خبرنامه ی شهوانی

1391/03/04

با سلام…
در این تاپیک تلاش بر این است که اخبار جنجالی که در ایران تحت سانسور شدید قرار گرفته و معمولا به بیرون درز نمی کند از منابع قابل استناد نقل شود تا اندکی آگاهی های خود را در مورد اخبار روز افزایش دهیم…
نکته اول و آخر در این تاپیک در صورت در گرفتن بحث رعایت احترام متقابل است و بس…
با تشکر

1054952 👀
0 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2012-05-24 02:55:28 +0430 +0430

گزارش های رسیده حاکی است سردار سرتیپ پاسدار رضا زارعی، رئیس پلیس استان تهران در یک خانه فساد به همراه ۶ زن بازداشت شده است زنانی که به همراه سردار زارعی بازداشت شده اند و در جریان بازجوئی و تحقیقات گفته اند وی از آن ها خواسته به صورت دسته جمعی به صف شده و در حالت عریان نماز جماعت بخوانند جنجال بزرگ در قوه قضائيه بر سر مصاحبه تلويزيوني فرمانده كل نيروهاي انتظامي و دفاع او از سردار زارعي اين احتمال را قوت بخشيده كه نوارهاي ضبط شده از مناسبات جنسي او با دختران و زنان روي سي دي در جامعه پخش شود …

0 ❤️

2012-05-24 02:57:47 +0430 +0430

سایت نواندیش:
رئيس كل دادگستري استان تهران از تبديل قرار فرمانده سابق نيروي انتظامي استان تهران و از آزادي وي با قرار وثيقه 50 ميليون توماني خبر داد.

براساس آنچه خبرگزاری فارس گزارش کرده است جرایم وی اخلاقی و مرتبط با جرایم کیفری بوده است.


دوشنبه ۲۰م اسفند ۱۳۸۶

بازداشت سردار زارعی، رئیس پلیس تهران، در یک خانه فساد به همراه ۶ زن

خبرنامه امیرکبیر: در حالی که هفته گذشته به صورت اتفاقی و بدون اعلام هیچ گونه علتی اخبار کوتاهی مبنی بر برکناری سردار رضا زارعی، فرمانده نیروی انتظامی استان تهران، در تعداد معدودی از رسانه ها منتشر شد، منابع غیر رسمی اعلام کردند علت برکناری ناگهانی این فرمانده رده بالای نیروی انتظامی کشف فساد اخلاقی در مورد وی بوده است.

دو هفته پیش سایت خبری عصر ایران در خبر مبهمی اعلام کرد فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ به زودی تغییر می کند. در متن این خبر آمده بود: سردار رضا زارعی که از دو سال پیش فرماندهی این نیرو در سطح استان تهران را برعهده داشت، تا روز یکشنبه کنار می رود و به جای او سردار اکبر شاهی فرماندهی استان تهران را عهده دار خواهد شد. برغم وجود شایعات متعدد، هنوز از دلیل کنار رفتن سردار زارعی خبر تایید شده ای در دست نیست و سرهنگ احمدی، سخنگوی ناجا با تکذیب شایعات موجود، فقط این را گفت که سردار استعفا کرده است و روز یکشنبه مراسم تودیع و معارفه برگزار می شود.

این خبر بدون آن که در خبرگزاری های رسمی بازتابی پیدا کند تنها در چند سایت معدود مانند فردانیوز، وابسته به حامیان قالیباف، بدون هیچ گونه توضیحی درج شد. اما منابع غیررسمی اعلام کردند علت برکناری ناگهانی زارعی و عدم پوشش رسانه ای مناسب در این خصوص بازداشت او در یک خانه فساد به همراه ۶ زن بوده است.

گزارش های رسیده حاکی است سردار سرتیپ پاسدار رضا زارعی، رئیس پلیس استان تهران، در یک خانه فساد به همراه ۶ زن بازداشت شده است. گفته می شود این بازداشت به دستور مستقیم آیت الله هاشمی شاهرودی انجام شده است. هاشمی شاهرودی از بیم آن که روابط نزدیک سعید مرتضوی و رضا زارعی مانع از پیگیری صحیح موضوع شود، این مسئله را خارج از چارچوب دادستانی استان تهران دنبال کرده و شخصا پیگیری آن را بر عهده گرفته و دستور بازداشت فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ را صادر کرده است.

پس از گذشت چند روز از بازداشت سردار زارعی، برای جلوگیری از پخش این خبر و به منظور آن چه عدم تضعیف نیروی انتظامی خوانده شده است، وی با قرار وثیقه از زندان آزاد می شود. شنیده ها حاکی از آن است که رئیس قوه قضاییه اصرار بر صدور حکم سنگین و اعمال مجازات شدید زارعی داشته و در همین رابطه رهبری هم خواهان اجرای قانون شده است. بیت رهبری تاکید کرده رسیدگی به پرونده این فرمانده نیروی انتظامی بایستی پس از انتخابات و بدون سرو صدا انجام شود.

بر مبنای تحقیقات اولیه مردم محلی که خانه فساد در آن بر پا بوده با گزارش این مسئله به مقامات مسئول، این خانه را به عنوان مورد مشکوک معرفی می کنند و روز حمله به این خانه، سردار زارعی در کنار شش زن و دختر و در شرایطی زننده بازداشت می شود. زنانی که به همراه سردار زارعی بازداشت شده اند و در جریان بازجوئی و تحقیقات گفته اند وی از آن ها خواسته به صورت دسته جمعی به صف شده و در حالت عریان نماز جماعت بخوانند.

جالب آن که سردار زارعی مسئول مستقیم اجرای طرح مقابله با اراذل و اوباش در تهران بود که نیروی انتظامی با برخوردهای خشن و زننده، افراد را بازداشت می کرد. وی همچنین یکی از مسئولین اصلی اجرای طرح امنیت اجتماعی بود. وی در مصاحبه ای که در اردیبهشت ماه امسال با رسانه ها انجام داد، گفته بود: از آغاز طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سطح استان تهران نیروی انتظامی بیش از ۳۵ هزار نفر را مورد ارشاد و تذکر قرار داده است. در همین خصوص هزار نفر به نیروی انتظامی احضار شدند و ۱۲۴ نفر به مراجع قضایی معرفی شدند. در ۵۲ روز ابتدای سال به ۷ هزار و ۹۳۳ نفر از اراذل و اوباش تذکر داده شد و چهار هزار نفر از آنان نیز دستگیر شدند و در مجموع هزار و ۱۰۱ پرونده در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل شد.

وحشت از پخش34 ساعت نوار جنسي سردار زارعي

جنجال بزرگ در قوه قضائيه بر سر مصاحبه تلويزيوني فرمانده كل نيروهاي انتظامي و دفاع او از سردار زارعي اين احتمال را قوت بخشيده كه نوارهاي ضبط شده از مناسبات جنسي او با دختران و زنان روي سي دي در جامعه پخش شود!

بعد از مصاحبه تلويزيوني فرمانده كل نيروي انتظامي جنجال بزرگي در قوه قضائيه برپا شده است. اين مصاحبه كه در آن همه اتهامات مربوط به فساد مالي و جنسي و انحرافات اخلاقي سردار زارعي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ و مجري طرح امنيت عمومي (ماجراي يورش به اوباش و طرح حجاب و…) گفته شده است ( احتمالا موثق مي باشد) تكذيب شد، دست پخت قاضي مرتضوي بود و به توصيه او ترتيب يافت. چند تن از قضاتي كه روي پرونده زارعي كار مي كنند تهديد كرده اند كه 34 ساعت نوار ويدئوئي را كه از فساد جنسي سردار زارعي وجود دارد تكثير كرده و دراختيار مقامات بالاي نظام و فرماندهان ارشد سپاه خواهند گذاشت. آيت الله شاهرودي بشدت با اين كار مخالفت كرده و گفته است در صورت تكثير اين نوارها، معلوم نيست آنها فقط در دست مقامات باقي بماند. اين خطر هست كه در آينده در سطح وسيع در جامعه پخش شود و به اعتبار نيروي نظامي و طرح هاي امنيت عمومي لطمه جبران ناپذير بخورد. درعين حال شاهرودي درعين حال بشدت از مصاحبه فرمانده كل نيروهاي انتظامي انتقاد كرده و آن را تقابل با قوه قضائي اعلام كرده است.

0 ❤️

2012-05-24 03:04:18 +0430 +0430

معاون فرهنگی هیات رزمندگان اسلام ادعا کرده اینترنت در ایران به مدت ۱۰ دقیقه قطع می‌شود و به جای آن زیارت جامع کبیره پخش خواهد شد.
این خبری است که ایرنا منتشر کرده است. معاون فرهنگی هیات رزمندگان اسلام محمد قهرمانی" گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده پایگاه اینترنتی به نشانی www.dahomin.ir طراحی شده که در شب شهادت دهمین امام شیعیان روی تمامی پایگاه های ایرانی قابل مشاهده است.
معاون فرهنگی هیات رزمندگان اسلام گفته است این اقدام در پاسخ به اهانت خواننده وابسته به رژیم صهیونیستی به ساحت مقدس امام هادی (ع) صورت می گیرد،
هنوز هیچ مقام وزارت ارتباطات این خبر را تایید نکرده اما اگر این خبر صحت داشته باشد برای نخستین بار است که اینترنت در ایران به این شکل و در پاسخ به یک اهانت قطع می‌شود.

0 ❤️

2012-05-24 03:05:27 +0430 +0430

رئیس دیوان عدالت اداری از صدور رای در پرونده شکایت خانه سینما از وزارت ارشاد و نقض تصمیم انحلال خانه سینما خبر داد. همزمان، در حالی که رئیس دیوان عدالت اداری از نقض تصمیم دولت برای انحلال خانه سینما خبر داده، وزیر ارشاد گفته است که تنها یک ایراد شکلی مطرح شده و ارشاد باز هم این موضوع را پیگیری می کند. به گزارش ایسنا، محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری می گوید: «در این پرونده یک مسئله در تصمیم وزارت ارشاد از لحاظ رعایت موازین قانونی توسط شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده مورد اشکال قرار گرفته است.»

0 ❤️

2012-05-24 03:06:28 +0430 +0430

بنا بر اطلاعات جمع آوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز،مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران همچنان روزنامه‌نگاران را به محل این وزارت‌خانه احضار می‌کنند تا از سوی ماموران امنیتی بازجویی شوند. نهاد رسمی سانسور جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد به ابزار مهار و سرکوب تبدیل شد. سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو همکارش محمد جعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی و محمد جواد اقاجری مدیر کل رسانه‌های خارجی این وزارتخانه، مسوول مستقیم، احضار روزنامه‌نگاران به محل این وزارتخانه و بازجویی آنها از سوی ماموران وزارت اطلاعات و یا سپاه پاسداران هستند. برخی از همکاران رسا‌نه‌های خارجی در ایران نیز در این وزارتخانه بازجویی شده‌اند. این بازجویی‌ها در اغلب اوقات پرخشونت و برخی از روزنامه‌نگاران قربانی بدرفتاری بازجویان شده‌اند. این اقدامات قابل پذیرش نیستند. گزارش‌گران بدون مرز از همه نهادهای فرهنگی جهان می‌خواهد با وزارت‌خانه‌ای که اجازه می‌دهد در محل آن روشنفکران کشور از سوی مقامات امنیتی احضار و بازجویی و مورد آزاد قرار گیرند، همکاری نکنند. در تاریخ اول خرداد ماه ١٣٩١ ، فریبرز رئیس‌دانا، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران، در منزلش بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد…

0 ❤️

2012-05-24 03:08:25 +0430 +0430

طی یک هفته ی گذشته ۷ زندانی در زندان رجایی شهر کرج جان خود را از دست داده اند. سه تن از این هفت نفر در اثر سکته جان باختند و یک نفر از این تعداد زندانی سیاسی بوده است.
به گزارش کلمه در حالی درگذشت هفت زندانی در زندان رجایی شهر تایید می شود که پیش از این نیز در گزارش ها آمده بود به طور متوسط ماهی ۱۰ الی ۱۵ نفر در زندان رجایی شهر جان خود را از گروه های مختلف و به دلایل مختلف از دست می دهند.
منصور رادپور زندانی سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج روز دوشنبه درگذشت.منصور رادپور که به علت شکنجه‌های فیزیکی طولانی مدت از ناراحتی‌های جسمی متعددی از جمله ناراحتی ریوی و خونریزی معده رنج می‌برد، بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ در جاده چالوس توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و پس از یک ماه نگهداری و شکنجه در خانه‌های امن وزارت اطلاعات به سالن ده بند چهار زندان گوهردشت و سپس بند سپاه و نهایتا به بند ویژه امنیتی این زندان منتقل شد.
مرحوم رادپور طی دو حکم جداگانه در شعب ۱ و ٨ دادگاه انقلاب اسلامی کرج، به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «همکاری با سازمان مجاهدین خلق» مجموعا به هشت سال زندان محکوم شده بود.
مرحوم منصور رادپور تا قبل از اینکه به سالن ۱۲ منتقل شود انسان شاداب و با روحیه ای بود. درهای بسته، اتاق های دو متر در دو متر و هواخوری های کوتاه و مقطعی افسردگی را در این سالن رایج کرده که برخی هم به مصرف مواد مخدر یا قرص های آرام بخش روی آورده اند.
منصور رادپور روزانه ۱۰ الی ۲۰ تا از قرص های آرام بخش تجویز شده توسط پزشک زندان را مصرف می کرد که همان ها بیشتر روحیه اش را تضعیف کرده بودند و نتیجه اش هم چیزی جز سکته مغزی نبود.
شرایط در پنج سال اخیر، هر روز بر او سخت تر می شد، مدیریت قدیم زندان به او هم اجازه ملاقات با همسر و خانواده اش را داده بود و هم اجازه ی تماس تلفنی. اما تا قبل از مرگ، بیش از یک سال بود که ملاقات وی با همسرش به طور کامل قطع شده بود.

پنج سال پیش، یعنی در روزهای ابتدایی بازداشت و بازجویی، وزارت اطلاعات همسرش را مجبور می کند که از وی جدا شود و همین بهانه ای شده بود که ملاقات های وی از مرحوم رادپور قطع شود. از طرفی پسر و دختر وی به دلیل اینکه کوچک بودند نمی توانستند یک هفته در میان به تنهایی به ملاقات بیایند.

گذشته از مسیر و دوری راه که برای کودکان به تنهایی آمدن غیر ممکن بود، شرایط خاص ملاقات و زندان نیز امکان آمدن این کودکان را به تنهایی، غیر ممکن می کرد. چرا که از در ورودی تا سالن ملاقات، فقط ۸۰۰ متر زیر زمین است که باید به تنهایی طی شود.
در یک هفته اخیر ۳ مرتبه حال منصور رادپور بد شده بود و بیمارستان و بهداری زندان باز هم صرفا به تجویز مسکن و ارام بخش و قرص ضد حساسیت اکتفا کرده و گفته بودند که چیز خاصی نیست.
در نهایت روز دوشنبه ساعت ۸ شب منصور رادپور در حالی که صورت، گردن و پاهایش سیاه شده بود درگذشت. وی در تمام مدت از بیماری هایی همچون نوسان فشار خون، نارسایی کلیه و ناراحتی شدید قلبی رنج می برد و مسئولین زندان حاضر به رسیدگی پزشکی در مورد وی نبودند. پزشکان زندان در معاینات اولیه جسد، تشخیص دادند که وی بر اثر سکته مغزی درگذشته است. گفته شده هنگامی که جسد منصور رادپور به بهداری زندان منتقل میشود صورت، گردن و پاهای وی کاملا سیاه شده بود.
بر اساس این گزارش، وی در ابتدا به ۳ سال حبس محکوم شد که پس از آن و به دلیل اینکه با یک تلفن خبری را از درون زندان به یکی از سایتها مخابره کرده بود، به ۵ سال حبس دیگر نیز محکوم شد.
وی در این مدت با توجه به شرایط خانوادگی و جسمی اش چند بار توبه نامه نوشت و اظهار ندامت کرد و درخواست کرد اجازه دهند نزد همسر و فرزندانش برود، اما فقط و فقط به دلیل آن تلفن اجازه مرخصی از وی سلب شد.

0 ❤️

2012-05-24 03:09:40 +0430 +0430

گروهی از لباس شخصی‌ها با تجمع مقابل ساختمان «خانه سینما» نسبت به ادامه فعالیت این نهاد سینمایی اعتراض کرده و از قوه قضائیه به خاطر نقض تصمیم دولت برای انحلال «خانه سینما» انتقاد کردند.

دیوان عدالت اداری روز گذشته اعلام کرد تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر انحلال «خانه سینما» را نقض کرده و گفته که این مصوبه غیرقانونی بوده است اما این خبر با واکنش مقام‌های ارشاد مواجه شده است.

به گزارش “دیگربان”٬ امروز گروهی از لباس شخصی هایی که خود را «دانشجو» می‌نامیدند با تجمع مقابل «خانه سینما» اقدام به مخدوش کردن تابلوی این نهاد سینمایی کردند.

سهیل کریمی از اعضای سابق انصار حزب‌الله که هدایت این تجمع را بر عهده داشت در سخنانی به مقام‌های قوه قضائیه و وزارت ارشاد نسبت به آغاز به کار «خانه سینما» هشدار داده است.

آقای کریمی گفته که «اگر دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه این کار را ادامه دهند و بخواهند به این خانه به ظاهر سینما اجازه فعالیت دهند تجمعات خود را مقابل آن‌ها هم ادامه می‌دهیم.»

این عضو سابق انصار حزب‌الله همچنین اظهار کرده است: «ما به وزیر ارشاد هم هشدار می‌دهیم که اگر خود ایشان هم کوتاه بیاید بچه حزب‌اللهی‌ها کوتاه نخواهند آمد و حتی مقابل وزارت ارشاد هم تجمع می‌کنیم.»

0 ❤️

2012-05-24 03:11:08 +0430 +0430

گزارش ها از ارومیه و برخی دیگر نقاط آذری زبان ایران، حاکی از خشونت مجدد دستگاه های امنیتی و انتظامی علیه مردم معترض به وضع دریاچه ارومیه است.

گروهی از فعالان مدنی و حامیان محیط زیست در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، در هفته گذشته با صدور فراخوانی از مردم خواسته بودند تا برای اعتراض مجدد به سیاست‌های دولت در ارتباط با دریاچه ارومیه، روز اول خرداد 91 در شهر ارومیه دست به تجمع اعتراضی بزنند.

به دنبال این فراخوان، اطلاعیه‌ای منسوب به استانداری آذربایجان شرقی در فضای مجازی کشور منتشر شد که در آن، این استانداری به معاونت سیاسی و امنیت استان اعلام کرده که وزارت کشور مجوز راهپیمایی برای دریاچه ارومیه در تاریخ اول خرداد 91 را صادر کرده است.

این در شرایطی بود که فرمانداری ارومیه در اطلاعیه‌ای فوری صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات را رد کرده و برگزاری هرگونه گردهم‌آیی در این روز را غیرقانونی دانسته بود.

هرچند در صحت و سقم اطلاعیه منسوب به استانداری آذربایجان شرقی نیز شک و تردید‌هایی بود، از سویی نام علی‌رضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی در اطلاعیه به اشتباه “علیرضا بیگدلی” نوشته شده بود و از سوی دیگر شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارد و نه آذربایجان شرقی!

با این حال روز اول خرداد در شهر ارومیه فعالان محیط زیست و بسیاری از مردم در سطح شهر دست به تجمع زدند که بنا بر گزارش‌های ارسالی از این شهر، نیروی انتظامی و گارد ویژه، برای پراکنده کردن معترضان اقدام به ضرب و شتم آنان با باتوم و شلیک گاز اشک‌آور کرده‌اند.

هم‌چنین گفته می‌شود که نیروهای انتظامی با پرتاب گلوله‌های رنگی به مردم سعی در شناسایی، کسانی که هدف این گلوله ها قرار گرفته‌اند داشتند تا بتوانند آن‌ها را در فرصت مناسب دستگیر کنند.

برخی شاهدان عینی در گفت‌وگو با “بی‌بی‌سی” از بازداشت گسترده معترضان و انتقال دستگیر‌شدگان با دو دستگاه مینی‌بوس و سه دستگاه خودروی ون به بازداشت‌گاه شهر ارومیه خبر داده‌اند.

هشدارهایی که بی‌نتیجه ماند

در سال‌های اخیر، شماری از حامیان محیط زیست در ایران نسبت به خشک‌شدن دریاچه ارومیه هشدار داده و سیاست‌های دولت و مجلس را عامل گسترش این پدیده نگران‌کننده دانسته‌اند.

دریاچه ارومیه با 50 هزار هکتار، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و در عین حال دومین دریاچه آب‌شور جهان محسوب می شود.

دریاچه ارومیه همچنین دارای ۱۰۲ جزیره بود که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده‌اند و در حال حاضر اثری از آنها باقی نمانده است.

کارشناسان مسائل محیط زیست ایران پیش‌تر هشدار داده بودند که گسترده شدن نمک دریاچه ارومیه می‌تواند تمامی باغ‌های انگور ارومیه و باغ‌های سیب آن منطقه را با خطر نابودی کامل روبرو کند و به مانند ضایعات عظیمی که خشک شدن دریاچه هامون بر اقلیم سیستان و بلوچستان (درشرق ایران) گذاشت، خشک شدن دریاچه ارومیه، اکوسیستم مناطق اطراف را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هم‌اکنون نیز پس‌روی آب دریاچه ارومیه باعث شده که در شرق و جنوب این دریاچه شوره زارهایی به وجود آید که این امر به باغات این منطقه آسیب فراوانی وارد کرده است.

فعالان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در این مدت اعتراضاتی فراوانی را در واکنش به این بحران زیست محیطی در شهرهای ارومیه و تبریز برگزار کرده‌اند که همواره، با برخورد خشن نهادهای نظامی، امنیتی و قضایی مواجه شده است."

روز طبیعت؛ آغاز اعتراضات مردمی

در روز ۱۳ فروردین ماه سال گذشته که از سوی مردم “سیزده به در” و از سوی حکومت “روز طبیعت” خوانده شده است، تجمع اعتراضی بزرگی از علاقه‌مندان به محیط زیست که به سیاست‌های دولت در مورد دریاچه ارومیه معترض بودند، در دو شهر تبریز و ارومیه با مداخله خشن پلیس و مأموران امنیتی و بازداشت گسترده مرم معترض بر هم خورد.

برخی منابع خبری مخالف دولت، تعداد بازداشت شدگان را بیش از ۷۰ نفر اعلام کردند و نوشتند که در درگیری پیش آمده میان تجمع کنندگان و مأموران امنیتی در تبریز، حدود ۲۰ نفر از معترضان نیز زخمی شده‌اند.

پس از آن اعضای خانواده بازداشت‌شدگان تجمع اعتراضی روز ۱۳ فروردین شهرهای تبریز و ارومیه، در مقابل زندان تبریز تجمع کردند که این تجمع نیز با برخورد خشن و پراکنده کردن خانواده زندانیان همراه بود.

روز ۲۵ مرداد 90 نیز به دنبال مخالفت با دو فوریت طرح جلوگیزی از خشک شدن دریاچه ارومیه از طریق پمپاژ آب از رودخانه‌های ارس و سیلوه، این تصمیم بار دیگر باعث نارضایتی گروه‌هایی از فعالان مدنی و زیست محیطی شد که این‌بار نیز با مداخله نیروهای انتظامی و امنیتی و بازداشت شماری دیگر از فعالان استان‌های شمال غربی کشور همراه بود.

تا آنجا که در گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده از این ماجرا دیده شد، معترضان شعارهای سیاسی ‌نمی‌دادند و پارچه نوشته‌هایشان تنها حاوی درخواست بازکردن دریچه‌های سدها و روان کردن آب رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه بود.

اما بازداشت صدها تن از آنها در طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که دستگاه‌های انتظامی و امنیتی ایران در پس این اعتراض مدنی نوعی مبارزه‌جویی سیاسی را می‌بینند و ابراز وجود فعالان مدنی و علاقه‌مندان به محیط زیست به این شکل را بر نمی‌تابند.

به نظر می‌رسد که نگرانی اصلی، رایج شدن بیان “نارضایتی‌ها” از طریق “تجمع و راهپیمایی” است؛ تجربه‌ای که به ویژه در سه سال اخیر برای مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی بسیار پر هزینه بوده است.

سی سال زندان برای حامیان محیط زیست

شامگاه چهارشنبه دوم شهریورماه، نیروهای امنیتی استان آذربایجان شرقی، طی حمله به یک مراسم افطار، گروهی از فعالان سر‌شناس مدنی آذربایجان در تبریز را بازداشت کرده و به زندان انتقال دادند.

به گزارش منابع خبری حقوق بشری، این بازداشت در محله “قم تپه تبریز” در منزل شخصی مصطفی عوض‌ پور از فعالین محیط زیست آذربایجان صورت گرفت.

در این بازداشت گسترده حدود ۳۰ نفر که در مراسم افطاری شرکت کرده بودند با ورود نیروهای امنیتی به منزل مصطفی عوض ‌پور ضمن تفتیش و ضبط وسایل شخصی آن‌ها بازداشت شدند.

به گفته منابع حقوق بشری دادگاه این فعالان مدنی آذربایجانی به ‌صورت غیرعلنی برگزار شد و «عد‌ه‌ ای از بازداشت ‌شدگان در مدت بازداشت و در مرحله دادرسی شکنجه شده‌ و بازداشت شدگان عموماً در مدت بازداشت حق ملاقات با خانواده و وکیل را نداشته ‌اند».

سرانجام در روز 19 مهرماه سال گذشته منابع خبری از صدور حکم ۲۰ ماه حبس تعلیقی و ۴ ماه حبس تعزیری برای هر یک از ۱۵ فعال مدنی آذربایجانی که شهریور سال جاری در تبریز بازداشت شده بودند، خبر دادند.

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تبریز، این ۱۵ فعال مدنی آذربایجانی را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی محاکمه و به ۲۰ ماه حبس تعلیقی و چهار ماه جبس تعزیری محکوم نمودند.

راهپیمایی علیه خدا

هم زمان با صدور احکام قضایی برای فعالان مدنی آذربایجان، محمدعلی موسوی رییس دادگستری آذربایجان غربی با متهم کردن معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه به «سیاسی‌ کاری و لجاجت با نظام» گفته بود: «کسانی که به این اعتراض دامن می ‌زنند دیدگاه کسانی را پیاده می‌ کنند که عقیده دارند علیه خدا هم می‌ توان راهپیمایی کرد».

محمود احمدی نژاد، رییس دولت ایران، نیز در اظهاراتی با طبیعی دانستن خشک شدن این دریاچه، گفته بود: «دریاچه ارومیه هر ۵۰۰ سال با چنین شرایطی رو به‌‌ رو می‌ شود».

با این‌ حال بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست سیاست‌های دولت را که به سدسازی، حفر چاه‌های عمیق و گسترش زمین‌های کشاورزی در بالادست این منابع آبی انجامیده از عوامل اصلی بحران موجود می‌دانند.

به عنوان مثال یازده رود آب شیرینی که پیش از این به دریاچه ارومیه سرازیر بوده به علت سدهایی که در مسیر رودخانه‌ها ساخته شده، مسدود شده و بر روی برخی از این رودها چندین سد ساخته شده است.

ناکارآمدی و بی کفایتی و سوء مدیریت حاکم بر کشور، دریاچه ارومیه و جغرافیای طبیعی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده؛ اعتراض‌های مدنی نیز همچنان با نگاهی امنیتی، هدف سرکوب و خشونت قرار می گیرد. اقتدارگرایی در ایران، آذری و پارسی، عرب و کرد و بلوچ، نمی شناسد. اینک و به بهانه ی اعتراضی مدنی، هموطنان آذری برخوردهای غیرانسانی تمامیت‌خواهان را تحمل می کنند.

0 ❤️

2012-05-24 03:12:08 +0430 +0430

دخالت سپاه در جریان انتخابات مجلس نهم اختلافات گذشته اصولگرایان را پررنگ تر کرده است. پس از نطق علی مطهری آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در اقدامی غیرمنتظره پشت سپاه را خالی کرد و به جای دفاع از سپاه تلویحا تخلف های سپاه در جریان انتخابات مجلس را تائید کرد و البته آن را مربوط به بخشی از سپاه دانست و گفت: اگر در سپاه کسانی تخلف کرده باشند، ربطی به خود سپاه ندارد.

آملي لاریجانی از سوی دیگر گفت:طرح برخی مطالب و زیرسوال بردن سلامت انتخابات در چنین فضایی شایسته نیست.

وی ظرفیت‌ها و اختیارات مجلس شورای اسلامی را برحسب قانون اساسی بسیار بالا برشمرد و پرداختن به آن را موجب تقویت نظام دانست و با تاکید بر این‌که همگان باید در راس امور بودن مجلس را باور داشته باشند و بپذیرند، افزود: اگر ظرفیت‌ها، اختیارات و وظایف مجلس شورای اسلامی بدرستی درک و فهم و به آن عمل شود، دیگر چنین سخنانی مطرح نخواهد شد.

رييس قوه قضاييه، سپاه پاسداران را نهادی قدرتمند با وظایف قانونی خاص برشمرد و اظهار داشت: اگر در سپاه کسانی تخلف کرده باشند، ربطی به خود سپاه ندارد. کما این‌که در خود مجلس و یا قوه قضاییه و دولت نیز امکان تخلف وجود دارد.

در حالیکه واکنشها به نطق مطهری ادامه دارد مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز روز گذشته در نطق پیش از دستور خود گفت:بسیار خوشحالم که مسئولان سپاه هرگونه دخالت را تکذیب کرده‌اند، البته پیشنهاد می‌کنم اگر خواستند به این موضوع رسیدگی کنند، هیئتی را برای این موضوع تعیین کنند. مخصوصا به حوزه انتخابیه اینجانب رسیدگی کنند تا بنده هم مستنداتی در اختیارشان قرار دهم.

در واکنش به این سخنان علی استاد حسینی فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان گفت: دشمنان ما انقلاب و نظام را درک نکرده‌اند و نمی‌توانند تحلیل کنند و در عین حال این افراد با گفته‌های نسنجیده خود خوراک تبلیغاتی برای دشمن درست می‌کنند. سپاه در خط ولایت و رهبری حرکت می‌کند و هرکس سندی مبنی بر دخالت سپاه در انتخابات دارد به قوه قضائیه ارائه كند تا “سیه‌روی شود هر که در او غش باشد”.

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح در واكنش به سخنان اخير علي مطهري در مورد دخالت سپاه در انتخابات، ضمن تكذيب اين مساله گفت: از مدعي‌العموم انتظار داريم با قيد فوريت با اينگونه افراد برخورد كند.

به گزارش ایسنا مسعود جزایری تاكيد كرد: مدعيان دخالت سپاه در امر انتخابات مجلس بايد به دادگاه مستندات خود را ارائه دهند و همچنين بايد عذرخواهي كنند.

0 ❤️

2012-05-24 03:13:12 +0430 +0430

ستاره فرمانفرماییان، مادر مددکاری اجتماعی ایران، در سن ۹۱ سالگی در خانه اش در لس آنجلس درگذشت. او فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما از شاهزادگان و شخصیت های با نفوذ قاجار بود.
پدرش هشت همسر و ۳۲ فرزند داشت که بسیاری از آنها از شخصیتهای سرشناس سیاسی اجتماعی شدند. سقوط سلسله قاجار و برتخت نشستن رضا شاه، عبدالحسین میرزا فرمانفرما را بر آن داشت که فرزندانش را به تحصیل تشویق کند.
به گزارش صدای آمریکا پدر ستاره فرمانفرماییان با سفر او به آمریکا مخالفت کرد اما او پس از مرگ پدر، با تشویق برادرش صبار فرمانفرماییان در سال ۱۹۴۴ میلادی در اوج جنگ جهانی دوم برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرد. این سفر چهار ماهه در عین دشواری به او امکان داد شهرهای زیادی، از سمنان و مشهد تا لاهور و بمبئی، همه را زیر پا بگذارد. در هند هواداران گاندی را ملاقات کرد و با کشتی نیروی دریایی آمریکا همسفر سربازان آمریکایی شد و به لس آنجلس رسید .
اولین دانشجوی ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ( USC ) بود. آنجا لیسانس روانشناسی گرفت و برای گرفتن فوق لیسانس در مددکاری اجتماعی به دانشگاه شیکاگو رفت.
سازمان نوبنیاد ملل متحد او را به همکاری دعوت کرد و برای طرح مددکاری اجتماعی در خاورمیانه به بغداد فرستاد. دو سال با صحرا نشینان عراق زندگی کرد و بعد برای اجرای طرح های مددکاری به مصر، سوریه و لبنان سفر کرد.
ابوالحسن ابتهاج، رییس وقت سازمان برنامه و بودجه در سفری به عراق با ستاره فرمانفرماییان ملاقات کرد و از او دعوت کرد به ایران بازگردد. ستاره فرمانفرماییان به ایران بازگشت و در سال ۱۳۴۱ «آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی تهران» را تاسیس کرد.
خانم فرمانفرماییان، مددکارانش را برای کار به بیمارستانها، زندانها، پرورشگاه ها، تیمارستان ها و روسپی خانه ها می فرستاد. او همچنین اولین مهدکودک ها را برای کمک به زنان شاغل در ایران گشود.
خانواده اش از افراد سرشناس سیاسی، اجتماعی بودند. محمد مصدق نخست وزیر سابق ایران پسر عمه ستاره فرمانفرماییان بود. مریم فیروز خواهر بزرگش از فعالان بنام حزب توده بود، برادرش صبار، رییس انستیتو پاستور ایران و وزیر بهداشت محمد مصدق بود، خداد فرمانفرماییان به ریاست برنامه و بودجه رسید، عبدالعزیز فرمانفرماییان از معماران بنام و از طراحان استادیوم ورزشی آزادی، ساختمان وزارت کار، موزه فرش و چند بنای دیگر دولتی ایران بود و غفار فرمانفرماییان از طراحان سد کرج.
ستاره فرمانفرماییان پس از انقلاب ۱۳۵۷ برخلاف میلش ایران را ترک کرد، در لس آنجلس ساکن شد و در آنجا نیز حرفه خود مددکاری را ادامه داد.
دانشگاه هاروارد نام او را جزو زنان پیشرو در مددکاری و در فهرست زنان تاثیرگذار در تاریخ آمریکا قرار داده است.
ستاره فرمانفرماییان در کتاب " دختری از ایران" خاطراتش را از حرمسرای پدر تا خروج از ایران به تصویر کشیده است. تولد در اواخر قاجار، سفر در جنگ جهانی و دیدن نیمی از کشورها در حال جنگ، کار در سازمان ملل متحد در خاورمیانه، بازگشت و ترک ایران ۹۱ سال بی مانند را برایش ثبت کرده است.

0 ❤️

2012-05-24 03:15:40 +0430 +0430

بیش از ١٨٠ نفر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران در نامه ای خطاب به هيئت رئيسه‌ی این دانشگاه، خواستار بازنگری در محدودیت های ایجاد شده برای پذیرش دانشجویان دختر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال جاری شدند. به گزارش دانشجونیوز، این نامه نزدیک به زمان انتشار دفترچه های کارشناسی ارشد، در حالی روز سه شنبه ی هفته ی گذشته ٢٦ اردیبهشت ماه ١٣٩١، در سطح گسترده منتشر و پخش شد که دانشگاه علم و صنعت از سال گذشته در اقدامی غیر منتظره از پذیرش دانشجوی دختر در مقطع روزانه ی کارشناسی ارشد، خودداری کرده و ظرفیت پذیرش دانشجویان دختر در مقطع کارشناسی را به حدود ٢٣ درصد کاهش داده بود. این اقدام همان زمان با اعتراضات گسترده ی دانشجویان و تعدادی از اساتید روبه رو شد. در قسمت هایی از این نامه که به شکل گسترده ای در سطح دانشگاه علم و صنعت پخش شده، آمده است: " علي رغم تمام تلاش های انجام شده در بازه ی ميان توزيع دفترچه ها و پايان زمان بندی انتخاب رشته و با وجود هشدار برخي از اساتيد دانشگاه هيچگونه اقدام مناسبي توسط مديران دانشگاه و مسئولين ذی ربط صورت نگرفت و تمام سال گذشته جز بی اعتنایی مسئولين و حجم عظيم سوالات بی پاسخ چيزی حاصل نشد… حتی اگر توجيه اين تصميم در راستای تفکيک جنسیتی دانشگاه باشد، چرا بايد در دفترچه‌ها با پذيرش شبانه دخترها مواجه باشيم حال آنکه به زعم ما خود مسئله‌ی تفکيک جنسیتی نيز به اين شکل با هيچيک از موارد قانون اساسی و موازين دين اسلام توجيه‌پذير نيست… بنابراين ضمن تاکيد دوباره بر لزوم رفع اين محدوديت انتظار آن می رود که اين بار تصمیمی دلسوزانه، مدبرانه و با رعايت احترام و شأن دانشگاه و دانشگاهيان اتخاذ شود." متن کامل این نامه، که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته، به شرح زیر است: اعضاي محترم هيأت رئيسه‌ دانشگاه علم و صنعت ايران پيرو نامه‌ ی جمعی از دانشجويان به شماره‌ ٦٦٩/٦ در تاريخ ٩٠/١٢/٢٠ خطاب به اعضای محترم هيأت علمی دانشگاه که مورد استقبال بسياری از ايشان واقع شد، پس از همفکری با اساتيدی از طيف‌های گوناگون فکری و سياسي بر آن شديم تا خواسته‌ خود را جزئاً مطرح نموده و مجدانه پيگيری کنيم. سال گذشته در پي توزيع دفترچه‌هاي شماره‌ ٢ کارشناسي ارشد سازمان سنجش، با عدم پذيرش دانشجويان دختر در مقطع کارشناسي ارشد روزانه و در ادامه با کاهش ظرفيت در مقطع کارشناسي در دانشگاهمان مواجه شديم. و متعاقبا دريافتيم که اين مسئله فقط و فقط در دانشگاه علم و صنعت ايران به اجرا در آمده است. در پي زمزمه‌هاي به وجود آمده ميان دانشجويان جمع قابل توجهي از دختران مسئله را به طور جدي از طريق مسئولين پيگيري کردند. که متاسفانه پاسخ هايي پراکنده و متفاوت دريافت کردند و بعضا در برخي از موارد مسئولين اظهار بيیاطلاعی داشتند. علي رغم تمام تلاش هاي انجام شده در بازه ي ميان توزيع دفترچه ها و پايان زمانبندي انتخاب رشته و با وجود هشدار برخي از اساتيد دانشگاه هيچگونه اقدام مناسبي توسط مديران دانشگاه و مسئولين ذي‌ربط صورت نگرفت و تمام سال گذشته جز بي‌اعتنايي مسئولين و حجم عظيم سوالات بي‌پاسخ چيزي حاصل نشد. . . . .

0 ❤️

2012-05-24 03:20:41 +0430 +0430

سایت گل - سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس پس از شکست سنگین تیمش برابر الاتحاد عربستان با بیان اینکه بازیکنان پرسپولیس اشتباهات زیادی داشتند که تعجب آور بود گفت: وقتی شما در مسابقات آسیایی این همه اشتباه می‌کنید طبیعی است که باید شکست بخورید!

به گزارش گل به نقل از مهر ، مصطفی دنیزلی بامداد پنجشنبه و پس از شکست 3 بر صفر پرسپولیس برابر الاتحاد عربستان در سالن کنفرانس ورزشگاه فیصل بن عبدالعزیز شهر جده ضمن بیان این مطلب افزود: می دانستیم که بازی سختی داریم و به همین خاطر برنامه ریزی کرده بودیم که در یکساعت اول بازی را اداره کنیم و در 30 دقیقه باقی مانده برای صعود به مرحله بعد بازی کنیم.
وی ادامه داد: طبیعی است که وقتی شما در یک بازی اینقدر اشتباه می کنید نمی توانید انتظار پیروزی داشته باشید. وقتی تیم با این همه اشتباه در نیمه اول دو گل می خورد و به رختکن می رود قطعا از نظر روحی بهم می ریزد و شانسی برای صعود نخواهد داشت. من خیلی نمی توانم صحبت کنم چرا که رقیب از ما بهتر حرکت کرد و ما هم با اشتباهاتمان به آنها کمک کردیم که صعود کنند.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس خاطرنشان کرد: پرسپولیس در دیدار با الاتحاد بسیار پراشتباه بود و شرایط پیروزی را به حریف تقدیم کردیم. وقتی شما از هر 10 توپ 7 تای آن را به حریف می دهید طبیعی است که باید چنین نتیجه ای رقم بخورد. ما نسبت به سایر دیدارهای خارج از خانه اشتباهات بیشتری داشتیم.
مصطفی دنیزلی ادامه داد: ما در همه گروه های لیگ قهرمانان آسیا بیشترین گل زده را داشته ایم اما وقتی با این نتیجه مغلوب حریف می شویم تعجب آور است و باعث ناراحتی شدید می شود. وضعیت روحی بازیکنان بهم می ریزد و تنها کاری که می توانی در این شرایط انجام دهی این است که به تیم حریف تبریک بگویی!
خبرنگار عرب زبان از دنیزلی پرسید که شما گفته بودید بدون پیروزی به ایران برنمی گردید که سرمربی پرسپولیس در پاسخ گفت چنین حرفی را هیچوقت نزده است اما این خبرنگار اصرار داشت که دنیزلی این حرف را زده است.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در پاسخ به خبرنگار مهر که گفت پرسپولیس در این دیدار نباخت بلکه در بازی با الغرافه و الهلال در تهران از لیگ قهرمانان حذف شد گفت: بله کاملا حق با شماست. گلی که در دقایق آخر دیدار با الغرافه در تهران خوردیم مسیر ما را عوض کرد.

0 ❤️

2012-05-24 03:22:02 +0430 +0430

اخبارت خيلي جالب بود ممنون.

0 ❤️

2012-05-24 03:22:07 +0430 +0430

حسین رونقی ملکی زندانی بیمار محبوس در زندان اوین به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و از کار افتادن یکی از کلیه های وی و عدم انتقال این زندانی سیاسی به بیمارستان خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته حسین رونقی ملکی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در تماس تلفنی با خانواده خود اعلام نمود که دست به اعتصاب غذا زده است. این در حالی است که این وبلاگ نویس روز شنبه سی خرداد ماه دچار تشنج شدید شده بود.
پزشکان ارولوژ می‌گویند براساس سیتی اسکن جدیدی که از کلیه‌های حسین رونقی ملکی در اختیار دارند کلیه چپ این وی کاملا از کار افتاده است و باید تخلیه شود.
بنا به اظهار نظر پزشکانی که موفق به رویت این عکس سیتی اسکن شده‌اند وضعیت کلیه راست حسین رونقی ملکی اصلا رضایت بخش نیست و در صورتی که بزودی تحت عمل جراحی قرار نگیرد از کار خواهد افتاد.
پیش‌تر جراح رونقی اعلام کرده بود وی به علت عمل جراحی پلیوپلاستی faild نیازمند عمل جراحی مجدد است. او در معاینات اخیر خود عنوان کرده است که معالجه و درمان دیر هنگام وی باعث از بین رفتن کلیه‌هایش خواهد شد و احتمالا کلیه وی باید خارج شود.
لازم به ذکر است مسئولین زندان اوین هر روزه جهت کاهش درد این زندانی سیاسی به طور غیر اصولی از مسکن ها و تزریق “مرفین” که باعث سنگ کیسه “صفرا” شده است؛ استفاده میکنند.
حسین رونقی ملکی از مسئولان کمیته ایران پراکسی که بنا به رای دادگاه انقلاب، به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است، از آذرماه سال ۱۳۸۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد.

0 ❤️

2012-05-24 03:23:33 +0430 +0430

طی دو روز گذشته و در پی تشدید فضای امنیتی در شهرهای آذربایجان شرقی و غربی ده ها تن از شهروندان توسط عوامل نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

در تجمعات پراکنده روز گذشته که در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه و در ششمین سالگرد اعتراضات به کاریکاتور روزنامه ایران برگذار شد آقایان مهندس اسرافیل امیدی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در ارومیه و مصطفی عوض پور از فعالین سیاسی در تبریز بازداشت شدند.

هم چنین صبح روز گذشته افسانه توقی دبیر سابق کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز توسط نیروهای اطلاعاتی در داخل دانشگاه دستگیر شد.

اکبر مهاجری، حسن میرزاخانی و محمد اسکندرزاده از دیگر بازداشت شدگان اعتراضات روز گذشته در تبریز بودند که هم اکنون در محل نامعلومی و در بازداشت بسر می برند.

نیروهای امنیتی در اکثر بازداشت با مراجعه به منزل این افراد بدون ارائه حکم اقدام به تفتیش منزل ایشان و ضبط وسایل شخصی مربوط به بازداشتی پرداختند.

در دیگر شهر پرجمعیت آذربایجان (ارومیه) عسکر خانیاری، دانشجوی دانشگاه غیر انتفاعی صبای ارومیه، حمید نقودی دانشجوی برق دانشگاه آزاد سمای ارومیه، مهرداد رها، دانشجوی کشاورزی دانشگاه ارومیه، روح الله خانی، دانشجوی رشته معماری دانشگاه آزاد سما ارومیه، مهران کشاورز، سرباز سپاه از جمله بازداشت شدگان هستند.

هم چنین در روز ۳۱ اردی بهشت ماه حسین احمدیان از فعالین سیاسی در شهرستان مراغه و علی آقازاده از بازاریان تبریز نیز بازداشت شده بودند.

0 ❤️

2012-05-24 03:25:26 +0430 +0430

مسولان زندان اوین با قطع تلفن های این زندان از دو روز گذشته اقدام به اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی فرزاد كمانگر فرزند باقي، علي حيدريان فرزند احد، فرهاد وكيلي فرزند محمد سعيد، شيرين علم‌هولي فرزند خدر و مهدي اسلاميان فرزند محمد نمودند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا این احکام در حالی به اجرا درآمد که پرونده سه تن از متهمان این پرونده در مرحله بازنگری (اعمال ماده ۱۸) قرار داشت و همچنین هیچ یک از وکلا و خانواده ها در جریان اجرای این احکام قرار نگرفتند.
گزارشات تکمیلی در این رابطه منتشر خواهد شد.

0 ❤️

2012-05-24 03:28:16 +0430 +0430

از همین جا از تمامی دوستانی که اخبار روز رو در این تاپیک قرار می دن یا با اظهار لطفشون کمکم می کنند تا این تاپیک گرم بمونه تشکر می کنم…از مهراد عزیز و s70 عزیز هم تشکر می کنم…
صفای وجودتون دوستان…

0 ❤️

2012-05-24 03:29:56 +0430 +0430

مهر نوشت:فردی که در جریان سفر رئیس جمهور به مشهد به عنوان یکی از دریافت کنندگان مسکن مهر در سیما با وی مصاحبه و درباره مزایای مسکن مهر تبلیغ کرده بود، مدعی شد پس از چند روز خانه را از وی پس گرفته اند.
جهانبخش جهانی کارگر ساختمانی که عصر چهارشنبه به دفتر خبرگزاری مهر در مشهد مراجعه کرد، اعلام کرد: دو فقره حواله 9 میلیون تومان به شرکت “پرند کویر شرق” پرداخت کردم و خانه ای در خیابان “آسمان یک”، شهرک مهرگان مشهد دریافت کردم.
وی افزود: در زمان افتتاح واحدهای مسکونی توسط دکتر احمدی نژاد، وسایلم را به این منزل منتقل و در گزارش تبلیغی وزارت مسکن و شهرسازی که به همین مناسبت تهیه و از شبکه 3 پخش شد نیز من و همسرم مورد مصاحبه قرار گرفتیم.
جهانی بیان کرد: در حالیکه ما از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدیم به ما اعلام شد باید خانه را تخلیه کنیم.
وی با ابراز تاسف از این اتفاق و با بیان اینکه واقعا از این رخداد تلخ شوکه شده ام، افزود: مسکن مهر با هدف حل مشکل افراد فاقد سرپناه احداث شده است، ضمن اینکه من تمام مراحل را طی و واحد خودم را نیز دریافت کرده ام، چرا باید با من این گونه برخورد شود.
این شهروند مشهدی با اشاره به پخش چهره اش از تلویزیون و بازتاب منفی این اقدام مسئولان مسکن و شهرسازی و پیمانکار خواستار حل مشکل از طریق مسئولان شد.
به نظر می رسد در صورتی که واقعا چنین اتفاقی رخ داده است، با توجه به مشی دولت در خصوص مهرورزی به افراد نیازمند، برخورد با این مقوله تلخ امری ضروری است.

0 ❤️

2012-05-24 03:31:26 +0430 +0430

عضو هيئت مديره كانون سراسري انبوه سازان گفت: با سرازير شدن نقدينگي ها به سمت بازار مسكن شاهد افزايش 60 درصدي اجاره بها خواهيم بود.
حسن محتشم با بيان اينكه ساخت واحدهاي مسكوني ويژه در تهران آثار رواني مثبت در بازار اجاره بها دارد گفت: ساخت اين واحدها تا سال آينده در شهر پرديس از ميزان اجاره در منطقه شرق تهران مي كاهد.
وي ادامه داد: ساخت مترو و تكميل واحدها در پرديس و پرند در كاهش قيمت اجاره و خريد مسكن نقش موثري دارد.
محتشم با اشاره به اينكه اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه موجب افزايش قيمت اجاره و رهن در تهران مي شود افزود: بخش عمده اي از اقتصاد كشور در بخش مسكن قرار دارد و همين امر موجب افزايش قيمت خريد، اجاره و رهن در كشور شده است.
عضو هيئت مديره كانون سراسري انبوه سازان در ادامه تصريح كرد: در سال گذشته اجاره بها و رهن سه بار افزايش قيمت را تجربه كرده اند افزود: با كاهش قيمت ارز و سكه و سرازير شدن نقدينگي ها به سمت بازار مسكن، افزايش قيمت بيش از نرخ تورم را تجربه خواهيم كرد.
محتشم خاطرنشان كرد: با سرازير شدن نقدينگي ها به سمت بازار مسكن افزايش قيمت مسكن به بيش از 60 درصد مي رسد.

0 ❤️

2012-05-24 03:33:00 +0430 +0430

براساس گزارش بانک مرکزی درآمد صادرات نفتی کشور در 11 ماهه سال 90 به 111میلیارد دلار بالغ شد.
براساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی میزان درآمدهای حاصل از صادرات نفتی کشور طی یازده ماهه سال 90 رکورد بی سابقه ای در اقتصاد کشور به جا گذاشت و برای نخستین بار درآمدهای نفتی کشور از مرز 100 میلیارد دلار فراتر رفته و طی یازده ماه به رقمی بی سابقه 111میلیارد دلار رسیده است.
با توجه به این گزارش بانک مرکزی حجم درآمدهای حاصل از نفت خام، فرآورده نفتی، گازطبیعی، میعانات و مایعات گازی کشور طی سالهای 84 تا 90 به رقمی معادل 559 میلیارد دلار بالغ شده است.
قابل ذکر است این افزایش درآمد در دوره ای اتفاق افتاد که شاهد کاهش تولید نفت خام ایران در اثر کاهش سرمایه گذاری در بخش پایین دستی نفت و البته بحث تحریم نفت صادراتی ایران بوده ایم.
براساس گزارش ارایه شده از وضعیت بودجه طی دوره یاد شده دولت بالغ بر40 میلیارد دلار از این درآمدها را هزینه کرده است.

0 ❤️

2012-05-24 03:36:18 +0430 +0430

اگر علاقه دارید که صاحب یک خودروی لکسوس ES350 شوید بهتر است بدانید که در حال حاضر باید 139 میلیون تومان کنار بگذارید.
خودروی رنو لاگونا کوپه اتوماتیک نیز در حال حاضر حدود 89 میلیون تومان بفروش می رسد.
درعین حال، در این جدول اگر به دنبال ارزان ترین خودروی لوکس می گردید می توانید با خرید کیا پیکانتو و پرداخت 38 میلیون تومان به این خواسته خود برسید.
البته هیوندایی سوناتا YF ، هم در حال حاضر با قیمت حدود 75 میلیون تومان بفروش می رسد اما به دلیل افزایش یک باره قیمت این خودرو به نظر می رسد برای کاهش قیمت آن باید کمی صبر کرد.
درعین حال هیوندایی آی 20 هم در حال حاضر حدود 40 میلیون تومان خرید وفروش می شود.
اخبار تکمیلی:
http://www.khabaronline.ir/detail/215301/economy/industry

0 ❤️

2012-05-24 03:37:52 +0430 +0430

محمود احمدی نژاد در اعتراض به تغییرات صورت گرفته در لایحه بودجه دولت توسط مجلس شورای اسلامی، بودجه 91 را به جای ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی به هیأت عالی حل اختلاف قوا فرستاد.
محمود احمدی نژاد در اعتراض به تغییرات زیادی که در لایحه تقدیمی بودجه دولت به مجلس صورت گرفته و با این توجیه که نظر دولت در آن تامین نشده است، طی نامه ای به آیت الله شاهرودی رئیس شورای حل اختلاف قوا، بودجه 91 را به هیات عالی حل اختلاف قوا فرستاد.

رئیس جمهور در دیداراخیر خود با منتخبان مجلس نهم از چگونگی تصویب بودجه 91 در مجلس گله کرده است و اعتقاد داشت: نمایندگان مجلس هشتم با عجله از بودجه عبور کردند و دقت لازم در بررسی آن نشده است.

این درحالی است دولت خود در ارائه بودجه به مجلس تاخیر داشته است و مجلس نیز در مورد اینکه بودجه 91 کلی است و جزئیات آن مبهم است به دولت اخطار داده بود.

بنابراین گزارش با توجه به اینکه دو روز تا پایان مهلت 5 روزه ابلاغ بودجه مانده است و رئیس جمهور نیز قصد ابلاغ آن را ندارد، احتمال می رود که لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بودجه 91 را ابلاغ کند.

پیش از این مجلس یک تنخواه 20 هزار میلیارد تومانی برای دو ماهه اول سال در اختیار دولت قرار داده بود؛ بنابراین سه روز است دولت بودجه ندارد که در نتیجه مشکلاتی در بخش مالی موسسات و مراکز دولتی به وجود آمده است و ادامه این روند مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به این اقدام دولت گفت: فرستادن بودجه به هیأت حل اختلاف وجاهت قانونی ندارد و مشکلات عدم ابلاغ بودجه توسط دولت گریبان گیر خود دولت خواهد شد.

وی تاکید کرد: دولت می تواند در روند بررسی بودجه نظراتش را بدهد اما تصمیم نهائی با مجلس است و دولت نمی تواند وظایف نمایندگان را محدود کند.

0 ❤️

2012-05-24 03:39:54 +0430 +0430

ورود کارگران ساده چینی برای انجام پروژه‌های داخلی، می‌تواند مصداق علمی غیرقانونی باشد که باید توسط نهادهای مسئول در این زمینه بررسی و پیگیری شود.

نادر قاضی‌پور، نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس هشتم از ورود کارگران چینی به کشور انتقاد کرد و در این زمینه به ایلنا گفت: ایرادی در ورود متخصص و تکنیسین چینی به کشور برای افزایش دانش و آگاهی افراد نیست اما دلیلی برای ورد کارگر ساده و روزمزد چینی به کشور نمی‌بینم.

وی افزود: اگر مسئولین کشور برای آموزش نظم و انضباظ به کارگران ایرانی می‌خواهند از کارگران چینی کمک بگیرند، امر نادرستی است چرا که کارگران کشورمان در دوران جنگ و در شرایط بمباران، توانمندی‌های خود را در انجام امور محول شده به آن‌ها نشان دادند و نیازی به ورود کارگران جمهوری خلق چین به ایران نیست.

نماینده ارومیه معتقد است: به نظر می‌رسد آقای وزیر با انجام کارهای عجیب و غریب می‌خواهد به احمدی‌نژاد دوم تبدیل شود و این مساله، امر عجیبی به نظر می‌رسد.

نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس هشتم تاکید کرد: نیروهای متخصص، مهندسین و تکنیسین‌ها می‌توانند، تاثیر زیادی در افزایش دانش و اگاهی کارگران داشته باشند اما ورود کارگران ساده چینی به کشور، نه تنها مشکلی را از ما حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند به از بین رفتن فرصت‌های شغلی و همچنین افزایش بیکاری نیروهای داخلی منجر شود.

گفتنی است، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در دیدار با وزیر منابع انسانی جمهوری خلق چین دستور سریع رفع مشکلات حضور نیروی انسانی چینی در پروژه آزادراه تهران – شمال را صادر کرده است

0 ❤️

2012-05-24 03:42:01 +0430 +0430

ترکمنستان روز چهارشنبه، ۴ خرداد، قرارداد فروش گاز از طریق خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به خط لوله «تاپی» را با شرکت «استیت گس سیستمز» پاکستان و شرکت دولتی «جِیل» هند امضا کرد.

این خط لوله رقیب خط لوله گازی «صلح» است که دو دهه است مذاکرات احداث آن ادامه داشته و قرار بود گاز ایران را به پاکستان و هند انتقال دهد.

افغانستان نیز که از بابت ترانزیت گاز و استفاده از خاک این کشور برای حمل گاز ترکمنستان به پاکستان و هند منافع اقتصادی دارد، قرار است مقداری اندکی نیز از گاز ترانزیتی از طریق خط لوله «تاپی» را بخرد و در این زمینه قرارداد خرید گاز جداگانه‌ای با ترکمنستان خواهد بست.

روز چهارشنبه، نماینده‌ای از افغانستان نیز در جلسه امضای توافقنامه فروش گاز حضور داشت و تفاهمنامه‌ای در این زمینه امضا کرده است.

در جلسه امضای این قرارداد نمایندگان بانک توسعه آسیا که قرار است هزینه بخشی از این پروژه را بر عهده بگیرد، حضور داشتند.

خط لوله ۱۷۳۵ کیلومتری «تاپی» که هزینه آن هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، قرار است مجموعا سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند منتقل کند.

چهار کشور قرارداد اولیه احداث خط لوله تاپی را در سال ۲۰۱۰ امضا کرده بودند، اما مذاکرات پیرامون قرارداد فروش گاز و قیمت گاز ادامه داشت. آمریکا به دفعات حمایت خود از ین پروژه گازی اعلام کرده است و مذاکرات گسترده‌ای در طول سالهای گذشته با پاکستان و هند برای منصرف کردن آن‌ها از خرید گاز ایران داشته است.

هند قبلا انصراف خود از پروژه خط لوله صلح را اعلام کرد، اما مقامات پاکستان هنوز نظر قطعی خود را درباره خرید یا انصراف از گاز ایران اعلام نکرده‌اند.

آذرماه سال گذشته پایگاه خبری پاکستان، تریبون، گزارش داد که عاصم حسین، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان، اعلام کرده است که این کشور خواستار کاهش ۱۰ درصدی قیمت صادراتی گاز ایران به این کشور است.

وزیر نفت پاکستان گفته است که این کشور در سال ۲۰۱۳ و یک سال قبل از اجرایی شدن پروژه خط لوله گاز ایران – پاکستان در دسامبر ۲۰۱۴، در مورد قیمت گاز وارداتی از ایران تحت این پروژه مجددا مذاکره خواهد کرد، چرا که قیمت پیشنهادی ترکمنستان به پاکستان پایین‌تر از قیمت گاز ایران بوده است.

ترکمنستان با استقبال از فروش گاز به کشورهای جنوبی و متنوع کردن مسیر صادرات گاز خود، اظهار امیدواری کرده است که پروژه تاپی چشم انداز خوبی داشته باشد. این کشور هم اکنون به روسیه، چین و ایران گاز صادر می‌کند و تنوع صادرات گاز، اهمیت استراتژیک منابع هیدروکربورن این کشور را افزایش خواهد داد.

0 ❤️

2012-05-24 03:43:36 +0430 +0430

بیشتر بخوانید

آمانو در تهران: مذاکرات فشرده است ولی به خوبی پیش می رود
محاسبات اقتصادی در گفت و گوهای هسته ای بغداد
اوباما: به راه‌حلی که حاکمیت ملی ایران را محترم بشمارد، امیدواریم

در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ جریان دارد، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ارائه پیشنهاد تازه‌ای از جانب گروه ۵+۱ به ایران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل من، سخنگوی کاترین اشتون، روز چهارشنبه، سوم خردادماه، گفت این بسته پیشنهادی به حل نگرانی‌ها در ارتباط با غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم مربوط می‌شود.

وی گفت: «من وارد جزئیات این پیشنهاد نمی‌شوم، اما البته که ما در پیشنهادی که مطرح می‌کنیم منافع ایران را نیز در نظر می‌گیریم.»

سخنگوی کاترین اشتون همچنین در گفت‌و‌گو با رادیوفردا در توضیح این‌که آیا در این بسته پیشنهادی به کاهش تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره شده است، ضمن تأکید بر این‌که نمی‌تواند به جزئیات این بسته اشاره کند، تحریم‌ها علیه ایران را «قانون» خواند و گفت تنها زمانی که ایران گام‌های مشخصی در مسیر حل نگرانی‌های هسته‌ای بردارد می‌توان تغییراتی در تحریم‌ها ایجاد کرد.

وی فضای گفت‌و‌گوها در بغداد را خوب توصیف کرد و گفت به باور وی خانم اشتون و سعید جلیلی با اعتمادی دوجانبه گفت‌و‌گوها را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل من گفته است که نباید از نشست امروز در بغداد، انتظار بیش از حد داشت.

مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی امروز چهارشنبه، سوم خردادماه، در بغداد آغاز شد. برگزاری این مذاکرات به دلیل وضعیت نامناسب هوا و تأخیر برخی از طرفین مذاکره ساعاتی به تأخیر افتاد.

پیشتر قرار بود این مذاکرات ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه به وقت محلی آغاز شود که به همین منظور سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، و هیئت همراهش روز سه‌شنبه وارد بغداد شدند، اما ورود کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به بغداد به دلیل گرد و غبار بغداد به تأخیر افتاد.

گزارش‌ها حاکی است که حدود ۱۵ هزار نیروی پلیس برای تأمین امنیت این مذاکرات در بغداد مستقر شده‌اند.

دور اول مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران با گروه ۵+۱ در استانبول برگزار شد، گفت‌و گوهایی که مایکل من در گفت‌و گو با رادیو فردا آن را «موفق» ارزیابی کرد.

از جزئیات دقیق دور اول گفت‌وگوها در استانبول خبری منتشر نشده، ولی دیپلمات‌های آگاه به رویترز گفته بودند که قرار شده دو طرف «نقشه راهی» آماده کرده و در جریان بعدی مذاکرات درباره آن گفت‌وگو کنند. گفته می‌شود بر اساس این نقشه راه قرار است در ازای همکاری‌های ایران، برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی لغو شود.

روز سه‌شنبه سعید جلیلی پس از ورود به بغداد اعلام کرد که با توجه به این‌ که مذاکرات بر مبنای همکاری طرفین پیش می‌رود، امیدوار است این گفت‌و‌گوها آغازگر «فضای جدیدی» باشد.

مذاکرات روز چهارشنبه در حالی برگزار می‌شود که ایران همچنین گفت‌وگوهایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کند و دوم خرداد اعلام شد توافقی میان ایران و آژانس به دست آمده است.

غرب و اسرائیل تهران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌خواند.

0 ❤️

2012-05-24 03:50:52 +0430 +0430

جنگ لفظی میان مقامات ایران و جمهوری آذربایجان فروکش نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در ۳ خرداد از ایران خواست طبق کنوانسیون بین‌المللی، امنیت کنسولگری این کشور در تبریز را عهده دار باشد.

سخنان تند امامان جمعه‌ی تهران و تبریز و به‌دنبال آن تظاهرات علیه برگزاری مسابقه‌ی آوازخوانی یوروویژین ۲۰۱۲ در باکو، اعتراض مقام‌های جمهوری آذربایجان را برانگیخت. آگاهان امور به دویچه وله گفتند که مناسبات دو کشورهیچوقت تا این حد تیره نبوده است.

گرچه ایران جزو نخستین کشورهایی است که استقلال آذربایجان را به رسمیت شناخت، اما مناسبات دو کشور در ظرف ۲۰ سال گذشته نیز همواره پرتنش بود. تلاش‌های دیپلماتیک طرفین برای کاستن این تنش‌ها‌ تابحال نتیجه‌ای نداده است.

انتقاد رئیس پارلمان آذربایجان

اوختای اسداف، رئیس پارلمان جمهوری آذربایجان در ۲ خرداد ۱۳۹۱ ضمن انتقاد از سیاست ایران گفت: «اما رفتار ما منطبق بر اصول و قوانین بین‌المللی خواهد بود.»

آزای قلی‌اف، نماینده دیگر مجلس نیز اظهار داشت: «ایران به جای این‌که مشکلات خود را حل کند، آذربایجان را به عنوان هدف انتخاب کرده است. امروز مسئله نگران کننده این است که رژیم ایران در تبلیغات ضد آذربایجانی خود از آذربایجانی‌های مقیم تبریز استفاده می‌کند.»

قدرت حسن قلی‌اف، نماینده دیگر پارلمان آذربایجان در رابطه با فراخونده شدن سفیر ایران از باکو گفت:«می‌گویند سفیر ایران از آذربایجان خارج شده است، در اصل لازم بود که او را اخراج کنیم.»

قصد نفوذ ایران در آذربایجان

راسیم موسی‌بیگ‌اف، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با بخش فارسی دویچه وله درباره‌ی انگیزه‌ی واکنش‌های تند نمایندگان چنین توضیح می‌دهد: «در پارلمان عنوان کردیم که در ایران از سوی رژیم تظاهراتی علیه کشورما برپا کردند و ما به این اقدام حکومت ملاها اعتراض کردیم.»

پیروزی هنرمندان آذربایجانی در مسابقات یوروویژن سال پیش آذربایجان را میزبان مسابقاتی کرد که اکنون بهانه تنشی تازه شده است

پیروزی هنرمندان آذربایجانی در مسابقات یوروویژن سال پیش آذربایجان را میزبان مسابقاتی کرد که اکنون بهانه تنشی تازه شده است

وی خاطرنشان می‌کند که ظرف یک‌سال و نیم عضویت در مجلس آذربایجان بارها در نشست‌های پارلمانی انتقادهایی به سیاست‌های ایران شده و این اولین بار نیست که چنین برخوردهایی می‌شود. مشکلی که بین دو کشور بوجود آمده به‌نظراین نماینده یوروویژن نیست، بلکه مسئله سیاسی است. وی تاکید می‌کند: «ایران درصدد است در سیاست‌های کشورما اعمال نفوذ کند و آذربایجان زیر بار این سیاست نمی‌رود.»

موسی بیگ‌اف درباره‌ی راه حل مشکلات دو کشور می‌گوید: « اگر طرف ایرانی ما قبول کند که در امور داخلی ما مداخله نکند و در انتخاب دوستان و دشمنان ما اعمال نفوذ نکند و روابط مشترک متقابل را تقویت کند، عادی شدن مناسبات امکان‌پذیراست.»

اعتراض نمایندگان مجلس ایران به جمهوری آذربایجان

از سوی دیگر “جامعه روحانیت مبارز”، برخی از مراجع تقلید، امامان جمعه و نمایندگان مجلس هم ضمن متهم ساختن دولت آذربایجان به‌ “دین ستیزی” برگزاری مسابقات موسیقی یوروویژن در باکو را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

حسن کامران عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت: «رژیم آذربایجان یک رژیم لائیک است و این اقدام خود به نوعی ترویج رفتار ضددینی و ضداخلاقی است.»

کاظم جلالی، نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: «متاسفانه دولت باکو توجهی به اثرات مخرب برنامه ضد فرهنگی یوروویژن نداشته و تنها به دنبال خوش‌خدمتی برای غرب است.»

حجت الاسلام صدیقی خطیب نمازجمعه تهران هم ضمن انتقاد از دولت آذربایجان گفت : « مسجدها در این کشور تخریب می‌شود و مدافعین حجاب را دستگیر می‌کنند و هر نوع حرکت اسلامی در سانسور کامل قرار می‌گیرد، اما رفت و آمدهای مسئولان اسرائیلی در آن کشور به چشم می‌خورد.»

بعد از یوروویژن چه خواهد شد؟

دالغا خاتین اوغلو مدیر سرویس اخبار ایران در خبرگزاری ترند نیوز دلیل تنش کنونی میان دو کشور را برگزاری مسابقه یوروویژن در باکو می‌داند.
وی همچنین توضیح می‌دهد: «اما ناخرسندی مقام‌های آذربایجان بیشترازاین جهت است که سخنان تند روحانیان و رسانه‌ها به مقام‌های رسمی و دولتی هم کشیده شده و انتقادهای آن‌ها از دولت آذربایجان غیر قابل تحمل شده است. و به این دلیل جوانان دانشجو، گروه “دیازپور” و نمایندگان “کنگره آذربایجانی‌های جهان” در اعتراض به سیاست‌های ایران در مقابل سفارت ایران در باکو تظاهرات کردند.

تنش‌ها گرچه تاکنون فروکش نکرده، اما خاتین اوغلو می‌گوید، دو کشور همسایه که بیش از ۶۵۰ کیلومتر مرز آبی و زمینی مشترک دارند، مجبورند مناسبات خود را عادی سازند و همدیگر را تحمل کنند. این تنش به ضرر هر دو کشور است و مقامات تلاش می‌کنند که آن را به حداقل برسانند.

«یورویژیون بهانه است»

مصطفی ملکان آگاه به مسائل ایران و جمهوری آذربایجان ولی می‌گوید: «از زمانی که دولت احمدی‌نژاد روی کارآمده، شاهدیم که مناسبات ایران با غرب، با اعراب، ترکیه و همسایگان دیگر تیره شده است. مناسبات تنش‌آمیز کنونی ایران با جمهوری آذربایجان را هم باید در این چارچوب دید. ضمن این‌که در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان ویژگی‌هایی هم وجود دارد. از جمله در حالی که ایران آمریکا و اسرائیل را دشمن خود تلقی می‌کند، مناسبات آذربایجان با این دو کشور بیش از پیش تقویت شده است. یا در حالی که ایران سال‌هاست تلاش می‌کند جای پایی در جمهوری آذربایحان داشته باشد، باکو به فعالیت نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی مانند بنیاد مستضعفان که گفته می‌شود ۱۳۰ شعبه در شهرهای آذربایجان داشت، و یا دفتر تلویزیون سحر در داخل آذربایجان پایان می‌دهد.»
به گفته آقای ملکان، «برگزاری یوروویژن در باکو بهانه است. مشکل ایران یوروویژن و یا حتی برگزاری رژه‌ی هم‌جنس‌گرایان که بخشی از مراسم یوروویژن است، نیست. مشکل جمهوری اسلامی با جمهوری آذربایجان ماهیت ایدئولوژیک - سیاسی دارد. حکومت ایران یوروویژن را بهانه قرار داده تا آذربایجان را برای قطع مناسبات با آمریکا و اسرائیل و دست برداشتن از پی‌گیری سیاست‌های سکولار در داخل این جمهوری زیر فشار بگذارد.»
«اقدامات ایران علیه جمهوری آذربایجان این اواخر آنقدر منفی و بهانه‌جویانه بود که علاوه بر شهروندان آذربایجان، صدای اعتراض مقام‌های اداره مسلمانان قفقاز نیز درآمده است و چنان‌که شاهد بودیم نمایندگان این نهاد نیز در تجمع اعتراضی مقابل سفارت ایران در باکو شرکت کرده بودند.»

احتمال کاهش تنش در مناسبات دو کشور

به اعتقاد آقای ملکان، «مقام‌های جمهوری اسلامی ایران موضع طلب‌کارانه عجیبی در برابر جمهوری آذربایجان دارند و انتظار دارند که چون مردم جمهوری آذربایجان شیعه هستند، حتما باید از ملاهای ایران تبعیت کنند. در حالی که چنین تصوری از آذربایجان بسیار به‌دور از واقعیت است. مردم جمهوری آذربایجان بیش از دو قرن است که از حوزه تمدنی ایرانی - اسلامی جدا شده و از طریق فرهنگ و زبان روسی تحت تأثیر حوزه تمدنی اروپا قرار گرفته‌اند. بنابراین اسلام مورد نظر ایران در جمهوری آذربایجان جایی ندارد و نمی‌تواند داشته باشد. اما گویا چنین واقعیتی برای مقام‌های ایرانی قابل ‌قبول وقابل تحمل نیست و همین امر منشاء تنش‌هاست».
مصطفی ملکان می‌افزاید، «اما اگر تنش‌های سیاسی ایران با جامعه جهانی در ارتباط با برنامه‌ی اتمی این کشور کاهش پیدا کند و به‌ویژه مناسبات ایران و آمریکا از حالت تنش‌آمیز کنونی خارج و کمی تعدیل شود، مناسبات ایران و جمهوری آذربایحان نیز تا حدی آرام خواهد گرفت».
به نظر ملکان «دو کشور ایران و آذربایجان دارای نظام‌های سیاسی متفاوت، با سیاست‌های داخلی و خارجی متفاوت و دوستان و دشمنان متفاوت هستند. این تقاوت‌ها منشا تنش هستند. تا زمانی که تغییر اساسی در سیاست‌های خارجی ایران بوجود نیاید و مناسبات ایران با جامعه جهانی در مفهوم واقعی آن عادی نشود، مناسبات ایران و جمهوری آدربایجان نیز عادی نخواهد شد».

0 ❤️

2012-05-24 03:54:49 +0430 +0430

امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان باردیگر از دستگیری علمای سنی انتقاد کرد و خواستار اجرای عدالت شد. وی خبر داد که حدود یکصد تن از علماء با نوشتن نامه‌ای به برخی از مسئولین، خواستار آزادی روحانیان بازداشتی شدند.

خبرگزاری ایرنا پس از ترور مولوی مصطفی جنگی‌زهی روحانی اهل سنت در راسک (۳۰ دی/۲۰ ژانویه)، به نقل از احمدرضا ریگی، فرماندار شهرستان سرباز خبر داده بود که فرد يا گروهی مسوليت اين حمله را برعهده نگرفته است.

روحانیان سرشناس سنی از جمله مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کردند. اما در ظرف یک هفته پس از این سوءقصد، تعدادی از روحانیان سنی در راسک بازداشت شدند.

در اعتراض به این بازداشت‌ها روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ مردم راسک تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کردند که منجر به تیراندازی نیروهای انتظامی شد و در نتیجه یک نفر کشته، ۲ تن دیگر زخمی و تعدادی نیز دستگیر شدند.

«دستگیری علما‌‌ء باعث نگرانی مردم شد»

مولوی عبدالحمید در آخرین خطبه‌ی نماز جمعه (۲۹ اریبهشت ۱۳۹۱) با اشاره به رویدادهای اخیر گفت: «مسایل اخیر سرباز و دستگیری عده‌ای از علمای این منطقه موجب نگرانی مردم شده است و قاتل مرحوم مولوی جنگی زهی که از علمای منطقه بوده و به شهادت رسیده است، هر کسی که باشد باید دستگیر شده و به مجازات شرعی و قانونی برسد، اما تا زمانی که موردی به اثبات نرسیده است، نباید با ظن و گمان اقدام به دستگیری برخی از علماء نمود و باعث نگرانی مردم شد. جریانی که اخیرا در سرباز بوجود آمد، نشان داد که احساسات مردم جریحه دار شده است و باید مسئولین قضایی، امنیتی و سیاسی بیشتر تدبیر کنند.»

انگیزه‌ی دستگیری علمای اهل سنت

پایگاه‌های خبری مربوط به اهل سنت گزارش می‌دهند که دستگیرشدگان از جمله مولوی عبدالغفار نقشبندی، فرزند مولانا فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک به همراه مولانا عبدالله، امام جمعه پارود سرباز و ۱۳ تن دیگر در بازداشت به سر می‌برند.

گفته می‌شود در میان دستگیرشدگان که فهرست آن در بخشی از سایت‌های خبری مربوط به بلوچ‌های ایران منتشر شده، از جمله نام سه تن از خویشاوندان مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان، مشاهده می‌شود: ملک‌محمد آبادیان، عبدالله آبادیان و فواد آبادیان.

با توجه به بازداشت این افراد برخی از تحلیل‌گران مسائل اهل سنت گمان می‌کنند که این دستگیری‌ها با انگیزه‌ی فشار به مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان بوده است.

خبرگزاری فارس نیز در تحلیل وقایع استان سیستان و بلوچستان در ۲۸ اردیبهشت می‌نویسد: «به عقیده‌ی ناظرین سیاسی به علت دست داشتن برخی نزدیکان مولوی عبدالحمید در حوادثی تروریستی و مسائلی همچون جاسوسی، سبب شده که مشاوران رسانه‌ای مولوی عبدالحمید اینبار از متهم شدن برخی نزدیکان او در قتل ترور مولوی جنگی زهی در نزد افکار عمومی اهل سنت به شدت نگران باشند.»

نامه صد تن از علمای اهل سنت به مسئولین

یک کارشناس محلی در استان سیستان و بلوچستان که نخواست نامش فاش شود، به دویچه وله گفت که یک نامه‌ی اعتراضی از سوی صد تن از روحانیان سنی به مقام‌های دولت ایران نوشته شده که در بخشی از این نامه نسبت به دستگیری‌های علمای اهل تسنن از مسئولین توضیح خواسته شده است. این نامه هنوز علنی نشده است.

این کارشناس بر این باور هست که با توجه به روند رویدادهای جاری در منطقه زمینه برای دستگیری و محاکمه آقای عبدالحمید فراهم می‌‌شود تا دولت بتواند کنترل کاملی بر منطقه بلوچستان داشته باشد. در این رابطه وی به جلسه‌ی خاش هم اشاره می‌کند که در آن مقام‌های محلی به عبدالحمید توهین کرده بودند که به اعتراض علمای سرشناس سنی منجر شد.

دستگیری روحانیان سنی پس از ترور ملازهی نیز به نظر این کارشناس بهانه‌ای است برای سنجیدن وضعیت استان که آیا مردم اعتراضی می‌کنند یا خیر؟

دستگیری‌ها فقط برای فشار به مولوی عبدالحمید نیست

مولانا دکترعبدالرحیم ملازاده، مدیرشبکه تلویزیونی وصال فارسی که با وضعیت اهل سنت در کشور آشناست و از جمله برخی از دستگیرشدگان از خویشان نزدیک وی هستند، به دویچه وله گفت: «دستگیری‌های علمای اهل سنت فقط به دلیل فشار آوردن به عبدالحمید نیست. اعتراض‌های اخیر در شهر راسک از توابع شهرستانِ سرباز در ۴۸۰ کيلومتری جنوب زاهدان انجام گرفته است و ارتباطی با مسائل زاهدان ندارد.»

عبدالرحیم ملازاده در رابطه با آخرین نامه‌ی علمای اهل سنت به مسئولین هم تائید می‌کند که این نامه فعلا علنی نشده و در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

وی درباره‌ی سرنوشت خویشان خود و دیگر دستگیرشدگان هم خاطرنشان می‌کند: «انتظار می‌رود روحانیان دستگیر شده چند سالی محکوم به زندان شوند و اگر بهانه‌ای پیدا شود بیم اعدام شدن برخی از آنها نیزهست.»

بنابه گفته‌ی ملازاده وضعیت در استان سیستان و بلوچستان بویژه پس از رویداد راسک نگران کننده است و با افزایش تعداد دستگیرشدگان نارضایتی اهالی نیز نیز شدت می‌گیرد.

از سوی دیگر تبلیغات وسیعی نیز در رسانه‌های محلی پیرامون وحدت شیعه و سنی انجام می‌گیرد. امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان در این رابطه حتی به صراحت گفته است: «با هفته‌ی وحدت و همایش‌های تقریب و شعار وحدت، ما به وحدت نمی‌رسیم، بلکه در عمل باید وحدت اسلامی را محقق کنیم.»

0 ❤️

2012-05-24 03:56:42 +0430 +0430

وزارت علوم مجلس را قانع کرد تا ۵ میلیارد تومان بودجه اضافی برای کاروان‌های راهیان نور که دانشجویان را به بازدید مناطق جنگی می‌برند اختصاص دهد. هفته گذشته نیز با تصویب مجلس آب و برق و گاز مساجد رایگان شد.

مجلس هشتم در آخرین روزهای کاری‌اش بیش از هرچیز سرگرم “ذخیره‌سازی آخرت” نمایندگان بود. معاون وزارت علوم خبر داد که با پیگیری‌های این وزرات‌خانه، مجلس ۵ میلیارد تومان بودجه برای حمایت از سفر دانشجویان در قالب اردوهای راهیان نور تصویب کرد.

“راهیان نور” عنوان اردوهایی است که موسسه فرهنگی هنری طلایه‌داران نور با حمایت ارتش جمهوری اسلامی برگزار می‌کند. در این اردوها دانشجویان به بازدید مناطق جنگی رفته و برنامه‌های سخنرانی و خاطره‌گویی از دوران جنگ برایشان ترتیب داده می‌شود.
پنج میلیارد بودجه اضافی‌ای که برای این اردوها در نظر گرفته شده غیر از بودجه‌ای است که دانشگاه‌ها همه‌ساله برای راهیان نور می‌پردازند.

معاون فرهنگی وزیر علوم ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری ایسنا گفته: «یکی از راه‌های اسلامی کردن دانشگاه‌‌ها بازیابی میراث علمی و فرهنگی ایران اسلامی است که باید این میراث علمی و فرهنگی در اختیار نسل جدید قرار گیرد که در حوزه هنر این اتفاق در حال انجام است».

به گفته‌ی غلامرضا خواجه سروی، تخصیص این بودجه با توجه به هزینه‌ای که دانشگاه‌ها سال گذشته برای راهیان نور کرده‌ و همچنین براساس رتبه‌ای که در ارزیابی فرهنگی به دست آوردند انجام شده است.

آب و برق مجانی برای مساجد، باقیات و صالحات برای نمایندگان

هفته گذشته نمایندگان مجلس تصویب کردند که هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها و دارالقرآن‌ها رایگان باشد.

این اقدام مجلس به گفته‌ی علی لاریجانی رئیس مجلس “باقیات و صالحات” برای نمایندگان است. وی اظهار داشته: «برای اینکه مساجد جاذبه داشته باشند باید پرنور و پرفروغ باشند. این حداقل کاری است که می‌شود کرد. این باقیات و صالحات برای نمایندگان است. تزیین مسجد و آراستگی آن یک امر مهم است. نباید این جا خست به خرج دهیم. آنجا که باید جلوی پرداخت‌ها را بگیریم باید اقدام کنیم».

هنگام بحث بر سر این پیشنهاد، علی لاریجانی رئیس مجلس به روال معمول از موافقان و مخالفان خواسته نظرات خود را ارائه دهند اما در ادامه گفته: «فکر نمی‌کنم کسی مخالف این طرح باشد».

تنها نماینده‌ای که در مخالفت با این پیشنهاد صحبت کرد احمد توکلی بود. وی ابتدا به روش رای‌گیری لاریجانی انتقاد کرده و گفت: «برای این که این روش جا نیفتد که جناب آقای رئیس با فضاسازی رای بگیرد با این پیشنهاد مخالفت می‌کنم البته به دلیل ماهوی و فنی نیز مخالفم».

احمد توکلی در توضیح مخالفتش با رایگان شدن آب و برق و گاز مساجد گفت: «وقتی شما برای هدفمندی یارانه‌ها جهت گیری می‌کنید معافیت از پرداخت هزینه سوخت غلط است. با این روش اجازه می‌دهید به هر شکل و شیوه‌ای سوخت مصرف شود. باید هزینه‌ها گرفته شود اما می‌توانید در بودجه برای کمک به مساجد اعتباراتی در نظر بگیرید».

این تنها صدای مخالف اما راه به جایی نبرد و نمایندگان با اکثریت قاطع تصویب کردند که آب و برق و گاز مساجد، حسینیه‌ها و دار‌القران‌ها رایگان باشد.

عباسعلی نورا نماینده زابل در مجلس در جلسه ۳۰ اردیبهشت ماه تلویحا به موضوع اختصاص بودجه به مراکز مذهبی و حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: «زمانی که بحث حوزه‌های علمیه مناطق محروم شد، دیدیم که حوزه علمیه تهران یکدفعه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار گرفت و هیچ توجهی به مناطق محروم نشد. وقتی سخن از بودجه مناطق محروم شد، بودجه شاه‌چراغ از چهار و نیم میلیارد تومان به ۹ و نیم میلیارد تومان رسید و بودجه مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت از ۳۰۰ میلیون تومان به دو و نیم میلیارد تومان افزایش یافت».

به گفته‌ی نمایندگان مجلس سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۵۰ میلیارد تومان به طور مستقیم به مساجد کمک می‌شود.

0 ❤️

2012-05-24 03:58:40 +0430 +0430

در کمتر از یک هفته نمایندگان مجلس فراموش کردند که “پیکر نحیف آموزش و پروش” در آستانه “بحران” قرار دارد و استیضاح شدیدالحن خود به وزیر آموزش و پرورش را پس گرفتند! به عقیده کارشناسان این پیکر نحیف محصول اختصاص بیشترین بودجه به نهادهای نظامی و مذهبی و کمترین توجه به آموزش و پرورش و نیز بهداشت مردم است. آن‌ها می‌گویند بند ناف حوزه علمیه به لوله‌های نفت متصل است!
مشاور محمود احمدی‌نژاد در امور روحانیت خبر از طرح راه اندازی ۳۰ مدرسه علمیه با بودجه ای چند میلیاردی داد. آن هم کمی پس از آن‌که ۸۲ نماینده مجلس کوشش کردند وزیر آموزش و پرورش را بخاطر بی‌توجهی به وضع معیشتی معلمان و ایجاد ناامنی مطلق در بخش آموزش و پرورش استیضاح کنند. این کوشش بی‌ثمر ماند. وزیر به نمایندگان منتقد توضیحاتی داد و قضیه استیضاح منتفی شد.

به عقیده کارشناسان “پیکر نحیف آموزش و پرورش” محصول اختصاص بیشترین بودجه به نهادهای نظامی و مذهبی و کمترین توجه به دو بخش حیاتی، یعنی آموزش و پرورش و بهداشت مردم است. آن‌ها می‌گویند بند ناف حوزه علمیه به لوله‌های نفت متصل است!

اول پادگان، دوم حوزه

پس از نهادهای نظامی، این نهادهای مذهبی هستند که بیشترین بودجه به آن‌ها اختصاص می‌گیرد. به گفته مسئولان اجرایی دولت نهم، کمک‌های مالی دولت به نهادهای مذهبی در سال ۸۶ به بالاترین سطح در طول سال‌های اخیر رسیده است. این بودجه که خرج هیئت‌های مذهبی و مخارج تبلیغی آن‌ها ، ساختمان مساجد، مدارس علمیه، گسترش “برنامه های فرهنگی مساجد”، “آموزش روحانیون و مبلغان دینی” می‌شود، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد افزایشی ۶۰ درصدی داشته است.
سعید مدنی پژوهشگر اجتماعی می‌گوید که دولت در تخصیص بودجه از یکسو اولویت را به گرایش امنیتی سیاسی‌اش داده است، و «از سوی دیگر یک گرایش قشری و تظاهر مذهبی را دنبال می‌کند که حتا تاثیر مثبتی هم بر فضای دینی مذهبی ایران ندارد. به همین دلیل هم در تخصیص منابع براساس همین اولویت‌ها عمل می‌کند و روی همین اساس هم به طور مشخص در دو وزارتخانه‌ی آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، دائما مسئله‌ی کسری بودجه و نداشتن منابع برای بهبود وضعیت سلامت و آموزش مردم مورد تاکید قرار می‌گیرد.»

چند رقم نمونه

“خبرگزاری فارس” در این زمینه آماری می‌دهد که نمونه‌وار است: بودجه کانون‌های مساجد که در پایان ریاست جمهوری محمد خاتمی دو میلیارد تومان بوده، امسال به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است. بودجه «حمایت از آموزش‌های دینی، فرهنگی و هنری» از دو میلیارد تومان در سال گذشته به ۱۵،۶۲میلیارد تومان افزایش یافته است.

در ادامه همین گزارش “خبرگزاری فارس” آمده است که «برنامه شناسایی، جذب، آموزش و اعزام روحانیون و مبلغان دینی» در سال‌گذشته و امسال ۱۱ میلیادر تومان هزینه برداشته است.
صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع “اصحاب قرآنی و مسئولان کانون های فرهنگی − هنری مساجد” به بیش از ده میلیارد تومان هزینه برای تقویت مساجد اشاره کرده و گفته است که بودجه قرآنی وزارت ارشاد از هفت میلیارد ریال در ابتدای روی کار آمدن دولت نهم به ۱۵۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

حد استقلال حوزه

سعید مدنی می‌گوید: «شیعه به طور مشخص سالها تاکید می‌کرده و ادعا داشته و رفتار می‌کرده که مستقل از نظام قدرت به حیات خودش ادامه می‌داده و حوزه هم به همین ترتیب عمل می‌کردند. الان اما در واقع بند ناف حوزه‌های علمیه به لوله‌های نفت و بشکه‌های نفت هم متاسفانه متصل شده و این امر اساسا آثار سوء ماندگاری بر کل نوع تفکر، رفتار و اندیشه‌ی دینی مردم ایران هم خواهد داشت.»

بحران در آموزش و پرورش

در چنین شرایطی نمایندگان مجلس از “پیکر نحیف آموزش و پرورش” انتقاد می‌کنند، خیز ناموفقی برمی‌دارند تا وزیرش را استیضاح کرده و اذعان می‌کنند که این نهاد بحران زده است. آیا “ناامنی مطلق در بخش آموزش و پرورش” که نمایندگان مجلس را چنین نگران کرده، تنها در دوره هفت ماه وزارت علی احمدی بوجود آمده است؟

سعید مدنی پژوهشگر اجتماعی علت بحران در آموزش و پرورش را در تخصیص نامناسب منابع به این نهاد و هزینه‌سازی‌های جدید برای نهادهایی می‌داند که اساسا اولویت و ضرورت ندارند. او مشکل را همچنین در«اعمال سیاست‌های آموزشی که به طور مشخص نه به نفع آموزش و پرورش و نه به نفع کل دانش‌آموزان کشور» است. این سیاست‌‌ها کیفیت نظام آموزشی در ایران را به نحوی تقلیل داده است که به نظر مدنی می‌توان گفت «اساسا نظام آموزشی ایران مثل بخش قابل توجهی از نظام‌های موجود که حاصل دستاورد یک دوره‌ی عملکرد طولانی مدت است دارد از بین می‌رود و با تلاشی مواجه می‌شود.»

بحران بیشتر در بخش دولتی

کیفیت بسیار نازل مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیرانتفاعی، فاصله میان سطح آموزش میان این دو را به‌شدت افزایش داده است.

به گفته کارشناسان معلمین مدارس دولتی نه از قدرت و اختیار لازم برای تدوین و تنظیم منابع درسی متناسب با نیاز دانش‌آموزان برخوردارند، نه اجازه‌ی آن را دارند و نه از انگیزه‌ا‌ی برای این تلاش.

سعید مدنی می‌گوید: «در مدارس غیرانتفاعی به دلیل عدم حضور یا حضور کمتر دولت و بوجود آمدن تدریجی یک نظام آموزشی قدرتمند در واقع کارآیی و کیفیت آموزشی بالاتر است.»

به گفته کارشناسان مسایل آموزشی دولت علاقه‌ای به جلب و حفظ معلمین باسابقه و با تجربه را ندارد. در نتیجه حذف معلمین حق‌التدریسی، عملا مساوی است با با افزایش تعداد دانش آموزان در کلاس‌های درسی و افزایش تعداد دانش‌آموزان در کلاس هم چیزی جز پایین آمدن بازهم بیشتر کیفیت آموزش را ندارد. معلمینی که در نظام آموزشی باقی مانده‌اند باید بار کمبود پرسنل آموزشی را بکشند، باری که و نارضایتی را در بین آنها افزایش داده است.

عربی و دینی به جای بهداشت

سعید مدنی می‌گوید دولت سعی کرده است با برخی تغییرات موردی و حذف برخی دروس کنترل خود را بر منابع آموزشی افزایش دهد. به گفته سعید مدنی تاکید روی افزایش ساعات درسی برای دروسی مانند زبان عربی و یا دروس دینی و تاکید کمتر بر مسایل درسهای تخصصی هم وضع را به مراتب بدتر کرده است.

این پژوهشگر اجتماعی مثال دیگری می‌زند که ضررش تنها متوجه پایین آمدن سطح آموزش نیست:
«در دولت قبلی طبق توافق آموزش و پرورش ایران که با وزارت بهداشت داشت قرار بود که در درون دبیرستانها و مدارس ایران آموزش ایدز داده بشود، آموزش پیش‌گیری از ایدز داده بشود و کتاب مختصری هم تهیه شده بود برای این. ولی بلافاصله بعد از آمدن دولت در واقع علی‌رغم این که کتاب به تعداد کافی هم چاپ شده بود از توزیع و همینطور آموزش آن جلوگیری به عمل آمد.»

گذشته پر درد و آینده تاریک

دولت برنامه‌های بسیار مفصل‌تری برای تغییر در نظام آموزشی دارد. از ارکان این برنامه تفکیک کتب درسی برای دختران و پسران و افزایش دروس دینی در دوره‌های دبستان، دبیرستان و دانشگاه با هدف “اسلامی‌تر” کردن محیط‌های آموزشی است.

سعید مدنی می‌گوید که اجرای این برنامه درازمدت در یک دوره ریاست جمهوری امکانپذیر نیست. ولی در صورت ادامه این وضع باید منتظر اجرایی شدن چنین طرح‌هایی نیز بود، طرح هایی که اثرات منفی خود را بر نظام آموزشی ایران برای سال‌های متمادی برجای خواهد گذاشت.

او می‌گوید که “چرخه‌ای از سیاست‌های غلط − که منوط می‌شود به ناتوانی و نادانی مدیریت آموزش و پرورش − وضع را دائم دارد رو به شرایط وخیم‌تری می‌برد.”
این چرخه پس از انقلاب فراز و فرودهایی بسیار داشته است. سعید مدنی به گوشه‌ای از آن اشاره می‌کند: «وزرای آموزش و پرورشی که در دوره‌ی دولت آقای میرحسین موسوی آمدند، آموزش و پرورش را شخم زدند. معلمین باصلاحیت بسیاری را اخراج کردند و سیستم گزینشی راه‌انداختند که وضعیت آموزش و پرورش را به سوی قهقهرایی جدی برد. بعد از جنگ و در دولت آقای هاشمی کمی تقلیل پیدا کرد این وضعیت و در واقع نظام آموزشی توانست نفسی بکشد. در دوره‌ی اصلاحات آقای خاتمی وضع تا حد زیادی ترمیم و به مراتب بهتر شد. اما ناگهان در دوره‌ی دولت آقای احمدی‌نژاد وزرای آموزش و پرورش دقیقا برگشت کردند به سیاست‌های آموزشی دهه‌ی اول انقلاب که حالا دیگر آثار سوء آن بسیار روشن بود و این که حتا اهداف پیش‌بینی‌شده در آن دوره هم محقق نشده بود."

بی‌توجهی به اصل مشکل

“آموزش و پرورش” ظرف سه سال دو وزیرداشته است. دومی در آستانه استیضاح قرار گرفت، اما چون استیضاح او ممکن بود بازخواست از دولت احمدی‌نژاد تلقی شود، نمایندگان مبتکر استیضاح عقب نشستند. انتقاد این نمایندگان مجلس به علی احمدی این بود که از مشکلات آموزش و پرورش شناختی ندارد، طرح غیرکارشناسی برای چارچوب ساماندهی و مدیریت نیروهی انسانی ارائه کرده است، بحران غیرقابل کنترل در این بخش در سراسر کشور به وجود ‌آورده، در مورد استخدام معلمان حق التدریس بی‌تدبیری محض بخرج داده است و به مطالبات فرهنگیان و مشکلات مالی آن‌ها بی‌توجهی کرده است.

نمایندگان مجلس ولی نه به علت و اساس این اشکالات اشاره کرده‌اند، نه به این که پاسخ دولت در برابر اعتراضات گسترده معلمان دستگیری، اخراج و احکام انضباطی بوده است. سعید مدنی می‌گوید در شرایط فعلی تورم و گرانی، طبیعی است که نارضایتی اقشاری که حقوق ثابت می‌گیرند آنقدر زیاد است که همه را نگران کرده است: «صدای این نارضایتی آنقدر بلند است که نمایندگان هم آن را شنیده‌اند.»

0 ❤️

2012-05-24 04:00:20 +0430 +0430

گروهی از معترضان با تجمع در برابر سفارت آلمان در تهران خواستار استرداد شاهین نجفی‌، خواننده رپ، به ایران شدند. خبرگزاری مهر این افراد را “مدافعان امامت و ولایت و اعضای خانواده شهدا” معرفی کرده است که در اعتراض به عدم اخراج این خواننده از آلمان در برابر سفارت این کشور در تهران تجمع کرده‌ و شعارهایی را علیه وی سر داده‌اند.

به گفته‌ی داود براتی، یکی از برگزارکنندگان این تجمع، شکایتی در زمینه استرداد شاهین نجفی به ایران آماده و به دادستانی تسلیم شده است. او همچنین افزوده است که این خواننده “قرار بوده تا اواسط هفته از آلمان اخراج شود که این کار صورت نگرفته است.”

این شخص که از او به عنوان “مسئول هیئت خانواده شهدا” نام برده شده، معترضان در برابر سفارت آلمان را “نماینده همه شیعیان” خوانده که به “مقدساتشان توهین” شده است.

شاهین نجفی در سال ۱۳۸۴ به آلمان مهاجرت کرده و تا کنون شش آلبوم موسیقی از این خواننده منتشر شده است. ترانه “نقی” با درونمایه‌ی نقد اجتماعی و سیاسی که به تازگی از این خواننده منتشر شد، واکنش‌های شدیدی را از سوی محافل و عناصر تندرو در ایران به دنبال داشت و شماری از روحانیون شیعه آن را مصداق “ارتداد” خواندند.

شاهین نجفی پیش‌تر در گفت‌وگویی با دویچه‌وله هدف خود از خواندن این ترانه را “بیان معضلات سیاسی و اجتماعی” توصیف کرده بود.

0 ❤️

2012-05-24 04:15:40 +0430 +0430

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان روز چهارشنبه (۳ خرداد) از دستگیری رئیس یکی از شعبات بانک‌‌های تهران به اتهام اختلاس ۱۲۰ میلیارد ریالی خبر داد.

مجيد مرآت در گفت‌وگو با ایسنا اين باره گفت، مأموران انتظامی شهرستان رودسر هنگام كنترل خودروها در خروجی استان و کنترل یک دستگاه پژو “۸ گرم تریاک” کشف کردند.

به گفته وی، مأموران در بازرسی از كيف‌های متهمان “دو جلد پاسپورت، نزديك به ۲۰۵ هزار دلار، ۲۲۸ هزار يورو و ۸۵ هزار لير پول نقد به همراه چندين قطعه دستبند و انگشتر طلا و برليان” کشف کردند.

وي افزود که یکی از متهمان در بازجویی “خود را رئیس یکی از شعبات بانكی در تهران معرفی كرد و معترف شد كه قصد خروج از كشور به همراه پول نقد و جواهرات را داشته است.”

به گفته او، ادامه تحقیقات نشان داد که متهم به اتهام اختلاس ۱۲۰ میلیارد ریالی از شعبه محل خدمت خود متواری شده و تحت تعقیب بود. متهم به دادسرای تهران منتقل شده است.

0 ❤️










‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «