چگونه در دوست‌یابی، اولویت‌ها با افزایش سن تغییر می‌کند؟

1403/04/08
"زنان مسن‌تر از من، مدام به من پیام می‌دهند. متاسفم، اما قرار نیست اینگونه باشد." - بازخورد اخیر یکی از کاربران مرد

کامنت بالا نمونه‌ای از یک کامنت رایج است. مردان ۲۲ تا ۳۰ ساله که تقریبا دو سوم کل مردان مجرد را تشکیل می‌دهند، تقریباً همیشه روی زنان جوان‌تر از خودشان تمرکز می‌کنند. امروز با شور و شوق و با استفاده از نمودارها به بررسی این پدیده خواهم پرداخت. در نهایت، استدلال خواهم کرد که بهتر است دامنه جستجوی خود را به سمت بالا گسترش دهند، یعنی به سمت زنانی که در دهه سی و چهل زندگی خود هستند.
از آنجایی که این روش برای معرفی پست‌های قبلی موفق بوده است، قبل از اینکه وارد اعداد و ارقام شوم، می‌خواستم چهره‌های واقعی افراد را روی این گروه سنی بگذارم. در زیر تصاویر برخی از کاربران مجردی است که در اواسط سی یا اوایل چهل سالگی خود هستند و از چند صفحه اول جستجوی خودم آورده شده است. هیچ چیز از آنچه امروز در موردش صحبت می‌کنم لزوماً به هیچ یک از آنها مربوط نمی‌شود، اما هدف آن بود که افرادی را برای همراهی با بحث آماری معرفی کنم.


اولویت‌ها و سن در دوست‌یابی

این را همه می‌دانند که با افزایش سن، روش‌های دوست‌یابی به طور چشمگیری تغییر می‌کند. همانطور که در نمودار پایین می‌بینید، تعداد افراد آنلاین برای دوستیابی در سن 24 سالگی به اوج خود می‌رسد، در حدود 30 سالگی به شدت کاهش می‌یابد و سپس به تدریج کم رنگ می‌شود، زیرا افراد مجرد باقی مانده یا جفت خود را پیدا کرده‌اند و یا خود را از گردونه خارج می‌کنند.

نمودار میله‌ای نشان می‌دهد که نسبت زن به مرد در طول زمان چگونه تغییر می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، نمودار تقریباً ثابت است. این به معنای آن است که افراد مسن لزوماً برای پیدا کردن جفت مناسب نسبت به افراد جوان‌تر مشکل بیشتری ندارند، زیرا ترکیب افراد حاضر در دنیای دوست‌یابی با توجه به سن، نسبتاً ثابت باقی می‌ماند. به عبارت دیگر، از نظر تئوری، یک زن ۴۵ ساله نباید برای دوستیابی نسبت به یک زن ۲۰ ساله با مشکل بیشتری مواجه شود، زیرا نسبت زن به مرد در آن سنین برابر است (تقریباً ۱۱ به ۹).
البته، همه ما می‌دانیم که افراد ۴۵ ساله واقعاً زمان بسیار سخت‌تری دارند، زیرا تمرکز مردان بر جوانی، مساله دوستیابی را پیچیده می‌کند. به نحوه تنظیم محدوده سنی مورد علاقه مردان در OkCupid بنگرید:

همانطور که می‌بینید، یک مرد با افزایش سن، به دنبال زنان جوان و جوانتر می‌گردد. در همین حال، حد بالای مجاز او فقط کمی بالاتر از سن خودش قرار دارد. به عنوان مثال، یک مرد با میانگین سن ۳۱، محدوده سنی قابل قبول برای همسر خود را از ۲۲ تا ۳۵ سال تعیین می‌کند؛ یعنی ۹ سال جوان‌تر، اما تنها ۴ سال از خودش بزرگتر. این طرز فکر نامناسب با افزایش سن بدتر می‌شود؛ یک مرد ۴۲ ساله به طور میانگین زنی را تا ۱۵ سال جوان‌تر از خودش نیز قبول می‌کند، اما بیشتر از 3 سال بزرگتر را نه.
علاقه یک مرد به زنان جوان‌تر، زمانی که اولویت‌های اعلام شده او را با عادات پیام‌رسانی واقعی‌اش همپوشانی می‌کنیم، آشکارتر می‌شود.
نمودار بعدی چیزی است که به آن نقشه حرارتی گفته می‌شود. این نمودار میزان پیام‌های رد و بدل شده را بر اساس سن نشان می‌دهد. برای هر ردیف سنی عمودی، سبزترین مناطق بیشترین پیام را دارند، قرمزترین مناطق کمترین پیام را دارند و زردها میانگین را نشان می‌دهند.

همانطور که می‌بینید، مردان تمایل دارند روی جوان‌ترین زنان در مجموعه‌ی اولویت‌های خود تمرکز کنند و علاوه بر این، انرژی قابل توجهی را صرف تعقیب زنانی می‌کنند که حتی از حداقل سن اعلام‌شده‌شان هم جوان‌تر هستند. یک مرد ۳۰ ساله به اندازه زنان هم سن خود برای ارسال پیام به دختران ۱۸ و ۱۹ ساله وقت صرف می‌کند. از طرف دیگر، زنانی که فقط چند سال از او بزرگتر هستند، تا حد زیادی مورد غفلت قرار می‌گیرند.
بنابراین، برای اینکه ببینید زنان به چه میزان در مورد قرار ملاقات و سن نسبت به مردان، متفاوت فکر می‌کنند، نمودارهای مربوط به آن‌ها را در اینجا آورده‌ایم:

زنان به جز اوایل تا اواسط بیست سالگی که ظاهراً هیچ تمایلی به پسرهای جوان‌تر ندارند (یعنی پسرانی که هنوز در مدرسه هستند؟)، تمایل قابل توجهی به مردان هم سن و سال و همچنین مردان کمی جوان‌تر و کمی مسن‌تر نشان می‌دهند. همچنین توجه کنید که فعالیت پیام‌رسانی واقعی یک زن، که در نقشه حرارتی پایین نشان داده شده است، تقریباً روی سن خودش متمرکز است (همانطور که با خط نقطه چین «تساوی سنی» نشان داده شده است).

این نمودار همچنین حاوی نکته‌ای بسیار عجیب است که اصلاً در مورد مردان ندیدیم. به خطوط عمودی در سنین ۲۰ و ۲۹ سالگی توجه کنید. این ناپیوستگی‌های رنگی نشان‌دهنده تغییرات چشمگیری در طرز تفکر زنان نسبت به آشنایی است؛ هنگامی که یک زن به سن 20 می‌رسد، تصمیم می‌گیرد که اشکالی ندارد که به مردان بسیار بزرگتر پیام دهد (یعنی بخش‌های بالایی نمودار ناگهان به قرمز کم‌رنگ‌تر تبدیل می‌شود). در سن ۲۹ سالگی، یک زن پذیرای مردان مسن‌تر می‌شود و علاوه بر آن، ارسال پیام به مردان جوان‌تر را متوقف می‌کند. یک زن معمولیِ ۲۸ ساله تعداد کمی پیام برای مردانی می‌فرستد که سن قانونی مصرف مشروبات الکلی را ندارند. یک زن معمولی ۲۹ ساله عملاً هیچ پیامی برای این گروه سنی ارسال نمی‌کند.
به هر حال، این چیزی است که با تلفیق همه داده‌های بالا به دست می‌آوریم. با شمارش تعداد افراد علاقه‌مند به هر گروه سنی و جنسیت، می‌توانیم تصویری پویا از استخرهای دوستیابی به دست آوریم.


شکل استخر دوستیابی


وسوسه شدم که عنوان این را «جزر و مد دلتنگی» بگذارم. نوار لغزنده را به سمت راست و به سمت میانسالی حرکت دهید و نتیجتاً می‌توانید مجموعه‌ای از احتمالات دوست‌یابی را تماشا کنید که جمع می‌شوند، به اوج می‌رسند و سپس محو می‌شوند. گذشته از استعاره‌ها، می‌توانیم با محاسبه مجموع مساحت زیر منحنی (حساب دیفرانسیل و انتگرال به کمک ما آمده است!)، زوج‌های بالقوه را برای یک سن/جنسیت معین ارزیابی کنیم. من این محاسبات را در نمودار زیر انجام دادم و همانطور که می‌بینیم، زنان تا سن ۲۶ سالگی خواستگار بیشتری نسبت به مردان دارند، اما پس از آن یک مرد می‌تواند انتظار قرارهای ملاقات بالقوه بیشتری نسبت به یک زن هم سن خود داشته باشد. در لبه بیرونی نمودار، در سن ۴۸ سالگی، مردان تقریباً دو برابر زنان مورد تقاضا هستند. داده‌ها در اینجا آورده شده است:

جذابیت یک زن در سن ۲۱ سالگی به اوج خود می‌رسد، که به طرز کنایه آمیزی، همان سنی است که مردان تازه به «دوران شکوفایی» خود وارد می‌شوند، یعنی از حد متوسط جذاب‌تر می‌شوند. با دنبال کردن خط نقطه چین، می‌بینید که یک زن ۳۱ ساله قبلاً «از دوران اوج جذابیت خود گذشته است»، در حالی که یک مرد تا ۳۶ سالگی اینطور نمی‌شود. همانطور که در بالا ذکر شد، یک مرد بعد از ۲۶ سالگی نسبت به همتایان زن خود، پتانسیل بیشتری برای برقراری ارتباط دارد که این حالت معکوس شدیدی نسبت به جوانی دارد، زمانی که زنان بسیار بیشتر مورد تقاضا هستند. از آنجایی که اولویت‌های دوستیابی مردان به سمت زنان جوان‌تر متمایل است و اولویت‌های زنان از نظر سنی منصفانه است، مردان دیرتر به اوج جذابیت خود می‌رسند و لذا زنان از نظر مدت زمان جذابیت در یک سطح باثبات‌تری قرار دارند.
در سه بخش بعدی این تاپیک، نشان خواهم داد که نگرش‌های یک زن مسن‌تر، هم در مورد سکس و هم در مورد زندگی، به همان اندازه یا حتی بهتر از همتایان جوان‌تر اوست و امیدوارم بتوانم مردان بیشتری را متقاعد کنم تا به سمت سنین بالاتر از محدودیت‌های سنی فعلی خود بروند:


نمونه‌ی A: سکس

مقالاتی که اوج «شکوفایی جنسی» یک زن در اواسط سی‌سالگی را تبلیغ می‌کنند، از زمان‌های دور صفحات مجله‌ی «کاسمو» را پر کرده‌اند، اما این مقالات معمولاً به مطالعات بالینی در مورد تستوسترون، استروژن، م پروژسترون اشاره می‌کنند و سعی می‌کنند از آنجا به «اوج شکوفایی جنسی» برسند؛ البته اگر اصلاً به داده‌ای استناد بکنند.از طرف دیگر، من می‌توانم ادعای خودم را با نگاه کردن به اولویت‌های اعلام‌شده‌ی یک زن مطرح کنم.

• در حالت ایده‌آل، یک زن دوست دارد چند وقت یکبار سکس داشته باشد؟

این نمودار یک «تصاعد سنی» کشوری در مورد زنان آمریکایی است، یک نقشه حرارتی نرمالیزه مشابه نقشه‌هایی که در بالا دیدید، اما با یک مؤلفه جغرافیایی اضافی. با حرکت نوار لغزنده، می‌توانید ببینید که چگونه نگرش‌ها با افزایش سن جمعیت، از نظر مسائل جنسی مثبت‌تر می‌شود.
این الگو که «زنان مسن‌تر، تمایل جنسی بیشتر دارند» در تقریباً اکثر پیشنهادات تکرار می‌شود. در اینجا چند مجموعه داده دیگر (مانند نقشه بالا برای نمونه‌ی ۱۰۰۰۰۰ زن محاسبه شده) آورده شده است. مجدداً اینها فقط تعدادی نمونه هستند؛ اما باز می‌توان گفت زنان در دهه سی زندگی خود از نظر تمایلات جنسی در اوج قرار دارند.

در حين تحقيق براي اين پست، با یک نمودار جالب و تکميلي برخورد کردم که اولویت‌ها در زمينه سلطه جنسي را نشان مي‌داد. مردان جوان‌تر تمايل دارند که تحت سلطه قرار بگيرند درحالیکه زنان مسن‌تر عموماً به انجام اين کار علاقه‌مند هستند.

علاوه بر نداشتن محدوديت‌هاي فيزيکي، زنان مسن‌تر در دو زمينه ديگر از نگراني‌هاي جنسي، يعني آزمايش STD و جلوگيري از بارداري، نگرش‌هاي بسيار سالم‌تري دارند.

• آیا استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری از نظر اخلاقی مشکلی دارد؟

• چند وقت یکبار برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش می‌دهید؟

این نمودارها، به طور مستقیم شما را به موضوع بعدی‌ هدایت می‌کند.


نمونه‌ی B: طرز تفکر

دو کلیشه‌ی رایج در مورد زنان مجرد مسن‌تر وجود دارد: زن افسرده (مثل شخصیت بریجت جونز) و شوگرمامی (مثل شخصیت سامانتا در سریال Sex In The City). هر دوی این کلیشه‌ها، مانند همه‌ی کلیشه‌ها، ساده‌انگارانه و احمقانه هستند و من سعی کرده‌ام از آن‌ها اجتناب کنم. در ابتدای بحث در مورد زنان مسن‌تر، مردد بودم که کارم را با موضوعی در مورد تمایلات جنسی آن‌ها شروع کنم، همانطور که در نمونه‌ی الف انجام دادم، زیرا این کار درست به قلمرو‌ی کلیشه‌ی شوگرمامی نزدیک می‌شد. اما شواهد موجود در آن بخش آنقدر قانع‌کننده بود که نمی‌توانستم آن‌ها را نادیده بگیرم.
از طرف دیگر، هیچ مبنایی برای تصویر خانم زِل‌وِگِر (بازیگر نقش بریجت جونز) از زن مجرد سی‌ و چند ساله پیدا نکردم. داده‌ها نشان می‌دهند که زنان مجرد سی ‌و چند ساله در واقع بسیار بهتر از همتایان جوان‌تر خود با شرایط زندگی کنار آمده‌اند. برای مثال:

تشخیص دقیق آن از روی نمودار پایین شاید سخت باشد، چون نمودار پایینی شیب تندی ندارد، اما زنان در دهه سی خود به میزان ۴ درصد بیشتر از همتایان جوان‌ترشان احساس خوشبختی می‌کنند. همانطور که هر کسی که با فردی که اعتماد به نفس و استقلال ندارد رابطه داشته باشد، می‌تواند تصدیق کند، این‌ها ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای در یک شریک عاطفی هستند.
نمودار زیر روند مشابهی را نشان می‌دهد، تا اینکه در انتها افت قابل توجهی می‌کند.

یک زن یا در 40 سالگی دچار اتفاقی بسیار ناراحت کننده می‌شود، یا در 39 سالگی اتفاقی فوق‌العاده عالی برایش رخ می‌دهد. گفتنش سخت است. همچنین می‌خواهم به آقایان بگویم، صرف اینکه زنی سنش بالاتر است، به این معنا نیست که حتما به دنبال ازدواج به هر قیمتی است:


نمونه‌ی C: ظاهـر

آخرین نکته‌ای که می‌خواهم به آن بپردازم، ظاهراست؛ چون فکر می‌کنم این مهم‌ترین نگرانی آقایان در مورد قرار گذاشتن با یک زن مسن‌تر می‌باشد. شکی نیست که افراد جوان‌تر از نظر فیزیکی جذاب‌تر هستند. در واقع، زیبایی و جوانی از بسیاری جهات از هم جدا نشدنی هستند. به همین دلیل است که اکثر مدل‌هایی که در مجلات می‌بینید نوجوان هستند و نیز جراحی‌های بازگشت به جوانی مانند لیفت صورت بسیار محبوب هستند. هیچ راهی برای دور زدن این واقعیت وجود ندارد و نمی‌خواهم آن را پنهان کنم:

اما، با بررسی دقیق داده‌ها، به طور شهودی احساس کردم که این نمودار کل داستان را روایت نمی‌کند. بنابراین، عمیق‌تر کاوش کردم و چیز جالبی پیدا کردم. اگر زیباترین زنان را که تقریباً همه بسیار جوان هستند، جدا کنید و همچنین افرادی را که واقعاً نمی‌خواهید با آنها قرار بگذارید (زنان با ظاهری نه چندان زیبا) حذف کنید، متوجه می‌شوید که جذابیت سایر افراد با افزایش سن تغییر چندانی نمی‌کند:

به عبارت دیگر، با فرض اینکه هیچکس فوق‌العاده زیبا یا فوق‌العاده زشت نیست، یک فرد ۲۵ ساله معمولی از نظر ظاهری تقریباً به اندازه یک فرد ۳۵ ساله معمولی جذاب است. بله، کنار گذاشتن زیباترین زنان جوان یک محدودیت دست و پا گیر برای مقایسه سن به سن است. اما در عین حال، برای اکثر قریب به اتفاق مردان، قرار گذاشتن با زیباترین دختران واقع بینانه نیست، بنابراین حذف آنها به عنوان گزینه‌های احتمالی در واقع دقیق است. در واقع، انتظارات غیر واقعی مردان الهام بخش این مقاله بود، بنابراین می‌خواهیم هر کاری که می‌توانیم برای اصلاح آن‌ها انجام دهیم.
بسیاری از شما احتمالاً این ایده که بسیاری از افراد ۳۵ ساله به اندازه بسیاری از افراد ۲۵ ساله جذاب هستند را تمسخر می‌کنید، اما عوامل اجتماعی زیادی در جریان است که ممکن است هنگام قضاوت در طول زندگی در نظر نگیرید. مهمتر از همه، در سطح کشوری، افراد سی ساله در مقایسه با افراد بیست و پنج ساله، در جایگاه شغلی و مالی باثبات‌تری قرار دارند و بنابراین به احتمال زیاد دیگر به طور کامل بر بهینه‌سازی جذابیت ظاهری خود تمرکز نمی‌کنند. بنابراین، زن ۳۵ ساله معمولی که در جامعه می‌بینید، نماینده زنان مجرد ۳۵ ساله‌ای نیست که هنوز در حال قرار گذاشتن و حفظ ظاهر خود هستند.
به هر حال، این تقریباً تمام بحث من را به پایان می‌رساند. در نهایت، شما قضاوت کنید. در اینجا تصاویری از زنان مجرد در اواسط بیست سالگی و زنانی در اواسط سی‌سالگی، همگی با 70 درصد جذابیت، در کنار هم آورده شده است. زنان مسن‌تر در سمت چپ قرار دارند، در صورتی که احتمالا متوجه نشدید!

منبع

7 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2024-06-28 22:41:05 +0330 +0330

درود دوستان. امیدوارم حال دلتون خوب باشه!

امیدوارم که این مقاله مورد توجه‌تون قرار بگیره. شما هم نظرات‌تون رو در این باره باهامون در میون بذارید.

ممنون میشم این تاپیک رو لایک کنین و تاپیک‌های قبلی رو هم که قرار دادم، مطالعه کنین و نظرات خودتون رو درموردش بهم بگین. امیدوارم مطالب براتون مفید واقع بشه.

دوستدار همه‌تون ARM7997

4 ❤️

2024-06-29 06:56:58 +0330 +0330

با تشکر ازمقاله علمی که ترجمه کردید.

در ایران خوب قضیه کمی که چه عرض کنم خیلی فرق می کنه

نه این که ما تافته جدابافته این دنیا باشیم یا حتی حس و حال و انگیزش ما برای ارتباط گیری با بقیه دنیا کلا فرق داشته باشه ولی بنابه دلایلی که اکثر اساتید فن می دونن قضیه دوست یابی در برهه های مختلف زندگیمون فرق داره

اول به خاطر بافت مذهبی و سنتی حاکم در جامعه ما محدودیت انتخاب وجود داره
یعنی این جوری نیست که به راحتی بتونی با یکی همسن پایین یا بیشتر از سن خودت ارتباط حتی اولیه و بعد پایدار برقرار کنی
بحث بکارت و دختران دوشیزه نفقه یا خرجی زنان بدسرپرست یا بی سرپرست ترس از رابطه و آسیب های روحی روانی که به خصوص گریبان گیر زنان میشه و‌تجربیات تلخی رو تا پایان عمر تجربه می کنن و در آخر نگاه های اقتصادی به این رابطه ها که این مقوله معمولا همه نوع رابطه ای رو در ایران شامل میشه

حالا این که در شرایط مختلف زندگی طرف با چه انگیزه ای قصد ایجاد رابطه حالا چه جدید چه برهم زدن رابطه فعلی رو داشته بحثش کمی متفاوت میشه.

1 ❤️

2024-06-29 09:07:22 +0330 +0330

🙏 🙏 🙏 🙏

1 ❤️

2024-06-30 01:30:35 +0330 +0330

↩ arm7997
عالی بود مرسی

1 ❤️






‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «