نگاره محمد که چهره نوجوانی با دهانی خندان و نیمهباز، عمامهای بر سر و گل یاسمنی بر گوش است پوستری است که در ایران بارها چاپ شده و در میان عموم مشهور به «تصویر نوجوانی محمد پیامبر اسلام» است.[۱]بنا به باوری نادرست بر اساس شایعات رایج در ایران نقاشی رسم شده در این پوستر توسط راهبی کشیده شده است که محمد را در نوجوانی در مسیر شام دیدهاست.[۲] هیچ منبع تاریخی این مدعا را تایید نمی کند. همچنین بنا به شایعات رایج در ایران این تصویر در موزه ای به نام «موزه ی روم» نگهداری می شود. در واقعیت موزه ای به نام «موزه ی روم» وجود خارجی ندارد و این تصویر در هیچ موزه ای در جهان نگهداری نمی شود. سبک تصویر یادشده نیز با سبک نقاشی های بیزانس (امپراطوری روم شرقی) به هیچ وجه همخوانی ندارد.
تصویر این پوستر کپی برداری از کارت پستالی اروپایی است که هیچ ارتباطی با «محمد» ندارد. تصویر عکسی است که در سال های ۱۹۰۴ و ۱۹۰۶ در تونس از پسربچه ای گرفته شده و برای استفاده تجاری منتشر شده است.[۱] عکاسی به نام رادولف لنرت (Radolf Franz Lehnret (۱۸۷۸ – ۱۹۴۸)) اهل جمهوری چک که دانش آموخته مؤسسه هنرهای گرافیکی وین بود و به جنبش pictorialist (که عکاسی را به عنوان اثر هنری میدانستند) گرایش داشت، این عکس را بین سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۰۶ در تونس گرفتهاست. او و Ernst Heinrich Landrock (۱۸۷۸ – ۱۹۶۶) ناشر آلمانی، شرکتی به نام L&L تشکیل داده و در این سالها به تونس رفته و مجموعهای از عکسهای تونس را تهیه کرده و در اوایل دهه بیست به صورت کارت پستال چاپ کردند. این مجموعه عکس شامل مناظر طبیعی، بیابان، تپههای شن روان، بازارها و مناطق محلی، پسران و دختران نابالغ جوان بود که سنی بین کودکی و نوجوانی و چهرهای بین زن و مرد داشتند. عکسها مطابق تصورات اروپاییان از شرق بود که تصوّری رازآلود و وسوسهانگیز از شرق داشتند و به با استفاده از تکنیک چاپ نقره تهیه، و سپس گراورسازی و چاپ شدهاست. بیشتر کارت پستالها از سال ۱۹۲۰ در آلمان چاپ شده و در مصر پخش شدهاند. عکس یادشده در ژانویه سال ۱۹۱۴ در مقالهای با نام «اینجا و آنجا در شمال آفریقا» در مجله نشنال جیاگرفیک چاپ شد و زیر عکس نوشته شده بود «عربی با یک گل». در دهه بیست، سربازان فرانسوی در شمال آفریقا کارت پستالهای تونسی L&L را بسیار دوست داشتند. در دهههای هشتاد و نود میلادی عکس این نوجوان در کتاب های زیادی چاپ شد.[۱]
تصویرهایی که در ایران چاپ میشود نیز بدون تردید همین عکس هستند اما نقاشان ایرانی دستکاریهایی در عکس انجام دادهاند از جمله این که شانه سمت چپ اندکی با پارچه پوشانده شدهاست و دهان و چشم ها اندکی تغییر کرده اند.
درود
والا بقدری دروغ و دغل به خورد ما دادند که گاهاَ من به بود و نبود خودم هم شک میکنم
زحمت کشیدی اینو خودمونم میدونسیم این یپامبر نی این تمثالی از پیامبره که براساس گفته ها در کتاب های تاریخی و اسلامی یه چهره کشیدن که به پیامبر بخوره که البته پشت همه اینا به بد ذاتی هست که ما اگه الان بگیم میگن همش میگم کار امریکا و ایناس که قطعا همینه چرا وقتی این تمثال اومد به بازار خبری از عکس واقعیش نبود؟اما وقتی دیدن که همه استقبال کردن و دلبستن بهش اومدن یهو این عکسو رو کردن که بگن این عکس دروغه که صد در صدم دروغه تا مردم بدبین بشن
سود و زیان “آمریکا و اینا” در رابطه با شهرت این عکس و استقبال و دل بستن مردم به آن، و اینکه این کار چه ضرری برای آمریکا داشته که خواسته به این روش آن را جعلی نشان داده و اعتبار آن را زیر سئوال ببرد، سئوالی است که از لحظه دیدن پست شما ذهن بنده رو به شدت درگیر خودش کرده، اگر میشه قضیه رو کمی بیشتر باز کنید تا افراد کندی مثل من هم چیزی دستگیرمون بشه و نفهم از دنیا نریم
نمیگم امریکا امریکا رو مثال زدم منظورم دشمنایی بود که با این کارا میخوان مردمو دلسرد کنن و سودشونم اینه که مردم بی اطلاع و نا اگاه شک میکنن به اهل بیت و پیامبر چون این تو مغزشون فرو رفته که این عکس مثلا پیامبره یا هرکی
valah dost aziz ageh behshti ham bashe bara amsal e shomast ke agahi ro fara roy digaran ghrar midi! mamnon
…har chand khorafeh parstan khosh, dar tawhom o bot parsti khod
این دوستمونم میتونست بیاد فحش بده ب عکس اما مطلبی که گذاشت بقول خودمون حرف حساب بود