او را محاصره کردند درخواست کرد که او رو رها کنند و اجازه دهند که برگردد یا به جای دیگری برود. اما دشمن قبول نکرد و او را به قتل رساند. من مطمئن نیستم که چرا چنین شخصیتی باید مظهر آزادگی در تاریخ باشد. از طرف دیگر 1300 و اندی سال هست که این گریه و مویه و اقتدا به حسین ادامه دارد و انصافا نه تنها پیشرفتی در جهت انسانیت و اخلاق و آزادگی در این جامعه مشاهده نمیشود, بلکه امروز با جامعه ای پر از دروغ و دغل و ریا و ظاهر سازی و ابن الوقتی و انواع و اقسام فسادهای مالی و اخلاقی…مواجه هستیم!

فاعتبروا یا اولی الابصار!

18.اینکه ما ایرانیها انقدر قضیه شیعه و امامت را روی دستمان گرفته ایم و کاتولیک تر از پاپ شده ایم هم دلایل خاص خودش را دارد. اول, سنتهای پادشاهی ماست; ما عادت داشتیم که سلطنت موروثی باشد و بنابراین در دین هم همین الگو رو پیاده کردیم. یعنی اینکه حتما بعد از پیامبر باید خانواده او حاکم باشند! چنین چیزی سنت انبیای گذشته نبوده است. دلیل دیگر اینکه, ما که از سلطه اعراب و تبعیضی که آنها به ما روا میداشتند منزجر بودیم, در داخل خود دین شعبه ای درست کردیم و آن را وسیله ای قرار دادیم برای مبارزه با متجاوز! قیامهای مختلف ایرانی که صبغه مذهبی دارند و بهانه آنها ادامه راه حسین و…هستند همه از اینجا نشات میگیرند. یک دلیل ساده برای این موضوع مشاهده این مطلب هست که در خود جهان عرب, شیعیان اقلیت بسیار کوچکی هستند. اگر این داستان چیزی غیر از مقاومت منفی ایرانیان در برابر متجاوز بود, باید جمع کثیری از اعراب هم شیعه بودند. اکنون بعد سالیان دراز آن دلیل اصلی که مبارزه با متجاوز بوده از بین رفته اما سنتها و اثراتش به صورت مناسک مذهبی باقی مانده است.

19.بخشی از داستان علاقه شدید ما ایرانیان به حسین, غیر از اینکه نواده پیامبر و فرزند علی و فاطمه بوده, را باید در این علت جستجو کرد که ایرانیان, به درست یا غلط, او را داماد خود میدانستند. چرا که حسین بن علی با “شهربانو” شاهدخت ایرانی و دختر یزدگرد ازدواج کرده بوده و ایرانیان به نوعی او را ادامه سلسله پادشاهی خود میپنداشتند.

20.در مورد اثرات این قیام خیلی صحبت میشه و مبالغات زیادی انجام میشه. یکی اینه که این قیام باعث برچیده شدن بنی امیه شد! البته بنی امیه بعد از حدود 150 سال جای خودشون رو به بنی عباس دادند اما این مضمحل شدن ارتباط خاصی به این قیام نداشت. دلیل آن ترکیبی بود از زیرکی ایرانیانی مثل ابومسلم و بهانه قرار دادن داستان اولاد علی برای بیرون راندن اعراب و بی لیاقتی بعضی از حکمرانان این سلسله. بود یا نبود حسین تاثیر خاصی در این داستان نداشته. ضمن اینکه من نمیدونم این دوستان چطور میتونن توجیه کنن که بنی عباس از “دیدگاه اونها” از بنی امیه بهتر بودند! که بعد نتیجه بگیرند که این قیام, به علت این تغییر, اثر خیلی مهمی داشته!

21.خیلی تاکید میشه بر اینکه فرهنگ شهادت مدیون حسین و یارانش هست و اگر این قیام نبود چه و چه میشد. راستش داستان کشته شدن در راه هدف نه با حسین شروع شده و نه اصلا ربط خاصی به اسلام و تشیع داره! ژاپنی های پیرو شینتو خیلی بیشتر در راه امپراتورشون و کشورشون در جنگ دوم کشته دادند تا تمام شیعیان در تمامی قرون و اعصار! روسهای لامذهب و کمونیست برای دفاع از کشورشون در برابر نازی ها بیش از 20 میلیون کشته دادند! اکثر این افراد میدونستند که دارند با اسلحه ناکافی به جنگ یک دشمن ورزیده و تا بن دندان مسلح میرن و کشته خواهند شد. چرا راه دور بریم! نگاه کنید به همین طالبان و القاعده سنی مذهب! واقعا اینهمه انتحاری ربطی به حسین داره؟ خلاصه اینکه وقتی گروهی معتقد و متعصب در موضع ضعف قرار میگیرند و راهی براشون باقی نمیمونه تنها چیزی که دارند یعنی جانشون رو بر سر هدف میگذارند. حال اینکه مذهبی باشند, کمونیست باشند, ملی گرا باشند…فرقی در اصل داستان نمیکنه. اینکه حالا اصلا این کار خوبی در دنیای مدرن هست یا نه؟ بحث جداگانه ای رو میطلبه و از حوصله این بحث خارجه.

22.یک نکته دیگه که مورد غفلت قرار میگیره اینه که این امامان شیعه هم آدمهایی عادی بودن مثل تمام آدمهای دیگه! خشمگین میشدن، میترسیدن، شهوت داشتن، پرخوری میکردن, تصمیمات غلط میگرفتن…ما برداشتیم از اونها بتهایی ساختیم و بعد در برابر رفتار واقعی تاریخی اونها به تناقض رسیدیم و مجبور شدیم داستان سرایی کنیم! مهمتر اینکه هرکدام اینها آدمهایی بودند با شخصیتی خیلی متفاوت از دیگری. حسین آدمی بوده شجاع پس چون حکومت رو حق خاندان علی میدونسته قیام میکنه. حسن آدمی بوده محافظه کار که وقتی میبینه سمبه پرزور هست، پولی از معاویه میگیره و صلح میکنه…زین العابدین آدمی بوده ترسو پس با وجود اینکه میبینه پدرش رو به اون وضع فجیع کشتن، بعدها هم حرکتی نمیکنه و گوشه نشینی اختیار میکنه…خلاصه اگه از این جزم اندیشی “عصمت و طهارت” آدم بیرون بیاد و به تاریخ بدور از تعصب نگاه کنه میبینه اینها آدمهایی بودند خیلی معمولی که با توجه به تیپ شخصیتیشون در برابر وقایع روزگارشون واکنش نشون دادن و اگر تعصبات رو کنار بذاریم، هیچ کار مهم و قابل ذکری هم در بعد تاریخی انجام نداده اند.

خلاصه اینکه بیایم کمی بیاندیشیم و وجدانا پیاز داغ این داستان کربلا رو بیهوده زیاد نکنیم و اون رو در قد و قواره و اندازه خودش ببینیم. مهمتر اینکه نگذاریم یک عده مفتخور و فرصت طلب با استفاده از این داستان از این ملت بدبخت و تیره روز و نادان سواری بگیرند! و اوضاع به این صورت فعلی ادامه پیدا کنه!

پ.ن. مطالب فوق خلاصه ای است از برداشتهای شخصی من از حدود 15 کتاب و منابع دیگری که در این مورد در زمانهای مختلف مطالعه کرده ام. به تدریج بعضی منابع رو اینجا اضافه میکنم.

پ.ن. نکته جالبی که

20642 👀
2 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2019-09-10 06:18:38 +0430 +0430
نقل از: gharib4360 کاملا مسخره بود . تخیلات خودتو ننویس .

شما میتونین خیلی دقیق و با ذکر شماره بفرمایید کدوم مورد “تخیل” هست و ما راجع بهش صحبت میکنیم! 😁

10 ❤️

2019-09-10 06:49:12 +0430 +0430
نقل از: Rator2 اکثر مطالب درسته هرچند مثال های نبرد هایی که زدید چندتاشون تراژدی نبودن... 😁 درمورد کودتا هم کاملا درست بود البته شیعیان برخلاف این هم نگفتن حسین میخواست کودتا کنه کاری که پدر و برادرش نکردن و به دلایلی کوتاه اومدن رو انجام بده که اطلاعاتم کامل نیست ولی فکر میکنم چندجا خونده بودم دعوت از طرف مردم کوفه بوده به هر حال به همین خاطر هم میگن دربرابر ظلم ایستاد و قسمت تراژدی هم...درسته اونقدر بزرگ نبوده ولی میشه درنظر گرفت عزاداری دو روزه کاملا منطقی میتونه باشه چون یکی از نبرد های مهم شیعیان بوده و چند تن از بزرگانشون سربلند‌تر از بقیشون مردن 😁

ممنون دوست عزیز. هر کدام از نبردها رو که فکر میکنین تراژیک نبوده رو ذکر کنین تا با هم صحبت کنیم! 😁

3 ❤️

2019-09-10 07:05:56 +0430 +0430
نقل از: Rator2
نقل از: axm432
نقل از: Rator2 اکثر مطالب درسته هرچند مثال های نبرد هایی که زدید چندتاشون تراژدی نبودن... 😁 درمورد کودتا هم کاملا درست بود البته شیعیان برخلاف این هم نگفتن حسین میخواست کودتا کنه کاری که پدر و برادرش نکردن و به دلایلی کوتاه اومدن رو انجام بده که اطلاعاتم کامل نیست ولی فکر میکنم چندجا خونده بودم دعوت از طرف مردم کوفه بوده به هر حال به همین خاطر هم میگن دربرابر ظلم ایستاد و قسمت تراژدی هم...درسته اونقدر بزرگ نبوده ولی میشه درنظر گرفت عزاداری دو روزه کاملا منطقی میتونه باشه چون یکی از نبرد های مهم شیعیان بوده و چند تن از بزرگانشون سربلند‌تر از بقیشون مردن 😁

ممنون دوست عزیز. هر کدام از نبردها رو که فکر میکنین تراژیک نبوده رو ذکر کنین تا با هم صحبت کنیم! 😁

نظرم تقریبا شخصیه ولی نبرد لیونیداس و ایووجیما رو حماسه نمیبینم…فقط یکم سرسخت‌تر بودن 😁

خوب! یه آقایی به اسم لیونیداس با حدود 300 تا اسپارتی (حالا در تعداد دقیق بحث هست) سر راه لشکری متجاوز که حالا بنا به اقوال مختلف تاریخی حداقل 200000 نفر بوده رو میبندن! مرگ قطعی بوده و هیچ راه فراری هم نبوده. برای ما ایرانیها زیاد داستان خوشایندی نیست اما این از فداکاری اونها چیزی کم نمیکنه!

شما برداشت خودت از نبردهای جزیره به جزیره ژاپنی ها در برابر آمریکاییها (Island Hopping) رو بگو تا من بیشتر توضیح بدم که چرا حماسی و تراژیک هستند! 😁

1 ❤️

2019-09-10 07:28:16 +0430 +0430
نقل از: amir_3030 كاملا منطقى???????? دمت گرم

ممنون دوست گرامی.

1 ❤️

2019-09-10 10:18:03 +0430 +0430
نقل از: دل_9122 ﺳﮑ ﺲ ﭼﺖ ﺩﺍﻍ ﺣﺮﻓﻪﺍﯼ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﯽ ..... ﻭﺍﺳﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺎﻻ ﺣ ﺸﺮﯾﻦ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻥ ﺍﺭﺿﺎ ﺷﻦ .... ﺣﺴﺎﺑﯽ ﺣﺎﻝ ﻣﯿﮑﻨﯽ ﺿﺮﺭ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﺍﮔﻪ ﺧﻮﺷﺖ ﻧﯿﻮﻣﺪ ﺑﻼﮐﻢ ﮐﻦ ﻭﻟﯽ ﺍﮔﻪ ﻧﯿﺎﯼ ﯾﻪ ﺳ ﮑﺲ ﭼﺖ ﻋﺎﻟﯽ ﺭﻭ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯿﺪﯼ?? ﺳﮑ ﺲ ﭼﺖ ﺑﺎ ﮔﯿﻒ ﻭ ﻓﯿﻠﻢ ﻭ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺳﮑ ﺴﯽ ﻭ ﺩﺍﻍ ﺍﻣﺎﺩﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺳﮑ ﺲ ﭼﺖ? ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﺳﮑ ﺴﯽ ﻭ ﺟﺬﺍﺏ ﻭﻭﻭﻭﻭ? ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﺳﮑ ﺲ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﯽ ﻭ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻟﻄﻔﺎً ﺑﻪ ﭘﯽ ﻭﯼ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﻦ??

آقا پورسانت صاب تاپیک فراموش نشه! 😁

1 ❤️

2019-09-10 10:19:14 +0430 +0430
نقل از: Arian.Barret تهش مينوشتى شهيد تشنه لب يزيد

والا کلا تشنه لبی در کار نبوده…اگه مایل هستین به لینک مرجع مراجعه کنید! 😁

1 ❤️

2019-09-10 10:38:04 +0430 +0430
نقل از: kambarkallagi خیلی عالی و معتبر فقط میخوام بگم کسی دلش به حال حسین و منو تو نسوخته ، فقط و فقط برای قدرت بر مردم و لعنت بر قدرت و سیاست به فکر زندگی در حال حاضر باشیم. خوش باشید

ممنون دوست عزیز. موافقم و من هم خواستم دوستان ته داستان رو بدونن که از احساسات پاکشون سو استفاده نشه…

0 ❤️

2019-09-10 10:40:03 +0430 +0430
نقل از: scharamm درود . سپاس از روشنگری

ممنون دوست گرامی.

0 ❤️

2019-09-10 10:41:02 +0430 +0430
نقل از: Y.m_writer البته مراسمهای باستانی خودمون رو مردم کم کم فراموش کردن چون اوناهم نیاز به اعتقاد به یکسری مسائل دارن....اما مراسم سوگ سیاوش هنوز در شیراز به اسم سووَشون انجام میشه...آتش نوروز جمشید جم روی زاگرس همچنان روشن میشه...جشن سده در یزد و اصفهان با پاشیدن خاکستر توی زمین های کشاورزی و تیرگان در مازندران و آمل... فقط کمرنگ و محدود به مناطق خاص شدن

بله و مرحوم سیمین دانشور هم کتابی نوشتند به همین نام...

1 ❤️

2019-09-10 10:48:21 +0430 +0430
نقل از: shayan.ahz اصولاً کسانی که میان اینجا ۳ دسته ان: ۱_ دست به کیر ۲_انگشت تو کون ۳_انگشت تو کُس حالا من موندم اون عوضیایی که میان اینجا و چیزای نامربوط میگن چه الاغهایی هستن!؟ فکر میکنم اونا ۲ دسته مزدور بیشتر نیستن: "یا دلار میگیرن یا ریال" و وابسته به اونجا و اینجان در هر صورت جیره خوارن و عوضی اینجا مشخصه واسه چیه! واسه حال و هول هر کسی هر گوه دیگه میخواد بخوره بره یه جای دیگه خواهشاً اینجا رو به لجن نکشونید...

دوست گرامی! شما در اینجا تالارهای مختلف داری و یک تالار هم تالار دین هست. این مطلب هم در تالار دین پست شده. شما اگر علاقمند نیستی میتونی نخونی! اینکه شما از این سایت “فقط” برای یک کار خاصی استفاده میکنی رو نمیتونی به همه تعمیم بدی!

1 ❤️

2019-09-10 10:49:16 +0430 +0430
نقل از: Mobin786887 دوست عزیز من کاملا با تو موافقم و این مطالبو چند جای دیگه خوندم ممنون از ارسال همچین متن با ارزشی که شاید دوتا احمقو از جهل نجات بده

خواهش میکنم. سعی کردم خیلی مختصر و مفید کل داستان رو بگم…

0 ❤️

2019-09-10 10:59:15 +0430 +0430
نقل از: akir76 در مورد مطلب شماره 1 عاره همه میگن حسین کودتا کرد بر علیه یزید چون یزید رو لایق خلافت نمیدونست و خودشو لایق خلافت میدونست . کاری به درست و غلطش ندارم ولی الان از هرکی بپرسی این موردو تایید میکنه پس این موردو بیجا نوشتی . در مورد مطلب شماره 2 حسین خواست که بذارن خونوادش برگردن نه خودش و یارانش چون بر اساس نامه ای که کوفیان نوشته بودن قرار بود حکومت کوفه رو حسین در دست بگیره و خب قاعدتا باید خونوادش هم تو اون شهر زندگی میکردن . پس یاران و خونوادشو برا این با خودش اورد ولی وقتی دید قضیه فرق میکنه و خبری از حمایت کوفی ها نیست ، خواست که خونوادش برگردن چون اونا گناهی نداشتن ولی لشکر عمر و شمر نذاشت . در مورد مطلب شماره 3 اگر رسم بوده با خونواده به جنگ برن ، پس چرا شمر و عمر و بقیه خونواده هاشونو به جنگ نبردن ؟ چرا موقعی که ابن مرجانه به مکه حمله میکنه خونوادشو نمیبره ؟ به خونواده حسین ظلم نکردن ؟ این همه که تو تواریخ مختلف از اتفاقات بعد از کشته شدن حسین میگن پس چیه ؟ نوازش و عطوفته ؟ یزید هم خودش فهمیده بود چیکار کرده . اگه یکم تاریخ خونده بودی میفهمیدی خود یزید بعد از مرگ حسین تمام تلاششو کرد تا تقصیرو بندازه گردن حاکم وقت کوفه اینو دیگه همه میدونن در مورد مطلب شماره 4 این به قول شما حماسه هایی که فرمودین خیلی تراژدی تر هستند حماسه های ملی ان نه حماسه های مذهبی . تازه اگه بشه اسمشو حماسه گذاشت . پس شما دوتا چیز کاملا بی ربط رو با هم مقایسه کردی ... در مورد مطلب شماره 5 چیز خاصی در مورد این قضیه وجود نداره تا زمانی که اون فردی که قیام کرده و دلیل قیامش رو ندونی چیه . تمام حاکمان شهر های مختلف عراق و شام تو اون زمان از یزید نفرت داشتند و فقط بخاطر منافع مالی خودشون خایه مالیشو میکردن . فک کردی لغت بوزینه باز از کجا اومده ؟ اون موقع عصر اینترنت و اینا نبوده که مردم عادی از همه چیز خبر داشته باشن . فقط حکام و ادمای بزرگ میتونستن به دربار یزید برن و از اعمال و رفتارش باخبر بودن که خودشون بر فاسد بودن یزید اقرار داشتند . عمر به امید حکومت ری به جنگ با حسین رفت . شمر به امید حکومت کوفه و بقیه هم به امید این چیزا رفتن به جنگ حسین پس سعی نکن کار اونارو جلوگیری کردن از کودتا جلوه بدی . در مورد مطلب شماره 6 درگیری درون قبیله ای ؟ باشه اصن ما فرض میکنیم درگیری درون قبیله ای بوده . مهم علت و هدف این درگیری بوده نه درون قبیله ای و برون قبیله ای بودنش . بعدم با فرض اینکه درون قبیله ای بوده ، یه طرف قضیه حاکم مملکته و یه طرف قضیه پسر محمد . پس خیلی بیشتر از درگیری درون قبیله ای بوده . در مورد مطلب شماره 7 و 8 شما یک مطلب واحد رو توی دو تا مورد نوشتی . اشکال نداره . کاری به روضه هایی ک الان میخونن ندارم . ولی ما یه سری کتب تاریخی معتبر داریم که صرفا هم مال ما نیست . خیلی هاشون نوشته ی خود تاریخ نویسان یزیده که در صحنه حاظر بودند و نوشتند مطالب رو . اگه از روش بخونی کاملا مشخصه که یک تاریخ نویس این هارو نوشته . بدون اضافه کردن چاشنی غم و اندوه و بزرگنمایی قضیه ، هر چیزی که بوده رو نوشته . در مورد روضه هایی هم ک میخونند هر سال یک روزه ی تکراری داره خونده میشه . من تا حالا ندیدم چیزیو عوض کنن . علی اکبر همونطرو که تا 5 سال پیش روضشو میخوندن الانم میخونن و مردم باهاش گریه میکنن . همونطور که 5 سال پیش تو روضه ها میگفتن حسینو تو گودال کشتن به چه شیوه ای ، الانم همونو میگن . اما این عشق و علاقست که باعث میشه مردم هر سال با این روضه های گریه میکنن . من به مثال واقعا پست و حقیر میزنم . دوستانی که اینجا هستن قطعا تجربش کردن . اولین باری که با یه دختر چت کردین و باهاتون صمیمی شد ، یا اون یا خود شما ممکنه چندین بار برگشته باشین و چتارو مجددا خونده باشین . چت عوض شده ؟ نه . مطلبی بش اصافه شده ؟ نه . پس چرا شما میری دوباره چتو میخونی ؟ بخاطر علاقست نه چیز دیگه . در مورد مطلب شماره 9 من بازم تکرار میکنم شما داری یه شخصیت ملی رو ، با یه شخصیت مذهبی مقایسه میکنی . تاثیری که دین و مذهب روی ادما میذاره با تاثیری که اسطوره های ملی روی ادما میذاره خیلی فرق میکنه و نمیشه میزان ناراحتی از کشته شدن این دو شخصیت رو با هم مقایسه کرد .

مطالب شما رو خوندم. یک بار دیگه مطالب من رو بدور از حب و بغض و تعصبات مذهبی بخونین. فرض کنین که فرد مذهبی نیستین و این داستان رو بخونین و بعد اهمیت اون رو با حماسه های بزرگ بشری مقایسه کنین بعد اگه قانع نشده بودین, به صورت موردی صحبت میکنیم.

*شاید کمی برات دور از ذهن باشه اما بنا به دلایلی من “خیلی خوب” با منابع مذهبی آشنا هستم 😁

1 ❤️

2019-09-10 11:07:48 +0430 +0430
نقل از: akir76
نقل از: axm432
نقل از: akir76 در مورد مطلب شماره 1 عاره همه میگن حسین کودتا کرد بر علیه یزید چون یزید رو لایق خلافت نمیدونست و خودشو لایق خلافت میدونست . کاری به درست و غلطش ندارم ولی الان از هرکی بپرسی این موردو تایید میکنه پس این موردو بیجا نوشتی . در مورد مطلب شماره 2 حسین خواست که بذارن خونوادش برگردن نه خودش و یارانش چون بر اساس نامه ای که کوفیان نوشته بودن قرار بود حکومت کوفه رو حسین در دست بگیره و خب قاعدتا باید خونوادش هم تو اون شهر زندگی میکردن . پس یاران و خونوادشو برا این با خودش اورد ولی وقتی دید قضیه فرق میکنه و خبری از حمایت کوفی ها نیست ، خواست که خونوادش برگردن چون اونا گناهی نداشتن ولی لشکر عمر و شمر نذاشت . در مورد مطلب شماره 3 اگر رسم بوده با خونواده به جنگ برن ، پس چرا شمر و عمر و بقیه خونواده هاشونو به جنگ نبردن ؟ چرا موقعی که ابن مرجانه به مکه حمله میکنه خونوادشو نمیبره ؟ به خونواده حسین ظلم نکردن ؟ این همه که تو تواریخ مختلف از اتفاقات بعد از کشته شدن حسین میگن پس چیه ؟ نوازش و عطوفته ؟ یزید هم خودش فهمیده بود چیکار کرده . اگه یکم تاریخ خونده بودی میفهمیدی خود یزید بعد از مرگ حسین تمام تلاششو کرد تا تقصیرو بندازه گردن حاکم وقت کوفه اینو دیگه همه میدونن در مورد مطلب شماره 4 این به قول شما حماسه هایی که فرمودین خیلی تراژدی تر هستند حماسه های ملی ان نه حماسه های مذهبی . تازه اگه بشه اسمشو حماسه گذاشت . پس شما دوتا چیز کاملا بی ربط رو با هم مقایسه کردی ... در مورد مطلب شماره 5 چیز خاصی در مورد این قضیه وجود نداره تا زمانی که اون فردی که قیام کرده و دلیل قیامش رو ندونی چیه . تمام حاکمان شهر های مختلف عراق و شام تو اون زمان از یزید نفرت داشتند و فقط بخاطر منافع مالی خودشون خایه مالیشو میکردن . فک کردی لغت بوزینه باز از کجا اومده ؟ اون موقع عصر اینترنت و اینا نبوده که مردم عادی از همه چیز خبر داشته باشن . فقط حکام و ادمای بزرگ میتونستن به دربار یزید برن و از اعمال و رفتارش باخبر بودن که خودشون بر فاسد بودن یزید اقرار داشتند . عمر به امید حکومت ری به جنگ با حسین رفت . شمر به امید حکومت کوفه و بقیه هم به امید این چیزا رفتن به جنگ حسین پس سعی نکن کار اونارو جلوگیری کردن از کودتا جلوه بدی . در مورد مطلب شماره 6 درگیری درون قبیله ای ؟ باشه اصن ما فرض میکنیم درگیری درون قبیله ای بوده . مهم علت و هدف این درگیری بوده نه درون قبیله ای و برون قبیله ای بودنش . بعدم با فرض اینکه درون قبیله ای بوده ، یه طرف قضیه حاکم مملکته و یه طرف قضیه پسر محمد . پس خیلی بیشتر از درگیری درون قبیله ای بوده . در مورد مطلب شماره 7 و 8 شما یک مطلب واحد رو توی دو تا مورد نوشتی . اشکال نداره . کاری به روضه هایی ک الان میخونن ندارم . ولی ما یه سری کتب تاریخی معتبر داریم که صرفا هم مال ما نیست . خیلی هاشون نوشته ی خود تاریخ نویسان یزیده که در صحنه حاظر بودند و نوشتند مطالب رو . اگه از روش بخونی کاملا مشخصه که یک تاریخ نویس این هارو نوشته . بدون اضافه کردن چاشنی غم و اندوه و بزرگنمایی قضیه ، هر چیزی که بوده رو نوشته . در مورد روضه هایی هم ک میخونند هر سال یک روزه ی تکراری داره خونده میشه . من تا حالا ندیدم چیزیو عوض کنن . علی اکبر همونطرو که تا 5 سال پیش روضشو میخوندن الانم میخونن و مردم باهاش گریه میکنن . همونطور که 5 سال پیش تو روضه ها میگفتن حسینو تو گودال کشتن به چه شیوه ای ، الانم همونو میگن . اما این عشق و علاقست که باعث میشه مردم هر سال با این روضه های گریه میکنن . من به مثال واقعا پست و حقیر میزنم . دوستانی که اینجا هستن قطعا تجربش کردن . اولین باری که با یه دختر چت کردین و باهاتون صمیمی شد ، یا اون یا خود شما ممکنه چندین بار برگشته باشین و چتارو مجددا خونده باشین . چت عوض شده ؟ نه . مطلبی بش اصافه شده ؟ نه . پس چرا شما میری دوباره چتو میخونی ؟ بخاطر علاقست نه چیز دیگه . در مورد مطلب شماره 9 من بازم تکرار میکنم شما داری یه شخصیت ملی رو ، با یه شخصیت مذهبی مقایسه میکنی . تاثیری که دین و مذهب روی ادما میذاره با تاثیری که اسطوره های ملی روی ادما میذاره خیلی فرق میکنه و نمیشه میزان ناراحتی از کشته شدن این دو شخصیت رو با هم مقایسه کرد .

مطالب شما رو خوندم. یک بار دیگه مطالب من رو بدور از حب و بغض و تعصبات مذهبی بخونین. فرض کنین که فرد مذهبی نیستین و این داستان رو بخونین و بعد اهمیت اون رو با حماسه های بزرگ بشری مقایسه کنین بعد اگه قانع نشده بودین, به صورت موردی صحبت میکنیم.

*شاید کمی برات دور از ذهن باشه اما بنا به دلایلی من “خیلی خوب” با منابع مذهبی آشنا هستم 😁

من مذهبی نیستم و علاقه ای هم به مذهبی بودن ندارم . مطالبی که شما نوشتی نه با عقل جور در میاد نه با منطق . من تک به تک مطالب شمارو انتقاد کردم و براش دلیل اوردم ولی شما یه جواب اجمالی خنده دار دادی . همین برا من بسه که بدونم دارم با کی بحث میکنم

به هر حال “صاحب اختیاری”! البته اگه داستان واقعی پشت این عبارت رو نمیدونی یه سرچی بزن 😁

0 ❤️

2019-09-10 11:24:08 +0430 +0430
نقل از: akir76 بنظرم شمایی که قدرت تحلیل و بررسی نداری و فقط کپی پیست میکنی ، بهتره بجای اینکه مطالب نامربوط با هدف این سایت قرار بدی ، عین ادم مثل بقیه یه نیگاه به اسم سایت بندازی و تایپک بنویسی ...

و لطفا مرجع کپی پیست! نگاهی به انواع تالارهای این سایت کمک میکنه!

و من الله توفیق!

0 ❤️

2019-09-10 11:25:38 +0430 +0430
نقل از: paye97 بسیار آموزنده و تفکر برانگیز بود

ممنون دوست عزیز

0 ❤️

2019-09-10 11:27:26 +0430 +0430
نقل از: goodman22 بنظر من ماها نباید عقیده خودمون رو به کسی تحمیل کنیم انسان عقل داره و خودش باید بفهمه که چی درسته چی غلط این حکومت با زور اومد دین رو بخورد ملت بده نتیجه چی شد همین که میبینید

موافقم. من میگم اینها واقعیاتی هست تاریخی…اینکه مطابق میل من و شما هست یا نیست مطلبی جداگانه هست. به تدریج منابع رو هم اضافه میکنم.

0 ❤️

2019-09-10 11:36:37 +0430 +0430
نقل از: Bright..Nights حسین (ع) وارث آدم این است فلسفه قیام مسئولیت شیعه و انقلابی بودن

چه ساده میپنداری ای گمراه
در برابر هر فاسدی گفت نه
این است راه دین
حقیقت را نباید فدای مصلحت کرد
اسلام در دست اشرافیت و مصلحت و دروغ بود
و حسین آمد بگوید که آزاده و انسان باشید و تابع هیچ ظالم و فاسدی و ریاکاری نباشید.
مذهب شیعه مذهب انتظار است.
آخرین ذخیره بر حق خداوند
آخرین وارث
آنزمان که خدا دیگر خاطره ای شده است فراموش شده

و نتیجه این مبارزه رو میشه برای ما گمراهان تبیین بفرمایید؟ 😁

0 ❤️

2019-09-10 11:49:18 +0430 +0430
نقل از: ali_tehran_1398

مناسب بود میفرمودید تحریفات عاشورا . چون اینقدر دروغ به هم بافتید که هر کسی کوچکترین اطلاعی داشته باشه از تاریخ متوجه میشه مگه اینکه کسی خودش رو به خواب بزنه. بعدم دوست عزیز شما با این مزخرفات فقط کوچکی و خواری خودتون رو نشون میدید. غباری مثل شما نمیتونه جلوی نور خورشید رو بگیره.

شما هم تاپیکی بزنید و واقعیات رو از منظر فکری خودتون بیان کنید. حرفهای کلی زدن مثل غبار و آفتاب…که واقعا نشد استدلال!

0 ❤️

2019-09-10 11:50:26 +0430 +0430
نقل از: Znj_60_69 واقعا عالی و ممنون میشم منابع و کتابهای مربوط به این مطلب رو تو خصوصی بفرستین برام

ممنون. به تدریج منابع رو اضافه میکنم و اونهایی که امکان باشه رو اینجا آپلود میکنم.

0 ❤️

2019-09-10 11:53:26 +0430 +0430
نقل از: ali_tehran_1398
نقل از: Y.m_writer البته مراسمهای باستانی خودمون رو مردم کم کم فراموش کردن چون اوناهم نیاز به اعتقاد به یکسری مسائل دارن....اما مراسم سوگ سیاوش هنوز در شیراز به اسم سووَشون انجام میشه...آتش نوروز جمشید جم روی زاگرس همچنان روشن میشه...جشن سده در یزد و اصفهان با پاشیدن خاکستر توی زمین های کشاورزی و تیرگان در مازندران و آمل... فقط کمرنگ و محدود به مناطق خاص شدن

مراسم باستانی؟ مثلا یک نمونش 4 شنبه سوری که شده مایه ترس همه. تعجب میکنم چرا کسی این مراسم رو محکوم نمیکنه که هر سال موجب مرگ و معلولیت تعداد زیادی از ادما میشه؟ همه رفتار ادمارو محکوم میکنند نه مراسم رو اما به عاشورا که میرسه چون عده ای چنان میکنند امام حسین و مراسم عزاداری برای ایشون محکوم میشه. خوبه بیشتر فکر کنیم.

دلیل واضحی داره و اون اینه که حکومت از این داستان عاشورا به نفع خودش سو استفاده میکنه. در مورد چهارشنبه سوری هم کسی نیست که با کارهای خطرناکی که بعضی میکنن موافق باشه اما علت همون کارها هم واکنش منفی به فشارهای اجتماعی هست...

1 ❤️

2019-09-10 11:56:22 +0430 +0430
نقل از: A.gh66 حرف های شما کاملا درست بود و همش تو کتاب شهید جاوید هستش توصیه به همه که حتما بخونند

ممنون. بله بخصوص بخشی که مربوط به علت قیام حسین هست در کتاب شهید جاوید توضیح داده شده…

1 ❤️

2019-09-10 12:00:02 +0430 +0430
نقل از: ali_tehran_1398 ببین در مورد هر موضوعی بخوای صحبت کنی میشه هزارن حرف متناقض از کتابها پیدا کرد و عین همونارو نقل کرد. بدون اینکه به این کار داشته باشی که خیلی افراد با دلایل محکم این حرفارو نقض میکنند. میشه کلی حدیث هم پیدا کرد با اصول دین در تناقض هست. مهم استناد به منابعی هست که اکثریت در اون اتفاق نظر دارن نه یک سری منابعی که اکثرا قبولش ندارن. تو هم چون با دین دشمنی میگردی مطالبی رو پیدا میکنی که به نفعت باشه به خودت هم میبالی که چقدر ادم اندیشمندی هستی و چیزای جدیدی کشف کردی در حالی که داری فقط حرفای یک سری رو بدون فکر اینجا کپی میکنی.

این هم طرز فکری هست. البته من افکار کسی رو کپی نمیکنم. شما هم میتونی یک تاپیک بزنی و مطالبی که فکر میکنی درست هست رو اونجا بنویسی 😁

0 ❤️

2019-09-10 12:52:38 +0430 +0430
نقل از: tamras1360 حسین یک حقیقت همیشه زنده است که جز ولدزنا با او دشمنی نخواهد کرد

این استدلال خیلی قویی هست جدا تحت تاثیر قرار گرفتم 😁

1 ❤️

2019-09-10 12:53:37 +0430 +0430
نقل از: Vashkin ب امید آزادی ب امید مطالعه ب امید آگاهی

البته اگه دوستان از همون مطالعه شروع کنند بقیه به پیوست خواهد آمد!

0 ❤️

2019-09-10 12:55:24 +0430 +0430
نقل از: prettyboy93 واقعا دمت‌ گرم که واقعیتو میگی حداقل شاید با این کارت اون عده احمقی که فقط تقلید کورکورانه بلدن رو سر عقل بیاری...

جهان سوم طرز فکر ادماهاست نه موقعیت جغرافیایی.

ممنون. هدف بیان واقعیت های تاریخی اون واقعه هست. حالا این به مذاق من یا شما خوش بیاد یا نیاد مطلب دیگه ای هست…

0 ❤️

2019-09-10 13:16:29 +0430 +0430
نقل از: Ehsancj7 خجالت بکش شر و ور تحویل مردم نده. تخیلات خودت رو برو حمون موقع شامپو کف زدن بلند بلند داد بزن. حتما ادعات میشه عمو جانی قمر بنی هاشم بود خاله الکسیس هم ... استغفرالله. زشته خجالت بکش. درسته سایت شهوانیه مردم چرت و پرت مینویسن ولی هرچیزی حد ومرزی داره.

البته “همون” هست نه “حمون”. شما هم حتما مطلب رو یک دور دیگه بخون بعد اگه احتیاج به کمک داشتی سوال کن 😁

1 ❤️

2019-09-10 13:42:00 +0430 +0430
نقل از: sirparham78 دمت گرم . واقعا مفید و خوب بود

ممنون دوست گرامی.

1 ❤️

2019-09-10 13:44:41 +0430 +0430
نقل از: mehran1978 علی رعم اینکه.می.دونستم اینها رو ولی بازم.متشکرم خوب بود

من هم از شما تشکر میکنم.

0 ❤️

2019-09-10 16:11:56 +0430 +0430
نقل از: حیرتزده دکتر حال من همیشه از تاپیک های که میزنی خوشم میاد، اما در مورد این یکی در عجبم!

یک آدم کسخل به هر دلیل با ۷۲ نفر دیگه رفته به جنگ یک لشکر، اون لشگر هم همه رو کشت، حالا هم آخوندها راه پیدا کردم و با دروغ دبنگ مردم کسخل رو وادار میکنند که کم عقلی خودشون رو نشون بدن!

حالا ما چرا اینجا داریم قصه باز تو میکنیم نمیتونم بفهمم، حالا مردم هم میان تو خیابون با هزار و یک وسیله میزنن تو سز خودشون که بگن ما کسخلتریم حسین جان؟

کاملا میفهمم که تو قصد آگاه سازی و بفکر انداختن مردم هست! ولی بهتر نیست این تاج وتخت عاشورا رو برای همیشه از ذهن پاک کرد،

حالا مثلا اگر حسین نمرده بود چه اتفاقی میافتاد؟ همون کارهای که ۱۱ تای دیگه کردن میکرده، این جریان همان گذشته است، که باید بکلی فراموشش کرد!

تا زمانی که مردم ایران با این خرافات زندگی میکنند و حاضر نیستن زندگی خودشون به دست بگیرن، بساط همین است و بس !!؟؟

یک نصیحت دوستانه ، کسی رو آگاه کن که به دنبال آگاهی هست، مردمی که دم از آزادی میزنن و هنوز در زندان افکار خود هستند ، چطور میخواهی بفهمن؟

فرخزاد حرف خوبی زده:

از ملت ماکه:

به زبان قومیتهای خود صحبت میکنیم!

به زبان فارسی مینویسیم! ( حالا نه باید گفت فارسی خارجی )

به زبان انگلیسی طبابت میکنیم !

به زبان عربی عبادت میکنیم !

انتظاری بیش از این داشتن زیاد است!!

بله دوست من داستان قوم ما زیاد است! قومی سرنوشت خود رود در دست اتفاق گذاشته و توقع بهترینها رو داره!!

نفت رو میگی دیگه میبره و استفاده میکنه، نسل جوان رو یکی دیگه میبره که از خوشش استفاده کنه، ابن سینا، خیام ، مولانا و غیره رو یکی دیگه در دانشگاه هاش تدریس میکنه !

ما فقط میگیم تقصیر حکومت!

مردمی که جنیفر لوپز ، خاله الکسیس، عمو جانی و غیره را بیشتر می شناسد تا حافظ، سعدی ،مولانا ، خیام و غیره!!

انتظار تفکر مثل کاشتن تخم گل می مونه که انتظار درخت سیب داری؟؟!!

با کمال احترام، فقط خواستم یه گوشه کوچکی از درد دل سالها رو بگم

چاکریم. در بست مخلصیم

ممنون رفیق. شما میگی “زمین شوره سنبل بر نیارد”…چی بگم والا!

فعلا که یکی از اساتید فرمودند که هر کی حسین رو قبول نداره ولدزنا است! ببینیم این میخ آهنین به سنگ میره یا باید بدیم تیتانیومی بسازن 😁 🙄

0 ❤️

2019-09-10 16:12:44 +0430 +0430
نقل از: Y.m_writer
نقل از: axm432
نقل از: Y.m_writer البته مراسمهای باستانی خودمون رو مردم کم کم فراموش کردن چون اوناهم نیاز به اعتقاد به یکسری مسائل دارن....اما مراسم سوگ سیاوش هنوز در شیراز به اسم سووَشون انجام میشه...آتش نوروز جمشید جم روی زاگرس همچنان روشن میشه...جشن سده در یزد و اصفهان با پاشیدن خاکستر توی زمین های کشاورزی و تیرگان در مازندران و آمل... فقط کمرنگ و محدود به مناطق خاص شدن

بله و مرحوم سیمین دانشور هم کتابی نوشتند به همین نام...

جزو معدود رمانهای ایرانی هست که خوندم…کتاب خوبیع

دانشور قلم خوبی داشت از جلال به مراتب بهتر بود…

2 ❤️

2019-09-10 16:15:57 +0430 +0430
نقل از: Y.m_writer
نقل از: ali_tehran_1398
نقل از: Y.m_writer البته مراسمهای باستانی خودمون رو مردم کم کم فراموش کردن چون اوناهم نیاز به اعتقاد به یکسری مسائل دارن....اما مراسم سوگ سیاوش هنوز در شیراز به اسم سووَشون انجام میشه...آتش نوروز جمشید جم روی زاگرس همچنان روشن میشه...جشن سده در یزد و اصفهان با پاشیدن خاکستر توی زمین های کشاورزی و تیرگان در مازندران و آمل... فقط کمرنگ و محدود به مناطق خاص شدن

مراسم باستانی؟ مثلا یک نمونش 4 شنبه سوری که شده مایه ترس همه. تعجب میکنم چرا کسی این مراسم رو محکوم نمیکنه که هر سال موجب مرگ و معلولیت تعداد زیادی از ادما میشه؟ همه رفتار ادمارو محکوم میکنند نه مراسم رو اما به عاشورا که میرسه چون عده ای چنان میکنند امام حسین و مراسم عزاداری برای ایشون محکوم میشه. خوبه بیشتر فکر کنیم.

چارشنبه سوری مثل جشنهایی که گفتم ریشه آنچنانی نداره و گویا زمان ساسانی فقط با روشن کردن آتش برگزار میشده که روحانیان ساسانی مثل چندین و چند تحریف دیگه ساخته بودنش تا مردم رو بچاپن.
و اینکه میگید چرا کسی محکومش نمیکنه در عجبم…اینهمه دارن میگن که…
جشنهایی که گفتم اکثرا داستانی با مردم همون منطقه از ادیان باستانی کیش مهر و زرتشت داره.
مثلا تیرگان که در آمل هنوز برگزار میشه برای یاد آرشی که گفته شده آملی بود.
یا جشن سده که در ایران مرکزی برگزار میشه و داستانش به شیرخوان برمیگرده.
یا آتش نوروز مناطق زاگرس هم به وقتی برمیگرده که فریدون به دنبال ضحاک به اون منطقه رفت و اونا برای اینکه فریدون پیداشون کنه به یاد جمشید بالای کوه آتیش روشن کردن

میدونی بحث سر اینکه مردم مراسم آیینی داشته باشند یا نداشته باشند نیست. سر اینه که آیا این مراسم و عزاداریها تبعات جدی هم داره؟ پس فردا حضرات حکومتی از این شور حسینی سو استفاده نمیکنند؟ …

بگذریم! در خانه اگر کس است یک حرف بس است

1 ❤️










‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «