چند استدلال بامزه!

1398/08/01

در اینجا قصد دارم که پاسخهایی ساده و کوتاه به بعضی از استدلال هایی که راجع به “حقانیت” اسلام میشه ارائه کنم. متدینین از این استدلالها, یا بصورت صریح یا بصورت ضمنی, در صحبتهای خود استفاده میکنند. لازم هست همینجا اشاره کنم که اینجا “خود دین” نیست که مورد نقد و پرسش قرار میگیرد بلکه “استدلال های” خاصی که انجام میشود مورد نقد قرار میگیرد.

خود دین امریست قلبی و شخصی و تا وقتی هم که به صورت فردی نگه داشته شود, کاملا قابل احترام است.

استدلال 1: حتما اسلام باید دین کامل و بر حقی باشد که این همه آدم (حدود 1.8 میلیارد نفر) در جهان به اون اعتقاد دارند!

جواب ساده: تعداد لزوما بیانگر کیفیت نیست! استدلال فوق شبیه این هست که من بگویم چون مک دونالد بیشتر از هر رستورانی در جهان مشتری دارده پس غذاهای آن باید بهترین غذاها باشن. در واقعیت, مک دونالد یک فست فود زنجیره ای است که غذاهایی ارزان اما با کیفیتی زیر متوسط دارد! ضمنا در مورد اهمیت تعداد پیروان یک دین این رو هم باید ذکر کرد که امروزه مذهب هندو هم پیروانی حدود 1.15 میلیارد نفر دارد در صورتی که حتی به معنای اخص کلمه “مذهب” هم نیست (پیامبر خاصی ندارد…)!

استدلال 2 : اینکه اسلام بعد از 1400 سال هنوز زنده و بالنده است نشان دهنده این است که دین بر حقی است!

جواب ساده: طولانی مدت بودن یک اعتقاد لزوما به معنای درستی آن نیست. شما میتوانید ریشه بسیاری از عقاید خرافی رایج در میان ملل دنیا را تا چند هزار سال پیش تعقیب کنید. امروزه همه میدانند که این عقاید خرافی و غلط هستند اما هنوز بین مردم رایج هستند! مثلا نحسی عدد 13 …

استدلال 3 : درست است که تعالیم این دین برای امروز شاید پیش پا افتاده به نظر برسند اما اینکه یک آدم بیسواد 1400 سال پیش چنین مطالبی را گفته خیلی مهم است!

جواب ساده: حرفهای خیلی مهمتر و پایه ای تری توسط فلاسفه یونانی مثل ارسطو, سقراط, افلاطون …نزدیک به 1000 سال پیش از اسلام گفته شده است! کلا در توصیه های اخلاقی اسلام چیز جدیدی وجود ندارد که فلاسفه و حکمای پیش از آن نگفته باشند. داستانهای تاریخی قرآن, “قصص”, هم تکرار مطالبی هستند که در تورات و انجیل… آمده بوده. از نظر علمی هم واقعا چیزی در قرآن وجود ندارد غیر از یکسری ادعاها و تفاسیر که “بعدها” توسط پیروان دین مطرح شده اند و اکثرا سست و بی پایه هستند.

ادامه دارد …

1417 👀
3 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2019-10-23 04:16:53 +0330 +0330

استدلال 4: اسلام دین اخلاق, رحمت و انسانیت است

جواب ساده: اعراب با زور شمشیر مردم کشورهای دیگر را به پذیرش اسلام وادار کردند. آنهایی که نپذیرفتند یا کشته شدند یا باید مالیات خاصی (جزیه) پرداخت میکردند. اسرای ملل مغلوب به صورت برده و کنیز خرید و فروش میشدند. هم اکنون کسی که از اسلام برمیگردد مهدور الدم است یعنی خونش مباح است. چند همسری حلال است. کودک همسری جایز است. باید با کفار جنگید و آنها را از دم تیغ گذراند. تبعیض جنسیتی فاحشی در مورد حقوق اجتماعی زنان در این دین مشهود است (شهادت زن, دیه زن, ارث زن نصف حساب میشوند)...

واقعا از کدام یک از موارد فوق شما "اخلاق", "رحمت" و "انسانیت" را نتیجه گیری میکنید؟

استدلال 5 : اینکه دین اسلام توانست این همه سرزمین های دیگر رو فتح کند و قدرت پیدا کند نشان دهنده خدایی بودن آن است!

جواب ساده: واقعیت این است که بزرگترین قلمرو سرزمینی را در طول تاریخ مغولها به رهبری چنگیز و نوادگان او فتح کردند و همه ما میدانیم که علت این فتوحات داشتن دین جدیدی نبوده. قدرت فرماندهی افرادی مثل چنگیز, تیمور, آتیلا...سبب شد که بتوانند قبایل بیابانگردی که گشنه بودند را بسیج کنند و با انگیزه بدست آوردن زمین, زن و ثروت به کشورهای مجاور حمله کنند. پس نه کشورگشایی های اعراب در زمان اسلام چیزی خاص و استثنایی در این زمینه هست نه حقانیت مطلبی رو ثابت میکند.

استدلال 6 : انواع و اقسام معجزات علمی در قرآن هست و این نشان دهنده حقانیت اسلام هست.

جواب ساده: هر کدام از این به اصطلاح "معجزات علمی" بعدها خیلی ساده رد شده اند. شما برای نمونه میتوانید حرفهای آقای "رشاد خلیفه" رو که انواع و اقسام معجزات عددی رو در قرآن پیدا کرده بود و بعدها همگی آنها به سادگی رد شدند رو ببینید. نمونه هایی از این دست بسیار هست.

6 ❤️

2019-10-23 04:21:38 +0330 +0330

استدلال 7: اینکه این همه افراد معروف و نویسنده و دانشمند غیر مسلمان راجع به اسلام حرفهای مثبتی زده اند نشان دهنده حقانیت آن است!

جواب ساده: در طی قرون و اعصار بعد از اسلام, صدها هزار و شاید میلیون ها متفکر, فیلسوف, نویسنده, دانشمند ...غیر مسلمان بر روی کره خاکی زیسته اند از بین آنها ممکن است چند صد نفر یا اصلا بگوییم چند هزار نفر از آنها در تایید اسلام صحبتهایی کرده باشند. حال یک سوال! اگر از بین 100000 نفر 100 نفر در تایید موضوعی صحبت کنند و ما 99900 نفر آنها که چیزی نگفته اند را کنار بگذاریم و صرفا راجع به آن 100 نفر صحبت کنیم واقعا چه اسمی روی این کار میتوان گذاشت؟ یک موضوع جالبتر اینکه اکثریت قریب به اتفاق همین افرادی که حرفهای مثبتی راجع به اسلام زده اند هیچوقت مسلمان نشده اند! (گاندی, چارلز دیکنز, ...). نکته آخر اینکه خیلی از این جملاتی که به این افراد نسبت داده میشوند ساختگی هستند!

استدلال 8: ظهور اسلام باعث ایجاد یک نهضت علمی در ایران و بقیه کشورهای تازه مسلمان شد

جواب ساده: اگر واقعا اسلام به خودی خود نیروی محرکه ای برای تولید علم می بود همین امروز هم کشورهای مسلمان باید در زمینه تولید علم خیلی پیشرو می بودند که به گواهی هر انسان منصفی اصلا اینگونه نیست. پس اسلام نمیتواند دلیل اصلی رشد و توسعه علمی آن جوامع بوده باشد. در دیدگاه کلان تر, کلا نمیتوان چنین نقشی را برای مذهب قائل بود چرا که مذهب غالبا از فرد میخواهد که مطالب رو بدون استدلال و رجوع به منطق بپذیرد و این ذاتا با علم و توسعه آن سازگاری ندارد. میدانیم که توسعه علمی اروپا بعد از رنسانس و کنار گذاشتن مذهب آغاز شد. کلا رشد و توسعه علمی در کشورها دلایل متعدد و پیچیده ای دارد و نمیتوان با چنین ساده سازیهایی آن را به دین یا اسلام یا هر عامل دیگری نسبت داد.

استدلال 9 : دانشمندان غربی با خواندن قرآن به علوم جدیدی پی بردند و این نشان دهنده حقانیت این دین هست

جواب ساده: غیر از یکسری تبلیغات که توسط مسلمانان "بعد از" هر کشف علمی جدید در مورد اینکه نشانه هایی در مورد آن در آیات قرآن وجود داشته, چیز دیگری در این مورد دیده نشده. واقعیت این است که اکثر این آیات انقدر مبهم هستند که شما میتوانید برداشتهای خیلی متفاوتی را به آنها نسبت دهید. اعجاز واقعی وقتی بود که "پیش از" یک کشف علمی فرد میتوانست با مراجعه به این آیات متوجه حقیقت علمی جدیدی شده و از آن اطلاعات برای کشف جدیدی استفاده میکرد.

استدلال 10: اسلام کامل ترین دین هست چون حتی برای جزیی ترین مسائل زندگی هم دستور العمل دارد!

جواب ساده: اکثر این دستور العمل ها شاخ و برگهایی هستند که در طی قرون و اعصار به دین اضافه شده اند. بی شک دستور العمل های اولیه این دین که برای قبایلی بادیه نشین آمده بوده بسیار ساده و ابتدایی بوده اند. از آن مهمتر, وجود یک مجموعه دستور العمل های مفصل, لزوما به معنای کارآمدی آنها نیست. برای مثال اگر شما به کسانی که با علوم غریبه سر و کار دارند (پیشگوها, دعا نویس ها, رمال ها...) مراجعه کنید میبینید که انبوهی از کتابهای بسیار قطور, پر از انواع دستور العمل های عجیب و غریب برای دفع اجنه...دارند هر چند که عقل سلیم به ما میگوید که با وجود همه این دستور العمل های مفصل, نفس کار آنها باطل و بیهوده است!

5 ❤️

2019-10-23 04:36:09 +0330 +0330
نقل از: soliboli والا من که تا حالا از این استدلال های مسخره و مزخرف چیزی نشنیدم! حتی یه بچه هم اینطوری حرف نمی زنه... اگر کسی اینطوری گفت معلومه که هیچی حالیش نیست

شما تا حالا نشنیدی که "اسلام دین اخلاق, رحمت و انسانیت هست" ؟ یا "راجع به معجزات علمی قرآن" نشنیدی؟...

0 ❤️

2019-10-23 05:00:55 +0330 +0330
نقل از: Pure.Love.no.sex قران فقط یه ویژگی خیلی مهم و برجسته داره و اونم اینه که عدالت رو رو زمین برقرار میکنه. چجوری!؟ عدالت قران دراینه که هر ملت و جامعه یی که به کسشرای قران ایمان بیارن مثل سگ بگا میرن و حقشون هم هست. هیییییچگونه عدالتی بالاتر ازین وجود نداره. به عنوان مثال اون زنی که با وجود تمام تحقیرهای قران نسبت به جنسیت زن باز هم میره و تو جلسات قران و مشتقات کسشرش شرکت میکنه لایق همه جور نکبت و بدبختیه. و میبینیم که بدبخت ترین مردم دنیا تو کشورهای مسلمون زندگی میکنن. پس به عدالت قران باید ایمان اورد چون تونسته حق هر احمقی رو بزاره کف دستش.

سعی من اینه که با زبانی خیلی ساده به دوستان معتقد نشون بدم که استدلال هایی که برای اعتقاداتشون ارائه میکنن غالبا اشتباه هست و ازشون بخوام که بیشتر راجع به اونها فکر کنن!

اینکه “بعد” از این تفکر چه انتخابی میکنن واقعا به خودشون مربوطه!

0 ❤️

2019-10-23 05:22:17 +0330 +0330
نقل از: Pure.Love.no.sex دوستان معتقد اگر قدرت تفکر داشتن اوضاع مملکت ما بهتر ازین بود. چنان مقاومت شدیدی در برابر "فهمیدن" تو وجودشون هست که هیچ امیدی کوچکترین پیشرفت وجود نداره. فقط میشه از عذابی که به دلیل نفهمی خودشون بهش دچار شدن لذت برد. متاسفانه تر و خشک باهم میسوزن و یه عده افراد - که البته اقلیت بسیار کمی هستن - باید بخاطر بیشعوری مسلمونا سختی بکشن.

متوجه هستم…ببینین جاهای دیگه دنیا هم مصیبت های اینجوری کم نداشتند اما عده ای از افراد آگاه اون جوامع مرتب گفتند و نوشتند و بحث کردند…تا کم کم افراد بیدار شدند. راه حل نا امید شدن از مردم نیست. باید همه ما بگیم و بنویسیم. این رو هم بگم که سختی کار اون عده اولیه هستند که شروع به تفکر کنند. بعد از اون مثل گلوله برفی که به پایین کوه میغلطه و مرتب بزرگتر میشه تعداد افراد آگاه هم به صورت تصاعدی بیشتر میشه.

2 ❤️

2019-10-23 06:46:38 +0330 +0330
نقل از: 17hamed بیشتر استدلال هایی که آوردی به نقل از مسلمانا واقعا چرت و پرت اند و اگه کسی احمق نباشه این استدلالا را نمیاره همینطور یکسری جواب هایی به اونا دادی تو داره مسلمانا را نگاه میکنی که چه کردند و جواب میدی اگه به خود اسلام نگاه کنی آیا میبینی که خود اسلام هم طبق آیین و روشش با اون مسلمان نما ها موافق باشه اما چون دوره خفقان بالا گرفته همه فکر میکنند راه و روش که خلفا میرفتند راه اسلامه حاضرم باهات بحث کنم اما اینجا نه چون واقعا شرایط برای بحث کردن مهیا نیست خواستی بیا تل

دوست محترم!

شما واقعا راجع به اعجاز علمی قرآن نشنیدین؟ به نظرتون چرت و پرت هست؟ راجع به اینکه اسلام دین رحمت و انسانیت هست نشنیدین؟ تا حالا نشنیدین که بگن رشد علمی در کشورهایی که اسلام رو پذیرفتن مثل ایران و مصر…در اثر ورود اسلام بوده؟ نشنیدین بگن اگه اسلام به قلوب مردم راه نداشته پس این همه مسلمون از کجا میاد؟…

شما هر کدوم از اینها رو که دوست داری انتخاب کن و بگو چرا از نظر شما درست هست…همینجا هم بنویس که همه متوجه بشن.

ضمن اینکه در یک بحث علمی عدم رعایت ادب واقعا نشان دهنده سستی استدلال هست…

0 ❤️

2019-10-23 07:20:45 +0330 +0330
نقل از: 17hamed
نقل از: axm432
نقل از: 17hamed بیشتر استدلال هایی که آوردی به نقل از مسلمانا واقعا چرت و پرت اند و اگه کسی احمق نباشه این استدلالا را نمیاره همینطور یکسری جواب هایی به اونا دادی تو داره مسلمانا را نگاه میکنی که چه کردند و جواب میدی اگه به خود اسلام نگاه کنی آیا میبینی که خود اسلام هم طبق آیین و روشش با اون مسلمان نما ها موافق باشه اما چون دوره خفقان بالا گرفته همه فکر میکنند راه و روش که خلفا میرفتند راه اسلامه حاضرم باهات بحث کنم اما اینجا نه چون واقعا شرایط برای بحث کردن مهیا نیست خواستی بیا تل

دوست محترم!

شما واقعا راجع به اعجاز علمی قرآن نشنیدین؟ به نظرتون چرت و پرت هست؟ راجع به اینکه اسلام دین رحمت و انسانیت هست نشنیدین؟ تا حالا نشنیدین که بگن رشد علمی در کشورهایی که اسلام رو پذیرفتن مثل ایران و مصر…در اثر ورود اسلام بوده؟ نشنیدین بگن اگه اسلام به قلوب مردم راه نداشته پس این همه مسلمون از کجا میاد؟…

شما هر کدوم از اینها رو که دوست داری انتخاب کن و بگو چرا از نظر شما درست هست…همینجا هم بنویس که همه متوجه بشن.

ضمن اینکه در یک بحث علمی عدم رعایت ادب واقعا نشان دهنده سستی استدلال هست…

و همینطور اگه دوست دارید با فرار کردن از بحث دو نفره و اینکه ذهن های کاربران را با این فرار به این سمت ببرید که حق با شماست خب صحبتی نیست شما کاملا حرف هاتون درسته :)

پسر جان این تاپیک من هست و اگر کسی توهین بخواد به شما بکنه بلاکش میکنم! پس بجای استفاده از کلمات “فرار” و “چرت و پرت”…حرف خودت رو بزن و بگو ببینم چی برای گفتن داری!

از اعجاز قرآن شروع کن و همه ما رو روشن کن!

0 ❤️

2019-10-23 07:22:59 +0330 +0330
نقل از: karbar.one شما به عنوان یک مذهبی چرا با یک غیر مذهبی بحث میکنید ؟؟؟

شما به عنوان یک غیر مذهبی چرا با یک مذهبی بحث میکنید ؟؟

چن نمونه جواب احتمالی
واقعا میخاهیم اگاهش کنم … میخاهم به او بفهمانم ادم فهمیده ای هستم و او نفهم است ؟ منفعت خاصی در این کار برایم هست دنبال اون منفعت هستم …یا …
نویسنده بعد از سالها بحث … روزی صادقانه جواب سوال فوق را در خود پیدا کرد

خواهم گفت

خیر دوست من! طبق این حرف شما “هیچ” دو گروهی که نظر متفاوتی دارند نباید با هم صحبت کنند! شما اگر دوست نداری در بحث شرکت نکن! اما نمیتونی به بقیه بگی که اونها باید/نباید شرکت کنند.

مرسی

0 ❤️

2019-10-23 07:37:43 +0330 +0330
نقل از: 17hamed
نقل از: axm432
نقل از: 17hamed
نقل از: axm432
نقل از: 17hamed بیشتر استدلال هایی که آوردی به نقل از مسلمانا واقعا چرت و پرت اند و اگه کسی احمق نباشه این استدلالا را نمیاره همینطور یکسری جواب هایی به اونا دادی تو داره مسلمانا را نگاه میکنی که چه کردند و جواب میدی اگه به خود اسلام نگاه کنی آیا میبینی که خود اسلام هم طبق آیین و روشش با اون مسلمان نما ها موافق باشه اما چون دوره خفقان بالا گرفته همه فکر میکنند راه و روش که خلفا میرفتند راه اسلامه حاضرم باهات بحث کنم اما اینجا نه چون واقعا شرایط برای بحث کردن مهیا نیست خواستی بیا تل

دوست محترم!

شما واقعا راجع به اعجاز علمی قرآن نشنیدین؟ به نظرتون چرت و پرت هست؟ راجع به اینکه اسلام دین رحمت و انسانیت هست نشنیدین؟ تا حالا نشنیدین که بگن رشد علمی در کشورهایی که اسلام رو پذیرفتن مثل ایران و مصر…در اثر ورود اسلام بوده؟ نشنیدین بگن اگه اسلام به قلوب مردم راه نداشته پس این همه مسلمون از کجا میاد؟…

شما هر کدوم از اینها رو که دوست داری انتخاب کن و بگو چرا از نظر شما درست هست…همینجا هم بنویس که همه متوجه بشن.

ضمن اینکه در یک بحث علمی عدم رعایت ادب واقعا نشان دهنده سستی استدلال هست…

و همینطور اگه دوست دارید با فرار کردن از بحث دو نفره و اینکه ذهن های کاربران را با این فرار به این سمت ببرید که حق با شماست خب صحبتی نیست شما کاملا حرف هاتون درسته :)

پسر جان این تاپیک من هست و اگر کسی توهین بخواد به شما بکنه بلاکش میکنم! پس بجای استفاده از کلمات “فرار” و “چرت و پرت”…حرف خودت رو بزن و بگو ببینم چی برای گفتن داری!

از اعجاز قرآن شروع کن و همه ما رو روشن کن!

پدرجان:/ شرمنده ام اما گفتم اینجا حرفی نمیزنم چون از الان دارم عواقبشا میبینم شرایطما گفتم برامم مهم نیس کسی این حرفما پای کم آوردن بزاره اگه دوست داشتید حرف های منو بشنوید در خدمتم

شما خودت اینجا آمدی خودت هم داری میری! دعای خیر من بدرقه راهت…

0 ❤️

2019-10-23 07:42:41 +0330 +0330
نقل از: 17hamed
نقل از: karbar.one
نقل از: axm432
نقل از: karbar.one شما به عنوان یک مذهبی چرا با یک غیر مذهبی بحث میکنید ؟؟؟

شما به عنوان یک غیر مذهبی چرا با یک مذهبی بحث میکنید ؟؟

چن نمونه جواب احتمالی
واقعا میخاهیم اگاهش کنم … میخاهم به او بفهمانم ادم فهمیده ای هستم و او نفهم است ؟ منفعت خاصی در این کار برایم هست دنبال اون منفعت هستم …یا …
نویسنده بعد از سالها بحث … روزی صادقانه جواب سوال فوق را در خود پیدا کرد

خواهم گفت

خیر دوست من! طبق این حرف شما “هیچ” دو گروهی که نظر متفاوتی دارند نباید با هم صحبت کنند! شما اگر دوست نداری در بحث شرکت نکن! اما نمیتونی به بقیه بگی که اونها باید/نباید شرکت کنند.

مرسی

یکبار دیگه کامنت من را با دقت بخوانید لطفا
کجای کامنتم کفتم کسی نباید صحبت کنه ؟ دقیقا کاش گفتم کسی شرکت نکنه تو بحث شما ؟؟؟؟؟
سوال پرسیدم
فکر نکنم هیچ ادم عاقلی بی هدف کاری را انجام بدهد … من سوالم اینه هدف شما یا هر کسی دیگه مخالف یا موافق از این بحث چی میتونه باشه
شما دویت نداری سوالم را جواب نده عزیزم

من هدفم اینه که چیزایی را یادآوری کنم که بعضی وقتا فراموشمون میشه و همه یه کم هم شده کمتر یه طرفه به قاضی بریم و کمتر قضاوت اشتباه بکنیم فقط به خاطر خودمون و گرنه با بحث ما لطمه ای آنچنانی فکر نکنم به موضوع بحث پیش بیاد

شما مطالبت رو خیلی محکم و مستدل بنویس ما همه اینجا میخونیمش. کسی هم حق نداره بهت توهین کنه. اگه توهینی کرد من بلاکش میکن.

1 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «